محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رئیس‌جمهوری در آذر‌ماه سال ۱۳۹۲ وعده داد سهام عدالت تا دو‌ ماه آزاد می‌شود، اما سه سال از وعده دولت می‌گذرد و خبری از ارائه لایحه نیست و همچنان تکلیف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از دارایی ۴۵ میلیون نفر نامشخص است.


رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در گفت‌وگو با صبح صادق
محمد نوری/ ‌ براساس وظیفه قانونی که برای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در زمینه پیگیری شکایات و گزارش‌های واصله به مجلس تعریف شده است و بنا بر شکایات رسیده به کمیسیون درباره مسکن مهر، ‌در این کمیسیون مقرر شد، عملکرد طرح مسکن مهر در زمینه میزان پیشرفت کار ساخت‌وساز، برگزاری مناقصه‌ها و شیوه اجرا، انتخاب پیمانکاران، وضعیت فنی ساختمان‌های ساخته شده، نظارت بر انجام کار، چگونگی ارائه تسهیلات و آسان‌سازی دستیابی مردم به مسکن ارزان‌قیمت، بررسی شود. به همین منظور با داوود محمدی نماینده مردم قزوین در مجلس و رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم و اقدامات انجام شده در این باره را از وی جویا شدیم.
* علت ورود مجلس به طرح مسکن مهر در این برهه زمانی چه بود؟
با توجه به وظیفه ذاتی که برای کمیسیون اصل ۹۰ در قانون اساسی تعریف شده است،‌ این کمیسیون موظف به پیگیری و رسیدگی به گزارش‌ها و شکایات مردم،‌ سازمان‌ها، نهاد‌ها و... است. در طرح مسکن مهر شکایت‌هایی از سوی مردم عزیز ایران اسلامی به کمیسیون رسیده بود که سبب ورود کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع و بررسی آن تا حصول نتیجه شد.

* در این بررسی‌ها یافته‌‌های کمیسیون در زمینه نقاط قوت و ضعف این طرح چه بوده است؟
طرح مسکن مهر دارای نقاط قوت و ضعف بود که از جمله آنها می‌توان به خانه‌دار شدن جمعیت زیادی از اقشار جامعه، به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر، اشتغال‌زایی نسبی در بخش ساختمان، قیمت پایین واحدها نسبت به سطح عمومی قیمت‌ها، کنترل و کاهش قیمت مسکن در جامعه، پاسخگویی به تقاضای انباشته مسکن در سنوات گذشته و... اشاره کرد و از سوی دیگر انتخاب اراضی نامناسب برای احداث مسکن مهر، ضعف خدمات زیربنایی و روبنایی لازم، از جمله آب، برق، فاضلاب، بیمارستان، فضا‌های آموزشی، عمومی، فضای سبز و... ضعف فنی و اجرایی در عملکرد پیمانکاران و مجریان طرح، کم‌توجهی به ضرورت جانمایی مناسب و مکان‌یابی اراضی در برخی از شهرهای جدید که نبود این گونه مؤلفه‌ها به معنای نبود مؤلفه‌های جذب مهاجر برای اینگونه مناطق است. از سوی دیگر ضعف در تعامل و همکاری مناسب و هم‌افزایی دستگاه‌های خدمات‌رسان در ارائه خدمات (که این مسئله موجب افزایش زمان اتمام واحدها یا اسکان متقاضیان شده است) از جمله نقاط ضعف این طرح به شمار می‌رود.
از اشکالات عمده‌ای که روند اجرای این طرح را با کندی روبه‌رو کرد و به تبع آن مشکلات دیگری برای طرح به وجود آورد، کمبود منابع مالی اجرای طرح بود که افزون بر عدم ایفای تعهدات بخش‌های مختلف موجب بروز اشکالات متعدد شد. در این طرح بانک‌ها موظف بودند ۵۵ هزار و پانصد میلیارد تومان تسهیلات با بهره کم پرداخت کنند که از این رقم تاکنون ۴۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شده و بیش از ۸ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده است. برای خدمات عمومی می‌بایست ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص می‌یافت که از این رقم سازمان‌‌ها و نهادهای خدمات‌رسان ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده‌اند. از منابع عمومی نیز می‌بایست ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان به طرح تزریق می‌شد که در این حوزه هم بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اختصاص نیافته است. در مجموع طرح مسکن مهری که قرار بود با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تکمیل شود، در حال حاضر ۱۷ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. 
با این وجود از ابتدای تصویب و اجرایی شدن این طرح بیش از ۲۲۱۵۰۰۰ واحد مسکن مهر در دستور کار ساخت قرار گرفت که از این تعداد ۱۹۸۳۳۵۶ واحد دارای قرارداد ساخت است و از این رقم ۱۲۴۹۳۰۶ واحد به متقاضیان تحویل شده و تعداد ۸۳۰۶۳ واحد آماده تحویل است. همچنین تعداد ۲۵۰۰۱۵ واحد تکمیل شده به دلایل مختلف از جمله فقدان متقاضی، فقدان خدمات روبنایی و زیربنایی و... غیرقابل تحویل می‌باشد. تعداد ۴۹۰۰۰ واحد هم دارای پرونده در محاکم قضایی (دارای زمین‌های متعارض،‌ اختلاف با پیمانکاران و...) هستند که عملاً تحویل آنها در حال حاضر ممکن نیست. تعداد ۴۰۰۹۷۲ واحد هم به میزان ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

