اگر فکر می‌کنی کاری اشتباهه، انجامش نده!
در صحبت‌ها همیشه دقیقاً همون چیزی رو بگو که منظورته.
هیچ‌وقت طوری زندگی نکن که سعی کنی همه رو از خودت راضی نگه‌ داری؛ هیچ وقت.
سعی کن هر روز یاد بگیری و دست از یادگرفتن برنداری.
در صحبت با دیگران هیچ‌وقت راجع به خودت بد حرف نزن.
هیچ‌وقت دست از تلاش برای رسیدن به رؤیاهات برندار.
سعی کن راحت نه بگی، از نه گفتن نترس. از بله گفتن هم نترس.
با خودت مهربون باش...

امام صادق(ع) می‌فرماید: پدرم در فضيلت زيارت حسين‌بن‌على(ع) فرمودند جايگاه آن حضرت از آن زمان كه كشته شده، از فرشته يا جن يا حيوان وحشى كه بر آن حضرت درود مى‌‏فرستد، خالى نيست و هر چيزى غبطه زائر آن حضرت را مى‌خورد و خود را به او مى‌‏مالد و در نگاه كردن به زائر امام حسين(ع) اميد خير دارد؛ زيرا او به قبر امام حسين(ع) نگاه كرده است.
کامل الزیارات ص325 ، مستدرك‌الوسائل مستنبط المسائل ج10، ص252، ح11952

 آرش فهیم/يکي از عرصه‌هایی که نسبت مستقیمی با مدیریت فرهنگی دولت دارد، سينماست. بررسي آنچه طي سال‌های پس از انقلاب بر سينما رفته نشان مي‌دهد که هر دولت، هر وزیر ارشاد و معاون سینمایی وی با شيوه مديريت و سياست‌گذاري‌هاي خود، هنر هفتم را دستخوش فراز و نشيب‌هايي کرده است. اما آنچه در همه مدیران فرهنگی و سینمایی دولت‌ها ثابت بوده، فقدان چشم‌انداز و راهبرد مشخص و مدون برای عملیاتی ساختن سینمای انقلابی بوده است.
البته، اين هم از نشانه‌هاي وابستگي شديد سينماي ما به دولت و از مشکلات بزرگ ان است که وضعيتش به کار قوه مجريه بستگي دارد. اين درحالي است که هنر هفتم در کشورهاي صاحب صنعت سينما ـ از جمله هاليوودـ راه خود را مي‌رود و چشم‌انداز و دستورِ کار معين و مدوني دارد. به همين دليل هم در آمريکا چه بوش رئيس‌جمهور باشد، چه اوباما و چه فرد ديگري، باز هم هاليوود مروّج سرمايه‌داري و مدافع سلطه‌گري صهيونيسم است. به هر حال، اکنون در ايران وضعیت به گونه‌اي است که سينما نه تنها با رفت‌وآمد دولت‌ها و رؤساي‌جمهور که با تغيير وزير ارشاد و معاونت سينمايي وي، سمت و سوي ديگري مي‌يابد.
اما اتفاق عجیب در رفت‌وآمد وزیران و مدیران فرهنگی این است که هیچ یک، از تجربیات مدیران سابق، درس نمی‌گیرند و باز هم اشتباهات آنها را تکرار می‌کنند! از این بدتر، گاهی مدیران دچار بازگشت به عقب می‌شوند. این درحالی است که مدیر هوشمند با تحليل و شناخت دقيق گذشته، قادر به ترسيم آينده بهتري است. اشتباه بزرگي که مديريت سينمايي دولت دهم هم مرتکب شد همين بود که برخي از سياست‌هاي اصلاح‌‌طلبان را تکرار کرد؛ سياست‌هايي نظير گسترش فيلمفارسي‌ـ در قالب آثاري با موضوع خيانت‌ـ و تقويت سينماي جشنواره‌اي. اين درحالي است که در دولت نهم و رويکرد به نسبت اصولگرايانه و عدالتخواهانه مديريت فرهنگي آن دوره، شاهد بهبود نسبي اين عرصه بوديم.
با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داریم و دولت محترم برای ادامه تصدی خودش به رأی مردم نیاز دارد، بیم آن می‌رود که فرهنگ، قربانی چنین هدفی شود. به این معنا که احتمال دارد سرپرست محترم این وزارتخانه، تصمیماتی را اتخاذ کند که موجب حضور ستاره‌های سینما و موسیقی در تبلیغات انتخاباتی به نفع جریان خاصی شود و برای این منظور، اهداف عالی و از جمله مقابله با ولنگاری فرهنگی فراموش و کنار گذشته شود. برای نمونه می‌توان پیش‌بینی کرد که جشنواره فیلم فجر آتی به محلی برای همین مقصود تبدیل شود و جوایز جشنواره به افرادی تعلق گیرد که بیش از توانمندی و ارزش فرهنگی، به دلیل تبدیل شدن به چهره‌ای برای تبلیغ در انتخابات جایزه بگیرند! 
بايد منتظر ماند و ديد که آيا سرپرست جدید وزارتخانه مهم و حیاتی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» از تجربه‌هاي گذشته عبرت خواهد گرفت، يا سير رو به نزول و عقبگرد فرهنگی در دستگاه تحت مدیریت وی ادامه پيدا خواهد کرد؟

