خیلی‌ها نشسته‌اند روضه‌های حسینی را از ما بگیرند
امروز این را از ما می‌گیرند
تا فردا بتوانند فاطمیه را انکار کنند
و بعد ولایت علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را...
و ما کماکان حواس‌مان پرت است
اما انگار یکی هست
به نام حجت‌الله که نمی‌گذارد!
بساط اربعین که این سال‌ها اوج گرفته است
حتماً به عنایت مولاست...
تا که این چراغ‌ها روشن بمانند
ولی خدا کند این راهیان با معرفت اربعین
دستی به دعا و تضرع و التماس بلند کنند
و این بار با دست پر؛ با مژده ظهور برگردند...
قال الصادق(ع): «یا زُرارَه! إِنَّ السَّماءَ بَکَتْ عَلی الْحُسَینِ عَلَیهِ‌السَّلام اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالدَّمِ وَ إِنَّ الْأَرْضَ بَکَتْ أرْبَعینَ صَباحاً بِالسَّواءِ وَ إِنًّ الشَّمْسَ بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً بِالْکُسُوفِ... وَ إِنَّ الْمَلائکَه بَکَتْ اَرْبَعِینَ صَباحاً عَلَی الْحُسَینِ(ع)»؛ ای زراره، همانا آسمان چهل روز بر حسین(ع) خون گریه کرد و همانا زمین چهل روز برای عزای آن حضرت گریست و سیاه‌پوش گردید و همانا خورشید چهل روز دچار کسوف شد و چهل روز گریست... و همانا ملائکه الهی برای آن حضرت چهل روز گریستند.
(مستدرک‌الوسائل، ج10، ص 314)



 حسین کارگر/ روز 13 آبان امسال را در حالی پشت سر گذاشتیم که هنوز هم تکلیف موضع سینمای کشورمان در قبال «آمریکا» مشخص نیست. با گذشت 36 سال از واقعه تسخیر لانه جاسوسی، فیلم‌های هالیوودی درباره این واقعه همچنان بیش از سینمای ماست! نمونه اخیر این گونه فیلم‌ها، «آرگو» بود که جایزه بهترین فیلم اسکار را از آن خود کرد. 
معمولاً آمریکا موجودی سیاسی، اقتصادی و نظامی شناخته می‌شود، این درحالی است که بخش مهمی از قدرت آمریکا، به سیطره فرهنگی این کشور باز می‌گردد که آن هم در قالب فیلم‌های هالیوودی قابل شناسایی است. به این معنا که فيلم‌هاي هاليوودي از اهرم‌هاي تبليغاتي حكومت آمريكا به شمار می‌آیند كه اهداف سياسي و اقتصادي كاخ سفيد را در داخل و خارج از ايالات متحده پشتيباني مي‌كنند.
واقعیتی که حتی نظريه‌پردازان و منتقدان آمريكايي نيز بارها به آن پرداخته‌اند. از جمله نوام چامسكي كه رسانه‌هاي كشورش‌ـ كه «هاليوود» از مهم‌ترين آنهاست راـ ابزار سركوب مردم و ساير ملل مي‌داند. ريك آلتمن، استاد دانشگاه پرينستن آمريكا نیز فيلم‌هاي هاليوودي را عامل اصلي ترويج فرهنگ آمريكا در سراسر جهان معرفي مي‌كند. فيلم‌هاي تجاري و سرگرم‌كننده كه هرساله به طور انبوه و متعدد توليد شده و در كشورهاي مختلف جهان تكثير مي‌شوند، بيشترين نقش را در تبليغ اهداف حكومت آمريكا دارند؛ فيلم‌هايي كه در قالبي جذاب و پرزرق و برق به مثابه كلاس آموزش زندگي مصرفي عمل مي‌كنند. روش عمده در این فيلم‌ها، تخريب فرهنگ و شيوه‌هاي زيستي سنتي و بومي در جوامع و تزريق سبك زندگي غربي در بطن و لايه‌هاي اجتماعي كشورهاي گوناگون است. البته اين كار به شيوه‌اي غيرمستقيم و در قالب درام، فضاسازي و شخصيت‌پردازي صورت مي‌گيرد. 
 راهبرد اصلی آمریکا در برابر ایران طی سال‌های پس از جنگ تحمیلی این بوده که به جاي نبرد نظامي، بايد سلايق و تمايلات شهروندان ايراني تغيير كند. بر اين اساس، فعاليت‌هاي فرهنگي، تبليغاتي و رسانه‌اي غرب و برخي افراد و جريان‌هاي داخل كشور بر مدار جايگزين كردن تمايلاتي چون؛ مصرف‌گرايي، اباحه‌گري، رفاه‌طلبي و شهوت‌طلبی به جاي آرمان‌هايي چون؛ از خودگذشتگي، شهادت‌طلبي، جوانمردي و دین‌مداری  پیگیری شده است. بر پايه اين نظريه، در صورت اين جابه‌جايي، ملت ايران بدون شليك حتي يك گلوله در مقابل غربی‌‌ها شكست خورده و سلطه آنها را مي‌پذيرد.
اين جريان، با اكثر فيلم‌هاي سرگرم‌كننده سينماي آمريكا در حال انجام است. حتي خيلي از فيلم‌هايي كه در كشورها با مجوز قانوني هم منتشر شده‌اند، مبلّغ سبك زندگي غربي و مصرف‌گرايانه هستند.  به همین دلیل هم هاليوود و به طور كلي محصولات و برنامه‌هاي رسانه‌هاي غربي، تنها به حوزه فرهنگ محدود نمي‌شوند؛ بلكه در عين حال، با موضوعات سياسي، اقتصادي و امنيتي هم مرتبط هستند. 


