پیروز ارجمند، آهنگساز و مدیرکل موسیقی سال‌های اخیر وزارت ارشاد به نقل از مدیران شرکت معروف یاماها اعلام کرد: ایران پس از چین بزرگ‌ترین بازار واردات پیانو را دارد که رسانه‌ها با برجسته کردن چهره‌ها، نوازندگان و آلبوم‌های موسیقی پیانو در این زمینه نقش داشته‌اند. مدیرکل سابق موسیقی وزارت ارشاد و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در این باره گفت: در دوره‌ای افرادی مانند یانی یا کیتارو در ایران خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفتند.


نگاهی به عملکرد سازمان‌ها و نهادها در عرصه اقتصاد مقاومتی
 محمد کاشانی/ یکی از مخاطبان ابلاغیه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است. در قالب ابلاغیه 30 فروردین ماه امسال این ستاد دو پروژه برای معاونت ریاست جمهوری به عنوان اولویت‌های اجرایی سال 95 در زمینه اقتصاد مقاومتی مشخص شده است. تمام این پروژه‌ها، با برنامه ملی «توسعه اقتصاد دانش‌بنیان» مرتبط است. پروژه‌های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و ارتباط هر یک از پروژه‌ها با بندهای مختلف سیاست‌های کلی اقتصاد به شرح زیر است:
۱ـ پیاده‌سازی نظام حمایت از ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان، مرتبط با بند ۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛
 ۲ـ طراحی و پیاده‌سازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانش‌بنیان از طریق تهیه پیوست فناوری بخشی در چهار دستگاه اجرایی (وزارتخانه‌های نیرو، بهداشت، کشاورزی و ارتباطات)، مرتبط با بند ۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی. 
پروژه شماره یک، جزو کارهای جاری معاونت ریاست جمهوری محسوب می‌شود و پروژه شماره دو هم اقدام بسیار خوب و مثبتی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا با شناسایی نیازهای فناورانه دستگاه‌ها و اعلام آنها از پیش، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند برای تأمین نیازهای این دستگاه‌ها دست به کار شده و محصولات لازم را تولید کنند. در این صورت، هم به تولید داخل کمک می‌شود و هم شرکت‌های دانش‌بنیان رشد پیدا خواهند کرد.
نگاهی به روند اجرای پروژه‌های معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری
 در نیمه نخست امسال
تمام ابلاغیه‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌های مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تعیین اولویت‌های اجرایی (پروژه‌‌های اولویت‌دار) آنها در سال 95 در زمینه اقتصاد مقاومتی شامل یک بخش مشترک پنج ‌بندی است. براساس بندهای مذکور، دستگاه‌های مختلف موظف شده‌اند اقدامات زیر را برای اجرای پروژه‌های مذکور مد نظر قرار دهند:
1ـ اجرا و تکمیل پروژه‌های مصوب برای اجرا در سال 95 از سوی «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی»؛
۲ـ صدور حکم برای معاون یا معاونین ذی‌ربط «دستگاه مجری» به عنوان مجری هر یک از این پروژه‌ها و معرفی آنها به دبیرخانه ستاد با قید فوریت و حداکثر ظرف مدت دو روز پس از ابلاغ این مصوبه؛
3ـ تهیه «برنامه عملیاتی» برای هر یک از پروژه‌ها در چارچوب منشور پروژه مندرج در «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» از طرف مجری منصوب از سوی وزیر، یا بالاترین مقام «دستگاه مجری» و ارائه آنها به دبیرخانه ستاد پس از تأیید رئیس دستگاه اجرایی ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این مصوبه؛
4ـ انجام کلیه اقدامات لازم برای تأمین مالی هر یک از پروژه‌های مصوب از سوی «دستگاه مجری» با هدف اجرای این پروژه‌ها طبق زمان‌بندی مصوب؛
5ـ گزارش اقدامات به عمل آمده برای اجرای هر یک از پروژه‌ها و عملکرد در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و شاخص‌های مصوب ستاد به دبیرخانه ستاد از سوی «دستگاه مجری» هر دو هفته یک‌بار به صورت مستمر؛
