سیدمحمد مشکوهالممالک/ جریانشناسی سیاسی یکی از موضوعات مهمی است که همواره در لحظات حساس انقلاب اسلامی را از کید فتنهها و توطئهها نجات داده است؛ با این حال همواره دشمنان در تلاش بودهاند که با اخلال و انحراف در آن به اهداف گمراهکننده خود در مقابله با اسلام و انقلاب دست یابند.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با ائمه جماعات مساجد تهران ضمن تأکید بر پرورش سیاسی جوانان و نمازگزاران در مساجد نسبت به حیلهها در این زمینه هشدار دادند و فرمودند: «بعضیها مسجد را ـ برخلاف آنچه ما حالا عرض کردیم ـ از مسائل سیاسی میخواهند بهکلی برکنار بدارند. [میگویند] آقا شما وارد سیاست نشوید، کار خودتان را بکنید. کار خودتان یعنی چه؟ یعنی بیایید همان نمازتان را بخوانید و بروید؛ فقط پیشنمازی محض. این همان سکولاریسم است.»
خبرنگار صبح صادق در راستای تبیین صحبتهای رهبر فرزانه انقلاب درباره اهمیت جریانشناسی سیاسی در مساجد گفتوگویی را با سه نفر از مسئولان ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.
باید پایگاههای خودمان را بازسازی کنیم
پرویز سروری*
حضرت آقا در بیانات اخیر خود مسئله سکولاریسم، آن هم در امور مساجد را مطرح کردند و این به معنای این است که جهان استکبار امروزه به دنبال آن است که مساجد ما را سکولاریستی کند؛ یعنی به جای اینکه مساجد بسترهایی باشد که دنیا را برای آخرت هدایت کند، میخواهد آخرت و معنویت را برای دنیا هدایت کند. اگر ما حواسمان نباشد، همین پایگاههای مفید میتواند ابزار دست دشمن شود. پس ما برای مقابله با جنگ نرم باید به پایگاههای خودمان عنایت ویژهای داشته باشیم و آنها را بازسازی کنیم و گفتمان انقلاب اسلامی را تولید کنیم و آن را جاری گردانیم.
جریانسازی به معنای ایجاد پیوند بین حرکات و برنامههای مختلف در زمانهای گوناگون و به نوعی استمرار برقرار کردن سطوح مختلف کشور است. جریانسازی سبب میشود ما تور ماهیگیری را (نه خود ماهی) به دست مؤمنترین و وفادارترین نیروهای انقلاب بدهیم و آنها را نسبت به مبانی و سابقه و رابطه موضوعات مختلف آگاه کنیم. بهویژه جریانسازیهایی که ممکن است فرهنگی یا سیاسی باشد که در بعد سیاسی امروز با این بدیعه روبهرو هستیم. جامعه ما یک جامعه سیاسی است و مردم ما به واسطه انقلاب هر روزه با موضوعات سیاسی درگیر هستند و بیشترین نیاز را احساس میکنند. اگر اینها به مبانی سیاسی و آبشخورها و عملکردهای آن آگاه باشند به خوبی میتوانند آیندهای را که در پیش دارند، شناسایی کنند.
جریانشناسی به معنای آن است که مردم با عمق جریانهای سیاسی به خوبی آشنا شوند.
هنگامی که آمریکا در ساختار جنگ سخت شکست خورد، به تغییر رفتار روی آورد که مبتنی بر جنگ نرم است. ابزار جنگ نرم فیلم، کتاب، موسیقی یا اینترنت و وسایل دیگر است و یکی از تیغهای دو لبه است که انقلاب با ورود به این عرصه میتواند نتیجه را به سود جمهوری اسلامی تمام کند؛ اما دشمنان با تلاشهای فراوان درصددند از طریق کتاب، فیلم و موضوعات مختلف یک عادیسازی نامعقولی را به جامعه و بهویژه جوانان ما بدهند. هیچ دینی ظرفیتهای دین اسلامی را ندارد و هیچ جریان سیاسی در جهان وجود ندارد که امکان ایجاد ارتباط با مخاطب را داشته باشد. وقتی جریانات و احزاب سیاسی را در جهان دنبال میکنیم، میبینیم که با پرداخت هزینههای زیاد سعی دارند عدهای را جمع کنند و حرفشان را منتقل کنند؛ اما شیعه این بستر را در مساجد و حسینیهها دارد و از هر طریق و با هر بهانهای مردم داوطلبانه در آن جمع میشوند.
* رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر تهران
جریانات پیچیده و چند لایه شدهاند
سیدحسین نقویحسینی*
یکی از شاخصههای موفقیت جمهوری اسلامی ایران که حتی در پیروزی انقلاب اسلامی تأثیر انکارناپذیری داشت، جریانشناسی و بهویژه دشمنشناسی بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، جریانات مختلف فکری فعالیت میکردند و ادعاها و طرفدارانی داشتند؛ اما این تفکر انقلاب اسلامی بود که در نهایت توانست نهضت را به پیروزی برساند. در دوران انقلاب شاهد جریانات فکری انحرافی متعددی بودیم؛ از قبیل اسلام سکولار، بدون روحانیت، اسلام آمریکایی و دیگر جریانات فکری انحرافی که هر کدام مدعی اسلام بودند، ولی هیچ یک اسلام ناب نبودند. این جریانشناسی و بهویژه دشمنشناسی بود که توانست سره را از ناسره جدا کند و سبب شد نیروهای واقعی انقلاب و اسلام ناب حرکت نهضت را پیش ببرند که در نهایت انقلاب اسلامی به اوج قدرت و عزّت برسد. امروز هم جریانات انحرافی متعددی فعال هستند و بسیاری از آنها از طریق استکبار و نظام سلطهگری مدیریت میشوند و هدف آنها این است که جریان فکری و انقلاب ناب اسلامی را تحریف کنند. امروزه، جریانشناسی مهمتر از گذشته است؛ زیرا جریانات پیچیده و چند لایه شدهاند و با وجوه مختلف و بسیار ظاهرالصلاح وارد میشوند؛ از این رو شناخت این جریانات یکی از شاخصههای مهم حرکت انقلابی است.