نگاهی به فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی
 مهدی امیدی/ سازمان منافقین، یکی از موضوعات مهم تاریخ انقلاب اسلامی است که در سینمای ما کمتر به آن پرداخته شده است. تلاش‌های غرب برای احیای دوباره این جریان تروریستی و ضدانسانی، انگیزه برخی سینماگران برای بازخوانی هنرمندانه هویت و ماهیت این سازمان را هم احیا کرده است، به طوری که طی سال‌های اخیر چند فیلم سینمایی، مستند و سریال درباره منافقین تولید شده است. سریال «پروانه» و فیلم «امکان مینا» نمونه‌های اخیر نمایش این گروهک در سینما و تلویزیون هستند. 
فیلم «سیانور» ساخته بهروز شعیبی جدیدترین محصول سینمای ایران با محوریت عملکرد و تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق در سال‌های نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی است. شعیبی پیش از این با فیلم «دهلیز» و سریال «پرده‌نشین» نشان داده بود که یک استعداد تازه در حوزه سینمای متعهد است و این بار هم با فیلمی مرتبط با تاریخ انقلاب، مسیر تازه‌ای را گشوده است. البته، «سیانور» فیلمی ضدکلیشه است و کارگردان تلاش کرده تا از زاویه و در قالبی جدید به موضوع بپردازد، به طوری که ما به جای یک فیلم سفارشی شعارزده و تبلیغاتی درباره انقلاب، با یک اثر متفاوت از نوع مهیج سیاسی مواجه هستیم که هم از ساختاری متناسب و مستحکم برخوردار است و هم مسئله در آن به خوبی دراماتیزه شده است.
داستان فیلم «سیانور» با ترور مستشاران آمریکایی مقیم ایران، در دوران سلطه رژیم ستمشاهی آغاز می‌شود. مسئول این ترور، اعضای گروهی هستند که به مبارزه مسلحانه و چریکی اعتقاد دارند. یکی از عاملان ترور، یک زن جوان است. او از یک طرف با امیر فخرا، دانشجوی پلیس و همکار امنیتی رژیم شاه ارتباط عاطفی دارد و از طرفی هم از اعضای سازمان مجاهدین خلق است. ما از دریچه نگاه و زندگی این زن، هم با ساواک و سیستم امنیتی شاه آشنا می‌شویم و هم با سازمانی که در آن دوره مجاهدین خوانده می‌شدند، اما بعدها مشخص شد، منافق هستند. در ادامه فیلم می‌بینیم که گروه آنها از یک سو به اسلام تمایل دارد و از سویی به یک ایدئولوژی ماتریالیستی به نام مارکسیسم. در نتیجه بین اعضای گروه اختلافاتی پیش می‌آید. برخی همچون تقی شهرام به طور کامل به خدمت افکار ماتریالیستی درمی‌آیند و برخی نیز همچون مجید شریف واقفی، به اسلام. 
«سیانور» در بستر این داستان پر پیچ و خم و روابط تو در توی آدم‌ها و تقطیع و تقاطع حوادث، مخاطب را از زاویه‌ای دیگر با بخشی از ماجراهای انقلاب و اواخر عصر پهلوی همراه می‌کند. البته قضاوت برعهده خود مخاطب است و اوست که باید دریابد کدام شیوه و منش برای مبارزه سیاسی بهتر است و افکار التقاطی چه بر سر آدم‌ها و جریان‌های سیاسی می‌آورد. نوع بیان فیلم، فارغ و فاقد هرگونه تحمیل و تحکم است. 
نکته تأمل‌برانگیز این است که فیلم «سیانور» از یک سو واقعیت‌ها را روایت می‌کند و مخاطب با تماشای آن می‌تواند به بخشی از تاریخ انقلاب و سرگذشت سازمان منافقین در آن مقطع آگاهی یابد و از سوی دیگر، همه این واقعیت‌ها در بستر یک درام پر کشمکش، عاشقانه و توأم با تعلیق و اکشن اتفاق می‌افتد. 
مهم‌ترین کار در فیلم‌های تاریخی، بازسازی نزدیک به واقع و باورپذیر فضای زمانه‌ای است که داستان فیلم در آن شکل می‌گیرد. داستان فیلم «سیانور» مربوط به دهه 50 است. اغلب اتفاقات نیز در شهر می‌گذرد که نمره سیانور در این زمینه خوب است؛ یعنی آنچه از جامعه ایران در دهه 50، نوع روابط و پوشش آدم‌ها و حال و هوای آن دوران به نمایش درآمده، باورپذیر است. حتی شکل عنوان فیلم نیز به طور هوشمندانه‌ای، به سبک و سیاق عنوان فیلم‌های دهه 50 طراحی شده است تا از هر نظر، یادآور بخشی از تاریخ باشد.
فیلم «سیانور» درباره سازمانی است که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باطن خود را کاملاً فاش کرد. ترور و به شهادت رساندن 17هزار نفر از مردم، پیوستن به صدام و حمایت از جنگ علیه کشور، به اسارت گرفتن جوانان ساده‌دلی که به این سازمان پیوسته بودند و حمایت از رژیم آل‌سعود و داعش در سال‌های اخیر، خلاصه‌ای از ذات پلید سازمان منافقین است. این فیلم به خوبی نشان می‌دهد که این سرگذشت شوم، حاصل اندیشه و مسلک منحرف و غلط این سازمان بود. در واقع، «سیانور» زیربنا و اساس تاریخ تاریک سازمان منافقین را نمایش می‌دهد. هر چند که فیلم، می‌توانست روی روشن این تاریخ، یعنی افرادی که از سازمان‌های مارکسیستی و التقاطی جدا شدند و به نهضت امام خمینی(ره) پیوستند را هم نمایش دهد تا جنبه امیدبخش فیلم نیز پررنگ‌تر شود.

این هفته، در همین ابتدا، از ته دل و از سوز جگر یه تسلیت جانانه می‌گم به همه اونایی که ماه‌ها پیش دل و جون بسته بودن که هیلاری کلینتون بشه رئیس‌جمهور آمریکا و همه مشکلات مملکت ما حل بشه، ولی به جاش این ترامپ پوپولیست اومد. ما را در غم خود شریک بدونید. باور کنین نه تقصیر من بود، نه تقصیر اصولگرایان و نه به قول فرمایش همیشگی آقای معاون اول دولت قبل و نه حتی شخص احمدی‌نژاد.
علاوه بر این، اظهار همدردی می‌کنم با بروبچه‌های روزنامه کارگزارانی «شرق» که کلی زحمت کشیدن سه تا عکس خوشگل و مامانی از حاج حسن، کدخدا اوباما و سرکار خانم هیلاری را با اون لباس آبی خوشگله با ذوق‌زدگی هر چه تمام گذاشتن توی صفحه اول، اونم روز اعلام نتایج انتخابات آمریکا، که بله ما اینیم، ولی متأسفانه مردم ینگه دنیا بدون هماهنگی قبلی و بدون توجه به این ذوق و ابتکار، رفتن به این ترامپ گور به گور شده رأی دادن.
همچنین تبریک می‌گم به تیم تحریریه حرفه‌ای روزنامه «خبر جنوب» به عنوان پرتیراژترین و معتبرترین روزنامه جنوب کشور که معتبرترین تیتر مطبوعات را از آن خود کرد و در حالی تمام عالم و آدم خبر پیروزی ترامپ را مخابره می‌کردن تیتر زد: «کلینتون اولین رئیس‌جمهور زن آمریکا شد» اما از اینا که بگذریم واقعاً چرا ترامپ اومد بالا و یهویی شد رئیس‌جمهور آمریکا! از اونجایی که می‌دونیم آمریکایی‌ها یا از این کارا بلد نیستن که بیان آسیب‌شناسی کنن و دلایل کار را قرص و محکم در بیارن، برخی از دلایل و عوامل رأی‌آوری ترامپ را تقدیم مردم دور از صحنه آمریکا می‌کنم؛
۱ـ اول از همه تقصیر کیهان و دست‌های پشت پرده بود که دم به ساعت بدگویی خانم محترمی همچون هیلاری را کرد، به همین دلیل مردم رفتن به ترامپ رأی دادن.
۲ـ تقصیر بیل کلینتون شوهر هیلاری خانم بود که از همون روز اول این پیرزن بدبخت را به امان خدا رها کرد و رفت و اون هم مرتب سرگیجه گرفت و چشماش سیاهی رفت و این‌طوری شد که روزگارش سیاه شد.
۳ـ تقصیر صادق زیباکلام بود که این قدر احتیاط کرد تا از روی پرچم آمریکا و اسرائیل رد نشد، تا اینکه مردم معترض به سیاست‌های آمریکا این‌جوری رأی دادن بعد هم اومدن تو خیابونا پرچم خودشون را آتش زدن تا جگرشون خنک بشه.
۴ـ اصلی‌ترین عامل نیز جامعه زنان آمریکا بود که ترسیدن اگه این مرتیکه چشم ناپاک رأی نیاره و نره توی کاخ سفید سرش به کار ریاست‌جمهوری مشغول نشه، دوباره روز و شب آروم و قرار ندارن. 


رونمایی از مستند دیدار خانواده‌ شهدای مدافع حرم با رهبرمعظم انقلاب
مستند سه قسمتی «روایت دیدار»، داستان دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب است که در هفتمین جشنواره فیلم عمار رونمایی می‌شود.
حمید شعبانی صمغ‌آبادی، مستندساز درباره حضورش در هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به ارسال شش اثر به این جشنواره، عنوان کرد: «مستند «یاران خراسانی» درباره شعری به همین نام سروده رهبر معظم انقلاب است که بر اساس شعر و صدایی که از ایشان وجود دارد، ساخته شده است.»
وی افزود: «کار دیگری که برای جشنواره عمار آماده کرده‌ام، مستند سه قسمتی با نام «روایت دیدار» است؛ قسمت اول مستند «ابوسجاد»، قسمت دوم «آواز گنجشک‌ها» و قسمت سوم «حرم تا حرم» نام دارد؛ اما از آنجایی که پرداخت هر یک متفاوت است، آنها را جداگانه به جشنواره ارسال کرده‌ام. سوژه کلی ساخت مستند «روایت دیدار» درباره دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم با رهبر معظم انقلاب اسلامی است. در این مستند  با تعدادی از خانواده‌های ملاقات ‌کننده با رهبر معظم انقلاب، مصاحبه‌هایی درباره شهدای آنها وجود دارد.»


ریاست‌جمهوری ترامپ در هالیوود
 ریاست‌جمهوری شدن دونالد ترامپ در سینمای آمریکا نیز بازتاب یافت. 
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، «کریس اوانز» بازیگر فیلم «کاپیتان آمریکا» درباره انتخابات آمریکا نوشت: «این شبی شرم‌آور برای آمریکاست. ما اجازه دادیم یک دلال نفرت‌انگیز رهبر ملت ما شود و یک قلدر ما را هدایت کند. ویران شده‌ام.»
مایکل مور نیز نوشت: «به هر حال این هم تمام می‌شود. این جایی است که از آن دوباره شروع می‌کنیم.»
اما نکته قابل‌توجه این است که  16 سال پیش در اپیزود 17 از فصل 11 انیمیشن «خانواده سیمسون‌ها» پیش‌بینی شده بود ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا می‌شود! در این قسمت، شاهد پیشگویی یک سرخ‌پوست بودیم. در پیش‌بینی او برای آینده ‌دیدیم که رئیس‌جمهور آمریکا با مشاورانش درباره رئیس‌جمهور قبلی صحبت می‌کرد که نامش ترامپ بوده و اوضاع اقتصادی آمریکا را به نابودی کشانده بوده است! 


تجلیل امام جمعه موقت تهران از یک شاعر
آیین نکوداشت استاد حاج ولی‌الله کلامی زنجانی، در سی‌امین برنامه شب شاعر سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد.
در این مراسم که با استقبال گسترده اهالی فرهنگ و ادبیات و همچنین علاقه‌مندان استاد کلامی برگزار شد، چهره‌های سرشناسی، نظیر آیت‌الله صدیقی، حاج علی انسانی، محسن مؤمنی‌شریف، فاضل نظری، علیرضا قزوه، حاج غلامرضا عینی‌فرد، حاج مرتضی طاهری، مهدی رسولی، هادی جانفدا و احمد بابایی حضور داشتند. حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این مراسم گفت: «ارزش هر کس را میزان عشق او مشخص می‌کند. شعرا تبلور عشق هستند و من همین‌جا حاضرم با استاد کلامی بر سر اجر اشعار و مرثیه‌سرایی‌اش معامله کنم.» 


«محمد رسول‌الله(ص)» سومین فیلم پرفروش ترکیه 
فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» بالاتر از بسیاری از آثار مطرح روز جهان، سومین فیلم پرفروش در ترکیه شناخته شد.
در سه روز اول نمایش فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی در این کشور بیش از ۱۸۳ هزار نفر این فیلم را دیده‌اند.
همچنین، به گزارش آی سینما، نکته جالب آن است که فیلم مجیدی در جدول پرفروش‌ها بالاتر از دو فیلم «دوزخ» ران هوارد و «جک ریچر: هرگز برنگرد» با بازی تام کروز ایستاد که چهارمین و پنجمین فیلم‌های هفته گذشته در ترکیه بودند. بر اساس این جدول، ۴۰۰ سینما فیلم «محمدرسول‌الله(ص)» را به نمایش گذاشته‌اند.


کارگردان «شاهزاده روم» یک انیمیشن درباره عاشورا ساخت
انیمیشن «مردی که خودش را کشت» با مضمون عاشورایی و با محوریت شخصیت عمرسعد، به کارگردانی هادی محمدیان (سازنده پویانمایی تحسین شده «شاهزاده روم») تولید شد.
محمدامین همدانی، تهیه‌کننده انیمیشن «مردی که خودش را کشت» و مدیر خانه پویانمایی انقلاب اسلامی گفت: «هادی محمدیان، این انیمیشن را کارگردانی کرده است که هدف از تولید آن، نشان دادن راه‌های نزدیک شدن به مقوله‌های جدی و حساس دینی‌
 است.»
گفتنی است، انیمیشن «مردی که خودش را کشت» به زودی از چندین شبکه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت.


«صدی‌ الحسین(ع)» هدیه فرهنگی کودکان در اربعین
مجله «صدی الحسین(ع)» (پژواک صدای امام حسین(ع)) برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان در راه‌پیمایی باشکوه اربعین آماده انتشار شد.
این مجله سال گذشته هم در راه‌پیمایی اربعین حسینی(ع) در عراق منتشر شده بود، امسال نیز با شمارگان گسترده‌تر برای کودکان و نوجوانان عرب‌زبان حاضر در این راه‌پیمایی منتشر خواهد شد.
 «صدی الحسین(ع)» با همکاری مشترک نشریه «کیهان‌بچه‌ها» و نشریه «مهدی» لبنان (وابسته به حزب‌الله) منتشر می‌شود و موضوعاتی، چون نهضت امام حسین(ع)، راه‌پیمایی اربعین و مسائل روز مربوط به جهان اسلام را دربرمی‌گیرد.

 مدار اهل بیت
ای خدایا، زیستن خواهم، کنار اهل بیت
مرگ من باشد، به عشق و بر مدار اهل بیت
زیستن خواهم «محمد»‌ باشد از من شادمان
مرگ جویم، خاک باشم، در گذار اهل بیت
هر دم و هر بازدم، باشم رفیق راه‌شان
هر نفس باشم الهی، بیقرار اهل بیت
کاشکی افکار من، باشد هماره پاک و صاف
جان من باشد هماره، در حصار اهل بیت
کاش باشم، همنوای عترت و آل رسول
روز و شب باشم الهی، اشکبار اهل بیت
ای «فرائی» خودشناسی خواستی اقدام کن
خویش را سنگ محک زن، با عیار اهل بیت

ببرید این دل...
ببرید این دل، رفیقان، تا دیار کربلا
می‌تپد دائم، دل من، بیقرار کربلا
داغ دارد این دل من، تازه‌تر هم می‌شود
این دل بشکسته باشد، داغدار کربلا
از قفس آزاد کردم، مرغ دل، در راه دوست
تا شود با زائرانش، سوگوار کربلا
با دل شاعر خدا را، نیک‌رفتاری کنید
مهربان باشید با او در کنار کربلا
عبدالمجید فرائی


«ما ز یاران چشم یاری داشتیم»
پرچم تدبیر را افراشتیم
از زمانی که هوامان پاک بود
در حیاط خانه سبزی کاشتیم
سال‌ها بگذشت و شد آلوده‌تر
شهر را از زرق و برق انباشتیم
«ابتکار» آمد که یاری‌مان کند
«خود غلط بود آنچه می‌پنداشتیم»
بگذریم از لطف دولت‌پیشگان
ما هم از این سوی کم نگذاشتیم
الغرض هر روز بدتر می‌شود
حال شهر از آنچه می‌انگاشتیم
باز هم آبان و آذر می‌رسد
گوئیا «وارونگی» کم داشتیم...
علی عرفانی (شاعرباشی)

سلام بر گل غریب زهرا
سلام بر نور چشمان نرگس
سلام بر دردانه زمان
ولیِ عصر و مکان
امید عاشقان
انیس قلب‌های حزین
غمگسار دل‌های غمین
سلام بر دوازدهمین عشق...
سلام بر تو که هستی؛ اما نه در فرسنگ‌ها، بلکه در همین حوالی
طنین گام‌هایت را می‌گویم مهربان!
و عطر نفس‌هایی که در همین هوا می‌زند
شرح چشمان معصومت را می‌دانیم آقا
و از نگاه‌های محزون به سکوت نشسته‌ات باخبریم
از دل پر دردت هم بی‌خبر نیستیم...
اینجا نیز قلب‌هایی ناآرامند و چشمانی نم‌دار
دست‌هایی لرزانند و دل‌هایی تب‌دار
آنها نیز پر از دردند مولا...
اما هر شب را به امید آمدن محبوب‌شان سحر می‌کنند
امین دل‌های سر به مهر! دریاب‌شان...