سعید مهدوی/ سرشماري بزرگ‌ترين و مهم‌ترين فعاليت آماري است كه اطلاعات ارزشمندي را براي برنامه‌ريزي و مديريت كشور فراهم مي‌كند. در ايران سرشماري‌هاي عمده عبارتند از: سرشماري عمومي نفوس و مسکن که از سال ۱۳۳۵ تا سال ۱۳۸۵ هر ۱۰ سال يک بار انجام شد و از سال ۱۳۹۰ نيز هر پنج سال يک بار انجام مي‌شود، سرشماري عمومي کشاورزي که در سال‌هاي ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۳ صورت گرفت، سرشماري عشاير کوچنده که در سال‌هاي ۱۳۶۶، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۷ انجام شد و سرشماري عمومي کارگاهي که در سال‌هاي ۱۳۷۳ و ۱۳۸۱ صورت گرفت.
سرشماري عمومي نفوس و مسکن 1395 نیز از سوم مهرماه شروع شد، با اين تفاوت كه براي اولين بار در ايران سرشماري به صورت تركيبي (اينترنتي ـ دستي) انجام شد و بیشترین درصد مشارکت مردم در جهان را با توجه به ضریب نفوذ اینترنت ٤٥ درصدی در کشور به همراه داشت. پیش از این بیشترین میزان مشارکت به ژاپنی‌ها اختصاص داشت که در سال گذشته 37 درصد مردم در سرشماری اینترنتی شرکت کرده بودند و اکنون مردم ایران با رکورد 46 درصدی بالاتر از ژاپنی‌ها ایستادند. میزان مشارکت در این‌گونه سرشماری‌ها در کشورهای اروپایی نیز حدود 20 درصد است؛ اما سرشماري با اين روش چه مزيت‌هایی دارد و اهميت شركت بالاي مردم در آن براي چيست؟
۱ـ سرشماري عمومی نفوس و مسکن به شیوه حضوری، پیچیده و پرهزینه است و بنابراین مشارکت پاسخگویان در سرشماري اینترنتی کمک شایانی در کاهش هزینه این طرح ملی و تسریع در اجرای بهینه آن خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد، آخرین سرشماری نفوس و مسکن ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت. این در حالی است که ردیف بودجه سرشماری سال ۱۳۹۰ حدود ۷۰ میلیارد تومان تعیین شده بود. مطابق گفته امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران، بودجه‌ای 130 میلیارد تومانی برای سرشماری نفوس و مسکن در 1395 در نظر گرفته شده بود که بخش اصلی این بودجه باید صرف هزینه‌ها برای آمارگیری دستی و خانه به خانه می‌‌شد. بنابراین، سرشماری اینترنتی موجب کاهش چشمگیر هزینه‌های دستگاه‌های مربوط شد. 
۲ـ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار امیدواری کرد که برگزاری موفق سرشماری اینترنتی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، راه را به منظور استفاده از این شبکه برای پروژه‌های بزرگ‌تر هموار کند. همچنین این حدّ موفقیت می‌تواند اعتماد عمومی را در پی داشته باشد که این نشانه بسیار خوبی است.
۳ـ یکی دیگر از مزیت‌های آمار بالای مشارکت در سرشماری اینترنتی این است که نام ایران به مثابه یک کشور توسعه‌یافته مطرح خواهد شد و در آینده در بررسی‌ها و تحلیل‌های مراکز جهانی برای سنجش شاخص‌های توسعه‌یافتگی نهادهای بین‌المللی امکان ارتقای رتبه ایران در حوزه خدمات الکترونیک بسیار زیاد خواهد شد.
۴ـ انجام سرشماری سریع‌تر و با کیفیت‌تر و همچنین ورود و بررسی اطلاعات به صورت برخط، صرفه‌جویی در مدت زمان پردازش داده‌ها، امنیت اطلاعات با استفاده از فناوری‌های رمزگذاری مدرن و در نهایت ورود داده‌های مستقل از محل جغرافیایی، تجهیز فرم‌ها به فهرست انتخاب و کدگذاری صحیح اطلاعات، جلوگیری از خطای ارسال داده‌های ناقص و نادرست به صورت خودکار و داشتن فضای کافی برای خانوارهای پرجمعیت از دیگر مزایای استفاده از اینترنت در سرشماری‌هاست.  