نگاهی به فیلم «ابوزینب»
 مهدی امیدی/ فیلم «ابوزینب» محصول مشترک سینمای ایران و حزب‌الله لبنان است که به زندگی یکی از اسوه‌های مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی می‌پردازد. اهمیت این فیلم، علاوه بر نمایش مقاومت مردم لبنان در برابر رژیم اشغالگر قدس، به ترسیم موضوع خاصی به نام «عملیات استشهادی» برمی‌گردد. این فیلم در ساختاری فاخر و با رویکرد قهرمان‌محور، با هدف معرفی این نوع عملیات و معرفی تفاوت آن با حرکت‌های مشابهی که گروه‌های تکفیری انجام می‌‌دهند، ساخته شده است. به همین دلیل این فیلم در سینماهای سایر کشورهای جهان با نام «راز پنهان» نمایش داده شد.
«ابوزینب» داستانی براساس ماجراهای واقعی دوران اشغال جنوب کشور لبنان به دست رژیم صهیونیستی است. منبع الهام این فیلم، مستند «زیتون تلخ» ساخته مرتضی شعبانی است. در یکی از قسمت‌های این مجموعه، «عامر کلاکش» اسوه مقاومت مردم لبنان با نام جهادی «ابوزینب» معرفی می‌شود؛ قهرمانی که جنوب لبنان را به جهنمی برای اشغالگرها تبدیل کرد و طی سه دهه گذشته الهام‌بخش جوانان مبارز این کشور بود. شعبانی که تحت ‌تأثیر این شخصیت اسطوره‌ای قرار گرفته بود، تصمیم گرفت که یک فیلم داستانی سینمایی هم درباره او بسازد. ابتدا هم قرار بود که این فیلم را فیلمسازان لبنانی بسازند. نکته جالب اینکه پیشنهاد ساخت فیلم سینمایی درباره ابوزینب یا همان عامر کلاکش را شخص سیدحسن نصرالله (دبیرکل حزب‌الله لبنان) داده بود؛ اما چون توانمندی فیلمسازان لبنانی در حد ساخت فیلم جنگی نبود، این فیلم را سینمای ایران به کارگردانی علی غفاری ساخت. البته بازیگران فیلم، همگی لبنانی هستند. بازیگران مطرحی چون؛ کارمل لپوس، باسم مغنیه، عمار شلق و یوسف حداد که همگی از ستاره‌های سینما و تلویزیون لبنان به شمار می‌آیند.
داستان فیلم «ابوزینب» از سال 1985 شروع شد و تا سال 2000 میلادی و فرار صهیونیست‌ها از جنوب لبنان ادامه دارد. داستانی که یک خانواده لبنانی و وضع زندگی آنها در دوران اشغال لبنان را نمایش می‌دهد. داستان فیلم اینگونه است که همه از مردی به نام «ابوزینب» سخن می‌گویند، او برای بسیاری از مردم یک معما و برای صهیونیست‌ها یک کابوس است. رفته‌رفته رمزهای داستان گشوده شده و شخصیت ابوزینب، خودنمایی می‌کند. همان طور که بیان شد، ماجرای ابوزینب، واقعیت دارد و او یکی از اسطوره‌های مقاومت در جنوب لبنان است.