منظور از اینکه جریانات چند لایه هستند و با عوامفریبی ورود پیدا میکنند، این است که امروزه جریانات سیاسی پشت تصاویر و ادعاهای دیگری پنهان شدهاند، برای نمونه از زاویه و نگاه مدرنیسم، حقوق بشر، مسائل اجتماعی و حمایت از کودکان و زنان وارد میشوند و با استفاده از قلم و هنر، فیلم، نمایش شبکههای مجازی و شبکههای ماهوارهای تلاش میکنند که اهداف خود را به شکل بسیار عوامفریبانه و مقبول برای عامه دنبال کنند؛ همچنین دلسوزیهایی صورت میگیرد و از طریق این دلسوزیها اهداف آنها دنبال میشود؛ از این رو در این زمینه نیروهای انقلاب باید بتوانند جریانسازی کرده و از بستر موجود در فضای مجازی استفاده کنند؛ مانند فیلم و هنر تا بتوانیم با آنها مقابله درست داشته باشیم.
اهداف دشمنان این است که تفکر انقلابی و اسلام ناب محمدی(ص) را منحرف کنند. بنابراین، انحراف تفکر انقلابی هدف اصلی آنها است و هدف بعدیشان این است که اگر نتوانستند تفکر انقلاب اسلامی ناب محمدی را منحرف کنند، حداقل بتوانند آن را تحریف کنند. آنها با زبان و ادبیات دینی اسلامی وارد میشوند؛ ولی محتوای آن را تحریف میکنند. بنابراین، شناخت اسلام ناب محمدی و اسلام انقلابی برای همه کسانی که وفادار به انقلاب اسلامی هستند، ضرورت دارد تا بتوانند مرزهای بین اسلام انقلابی، اسلام سکولار، اسلام آمریکایی و اسلامهای انحرافی را بشناسند.
*سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
دشمن به دنبال مدیریت اذهان ملت ایران است
امیر محبیان*
طبعاً تصمیمگیری و به دنبال آن انتخاب در هر حوزهای به داشتن اطلاعات صحیح منوط است. در حوزه سیاست، افراد و جریانات منشأ تأثیر هستند؛ حال این تأثیر مثبت باشد یا منفی. اگر بازیگران کلیدی عرصه سیاست به درستی شناخته نشوند و تودههای مردم تصویر منطبق با واقعیتی از آنان نداشته باشند، انتظار تشخیص و تصمیم درست با واقعیت منطبق نخواهد بود.
در همین راستا، ضروری است با توجه به آثار و تبعات رفتارهای سیاسی افراد و جریانات، آگاهیهای درستی در اختیار مردم قرار داده شود. آینده کشور همین امروز ساخته میشود؛ از این رو آگاهیدهی به مردم نسبت به جریانات سیاسی کمک بزرگی برای ساختن آینده است.
یکی از روشهای تغییر ذهن جوامع، تحریف تاریخ است. انگلیسیها در این زمینه ید طولایی دارند. فرض این مدل آن است که افکار عمومی حافظه تاریخی بلندمدتی ندارد؛ از این رو با ارائه تفاسیر تاریخی یا داستانهای تاریخی مجعول تحت عنوان واقعیت و اصرار بر آنها کاری میکنند که حتی افرادی که در وقایع حضور داشتهاند، نسبت به دیدههای خود هم شک
کنند.
بخشی از تلاش بیبیسی برای تهیه مجموعههای پرخرج، نظیر تاریخ شفاهی در همین راستاست. انقلاب اسلامی باید آنچنان که بود، در اذهان بماند و این وظیفهای سترگ است؛ چراکه کوتاهی در این زمینه بستر را برای تحریف تاریخ مهیا میکند.
معمولاً جریانات بر حسب میزان تجربه تاریخی خود به اقدامات علیه طرف مقابل دست میزنند. اگر دقت کنید، معمولاً جریانات ضد انقلاب با بدویترین ابزارها علیه انقلاب مشغول به کار شدند؛ یعنی ترور و حذف فیزیکی، ولی به مرور با شکست این روشها به کارهای پیچیدهتر و سناریوهای چند لایه روی آوردند.
یکی از این اقدامات حمله به روحیه ملت است که نبردی راهبردی به شمار میآید؛ آنها میکوشند مردم را مأیوس کرده و در ذهن مأیوس آنها القائات خود را وارد کنند. روشهای تأثیرگذاری برای مدیریت ذهن که دشمنان دنبال میکنند، بسیار متنوع و پیچیده است.
هدف همه اینها هم این است با ایجاد تشکیک در وضعیت فعلی، زمینه را برای برنامهریزی مجدد ذهن آنها آماده
کنند.
* استاد دانشگاه، روزنامهنگار و نویسنده