با این وجود، از نیمه نخست سال جاری تاکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هیچ گزارشی درباره روند اجرای دو پروژه تعیین شده از سوی این ستاد برای  معاونت ریاست جمهوری منتشر نکرده است. علاوه بر این، همچنان اطلاعات خاصی درباره مجری و برنامه عملیاتی این پروژه‌ها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسانه‌ای نشده است. در ادامه، به روند اجرای پروژه‌های ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نیمه نخست سال جاری نگاهی می‌اندازیم:
۱ـ پروژه شماره 1 (پیاده‌سازی نظام حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان): 
روند اجرای این پروژه در نیمه نخست امسال به نسبت قابل قبول و راضی‌کننده بوده است. در همین راستا، به‌تازگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت‌های جدیدی در راستای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده است. حمیدرضا شاهرودی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تجهیزات پزشکی در تاریخ 15 شهریورماه امسال درباره این موضوع می‌گوید: «به تازگی موتورهای حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است، به طوری که از زمان ابلاغ برنامه تاکنون برای ۸۰۰  تا ۹۰۰ شرکت دانش‌بنیان تسهیلاتی تصویب کرده که بخشی از آنها پرداخت شده و بخشی از آنها در حال پرداخت است.» 
2ـ پروژه شماره 2 (طراحی و پیاده‌سازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانش‌بنیان از طریق تهیه پیوست فناوری بخشی در چهار دستگاه اجرایی):
با پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دولت مصوبه‌ای در تاریخ 17 شهریورماه در این زمینه داشته است و این مصوبه در تاریخ سوم مهرماه به دستگاه‌های مختلف دولتی ابلاغ شده است. در بند 1 این مصوبه آمده است که برای حمایت از بازارسازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های اجرایی (وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و علوم، تحقیقات و فناوری) باید ظرف مدت یک ماه هدف، برنامه و سهم دستگاه خود را برای بازارسازی محصولات دانش‌بنیان تولید داخل به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان ارائه کنند. 
در زمینه این پروژه‌ها آنچه اهمیت دارد این است که آنها باید به مرحله اقدام و عمل برسند؛ چرا که در حوزه نظری ممکن است که چنین فعالیت‌هایی خوب به نظر آید؛ اما اقدام و عمل بموقع به آن ارزش می‌دهد.


  منصوره خداوردی/  خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کردند، خروج پر سروصدای چند بازیگر از کشور و پیوستن‌شان به شبکه «جم» با شکست قطعی روبه‌رو شد و عوامل مدیران این شبکه قراردادشان را با بازیگران ایرانی پیوسته به این شبکه فسخ و حقوق آنها را قطع کردند تا اینکه آرام آرام زمزمه‌های پشیمانی و تلاش‌شان برای بازگشت به کشور رسانه‌ای شد. در همین زمینه پس از قطعی شدن بر باد رفتن تمام رؤیای بازیگرانی که با هزار امید و آرزو از کشور مهاجرت کرده و به استخدام شبکه فارسی‌زبان جم در آمده بودند، حالا این بازیگران سخنانی را به زبان می‌آورند که همان هشدارها و نگرانی‌هایی است که پیش از رفتن به آنها گوشزد شده بود، اما نپذیرفته بودند! 
«رابعه اسکویی» یکی از این بازیگران است که رفتنش به این شبکه را دیوانگی محض می‌داند و می‌گوید: «یک درصد فکر نمی‌کردم از ایران خارج شوم، اما شرایط این شد که من آمدم و الآن فکر می‌کنم راه من یک راه عجیب و غریبی بوده که پس از این همه سال تجربه، یک قدر دیوانگی می‌خواهد که ۲۵ سال سابقه کاری و محبوبیت را بگذاری و بیایی و بخواهی برای یک کاری شروع کنی. نمی‌دانم سرنوشت برای من چه رقم زد.» اسکویی درباره تحقیرش در این شبکه گفت: «متأسفانه جایگاه من، جایگاه درستی نبود یا نمی‌دانم من را خیلی خوب نشناختند و فکر نمی‌کردند من خداحافظی کنم و بیایم. به هر حال هر کسی در زندگی‌اش یک چارچوبی دارد و برای من احترام حرف اول را می‌زند و وقتی احساس کنم احترامم یک ذره زائل می‌شود، نمی‌توانم سکوت کنم... ۲۵ سال سابقه کاری‌ام را در ایران گذاشتم و به جم آمدم و اینجا هم به نتیجه نرسیدم. فعلاًً دارم بیزینس می‌کنم...». 