غفاری، کارگردان فیلم «ابوزینب» درباره تولید این فیلم می‌گوید: «خاطرم هست که یک سکانس بسیار مهمی داشتیم که مربوط به انهدام یک پایگاه اسرائیلی بود. این پایگاه در 40 متری سیم خاردارهای اسرائیل بود که طبیعتاً بازسازی چنین پایگاهی بسیار سخت بود که البته با توجه به حساسیت‌های اسرائیلی‌ها و گسترده بودن سکانس و رخ دادن انفجارهای بزرگ در این سکانس کار را بسیار سخت کرده بود. همچنین اصرار داشتیم تا این سکانس در همان محل گرفته شود. چون این منطقه برای خود مردم لبنان بسیار شناخته شده بود و اسرائیلی‌ها را بسیار حساس کرده بود، به طوری که در مدت یک هفته‌ای که ما مشغول فیلمبرداری بودیم بیشتر شبکه‌های اسرائیلی از استقرار گروه فیلمبرداری ما در آن منطقه خبر می‌دادند... آنها می‌گفتند که این گروه برای  فیلمبرداری به اینجا آمده‌اند، اما مشغول فعالیت دیگری هستند... ساخت این فیلم برای ما بسیار سخت و طاقت‌فرسا، اما شیرین بود؛ چراکه روحیه مقاومتی و ضدصهیونیستی مردم لبنان به ما انرژی می‌داد و  سختی‌های کار را برای ما آسان می‌کرد.»
برای بسیاری از مردم کشور ما، شیوه مبارزه استشهادی امری شناخته شده و پذیرفته شده است. همه در کشور ما، شهادت‌طلبی را با نوجوانی به نام شهید حسین فهمیده می‌شناسند؛ اما متأسفانه و طی سال‌های اخیر، نوع انحرافی این شیوه که به عملیات انتحاری مشهور شده، در کشورهای اطراف ما باب شده است. فیلم «ابوزینب» به مخاطب جهانی‌اش نشان می‌دهد که میان عملیات استشهادی و انتحاری، تفاوت از زمین تا آسمان است. شهادت‌طلبی، جهادی اسلامی است و در مکتب اهل بیت نیز جلای بیشتری یافته است و هدف اصلی آن از بین بردن نظامیان متجاوز به یک کشور است؛ اما عملیات انتحاری، بخشی از نقشه‌های شوم گروه‌های تکفیری است و هدف اصلی آنها، قتل‌عام انسان‌های بی‌گناه و مردم عادی و غیرنظامی است. در واقع، آنچه گروه‌های تکفیری به جای شهادت‌طلبی معرفی می‌‌کنند، کشتار مسلمانان به دست مسلمانان است. به همین دلیل هم رسانه‌های غربی همواره تلاش می‌کنند فعالیت‌های انتحاری تکفیری‌ها را همان عملیات استشهادی مورد اعتقاد مسلمانان و شیعیان معرفی کنند و از این طریق به اسلام‌هراسی دامن بزنند. فیلم «ابوزینب» تلاشی هنرمندانه برای خنثی‌سازی این ترفند مشترک غربی‌ها و تکفیری‌هاست.

