محمد کاشانی/ یکی از مخاطبان ابلاغیههای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بوده است. در قالب ابلاغیه 30 فروردین ماه امسال این ستاد دو پروژه برای معاونت ریاست جمهوری به عنوان اولویتهای اجرایی سال 95 در زمینه اقتصاد مقاومتی مشخص شده است. تمام این پروژهها، با برنامه ملی «توسعه اقتصاد دانشبنیان» مرتبط است. پروژههای ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و ارتباط هر یک از پروژهها با بندهای مختلف سیاستهای کلی اقتصاد به شرح زیر است:
۱ـ پیادهسازی نظام حمایت از ۳۰۰۰ شرکت دانشبنیان، مرتبط با بند ۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی؛
۲ـ طراحی و پیادهسازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانشبنیان از طریق تهیه پیوست فناوری بخشی در چهار دستگاه اجرایی (وزارتخانههای نیرو، بهداشت، کشاورزی و ارتباطات)، مرتبط با بند ۲ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی.
پروژه شماره یک، جزو کارهای جاری معاونت ریاست جمهوری محسوب میشود و پروژه شماره دو هم اقدام بسیار خوب و مثبتی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ زیرا با شناسایی نیازهای فناورانه دستگاهها و اعلام آنها از پیش، شرکتهای دانشبنیان میتوانند برای تأمین نیازهای این دستگاهها دست به کار شده و محصولات لازم را تولید کنند. در این صورت، هم به تولید داخل کمک میشود و هم شرکتهای دانشبنیان رشد پیدا خواهند کرد.
نگاهی به روند اجرای پروژههای معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری
در نیمه نخست امسال
تمام ابلاغیههای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاههای مختلف از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تعیین اولویتهای اجرایی (پروژههای اولویتدار) آنها در سال 95 در زمینه اقتصاد مقاومتی شامل یک بخش مشترک پنج بندی است. براساس بندهای مذکور، دستگاههای مختلف موظف شدهاند اقدامات زیر را برای اجرای پروژههای مذکور مد نظر قرار دهند:
1ـ اجرا و تکمیل پروژههای مصوب برای اجرا در سال 95 از سوی «دستگاه مجری» با اولویت و در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی»؛
۲ـ صدور حکم برای معاون یا معاونین ذیربط «دستگاه مجری» به عنوان مجری هر یک از این پروژهها و معرفی آنها به دبیرخانه ستاد با قید فوریت و حداکثر ظرف مدت دو روز پس از ابلاغ این مصوبه؛
3ـ تهیه «برنامه عملیاتی» برای هر یک از پروژهها در چارچوب منشور پروژه مندرج در «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» از طرف مجری منصوب از سوی وزیر، یا بالاترین مقام «دستگاه مجری» و ارائه آنها به دبیرخانه ستاد پس از تأیید رئیس دستگاه اجرایی ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ این مصوبه؛
4ـ انجام کلیه اقدامات لازم برای تأمین مالی هر یک از پروژههای مصوب از سوی «دستگاه مجری» با هدف اجرای این پروژهها طبق زمانبندی مصوب؛
5ـ گزارش اقدامات به عمل آمده برای اجرای هر یک از پروژهها و عملکرد در چارچوب «نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی» و شاخصهای مصوب ستاد به دبیرخانه ستاد از سوی «دستگاه مجری» هر دو هفته یکبار به صورت مستمر؛
با این وجود، از نیمه نخست سال جاری تاکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هیچ گزارشی درباره روند اجرای دو پروژه تعیین شده از سوی این ستاد برای معاونت ریاست جمهوری منتشر نکرده است. علاوه بر این، همچنان اطلاعات خاصی درباره مجری و برنامه عملیاتی این پروژهها از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسانهای نشده است. در ادامه، به روند اجرای پروژههای ابلاغی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نیمه نخست سال جاری نگاهی میاندازیم:
۱ـ پروژه شماره 1 (پیادهسازی نظام حمایت از شرکتهای دانشبنیان):
روند اجرای این پروژه در نیمه نخست امسال به نسبت قابل قبول و راضیکننده بوده است. در همین راستا، بهتازگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیتهای جدیدی در راستای ارائه تسهیلات به شرکتهای دانشبنیان آغاز کرده است. حمیدرضا شاهرودی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست تولیدکنندگان و مصرفکنندگان تجهیزات پزشکی در تاریخ 15 شهریورماه امسال درباره این موضوع میگوید: «به تازگی موتورهای حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی روشن شده است، به طوری که از زمان ابلاغ برنامه تاکنون برای ۸۰۰ تا ۹۰۰ شرکت دانشبنیان تسهیلاتی تصویب کرده که بخشی از آنها پرداخت شده و بخشی از آنها در حال پرداخت است.»
2ـ پروژه شماره 2 (طراحی و پیادهسازی نظام صیانت از بازار ملی در حوزه دانشبنیان از طریق تهیه پیوست فناوری بخشی در چهار دستگاه اجرایی):
با پیگیریهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دولت مصوبهای در تاریخ 17 شهریورماه در این زمینه داشته است و این مصوبه در تاریخ سوم مهرماه به دستگاههای مختلف دولتی ابلاغ شده است. در بند 1 این مصوبه آمده است که برای حمایت از بازارسازی محصولات شرکتهای دانشبنیان دستگاههای اجرایی (وزارتخانههای بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، راه و شهرسازی و علوم، تحقیقات و فناوری) باید ظرف مدت یک ماه هدف، برنامه و سهم دستگاه خود را برای بازارسازی محصولات دانشبنیان تولید داخل به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان ارائه کنند.
در زمینه این پروژهها آنچه اهمیت دارد این است که آنها باید به مرحله اقدام و عمل برسند؛ چرا که در حوزه نظری ممکن است که چنین فعالیتهایی خوب به نظر آید؛ اما اقدام و عمل بموقع به آن ارزش میدهد.