 «هرمز سیرتی» نیز که راهی این شبکه شده بود، رسماً اعلام کرد به کشور بازگشته است. وی علت بازگشتش را تفاوت آنچه به وی وعده داده شده، با آنچه در عمل برای او در این شبکه اتفاق افتاده، عنوان کرده و در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدات شبکه جم و فضای آنجا در حدی بود که به خاطر آن از کشور خود بروید و مهاجرت کنید، گفته است: «اینها مواردی است که ترجیح می‌دهم بعداً به آن به طور مفصل پاسخ بگویم. این روزها در حال رفت و برگشت به دادسرای فرهنگ و رسانه و ارائه پاسخ به یکسری سؤالات هستم.»
پرستو صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون از جمله افرادی است که پیشنهاد همکاری با این شبکه را رد کرده است. وی در مصاحبه از افسردگی بازیگرانی خبر می‌دهد که فریب مدیران جم را خوردند و به ترکیه مهاجرت کردند. البته پیش‌تر نیز اخباری از رفتار عجیب با بازیگران مهاجر کرده منتشر شده بود؛ همانند این خبر که افراد همکار با جم، باید در میهمانی‌های شبانه سعید کریمیان و خواهرش، سعیده کریمیان شرکت کنند و زمانی که مدت روادید این افراد در ترکیه به پایان می‌رسد، ‌برای تسهیل در امر اسکان و اقامت ترکیه به آنان پیشنهاد می‌شود که از اسلام دست بردارند و مسیحی شوند تا بتوانند راحت‌تر پناهنده شوند! حتی یکی از عوامل این شبکه به صراحت اعلام کرده بود، کسانی که با جم همکاری می‌کنند، باید قید همسرشان را بزنند! 
سرنوشت افرادی که با وعید و وعیدهای دروغ گردانندگان شبکه‌های ضد انقلاب راهی ترکیه شدند نمونه بارزی از اعتماد و دل خوش کردن به کلام و قول‌های جبهه مقابل جمهوری اسلامی ایران  و ضد انقلاب است، جریانی که در پس تمام لفاظی ها و زرق برق‌های ساختگی اش تباهی و خسران را برای دل بستگاننشان به یادگار می‌گذارند.

به بهانه انتشار علنی سند برآورد استراتژیک ارتش رژیم اشغالگر قدس
 ابوذر احمدی/ اداره تحقیقات و بررسی سرویس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل(آمان) در ماه‌های پایانی هر سال میلادی، سند برآورد استراتژیک ارتش را که دربردارنده تبیین چالش‌ها و تهدیدات پیش روی امنیت ملی رژیم صهیونیستی و همچنین راهبردهای مقابله با آنها است را در اختیار مراجع تصمیم‌گیر در این رژیم قرار می‌دهد. اما امسال(2016)، برخلاف سال‌های گذشته که جزئیات این سند علنی نمی‌شد و در حد یک خبر کلی باقی می‌ماند، ارتش رژیم صهیونیستی به انتشار رؤس کلی این سند راهبردی اقدام کرد؛ خبری که به تیتر یک اخبار رسانه‌های منطقه و جهان تبدیل شد. در ادامه به اجمال رئوس کلی این سند ارتش رژیم اشغالگر قدس بررسی و تبیین می‌شود.
رئوس کلی این سند استراتژیک که با پرداختن به وضعیت امنیتی رژیم غاصب صهیونیستی شروع شده بود، بر این نکته راهبردی تأکید داشت که شرایط پیرامونی رژیم صهیونیستی و به تبع آن برخی نیازها و مواضع راهبردی این رژیم و ارتش آن تغییر کرده است و در حالی که برخی خطرها از بین رفته یا از شدت آن کاسته شده است، برخی تهدیدات جدید علیه آن شکل گرفته است؛ لذا، این مسئله نیازمند ایجاد برخی تغییرات در ساختار ارتش به منظور سازگاری آن با تحولات جدید است. 
این سند همچنین به درگیری‌هایی اشاره کرده است که ارتش­ صهیونیستی مجبور می‌شود در زمان‌های اضطراری و جنگ وارد آنها شود. در این سند آمده است که احتمال می‌رود چنین جنگ‌ها و درگیری‌های اضطراری از طرف سازمان‌های مسلح کمتر از حجم یک دولت مانند حزب‌الله و حماس به این رژیم تحمیل شود. اما مسئله جالب و سؤال‌برانگیز در این سند آن بود که برخلاف گفتمان سیاسی و رسانه‌ای رایج در رژیم صهیونیستی، ایران (و برنامه هسته‌ای آن) نخستین خطر موجودیتی متوجه این رژیم معرفی نشده است؛ بلکه بیشتر بر روی سازمان‌هایی تأکید شده است که این گزارش از آنها به عنوان «سازمان‌های شبه‌دولتی» یاد کرده است و منظور سازمان‌هایی کمتر از حجم یک کشور و مشخصاً حزب‌الله و حماس است. در این گزارش تنها به این مسئله اشاره شده است که این سازمان‌‌ها از سوی ایران حمایت مالی می‌شوند و همان‌طوری که پیشتر هم گفته شد از ایران به عنوان دشمن اصلی رژیم صهیونیستی یاد نشده است.
در این سند راهبردی همچنین، بر احتمال وقوع جنگ‌های جدید میان رژیم اشغالگر قدس و برخی کشورهای دارای مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی یا کشورهای دیگر و حتی گروه‌های مسلح اشاره می‌شود و بر این نکته مهم تأکید شده که ارتش رژیم صهیونیستی به ایجاد هماهنگی میان تشکل‌های نظامی به منظور عدم وقوع اشتباهات جنگ‌های پیشین نیاز دارد؛ از همین رو، با آغاز جنگ‌ها که این سند مدعی شده است ارتش صهیونیستی تصمیمی برای ورود خودخواسته به این عرصه ندارد، ارتش باید در اولین واکنش خود، به هرگونه حمله از سوی دشمنان پاسخ مستقیم دهد و ضمن زدن ضربه به آنها، اراضی‌شان را هم تحت اشغال خود درآورد. 
نکته پایانی سند علنی شده برآورد استراتژیک ارتش اشغالگر قدس، بر عرصه جنگ سایبری و اهمیت آن تأکید داشت که چنین جنگ‌هایی (امنیت سایبری) به یک جبهه جنگ جدید برای ارتش صهیونیستی و سرویس‌های امنیتی تبدیل شده است و وقتی به نهاد‌های سه‌گانه ارتش (نیروهای زمینی، دریایی و هوایی) اشاره می‌شود، نیروی سایبری هم به آنها اضافه می‌شود.
بررسی موشکافانه و تحلیل جدی موارد و نکات این سند راهبردی که نتیجه برآوردها و راهبردهای سرویس اطلاعات نظامی(آمان) ارتش رژیم اشغالگر قدس است، در جای خود حائز اهمیت است، اما نباید این نکته مهم فراموش شود که شعله‌ور کردن جنگ نیابتی گروه‌های تکفیری در منطقه که با حمایت‌های مالی آمریکا و رژیم تکفیری و مدیریت اطلاعاتی جریان صهیونیسم صورت گرفته، بیش از پیش امنیت رژیم غاصب صهیونیستی را تأمین کرده، تا جایی که فقط مقاومت گروه‌های فلسطینی در تهدیدات درجه یک امنیت ملی تعریف می‌شود که آن هم به اذعان مقامات نظامی و امنیتی این رژیم در بحبوحه تحولات منطقه دفع خواهد شد، آن هم بدون هیچ پیامدی برای رژیم صهیونیستی. 

