نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: شیعه معتقد است کسی که به پیامبر(ص) حق حاکمیت و صدور حکم می‌دهد، خداوند است؛ اما بسیاری از اندیشمندان غربی که بنیانگذار اندیشه‌های لیبرالیستی و سوسیالیستی هستند براساس نظریه قرارداد اجتماعی معتقدند منبع مشروعیت چیزی است که انسان‌ها خودشان مشخص می‌کنند و این نظریه کاملاً خلاف نظریه اسلام است.


حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی
نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت:« مسئله توحید و در ذیل آن موضوع ولایت یک الزام همزمان بین تولی و تبری است که گسستن از غیر خدا مرحله اول و پیوستن به خدا در مرحله بعد از آن است.» 
حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی در نهمین همایش علمی ـ آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) که چهارم تا ششم آبان ماه در مجتمع کوثر ولایت برگزار شد با اشاره به اینکه مهم‌ترین برداشت ما از کلمه توحید در اصل پیروی از تولی و تبری است، اظهار داشت: «در ورود به عرصه ولایت ابتدا باید دوری جستن از غیر خدا را در نظر گرفت.»
وی در ادامه گفت: «علامه امینی در الغدیر ۲۷ معنا برای ولایت بیان کرده که در اصل همه این موارد، ولایت را یک رابطه و قرابت بین پیرو و مولا بیان می‌کند که جدایی‌ناپذیر بوده و دارای مراتب است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: «ولایت خود نیز از دو مؤلفه پیوستن و گسستن تشکیل می‌شود، در واقع اول گسستن و پاک‌سازی از غیر و سپس مرحله پیوستن به خدا شکل می‌گیرد.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه همه نظام‌های الهی و طاغوتی با موضوع ولایت سروکار دارند، خاطرنشان کرد: «به طور کلی علت و علل سقوط انقلاب‌های توحیدی تحول در همین پیوستن و گسستن بوده است و بر این اساس است که خداوند در آیه 4 سوره احزاب بیان داشته که در وجود انسان دو قلب نیافریده، یعنی قلب انسان یا جای خدا است یا جای غیر از خدا؛ نمی‌شود هر دو را در آن جای داد.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی تأکید کرد: «در اصل گرایش انسان یا به سمت نور است یا به سمت ظلمت؛ بنابراین چیزی به عنوان گرایش میانه نداریم. بدین ترتیب یکی از مسائلی که برخی خواص دچار آن می‌شوند این است که دنبال حق نمی‌روند و احساس می‌کنند که با ظلم هم همکاری نمی‌کنند، اما در واقع گرایش‌شان به سمت ظلمت است.»
وی افزود: «ولایت دارای یک سری مراتب است، که اولین مرتبه آن اعتقادی است که در آیت‌الکرسی هم آمده و وحدانیت ولایت خدا در مقابل تکثر ولایت در جبهه طاغوت بیان شده است که در این حوزه باید به موضوع ولایت اصلی و ولایت عرضی هم اشاره کرد؛ یعنی ولایت اصلی برای خداست و خداوند برخی از اختیارات خود را به پیامبر، ائمه یا ولی فقیه عَرَض و تفویض داشته و لذا است که در این مسئله گفته می‌شود شئون اختیارات ولی‌فقیه با اختیارات پیامبر(ص) در اداره حکومت یکی است؛ اما این دو در یک سطح نیستند.»
نماینده ولی‌فقیه در سپاه یادآور شد: «دومین مرتبه ولایت محبت به حق و تنفر از باطل است که در قالب حب و بغض مطرح می‌شود، در اصل پیوند و محبت شما باید به کسی باشد که پایدار باشد و این صفت تنها در پیشگاه خداوند و آنهایی که از جانب خداوند این ولایت را دارند ممکن است، مثلاً آنچه باعث می‌شود بیست میلیون نفر در اربعین جمع شوند، محبت به امام حسین(ع) است، در واقع این محبت زمینه عمل و اقدام را فراهم می‌کند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به اینکه از نظر شیعه پیامبر(ص) حق حاکمیت دارد، تصریح کرد: «شیعه معتقد است کسی که به پیامبر(ص) حق حاکمیت و صدور حکم می‌دهد، خداوند است؛ اما بسیاری از اندیشمندان غربی که بنیانگذار اندیشه‌های لیبرالیستی و سوسیالیستی هستند براساس نظریه قرارداد اجتماعی معتقدند منبع مشروعیت چیزی است که انسان‌ها خودشان مشخص می‌کنند و این نظریه کاملاً خلاف نظریه اسلام است.»
وی با اشاره به اینکه مرتبه بعدی ولایت پیوند عملیاتی و سیاسی است، ابراز داشت: «وقتی جامعه‌ای شکل می‌گیرد نیاز به رهبری دارد، پیامبر(ص) قبل از رحلت‌شان فرمودند امام علی(ع) باید برای جامعه محور باشد، این بدان معناست که محور گرایش همه باید امام علی(ع) قرار گیرد، فرمایش پیامبر(ص) برای این است که جامعه هم‌تراز با امام و رهبر خود حرکت کند، این همان چیزی است که امروز همه ما باید به آن توجه کنیم.»
حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی عنوان کرد: «تعبد یکی از مواردی است که باید در جامعه به آن نگاه ویژه کرد، اگر مسیر ولایت‌گزینی انسان درست باشد، تعبد و تبعیت محض باعث می‌شود که در مسیر نور قرار بگیرد درست مثل یاران امام حسین(ع) که از متعبدترین اصحاب یک ولی الهی بودند، یاران امام بدون آنکه ذره‌ای در انتخاب راه خودشان تردید داشته باشند با امام حسین(ع) همراه شدند.»
وی در پایان گفت: «ما نیز وظیفه داریم در مسیر رهبر خود حرکت کنیم و از این مسیر خارج نشویم، ما باید از یاران امام حسین(ع) الگو بگیریم.»

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی
امام جمعه موقت تهران گفت: «یک روحانی باید ابتدا به خانواده خود رسیدگی کند و بعد به سراغ دیگران برود. شیوه زندگی رهبر معظم انقلاب، نمونه کامل سبک زندگی اسلامی است.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم صدیقی در نهمین همایش علمی ـ آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به اینکه ما در کشورمان رهبر آگاه، کارشناس و امینی داریم که باید بابت این نعمت خدا را شکر کنیم، اظهار داشت: «روحانیون و مردم ما باید به این نعمت‌ها ادای دین کنند. حق تعالی در میان نعمت‌های بیکران خدا، نعمت ولایت را به ما داده است که بدون وجود آن، نعمات دیگر فایده‌ای ندارد.»
وی افزود: «ولایت امروزی ما باطن هدایت نبوی است، بنابراین باید نور علم و شعار نبوت در آن انعکاس داشته باشد، در اصل روحانیون ما جانشینان پیامبر اکرم(ص) هستند و با مسیری که پیامبر مشخص کرده است، باید مردم را هدایت کنند.»
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه هدایت ظاهری روحانیون کافی نیست، اظهار داشت: «یک مبلّغ و روحانی باید نفس گرم، تفکر بر حق و نظر کرده داشته باشد تا هدایتش بر دل مردم بنشیند، بی‌توقع بودن و داشتن مناعت طبع از جمله صفات یک مبلّغ دینی است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی با تأکید بر توجه دائمی به قرآن، افزود: «سوره «یس» که قلب قرآن نامیده شده است، باید صبح و شب مطالعه شود؛ چرا که این سوره در دل انسان بسیار راه‌گشاست؛ در واقع یک روحانی و عالم موفق نباید توقع و طمع داشته باشد.»
وی تأکید کرد: «گاهی باید به رفتار خودمان نگاه کنیم، در واقع یک مبلّغ پیش از اینکه برای مردم منبر برود، باید برای ذات و عملکرد خودش منبر برود و پس از اصلاح خودش مردم را هدایت کند. از امور دنیوی دل بکنید تا بتوانید مردم را از دنیا و زیورآلاتش جدا کنید.»
امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه یک عالم باید اول خودش نسبت به امور روشن باشد تا بتواند دیگران را هم روشن کند، تصریح کرد: «آیت‌الله بهجت برای خدا کار می‌کرد و همیشه خود را تکیه نگاه خدا می‌دانست، ایشان لحظه‌ای از عمرش را بیهوده خرج نکرد و همه زمان حیات خود را در خدمت خدا بود.»
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی گفت: «یک روحانی نباید به دنبال آن باشد که خودش را در جامعه قالب کند؛ بلکه باید تلاش کند بازار خدا را رونق دهد. در واقع، روحانیون باید امام زمان(عج) را معرفی کنند. همیشه در منبر خود تلاش کنید مردم را به خدا و اهل‌بیت(ع) وصل کنید و خودتان کنار بروید.»
وی بیان کرد: «نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که یک مبلّغ دینی نباید برای تبلیغ دین تمام زندگی خود را رها کند، یک روحانی باید ابتدا به خانواده خود رسیدگی کند و بعد به سراغ دیگران برود. شیوه زندگی رهبر معظم انقلاب نمونه کامل سبک زندگی اسلامی است، ابتدا فرزندان خود را پرورش دادند تا مبادا از مسیر واقعی دور شوند و سپس به جامعه پرداختند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: «برای پیشرفت روحانیون مطالعه ضروری است، اما این مطالعه باید بر اساس و محور قرآن صورت گیرد تا علم نافع و پایان‌ناپذیر باشد.»
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، در نهمین همایش علمی و آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، با اشاره به اینکه اگرچه تأکید شده مطالعه مفید است، اما مطالعه باید هدفمند و کارآمد باشد، اظهار داشت: «افزایش ساعات مطالعه یکی از شروط لازم برای پیشرفت و یکی از راه‌های موفقیت است؛ اما مطالعات ما روحانیون باید بر محور قرآن باشد تا مفید بودن و کارآمدی آن، با گذشت زمان از بین نرود.»
وی در ادامه گفت: «روزی نعمت‌هایی که خداوند به شکل استثنایی به بنده داده بود را فهرست کردم که یکی از مهم‌ترین آنها این بود که هیچ‌گاه نسبت به کارهایی که در دوره‌های مختلف زندگی انجام داده‌ام، پشیمان نیستم.»
رئیس ستاد اقامه نماز افزود: «در طول تاریخ بسیاری از علما و روحانیون، الگوی جامعه مطرح شده‌اند، روحانیون عصر حاضر نیز باید بدانند، کسی می‌تواند الگوی اقشار مختلف مردم باشد که در درجه اول مطالعه او زیاد باشد و در نتیجه در زمینه‌های مختلف دارای آگاهی بوده و بتواند به شبهات مطرح پاسخ دهد.»
این مفسر قرآن کریم خطاب به روحانیون حاضر در جلسه با اشاره به اینکه اکثر حاضران جمع جوان هستند، تأکید کرد: «از این فرصتی که در این مجموعه به شما داده شده و از جوانی خود حداکثر استفاده را ببرید و با مدیریت زمان بهترین بهره را از این فرصت‌ها بگیرید. بهترین بهره شما هم فقط از قرآن است.»
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مطالعات باید بر محور قرآن باشد، اما نباید در این مسیر هم دچار اشتباه شد، گفت: «برای مثال اینکه کدام آیه قرآن تعداد ۱۱ «قاف» دارد و امثال آن، اصلاًً علم نیست؛ اگر حتی علم هم باشد، علم مفیدی نیست و به درد جامعه و مردم نمی‌خورد؛ بلکه علم مفید آن است که رشد و تعالی جامعه اسلامی و مردم را سبب شود، پرداختن به اصل موضوعات و محتوای آنها و دوری از نکات حاشیه‌ای، باید مورد توجه باشد.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: «هیچ وقت نباید در مسئله علم دل به حوزه بست؛ زیرا علم فقط در حوزه کفایه و مکاسب و... نیست، اصل علم در قرآن و نزد خداوند است.»
وی ادامه داد: «با حساسیتی که بر روی قشر روحانی است و با توجه به اینکه روحانی باید الگو باشد لازم است که مطالعه لازم را در زمینه‌های مختلف داشته باشید؛ چرا که در این صورت می‌توانید به تمام مسائل و شبهات مردم در زمینه‌های گوناگون پاسخ دهید.»
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه یکی از موضوعات روز جامعه مشکلات خانوادگی است، خاطرنشان کرد: «این موضوع یکی از مواردی است که با مطالعه در قرآن می‌توان به راحتی بر آن اشراف پیدا کرد.»
وی در ادامه با توصیه به روحانیون مبنی بر اینکه رزق انسان می‌رسد، ولی هیچ‌گاه برای پول نباید کار کرد، بیان داشت: «روحانی اگر برای مراسم می‌رود باید نیّتش رضای خدا باشد و هرگز با هدف پول درآوردن نباید قدم بردارد؛ یعنی اگر هم فعالیتی داشتید تنها برای رضای خدا باشد، در این صورت است که اگر هم پولی دریافت کردید شما برای این پول کار نکردید و هدف اصلی همان نیّت خدایی بوده است.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: «یک طلبه اگر نافله نخواند که دیگر روحانی نیست چون با دیگر مردم فرقی ندارد.»
وی افزود: «یکی از ضعف‌های ما این است که تعطیلات حوزه‌های ما زیاد است و متأسفانه امروز روحانیون ما عمر خودشان را آتش می‌زنند و از فرصت‌ها برای کسب علم بهره لازم را نمی‌برند. ما در حوزه‌های مختلفی چون طنز، بهداشت و... فعالیتی نداریم.»
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مملکت ما آیت‌الله کم ندارد، ولی روحانی شجاع کم دارد، گفت: «رجوع به قرآن و تفسیر الزام کار یک روحانی است و یک روحانی باید سالی حداقل یک تفسیر قرآن خوانده باشد.»
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با توصیه به بهره‌گیری از احکام قرآن، افزود: «در مسیر کار و زندگی خودمان همیشه از قرآن بهره ببریم؛ زیرا قرآن نور و حیات آدمی است، در اصل استفاده از قرآن در همه موارد می‌تواند به انسان کمک کند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه گفت: «یکی از مواردی که روحانیون باید به آن توجه کنند این است که در تبلیغ همیشه به واجبات اشاره کنید؛ چرا که در فرصت کوتاه تبلیغ عقل حکم می‌کند که انسان واجبات را مطرح کند.»

نهمین همایش علمی و آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به یاد شهید روحانی مدافع حرم حجت‌الاسلام محمدپورهنگ و با سخنرانی جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه آغاز شد و با کارگاه‌های آموزشی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ادامه پیدا کرد. در این همایش ۲۲۰ روحانی از سراسر کشور حضور داشتند. در حاشیه این همایش به همت معاونت روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) نمایشگاهی از فعالیت‌های فرهنگی روحانیون در قالب عکس برپا شده بود.
اما حاشیه دیگر این همایش برجسته کردن نام شهید مدافع حرم حجت‌الاسلام محمد پورهنگ بود که پس از تحمل مجروحیت دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) به شهادت رسید؛ شهید محمد پورهنگ در 16 شهریور 1356 در شهرری دیده به جهان گشود و پس از کسب تحصیلات مقدماتی و متوسطه وارد حوزه علمیه شهرری شد و سپس برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت. پورهنگ در خانواده‌ای ایثارگر با دو برادر شهید و آزاده تربیت شده بود وی که دل در گرو انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن داشت در مسیر دفاع از حرم اهل بیت(ع) وارد سوریه و پس از 13ماه حضور در این کشور مجروح شد و برای ادامه درمان به تهران بازگشت و 31 شهریور در بیمارستان بقیه‌الله‌الاعظم(عج) به درجه رفیع شهادت نائل آمد. از این شهید دو فرزند دختر به یادگار مانده است.

 مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در گروه تخصصی شهید رجایی از منظر آسیب‌شناسی به موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و با انتقاد از عده‌ای که می‌گویند تکلیف ما امر به معروف نیست، تصریح کرد: «در جامعه اسلامی اگر امر به معروف نکنیم، غفلت مردم از زیبایی‌های جامعه اسلامی پایدار خواهد ماند. چرا کسانی که وظیفه‌شان امر به معروف و نهی از منکر است، از زیر این مسئولیت خطیر و مهم، شانه خالی می‌کنند یا چرا آن کسانی که باید پذیرای امر به معروف باشند، با تندی با آمران به معروف و ناهیان از منکر برخورد می‌کنند؟!» 
حجت‌الاسلام غلامرضا گودرزی، افزود: «متأسفانه در جامعه امروز خلأ امر به معروف و نهی از منکر احساس نمی‌شود.  ما روحانیون در این زمینه چه وظایفی برعهده داریم؛ در این همایش گفته می‌شود که امر به معروف چیست و چگونه باید اجرا شود. امر به معروف به معنای هدایت افراد جامعه به مقتضیات سعادت ابدی کشور است! ما امروز محتاج حس ایثارگری هستیم.» گودرزی با اشاره به اینکه مجموعه دین برای عاقل کردن جامعه آمده است، اظهار داشت: «اگر بخواهیم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را برعهده بگیریم و نسبت به این فریضه شناخت لازم را پیدا کنیم، باید خلوص‌نیّت داشته باشیم؛ زیرا مجموعه دین برای عاقل کردن جامعه آمده و ضروری است فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر با این رویکرد در جامعه اشاعه یابد.»