* با توجه به یافته‌های کمیسیون درباره نقاط ضعف و اشکالاتی که در این طرح بروز کرده است، راه برون‌رفت از این وضعیت را چه می‌دانید و راهکار عملی کمیسیون برای این طرح چه بود؟
در بررسی‌هایی که کمیسیون انجام داد، راه برون‌رفت از این وضعیت را در این یافت که کمیته‌ای در دولت با حضور وزارتخانه‌ها،‌ نهاد‌ها،‌ سازمان‌ها و... که در این موضوع دخیل هستند، ‌تشکیل شود تا یک هم‌افزایی مناسبی برای به سرانجام رسیدن این طرح رخ دهد. همچنین این کارگروه موظف شد تا پایان سال جاری گزارش کار خود را به مجلس ارائه کند تا آخرین وضعیت طرح مسکن مهر و اقداماتی که در زمان باقی‌مانده صورت گرفته مشخص شود. البته وزارت راه و شهرسازی مدعی است در تلاش است اگر دستگاه‌های مختلفی که در این طرح متعهد به انجام امور مربوط هستند، همکاری لازم را داشته باشند، ‌تا پایان سال ۱۳۹۶ پرونده مسکن مهر بسته شود.
مورد دیگری که می‌توان از آن به راه برون‌رفت از این وضعیت تعبیر کرد بحثی است که در کمیسیون مصوب شد؛ اینکه مقرر شد دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف در ردیف بودجه‌ای خود حتماً اعتبار خاصی را برای مسکن مهر لحاظ کنند که این امر می‌تواند در روند پایان طرح مسکن مهر تسریع ایجاد کند. 

* با توجه به مواردی که بیان کردید، چه ضمانت اجرایی برای تحقق این الزامات از سوی دولت و سایر دستگاه‌های متولی وجود دارد؟
مطالبه مردم از دولت که اکنون چند میلیون نفر چشم انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد. دومین ضمانت اجرای این الزامات پیگیری‌های قانونی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی است و در نهایت مطالبه‌گری مردم عزیز می‌تواند روند تحقق این الزامات را تسریع بخشد. در این زمینه اگر تخلفی رخ دهد، یا کوتاهی از سوی متولیان امر صورت گیرد، کمیسیون اقدام مقتضی را از مراجع قانونی انجام خواهد داد.