گزارشی از ابتکار یک جوان شیرازی در طراحی دستگاه‌های فرآوری میوه‌ها و سبزیجات
 اکبر کریمی/ برابر آمار رسمی، در کشور ما سالیانه30 درصد محصولات کشاورزی به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین می‌رود. ترویج و راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی افزون بر رشد اقتصادی منطقه سبب استفاده بهینه از محصولات کشاورزی می‌شود. «محمدعادل مرزبان» یکی از نخبگان دانشگاهی است که در استان فارس به کمک باغداران و سیفی‌کاران این منطقه شتافته و با طراحی و ساخت دستگاه‌های فرآوری میوه و سبزی سعی کرده است از هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کند. این مبتکر جوان که در حال حاضر در رشته دکترای مهندسی مکانیک در دانشگاه شیراز تحصیل می‌کند، می‌گوید:
«عمده روش‌های فرآوری محصولات در کشور ما روش‌های قدیمی، پرهزینه و با محصول تولیدی ضعیف و غیر کیفی است. شاید بارها دیده باشید که سیب‌های سردخانه‌ای موجود در بازار طعم مناسبی ندارند یا داخل‌شان خراب و گندیده است. علت این وضعیت عمدتاً به نحوه نگهداری یا همان فریز کردن محصول برمی‌گردد. تولیدکنندگان این میوه‌ها با استفاده از روش‌های قدیمی اقدام به شست‌وشوی محصول با مواد شیمیایی و نگهداری سردخانه‌ای می‌کنند و چون در این روش تمامی میکروب‌های روی میوه از بین نمی‌رود، در موقع نگهداری محصول، میکروب‌های باقی‌مانده میوه را از درون خراب می‌کنند. افزون بر آن نگهداری میوه در دمای یخچالی نیز خود عامل تأثیرگذاری روی پایین آمدن کیفیت محصول (بو، طعم و رنگ) می‌شود.»
روش فرآوری در دستگاه‌های تولید شده آقای مرزبان روشی کاملاً علمی و با استفاده از فناوری‌های روز جهان است.
یک قسمت از دستگاه کار شست‌وشوی سیب با فناوری اُزون را انجام می‌دهد. در این مرحله، دستگاه ازون که آقای مرزبان و گروه همراهش تولید کرده‌اند، کار شست‌وشو را انجام می‌دهد. در این روش علمی میوه‌ها با گازo3 برخورد می‌کنند و از ترکیب میکروب‌ها و کثیفی‌های روی میوه با این مولکول‌ها اکسیژن آزاد می‌شود. به عبارتی، مزیتی که این روش نسبت به شست‌وشوی معمولی دارد، قدرت پاک‌کنندگی قوی و بدون آلایندگی محیطی است که افزون بر اینکه به محیط زیست گیاهی و جانوری کمک می‌کند، سبب بالا رفتن اکسیژن محیط نیز می‌شود.
مرزبان در ادامه می‌افزاید: «گاز ازون برخلاف ضدعفونی‌کننده‌های معمولی مانند کلر و فرمالین، هیچ‌گونه مواد سمی یا مضری بر جای نمی‌گذارد؛ چرا که این مولکول پایدار نیست و پس از مدت کوتاهی شکسته شده و به مولکول پایدار اکسیژن تبدیل می‌شود. به دلیل پایدار نبودن این گاز برای استفاده از آن، باید آن را در محل تولید کرد. ازون به عنوان یک اکسیدکننده بسیار قوی، افزون بر نداشتن آثار زیست‌محیطی زیان‌بار، قابلیت‌های بسیار و کاربردهای وسیعی در مصارف صنعتی، بهداشتی و خانگی دارد.» 
