رهبر معظم انقلاب در همه‌ سال‌های اخیر وقتی از کلیدواژه‌ دوقطبی مصنوعی در بیانات خود بهره می‌برند آن را بر سه نوع می‌بینند: الف‌ـ شکاف در حاکمیت: «قوای سه‌گانه هم باید با هم متّحد باشند؛ دولت، مجلس، قوّه‌ قضائیه(۱۴/۳/۱۳۹۵)» ب‌ـ شکاف بین حاکمیت و مردم: «یکی از هدف‌های دائمی جبهه‌ دشمن از اوّل انقلاب تا امروز این بوده است که یک دوقطبیِ خطرناک بین مردم و نظام به‌وجود بیاورد.(۱۹/۱۱/۱۳۹۴)» ج‌ـ شکاف میان نخبگان سیاسی و امتداد آن در جامعه: «دوقطبی دروغین... مرتّباً در رادیوها و در تلویزیون‌ها و در رسانه‌های گوناگون‌شان خبر از دوقطبی شدن ملّت ایران می‌دهند. (۵/۱۲/۱۳۹۴)»
کارشناسان مذهبی و فرهنگی در گفت وگو با صبح صادق
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) در دیدارهای مختلف‌شان با مداحان، در هیئت‌ها و حتی مناسبت‌های عزاداری تأکید زیادی بر اصلاح برخی از روش‌های نامناسب هیئت‌ها و مداحان داشته‌اند. ایشان در یکی از این دیدارها فرموده‌اند: «هیئت‌ها نمی‌توانند سکولار باشند؛ هیئتِ امام حسینِ سکولار نداریم! هر کس علاقه‌‌مند به امام حسین(ع) است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی، اسلام مجاهد، اسلام مقاتله، اسلام خون دادن و اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین(ع) این است. اینکه آدم در یک مجلس روضه یا هیئت عزاداری مراقب باشد که مبادا وارد مباحث اسلام سیاسی بشود، این غلط است. البته معنای این حرف این نیست که هر حادثه سیاسی در کشور اتفاق می‌افتد، ما باید حتماً در مجلس روضه آن را با یک گرایش خاصّی ـ حالا یا این طرف، یا آن طرف ـ بیان کنیم و احیاناً با یک چیزهایی هم همراه باشد؛ نه، اما فکر انقلاب، فکر اسلام، خطّ مبارکی که امام(ره) در این مملکت ترسیم کردند و باقی گذاشتند، اینها بایستی در مجموعه‌‌ها و مانند اینها حضور داشته باشد.» در راستای بیانات رهبر معظم انقلاب خبرنگار صبح صادق گفت‌وگویی را با سه تن از استادان دانشگاه و حوزه درباره الزامات هیئت‌های عزاداری انجام داده که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
شور و شعور با همدیگر
حجت‌الاسلام سیدحمید میرباقری
مهم‌ترین و بیشترین اولویت که متأسفانه در سال‌های اخیر مقداری کم‌رنگ شده است، بیان معارف اهل‌بیت(ع) در دهه اول ماه محرم است. در جلسات مذهبی، هیئت‌ها و مساجد بیان معارف قرآنی و اهل‌بیت(ع) باید در اولویت قرار بگیرد و بدانند که فقط داشتن شور کافی نیست. البته سینه‌زنی، زنجیرزنی و به راه انداختن دسته‌های عزاداری حتماً لازم است، اما کافی نیست. طی 30 تا 40 سال اخیر گاهی گفته می‌شود که به زنجیرزنی و سینه‌زنی نیاز نیست، اینها انحراف است. اگر رسانه‌ها و هیئت‌ها گمان کنند همین شور، زنجیرزنی و سینه زدن کافی است، این مسئله هم کاملاً غلط است. اینها لازم است، اما کفایت نمی‌کند. جوان و نسل امروز باید شعور، فهم و درک‌شان با معارف قرآنی و اهل‌بیت(ع) همراه شود که اگر این‌طور شد، دیگر تحت هیچ شرایطی سیدالشهداء(ع) را رها نمی‌کنند. اگر این شور با شعور و درک همراه نباشد می‌تواند با یک نگاه به نامحرم یا شبهه اعتقادی از بین برود. در محرم و در غیر ماه محرم متأسفانه کمتر جلساتی داریم که شبهات دینی و مسائل اعتقادی در آن بیان ‌شود و بیشتر موارد اخلاقی مطرح می‌شود؛ اما جنبه‌های اعتقادی که توحید، نبوت، قیامت، ولایت و امامت است کمتر مطرح می‌شود. اگر انسان اعتقاداتش درست شد، مسائل اخلاقی هم درست می‌شود. نکته دیگری که در این سال‌ها، به‌ویژه امسال به تذکر نیاز دارد که در روایات اهل‌بیت(ع) هم فراوان آمده است و مربوط به امروز و دیروز جامعه هم نیست، توجه مردم به مسئولیت‌های اجتماعی است که در واقع به مسئولیت‌های مردم در قبال همدیگر اشاره دارد. گاهی عده‌ای از مردم می‌گویند که چرا به لبنان کمک می‌شود، در حالی که در داخل این همه گرفتاری وجود دارد؟ در پاسخ می‌گوییم هر کجای دنیا که مسلمان و شیعه باشند، وظیفه داریم که کمک کنیم. قطعاً غیر از آنکه ما وظیفه داریم به شیعیان سوریه، لبنان، بحرین و یمن کمک کنیم، باید مسئولیت‌های اجتماعی را که امروز نسبت به هم داریم نیز فراموش نکنیم، یعنی من نسبت به همسایه و فامیل بی‌خبر نبوده و از حال آنها مطلع باشم. برای نمونه، بزرگ‌ترهای فامیل در مسائل ازدواج، مسکن و جهیزیه به افراد فامیل کمک و مشکلات را حل کنند.

قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) سیاسی است 
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری
مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) در هر نقطه‌ای از دنیا و هر زمانی در تاریخ بشر فرصتی است که مردم با این هدایت همراه شده و از نور حقیقت بهره‌مند شوند. ترویج فرهنگ عاشورایی و تقویت مجالس عزاداری از افزایش فرصت‌ها برای هدایت مردم است.
بسیاری از مردم در طول سال به دلایل مختلفی فرصت نمی‌کنند که با نهادهای مذهبی و تشکل‌های دینی ارتباط داشته باشند؛ اما در ماه محرم لطف و عنایت الهی شامل حال آنها می‌شود تا در مجالس عزاداری حضور پیدا کنند، در دسته‌های سینه‌زنی همراه شوند، از نذری و تبرک مجالس امام حسین(ع) بخورند و نوعی ارتباط‌شان را با نهادهای دینی و مذهبی حفظ کنند. هر چقدر این مجالس دقیق‌تر، خالص‌تر و نزدیک‌تر به حقیقت قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) باشد، به طور طبیعی نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
کسانی که در واقع به شکل هدفمند و با برنامه این خط را تعقیب می‌کنند، به این دلیل است که اثر این مجالس را در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دیده‌اند و به طور طبیعی می‌دانند که اگر مجالس مذهبی ما به شکل هدفمند و آگاهانه در این مسیر همراه نشود، چه پیامدها و مسائلی را به دنبال دارد؛ چون ذات اسلام و اساساً قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) در عاشورا سیاسی است؛ بنابراین نمی‌توان موضوع سیاست را از قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) جدا کرد.
 قیام امام حسین(ع) یک مبنای قابل دفاع، منطقی و عقلانی دارد و نباید رویکرد عزاداری‌ها و مجالس ما به گونه‌ای باشد که این هدف را تضعیف یا مخدوش کند. نکته دوم عدالت که اصل تشیع و قیام امام حسین(ع) بر آن استوار است، مبارزه با ظلم بوده است. مجالس عزاداری ما باید به طور طبیعی ظلم را در انواع مختلف محکوم کند. حال این ظلم می‌تواند ظلم آمریکایی نسبت به مستضعفین، ظلم آل‌سعود به مردم یمن و بحرین، ظلم رژیم صهیونیستی جنایتکار به مردم لبنان و فلسطین و حتی ظلم یک شخص عادی نسبت به اهالی محل با دروغگویی، احتکار، گرانفروشی و پایمال کردن خون ضعفا داشته باشد. محور سوم معنویت در کنار این دو رکن این است که روح حاکم بر مجالس عزاداری باید فضای معنوی به همراه آرامش باشد. کسانی که ممکن است در زندگی روزمره خودشان با انواع و اقسام آشوب‌های فکری و مشکلات اجتماعی درگیر باشند، باید در مجالس عزاداری به آرامش روحی و روانی برسند و به طور طبیعی حضور امام را احساس کنند. این ارتباط معنوی باید در مجالس نیز محسوس باشد و اگر از اشک ریختن و گریستن در عزاداری امام حسین(ع) تجلیل شده، به دلیل ایجاد ارتباط معنوی بوده است.

هیئت‌ها کارگاه تربیتی جامعه 
 حجت‌الاسلام علی سرلک
هیئت به مثابه یک رسانه بوده و در حال مخابره پیام است هم برای کسانی که درون آن هیئت و درس نورانی شرکت دارند و هم برای افرادی که بیرون از هیئت قرار دارند. 
در درجه اول کسانی که در هیئت شرکت می‌کنند و با حضور آنها هیئت شکل می‌گیرد، باید از شور و شعور قرآنی و اهل‌بیتی(ع) برخوردار باشند. همچنین، معارفی که بیان می‌شود، نوع عزاداری، برگزاری جلسه و پذیرایی و حتی صدای بلندگو مجموعه‌ای در مسیر تحقق خواسته‌های اولیای حق باشد. از سوی دیگر هیئت نباید به گونه‌ای باشد که پیام ظلم‌ستیزی و درگیری با ظالم را نداشته باشد؛ چراکه امام حسین(ع) برای درگیری با ظالم کشته شده است. هئیت‌ها نباید جنبه دوری از مسائل سیاسی، جریان استکبار و جبهه ظلم در عالم را ترویج کنند و بگویند که ما کاری با اینها نداریم. امام حسین(ع) برای مبارزه با ظلم کشته شد. چطور می‌شود هیئتی برای امام حسین(ع) شکل بگیرد، آن وقت کاری به ظلم، ستمگر و ظالم نداشته باشد و فقط به این سمت بروند که گریه کنند، آن هم یک گریه انتزاعی تا اینکه احساسی برقرار کنند و اشکی ریخته شود و ثوابی ببرند و کاری به بقیه‌اش نداشته باشند. در این صورت هیئت به معنای رسانه عمل نکرده؛ زیرا حرف واقعی اباعبدالله‌الحسین(ع) را برای شرکت‌کنندگان در میان نگذاشته‌اند. برای افرادی که موافق و بیرون از هیئت هستند، باید پیام یاری، نصرت، همکاری و همدلی داشته باشد. 
در مسائل سیاسی نیز به خاطر داشته باشیم در هر مسئله‌ای همان‌گونه که اصلش ضرورت دارد، افراط و تفریط نیز می‌تواند دیگران را دچار سوءتفاهم کند. همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند، تحلیل فهم سیاسی، عمل و اقدام عاقلانه سیاسی باید در کار باشد و از هر کسی به اندازه خودش انتظار می‌رود. هیئت‌ها باید حساس و دارای مواضع باشند، در عین حال شور و هیجان نیز لازم و ضروری است. هیئت‌ها کارگاه تربیتی جامعه هستند که باید صلابت خود را حفظ کند، واقعاً هیئت باید جایی باشد که برای امام حسین(ع) یارگیری ‌کنند.

  مصطفی قربانی/ جریان اصلاح‌طلبی که در سال‌های میانی دهه 70 و به ویژه پس از انتخاب سیدمحمد خاتمی در هفتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری پا به عرصه وجود گذاشت، مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته است. این جریان که گرداننده دور اول و دوم دولت آقای خاتمی بود، با روی کار آمدن دولت اول آقای احمدی‌نژاد منزوی شد. از این رو، سردمداران این جریان درصدد برآمدند تا همه توان و ظرفیت خود را برای شکست احمدی‌نژاد و پیروزی نامزد مورد حمایت خود به کار ببندند؛ اما از آنجا که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم مطابق خواسته اصلاح‌طلبان نبود، آنها با بهانه تقلب، کشور را درگیر فتنه‌ای عظیم کردند. درواقع، عمده گردانندگان فتنه 88 که یا عضو جریان اصلاح‌طلبی بودند، یا از وابستگان نزدیک به این جریان به شمار می‌رفتند، متأسفانه در رویارویی با فتنه مذکور نمره قبولی نگرفتند. از این رو، می‌‌توان گفت که فتنه 88 جریان اصلاح‌طلبی را در محاق کامل قرار داد.