خدا بیامرزد رفتگان شما را، ابوی مرحوم ما همیشه می‌گفت: با نق زدن چیزی درست نمی‌شه، فقط با زبون خوش. حالا که فکرشو می‌کنم حقیقتش هم همینه. نمونه بارزش همین حاج اسمال همسایه تا چند سال پیش ما، حالا بِترکه چشم حسود، هم دکتر شده هم خونه‌اش رو برده بالای شهر، تا جایی که من یادم میاد تو این بیست، سی سال گذشته، از دولت سازندگی تا همین دولت کاملاً تدبیر و امید تونسته تنها و تنها و فقط با زبون خوش سال‌های سال به عنوان یک مدیر خیلی خیلی خدوم و خیلی فداکار خدمت کنه و باعث و بانی خیر هم باشه. همین هفته پیش که حاج اسمال، ببخشید جناب آقای دکتر اسمال اومده بود تا خونه قدیمی را بده یه پیمانکار بکوبه و بُرج بسازه، خیلی از وسایل خونه را به این و اون بخشید و ملت چقدر دعای خیر براش کردند، از جمله عمه خانم که یک آفتابه مسی و کلی دیگ و قابلمه بهش رسیده بود. مرتب کنار این ماشین دکتر وایساده بود و اسپند دود می‌کرد و رو به من گفت: میرزا یاد بگیر، این همون حاج اسمال خودمونه، ببین چطور به یک چشم به هم زدن با شش کلاس سواد، هم دکتر شد، هم رئیس، هر روزم رئیس‌تر می‌شه، ولی تو چی؟!
با این مقدمه نه چندان کوتاه، این جانب میرزا می‌خواهم در ستون این هفته بدون هیچ‌گونه نقد و نظری فقط با زبون خوش از چند نفر تقدیر و تشکر کنم، شاید در کار و بار ما هم افاقه‌ای شد؛
۱ـ تقدیر و تشکر می‌کنم از جناب آقای حسین‌خان انتظامی معاون محترم مطبوعاتی وزارت محترم ارشاد بابت انتخاب دومین بار خودش به عنوان نماینده مدیران مسئول مطبوعات در هیئت نظارت بر مطبوعات ان‌شاءالله مبارک‌شان باد.
۲ـ سپاسگزاری می‌کنم از رسانه ملی بابت پخش مکرر مستقیم و غیرمستقیم مناظره هیلاری کلینتون و ترامپ که بالاخره ما پایین‌شهری‌ها که قدرت خرید دیش ماهواره نداریم با دیدن برنامه یه صفایی کردیم، هرچند که چندین بار مجبور شدیم خانم و بچه‌ها را از اتاق بیرون کنیم تا خیلی چشم و گوش‌شون باز نشه.
۳ـ همچنین تشکر ویژه دارم از سه وزیر حرف گوش کن ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش که مثل بچه‌های مؤدب و سر به راه استعفای خودشون را تقدیم کردند تا دولت بتونه با ترمیم کابینه، مشکل معیشت مردم و اقتصاد کشور را کاملاً حلِ حل کنه.
گفتنی است، تقدیر و تشکرهای بسیاری باقی مانده که در هفته‌های آینده خورد، خورد تقدیم شما خوانندگان گرامی خواهد شد.

 انیمیشن عاشورایی «ناسور» از کربلا تا آمریکا
انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع عاشورایی همزمان با اکران در کربلا و تهران، در کانادا و آمریکا نیز به نمایش در خواهد آمد.
این انیمیشن که وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی را در قالب تکنیک دو بعدی روایت می‌کند، از هفته گذشته شنبه (24 مهر) و با عنوان «الجرح الخالد» (زخمی که هرگز التیام پیدا نمی‌کند) در سینمای کربلا به نمایش درآمد. این اثر به کارگردانی «کیانوش دالوند» پس از کربلا در شهرهای بغداد، بصره و ناصریه هم اکران خواهد شد. این انیمیشن همزمان با عراق در سینماهای کشورمان نیز روی پرده رفته است.
همچنین، از دو هفته دیگر قرار است «ناسور» در برخی از سینماهای آمریکا و کانادا به نمایش درآید. لبنان نیز از دیگر مقصدهای این انیمیشن عاشورایی است. 
گفتنی است، انیمیشن ناسور پیش از این نیز در جشنواره «غدیر» عراق جایزه بهترین انیمیشن را دریافت کرده بود.

حضور حاتمی‌کیا در جمع مدافعان حرم در سوریه
ابراهیم حاتمی‌کیا با سفر به شهر حلب با مدافعان حرم دیدار کرد.
هفته گذشته منابع خبری گزارش دادند، «ابراهیم حاتمی‌کیا» کارگردان سینمای دفاع مقدس، محرم امسال چند روزی را کنار مدافعان حرم در حلب سوریه گذراند.
عکس‌های حاتمی‌کیا با برخی از رزمندگان مدافع حرم در فضای مجازی منتشر شده است.
حاتمی‌کیا پیش از این و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته از کم‌توجهی سینمای کشور به موضوع مدافعان حرم و وقایع سوریه انتقاد کرده بود. وی همچنین در اولين يادواره شهداي مدافع حرم لشکر فاطميون که اسفند سال گذشته در مشهد برگزار شد، گفته بود: «به نوبه خودم امیدوارم این توفیق را داشته باشم که اشاره‌ای به آنها کنم و امیدوارم زندگی این پهلوانان و مردان مهاجر را بتوانم به تصویر بکشم.»
احتمال دارد این سفر، مقدمه ساخت فیلم بعدی حاتمی‌کیا با موضوع مسائل منطقه و مدافعان حرم باشد.


طراحی پرتره رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست هنرمند اندونزیایی
یک هنرمند مطرح و صاحب سبک کشور اندونزی، پرتره رهبر معظم انقلاب اسلامی را خلق کرد.
گیلار آرتوهولیک، هنرمند نقاش و گرافیست اهل کشور اندونزی طرحی با عنوان «آیت‌الله خامنه‌ای» را خلق کرده که به تازگی در منابع مهم هنرهای تصویری و گرافیکی منتشر شده است.  در پایگاه تخصصی «به هانسه» که یکی از پایگاه‌های مرجع انتشار تصاویر گرافیکی است، در توضیح این عکس آمده است، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر عالی ایران و مرجع تقلید شیعه است که در سال 2012 مجله فوربس او را یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های جهان معرفی کرد.  گفتنی است، گیلار آرتوهولیک به خلق پرتره به سبک وکتور (بردار) مشهور است.


مستند «سیدمهدی» درباره شهید مدافع حرم به نمایش درمی‌آید
مستند «سیدمهدی» از سری مستندهای «بر بال فرشتگان» به زودی از شبکه‌های تلویزیون به نمایش در می‌آید.
به گزارش تسنیم، مستند تلویزیونی «بر بال فرشتگان» درباره شهید مدافع حرم، مهدی حسینی است که با نام جهادی «سیدمهدی» در جبهه مقاومت به شهادت رسید.
این مستند به تهیه‌کنندگی و کارگردانی «حسین سوهانی» تهیه و تولید شده و اجرای آن بر عهده علی فروتن است.
مجموعه مستند «بر بال فرشتگان» در 80 قسمت ساخته شده است که شامل دو فصل می‌شود. فصل اول آن به شهدای مدافع حرم ایرانی و فصل دوم به شهدای افغانستانی اختصاص یافته است.


فیلمساز انگلیسی: بی‌بی‌سی 
مکان فاسدی است
«کن لوچ» کارگردان نامدار سینمای انگلیس معتقد است، بی‌بی‌سی، مکان فاسدی است.
به گزارش سینماپرس به نقل از گاردین، «کن لوچ» که همواره یکی از مخالفان سرسخت سیاست‌های دولت انگلیس بوده است، در جدیدترین اظهارنظر خود با انتقاد از سیاست‌های خبری شبکه بی‌بی‌سی، خواستار برقراری دموکراسی در این شرکت شده است.
 این کارگردان 80 ساله گفت: «بی‌بی‌سی به خوبی از نقشش در شکل دادن به ناخودآگاه افراد آگاه است و به شما می‌گوید، این داستان را باید بشنوید یا صحبت این افراد ارزش گوش کردن دارد، این رویکرد دستکارانه و کاملاً سیاسی است.»

فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» 
در ترکیه روی پرده می‌رود
به گزارش سینماپرس، فیلم«محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی  ۲۸ اکتبر برابر با هفتم آبان‌ در ۳۰۰ سینمای ترکیه به نمایش در 
می‌آید. 
بر اساس اخبار منتشر شده در این باره مؤسسه صوتی و تصویری «شانتبه فیلم»، مسئول ترجمه و اکران این فیلم در ترکیه بر عهده دارد که قرار است با دو شیوه دوبله و همراه با زیرنویس فارسی اکران می‌شود.
گفتنی است فیلم «محمد رسول(ص)» پیش‌تر به تأیید محققان و تاریخ‌پژوهان، مورخان اسلامی و اسلام‌شناسان سازمان امور دیانت این کشور رسیده است.

 کار

«برو کار می‌کن مگو چیست کار»
بکن جست‌وجویی مگو نیست کار
فراوان شده شغل‌های شریف
همه کار دارند و باقی است کار
برو شغل دلخواه خود پیش گیر
«که سرمایه جاودانی است کار»
در این دولت رونق کسب و کار
نه یک کار و ده کار، بل بیست کار!
مشو منتظر تا فرود آیدت
مگر تحفه آسمانی است کار؟!
چون بنشینی و غصه ‌سازی بدان
در این دوره بارِ گرانی است کار
نصیحت شنو از من کمترین
که شور و نشاط جوانی است کار
علی عرفانی
حسین فاطمه، اکنون سلام ما بپذیر
شکسته قلب محبان، بیا و دست بگیر
به ماتم تو نشستیم، سوگوار تو‌ایم
قسم به جان تو ما، بیقرار و یار توایم
جهان علیه شما، فتنه می‌کند هر دم
ولی به لطف شما، شیعه هست مستحکم
مدافع حرم خواهر تو، ما هستیم
به زینبیه فدایی، به کربلا هستیم
مقاومت شده برنامه‌های شوکت ما
مقاومت شده سرمایه‌های عزت ما
عقب نشسته شیاطین، با عنایت‌تان
ز غیب می‌رسد ای آشنا، حمایت‌تان
شکسته هیبت داعش، فقط به لطف خدا
نشسته کشتی داعش به گل به دست شما
سعودیان یهودی‌‌صفت، هراسانند
منافقان ستمگر، به خویش می‌خوانند
به فضل حضرت حق، تارومارشان بکنیم
اگر نظر بکنی، خوار و زارشان بکنیم
حیات ما، به جهاد و عقیده پابند است
در این مسیر، به مرگ و حیات خرسند است
خدا کند تو رضا باشی از شهادت ما
رضایت تو  شود، عامل سعادت ما
عبدالمجید فرائی
 کوچه و باران و من و تو...
ستاره بود و شب‌بو بود و من
کوچه بود و باران بود و من
نماز بود و سجاده بود و من
یار بود و انتظار بود و من
شقایق بود و زندگی بود و من
پر بود و پرواز بود و من
رؤیا بود و خیال بود و من
دل بود و دلتنگی بود و من
غم بود و غروب بود و من
اشک بود و نیاز بود و من
زمانه بود و زخم بود و من...
تو که بیایی؛
کوچه می‌شود و باران و من و چتر تو
من می‌شوم و ستاره و شب‌بو و دستان نوازش تو
سجاده است و من و نماز به اقامه تو
تو که بیایی؛
دیگر جایی برای دلتنگی نمی‌ماند
دیگر غمی نخواهد بود
اشک هم مجالی نمی‌یابد
محبوب دل‌های بیقرار!
تمنای آمدنت را «تنهایی»مان تعبیر کن...