یادمان باشد
اول نماز حسین(ع)، بعد عزای حسین(ع)
اول شعور حسینی، بعد شور حسینی 
محرم و صفر زمان بالیدن است، نه نالیدن
بساطش آموزه است، نه موزه
تمرین خوب نگریستن است، نه فقط خوب گریستن
با این نیت که حسین(ع) را بهتر بشناسیم 
و با حسین‌شناسی خداشناسی را بیاموزیم 
و پیرو راهش باشیم‌ که همان راه راستین الهی است 
عزاداری کنیم...
امام صادق(ع) فرمود:«هیچ فرشته‌ای در آسمان‌ها و زمین نیست، مگر اینکه می‌خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین(ع) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند.» 
(مستدرک‌الوسائل، ج 10، ص 244، به نقل از کامل‌الزیارات، ص 114)
 آرش فهیم/ قیام و شهادت امام حسین(ع) و یارانش، گرچه در نقطه‌ای از تاریخ‌ـ دهم محرم سال 61 هجری‌ـ و در بخشی از جغرافیا ـ کربلا ـ رخ داد، اما بدون تردید، بزرگ‌ترین انقلاب تاریخ بشری بود که همه تحولات سیاسی، اجتماعی و اعتقادی پس از خود را تحت‌تأثیر قرار داد. به همین دلیل هم «عاشورا» نبرد ابدی حق و باطل محسوب می‌شود و در همه مکان‌ها و زمان‌ها در حال اتفاق افتادن است؛ «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا».
واقعه کربلا بر فرهنگ و هنر ایران زمین نیز تأثیر گذاشته است، به طوری که نمایش‌های ایرانی به ویژه تعزیه و شبیه‌خوانی در قالب روایت عاشورا و ذکر مصیبت‌های اهل بیت(علیهم‌السلام) شکل گرفته است. حتی موسیقی و آواز سنتی ایرانی نیز بخش زیادی از حیات خود را مدیون نوحه و روضه‌خوانی است. با این حال، عجیب است که هنوز هم هنر هفتم ما نسبت به این تراژدی عظیم و باشکوه تاریخ، غافل است. 
نکته مهم این است که درام‌پردازان همواره تأکید کرده‌اند که نقطه ثقل و موتور محرک هر اثر دراماتیک، مبارزه خیر و شر است. این نظریه تنها در تئوری درام و قصه‌پردازی‌های رایج نیست که مهم تلقی می‌شود؛ بلکه به صورت علمی هم ثابت شده است که نبرد خیر و شر یا تقابل حق و باطل، پرکشش‌ترین فعل تاریخی-اجتماعی محسوب می‌شود. عاشورا، بهترین مرجع، منبع و سرچشمه الهام‌بخش برای خلق هر اثر هنری با درونمایه حماسه و مبارزه است. این نرم‌افزار، در همان حال که الگویی برای آفرینش‌های ادبی و هنری پرجاذبه است، زمینه را برای پرداختن به مسائل روز فراهم می‌کند.
نمونه بارز استفاده از چنین سوژه سترگی، سریال «مختارنامه» است؛ سریالی که طی سال‌های اخیر و به بهانه‌های مختلف از سیما به نمایش درآمده است. آنچه سبب تأثیرگذاری بی‌نظیر «مختارنامه» بر مردم شد، شباهت زياد ماجراها و كشمكش‌هاي متن آن با واقعيت‌هاي سياسي و اجتماعي زمانه ماست، به طوري كه در حین تماشای آن گاه فراموش مي‌کنیم که «مختارنامه» به دوره‌اي دور از ما برمي‌گردد و دچار اين پندار می‌شویم كه اين روايت، شرح حال ماست. بدون تردید اين مهم به قابلیت بي‌نظير و ذاتي عاشورا برمي‌گردد.
اما به جز «مختارنامه» و چند فیلم و سریال با رویکرد تاریخی مثل «سفیر» و «روز واقعه» و همچنین تعدادی فیلم با گرایش پرداختن به مسائل روز با الهام از عاشورا مثل «پرواز در شب» رسول ملاقلی‌پور و «شب دهم» جمال شورجه و فیلم «هیهات» که این روزها بر پرده سینماست، نمی‌توان به آثار قابل توجهی اشاره کرد.
یکی از فیلم‌هایی هم که به طور مستقیم به تاریخ قیام امام حسین(ع) و جزئیات و اصلیات و فرعیات آن می‌پردازد، «رستاخیز» است. اما این فیلم هم علاوه بر اینکه به خاطر نمایش چهره حضرت ابوالفضل(ع) هنوز امکان نمایش عمومی نیافته، فیلمی ضعیف و پر از تحریفات تاریخی است. برای این فیلم ده‌ها میلیارد (به روایتی 40 میلیارد تومان) پول و سال‌ها زمان و انرژی هزینه شده است. مشکل بزرگ فیلم «رستاخیز» فقدان انسجام در روایت است. داستان فیلم دچار اغتشاش است و میان ماجراها، فصول و بندهای مختلف روایت، ارتباط دیالکتیک و ارگانیک برقرار نشده است. از همان ابتدا، سیر داستانی فیلم، خودش را از مخاطب جدا می‌کند. بسیاری از ماجراها و تصاویر ابتدایی فیلم، زائد هستند  و بی‌خود و بی‌جهت زمان فیلم را طولانی کرده‌اند. به نظر می‌رسد که حتی اگر همه فیلم تا قبل از خواندن نامه‌های کوفیان به امام حسین(ع) حذف شود هم هیچ خللی بر فیلم وارد نمی‌شود و حتی به آسان شدن ورود داستان به ذهن مخاطب هم کمک شایانی خواهد کرد.
بدون تردید مسائل و وقایع روز و پیرامون ما، سوژه‌هایی ناب و مرتبط با عاشورا هستند؛ جوانانی که برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) راه یزیدیان زمان را سد کرده‌اند، مجاهدانی که به خاطر دفاع از دین سر از تن‌شان جدا می‌شود، کودکان و زنانی که به بردگی گرفته می‌شوند، زائرانی که آب به رویشان بسته می‌شود و لب تشنه به دیدار خدا می‌روند و ... همه نمونه‌هایی از جریان تقابل حق و باطل در روزگار ما هستند که با الهام از وقایع کربلای سال 61 هجری، می‌توان آثار هنری و به ویژه سینمایی قابل تأملی درباره آنها ساخت. اما تولید چنین آثاری، هم همت و اخلاص و انگیزه والا می‌طلبد و هم به زمینه‌سازی‌ها و انگیزه‌بخشی‌های مدیران فرهنگی وابسته است.

عاشورا یعنی قطره‌های اشكی كه حسین(ع) برای فردای اهل بیت(ع) خویش ریخت.
عاشورا یعنی جمع كردن خارهای بیابان در شب تاریك و سیراب كردن كودك شیرخواره با سرانگشتان پیكانی تیز 
عاشورا یعنی ضجّه‌های كودكانی غریب در صحرایی سوزان، یعنی فرو رفتن خارهای بیابان در پاهای كودكانه‌ای كه به دنبال عشق، ندای لبیك سر داده بود، یعنی اوج مردانگی و ایستادگی و تجسم تمام غیرت‌هایی كه در چشم‌های نجیب عباس(ع) سو سو می‌زد. 
عاشورا یعنی دلدادگی به سرچشمه پاكی‌ها، یعنی طعم شیرین عطش در كنار یار و پیامد عشق‌ورزی به نور.
عاشورا یعنی صدای گریه‌هایی كه از سر تشنگی در گلو خفه ‌شد، یعنی پر كردن مشك آب در عین عطش، یعنی پرپر شدن و دم بر نیاوردن، یعنی پرتاب خون گلوی شش‌ماهه به آسمان؛ شش‌ماهه‌ای كه از تشنگی به چشمان پدر خیره شده بود، یعنی دفن كردن تمام احساس خویش در پشت خیمه‌ها.
عاشورا یعنی وداع خواهری خسته با برادری از جنس نور، یعنی عین صداقتی كه در آسمان‌ها نظیر نداشت، یعنی سكوتی كه در تمام فریادها به گوش رسید. 
عاشورا یعنی فرود همه غیرت‌های آسمان در زمین و پرواز همه پاكی‌ها به آسمان...

 حسین کارگر/ چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت در حالی پایان یافت که دو ویژگی منحصربه‌فرد در این رویداد به چشم می‌آمد؛ یکی حضور پررنگ‌تر فیلمسازان خارجی و طرفدار جریان مقاومت و دیگری معرفی استعدادهای جدید در زمینه سینمای دفاع مقدس.
واقعیت این است که جشنواره مقاومت، امروز دیگر به قطب مرکزی جریانات سینمایی ضدسلطه و ضدصهیونیسم در منطقه تبدیل شده و به تعبیر یک رسانه آمریکایی کانون و کعبه فیلمسازان مستقل ضدآمریکایی و ضداسرائیلی است. روند رشد و توسعه این حرکت و طراحی و مهندسی جغرافیایی و محتوایی این جشنواره خیلی زود، توجه رسانه‌های همسو و غیرهمسو را به خود جلب کرده است و اهتمام آن به شهید عماد مغنیه در دوره پیشین سبب شده است تا ده‌ها رسانه غربی و صهیونیستی، مانند: هاآرتص و یدیعوت آحارونوت و ... از مواضع و دیدگاه‌های جشنواره خشمگین شوند و قلمفرسایی کنند.
طاهر عبدالحلیم، کارگردان سینمای عراق که با فیلم «شهید» درباره شهید محمدباقر صدر به جشنواره مقاومت آمده بود، در این‌باره گفت: «اینجا تنها جشنواره‌ در دنیاست که با اسم مقاومت برگزار می‌شود و خیلی خوب است که ما اولین بار در جمهوری اسلامی ایران و در دنیا چنین جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم و با اسم مقاومت پیش می‌رویم و از سراسر دنیا فیلمسازان و هنرمندان دنیا را که می‌خواهند ضداستکبار جهانی مقاومت کنند، اینجا جمع کنیم. اتفاقاً همه عالم می‌دانند که این جشنواره در جای درستی در حال برگزاری است؛ چون ایران تنها کشور دنیاست که تمام‌قد در برابر استکبار جهانی ایستاده است و حرف خودش را می‌زند. به همین دلیل هم ایران می‌تواند مرکز ثقلی برای جمع کردن این فیلمسازان باشد.»
امیر تاکی، فیلمساز شیعه انگلیسی نیز که با مستند «داعش: بردگان جنسی» به جشنواره مقاومت آمده بود، اظهار داشت: «جشنواره فیلم مقاومت به جمع شدن فیلمسازان و کارگردانان و تهیه‌کنندگان مقاومت از سراسر دنیا خیلی کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین وظایفی که این جشنواره می‌تواند ایفا کند، جمع کردن هنرمندان طیف مقاومت، در مرکز محور مقاومت، یعنی ایران است.»
اما یکی از ویژگی‌های مهم سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت، جلوه‌گری رویش‌های سینمای انقلاب است؛ به گونه‌ای که بخش زیادی از شرکت‌کننده‌ها را در این جشنواره، هنرمندان نسل جوان تشکیل می‌دهند. هنرمندانی، چون هادی مقدم‌دوست، هادی نائیجی، دانش اقباشاوی و روح‌الله حجازی با فیلم «هیهات»، عباس لاجوردی با فیلم «جشن تولد»، پوریا آذربایجانی با فیلم «اروند»، سیدجلال دهقانی اشکذری با فیلم «دلبری»، محمدحسین مهدویان با فیلم «ایستاده در غبار» در کنار کارگردان‌های پیشکسوتی، همچون حاتمی‌کیا و قاسمی جامی و ... نمایش‌دهنده چهره‌ای امیدبخش و شکوفا از سینمای انقلاب هستند.


 خوشنویسی «هیهات مناالذله» به روایت رهبر معظم انقلاب 
مجموعه پوسترهای 
«هیهات منا‌الذله» در برگیرنده جملات ضداستکباری رهبر معظم انقلاب اسلامی است که «داوود نیکنام» آنها را با خط خوش نوشته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با ماه محرم و ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع) مجموعه طرح «هیهات منا‌الذله» در پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر شد.
این پوسترها براساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ واقعه‌ عاشورا، درس‌ها و عبرت‌های این حادثه‌ تاریخ‌ساز است که «داوود نیکنام» این جملات را با خط نستعلیق به تحریر درآورده است.
بر اساس این گزارش، استاد «داوود نیکنام» از خوشنویسان صاحب سبک کشورمان بوده که از 32 سال گذشته خطاطی را آغاز کرده است. او را به خوشنویسی اهل‌بیت (علیهم‌السلام) می‌شناسند؛ کارهای بزرگی در این راستا انجام داده که در مناسبت‌های ملی‌ـ مذهبی، بسیاری از این آثار را بر مساجد، حسینیه‌ها و اماکن اداری و شهری می‌بینیم که می‌توان به خوشنویسی شعار سال 95 «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» اشاره کرد.


آقای ظریف چرا با رسانه‌های صهیونیستی همصدا می‌شوید؟!
درپی اظهارنظر منفی وزیر امور خارجه کشور مان درباره نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست که گفته بود برگزاری این مسابقه به سود رژیم صهیونیستی است، دبیر این جشنواره گفت: «آقای ظریف چرا با رسانه‌های صهیونیستی علیه نمایشگاه هولوکاست، همصدا می‌شوید؟!»
مسعود شجاعی طباطبایی در واکنش به این اظهارنظر ظریف، در بیانیه‌ای نوشت: «ما خیلی روشن و واضح بحث هولوکاست معاصر را مطرح کردیم تا سبوعیت و ظالم بودن رژیم صهیونیستی را نشان دهیم و دیدیم که این مسئله رژیم صهیونیستی را به شدت عصبانی کرد، حتی وقتی فراخوان این مسابقه را اعلام کردیم، بلافاصله آنها آنچنان دچار ترس و وحشت شدند که برای جلوگیری از این اتفاق دست به دامن سازمان ملل شدند... در این رابطه باید این سؤال را از آقای ظریف پرسید که چرا رژیم صهیونیستی این چنین به وحشت می‌افتد و با نامه‌های متعدد و پیگیری‌های مستمر در تلاش است که جلوی این مسابقه و افشاگری هنرمندان فرهیخته دنیا را در ارتباط با هولوکاست معاصر که منشأ آن خود این رژیم ددمنش است را بگیرد و حتی برای جلوگیری از این اتفاق دست به تهدید می‌زند و مطالب و مباحثی از جمله تحریم هنرمندان دنیا را مطرح می‌کند؟»


دل‌نوشته قاسم سلیمانی
 برای فیلم «ابوزینب»
سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در یادداشتی احساس خود را نسبت به فیلم ابوزینب بیان کرده است. 
متن این یادداشت به این شرح است: 
 بسمه تعالی 
فدای این دستی که ماه را برکف گرفته و تقدیم به خالق ماه کرده است 
می‌بوسم دستی را که ما را از روشنایی آن بهره‌مند نموده است 
چه زیباست این تصویر که بر کف، تمام اخلاص جای گرفته است گرد همه این دستان پاک
گفتنی است، فیلم «ابوزینب» با روایت اولین مجاهد استشهادی حزب‌الله لبنان از 24 مهر در سینماهای کشور به نمایش درمی‌آید.


ادای احترام هنرمندان خارجی به شهید همدانی
رئیس سازمان بسیج هنرمندان از برگزاری جشنواره ملی شعر و عکس «حبیب» با محوریت ابعاد شخصیتی شهید همدانی خبر داد و گفت: «این فراخوان ملی بود؛ اما هنرمندانی از کشورهای دیگر که شهید همدانی را می‌شناختند، آثاری به دبیرخانه فرستادند.»
غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در این باره اظهار داشت: «با توجه به نقش الگویی شهید همدانی بر آن شدیم که ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار را در قالب هنر معرفی کنیم تا به این وسیله زمینه‌ای هم برای ادای دین جامعه هنرمندان نسبت به این شخصیت بزرگوار و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت فراهم شود.»

استقبال ازفیلم «محمد رسول‌الله(ص)»
 در کردستان عراق
فیلم سینمایی «محمدرسول‌الله(ص)»  در نخستین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سلیمانیه» در اقلیم کردستان عراق به روی پرده رفت و با استقبال بی‌نظیر  مواجه شد.
در مراسم اکران فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» در سالن سینما «سالم» واقع در مجموعه فرهنگی ای  در قلب شهر سلیمانیه رایزن فرهنگی ایران در سلیمانیه، عبدلی حمه جوان رئیس جشنواره و بازیگران سرشناس سینما، تلویزیون و تئاتر اقلیم کردستان، دکتر سربست رسول  و رئیس هیئت داوران جشنواره، شوان عطوف از بازیگران سرشناس سینمای اقلیم کردستان و عراق، پیشرو حسین از بازیگران تئاتر کُردستان، عدنان عثمان کارگردان سینما، جمال نقشبندی از عکاسان باتجربه اقلیم کردستان و ... حضور داشتند.


خطر به یغما رفتن 60  اثر هنری ایران از سوی دولت‌های غربی
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا دارد طی یک قرارداد محرمانه، 60 اثر نفیس و گران‌قیمت موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران را به برخی از کشورهای غربی، از جمله آلمان امانت‌سپاری کند!
دولت‌های غربی در ماجرای برجام نشان دادند که به هیچ قراردادی متعهد نیستند و هیچ ضمانتی برای اینکه آثار امانت‌سپاری شده، بار دیگر به کشور بازگردند، وجود ندارد. پس لازم است که نهادهای مربوطه از جمله وزارت ارشاد وارد عمل شده و مانع از به یغما رفتن بخشی از گنجینه فرهنگی این مرز و بوم شوند.


پیر غلام تو
شور به‌پا می‌کند، خون تو در هر مقام
می‌شکنم بی‌صدا، در خود هر صبح و شام
باده به دست تو کیست؟ طفل جوان جنون
پیر غلام تو کیست؟ عشق علیه‌السّلام
در رگ عطشان‌تان، شهد شهادت به جوش
می‌شکند تیغ را، خنده خون در نیام
ساقی، بی‌دست شد، خاک ز مِی مست شد
میکده آتش گرفت، سوخت مِی و سوخت جام
بر سر نی می‌برند، ماهِ مرا از عراق
کوفه شود شام‌تان، کوفه‌مرامان شام!
از خود بیرون زدم در طلب خون تو
بنده حرِّ توأم، اذن بده یا امام!
عشق به پایان رسید، خون تو پایان نداشت
آنک پایان من، در غزلی ناتمام
علیرضا قزوه

ببار ای اشک
ببارای اشک از دیده، غم عالم به دل دارم
محرم آمده اکنون، من از اندوه، سرشارم
ببار ای اشک، از دیده، من از ماتم خبر دارم
عزیزانم شود پرپر، ببار از دیده زارم
ببار ای اشک از دیده، در این ایام دشوارم
ببار از دیدگانم خون به این ماتم سزاوارم
ببار ای اشک از دیده، غم عالم خریدارم
لب تشنه، علی اصغر، به تیر تیز نسپارم
ببار ای اشک از دیده، بکن امشب سبکبارم
بگو همراز من ای دل، غمی پنهان به دل دارم
ببار ای اشک از دیده، بکن امشب سبکبارم
ببار ای اشک از دیده، به رخسارم، به رخسارم
«فرائی» بی‌تکلّف گوی عزادارم، عزادارم
عبدالمجید فرائی

باور نمی‌کنم
گفتي: عجيب نيست كه مردان كربلا
گشتند شرحه شرحه و رنجي نديده‌اند؟
باور نمي‌كنم كه بر آن چهره‌هاي سرخ
هنگام مرگ چين و شكنجي نديده‌اند
گفتم: زنان مصر چگونه در آزمون
دستي بريده‌اند و ترنجي نديده‌اند؟!
مردان مرد نيز به ميدان عاشقي
در تيغ‌ها درخشش گنجينه ديده‌اند
از شش جهت رهاشدگان دچار عشق
لطفی در این جهان سپنجی ندیده‌اند
آنان که عاشقانه سرودند از حسین
خود را اسیر قافیه‌سنجی ندیده‌اند
محمدرضا ترکی

از انتظار تا انتظار...
شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه؛
سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه؛
جمعه!
امان از جمعه‌ها...
بهار، تابستان، پاییز، زمستان؛
زمستان!
امان از زمستان و دل‌هایی که به یخ‌زدگی خو گرفته‌اند
***
پاییز در حال گذار است و زمستان در پیش
بهار می‌آید و تابستان از پی
باز هم بشمارم؟!
روزهای سرد بی‌تو را می‌گویم آقا
تسلسل ایام نبودنت را؛
از استعفای بهار تا استحضار زمستان
از دانه تا درخت، از پیله تا شاپرک
از انتظار تا انتظار...
از نگاه‌های خسته من تا گوشه چشمان اهورایی تو
از دستان رنجور من تا دامان عطوف تو
از نم اشک‌های من تا شانه‌های استوار تو
از پاهای مضطرب و لرزان من تا آغوش گشاده تو...
از من تا تو ...
از انتظار تا انتظار ...