انزوای جریان اصلاحات ادامه داشت تا اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، این جریان مصلحت خود را در کناره‌گیری نامزد اصلی خود و حمایت از آقای روحانی دید؛ شخصیتی که سابقه اصلاح‌طلبی نداشت،‌ اما شعارها و گفته‌های اصلاح‌طلبی داشت و به آقای هاشمی رفسنجانی نزدیک بود. با این وجود، مشخص است که حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی حمایتی بی‌قید و شرط نبوده، بلکه این حمایت همراه با انتظاراتی است که جریان اصلاحات از آقای روحانی داشت. 
در اوضاع کنونی نیز که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم قرار داریم، با وجود وحدت‌نظر اکثریت اصلاح‌طلبان مبنی بر حمایت از روحانی، در میان برخی طیف‌های این جریان زمزمه عبور از روحانی و حضور مستقل در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری سال 96 شنیده می‌شود. با این وجود، سؤال این است که پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان چیست؟ برخی از اعضا و وابستگان به این جریان، از جمله خانم آذر منصوری، تفرق و چنددستگی را پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان برای سال 96 می‌دانند. ضمن تأیید این موضع، باید گفت که تفرق در جریان اصلاح‌طلبی ریشه در ماهیت ناهمگون این جریان دارد که متشکل از احزاب و گروه‌هایی با خاستگاه‌ها و دیدگاه‌های متنوع است، به گونه‌ای که در زیرمجموعه تفکر اصلاح‌طلبی می‌توان از گروهک‌هایی چون نهضت آزادی و حزب کارگزاران سازندگی تا مجمع روحانیون مبارز و احزابی چون مردم‌سالاری نام برد. 
علاوه بر این، همان‌گونه که اشاره شد، مهم‌ترین پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان را باید در اقدامات تنش‌آفرین آنها در سال‌های 78 و 88 و در نتیجه، ضعف اعتماد به این جریان از سوی نظام دانست. درواقع، غائله‌آفرینی جریان مذکور در دو برهه حساس و حاضر نشدن سردمداران آن به موضع‌گیری مشخص در مقابل فتنه‌گران و ترسیم مرز خود با آنها و در مواردی، تشویق فتنه‌گران به غائله‌آفرینی مهم‌ترین نقطه ضعف جریان اصلاح‌طلبی است که با گذشت چندین سال از این فتنه‌ها، جریان اصلاح‌طلبی حاضر به عذرخواهی از مردم و نظام نشده است. به بیان دیگر، می‌توان گفت که جریان مذکور آن‌گاه که خواسته‌های خود را محقق ندیده،‌ برای برآوردن آنها هیچ مانعی را برای ایستادن در مقابل نظام و ایجاد مسئله به رسمیت نشناخته است. همین مسئله مهم‌ترین پاشنه آشیل اصلاح‌طلبان و عامل اساسی عدم‌اقبال به آنها از سوی نظام و مردم است و شاید دلیل اینکه بیشتر سردمداران این جریان از حضور مستقیم و مستقل در انتخابات آینده ترس دارند، آگاهی آنها از این موضوع باشد. 
نکته پایانی اینکه، با وجود شعارهای اصلا‌ح‌طلبان مبنی بر طرفداری از توسعه سیاسی، دموکراسی و... توسعه سیاسی ایجاب می‌کند که در عین آزاد بودن فعالیت‌های قانونی احزاب سیاسی مختلف، آنها خود را فراقانون ندانسته و چارچوب‌های قانونی را فدای منافع حزبی خود نکنند و در مواقع خطر نیز سپر بلای کشور و نظام باشند.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آیین‌نامه بازدید دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از خطوط تولید و نمایشگاه توانمندی‌های پهپادی نیروی هوافضای سپاه و رونمایی از جدیدترین پهپاد رزمی این نیرو اظهار داشت: 
«در 28 سال پیش که جنگ تحمیلی استکبار جهانی علیه ملت ایران پایان یافت، جهاد دیگری در عرصه تحقیقات و تولید تسلیحات آغاز شد.» فرمانده هوافضای سپاه با اشاره به خطوط تولید پهپادهای بمب‌افکن خانواده سیمرغ، «صاعقه» را به منزله جدیدترین پهپاد رزمی ایرانی، دستاورد «نهراسیدن از تهدیدها» دانست و گفت: «این پهپاد که در شعاع دوربُرد و فواصل دوردست قادر است چهار نقطه و هدف را با بمب‌های هوشمند نقطه‌زن با دقت مورد اصابت قرار دهد و سالم به محل پرواز بازگردد، جدیدترین پهپاد ایران است.» 
وی همچنین تولید پهپاد170-RQ آمریکایی یا همان «سیمرغ» را نقطه حیرت و عصبانیت آمریکایی‌ها دانست و افزود: «بحمدالله سیمرغ ایرانی در مقیاس و اندازه‌های مختلف برای انجام مأموریت‌های متنوع تولید شده است، ادامه تولید این پهپاد راهبردی و بومی را بر اساس ایده‌های عملیاتی و متناسب با نیازهای خود سفارش می‌دهیم و عزیزان در بخش تحقیقات و تولید با سرعت باورناپذیری به آن پاسخ می‌دهند.»

نکته: مردی با دوچرخه به خط مرزی می‌رسد. او دو کیسه بزرگ همراه خود دارد. مأمور مرزی می‌پرسد: در کیسه‌ها چه داری؟ او می‌گوید؛ شن. مأمور او را از دوچرخه پیاده می‌کند و چون به او مشکوک است، یک شبانه‌روز او را بازداشت می‌کند، ولی پس از بازرسی فراوان، واقعاً جز شن چیز دیگری نمی‌یابد. بنابراین به او اجازه عبور می‌دهد. هفته بعد دوباره سر و کله همان شخص پیدا می‌شود و مشکوک بودن و بقیه ماجرا... این موضوع به مدت سه سال هر هفته یک بار تکرار می‌شود و پس از آن مرد دیگر در مرز دیده نمی‌شود. یک روز آن مأمور در شهر او را می‌بیند و پس از سلام و احوال‌پرسی، به او می‌گوید: من هنوز هم به تو مشکوکم و می‌دانم که در کار قاچاق بودی، راستش را بگو چه چیزی را از مرز رد می‌کردی؟ و قاچاقچی می‌گوید: دوچرخه.
نظر: چندی پیش یک سناتور آمریکایی به مدت شش روز سفری به ایران داشته است. وی گفته است که به دعوت یک نهاد دانشگاهی و در قالب یک تور 12 نفره به ایران آمده است. «جیم داباکیس» که اعلام کرده  یک همجنسگراست، مدعی شده است: «مردم ایران، مردم آمریکا را دوست دارند. در تمامی خیابان‌ها آنها ما را همراهی می‌کردند و با ما حرف می‌زدند...» اما مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که وی را نمی‌شناسند! چند سال دیگر مثل ماجرای مک فارلین طول می‌کشد تا این سناتور آمریکایی هم اعلام کند که با چه مقاماتی دیدار داشته است و درباره چه موضوعاتی صحبت کرده است! 

 علی مرادی/ هنگامی که سخن از کشورفروشی به بیگانگان می‌شود، یاد قرارداد با «ویلیام ناکس دارسی» می‌افتیم. اکنون نمایندگان مجلس بوی قرارداد دارسی را که 115 سال از ما فاصله گرفته و در زمان مظفرالدین‌شاه قاجار امضا شده است را استشمام می‌کنند. در حالی که گفته می‌شود برخی از نهادها، سازمان‌ها و مجلس شورای اسلامی بر قراردادهای جدید نفتی(IPC) صحه گذاشته‌اند، خبرهای دریافتی حاکی است که مشکلات این قراردادها هم اکنون هم حل نشده است. در این حال 40 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به قراردادهای جدید نفتی(IPC) اعلام کرده و خواستار اصلاح این قراردادها شده‌اند. این نمایندگان نوشتند: «ما جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت بزرگ ایران تلاش خود را برای اصلاح جدید قراردادهای نفتی IPC به کار گرفتیم و دولت محترم را ملزم کردیم تا بخشی از خطرات وارد شده به کشور را در سومین مصوبه هیئت وزرا برطرف سازد، با این حال چون این الگوی جدید همچنان خسارت‌های زیانباری به مردم وارد کرده و کشور را مورد خدشه قرار خواهد داد؛ لذا موارد ذیل را برای اطلاع ملت عزیز ایران و نسل‌های آینده اعلام می‌داریم: 
در این الگو:۱ـ سهم تصمیم‌گیری پیمانکار خارجی و وزارت نفت در تمامی مراحل اکتشاف، تولید بهره‌برداری، مالی، فنی و دیگر مراحل به نسبت مساوی و 50‌ـ 50 است و اگر به توافق نرسیم موضوع مسکوت مانده و باید به داوری برویم؛ این یعنی نداشتن منابع هیدروکربری کشورمان و خدشه به استقلال سیاسی کشور؛ ۲‌ـ اگر پیمانکار خارجی به مخازن و تولید لطمه بزند هیچ‌گونه جریمه‌ای در نظر گرفته نشده و حتی هزینه‌های انجام شده را به پیمانکار پرداخت می‌کنند.3‌ـ سقف قرارداد از نظر مالی باز و نامعلوم و از نظر زمانی بسیار طولانی‌مدت (32 سال) و قابل تمدید است، که یاد قرارداد استعماری را زنده می‌کند؛ ۴ـ- پیمانکار تحریم را نپذیرفته و اگر تحریم شویم پیمانکار فعالیت‌ها را متوقف کرده و خواهد رفت و بدبختانه بایستی منتظر بمانیم و حق ادامه کار نداریم، تا پس از اتمام تحریم‌ها این خارجی‌ها برگردند و کار مجدداً شروع شود؛ 5 ـ پاداش‌های غیرمعقول برای پیمانکار در نظر گرفته شده و ده‌ها اشکال دیگر که باعث از بین رفتن زیرساخت‌های صنعتی کشور و تاراج منابع هیدروکربری خواهد شد و متأسفانه زمینه از بین بردن شرکت‌های فعال ایرانی نفتی را فراهم خواهد کرد. مردم شریف ایران، این الگوی ما را به شرایط زمان قبل از مصدق و حتی زمان دارسی باز خواهند گرداند. بنابراین ما امضاکنندگان خدمتگزاران و نمایندگان شما ملت غیور ایران اعلام می‌داریم که اجرای این الگو برای این کشور مضر و خطرناک است و بایستی از اجرای آن جلوگیری به عمل ‌آید.»


فریدون همچنان تحت پیگرد 
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از قانع‌نشدن نمایندگان ملت درباره گزارش تحصیلی برادر رئیس‌جمهور خبر داد. محمدمهدی زاهدی گفت: «گزارشی را قبلاً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تحصیل «حسین فریدون» به مجلس ارائه داد و این گزارش در کمیسیون آموزش با حضور اعضا مورد بررسی قرار گرفت.» وی افزود: این گزارش نتیجه مطلوبی در پی نداشت و کماکان سؤالات مبهمی برای نمایندگان مطرح است، بنابراین مجدداً نامه‌ای از سوی کمیسیون به وزارت علوم ارسال شده تا پاسخ سؤالات نمایندگان را درباره گزارش تحصیلی «حسین فریدون» بدهند. پیش از این نیز شماری از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار پاسخگویی وی درباره اتهامات برادرش از جمله تحصیل توصیه‌ای در مقطع دکترای دانشگاه شهید بهشتی شده بود.»


پسابرجام رژه
رژه نیروهای مسلح گیلان با پیشنهاد جالب استاندار به فرمانده انتظامی گیلان لغو شد. در حالی که قرار بود یگان‌های نمونه نیروهای انتظامی و نظامی گیلان پس از صبحگاه مشترک در مرکز فرماندهی نیروی انتظامی این استان رژه بروند؛ اما با پیشنهاد استاندار مبنی بر اینکه هوا سرد است و نیروهای مسلح حاضر به دلیل سرپا ایستادن خسته هستند، لغو شد. این در حالی است که هوای رشت خنک و آفتابی بود و اداره کل هواشناسی گیلان دمای هوا این شهر را ۱۵ درجه سانتیگراد بالای صفر گزارش کرد.


زورگیری شورای اصلاح‌طلبان 
عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختلافات در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طبیعی است، گفت، برخی در این شورا با رویکرد «زورگیری» ورود کرده‌اند. سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) در مجلس شورای اسلامی، درباره چرایی جدایی شماری از احزاب اصلاح‌طلب از شورای سیاست‌گذاری گفت: «این اشخاص به آن معنا از شورا کناره‌گیری نکرده‌اند و در حال مذاکره هستند، البته انتقاداتی دارند که کاملاًً طبیعی است. سوم مهرماه جمعی از احزاب اصلاح‌طلب متشکل از مجمع نیروهای خط امام(ره)، حزب اعتماد ملی، حزب مردم‌سالاری، حزب اراده ملت ایران، مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، انجمن اسلامی مهندسان ایران و حزب وحدت و همکاری ملی با انتشار بیانیه‌ای مأموریت شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی را پایان‌یافته دانستند.


سطوح دفاع نامتقارن
حمیدرضا مقدم‌فر، مشاور رسانه‌ای فرمانده کل سپاه گفت: دکترین دفاع نامتقارن ما سه سطح دارد؛ سطح الف سطح تجهیزات است؛ قایق‌های تندرو و موشک‌های دوربرد و میان‌برد برای مقابله با تهدید ناوهای آمریکایی در خلیج‌فارس؛ سطح ب سطح کنشگران است و در این سطح جنگ از ارتش‌های کلاسیک به سطح گروه‌های نیابتی از طریق آموزش و سازماندهی گروه‌های‌ جهادی و محور مقاومت در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی تغییر می‌کند؛ سطح ج سطح «جغرافیا» است؛ این مسئله به این معناست که عرصه رویارویی به خارج از مرزها منتقل می‌شود تا قلمروی سرزمینی ایمن‌تر بماند. 

حرمت قم شکسته شد
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به برگزاری کنسرتی پرحاشیه در شهر مقدس قم اطلاعیه‌ای صادر کرد.
 در این اطلاعیه آمده است: «شهر مقدس قم به عنوان مرکز علمی و فقهی جهان تشیع و پایگاه انقلاب اسلامی شهر بصیرت و ایمان است. حفظ کرامت و حرمت قم، حفظ فرهنگ دینی و ارزش‌های اسلامی است.» جامعه مدرسین در این بیانیه آورده است: «برگزاری این کنسرت که به بهانه هفته دفاع مقدس در ام‌القرای کشور اسلامی «قم» صورت گرفت؛ متدینان را متأثر کرد.
 این حرکت ناشایست نه تنها حریم احکام الهی را نشانه رفت؛ بلکه قداست حرم اهل بیت(ع) را پاس ننهاد و مرجعیت بزرگ شیعه را به گرفتن موضع واداشت.»

مالیات ایران 
در اختیار فرانسه
سازمان امور مالیاتی پنج سال است که با انعقاد قراردادی با یک شرکت فرانسوی قرار است طرح جامع مالیاتی را اجرا کند، اما این طرح تاکنون ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه دربر داشته است.
 سال ۸۹ سازمان امور مالیاتی پس از مناقصه‌ای پرحاشیه قراردادی با شرکت بول منعقد کرد. بر مبنای این قرارداد نهادی با عنوان طرح جامع مالیاتی زیر نظر سازمان امور مالیاتی تأسیس شد.
 قرارداد اولیه با شرکت بول حدود ۲۰ میلیون دلار بوده است که با الحاقیه‌های بعدی (که به یورو منعقد شد) به ۴۵ میلیون یورو رسیده است. همچنین برای انجام این پروژه زیرساخت‌های پرخرجی راه‌اندازی شده است، از جمله آنها می‌توان به ایجاد یک دیتاسنتر بزرگ با هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی که امروز عملاً از آن استفاده نمی‌شود، اشاره کرد. تمام سرورها در این دیتاسنتر متعلق به شرکت IBM‌ است.

فروش سرزمین به بیگانه
در حالی که واگذاری زمین در مناطق آزاد به سرمایه‌گذاران خارجی ممنوع بود؛ اما امروز با تدابیر هیئت دولت، اگر سرمایه‌گذاران خارجی شرکتی را تأسیس کنند، آن شرکت می‌تواند در زمین‌های مناطق آزاد تملک زمین کند.
 در مناطق آزاد مزایای داده شده همان مزایایی است که به سرمایه‌گذاران داخلی داده می‌شود. این امر سبب خواهد شد که تملک زمین در کشور برای اتباع بیگانه آزاد باشد و بستر مناسبی برای پروژه نفوذ فراهم شود.
 با توجه به تصمیم دولت مبنی بر افزایش مناطق آزاد، ظرفیت تملک زمین در کشور برای اتباع بیگانه نیز افزایش خواهد یافت.  با توجه به تجربه تلخ کشور فلسطین، ‌این سؤال مطرح است که با چه توجیهی این تصمیم در کشور ما گرفته شده است؟ در قوانین ایران، سرمایه‌‌گذار خارجی امکان خرید زمین برای استفاده مسکونی یا احداث واحدهای تولیدی و تجاری را ندارد و ‌باید با مشارکت یک سرمایه‌‌گذار داخلی نسبت به تملک زمین اقدام کند.