یکی از روحانیون فعال گروه تخصصی سپاسد گفت: «در مجموعه فعالیت‌های مؤسسه تخصصی سپاسد در استان گلستان در حاشیه یکی از سدهای در حال ساخت در چهار کیلومتری مینودشت در محدوده ۷۰ کیلومتری پروژه، حدود ۷۰ روستا وجود دارد که عمده این روستاها با وجود مسجد، روحانی ندارند.»
حجت‌الاسلام محمدمهدی زمانی افزود: «پس از هماهنگی با دهیاری‌ها، ادارات و حوزه‌های علمیه منطقه، کار محرومیت‌زدایی فرهنگی را در این مجموعه‌ها شروع کردیم.»
حجت‌الاسلام زمانی در ادامه در گزارشی از این فعالیت‌ها گفت: «در امر ترویج ازدواج، بازگشایی مدارس با همکاری آموزش و پرورش، اصلاح فرهنگ مردم در حوزه شکار، جلوگیری از حرام‌خواری، توزیع بسته‌های فرهنگی و تهیه ویلچر برای سالمندان و عینک برای فقرا فعالیت
 داشتیم.»
وی افزود: «در مجموعه روستاها و کارگاه‌ها، کمک به همنوع و انجام فعالیت‌های دینی را فرهنگ‌سازی کردیم بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائل دینی را رواج دادیم؛ از سویی با مشارکت دادن کارکنان کارگاه‌ها در فعالیت‌های خیر، توانستیم بدون اختصاص بودجه محرومیت‌زدایی از قرارگاه، فعالیت‌های فرهنگی و محرومیت‌زدایی را انجام دهیم.»

حجت‌الاسلام دکتر توانایی
نویسنده کتاب «هنر هدایت و مهارت بازدارندگی» گفت: «همایش روحانیون قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، نگاه نویی ایجاد کرد.»
حجت‌الاسلام دکتر محمدحسین توانایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: «اسلام به معنای خوش‌اخلاقی است؛ این ویژگی‌های بارز را باید از طریق اجرای مناسب امر به معروف و نهی از منکر به جامعه بیاموزیم. این همایش فرصتی را برای گفتمان ایجاد و شیوه‌های مناسب و نویی را عرضه کرد تا که روحانیون شرکت‌کننده با تمرین درست و ترویج آن کمک کنند که این فریضه به شایستگی بهره‌برداری و اجرا شود.»
وی با اشاره به اینکه مردم را در امر به معروف سهیم کنید، تأکید کرد: «مردم را به میدان بیاوریم، با آنها تمرین کنیم و از پیداها و ناپیداهای امر به معروف و نهی از منکر بگوییم؛ چرا که مردم نسبت به یادآوری کردن و تذکر دادن بی‌تفاوت هستند و یک غفلت بزرگ در این راستا وجود دارد. متأسفانه، برخی از این متدین‌ها با نماز خواندن و از این دست تکالیف نسبت به این فریضه بی‌اعتنا عمل می‌کنند و تا از آنها سؤال می‌شود که در مقابل امر به معروف و نهی از منکر چه اقدامی انجام داده‌اند، می‌گویند ما تکلیف خودمان را انجام داده‌ایم! در صورتی که اجرای این فریضه یکی از مهم‌ترین عوامل سالم‌سازی جامعه به شمار می‌آید. مردم به این واسطه انگیزه امر به معروف پیدا می‌کنند و می‌کوشند روش‌ها و شیوه‌های مناسب آن را بیاموزند.»
نویسنده کتاب «هنر هدایت و مهارت بازدارندگی» با بیان اینکه یکی از شیوه‌های امر به معروف، دلسوزی، صحبت و محبت رفتار است، افزود: «با وجود دلسوزی، محبت و صمیمیت رفتار برای تذکر دادن، داشتن علم و آگاهی نسبت به هر کس که باید به تناسب رفتار و کردار او صحبت و موضع‌گیری کرد، حائز اهمیت است. البته نباید فرد تذکردهنده فکر کند که خودش بی‌عیب و نقص است و امر به معروف بزرگ و کوچک و قشر محدودی را نمی‌طلبد و آثار ماندگاری بر جای می‌گذارد. مردم را نباید به ندانستن محکوم کنیم و تحقیر و تخریب در مسیر اجرای این فریضه جایی ندارد. باید آمران به معروف و ناهیان از منکر با احترام با دیگران صحبت کنند و بدانند که امروز باید به جوانان هوشمندانه تذکر داد.»
وی درباره یکی از کارگاه‌هایی که خود مدیریت آن را برعهده داشت، گفت: «کارگاه‌ها به نظر من حرکت بسیار فرخنده‌ای بود که از طریق مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شد. به نظر من، همایش اصلی که چیستی، چرایی و چگونگی امر به معروف و نهی از منکر را آموزش می‌دهد و همچنین کارگاه‌ها تأثیر بسیار مثبتی بر ترویج فرهنگ امر به معروف و  نهی از منکر می‌گذارند.»

جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه
جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: «امروز دشمن با نفوذ‌ در سطح تصمیم‌گیران و سطوح دیگر می‌کوشد تا با ایجاد تغییر در باورها و ارزش‌های مردم و تشدید تحریم‌ها به مسئولان فشار وارد کند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجی‌صادقی، در همایش علمی ـ آموزشی روحانیون قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) تصریح کرد: «هیئت‌های مذهبی ما باید جهت‌گیری‌های‌شان را به سمت آموختن شاخصه‌های حسینی بودن رهنمون سازند؛ چرا که کل یوم عاشورا فقط گریه و عزاداری نیست؛ بلکه مبارزه با ظلم و ستیز را فریاد می‌کند. یعنی امروز روز عاشوراست و نباید در مقابل جبهه باطل و ستیز دشمن کوتاه آمد.»
وی با اشاره به فلسفه وجودی روحانیت، اظهار داشت: «فلسفه وجودی روحانیت در سه مهم خلاصه می‌شود؛ اول: تبیین دین خدا. خداوند برای دین خود مبین برگزیده و در زمان غیبت این روحانیت است که رسالت سنگین تبیین را برعهده دارد. دومین رسالت روحانیت که از اهل بیت به ارث برده، سنگرنشینی دفاع از دین و فداکاری و ایثارگری است. این فرهنگ علوی، فاطمی و عاشورایی است که می‌گوید آنجا که دین خدا به خطر افتاد روحانیت همه چیز را به میدان بیاورد. سومین شأن روحانیت هم مدیریت و راهبری مردم است.»
جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه تکلیف هر مسلمانی است که نسبت به احیای خوبی‌ها و بازدارندگی‌ از زشتی‌ها تلاش کند، افزود: «در فرهنگ اسلامی یک انسان وظیفه نجات خودش را دارد؛ امر به معروف یعنی مردم نسبت به احیای این فریضه الهی در جامعه احساس مسئولیت همگانی کنند. البته شرط امر به معروف و نهی از منکر، اثرگذاری است. یادم می‌آید چند سال پیش حضرت آقا اولین نسخه درمان مقابله با تهاجم فرهنگی و فکری جبهه استکبار را امر به معروف دانستند؛ به نوعی فرمودند با این فریضه می‌توانیم جلوی تصرف فکرها، باورها و مغزها را بگیریم.» وی در ادامه توصیه کرد: «مربیان و اساتید ما در دوره‌های آموزشی امر به معروف حتماً باید به جهت‌گیری توجه کنند؛ اول، انگیز‌ش‌افزایی؛ شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم تا تأثیرگذاری آن بر روی پاسدار ما بهتر انجام شود. دوم، مسئله‌دار باشند. سومین جهت‌گیری از کلاس‌ها و اهداف این دوره‌ها مهارت‌‎افزایی در چگونگی امر به معروف و نهی از منکر است.» 
حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی شهید میثمی، افزود: «اگر معنویت افت کرده ـ نمی‌گوییم بقیه عوامل نقش ندارند اما عامل اصلی ما هستیم ـ چون پاسداران دیروز میثمی دیده‌اند. بنابراین ویژگی اصلی یک روحانی معنویت است. دومین ویژگی داشتن علم و دانش است؛ چرا که امروز بدون مجاهدت علمی نمی‌توان سنگرنشین دین بود. سومین ویژگی هم بصیرت سیاسی و درک درست از واقعیت‌هاست.»