وی میزان باغات سیب در استان فارس را 30 هزار هکتار برآورد می‌کند و می‌گوید: «بیش از 500 هزار تن از این محصول به صورت سالیانه در استان برداشت می‌شود. با توجه به برداشت محصول در بازه زمانی محدود و کمبود تقاضا نسبت به حجم محصول تولید شده، معمولاً هر ساله یک سوم محصول در باغات خراب می‌شود و مقداری نیز در موقع جابه‌جایی و انتقال به سایر شهر‌ها یا به دلیل نگهداری سنتی و سردخانه‌ای از بین می‌رود. شهرهای نیریز و استهبان در این استان نیز به جهت تولید بالای انجیر در کشور به قطب انجیر کشور شهره هستند و جهرم نیز به دلیل تولید بالای لیمو شیرین و تولید انواع مرکبات و سیفی‌جات در این استان زمینه مساعدتری را برای فراوری و انبار کردن تولید مازاد ایجاد کرده است و علاقه‌مندی در این زمینه برای بسته‌بندی، خشک کردن و نگهداری محصول برای عرضه در دیگر فصول سال نیز بالاست.» گفتنی است، نیازمندی فراگیر باغداران استان به روش‌های پیشرفته، ارزان و در عین حال ساده موجب شد تا آقای مرزبان و گروه همراه‌شان به اقدام جهادی در این زمینه دست بزنند و با طراحی دستگاه‌های فرآوری با فناوری روز به این نیاز پاسخ شایسته‌ای دهند. دستگاه‌های تولیدی این گروه می‌تواند مراحل مختلفی از جمله شست‌وشو، بسته‌بندی خام، خرد کردن، پوست‌کنی، آبمیوه‌گیری، لواشک‌سازی، ‌کمپوت کردن،‌ تولید مربا، تولید دمنوش و پودر کردن و... را به تناسب نیاز متقاضی انجام دهد.
در این روش انواع میوه‌ها و سبزیجات با روش پیشرفته و فناوری منحصر به فرد تا دمای مخصوصی رسانده و با تزریق گاز خنثی خلأ محیطی ایجاد شده و محصولات بسته‌بندی می‌شوند. محصولات در درون نایلون‌های خلأ و بیرون از محیط یخچال به صورت بلندمدت قابلیت نگهداری دارند. محصولاتی مانند انجیر، سیب، انگور، انواع مرکبات و سبزیجات و... را می‌توان با کیفیت و طعم اولیه به صورت درازمدت در همین نایلون‌های نازک نگهداری کرد و با ارزش‌افزوده بالاتری به فروش رساند. در واقع، با این روش باغدار می‌تواند محصولاتش را به راحتی نگهداری کند. 
آقای مرزبان و دوستانش به تناسب میزان تولید و نیازمندی‌های مشتری، این دستگاه‌های تولیدی را ـ که در دنیا به سیستم‌های خلأ سرما مشهور‌ند ـ با یک پنجم قیمت دستگاه‌های مشابه خارجی و حتی ارزان‌تر از دستگاه‌های بی‌کیفیت چینی تولید می‌کنند. با استفاده از این روش دیگر باغدار به دلیل ترس از خراب شدن محصول، محصولش را با هر قیمتی به فروش نمی‌رساند.
بارها مشاهده کرده‌ایم که سیب‌های باغداران به فروش نرسیده و حتی باغدار کارگر گرفته است تا سیب‌های خراب شده باغ را جمع‌آوری کنند. با این روش باغداران می‌توانند محصول اضافه بر نیاز بازار را از باغ جمع‌آوری کرده و به لواشک و آبمیوه تبدیل کنند.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ ۱۶
 شهریار اقتصاد/  در شماره گذشته به ساختار دادگاه‌های عمومی اشاره شد، در ادامه بحث قابل ذکر است دادگاه محل وقوع ملک به علت نزدیکی و قرارگرفتن ملک مزبور در حوزه قضایی آن امکان امعان نظر بیشتری دارد. اما کلیه دعاوی راجع به اموال غیرمنقول در صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک نمی‌باشد؛ بلکه دعاوی که راجع به عین ملک می‌باشد در این دادگاه اقامه می‌‌شود و دعاوی دیگر، برای نمونه مطالبه اجاره‌بها و قیمت ملک فروخته شده همچنان باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه شود؛ اما دعاویی ‌چون اجرت‌المثل و... که از عقود و قراردادها حاصل نشده است، در دادگاه محل وقوع ملک اقامه می‌‌شود. لازم به ذکر است صلاحیت دادگاه محل وقوع ملک یک قاعده آمرانه می‌باشد و اصحاب دعوی نمی‌توانند از آن عدول کنند. البته به موجب آیین‌نامه اجرایی ماده 189 قانون برنامه سوم مصوب رئیس قوه‌ قضائیه و با اختیار حاصل از ماده مذکور، رسیدگی به دعاوی خلع ید، رفع تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق در صلاحیت شوراهای حل اختلاف قرار گرفته است. 
