رسول سنائی‌راد/ از جمله راهبردهای اصلی دشمن در پسابرجام و توطئه نفوذ، فرسایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که در طی روند مذاکرات طولانی و دادن وعده‌های توخالی و موکول کردن آن به برآوردن زنجیره‌ای از اقدامات بدون مابه‌ازاء دنبال می‌شود. به تعبیر دیگر، دشمن با ارائه سراب یا تصویری غیرواقعی از آینده مذاکرات، بدون انجام تعهدات و اقدام عملی برای رفع تحریم در سطح راهبردی، تنها انجام اقدامات تاکتیکی و گشایش‌های مقطعی برای ترغیب به حفظ خط مذاکره و برانگیختن طمع برآورده شدن تعهدات در آینده تلاش دارد ما را در صندلی انتظار نشانده و از هرگونه اقدام و عمل برای حل مسائل با استفاده از ظرفیت‌های درونی بازدارد.
در چنین شرایطی کسانی که فریب او را خورده و به امید برآورده شدن وعده، چشم به این سراب دوخته‌اند، ناچارند برای حفظ خط تماس با دشمن، دو اقدام یا خطای راهبردی را دنبال کنند: ۱ـ برای توجیه جامعه به ضرورت مذاکره و تماس با دشمن، مشکلات و مسائل ناشی از تحریم و قطع ارتباط با دشمن را بزرگنمایی کنند و حتی نسبت به حل این مسائل در داخل کارشکنی کرده و با ایجاد هراس نسبت به تحریم‌ها و قدرت دشمن، مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن را خطرناک و آن را بی‌فایده و پرهزینه معرفی کنند و کلید حل مسائل را فقط مذاکره و حتی رابطه با آمریکا بدانند. ۲ـ با محو سابقه دشمنی‌ها و ظلم فاحش آمریکا در تحمیل بسیاری از توطئه‌ها و مشکل‌آفرینی‌ها، از جمله خود تحریم ظالمانه علیه ما، به بزک کردن چهره دشمن و اعتمادآفرینی به نفع او برآمده و نیروهای انقلابی را به عنوان دلال تحریم یا گرفتار به توهم توطئه معرفی کنند.
در چنین شرایطی، راه برای ادامه مذاکرات همراه با فشار بدون دستیابی به نتایج ملموس (همان خواسته دشمن) هموار شده و دشمن تعهدات خود را به زنجیره‌ای از شرایط و اقدامات گره زده و بدون واگذاری مابه‌ازای واقعی، عقب‌نشینی و واگذاری امتیاز بیشتر از سوی ما را دنبال و ما را در دور باطل گرفتار می‌کند که در مذاکرات نه تنها تحریم‌های واقعی برداشته نمی‌شود؛ بلکه تحریم‌های جدید به بهانه‌های دیگر اضافه شده و برداشتن تحریم‌ها به اقدامات دیگری چون حمایت نکردن از مقاومت، انصراف از دستاوردهای دفاعی به ویژه کاهش قدرت موشکی، میدان دادن به مخالفان و براندازان تحت پوشش حقوق بشر، پذیرش معیارها و ارزش‌های لیبرالی و... پیوند می‌خورد.
در واقع، مذاکره و گفت‌وگو به جای اینکه کلید حل مسائل گذشته باشد، خود مولّد مسائل جدیدی شده و در حالی که مسئولان را در عرصه داخلی به بی‌عملی و نشستن به انتظار گشایش‌های ناشی از خط مذاکره به جای اقدام، دچار می‌سازد، مؤلفه‌های قدرت ما را هدف‌گذاری کرده و اقتدار واقعی ما را به فرسایش می‌برد. در این صورت، دشمن در پایان خط مذاکره و تماس با کشوری ضعیف و مسئولانی با دستانی خالی از برگ قدرت طرف بوده، می‌تواند ما را به تبعیت و اطاعت از خود واداشته و کشورمان را به متحدی منطقه‌ای تبدیل کرده و به عصر پهلوی برگرداند، یا با یک حمله نظامی و کم‌هزینه سرنوشت لیبی را برای‌مان رقم بزند که در آن قذافی به امید رفع تحریم‌ و تهدید از طریق مذاکره بر روی خط اعتمادآفرینی، نه تنها خسارت سقوط پان امریکن را پرداخت؛ بلکه پیچ و مهره‌های تأسیسات و تجهیزات هسته‌ای‌اش را باز کرد و به آمریکایی‌ها تحویل داد و توان نظامی خود را در معرض نظارت همه‌جانبه گذاشت و برد موشک‌ها را به زیر ۳۰۰ کیلومتر تقلیل داد. پیش از این هم در تعامل پنهان با صهیونیست‌ها و ماجرایی چون سر به نیست کردن امام موسی صدر، نقش خود در جلوگیری و مقابله با مقاومت در منطقه را هم به اثبات رسانده بود؛ اما نتیجه نهایی، غافلگیری قذافی و حمله نظامی به لیبی و فراهم کردن زمینه تجزیه این کشور و تبدیل آن به کشوری فاقد قدرت و اثربخشی بود.
برای خنثی‌سازی این راهبرد خطرناک دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران است که دیده‌بان بیدار انقلاب، امام خامنه‌ای در دیدار با نخبگان علمی کشور هشدار می‌دهند: «بارها گفته‌ایم که اگر در هسته‌ای عقب‌نشینی کنید آنها مسئله موشک را پیش می‌کشند، اگر باز هم عقب بروید، بحث حمایت از مقاومت را مطرح می‌کنند. اگر به عقب‌نشینی ادامه دادید، موضوع حقوق بشر را جلو می‌آورند و بعد اگر معیارهای آنها را پذیرفتید، سراغ حذف معیارهای دینی در حکومت می‌روند.» همچنین معظم‌له با اشاره به اینکه عده‌ای تا کلمه دشمن تکرار می‌شود، ناراحت می‌شوند، این تکرار را شبیه تکرار کلمه شیطان در قرآن مجید شمردند که «در واقع شناخت توطئه است، نه توهم توطئه.»
در واقع، آنچه موجب خنثی شدن راهبرد فرسایش اقتدار جمهوری اسلامی و نرسیدن دشمن به اهدافش با توطئه نفوذ می‌شود، عبارتند از: ۱ـ عدم غفلت از ماهیت سلطه‌جویانه و استکباری دشمن. ۲ـ حفظ مقاومت و ایستادگی و عقب ننشستن در مقابل فشار دشمن. ۳ـ حفظ بی‌اعتمادی به دشمن و دلخوش نبودن به وعده‌ها و سراب رنگی دشمن. ۴ـ حفظ دور پیشرفت در عرصه‌های علمی، فناوری و تقویت بنیه دفاعی، اقتصادی با تکیه بر منابع و ظرفیت‌های داخلی. ۵ـ تقویت وحدت، یکپارچگی و انسجام ملی و انسداد مسیر دشمن برای ایجاد اختلاف در داخل از مسیر تقویت فرهنگ دفاعی یا فرهنگ حماسی. راه متقاعدسازی و ایجاد انسجام در برابر دشمن نیز از مسیر تبیین و روشنگری و اقناع‌سازی جامعه، به ویژه نسل جوان می‌گذرد که امر خطیر و مهمی است؛ مسیری که می‌تواند راه نفوذ و بازگشت مجدد سلطه را مسدود سازد و لذا جهاد کبیر محسوب می‌شود.


کارشناسان در گفت وگو با صبح صادق سیاست‌های کلی انتخابات را تحلیل می‌کنند
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی «انتخابات» را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند. در راستای تبیین ابلاغ سیاست‌های کلی «انتخابات» خبرنگار صبح‌صادق گفت‌وگویی را با سه نفر از استادان و صاحب‌نظران ترتیب داده که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
 مقابله با نفوذ بیگانگان و رانت‌خواری
حمیدرضا ترقی *
همان‌طور که در اصل 110 قانون اساسی بیان شده نخستین وظیفه مشخص شده برای ولایت‌فقیه تعریف سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام است. براین اساس برای موضوع انتخابات که اعمال حق حاکمیت ملی مردم و کشور، از این مجرا تحقق می‌یابد، لازم است یکی از سیاست‌های کلی انتخابات تدوین و ابلاغ شود تا بر اساس آن، قوانین آتی جامعه و  انتخابات، تکمیل شده و ضعف‌ها و اشکالات قانون انتخابات که طی تجربیات گذشته به دست آمده، برطرف شود؛ از این‌رو با توجه به وظیفه‌ای که رهبر معظم ‌انقلاب در این زمینه دارد، بیش از یک سال است که، موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده و مجمع هم طی جلسات متعددی نقطه‌نظرات خود را در رابطه با این سیاست‌ها جمع‌بندی و تقدیم معظم‌له کرد و ایشان هم با اصلاحاتی آن را برای اجرا به قوای سه‌گانه و مسئولان کشور ابلاغ کردند. 
به یقین با توجه به نکات بسیار دقیقی که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌ها به آن اشاره کرده‌اند، تأثیرات چشمگیری خواهد داشت. البته برخی از این سیاست‌ها باید از هم اکنون در اصلاح قانون انتخابات مورد توجه قرار گیرد، یا نظام جامع انتخاباتی که دولت تهیه می‌کند براین اساس اصلاح شود و بعد به عنوان اصل استفاده شود. 
این بحث از چند بعد قابل توجه است: اول اینکه؛ برای دور بعدی انتخابات مشخص می‌شود که داوطلبان، در تبلیغات انتخاباتی‌شان، از امکانات صداوسیما، فضای مجازی و امکانات دولتی و عمومی کشور، به طور یکسان استفاده کنند و طوری نباشد که یک نفر بیشتر و یک نفر کمتر از این امکانات بهره ببرد و عدالت  باید رعایت شود. 
نکته دوم‌ تعیین حدود و نوع هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی و منابع مجاز و غیرمجاز آن است که در دوره‌های گذشته قوه قضائیه تلاش‌هایی را در زمینه شفاف‌سازی آن انجام داد، ولی چون کامل نشده بود نتیجه‌ای نداشت. منابع مالی انتخابات و هر یک از نامزدها و تشکل‌های سیاسی که از آنها حمایت می‌کنند باید کاملاً شفاف و قابل نظارت باشد. 
نکته سوم که در انتخابات تأثیر بسزایی دارد و بسیار مهم است، ممنوعیت استفاده از حمایت و امکانات مالی و تبلیغاتی بیگانگان است. متأسفانه چندین سال است که سیاست‌های بیگانگان و دشمنان براین است که بر انتخابات ما تأثیر بگذارند و از طریق شبکه‌های تبلیغاتی و امکانات مالی خود، برخی از جریان‌های سیاسی داخل کشور را مورد حمایت مادی خودشان قرار می‌دهند. این ممنوعیت که در بند شش سیاست‌ها مورد تأکید و توجه قرار گرفته، به طور طبیعی موجب برخورد دستگاه‌های ذی‌ربط با نامزد انتخاباتی خواهد شد و کسی که از حمایت بیگانگان برخوردار باشد، برای پذیرش مسئولیت صلاحیت ندارد. 
نکته چهارم که در این سیاست‌ها برای انتخابات آینده، تأثیرگذار است، تعیین چارچوب‌ها و قوانین لازم برای قانونمند کردن فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی در انتخابات است. این راه جدیدی را برای تشکل‌های سیاسی باز می‌کند تا در جهت افزایش مشارکت آگاهانه مردم و افزایش اعتماد آنان به نظام و انتخابات گام بردارند تا انتخابات از حالت احساسی خارج شود و در سطحی، عقلانی و مبتنی‌بر تدبیر و آگاهی بیشتر از نامزدها سامان یابد.
عضو شوراي مرکزي حزب مؤتلفه اسلامي*

  سند بالادستی برای کمک به  سلامت انتخابات
دکترنوراله قیصری*
وظیفه شورای نگهبان در قبال سیاست‌های کلی نظام، این است که مصوبات مجلس شورای اسلامی را علاوه بر قانون اساسی با سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب ابلاغ می‌کند، انطباق دهد؛ لذا نمایندگان مجلس و هیئت دولت دیگر نمی‌‌توانند لایحه یا طرحی به مجلس تقدیم کنند که ضمن قانونی بودن، مخالف با سیاست‌های کلی نظام باشد. 
در ادوار گذشته همواره شاهد طرح‌ها و لوایحی بودیم که تغییراتی در قانون انتخابات ایجاد می‌کرد و ضمن اینکه در چارچوب قانون اساسی مطرح می‌شد اما نوعاًً یک ضابطه معین و مشخصی نداشت؛ بر این اساس سیاست‌های کلی نظام ترجمان قانون اساسی و همچنین الزامات اداره کشور هستند. 
اینکه چرا این سیاست‌ها در شرایط کنونی ابلاغ شده است، به دلیل مداخله‌هایی که در فرآیندهای قانونگذاری صورت می‌گرفته، قانون ثابتی در انتخابات و چارچوب‌های هدایتگری که اقدامات اداره کشور و شرایط موجود منطقه‌ای، ملی و اوضاع و احوال سیاسی کشور در آن لحاظ شده باشد وجود نداشت، ابلاغ شده است. در شرایط فعلی، سیاست‌های کلی انتخابات، به عنوان یک سند بالادستی، هدایتگر و جهت‌دهنده به کلیه مصوباتی خواهد بود که از این پس در حوزه انتخابات، به عنوان قانون تعیین می‌شود. 
این سیاست‌ها نقایص قوانین موجود را برطرف می‌کند و به سیاست‌های آینده جهت می‌دهد و افق نوینی را در عرصه مردم‌سالاری در کشور باز خواهد کرد.  
با توجه به اینکه در هر دوره از انتخابات، افرادی نام‌نویسی می‌کنند که صلاحیت‌های اولیه را ندارند و این امر موجب اتلاف وقت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها می‌شود، رهبر معظم انقلاب بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، در محله نام‌نویسی، با یک شیوه مناسب و قانونی و متناسب با هر انتخابات، تأکید کرده‌اند تا بررسی احراز صلاحیت افراد با کمبود زمان روبه‌رو نشود شورای نگهبان بتواند این وظیفه مهم را با دقت لازم انجام دهد. 
به نظر می‌رسد نکته مهم برای انتخابات آینده، این است که تعیین سازوکار لازم برای حسن اجرای وظایف و قسمنامه فرد منتخب، امکانپذیر باشد و در صورتی که در حین انجام مسئولیت مشخص شود منتخب، شرایط را ندارد و نتوانسته به قسم خود عمل کند، امکان نقض مسئولیت از وی وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه تهران*

قوانین انتخاباتی در کشور یکپارچه می‌شود
دکتر صالح اسکندری*
ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، نقطه عطفی در انتخاب‌های کشور از نظر ضابطه‌مندی قانونی، شفافیت، بالا بردن قدرت پاسخگویی و نیز ارتقای فرآیندهای زیردستی و بالادستی گزینش کارگزاران سیاسی در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 
قوانین انتخابات ۳۷ سال گذشته از آسیب‌های عمده‌ای رنج می‌بُرد. یکی از آنها مسئله ثابت نبودن قوانین انتخاباتی کشور بود که به دلایل مختلف دستخوش تغییر قرار می‌گرفت. در حال حاضر، یکی از بندهای مهم سیاست‌های کلی انتخابات، بحث ثبات قوانین انتخابات کشور در یک مدت قابل توجه است. 
یکی دیگر از آسیب‌ها، یکپارچه نبودن قوانین انتخابات بود که سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب، کمک می‌کند قوانین انتخاباتی در کشور یکپارچه شود و برای انتخابات قانون جامع ایرانی‌ـ اسلامی داشته باشیم. 
یکی از تأکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب بر عدم دخالت و حمایت‌های مالی و سیاسی بیگانگان است؛ بخشی از این مسئله که چرا دشمنان و مخالفان نظام از هم اکنون به دنبال تخریب این سیاستنامه‌ها هستند،  به ارتقای گزینش کارگزاران تراز نظام سیاسی و نظام جمهوری اسلامی مربوط می‌شود. اگر در انتخاباتی ضوابط و قوانین مشخصی حاکم نباشد، افراد بیگانه در مناصب حکومتی و دولتی نفوذ می‌کنند و در انتخابات موجب تهییج ستاد انتخاباتی برای ایستادگی در مقابل رأی مردم می‌شود. 
از آنجا که این سیاست‌های کلی یک نقشه راه و چارچوب راهنمایی برای تشکیل نظام سیاسی در کشور متشکل از کارگزاران تراز انقلاب است، تدوین و تصویب این سیاست‌ها، لازم و ضروری بود تا قانون جامع انتخابات اسلامی ایرانی بتواند به گزینش کارگزاران تراز و به تبع آن، تشکیل نظام تراز  دولت اسلامی منجر شود. 
ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب، نخستین گام تشکیل دولت اسلامی در کشور است. 
در قبال این سیاست‌ها شورای نگهبان که امین نظام است و طی ۳۷ سال گذشته ثابت کرده است، مهم‌ترین گلوگاه برای دفاع از اسلامی بودن و جمهوری بودن نظام به طور توأمان بوده است، وظایفی را برعهده دارد که بر حسب سیاست‌های کلی که رهبر معظم انقلاب مطرح فرموده‌اند، از نظر منابع و امکانات نیازمند توسعه کمّی و کیفی در خود است.
 یکی از وظایف مهم و اصلی شورای نگهبان در قانون اساسی که رهبری نیز در این سیاست‌های کلی مطرح کرده‌اند، بحث مشخص کردن معیارهای رجل مذهبی و رجل سیاسی در کشور است. فردی که قرار است در نظام جمهوری اسلامی پس از رهبر معظم انقلاب، دومین شخص مملکت و مجری قوانین اسلام باشد، باید سطحی از دانش مذهبی یعنی فقه، اصول فقه، تفسیر، کلام و... را داشته باشد. 
رئیس کارگروه سیاسی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام


حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اظهارنظر یکی از نظریه‌پردازان آمریکایی در سال 89 مبنی بر اینکه «اگر نمی‌توانید امام حسین (ع) را از ملت ایران بگیرید برای از بین بردن امام حسین(ع) داستان عاشورا را تغییر دهید»، گفت: امروز شاهد آن هستیم که بعد از این اظهارنظر استاد دانشگاه آریزونا، عده‌ای در داخل دنباله‌رو این سیاست شده و از روی نادانی خود با طرح چنین شبهاتی قربانی سیاست‌های استکبار شده‌اند.
  مهدي سعيدي/ يکي از دغدغه‌هاي جوانان در جهان امروز «بحران معنا» و چگونگي تشخيص وظيفه و آرمان‌هايي است که بايد در مسير آن حرکت کنند تا هويت و معناي زندگي براي‌شان تحقق يابد. زندگي غفلت‌زاي امروز که منبعث از سبک زندگي غربي است، تلاش دارد جوانان را آن چنان مشغول مادیات و تفنن‌های دنيوي و هواهای حيواني کند که از توجه به وظايف و فلسفه خلقت خويش باز دارد؛ چرا که چنين شخصی به سادگي به بازيچه‌اي در دست بازيگران سياست بين‌المللي تبديل شده و خطري از جانب وي نظام سلطه را تهديد نمي‌کند. 
از سویی مناديان کلمه حق و رسولان هدايت بشري در طول تاريخ از انبيا و اوليای الهي تا راهبران و ائمه زمانه، تلاش کرده‌اند با ترسيم اهداف جامعه اسلامي و مسير تحقق آرمان‌هايي، چون عدالت، حريت و معنويت تکليف افراد را در هر عصر و زمانه‌ای ترسيم کنند و مشوق و هدايتگر ايشان به سوي سعادت باشند.
امروز نيز جوانان ايران زمين در پناه رهنمودهاي حکيم فرزانه انقلاب، وظيفه خود را شناخته و مي‌توانند مسير حرکت خود را انتخاب کنند. معظم‌له در طول سال‌هاي اخير در هر مقطعی راهبرد اصلي حرکت جامعه اسلامي را تبيين کرده‌اند و اکنون به مفهوم جهاد کبير رسيده‌اند. در ذيل اين کليدواژه که بر «تبعيت نکردن از دشمن» تأکيد دارد، در ماه‌هاي اخير سخنان فراواني از ايشان شنيده شده است که به ابعاد مسئله توجه دارد. در اين مسير معظم‌له در ديدار با نخبگان علمي کشور، به تبيين ويژگي‌هاي جوانان انقلاب پرداختند که از آن مي‌توان به «مانيفست جوانان انقلابي» ياد کرد و توجه به آن تحولي در حرکت جوانان کشور خواهد بود:
«ما بايد پيش برويم، بايد به قلّه‌ها برسيم و اين بدون يک نسل جوان نخبه امکان‌پذير نيست. يک نسلي بايد وجود داشته باشد که اين هدف را تأمين بکند. خب، راهش چيست؟ راهش تربيت نسلي است با يک خصوصياتي که آن خصوصيات اينهاست؛ يک نسلي بايد به وجود بيايد: شجاع، باسواد، متدين، داراي ابتکار، پيشگام، خودباور، غيور؛ بايستي ايمان داشته باشد، سواد داشته باشد، غيرت داشته باشد، شجاعت داشته باشد، خودباوري داشته باشد، انگيزه‌ کافي براي حرکت داشته باشد، توان جسمي و فکري حرکت داشته باشد، هدف را در نظر بگيرد، چشم را به اهداف دور متوجه بکند و به تعبير اميرالمؤمنين «اَعِرِ اللهَ جُمجُمَتَک»؛ «سرت را به عاريت به خدا بسپار» زندگي خودش و وجود خودش را بگذارد در راه اين هدف و با جدّيت حرکت کند؛ در يک کلمه يعني يک موجود انقلابي؛ معناي انقلابي اين است. انقلابي يعني داراي سواد، داراي انضباط، داراي تدين، داراي حرکت، داراي عقل، خردمند. ما يک چنين نسلي لازم داريم. اين نسل، نسل جوان ماست.»(۹۵/۷/۲۸)
اين تعابير به خوبي شاخصه‌هاي يک جوان انقلابی را برشمرده است. جوانان مؤمن امروز بايد با توجه به اين رهنمود در مقام خودسازي انقلابي برآیند تا بتوانند در جريان عظيم انقلاب اسلامي نقش‌آفرين باشند. طبيعي است که دستيابي به شجاعت، سواد، تدين، ابتکار و... نيازمند مراقبت و ممارست است و يک شبه به دست نمي‌آيد؛ اما ملاحظه اصلي آن است که با تعيين اين شاخصه‌ها جهت‌گيري‌ها براي جوانان مؤمن آشکار شده است و ديگر بهانه ندانستن موجه نخواهد بود. آنچه باقي مانده است، تمرين و تربيت اراده و همت است تا حرکت در مسير آغاز شود.
در اين ميان نهادهاي تربيتي و فرهنگ‌ساز جامعه نيز بايد به رسالت تاريخي خود توجه کنند. در رأس اين مجموعه‌ها، آموزش و پرورش قرار دارد که انتظار آن است خروجي آن پس از ۱۲ سال سپردن امور تربيت فرزندان‌مان، جواناني با اين عيارها باشد.
در نهايت، به رکن اساسي تربيت که خانواده باشد، باز مي‌گرديم که در زمينه تربيت جوانان انقلاب نقشي بنيادين دارد. تبديل کودکي نونهال به جواني برومند که بتواند «زندگي خودش و وجود خودش را بگذارد در راه هدف» فرآيندي بس عظيم است که با پدر و مادري مؤمن، معتقد و خودباور ممکن خواهد بود.
انقلاب اسلامي زماني خواهد توانست بر قله‌هاي رفيع تعالي و پيشرفت قدم گذارد که تربيت جوانان انقلابي به گفتماني فراگير در سطح جامعه و حاکميت بدل شود و اين گام بی‌شک حرکتي کليدي در راستاي تحقق آن ظهور عظيم خواهد بود.

 رویارویی ناتمام
پایگاه «یواس‌نیوز» در گزارشی با اشاره به جنگ یمن و حوادث اخیر مبنی بر هدف قرار گرفتن کشتی جنگی آمریکا در سواحل یمن، نوشت: «رویارویی بین ایران و آمریکا تمام نخواهد
 شد.
 ایران بر روی سوریه، عراق، لبنان و یمن کنترل دارد و این کنترل از طریق ارتباط با دولت سوریه، حزب‌الله در لبنان‌‌، انصارالله در یمن و شیعیان در عراق به دست آمده است.»

تفاوت جنگ عراقی‌ها 
رزمندگان عراقی با رمز یا حسین(ع) حملات خود علیه داعش را آغاز کردند. 
شماری از نیروهای بسیج عراق که در عملیات آزادسازی موصل شرکت دارند، در اقدامی شگفت‌انگیز با خمپاره‌ای که سوت‌کشان از سوی داعش به سوی آنها شلیک شده بود، سلفی گرفتند. ستاد الحشد الشعبی در پیامی که با این ویدئو همراه کرده، نوشته است: «سربازان دلیر عراقی، با سلفی گرفتن، از مرگ استقبال می‌کنند.
 نیروهای بسیج عراق، پس از اصابت خمپاره به خاکریز، در حالی که ندای «لبیک یا حسین(ع)» سر می‌دادند با خنده‌های بلند، مرگ و داعش را به سخره گرفتند.»

پاسخ به خود
رئیس‌جمهور به تازگی گفته است: «فقط چهار نفر نیروی امنیتی نمی‌توانند مورد اعتماد باشند. جوانان، تجار و بازرگانان ما مورد اعتماد هستند.»
 حضور چهره‌های امنیتی از جمله حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور؛ علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ علی یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی؛ حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور نشان می‌دهد، روی سخن روحانی با خودش بوده است. شایان ذکر است بیشتر وزرا، معاونان و مشاوران رئیس‌جمهور متولد دهه 30 هستند و از این نظر رکورد مسن‌ترین کابینه در بین دولت‌های پس از انقلاب را دولت یازدهم با میانگین سنی 57 سال 
دارد.

حداقل یک شاهد بیاورید 
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: «آقای روحانی در سخنرانی روز ملی صادرات تأکید کرد، کشور برای صادرات به هواپیما  نیاز دارد؛ اما مخالفان نمی‌گذارند هواپیما بخریم!! 
من از آقای روحانی خواهش می‌کنم تمام دولت خود را بسیج کنند تا حداقل یک شاهد بیاورند کسی از مخالفان یا منتقدان گفته باشد هواپیمای باری خریداری نشود!! تمام سیستم گمرک کشور را بسیج کنند تا نشان دهند حداقل پنج درصد صادرات ما با هواپیما انجام و جابه‌جا می‌شود!! در کجای جهان کالا را با هواپیمای مسافربری جابه‌جا می‌کنند؟

بانگ «انا مفلس» بلند شده است
یکی از موانع استرداد وجوه به بانک‌ها، تقدیم دادخواست ورشکستگی از سوی مجرمان بانکی است که  دادستان تهران درباره این شیوه فرار از مجازات، گفت: «با رسیدگی به پرونده‌های معوقات بانکی در مراجع قضایی، سیل دادخواست‌های ورشکستگی به مراجع قضایی سرازیر شده و در حال حاضر با متهمانی روبه‌رو هستیم که در برج عاج نشسته و با ادعای «انا مفلس»، از استرداد وجوه خودداری می‌کنند.
 جعفری دولت‌آبادی با اعلام اینکه از 11 بانک کشور، در مجموع 9 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده، گفت: هزار و ۲۸۷ نفر از مشتریان بانک اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

 محمد حسین مصطفایی/  به تازگی وزیر بهداشت در سخنانی به سرداران دفاع مقدس و ائمه جمعه حمله کرده است که بازتاب‌های گوناگونی در جامعه به دنبال داشته است. وی در جمع روانپزشکان گفته است: «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد. در کشور ما هر کسی اظهارنظری دارد؛ مثلاً‌ یکی سردار علم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌جمهور و مسئولان را زیر سؤال می‌برد، دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهارنظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد.» وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: «امیدوارم سیاست‌گذاران، دولت، مجلس، خطبا، ائمه جمعه و هر کسی که در کشور تریبونی دارد زحمات شما روانپزشکان را زیاد نکند.»
اما سخنان وزیر بهداشت از چند نظر قابل بررسی است:
۱ـ سخنان وزیر بهداشت در تخریب سرداران و ائمه جمعه حاکی از یکی برنامه‌ریزی برای تخریب چهره‌های شاخص و نیروهای انقلابی نظام است؛ زیرا آنها درصددند تا در انتخابات آینده استوانه‌های نظام را مورد حملات حیثیتی، هوچی‌گری‌های سیاسی و گریبانگیری‌های اجتماعی قرار دهند تا در موقع انتخابات وظیفه تبیینی خود را در حمایت از نظام انجام ندهند.
۲ـ دولت برای انتخابات آینده برگ برنده‌ای در اختیار ندارد و از این نظر می‌کوشد تمام ناکارآمدی‌های خود را در همه حوزه‌ها حتی در مباحث روانپزشکی به ائمه جمعه و سرداران گره بزند.
۳ـ در حالی که جریان‌های خارجی و بیگانه درصددند سرداران سپاه را تخریب کنند تا بتوانند در جبهه‌های داعش تغییراتی به وجود بیاورند، حمله مستقیم وزیر بهداشت به سردار مدافعان حرم مشکوک و قابل تأمل است.
۴ـ وزیر بهداشت اکنون وظیفه بهبودبخشی به چهره دولت را در میان مردم متقبل شده است، زیرا از هفته گذشته سناریویی تدارک دیده شده است مبنی بر اینکه شخصیت‌هایی که در میان مردم محبوبند در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری از فعالیت‌های دولت حمایت کنند.
۵ـ سخنان قاضی‌زاده هاشمی درباره اینکه ائمه جمعه مردم را روانی نکنند به این تئوری اصلاح‌طلبان برمی‌گردد که ستادهای نماز جمعه را به عنوان یک دستگاه ابزاری برای تأیید رفتار خودشان می‌خواهند؛ غافل از آنکه زبان نقد ائمه جمعه در همه دولت‌ها وجود داشته است و دولت نباید ائمه جمعه را به عنوان رقیب خود به حساب آورد؛ زیرا که آنان حامیان نظام هستند و در برهه‌های مختلف از نظام حمایت می‌کنند.
شایان ذکر است که در ماه‌های گذشته عیادت‌های وزیر بهداشت از عباس کیارستمی کارگردان سینما، محمدرضا شجریان و بسیاری از ورزشکاران و بازیگران در حالی صورت گرفت که با وجود بیماری چند ماهه زنده‌یاد سلحشور و بستری بودن وی در بیمارستان و تحمل شرایط سخت بیماری، وزیر بهداشت در جایگاه مسئول نظام سلامت و درمان کشور از وی عیادت نکرد.


نکته: اداره فدرال اسناد رسمی دولت آمریکا فهرستی از هدایای دریافت شده از سوی مقامات دولتی این کشور از طرف‌های خارجی در سال 2015 را منتشر کرد. آن طور که در این فهرست آمده، در این سال، سه هدیه از سوی سه مقام ایرانی برای «جان کری» وزیر خارجه و «وندی شرمن» معاون وقت سیاسی وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است. اما به هر حال طبق فهرست اعلام شده خانم وندی شرمن هم تابلوفرش 1100 دلاری حسین فريدون، هم فرش 1150 دلاری عباس عراقچی را از دولت آمريكا خريده، اما جان كری علاقه‌ای به خريد و نگهداری كتاب ۴۰۰ دلاری جناب ظريف نداشته است. به اين ترتيب دولت آمريكا عملاً ۲۲۵۰ دلار فقط از محل هداياي عراقچی و فريدون به وندی شرمن كاسبی كرده است. وندی شرمن همان کسی است که در دوره معاونت جان کری، یک بار در این باره که «فریبکاری در ژن ایرانیان است» صحبت کرده بود و در همان نشست، ایرانیان را نیز به فریبکاری در روند مذاکرات هسته‌ای متهم کرده بود!
نظر: «مثقال مثقال خانه خالی می‌شود، ذرّه ذرّه پشم قالی می‌شود.» این ضرب‌المثل مازندرانی حاکی از آن است در حالی که خزانه فناوری هسته‌ای کشور خالی شده است، از طرف دیگر آمریکایی‌ها تحریم‌های خود علیه ما را گسترده‌تر کرده‌اند.آیا باید به مسئولان دولتی که با راهزنی به سرقت اموال ایران مشغولند، یا هنگامی که هنوز مرکّب برجام خشک نشده است با تصویب مصوبه‌ای با 407 رأی، امید دولت محترم تدبیر و امید را در گشایش سرمایه‌گذاری و رونق گرفتن گردشگری ناامید می‌کنند، باید با فرش قرمز پاسخ داد؟! چه کنیم که حرف منتقدان امروز این شده است که؛ «فرش و حصیر و قالی، دادم به نان خالی».

برای مقابله با نفوذ چه کرده‌اید؟
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وزیر اطلاعات را به مجلس فراخوانده و از او خواسته است، در عملکرد این وزارتخانه در زمینه مقابله با نفوذ گزارشی ارائه و به پرسش‌های زیر پاسخ دهد:
 ۱ـ‌ «جیمز داباکیس» سناتور آمریکایی با پیگیری و اصرار چه افرادی به ایران سفر کرده و چه اهدافی از این سفر داشته و با چه کسانی دیدار کرده است؟۲ـ  قرارداد همکاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با شرکت فرانسوی «گیم کانکشن» و حضور کارشناسان این شرکت در ایران برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی بازی‌های رایانه‌ای تا چه میزان بررسی شده است؟۳ـ  سفرهای طولانی‌مدت رئیس دانشگاه علم و صنعت به کشورهای خارجی با چه اهدافی صورت می‌گیرد؟ 

خطر جدی
دکتر ابراهیم فیاض گفت: «متأسفانه امروز جامعه ما در حال فروپاشی تدریجی دینی است و حوزه‌های علمیه باید جایگاه اصلی و واقعی خود را پیدا 
کنند.» 
وی افزود: «یک سال‌ونیم پیش در شورای عالی امنیت ملی بحث فروپاشی دینی جمهوری اسلامی را مطرح کرده‌ام که این خطر جدی است و همانند دومینو در حال سرعت گرفتن است.»  

جلسه شبانه با سفیر اتریش
120 نفر از مقامات سفارت‌های اروپایی و مسئولان دولتی محرمانه در اقامتگاه سفیر اتریش با هم دیدار کردند.
 برگزاری این نشست در شب ۲۹ مهرماه در محل اقامت سفیر اتریش و چند روز پس از تحولات در کابینه حسن روحانی بحث‌برانگیز است. حضور مشترک مقامات دولتی ایران با اروپایی‌ها در این جلسه شبانه که در حوالی میدان تجریش صورت گرفت، در حالی است که برخی از سناتورهای ایالات متحده طی روزهای گذشته از ضرورت ایجاد «تسهیلات» برای تعاملات تجاری و اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و آمریکا برای تطهیر برجام در افکار عمومی سخن گفته‌اند؛ اما از سوی دیگر نهادها و اشخاص انقلابی نظام را تحریم می‌کنند.