روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: تحلیلگران ما معتقدند، سیدحسن نصرالله یک رهبر استثنایی است و باید به سخنرانی‌هایش گوش کرد؛ چراکه یک هماهنگی کامل بین آنچه وی می‌گوید، با آنچه انجام می‌دهد، وجود دارد. نصرالله همچنین توانسته است حزب‌الله لبنان را به یک سازمان قدرتمند بین‌المللی از نظر توان نظامی تبدیل کند.
 محمد رضا مرادی/   عربستان در اوضاع سختی گرفتار شده است. این کشور که موجودیت خود را با تروریسم و نشر اندیشه‌های وهابیت در منطقه گره زده است در بن‌بستی خودساخته قرار گرفته است. میلیاردها دلار هزینه برای تأثیرگذاری در عراق و سوریه به هدر رفته و دولت این دو کشور تروریست‌های مورد حمایت ریاض را شکست داده‌اند. 
عربستان در لبنان نیز در برابر حزب‌الله شکستی تاریخی متحمل شده و میشل عون گزینه مورد حمایت حزب‌الله به ریاست جمهوری رسیده است. در یمن اوضاع آل‌سعود بدتر است و 19 ماه حمله سعودی‌ها به این کشور هیچ دستاوردی برای ریاض نداشته و موشک‌های انصارالله تا جده نیز رسیده‌اند. اما اینها تمام مشکلات عربستان نیستند. این کشور در عرصه داخلی نیز با کمترین میزان مشروعیت و مقبولیت از زمان تأسیس پادشاهی مواجه شده است. قیمت فعلی نفت، اقتصاد این کشور را به وخیم‌ترین حالت در ۱۵ سال اخیر کشانده و ذخایر ارزی عربستان به کمترین میزان در سه سال اخیر رسیده است. صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر پیش‌بینی خود را از اندوخته ذخایر ارزی عربستان ۶۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: «اگر هزینه‌های این کشور با وضعیت کنونی قیمت نفت و سیاست فعلی سعودی‌ها ادامه پیدا کند، تا پنج سال آینده شاهد اتمام ذخایر ارزی این کشور خواهیم بود.
 این مسئله سبب فشار اقتصادی بر مردم شده و عربستان برای جبران کسری بودجه 100 میلیارد دلاری در چندین نوبت سیاست‌های ریاضتی را اتخاذ کرده که با مخالفت سریع مردم مواجه شده است.» خوشگذرانی شاهزاده‌های سعودی در کشورهای مختلف در حالی روزبه‌روز بیشتر می‌شود که مردم عربستان در اوضاع وخیمی به سر می‌برند. 
تا چند سال گذشته مردم در برابر این فشارها جرئت مخالفت با آل‌سعود را نداشتند؛ چرا که آل‌سعود برپایی هرگونه تجمع را ممنوع کرده است، اما رشد شبکه‌های اجتماعی در جهان عرب و به ویژه عربستان سبب شده مخالفان در این کشور به شیوه‌های مختلف مخالفت خود را اعلام کنند و حتی خواستار برپایی تظاهرات و اعتصاب شوند. در چهار سال اخیر روند مخالفت‌ها در عربستان بسیار سریع بوده و پیش‌بینی می‌شود این روند همچنان ادامه داشته باشد. در اردیبهشت 91 ده‌ها نفر از کارکنان اداره راهنمایی و رانندگی در اعتراض به وضعیت کاری و درآمد خود در ریاض دست به اعتصاب زدند. 
شهریور 95 نیز ده‌ها نفر از شهروندان عربستان در اعتراض به سیاست‌های بی‌فایده مقامات سعودی و نپرداختن دستمزدهای کارکنان این کشور دست به اعتصاب زدند. اواخر مهرماه گذشته نیز، عده زیادی از کارمندان دولت در عربستان که از وضعیت اقتصادی حکمفرما در این کشور ناراضی هستند در واکنش به قانون عجیب حضور و غیاب در اداره‌ها دست به اعتصاب زدند. این موضوع در حالی روی می‌دهد که در عربستان حتی کوچک‌ترین حق آزادی بیان نیز ممنوع است.
 به تازگی نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار اعتصاب کارکنان دولت شده‌اند؛ اما به دلیل هراس از مجازات آل‌سعود این اعتصاب انجام نگرفت. این دعوت همگانی به اعتصاب بسیار خبرساز شد؛ چرا که در عربستان حتی حرف زدن از اعتصاب نیز غیرمعمول است، حال دعوت به عملی کردن اعتصاب تحولی قابل توجه به شمار می‌آید.
 این مسئله می‌تواند به علنی شدن بیشتر مخالفت‌ها با آل‌سعود منجر شود. شمشیر آل‌سعود تا ابد نخواهد توانست صدای مخالفان را خفه کند و دیر یا زود این شمشیر کارایی خود را از دست خواهد داد. مردم از ترس مجازات‌های سنگین همچنان در پستوی خانه‌های خود با آل‌سعود مخالفت می‌کنند، اما رشد شبکه‌های اجتماعی در عربستان می‌تواند این صداهای مخالف را از خانه‌ها به داخل اجتماع بیاورد و آن وقت است که هیئت حاکمه آل‌سعود میزان مشروعیت و مقبولیت خود را خواهد فهمید. حکومت پلیسی عربستان تاکنون مانع از برگزاری تجمعات اعتراضی شده است، اما شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌تواند ابزارهای سرکوب آل‌سعود را خنثی کند.

 سه راهبرد انتخاباتی 
لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران از تدوین سه راهبرد انتخاباتی جمعیت ایثارگران در جلسه شورای مرکزی این تشکل خبر داد و گفت: «استراتژی تغییر انقلابی باید مبتنی بر دیدگا‌ه‌های رهبری و به دست «یک تیم» اتفاق بیفتد.»

آیین‌نامه می‌نویسیم
دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: «آیین‌نامه شورای سیاست‌گذاری نهایی شد و در جلسه بعد انتخاب ترکیب هیئت‌رئیسه برگزار می‌شود.» ژاله فرامرزیان افزود: «تا آیین‌نامه نهایی نشود، نمی‌توان هیئت‌رئیسه دائم شورای سیاست‌گذاری را انتخاب کرد؛ بنابراین ما امروز کار تدوین آیین‌نامه را به پایان رساندیم.» دبیر شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خاطرنشان کرد:‌ «در آیین‌نامه تعریف، خط‌مشی، وظایف، ترکیب شورای عالی کمیته‌ها و حوزه‌های تشکیل شوراهای هم‌عرض در استان‌ها را مشخص
کردیم.»

چندین گزینه 
سیدمحمد حسینی، عضو هیئت مؤسس جبهه یکتا گفت: «با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اردیبهشت ماه، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش انتخاباتی جبهه هستیم و احتمالاً تا پیش از دهه فجر این نشست عمومی برگزار می‌شود.» وی از برگزاری همایش جبهه یکتا خبر داد و گفت: «جبهه یکتا در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا خواهد داشت و در حال حاضر چندین گزینه مدنظر ماست؛ اما فعلاً هیچ یک از آنها قطعی نیستند.»
 
نشست مشترک 
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ضمن بیان اینکه همکاری با جامعه مدرسین برای انتخابات 96 در دستور کار جامعه روحانیت است، گفت: «نشست مشترک با احزاب اصولگرا تا پایان محرم و صفر برگزار خواهد شد.» وی همچنین در بخش دیگری از گفته‌های خود به اعتراض نمایندگان حزبی و فعالان  سیاسی اصولگرا  ازتغییر و تحولات دولت و مسکوت نگه داشتن فساد صندوق فرهنگیان اشاره کرد.

هزینه‌های انتخابات گذشته
علی صوفی، رئیس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در مجلس دهم درباره هزینه‌های انتخابات گفت: «حدود ۳۰۰ میلیون تومان توسط آقای مرعشی به‌حساب ستاد واریز شد که بعداً به حساب کاندیدای حزب کارگزاران گذاشته شد و فرد شناخته‌شده‌ای هم حدود ۱۰۰ میلیون به‌حساب ستاد به‌صورت نقدی واریز کرد. بعد از بستن ليست تهران قرار شد افرادي كه در ليست اميد تهران بودند نفري ۵۰ ميليون براي هزينه‌هاي ستادهاي انتخاباتي به‌ حساب ستاد تهران واريز كنند كه از سي نفر آقاي دكتر عارف دو برابر سهم خود را به‌حساب ستاد انتخاباتي تهران واريز كردند. خانم صفدر حسيني هم سهم خود را یکجا پرداخت كرد. برخي ديگر هم در چند بخش این مبلغ را  واريز
 كردند.»

راهبرد اصولگرایان
ابوالقاسم رئوفیان، فعال سیاسی اصولگرا درباره راهبرد اصولگرایان برای انتخابات پیش رو گفت: «راهبرد وحدت و انسجام بین حزبی در جبهه بزرگ اصولگرایی با هدف رسیدن به نتیجه مورد نظر در انتخابات رياست‌جمهوری است.»
 این عضو جبهه ایستادگی اظهار داشت: «اگر محوریت جامعه روحانیت توسط همه طیف‌ها مورد قبول واقع شود، فکر نمی‌کنم کسی بتواند شرط و شروط تعیین کند. از بین افراد مطرح قاعدتاً باید به یک نفر برسند.» 

   حسین عبداللهی‌فر/ رأی اعتماد مجلس دهم به سه وزیر پیشنهادی دولت یازدهم با استقبال گسترده و پرحجم روزنامه‌های وابسته به دولت و جریان اصلاحات روبه‌رو شد. دولتی‌ها از اینکه به هدف‌شان رسیده بودند، خرسند بودند و اصلاح‌طلبان نیز دلایل زیادی برای خوشحالی خود داشتند؛ یکی اینکه مجلس دهم را متفاوت از مجلس نهم ارزیابی کرده و امیدوار شدند که بتوانند تعداد بیشتری از نیروهای خود را به دولت تحمیل کنند. دوم اینکه در صورت پیروزی مجدد روحانی در رقابت آینده، دولت بهانه مخالفت مجلس را برای انتخاب وزرای افراطی یا فتنه‌گر نخواهد داشت. سوم اینکه دولت با انتخاب سه وزیر اصلاح‌طلب نشان داد که تمایل بیشتری به اصلاح‌طلبان پیدا کرده و این انعطاف‌پذیری به نگرانی عبور احتمالی روحانی از اصلاحات در دولت آینده پایان می‌دهد.
این در حالی است که در این زمینه نکات تأمل‌برانگیزی وجود دارد و واقعیات دیگری به چشم می‌خورد که عبارتند از:
1ـ مجلس دهم مشابه مجلس نهم نیست و ترکیب آن دچار تغییراتی به نفع جریان حاکم شده است.
2ـ آرای تعداد مستقلین مجلس در بزنگاه‌های حساس با جهت‌های متفاوت، پیش‌بینی نتیجه حرکت کلی مجلس را با مشکل روبه‌رو کرده است.
3ـ شائبه هر گونه زد و بند میان مجلس و دولت بر سر رأی اعتماد به سه وزیر وجود دارد.
4ـ این مجلس به خطوط قرمزی، همچون فتنه حساسیت کمتری دارد که نتیجه همین تغییر و تحولات است. 
5ـ اینکه مجلس دهم گرایش اصلاح‌طلبانه دارد یا اینکه نمایندگان وکیل‌الدوله هستند، گزاره‌های غلطی هستند که صحت آن طی روزها و ماه‌های آینده ثابت خواهد شد و قضاوت در این زمینه را باید در آزمون‌های دیگری نهایی کرد. 
6ـ مؤلفه‌های دیگری هم در این قضایا مؤثر بوده است که از جمله می‌توان به فضای کلی حاکم بر مجلس اشاره کرد. فضایی که در رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته و در واقع بیان‌کننده همراهی و همدلی با دولت برای دست زدن به تغییرات بیشتر در کابینه، به ویژه در زمینه اقتصادی است. به عبارت دیگر، پیام این اعتماد به دولت، تقاضای اهتمام بیشتر دولت به حل مشکلات مردم و عبور از مسائل سیاسی است.
7ـ رأی اعتماد ندادن مجلس به هر یک از وزرای پیشنهادی می‌توانست این بهانه را به دولت بدهد که مجلس برای تغییرات بیشتر و ایجاد تحول در زمینه مشکلات اقتصادی کشور با دولت همراهی نمی‌کند. ضمن آنکه دولت برای فرار از پاسخگویی به مردم به دنبال بهانه‌های سیاسی و فرهنگی و در واقع تغییر فضای روانی علیه خود است؛ از این رو بسیاری از ناطقان روز رأی اعتماد بر مسائل اقتصادی پافشاری کرده و ضمن حمایت از تغییرات بر تداوم آن اصرار 
داشتند. 
8ـ پیام مهم‌تر این رأی اعتماد به دولت هم از جانب اصولگرایان که دغدغه حل مشکلات مردم را دارند و هم از جانب اعتدالیون و اصلاحاتی‌ها که نگران رأی نیاوردن روحانی در انتخابات آینده هستند، این بود که مجلس هیچ عذر و بهانه‌ای را از سوی دولتمردان به منظور توجیه ناکامی خود و حواله دادن آن به دیگران نخواهد پذیرفت. در واقع، با همراهی خود، با دولت اتمام حجت کرد تا حل مشکلات اقتصادی کشور و تغییر محسوس در سفره مردم را در دستور کار قرار دهد و وزرای انتخاب شده ظرف مدت کوتاهی که در اختیار دارند، نخواهند توانست تحولات فرهنگی و اجتماعی مؤثری ایجاد کنند که سبب موفقیت مجدد وی شود. 
9ـ صریح‌ترین پیام این همراهی نیز این بود که این راهی که روحانی در پیش گرفته، نتیجه مثبتی نخواهد داشت و بهتر است وی شکست احتمالی خود را به گردن دیگران نیندازد.

 حسن خدادی/ در موضوع تبیین چرایی تأکید رهبر معظم انقلاب بر جهاد کبیر، در شماره پیش به موضوع هجمه نرم‌افزاری نظام سلطه به انقلاب اسلامی پرداختیم، در این شماره به موضوع مقابله با گفتمان سازش با آمریکا می‌پردازیم.
۲ـ مقابله با گفتمان سازش با آمریکا 
موضوع دیگری که سبب می‌شود رهبر معظم انقلاب اسلامی به عمل بر جهاد کبیر در جامعه تأکید ورزند، مقابله و پاسخ به تفکرات انحرافی برخی از خواص جامعه اسلامی و به اصطلاح روشنفکران است که تنها راه پیشرفت و توسعه و تعالی کشور را در تعامل با آمریکا (دشمن درجه یک) جست‌وجو می‌کنند. 
این گروه که حتی شامل برخی از دولتمردان نیز می‌شود، به ویژه طی یکی، دو سال اخیر در راستای تخطئه روحیه و منش انقلابی‌گری مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب، در تعارض با اندیشه‌های معظم‌له درصدد شکل‌دهی به یک فرآیند فکری در جامعه هستند تا این‌گونه القا کنند که تنها راه پیشرفت و حلّال همه مشکلات و معضلات کشور در تعامل و سازش با غرب و آمریکا (که مفهومی جز تبعیت و پیروی از آمریکا ندارد) است؛ گروهی که هر از گاهی با طرح مفاهیمی جدید، از جمله فراخوانی جامعه به پرهیز از اسلام انقلابی، متهم کردن نیروهای ارزشی و انقلابی به تندروی و خشونت‌طلب خواندن انقلابیون و... درصدد زدودن روحیه انقلابی‌گری، یعنی «تبعیت نکردن» از دشمن و استکبار جهانی است و سعی دارد افکار سازشکارانه و تعاملی با دشمنان دیرینه ملت ایران را بسط دهد.
در چنین فضایی که خواص و نخبگان از هر سو و با طرح مباحث و صحبت‌هایی به نام رشد و توسعه و پیشرفت، درصدد رویگردانی از اصول و مبانی اولیه انقلاب بوده و در راستای تغییر و تبدیل «انقلاب اسلامی» با شاخصه‌های ناب و مختص به خود، به «جمهوری اسلامی ایران» هستند، امام خامنه‌ای در جایگاه ولی امر مسلمین، رهبر جامعه اسلامی و مقام عالی کشور، ضمن هشدار درباره اینکه «هر کسی که در جهت اسلام حرکت می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌اش را خواهد خود»(14/3/۱۳۹۵)، تأکید می‌‌کنند: «انقلابی را می‌گویند تندرو، غیر انقلابی را می‌گویند میانه‌رو! این یک دوگانه بیگانه است، آنها اینها را در رادیوهای‌شان، در تبلیغات‌شان، در اظهارات‌شان تکرار می‌کنند، ما این را نباید تکرار بکنیم. انقلابی، انقلابی است».(14/3/۱۳۹۵)
بنابراین، در این طرز رفتار فکری و عملی و پیشنهادها و تئوری‌های اشخاص و افراد که پیشرفت و شکوفایی کشور را در رابطه با آمریکا یا دوری جستن از روحیه انقلابی و مواردی از این دست جست‌وجو می‌کند، خواسته یا ناخواسته از یک حقیقت قرآنی و واقعیت سیاسی غفلت می‌شود و آن، اینکه مذاکره با آمریکا و تبعیت از این کشور و گشودن درهای اقتصادی کشور به روی غرب و مواردی از این دست نه تنها از دشمنی استکبار با انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نمی‌کاهد؛ بلکه بیش از پیش موجبات وابستگی کشور در تمام ابعاد وجودی به دشمن و نظام استکباری را فراهم کرده و به آن دامن می‌زند. غافل از اینکه تمامی فشارها و دشمنی آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ایران زمانی پایان خواهد پذیرفت که دیگر اثری از اسلام و انقلاب باقی نماند و نظام جمهوری اسلامی ایران به یک نظام تهی از ارزش‌های و مبانی اسلامی و انقلابی تبدیل شود که معظم‌له در این باره می‌فرمایند: «دشمنی با اسلام، یکی از مظاهرش این است و بالاترین مظاهرش، فشار بر جمهوری اسلامی است. همان‌طور که قرآن کریم بیان فرموده و این حقیقتاًً از معجزات قرآن است که فرمود: «وَلَنْ تَرْضی عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لَا النَّصاری حَتّی تَتَّبِعَ مِلَّتُهُم؛» (بقره/ 120) تا جامعه مسلمانان از اسلام دست برندارند، اینها راضی نمی‌شوند.» (7/5/۱۳71).
گفتنی است، تمامی فشارها و دشمنی آمریکا و غرب با جمهوری اسلامی ایران زمانی پایان خواهد پذیرفت که دیگر اثری از اسلام و انقلاب باقی نماند و نظام جمهوری اسلامی ایران به یک نظام تهی از ارزش‌ها و مبانی اسلامی و انقلابی تبدیل شود. 
بنابراین، ولی امر مسلمین جهان با تعبیر «جهاد کبیر» یک هشدار جدی به همه مسئولان و ملت عزیز ایران می‌دهند که نباید تحت هیچ شرایطی به دشمن اعتماد کرد. 

 راهکارهای ورود اسناد لانه جاسوسی به کتب مدارس
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در زمینه انتقاد رهبر معظم انقلاب درباره وجود نداشتن اسناد خیانت‌ها و دخالت‌های دولت آمریکا در کتب درسی، اظهار داشت: «این راهبرد جدیدی که رهبر معظم انقلاب فرمودند، نسبت به کتب درسی در آموزش و پرورش و دانشگاه است.» حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان افزود: «در این زمینه با برخی از همکاران جلسه فوری گذاشتیم و مشورت کردیم که چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم.» رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: «همکاران راهکارهای متعدد و متنوعی را پیشنهاد کردند که باید در جلسات بعد آنها را تکمیل کنیم. یکی از این راهکار‌ها این است که این موضوع را در برنامه درسی در نظر بگیریم تا افزون بر بیان تاریخ تسخیر لانه جاسوسی و ۱۳ آبان در کتب درسی، به محتوای اسناد نیز بپردازیم. راهکار دوم این است که سیر مطالعاتی از اسناد لانه جاسوسی را به صورت موضوعی طراحی کنیم.» رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به سومین راهکار پیشنهادی، گفت: «در مجلات رشد نیز می‌توانیم به صورت موضوعی بپردازیم؛ چهارمین راهکار نیز این است که این کتاب‌ها در کتابخانه‌های مدارس قرار گیرد تا دانش‌آموزان به هنگام نیاز و انجام پروژه‌های مطالعاتی به این مطالب دسترسی داشته باشند.»

پتروفرهنگ گزینه جدید دولت در عرصه اقتصادی
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس که تعریف جدیدی از اختلاس صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان ارائه داد و مبلغ 8000 میلیارد را معوقه و نه اختلاس خواند،‌ اظهار داشت: «براساس گزارش‌های رسیده، بخش زیادی از تسهیلات به افراد معدودی داده شده و با توجه به اینکه ضمانت‌های لازم و تضمین‌های اخذ نشده دارد، پیش‌بینی می‌شود بخش‌های زیادی از این تسهیلات ارائه‌شده لاوصول و غیرقابل وصول باشد و عملاً شرایط خاصی را برای این مجموعه ایجاد کند که این در وهله اول یکی از موضوعات مهم مورد بحث است.» محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان ادامه داد: «در کنار این قضیه، موضوع بحث پتروفرهنگ نیز حائز اهمیت است؛ پتروفرهنگ مجموعه سرمایه‌گذاری مرتبط با یک مجموعه اقتصادی به نام پتروشیمی است که به صندوق ذخیره فرهنگیان وابسته است .» وی گفت: «گزارشاتی که به دست ما رسیده، حاکی از این است که در این مجموعه (پتروفرهنگ) قراردادهایی بسته و وصول‌هایی انجام شده که اکنون مطالبات فقط همین مجموعه از محل چهار تا پنج قراردادی که ما به آنها دسترسی داشتیم، ۲۴۰ میلیارد تومان قراردادی است که امکان وصول مطالبات آنها به هیچ عنوان وجود ندارد و مشکلات جدی را در این حوزه ایجاد می‌کند.»

سخنگویان نیابتی آمریکا در داخل کشور
یک عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: «برخی از مسئولان ما بدعهدی آمریکا در مقابل ایران را توجیه می‌کنند.» عزت‌الله ضرغامی تصریح کرد: «آمریکایی‌ها پس از اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام، شروع به توجیه کردن بدعهدی‌های خودشان کردند مسئولان دولتی و مذاکره‌کنندگان ما نیز همین توجیهات را برای مردم داشتند. در واقع سخنگویان نیابتی در داخل کشور سعی می‌کردند رفتار آمریکا را توجیه کنند که مثلاًً فلان موضوع به برجام ربطی ندارد و آن موضوع به رئیس‌جمهور ربطی ندارد یا برای نمونه می‌گفتند قدری صبر کنید درست می‌شود، این بخشی از این موضوع بود؛ اما بخش دوم که امروز به صراحت اتفاق می‌افتد، این است که مقامات آمریکایی‌ و کسانی که پیش از این در ظاهر همراه بودند، با صراحت هر چه تمام‌تر می‌گویند اگر رفتار جمهوری اسلامی در منطقه، موشکی و حقوق بشر به همین شیوه ادامه یابد، توقع نداشته باشید تعهداتی که روی کاغذ انجام گرفته، به نتیجه برسد.» وی با اشاره به گفتار دولتمردان ما درباره اجازه‌نامه‌های آمریکا، گفت: «اگر ادبیات دولتمردان بر این قرار گرفت که مردم احساس کنند وقتی سر کار می‌روند فکر کنند که امروز چه کاری باید انجام دهند تا اعتماد آنان را جلب کنند که به ما یک مجوز جدید بدهند، این برای مدیریت کشور بسیار فاجعه است.»


برجام دو و پختن قورباغه
دکتر جواد منصوری گفت: «دولت یازدهم از ابتدا تصورش این بوده است که مشکلات اقتصادی کشور راه‌حلی جز تسلیم در برابر غرب ندارد و بر اساس این در زمینه بسیاری از مسائلی که باید موضع‌گیری و ایفای نقش کند و حرکتی داشته باشد، کاری انجام نمی‌دهد تا به این موضعش لطمه‌ای وارد نشود.» این دیپلمات سابق کشورمان افزود: «آنها اصطلاحی دارند که می‌گویند ما ایران را به سبک «پختن قورباغه» می‌خوریم. در آمریکا و اروپا یکی از غذاهای خیلی لوکس و گران قورباغه است. به این شکل که مهمانان سر میز می‌نشینند و ظرفی را روی میز می‌گذارند و زیرش شعله‌ای را روشن می‌کنند، آب درون این ظرف است و قورباغه را داخل این ظرف می‌اندازند و قورباغه‌ها بالا و پایین می‌پرند. وقتی این آب به تدریج گرم می‌شود، این قورباغه‌ها هم می‌میرند و هم پخته می‌شوند و بعد که خوب پخته شدند، هر کسی یک قورباغه داخل ظرفش می‌گذارد و می‌خورد. می‌گویند ما می‌خواهیم ایران را به این سبک شکست دهیم؛ چون قورباغه‌ها حرارت نمی‌فهمند و نمی‌دانند که می‌میرند و پخته می‌شوند، از این رو در این مرحله می‌گویند فشار چند سال ادامه پیدا می‌کند تا برجام دو آماده شود.» وی در ادامه افزود: «حال یکی از آنها مقاومت است و مرحله بعد این است که بگویند باید اسلام را خط بزنیم.»


 هدایت‌الله خادمی*/ قراردادهای جدید نفتی(IPC)  از اقدامات مهم وزارت نفت دولت یازدهم است که در قالب طرح جدیدی، اوایل مهرماه سال ۹۴ به تصویب هیئت دولت رسید، سپس به دستور وزارت نفت، کمیته «بازنگری قراردادهای نفتی» در مهرماه ۹۵ تشکیل شد.
از آن زمان وزارت نفت تلاش کرد تا قراردادی تدوین کند که نقاط ضعف قراردادهای نفتی قبلی (بیع متقابل) را نداشته باشد و برای شرکت‌های خارجی جذاب باشد و در ضمن کاستی‌ها را در زمینه توسعه میادین نفتی و گازی، به ویژه میادین مشترک که تأمین منابع مالی یکی از پیش‌نیازهای اصلی آن است، جبران کند.
با نهایی شدن گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۵+۱ و امضای برجام در ۲۳ تیرماه ۹۴، روند تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی ایران شتاب بیشتری گرفت و دولت همچنان مصمم است تا این قراردادها شکل قانونی و نهایی به خود بگیرد.
اگر درباره قرارداد IPC صحبت می‌شد، محرمانه بودن آن اشتباه بود. IPC یک الگو بود، نیازی به محرمانه بودن آن نیست و باید در رسانه‌ها به صورت شفاف مطرح می‌شد تا مشکلات آن حل شود. به همین دلیل ما الگوی  تعیین شده را قبول نداریم و می‌گوییم حاکمیت ملی ما را خدشه‌دار می‌کند. قرارداد نمی‌تواند برای دولت و مجلس محرمانه باشد. در برخی از کشورها به رأی گذاشته می‌شود که اصلاً فلان قرارداد را قبول کنیم یا خیر. 
تلاش‌های وزارت نفت در رفع اشکالات قراردادهای جدید نفتی باعث شد تا 200 اشکال از آن رفع شود، ولی هنوز اشکالات اساسی وجود دارد. در زمینه قراردادهای جدید نفتی هفته گذشته جلسه‌ای با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در کمیسیون انرژی مجلس برگزار شد؛ اما توضیحات وی اعضای کمیسیون را قانع نکرد و قرار بر این شد طرح سؤال از وی تا دو هفته دیگر به صحن مجلس بیاید.
متأسفانه دولت به ماده 7 قانون نفت الزام دارد و تأکید می‌کند که کار مجلس در این باره نظارتی است؛ بیش از سه سال است که دولت می‌گوید «قراردادهای جدید» و بارها اشاره کرده است که یا همین قراردادهای جدید، یا هیچ، ولی ما این‌گونه نظارت را قبول نداریم و بهتر است که قراردادهای جدید نفتی به تصویب مجلس برسد.
 آنچه در این‌گونه قراردادها از منظر الگوی اقتصاد مقاومتی می‌توان مورد توجه و بررسی بیشتر قرار داد این است که: «قراردادهای جدید نفتی در راستای سیاست‌های راهبردی اقتصاد مقاومتی با اشکالاتی چون؛ تضعیف ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه؛ واگذاری بلندمدت میادین کشور به شرکت‌های خارجی و تبعات آن مانند نقض حاکمیت ملی؛ نبود تضمین انتقال فناوری؛ امتیازات خاص و قابل تأمل قرارداد برای شرکت‌های خارجی مانند خط پایه تخلیه و کم‌توجهی به بخش خصوصی داخلی روبه‌رو هستند.»
نباید فراموش کرد که با مدنظر قرار دادن الگوی اقتصاد مقاومتی و داشتن برنامه مدون و مدیریت منسجم می‌توان از فرصت‌های پیش آمده در دوران پسابرجام به نفع منافع ملی بهره برد تا دیگر شاهد دوران تحریم نباشیم. ۱ـ درون‌زایی، ۲ـ برون‌گرایی، ۳ـ مردمی بودن، ۴ـ عدالت‌بنیان و ۵ـ دانش‌بنیان بودن پنج رویکرد اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است و با اجرایی کردن آنها در تمامی بخش‌ها، به ویژه صنعت نفت کشور، می‌توان شاهد تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی بود.
* عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی