شیرین زارعپور / آمریکا به همراه متحدان غربیاش در سال 68 پس از تجربه ناکام جنگ سخت با جمهوری اسلامی ایران، پروژه 20 سالهای را طراحی کرد و انتظار داشت در سال 88 از آن نتیجه بگیرد؛ اما پس از آنکه پروژه آنها به بنبست کشیده شد، عملاً طراحان براندازی نرم را یکبار دیگر به فکر انداخت تا نقشههای جدیدی را برای نفوذ ترسیم کنند.
یکی از نهادهایی که مأموریت این جنگ نرم را بر عهده گرفت، بنیاد اوراسیا وابسته به آژانس توسعه ملی آمریکا بود که به منظور حمایت از اهداف ژئوپلیتیکی آمریکا و تأمین منافع دستگاه سیاست خارجی زیر نظر رئیسجمهور و شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت میکرد.
بنیاد اوراسیا تحت پوشش اهدافی چون ترویج مشارکت شهروندی و جامعه مدنی و مشارکتهای اجتماعی برای اقشار تأثیرگذار مشغول فعالیت شد و با حمایت و احداث مدارسی، سعی زیادی در تغییر سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی داشت.
با نگاهی به جامعه هدف این مدارس به وضوح میتوان دریافت که انتخاب زنان سرپرست خانواده، کودکان کار، اشتغالزایی برای زنان و در نهایت آموزش معلمان با مهارت خاصی برای تصمیمگیریهای آینده و تربیت نسلی با تفکر غربی صورت گرفته است.
مدرسه مجازی افروز که طبق معرفی خود این مدرسه، از سال 90 با پشتیبانی بنیاد اوراسیا مشغول به کار شده و با شعار «جامعه فردا را با هم بسازیم» مشغول عضوگیری از معلمان است و تاکنون بیستوسه دوره آموزشی برگزار کرده، یکی از فعالیتهای بنیاد اوراسیا در ایران است که متأسفانه از طریق برخی نهادهای داخلی حمایت میشود و حتی مدرک دورههای آموزشی این مدرسه مجازی از برخی نهادهای آموزشی دیگر معتبرتر است!
این مدرسه با شیوههای به ظاهر خیرخواهانه به عضوگیری وسیعی از معلمان مبادرت کرده و شرکتکنندگان هر دوره، هر هفته موضوع تازهای فرامیگیرند و با استفاده از راهکارهایی که این مدرسه مجازی ارائه میدهد، موضوعات را در مدرسه به دانشآموزان خود آموزش داده و با آنها تمرین میکنند. تسهیلگران هر دوره نیز در جریان طراحی و اجرای این فعالیتها با شرکتکنندگان در ارتباطند و همینطور نظارت دارند تا آموزشها در سطح کلاس اجرا شود.
عضوگیری از قشر فرهنگیان، جوانان و زنان در کشورهای هدف از برنامههای این بنیاد است که علاوه بر برگزاری دورههای آموزشی، منابع، مقالات و پادکستهایی هم در اختیار کاربران قرار میدهد. معیار نامنویسی در این مدرسه، آموزشگران و معلمانی هستند که در زمینه آموزش کودکان فعالند. مدرسه افروز، فعالیتهای گستردهای را در فضای اینترنت و شبکههای اجتماعی از قبیل اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک دارد.
شروع و مقدمه کار مدرسه افروز را باید در مدرسههای «پرتو» و «خورشید» دانست که درست پس از فتنه 88 آغاز به فعالیت کردند. با این تفاوت که پرتو و خورشید، تحت پوشش آموزش کارآفرینی و توسعه راهحلهای عملی برای رفع مشکلات اجتماعی عدهای را جذب این مدارس کردهاند.
خاموش کردن اندیشه و ارزشهایی چون؛ حیا، عفت، تقوا و تغییر ارزشهای اجتماعی چون دوری از اسراف و تجملگرایی با پیش گرفتن مسیر نفوذ در خانواده از طریق زنان که دارای دو نقش مادری و همسری در خانواده هستند زمانی اتفاق میافتد که سرمایههای لازم برای استحاله این نقش تأثیرگذار، صرف شود که در آن صورت میتوان شاهد تحول در مسیر خانواده بود.
مهندسی اجتماعی
با محوریت زنان
تجربههای تاریخی موفقی چون فتح اندلس نشان داده است سرمایهگذاری بر روی زنان نتایج موفقیتآمیزی را به دنبال دارد، چنانچه وقتی برنامه مشترک دولت افغانستان و آژانس توسعه ملی آمریکا اجرا میشد، در حاشیه آغاز برنامه اشرف غنی با اشاره به این موضوع، سرمایهگذاری بر زنان را نتیجه تغییر پنج نسل دانست و این نشان از تمرکز آژانس امنیت ملی بر موضوع زنان داشت.
«توانمندسازی زنان» در راستای تحقق اهداف پروژه نفوذ، تجربه دیگری است که سیاستمداران غربی رقم زدهاند و تحت عنوان حمایت از استقلال اقتصادی زنان، دورههایی در قالب اشتغالزایی برگزار میکنند و این طرح در قالب طرحی جدیدتر از سال 2004 در دستور کار قرار گرفته که سازمانهای یونسکو و یونیسف هم اکنون به صورت رسمی مدیریت اجرایی طرح غربی «توانمندسازی زنان» را بر عهده دارند.
رد پای فعالیتهای این سازمانها در حوزه زنان، معلمان، آموزش و پرورش و مهدهای کودک و چندین حوزه دیگر به وضوح دیده میشود و متأسفانه در حالی که از مسئولان مربوطه انتظار شناسایی و همکاری نکردن و آگاهسازی جامعه میرود، با این وجود شاهد رفتوآمد آزادانه کارشناسان این حوزهها در پوششهای علمی و فرهنگی هستیم.
اما توانمندسازی حقیقی زنان در راستای آشنایی و اجرای آنچه درخور و شایسته یک زن مسلمان است، موضوعی نیست که در جامعه اسلامی ایران، نفی شده باشد، ولی مشکل آنجاست که مقصود از توانمندسازی که در پروژه مذکور تعریف شد، بر اساس اصول لیبرالیسم تعریف و اجرا میشود. همان سرنوشتی که غرب برای زنان رقم میزند که در اثر همین توانمندسازی، هم خود زن، هم خانواده و هم نسلهای بعدی را به انحطاط میکشاند، با این تعاریف لازم است نقشه دشمن را بشناسیم و در گردابی که برای جامعه اسلامی ما طراحی کرده گرفتار نشویم.