 محمدابراهیم میانجی/ از اواخر دهه 1370 تقاضای بنزین در کشور سالیانه حدود 10 درصد افزایش می‌یافت؛ به ‌گونه‌ای که از 35 میلیون لیتر در روز در سال 1376 به 73 میلیون لیتر در روز در سال 1385 افزایش یافت. یک‌سال پس از روی کار آمدن دولت دهم طرح تحول اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. یکی از موارد هفت‌گانه آن، اصلاح نظام یارانه‌ها بود که برای عملیاتی شدن آن در سال 1386 توزیع بنزین و فرآوردهای نفتی به وسیله کارت هوشمند سوخت آغاز شد. گفتنی است، اگر سیاست‌های مذکور اجرایی نمی‌شد و مصرف با همان روندِ پیش از سال 1385 ادامه می‌یافت، نیاز سال 1393 به بنزین به 139 میلیون لیتر می‌رسید؛ در حالی که با اجرای آن، مصرف در سال 1394 تنها 5/70 میلیون لیتر در روز بود.
به‌کارگیری کارت هوشمند سوخت در توزیع و مصرف فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین، الگوي مصرف را تحت تأثير جدي قرار داد و روند فزاينده رشد مصرف کالای راهبردی، مانند بنزين را در کشور به طور کامل مهار کرد. می‌توان به جرئت اذعان کرد که سامانه هوشمند سوخت طي 9 سال گذشته، امتحان خود را پس داده و در سطح جامعه به يک فرهنگ تبديل شده است. 
روند استفاده از کارت هوشمند سوخت تا خرداد ماه سال گذشته ادامه داشت و مصرف‌کنندگان فرآورده‌های نفتی با استفاده از کارت سوخت خود مازاد بنزین سهمیه‌ای خود را تهیه و استفاده می‌کردند تا اینکه در خرداد ماه سال ۱۳۹۴، پس از قطع سهمیه‌بندی بنزین، این فرآورده نفتی با نرخ واحد عرضه شد و خودروهای بنزین‌سوز بدون کارت هوشمند سوخت‌گیری کردند.
پس از تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، جایگاه‌های عرضه سوخت در سراسر کشور با اتصال کارت‌های سوخت جایگاه‌ها به نازل‌های بنزین، عملاًً روند سوخت‌گیری بدون استفاده از کارت‌های سوخت خودروهای شخصی را آغاز کردند. مسئولان امر معتقد بودند، کارت هوشمند سوخت ابزاری برای اعمال سهمیه‌بندی بنزین بود و در حال حاضر که سهمیه‌ها حذف شده است، عملاًً به استفاده از کارت هوشمند سوخت نیازی نیست.
هفته گذشته منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی خبری گفت: «هم اکنون سناریوهای حذف کامل سامانه و کارت، حذف کارت سوخت بنزین و حفظ سامانه هوشمند و حفظ کارت و سامانه پیش‌بینی شده است و در صورت ابلاغ مصوبه دولت آماده اجرای این سیاست هستیم.» پیش از این نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در اواسط مهر ماه سال جاری نیز در نشستی خبری گفته بود: «موضوع حذف کارت سوخت در قانون اصلاحیه بودجه ۹۵ بوده که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده است و اکنون باید وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به حذف کارت سوخت اقدام و قانون مورد نظر را برای اجرا ابلاغ کنند.»
با توجه به مزایای فراوان سامانه هوشمند سوخت و همچنین تجربه موفق آن در مقطعی که کشور را از یک بحران حتمی عبور داد، چرایی حذف آن از شبکه توزیع فرآورده‌های نفتی از سوی دولت جای بسی تأمل دارد.  این در حالی است که با استفاده از کارت هوشمند سوخت و اعمال سهمیه‌بندی اهداف تعیین شده که در ادامه از آنها یاد می‌شود، همگی محقق شد. برخی از مهم‌ترین اهداف، مزایا و فواید سامانه هوشمند سوخت عبارتند از: 
1ـ  مدیریت مصرف (صرفه‌جویی) و کاهش واردات بنزین؛
2ـ  جلوگیری از قاچاق روزانه 3 تا 9 میلیون لیتر سوخت از کشور (که پس از سهمیه‌بندی و به کارگیری کارت هوشمند سوخت، تقریباً موضوع قاچاق منتفی شد)؛
3ـ زمینه‌سازی برای آزادسازی قیمت سوخت در کشور؛
4ـ  جا گرفتن سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها؛
5ـ  قطع طمع دشمن در زمینه اعمال تحریم؛
6ـ  صرفه‌جویی ارزی (برآورد مرکز پژوهش‌های مجلس میزان صر‌فه‌جویی را برای هشت ساله 86 تا 93 بالغ بر  100 میلیارد دلار نشان می‌دهد که حدود 70 درصد آن از محل کاهش واردات و بقیه حاصل تبدیل سوخت از بنزین به سی‌ان‌جی بوده است.)؛
۷ـ ایجاد بانک اطلاعات روزآمد از وسایل نقلیه و زمینه‌سازی برای عملیات ترافیکی، زیست محیطی، نظارتی، امنیتی و ... .
فواید بسیار دیگری وجود دارد که به واسطه طراحی و بهره‌برداری از سامانه هوشمند سوخت به دست آمد و دولت با ابلاغ حذف این سامانه موجبات بازگشت بسیاری از مشکلات را فراهم خواهد آورد.
متولیان امر مدعی هستند، با تک‌نرخی شدن بنزین، دیگر کارت سوخت کارکرد سابق را نداشته و عملاًً فایده‌ای ندارد و فقط هزینه سالیانه‌ای در حدود 20 میلیارد تومان روی دست دولت می‌گذارد که در ردّ این ادعا موارد زیر قابل توجه است:
1ـ  با استفاده از سامانه هوشمند سوخت دسته‌بندی مصرف‌کنندگان به راحتی قابلیت اجرا دارد که به واسطه این امر، اعمال سیاست‌های مختلف در راستای مدیریت اقتصادی امکان‌پذیر خواهد شد. به‌گونه‌ای که افراد با مصرف کم، متوسط و پرمصرف شناسایی شده و با تعیین نرخ‌های متفاوت سیاست توزیع درآمدی اعمال می‌‌شود.
۲ـ عدالت اقتضا می‌کند، هر کس که بیشتر از راه‌ها و جاده‌های کشور بهره می‌برد، در تولید و نگهداری آنها سهم بیشتری داشته باشد. کارت هوشمند سوخت با مشخص کردن میزان مصرف افراد دارای خودرو، این هدف را تأمین می‌کند.
۳ـ ممکن است دولت‌ها با اعمال سیاست‌های اقتصادی ـ اجتماعی در تعیین قیمت سوخت همه هزینه تمام شده را لحاظ نکنند؛ در این صورت اختلاف قیمت سوخت در داخل و کشورهای همسایه زیاد می‌شود و قاچاق سوخت باصرفه خواهد شد که سامانه هوشمند سوخت مانع این کار می‌شود. 
4ـ در زمان بحران (فجایع طبیعی، جنگ، تحریم و رکود شدید جهانی) دولت به ناچار باید اوضاع را مدیریت کند؛ را مهار کند در این زمینه نیز کارت هوشمند سوخت کاربرد لازم را دارد.
5ـ نهادها و سازمان‌های گوناگون برای مقاصد مختلف نیازمند شفافیت اطلاعات خودروها هستند که کارت هوشمند سوخت شفافیت لازم را برای آنها فراهم می‌کند.
6ـ برخی کارشناسان نیز از بین رفتن شفافیت در مصرف بنزین را که همواره یک فرآورده راهبردی نفتی به شمار می‌آید، از مهم‌ترین تبعات حذف کارت سوخت می‌دانند که وجود این سامانه این شفافیت را به دست می‌دهد.
به وضوح روشن است که با استفاده از کارت هوشمند سوخت، اعمال سیاست‌های مالی، زیست محیطی، مصرفی، صنعتی، امنیتی، ترافیکی، اقتصادی، توزیع درآمدی، عمرانی و... برای دولت مقدور یا تسهیل می‌شود. در واقع، مجموعه سامانه کارت هوشمند، سخت‌افزاری است که نرم‌افزارهای سیاستی متعددی را می‌توان با آن اجرا کرد؛ از این رو کماکان کشور به الگوي مصرف نياز دارد و اين سامانه درباره بنزين مي‌تواند کمک‌کننده باشد و حذف آن به صلاح نیست.

 کاهش 
حجم کالای قاچاق 
قاسم خورشیدی، سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تدوین برنامه پنج ساله در این زمینه خبر داد و اظهار داشت: «در این برنامه هدف ابتدایی توقف رشد قاچاق و سپس کاهش 75 درصدی حجم قاچاق  در طول اجرای پنج ساله طرح است.»
 وی افزود: « ما توانسته‌ایم میزان قاچاق را از 25 میلیارد دلار در سال 1392 به ۵/۱۵ میلیارد دلار برسانیم. هدف ما این است که بتوانیم حجم قاچاق کشور را تا سال 1398 ، به شش میلیارد دلار برسانیم.»

 موعد پرداخت 
سودِ سهام عدالت
میرعلی اشرف پوری‌حسینی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: «سود سهام عدالت متعلق به دولت نیست، بلکه به مشمولان این سهام تعلق دارد. بنابراین، اگر نتوانیم سهام را آزاد کنیم و قابل معامله هم نباشد، لااقل باید سود آن را در سال آینده به مشمولان پرداخت کنیم.» 
وی افزود: «اگر سهام شرکتی به سهام عدالت اختصاص یافته باشد تا تیرماه سال بعد فرصت دارد که مجمع برگزار کرده و سود سهام عدالت را جدا کند و پس از آن هم، هشت ماه وقت دارد تأدیه کند؛ از این رو تا پایان سال ۱۳۹۶ این پول در حساب مشمولان 
خواهد بود.» 

 هر ایرانی
 5/4 کارت بانکی
حسین قضاوی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تجارت الکترونیک حجم تولید اسکناس و نیاز به آن را کاهش داده است، گفت: «تعداد کارت‌ها ۳۳۰ میلیون فقره است که سرانه آن ۵/۴ کارت به ازای هر نفر می‌شود. تعداد دستگاه‌های خودپرداز بانکی نیز به ازای هر ١٨٠٠ نفر به یک دستگاه رسیده است.»

 سید فخرالدین موسوی/ رئیس دولت یازدهم در صحن علنی مجلس سخنانی به زبان آورد که اگرچه کسی منتظر شنیدنش نبود، اما براساس مشی پیشین دولت تدبیر و امید و استاندار دوگانه این دولت در برابر فساد اقتصادی دور انتظار نیز نبود. دولتی که کوچک‌ترین تخلفات ملی در دولت قبل را به بزرگ‌ترین شکل ممکن مطرح می‌کند وقتی پای تخلف‌های اتفاق افتاده در سه سال گذشته به میان می‌آید، رویکردی متفاوت در پیش می‌گیرد، وقتی حقوق‌های نجومی مطرح می‌شود و مردم منتظر برخورد هستند می‌گوید نباید با شلاق و دادگاه کار را پیش برد، وقتی خبر اختلاس صندوق ذخیره فرهنگیان منتشر می‌شود، به سادگی گفتن چند جمله، اختلاس را به معوقات بانکی تعبیر می‌کند. رویکردی که در رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز دقیقاً شبیه آن را شاهد هستیم. تیترهای درشت درباره فساد‌های رخ داده تحت مدیریت دولت گذشته و... و سکوت مطلق درباره آنچه در دولت‌های نزدیک به  جریان اصلاح‌طلب اتفاق افتاده است. موضوعی که درباره فساد صندوق ذخیره فرهنگیان نیز تکرار شده و مطلبی اعتراضی و انتقادی از اختلاس 8000 میلیاردی در این صندوق بر روی صفحه اول این رسانه‌ها به چشم نمی‌خورد. اما در مقابل، اظهارات حسن روحانی با واکنش روزنامه‌های منتقد روبه‌رو می‌شود. «وطن‌امروز» در سرمقاله خود با تیتر «دفاع روحانی از آریا و زنجانی»، می‌نویسد: «رئیس محترم جمهور در سخنرانی خود در جلسه دفاع از وزرای پیشنهادی در مجلس فرمودند: «من کاری به این ندارم اگر یک فسادی در گوشه‌ای است، اما انگار برای بعضی‌ها بالا و پایین کردن فساد لذتبخش است، اگر یک دستگاهی وامی داده و آن پول به بدهی معوق تبدیل شده؛ نمی‌دانم چرا بعضی رسانه‌ها خوش‌شان می‌آید بدهی معوق را اختلاس بگویند. انگار بعضی‌ها توجه دقیق به لغت‌ها نمی‌کنند. اگر فسادی هست باید با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. نه اینکه به گونه‌ای تبلیغ کنیم که عادی‌سازی شود. بعضی‌ها دارند فساد را در جامعه عادی‌سازی می‌کنند.» این دقت نظر ریاست محترم جمهور در علم لغت که «فساد مالی» صورت گرفته در صندوق ذخیره فرهنگیان «اختلاس» نیست، واقعا درخور تحسین است و امید است دقت نظر ایشان به دیگر امور نیز تسری پیدا کند. ریاست محترم جمهور که اخیراً علاقه زیادی به ساده‌سازی مفاهیم کلان پیدا کرده‌اند، آنچنان ساده درباره یکی از بزرگ‌ترین فسادهای تاریخ ایران صحبت می‌کنند و از بزرگ کردن آن می‌گویند که انسان انگشت حیرت به دهان گزان می‌ماند. احتمالاًً در نگاه ریاست محترم جمهور اینکه در این پرونده 90 درصد اعتبارات صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت غیرقانونی و بدون در نظرگیری ضمانت‌نامه‌های معتبر تنها به 30 نفر از مرتبطان داده شده است که تنها سهم یک نفر 3 هزار و 900 میلیارد تومان ـ یعنی بیشتر از رقم فساد مالی امیرمنصور آریا ـ بوده است و بر اثر این امر در حال حاضر هفت هزار میلیارد تومان معوقات غیرقابل وصول وجود دارد، مسئله جدی‌ای نیست و صحبت کردن و تذکر دادن نسبت به این فساد در نظر ایشان «بالا و پایین کردن فساد» است و نه‌تنها این اطلاع‌رسانی و شفافیت مفید فایده نیست؛ بلکه از مصادیق «عادی‌سازی فساد در جامعه» است و خود گناهی است نابخشودنی!» «کیهان» نیز تحت عنوان درشت «کلمه‌ها و ترکیب‌های تازه / نگویید اختلاس، بگویید معوقه!» به اظهارات روحانی واکنش نشان داد و نوشت: «کشف فساد و مبارزه با آن و افشای سوءاستفاده از بیت‌المال باعث ناامیدی مردم می‌شود، یا سرپوش گذاشتن بر فسادی گسترده به خاطر حفظ آبروی دولت و همراهان اصلاح‌طلب آن؟! در حالی که تمام شواهد و قرائن گواه بر تخلفات گسترده در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه است و به گواه سخنگوی قوه قضائیه افرادی تاکنون در این خصوص دستگیر شده‌اند، رئیس‌جمهور در مجلس گفته است: «بعضی‌ها مثل اینکه بالا و پایین کردن فساد لذت‌بخش است. اینکه دستگاهی وامی داده و آن فرد در پرداخت وام معوقه داشته و بدهی شده است، برخی رسانه‌ها آن را فساد و اختلاس تلقی می‌کنند! اگر فسادی است با آن مبارزه کنیم، نه اینکه آن را بزرگ کنیم. بعضی‌ها در جامعه فساد را عادی‌سازی می‌کنند. کار بد را نباید شیوع داد.» آقای روحانی کلیدتان به جای گشایش اقتصاد کشور صندوق ذخیره فرهنگیان را برای رانت‌خواران گشوده است و اقتصاد کشور با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست. آقای رئیس‌جمهور درباره مسائل مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح شما کافی نبود. هشت هزار میلیارد تومان از پول بیت‌المال و فرهنگیان کجا رفته است و عدم وصول از سوی چه کسانی است؟!»
هنوز هم بمب یانکی‌ها، خواب افغانستان را مشوش می‌کند و ما جنتلمن‌ها، پیگیر انتخابات آمریکا هستیم، آری، دیپلمات‌ها لیاقت محکوم کردن جنایت قندوز را ندارند. در حمله آمریکایی‌ها به قندوز، ۳۰ نفر کشته شدند.
 مهدی فرهادی/  دردناک‌ترین شکار شبکه‌های اجتماعی کودکان هستند که بدون هیچ فکر و سوادی خود را در چاه عمیق این شبکه‌ها گرفتار می‌کنند. البته والدین که می‌توانند نقش مهمی در هدایت آنها داشته باشند در این قضیه دست به سینه نشسته و فرزند معصوم خود را به دست هیولایی سپرده‌اند که خانواده‌های زیادی را مستأصل و دچار چالش کرده است. فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به دليل جذابيت‌هاي بالایی که دارند توانسته‌اند جوانان، نوجوانان و حتي كودكان بسیاری را به استفاده از خود مجاب کنند. این قشر سنی نیز مانند سایر کاربران در اين فضا می‌توانند هويتي متفاوت از آنچه دارند را به نمايش بگذارند و بدون نظارت سختگيرانه والدين، دوستاني مجازي و ناشناس داشته باشند. تنوع آسیب‌هایی که متوجه این گروه سنی می‌شود، بالا است. از آسيب‌هاي جسمي حركتي به دليل نشستن طولاني مدت پاي تبلت و رايانه گرفته تا وابستگي‌هاي اعتیادگونه به فضاي مجازي و... اعتیاد به فضای مجازی به قدری شیوع پیدا کرده است که از آن به اعتياد هزاره سوم یاد می‌شود و در برخي از كشورها مانند چين مراكزي براي ترك این نوع از اعتياد تأسيس شده است.
طبق آمار حدود هشت درصد از افرادی که بیش از سه ساعت در طول روز درگیر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی چون؛ فیس‌بوک، توئیتر و تلگرام می‌شوند، بین 10 تا 15 سال سن دارند. از میان قشر کودک، 56 درصد بیش از سه ساعت از فضای مجازی استفاده می‌کنند که 11 درصد از آنها به طور حتم از مشکلات ذهنی رنج می‌برند. 
در این میان آمارها نشان می‌دهد که دختران نسبت به پسران زمان بیشتری صرف فضای مجازی و وب‌گردی می‌کنند. به عبارت دیگر، از هر 10 دختر یکی از آنها بیش از سه ساعت از زمان خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کند، در حالی که این آمار برای پسران یک به بیست است.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به رفتار غیرشفاف آمریکا در اجرای معاهده برجام گفت: اقتصاد ایران در سه سال گذشته با مشکلاتی از جمله محدودیت در روابط تجاری بین‌المللی همچون فروش نفت مواجه بوده است. از زمان اجرای برجام در ژانویه گذشته، زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی فراهم آمده، ولی بانک‌های بین‌المللی به دلیل ترس از جریمه‌های آمریکا (که در برخی موارد هیچ ارتباطی با ایران ندارد) در بازسازی روابط بانکی و اقتصادی خود تردید نشان می‌دهند.