در واقع، یا دعوی راجع به خواندگان متعدد است که در حوزه‌های قضایی مختلف اقامت دارند، یا دعوی راجع به اموال غیرمنقول متعددی است که در حوزه‌های قضایی مختلفی واقع شده‌اند. دعوی را می‌توان در هر یک از دادگاه‌های حوزه‌های یاد شده اقامه کرد.
در صورتی که طرف دعوی فوت کرده باشد و نسبت به ماترک اختلاف ایجاد شود، تا پیش از تقسیم ترکه دعوی در دادگاه آخرین محل اقامت متوفی اقامه می‌شود و در صورتی که آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، رسیدگی به دعاوی یادشده در صلاحیت دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی در ایران در حوزه آن بوده است. اما اگر ترکه متوفی تقسیم شده باشد باید طرح دعوی علیه وراث و در محل اقامت وراث اقامه شود و در صورت متعدد بودن ورثه در محل اقامت یکی از آنها اقامه می‌‌شود. به پیشنهاد رئیس کل دادگستری و تصویب رئیس قوه قضائیه دادگاه‌های حقوقی نیز با توجه به تناسب امکانات و تخصص قضات به دعاوی خاص اختصاص می‌یابد. برای نمونه دعاوی تجاری، امور حسبی، ثبتی، مالکیت‌های معنوی و صنعتی، دعاوی خانواده، دعاوی موجر و مستآجر، دعاوی بین‌المللی بر حسب در دادگاه مربوط اقامه می‌شوند. مهم‌ترین دادگاه عمومی حقوقی که به امر تخصصی می‌پردازد، دادگاه خانواده است. با توجه به تنوع موضوعات مورد رسیدگی در دادگاه‌های عمومی، اعم از دعاوی مختلف حقوقی، جرایم گوناگون از قبیل تجاوز به عنف، زنا و قوادی، سرقت و... چنانچه رسیدگی به موارد مزبور در کنار دعاوی خانوادگی و از سوی همان قاضی صورت پذیرد، از یک سو آثار سوئی را بر روان مراجعه‌کنندگان و خانواده‌هایی که به عنوان اصحاب دعوا، شاهد، همراه و... به دادگاه مراجعه می‌کنند خواهد داشت و از سوی دیگر ذهن قاضی را آشفته می‌سازد. به استناد اصل 21 قانون اساسی در شهرهای بزرگ مجتمع قضایی خانواده و در شهرهای کوچک شعباتی مخصوص رسیدگی به دعاوی خانواده تشکیل می‌شود که به دعاوی زیر رسیدگی می‌کنند:
1ـ دعاوی مربوط به نکاح دائم و موقت؛ 2ـ طلاق، فسخ نکاح، بذل مدت و انقضای مدت؛ 3ـ دعاوی مربوط به مهریه؛ 4ـ دعاوی مربوط به اجرت‌المثل و نحله انجام زوجیت؛ 5ـ دعاوی مربوط به نفقه معوقه و جاریه زوجه و اقربای واجب‌النفقه؛ 6ـ دعاوی مربوط به نسب؛ 7ـ دعاوی مربوط به نشوز و تمکین؛ 8ـ دعاوی مربوط به نصب قیّم و ناظر و ضم امین و عزل آنها؛ ۹ـ حکم رشد؛ 10ـ دعاوی مربوط به ازدواج مجدد؛ 11ـ دعاوی مربوط به شرایط ضمن عقد ازدواج.