حسن خدادی/ به طور خلاصه میتوان آماج و اهداف نفوذ دشمن را به چهار سطح؛ ۱ـ اشخاص ۲ـ تشکلها ۳ـ جامعه ۴ـ ساختار و دولت تقسیم کرد.
نفوذ در سطح اشخاص شامل «نفوذ در سطح نخبگان خاص» و «نفوذ در سطح نخبگان عام» میشود.
الفـ نفوذ در سطوح نخبگان خاص جامعه
همانطور که در مقاله هفته گذشته بیان شد میتوان از «نفوذ در سطح نخبگان خاص جامعه» با عنوان «نفوذ موردی» نام برد، همانگونه که امام خامنهای فرمود: «در این شیوه که در دستگاههای سیاسی، حکومتی و حتی دینی سابقهای طولانی دارد، عناصر نفوذی با زدن ماسکِ رفتاری یا گفتاری و در چهره دوست، در خانه افراد مورد نظر یا دستگاه و تشکیلات فرد مسئول ورود میکنند.» (4/9/94) معظمله «جمعآوری اطلاعات» و «جاسوسی» را از جمله اهداف نفوذ موردی میدانند؛ اما تأکید دارند که هدف مهمتری که در نفوذ موردی تعقیب میشود، «تصمیمسازی» است.
بـ نفوذ در سطح نخبگان عام جامعه
نفوذ در سطح نخبگان عام جامعه نیز شامل جوانان، کارآفرینان و زنان اثرگذار و مؤثر بهمثابه عوامل اصلی نفوذ و تغییر جامعه است. دشمن در حال به دست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد شبکهای منسجم و مؤثر از برترینهای این سه گروه بهمنظور مهندسی رفتار اجتماعی است. شناسایی و برنامهریزی برای جوانان مستعد رهبری در حوزههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و حتی دولتمردان آینده، ایجاد شبکه قوی و در واقع لشکر همفکر و همسو با دشمن در داخل در حساسترین مناصب و شئون سیاسی و اجتماعی به صراحت در برنامه دشمن دنبال میشود. معظمله در این باره گفت: «ما مواجهیم با یک حمله همهجانبه فرهنگی و اعتقادی و سیاسیِ اعلام نشده؛... من دارم میبینم چه دارد اتفاق میافتد؛ لشکر فرهنگی دشمن و لشکر سیاسی دشمن با همه ابزارهایی که برایشان ممکن بوده، حمله کردهاند به ما... برای تقویت نارضاییها در داخل کشور، جذب جوانها به خصوص جوانهای فعال و اثرگذار در سطوح مختلف برای مقاصد خودشان؛ دارند کار میکنند.»(13/7/94)
نفوذ در تشکلهای دانشگاهی
دشمن برای نفوذ به تشکلهای دانشگاهی راههایی دارد که برخی از آنها به قرار زیر است:
۱ـ اولین راه نفوذ، موضوع علوم انسانی بر محور اندیشه غربی و اومانیسم است. در واقع، اولین بزنگاه خطر در این عرصه متون دانشگاهی است که به شیوه مطلوب غربیها باورسازی میکند. در حال حاضر بیش از دو میلیون دانشجوی علوم انسانی داریم و این سؤال وجود دارد که آنچه برای این دانشجویان ایجاد باور میکند، از کجا نشئت میگیرد و بر چه چیزی استوار است؟
۲ـ دومین قدم دشمن برای نفوذ از طریق دانشگاهها ایجاد یک پل ارتباطی برای انتقال نخبگان به خارج از کشور است. شبکهای در یکی از مهمترین دانشگاههای کشور شکل گرفته که نخبگان را به خروج از کشور تشویق میکند و در آنجا نیز سرویسهای مختلف آنها را جذب و پشتیبانی میکنند.
۳ـ سومین گام دشمن برای نفوذ از طریق دانشگاه مربوط به تولیدات علمی است، به گونهای که زمینه را برای ارتقای آن دسته از استادان و دانشجویانی فراهم میکند که تولیدات همسو با القائات غرب داشته باشند و نیاز کشور را تأمین نکنند.
۴ـ دور شدن از رسالت اصلی دانشگاه، یعنی تولید علم، چهارمین گام دشمن برای نفوذ از طریق مجامع دانشگاهی است.
۵ـ پنجمین برنامه دشمن برای نفوذ از طریق دانشگاهها کشتن خودباوری جوانان و نخبگان دانشگاهی است. دانشگاه، هم برای ایجاد روح خودباوری و هم برای کشتن آن مکان بسیار مؤثری است.
۶ـ ششمین برنامه دشمن در زمینه نفوذ دانشگاهی، ایجاد لشکر مدرک به دستها است. جریانی تلاش میکند تا با جذب دانشجوی چند برابر ظرفیت و بدون داشتن استاد و امکانات به چنین مسئلهای دامن بزند و سببساز اعتراضات مدنی شود.