علیاصغر نصیری ـ عبدالله شمسی/به طور کلی گروههای وابسته به جریان فمینیسم به دو دسته تقسیم میشوند؛ دستهای به صراحت فمینیستی نامیده میشوند و دسته دیگر با جریان فمینیسم همسو هستند. این همسو بودن به این معنا است که در این دسته، برابری جنسیتی جزء اهداف محوری محسوب نمیشود؛ بلکه این دسته، به دنبال تحقق اهداف خیرخواهانه یا ملی و عمومی هستند. با این وجود، در میان این گروههای همسو، برخی حمایتکننده گروههای فمینیستی هستند و برخی نیز به صورت موردی، بهویژه در حرکتهای ائتلافی گروههای فمینیستی همکاری میکنند. در ادامه طی دو شماره پیش رو به چند مورد از این گروهها اشاره میشود.
۱ـ جمع زنان ناشر؛ جمع زنان ناشر یکی از انجمنهای فمینیستی پس از انقلاب است که به ابتکار شهلا لاهیجی ابداع و تأسیس شد. مسئولیت جمع زنان ناشر نیز برعهده وی گذاشته شد. هر چند جمع زنان ناشر به ظاهر، جمعی صنفیـ فرهنگی محسوب میشد، اما در پوشش فعالیت صنفی، فعالیتهای مدنی نیز داشت. برپایی نمایشگاههای کتاب در تهران و شهرستانها مانند برپایی نمایشگاه کتاب در فرهنگسرای اندیشه تهران در اسفند ماه سال 1376، برگزاری سمینارها و جلسات در موضوع زنان در حاشیه نمایشگاه، جمع شدن ناشران زن، روزنامهنگاران زن و انجیاُ های زنانه از جمله فعالیتها و آثار جمع زنان ناشر میباشد.(۱)
۲ـ مرکز فرهنگی زنان؛ مرکز فرهنگی زنان، از جمعیتهای فمینیستی پس از انقلاب اسلامی با رویکردی عمدتاً جنبشی (اعتراضیـ آگاهیبخشی) است که در 1379، در تهران تأسیس شد.(۲) مرکز فرهنگی زنان، تشكلی غیرِدولتی با فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی، آموزشی، تبلیغی و ترویجی در حوزه مسائل زنان است. این مرکز، مجوز فعالیت خود را در مرداد ماه 1380 از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات دریافت کرد(۳) نوشین احمدیخراسانی از فعالان گرایش سکولار جریان فمینیسم، یکی از مهمترین افراد تأثیرگذار در تأسیس این مرکز میباشد. با توجه به غلبه رویکرد جنبشی بر رویکرد توانمندسازی در مرکز فرهنگی زنان، فعالیتهای آموزشی و آگاهگرایانه در کنار فعالیتهای اعتراضی مبتنی بر فعالیتهای مدنی و قانونمند در جهت تحقق تغییراتی به نفع زنان(۴)، مهمترین برنامهها و اهداف مرکز فرهنگی زنان را تشکیل میدهد.(۵)
۳ـ جمع هماندیشی زنان؛ جمعیتی در ارتباط (همسو) با جریان فمینیستی متشکل از طیفهای فکری بسیار گوناگون زنان (فمینیستی و غیرفمینیستی) است که در سال 1382 و با تلاش فمینیستهای طیف سکولار تشکیل شد. جلسات این جمعیت به صورت چرخشی به میزبانی تشکلهای شرکتکننده برگزار میشود. نحوه عضویت در جمع هماندیشی تا قبل از سال 1384 به صورت گروهی بود و پس از سال 1384 عضویت فردی نیز به رسمیت شناخته شد. همچنین به لحاظ ساختاری نیز جمع هماندیشی زنان پس از سال 1384 به یک سازمان تبدیل شد.
برخی اقدامات و فعالیتهای جمع هماندیشی زنان در سالهای 1383 و 1384 عبارت بودند از:
۱ـ کمپین اعتراض نسبت به برنامهها و سریالهای ضدّ زن! در صداوسیما در فروردین 1383 و برگزاری گردهمایی اعتراضی در انجمن صنفی روزنامهنگاران ایران؛
2ـ نامه (بیانیه) اعتراض جنبش زنان به فیفا در مورد ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها برای تماشای فوتبال؛
3ـ برگزاری تجمع 22 خرداد روبهروی دانشگاه تهران در اعتراض به نقض حقوق زنان در قانون اساسی!؛
4ـ کمپین برای آزادی رؤیا طلوعی از زندان؛
5ـ کمپین اعتراض به فیلترینگ نام زنان [فعال فمینیست] در اینترنت؛
بعد از روی کار آمدن دولت نهم اکثر افراد شرکتکننده در جمع هماندیشی، بدون ذکر نام انجمنشان در جمع حضور پیدا میکردند. جمع هماندیشی زنان سرانجام در سال 1385 منحل و پنج تشکل از آن منشعب شد.(۶)
۴ـ شبکه ارتباطی سازمانهای غیردولتی زنان جمهوری اسلامی ایران؛ شبکه ارتباطی سازمانهای غیردولتی زنان جمهوری اسلامی ایران، یکی دیگر از سازمانهای زنانه مرتبط با جریان فمینیسم در ایران است که با هدف آمادگی و بسیج سازمانهای زنانه برای شرکت در کنفرانسهای بینالمللی، زیر نظر دفتر امور زنان ریاست جمهوری در سال 1374 تشکیل شد. تشکلهای زنان با رویکردهای عمدتاً توانمندسازانه، خدماترسانی و خیریهای بیشترین اعضای شبکه ارتباطی سازمانهای غیردولتی جمهوری اسلامی ایران را تشکیل میدادند.(۷)
5ـ کانون زنان نواندیش ایران؛ کانون زنان نواندیش ایران، از جمله جمعیتهای فمینیستی ایران بعد از انقلاب اسلامی است که توسط عدهای از زنان با ایدئولوژی ملیـ مذهبی تأسیس شد. پروین بختیارنژاد نیز ریاست این کانون را برعهده داشت.(۸)
۶ـ مجمع زنان اصلاحطلب؛ مجمع زنان اصلاحطلب، از سازمانهای همسو با جریان فمینیسم در ایران است که در سال 1386 تأسیس شد. الهه کولایی از اعضای این مجمع، ضرورت حضور زنان اصلاحطلب بهویژه در جریان انتخابات مجلس هشتم پس از شکست اصلاحطلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 را به عنوان یکی از عوامل شکلگیری مجمع زنان اصلاحطلب ذکر کرده است.(۹) زهرا شجاعی، به عنوان رئیس مجمع، الهه کولایی، فاطمه راکعی و فخرالسادات محتشمیپور، از جمله اعضای برجسته مجمع زنان اصلاحطلب هستند.
انتقاد از چهره مردانه حاکم بر سیاست و اقتصاد و تلاش برای حضور هر چه بیشتر زنان در عرصههای مختلف اجتماع، بهویژه عرصه سیاست و اقتصاد از جمله دغدغههای اصلی این مجمع است.
دیدار برخی از اعضای مجمع زنان اصلاحطلب با سیدمحمد خاتمی از سران فتنه سال 1388 و گفتوگو با وی درباره مسائل روز از جمله موضوع زنان و همچنین جریان اصلاحات، از جمله فعالیتهای چالشبرانگیز مجمع در سال 1393 محسوب میشود.(۱۰)
7ـ جمعیت زنان (مسلمان) نواندیش (دینی)؛ جمعیت زنان مسلمان نواندیش اسلامی یکی دیگر از سازمانهای مرتبط و همسو با جریان فمینیسم در ایران است. فاطمه راکعی از فعالان حقوق زن در ایران، دبیرکلی این جمعیت را برعهده دارد. جمعیت زنان مسلمان نواندیش اسلامی نیز همانند دیگر انجمنهای فمینیستی، با نگاه انتقادی به وضعیت موجود، رفع تبعیض از زنان و احقاق حقوق آنان را غایت فعالیتهای خود در حوزه زنان معرفی میکند.
اعتقاد به پایبندی به شریعت اسلام و احکام شرعی، اعتقاد به ظرفیتهای بالای قانون اساسی برای ارتقای موقعیت زنان و پاسخگویی نیازهای امروز جامعه زنان کشور و لزوم تجدیدنظر و اصلاح در آن بخش از موادّ مربوط به زنان و خانواده در قوانین مدنی و سایر قوانین و مقررات که در آنها روح قانون اساسی اعمال نشده است، نبودن فرصتهای برابر اشتغال برای زنان در کشور، خالی بودن جای زنان در تصمیمگیریها و برنامهریزیهای کلان کشور، جدی گرفته نشدن حضور زنان در محافل و مجامع جهانی، از جمله دیدگاههای جمعیت زنان نواندیش است که در مرامنامه جمعیت به آنها اشاره شده است.
تلاش جدی برای ارتقای دانش فرهنگی ـ سیاسی جامعه بهویژه زنان، تلاش در جهت ارتقای جایگاه زنان در سطح احزاب و گروههای سیاسی، همکاری فعال با نهادهای حکومتی و غیرحکومتی برای ارتقای موقعیت زنان و رفع تبعیض و خشونت از آنان، ایجاد ارتباط مستمر و نظاممند با نهادها و سازمانهای شناختهشده مدافع حقوق بشر و صندوقهای حمایتی بینالمللی، برگزاری گردهماییها، میزگردها و برنامههای سخنرانی و کارگاههای آموزشی، انتشار نشریه، بولتنها، جزوات و کتب مورد نیاز برای نیل به اهداف موردنظر، تلاش گسترده و همهجانبه برای ایجاد ارتباط با کلیه زنان کشور از هر صنف و گروه و در هر سطح از معلومات و تحصیلات و جذب آنان به جمعیت، برگزاری برنامههای تجمّع و راهپیمایی در صورت لزوم، برخی از خطمشیهای جمعیت زنان مسلمان نواندیش است که در مرامنامه جمعیت تصریح شده است.(۱۱)
اعضای اصلی این جمعیت پای ثابت برخی از نشستهای فمینیستی و همراهی با افرادی همچون شیرین عبادی، شهلا لاهیجی و... بودهاند و فاطمه راکعی در دبیرکل این جمعیت، خود را فمینیست اسلامی میداند.(۱۲) برگزاری نشستهای تخصصی، حقوقی و جامعهشناسی، تلاش برای حضور در کنوانسیونهای جهانی صلح(۱۳) و الحاق به کنوانسیون رفع تبعیض از زنان از جمله برنامههای جمعیت زنان مسلمان نواندیش است.
عضویت اعضای اصلی این جمعیت در حزب منحله جبهه مشارکت که نقش محوری در فتنه سال 1388 داشت و دیدار این جمعیت با زهرا رهنورد از فتنهگران فعال سال 1388 در نوروز 1389، (۱۴) از جمله اقدامات و نشانههای همسویی جریان فمینیسم از جمله جمعیت زنان مسلمان نواندیش با جریان فتنه است.
* پینوشتها در دفتر نشریه موجود است.