  سعید مهدوی/    پس مذاکرات هسته‌ای حالا دیگر سفر هیئت‌های تجاری به امری روزمره و عادی تبدیل شده که دیگر هیچ جذابیتی برای فعالان اقتصادی هم ندارد؛ چرا که بیشتر این سفرها با اهداف تبلیغاتی و سیاسی انجام می‌شود و در حد اندازه بازدید و امضای تفاهم‌نامه باقی می‌ماند. با این وجود دولتمردان همچنان با افتخار به سفرهای صورت گرفته و امضای تفاهم‌نامه با کشورهای دیگر مدعی هستند که این سفرها تأثیرات بسیار فراوانی بر اقتصاد کشور گذاشته است.
به تازگی نیز هیئتی آلمانی متشکل از 120 نفر از تجار و بازرگانان، نمایندگان بانک مرکزی آلمان، زیگمار گابریل قائم‌مقام صدر اعظم و وزیر اقتصاد و انرژی آلمان به ایران سفر کرده‌اند که با حواشی و انتقادات زیادی همراه بوده است.
 گابریل پیش از سفرش به ایران، گستاخانه یکی از هدف‌های خود از سفر به ایران را گفت‌وگو با مقامات ایرانی برای به رسمیت شناختن حق موجودیت رژیم صهیونیستی اعلام کرد و طرح مسائل حقوق بشری در ارتباط با ایران را از دیگر اولویت‌های مهم دولتمردان آلمان دانست. موضوع سوریه و بررسی تحولات منطقه نیز از دیگر مسائل مورد علاقه گابریل در گفت‌وگو با مقامات ایرانی بود.
با اینکه متن این سفر تجاری و بازرگانی بود، اما حواشی سیاسی و امنیتی آن کاملاً موضوع را تحت تأثیر قرار داد و در نتیجه کمتر به ابعاد اقتصادی سفر این هیئت تجاری پرداخته شد. اما نتیجه غیر سیاسی سفر هیئت آلمانی در چند بند خلاصه می‌شود: 
۱ـ ارسال گروهي به آمريكا برای وضع قوانين شفاف، به منظور شروع همكاري‌هایی در چارچوب برجام با ايران؛ زیرا با توجه به اجرايي شدن برجام هنوز مشكلات بانكي و تحريم‌هاي اوليه آمريكا پا برجاست.
 ۲ـ با توجه به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای نیروهای انسانی در آلمان، پیشنهاد شد در ایران نیز این آموزش‌ها به کمک آلمانی‌ها انجام شود تا بتوان کارگران و استادانی ماهر و متخصص تربیت کرد (نظام آموزش فنی و حرفه‌ای آلمان از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های تربیت نیروی کار متخصص و ماهر است که به تحصیلات دانشگاهی نیاز ندارد و به معنای واقعی با صنعت آن در ارتباط است).
 ۳ـ اعلام آمادگی برای همکاری ایرانی‌ها با شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی. 
۴ـ همچنین تعدادی تفاهم‌نامه و پیش‌نویس نیز بین بخش‌های مختلف رد و بدل شد که قابل ذکر نیستند. از سوی دیگر طرف ایرانی نیز در جلسات اتاق بازرگانی خواستار رفع موانع بانکی برای تسریع در روند همکاری‌های تجاری بین دو کشور و همچنین تسهیل در روند اخذ روادید تجاری و سفر بازرگانان و فعالان اقتصادی شد. 
آنگونه که پیداست از این‌گونه سفرها «آبی گرم نمی‌شود»؛ سفرهایی که در خارج به یک نمایش تبلیغاتی برای کشورهای اروپایی تبدیل شده و در داخل نیز احزاب و افراد موافق و مدافع برجام از آن به منزله دستاوردهای برجام سود می‌برند و در این بین تنها هزینه هنگفت میزبانی از این هیئت‌ها تجاری از جیب بیت‌المال و مردم تأمین می‌شود.

 ورود خودروهای آمریکایی به ایران
فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با تأیید ورود خودروهای تولیدی آمریکا به ایران، گفت: «از وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودروهایی با برند غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند، استعلام کرده‌ایم که هنوز پاسخ نداده‌اند. براساس اسناد موجود، برخی خودروهای تولید شده در آمریکا وارد کشور شده و به فروش رسیده است. در برخی از خودروهای وارداتی که برند آن متعلق به یک شرکت ژاپنی است، عبارت «MADE IN U.S.A» درج شده و نشان می‌دهد، این خودروی ژاپنی در آمریکا مونتاژ و تولید شده است.»

تحقق 80 درصد
 درآمدهای مالیاتی دولت
براساس اطلاعات بانک مرکزی، در پنج ماهه نخست سال جاری، بخش عمده‌ای از درآمدهای مالیاتی از طریق مالیات بر اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیات ارزش‌افزوده تأمین شده است. همچنین، این آمار نشان می‌دهد، در مدت مذکور کل درآمد دولت ۴۷ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان بوده است که از این میزان ۳۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش مالیات اختصاص داشته است.

خصوصی‌سازی 80 درصد تولید برق کشور
هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت: «با وجود مشکلات و چالش‌های موجود حرکت‌های موفقیت‌آمیزی در زمینه خصوصی‌سازی صورت گرفته و جایگاه آن در صنعت برق سال به سال پررنگ‌تر می‌شود.» وی افزود: «صنعت برق ایران در حوزه تولید تا مرز 80 درصد در حال خصوصی شدن است. هم‌اکنون بیش از 60 درصد برق کشور با نیروگاه‌های خصوصی تولید شده و تنها 40 درصد آن به وسیله بخش دولتی تولید می‌شود.» 

 سید فخرالدین موسوی/ تغییر در کابینه دولت یازدهم مهم‌ترین خبر هفته گذشته کشور بود که بخش قابل‌توجهی از توجه رسانه‌های مکتوب کشور را به خود جلب کرد. در حالی که ابتدا شایعه‌ها و گمانه‌زنی‌های فراوانی درباره استعفا یا برکناری علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به گوش می‌رسید، اما به ناگاه خبر استعفای سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شد و منابع مطلع در درون دولت نیز این اخبار را تأیید کردند و پس از گذشت بیش از سه سال و اصرارهای مخالفان و موافقان دولت مبنی بر ضرورت ترمیم کابینه پیر و بی‌تحرک دولت تدبیر و امید، دولت دست به تغییراتی زد؛ تغییراتی که در ماه‌های پایانی دولت یازدهم با واکنش‌های جالب توجهی از سوی رسانه‌ها روبه‌رو شد. روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» در روزی که تیتر درشت «قطار روحانی در ایستگاه تغییر» را در کنار عکسی از رئیس دولت یازدهم برای صفحه اول خود انتخاب کرده بود، در سرمقاله خود به قلم احمد شيرزاد می‌نویسد: «ناظرين سياسي پيشتر از اينها منتظر تغيير در كابينه بودند، اما اكنون و درست چند ماه پيش از انتخابات شاهد تغييرات در كابينه هستيم...چرا رئیس‌جمهور دست به اقدام ديرهنگام زد. به نظر مي‌رسد حسن روحاني به خاطر مشكلات و مصائبی كه در زمينه رأي اعتماد با مجلس گذشته داشت، تصميم گرفت تا اين اقدام را به مجلس كنوني واگذار كند كه همراهي بيشتري با او دارند. از سوي ديگر با توجه به شرايطي كه در وزارت ارشاد پيش آمد و رئیس‌جمهور ناگزير بود كه اين تغيير را بپذيرد، به نوعي فرصت را غنيمت شمرد و در حوزه‌هايي كه لازم مي‌دانست دست به كار شد و تغييراتش را اعمال كرد. در هر صورت مي‌توان اين موضوع را به فال نيك گرفت و با وجود اينكه اين تغييرات ديرهنگام هستند، اما بي‌شك مي‌توانند مفيد واقع شوند. از سوي ديگر مي‌توان اميدوار بود اين تغييرات بتواند عملكرد دولت را قوي‌تر از گذشته به نمايش بگذارد و با برطرف كردن نقاط ضعف خود قوي‌تر و با دستي پرتر به استقبال انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده برود..» روزنامه «شرق» نیز در گزارشی با عنوان «پشت پرده تغییرات» تلاش می‌کند به بازخوانی دلایل و نتایج تغییرات دولت بپردازد؛ این روزنامه از قول محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران در مجلس می‌نویسد: «بالاخره تغییر مهم است و زمان فرع است. گاهی تغییر در یک زمین فوتبال در یک‌ دقیقه مانده به پایان، احترام به سکوی تماشاگران است، ضمن اینکه شاید گاهی نتیجه را هم تغییر دهد. نمی‌توان پیش‌داوری کرد که ترمیم کابینه در این زمان باقی‌مانده برای دولت به تغییر نتیجه منتج نمی‌شود؛ چراکه احترام به سکو خود جزئی از نتیجه است»؛ اما روزنامه «وطن امروز»، از جمله روزنامه‌های منتقد دولت یازدهم با تیتر «برکناری فریدون» نگاهی متفاوت به ماجرا دارد و می‌نویسد: «نامش و تفسیرش هر چه باشد، اتفاق خوبی برای دولت نیفتاده است. دولت حسن روحانی که از سوی منتقدان همواره متهم به مخفی‌کاری و مدیریت محرمانه می‌شد، حالا جلوه دیگری از این رویکرد و تاکتیک را در پیشگاه افکار عمومی قرار داده است؛ رویکرد رفتارهای غیرشفاف و ترجیح سیاست بر صداقت. ماجرای استعفاهای دسته‌جمعی تعدادی از وزرای کابینه حسن روحانی، در حالی که قرار بود نشان‌دهنده اراده دولت برای ترمیم بخش «غیراقتصادی» کابینه باشد، حالا تبدیل به حاشیه‌ای هزینه‌ساز و پردردسر برای دولت شده است.» نویسنده در توضیح این مطلب می‌نویسد: «در حالی که علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش ‌و پرورش رسماً از ادامه کار خود در این وزارتخانه گفته بود و علی جنتی نیز ماجرای برکناری خود را تأیید نکرده بود، حسن روحانی طی احکامی سرپرست‌های وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌ و پرورش و ورزش و جوانان را منصوب کرد. این انتصاب‌های حیرت‌آور در شرایطی است که قاعده تغییر و تحولات در ادارات، سازمان‌ها یا وزارتخانه‌ها این‌گونه است که ابتدا خبر تغییر (برکناری یا پذیرش استعفا) اعلام شده و سپس سرپرست انتخاب می‌شود؛ اما گویا در دولت حسن روحانی قاعده این‌گونه است که بدون اعلام وضعیت یک وزیر مستقر، برای آن وزارتخانه سرپرست انتخاب می‌شود.» «کیهان» نیز روی همین ناهماهنگی عجیب اعضای دولت دست می‌گذارد و جمله فانی را که گفته بود برای ادامه همکاری آماده‌ام، در کنار موافقت روحانی با استعفای وزیر آموزش و پرورش در صفحه اول خود به چاپ می‌رساند تا نشان دهد، تغییرات در دولت بیشتر از آنچه گفته می‌شود، عجیب است و احتمالاً اهدافی فراتر از بهبود روند حرکتی وزارتخانه‌های مذکور خواهد داشت!
 مهدی فرهادی/  فناوری «بی‌سیم» یا «وای‌فای» روشی برای اتصال رایانه و ابزارآلات فناوری اطلاعات(IT) به شبکه از طریق امواج رادیویی و بدون استفاده از کابل می‌باشد. فناوری وای‌فای با قدرتی بیشتر از بلوتوث ارتباط ایجاد می‌کند. ارتباط وای‌فای بیشتر بر پایه ارتباط شبکه اینترنت به صورت بی‌سیم است که  همین امر سبب محبوبیت بسیار زیاد آن شده است. با استفاده از این فناوری به راحتی در مسافرت، هواپیما یا هتل می‌توان از طریق لپ‌تاپ به اینترنت متصل شد. شبکه‌های وای‌فای، روی فرکانس ۴/۲ گیگاهرتز عمل می‌کنند. این فرکانس همان فرکانس «ماکروویوها» است. با وجود اینکه «میادین الکترومغناطیسی وای‌فای» به شدت «ماکروویو» نیست؛ اما قرار داشتن طولانی‌مدت در معرض این امواج، «آسیب‌های ژنتیکی» زیادی ایجاد می‌کند. در سال ۲۰۱۵ مجله «فوربز»، نوشت: «امواج وای‌فای برای کودکان خطرناک‌تر است.»
در سال 2008 کشور آمریکا مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن از وای‌فای به عنوان یک دستگاه خطرناک و آسیب‌‌زننده به بدن نام برد و سال‌ها پیش از آن نیز کارشناسان به این نتیجه رسیده بودند که امواج تولیدی وای‌فای بر روی سلامت کلی بدن، مغز و به ویژه کودکان اثرات منفی دارد. در حوزه تأثیرات امواج وای‌فای بر سلامت روانی کودکان در معرض وای‌فای، بیش‌فعالی یکی از اثرات آن است؛ این کودکان تحرک بالایی دارند؛ اما بهره‌دهی آنها بسیار پایین است. سلسله گزارش‌های منتشر شده نشان از خطرات احتمالی و آسیب‌های جدی به بدن دارد که اپراتورهای کشور ما این موضوع را تکذیب کردند و اظهار داشتند، آسیب جدی‌ در این امواج وجود ندارد که به نظر می‌رسد آنها برای منافع مالی و کاری خود بسیاری از واقعیات را بیان نمی‌کنند. 
یکی از ساده‌ترین روش‌های کاهش خطرات این فناوری‌ها این است که لپ‌تاپ، موبایل و تبلت‌ها را نزدیک بدن‌ نگه نداریم و پس از اینکه کارمان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیریم.