زندگی...
گاهی وقتا فراموﺵ کن کجایی
به کجا رسیدی و به کجا نرسیدی!
گاهی وقتا فقط زندگی کن 
یاد قول‌هایی که به خودت دادی نباﺵ
تو تلاشتو کردی، اما نشد 
یه وقتایی جواب خودتو نده
هر چقدر پرسید که چرا اینجای زندگی گیر کردی؟
لبخند بزن و بگو کم نذاشتم، اما نشد
یه وقتایی فقط از زندگی لذت ببر
از بودن کنار کسانی که دوست‌شان داری و دوستت دارند ...
امام باقر(ع) فرمودند: چهار هزار فرشته، پريشان و غبارآلوده تا قيام قيامت بر حسين(ع) مى‌گريند. هيچ‌كس به زيارت ایشان نمى‌آيد، مگر آنكه به استقبالش مى‌روند و باز نمى‌گردد، مگر آنكه بدرقه‌اش مى‌كنند و بيمار نمى‌شود، جز آنكه به عيادتش مى‌روند و نمى‌ميرد، جز آنكه در كنارش حضور مى‌يابند.
ثواب‌الاعمال، ح ۱۸، ص ۱۱۳ 

نگاهی به انیمیشن سینمایی «ناسور»
 آرش فهیم/ در دوره‌ای که فضای سینمای ایران برای علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان ارزش‌های فرهنگی چندان خوشایند نیست، نمایش چند فیلم با مضامین عاشورایی، اندکی امیدبخش است. «ناسور» یکی از این آثار است؛ یک پویانمایی(انیمیشن) که بخشی از حوادث تاسوعا و عاشورای حسینی(ع) را روایت می‌کند و همزمان با ایام محرم و صفر روی پرده سینماهای کشور رفته است. 
این انیمیشن روایت وقایع محرم سال 61 هجری قمری از زبان و نگاه عبیدالله‌بن‌حر جعفی است؛ یکی از کوفیانی که امام حسین(ع) را تنها گذاشت و آنچه در شب و روز عاشورا گذشت را بازگو می‌کند. «ناسور» در قالب تکنیک انیمیشن دو بعدی، وقایع اصلی عاشورا مثل اتمام حجت امام با یارانش در تاسوعا، ماجرای حربن‌یزید ریاحی و پیوستن او به حق، شهادت حضرت ابوالفضل(ع)، شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) و ... را نمایش می‌دهد و به تاریخ، وفادار است. تکان‌دهنده‌ترین صحنه‌های فیلم نیز، شهادت حضرت عباس(ع) و شهادت علی‌اصغر(ع) است که به طور سنجیده، باورپذیر و در عین حال، احساس‌برانگیز ترسیم شده‌اند. 
نکته مهم این است که بین منطق و عاطفه در این اثر، نوعی همراهی و هماهنگی ایجاد شده است. یک کودک یا نوجوان می‌تواند با تماشای آن، ضمن سرگرم شدن و لذت بردن، با تاریخ عاشورا و برخی از شخصیت‌های آن هم آشنا شود. برای بسیاری از بچه‌های ما جای سؤال است که کربلا کجاست و چرا مردم ما هر سال با برنامه‌های عزاداری یا با برپایی راه‌پیمایی عظیم اربعین، راه امام حسین(ع) را پاس می‌دارند. یکی از راه‌های درست برای پاسخگویی به ذهن پرسشگر نونهالان، ارائه آثار هنری و رسانه‌ای جذاب و با کیفیت با موضوع عاشوراست. خردسالان و کودکان، در قالب داستان و درام و به ویژه با زبان خیال‌انگیز و فانتزیک انیمیشن، بهتر می‌توانند پاسخ‌های خود را بیابند. به همین دلیل هم است که غرب، هر سال هزاران میلیارد برای تولید آثار انیمیشن هزینه می‌کند تا بتواند به ذهن کودکان، مطابق میل خود جهت دهد. متأسفانه در کشور ما طی سال‌های گذشته کمتر به این موضوع مهم توجه می‌شد. دو سه سالی است که با ظهور نسل جدید هنرمندان متخصص و متعهد، انیمیشن‌های خوبی با محتوای دینی ساخته می‌شود. «شاهزاده روم»، «نبرد خلیج فارس»، «فهرست مقدس» و ... «ناسور» نمونه‌های اخیر این تلاش هستند.
با توجه به دشواری‌هایی که در زمینه تولید فیلم درباره وقایع تاریخی و ازجمله عاشورای حسینی(ع) وجود دارد و به زمان و هزینه و نیروی انسانی زیادی برای ساخت چنین فیلم‌هایی نیاز است، می‌توان این خلأ را با قالب‌های دیگری چون انیمیشن پر کرد. هر چند که انیمیشن نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. مهم‌ترین دشواری در این زمینه، واقعیت‌بخشی به عنصر فانتزی است؛ یعنی باید فضایی را ایجاد کرد که هم بزرگسالان و هم کودکان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال، دنیای جان یافته در آن را باور کنند. درباره موضوعات دینی و مقدسات، این پیچیدگی دو چندان می‌شود؛ یعنی نمی‌توان به سادگی این موضوعات و شخصیت‌های آسمانی نظیر اولیای الهی و ائمه معصوم(ع) را در قالب‌های قهرمان‌محور و فانتزیک به تصویر کشید. پس بهترین راه این است که به غنای داستان و بالا بردن جنبه‌های تکنیکی کار توجه کرد، به طوری که مخاطب مجذوب این شرایط شود. در «ناسور» با وجود  رقیق بودن شخصیت فانتزی، فضای داستان و کشمکش‌های موجود، این کمبود را تاحدودی جبران کرده‌اند.
موضوع مهم دیگر درباره پرداختن به عاشورا در چنین آثاری این است که باید مضمون آنها به روز شود. چون ماجراهای مرتبط با محرم سال 61 هجری بارها و بارها پای مراسم روضه و منبرها و در تلویزیون و روزنامه‌ها و کتاب‌ها و ... بازگو شده است. این مهم، هم یک فرصت است و هم یک تهدید. فرصت‌‌زا از این نظر که چون حوادث عاشورا، در دل و ذهن بسیاری از ما رسوب کرده، سازندگان چنین آثاری راحت‌تر می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. اما تهدید از این نظر که دچار تکرار می‌شوند. آنچه می‌تواند ارزش و اثرگذاری یک انیمیشن با این موضوع را افزایش دهد، ارائه تحلیل‌های روزآمد، ملموس و کاربردی برای کودکان و نوجوانان است. 
آنچه در انیمیشن ناسور گفته نشده یا شاید کمتر گفته شده، تحلیل بسیاری از ماجراها و همچنین روایت اتفاقات مهم است. برای نمونه، قهرمان بزرگ محرم سال 61، یعنی حضرت زینب کبری(س) هیچ نشانی در این فیلم ندارد!
اما اتفاق خوب درباره «ناسور» حضور جهانی این کارتون است، به طوری که این انیمیشن سینمایی در مدت کوتاهی، علاوه بر ایران در عراق و لبنان نیز به نمایش درآمده و در آینده در چند کشور دیگر مثل آمریکا و کانادا نیز اکران خواهد شد.

گفت: راستی دیده‌ای روی دیوار کوچه چه نوشته‌اند؟ گفتم نه، مگر چه نوشته‌اند؟ گفت: حدیثی از امام سجاد(ع): 
رحم‌الله عمی العباس کان نافذه البصیره
خدا رحمت کند عمویم عباس را که بسیار بصیر بود
می‌پرسم کدام بصیرت را می‌فرماید امام؟ می‌گوید نمی‌دانم، شاید همراهی عباس(ع) باشد با قافله عشق، یا نپذیرفتن امان‌نامه شمر، راستی جانبازی و شهادت قمر بنی‌هاشم(ع) که تا آخرین لحظه نیز مشک آب را رها نکرد، منظور امام نیست و ادامه می‌دهد به جز اینها دیگر چیزی از عباس(ع) نگفته‌اند، شاید من نشنیده‌ام، تمام عباس(ع) همراهی است و نپذیرفتن امان‌نامه شمر و آخرالامر... می‌گویم: اینها که گفتی کجایش با بصیرتی است؟ بصیرت است، نافذه البصیره نیست، با بغض می‌گوید استغفار کن برادر، یعنی می‌گویی نعوذ بالله امام... استغفرالله.
مگر زینب(س) نبود، وهب نصرانی، زهیر عثمانی و حبیب آن پیر عاشق، همه بودند، فقط عباس(ع) نبود که بودنش و همراهی‌اش با بصیرتی باشد، بودن با حسین(ع) بصیرت است؛ لکن با بصیرتی نیست، پس؛
رحم الله عمی العباس کان نافذه البصیره
برای بودن نیست، برای شهادت و جانبازی هم نیست. می‌گوید: شهادت دیگر چرا؟ و من پاسخ می‌دهم: که همه ۷۲ پروانه کربلا هر یک عاشقانه و زیبا چونان بال پرواز گرفتند و به عرش عروج کردند که گویی مرگ در نزدشان به شیرینی بازی کودکان است، آسان و راحت، دلاوری‌های بریر، گلوی چاک خورده اصغر، یا رقیه سه ساله فراموشت شده، مگر «ما رایت الا جمیلا»ی زینب را نشنیده‌ای، پس؛
رحم الله عمی العباس کان نافذه البصیره
برای شهادت نیست، با نگاهی پرسش‌گرانه می‌پرسد: امان‌نامه را چه می‌گویی و من جوابش را این‌گونه می‌دهم که این یکی که اصلاً با بصیرتی نیست؛ یعنی عباس علمدار، قمر بنی‌هاشم را به واسطه نپذیرفتن امان شمر مستحق با بصیرتی می‌دانی، آن را که مطمئن باش هیچ یک از آزادگان دشت کربلا هم اگر به جای عباس(ع) بودند، نمی‌پذیرفتند. مگر داستان شب عاشورا فراموشت شده که حسین(ع) گفت: برود در تاریکی شب هر آنکه می‌خواهد زندگی در سرای دنیا را و رفتند و فقط و فقط ماندند آن ۷۲ فرشته خاکی که همگی بصیر بودند و آگاه، این بصیرت است، ولی بسیار با بصیرتی نیست.
رحم الله عمی العباس کان نافذه البصیره
از برای چیست؟ می‌گویم: همان که گفتی، می‌پرسد: کدام؟ می‌گویم: همان که گفتی عباس(ع) دیگر چیزی ندارد در تاریخ، همان نافذه البصیره بودن است. می‌پرسد: چگونه؟ و من می‌گویم: عبدالله‌بن‌عمر، ابن عباس، عبدالله‌بن‌جعفر، ابن زبیر و محمد حنفیه را می‌شناسی‌شان؟ مگر نبودند از اکابر و بزرگان که هر یک به بهانه‌ای از قافله حسین(ع) جا ماندند و عباس آمد، لکن نه به واسطه آمدنش، به دلیل بزرگ بودن و سکوتش، به دلیل ادب و سکوتش، به دلیل جان‌نثاری و سکوتش، نه تأیید کرد و نه رد، نه یمن را پیشنهاد داد و نه ایران، حتی به نظرم چشم هم نگفت، می‌دانی چرا؟ چون چشم گفتن از برای کسی است که درصدی انتظار غیر چشم از آن می‌رود، و لکن عباس(ع)...
مگر نه اینکه ابوفاضل پرورش یافته مکتب علی(ع) است و علی(ع) سلطان نطق و کلام، پس کو حدیث و روایت عباس(ع)، کو نطق و کلامش، نمی‌دانست، نیاموخته بود، یا نمی‌گفت، به واسطه «آنجا که آب است تیمم باطل» به واسطه ادب و ولایتمداری‌اش، به واسطه عباس بودنش، آخر عباس در کنار حسین عباس نیست، اصلاً نیست، عباس ذوب در حسین است، عباس، حسین است. گفتمش حال دانستی نافذه البصیره بودن علمدار کربلا از برای چیست؟ گفت: سکوت، فقط سکوت. گفتم برای عباس(ع) سکوت است، برای مجتبی(ع) صلح و برای سیدالشهداء(ع) جنگ و برای مادرشان زهرا(س)... گفت: سخت است، به والله سخت است. گفتم اگر عاشق نباشی سخت است؛ محال است، ولی با عشق می‌شود، می‌شود علی(ع) در خانه باشد و زهرا(س)...
رحم الله عمی العباس کان نافذه البصیره
مجید صمصامی از بوشهر


 حسین کارگر/پیاده‌روی اربعین، در عین اینکه مراسمی عبادی و اجتماعی است، ظرفیت‌ها و ابعاد ناشناخته رسانه‌ای و هنری نیز دارد. به زعم بسیاری از کارشناسان، حماسه‌ای بزرگ است که به مثابه یک رسانه جمعی، پیام جهان اسلام، انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را به جهانیان ابلاغ می‌کند. به همین دلیل، رسانه‌های غربی هر ساله در پی سانسور این قیام بزرگ هستند. 
از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های فرهنگی مناسک عظیم اربعین این است که در عین بومی و مکتبی بودن، جهانی هم هست. از جمله جلوه‌های ویژه چنین مراسمی، حضور افرادی از ملیت‌ها، قومیت‌ها، نژادها و فرهنگ‌های مختلف در کنار یکدیگر است. راه‌پیمایی اربعین از این نظر، نوعی وحدت در عین کثرت به شمار می‌آید. حضور دسته‌ها، مواکب و گروه‌های مختلف عزاداری و فعالیت‌های آیینی آنها، یکی از جلوه‌های آشکار و ظاهری تجلی فرهنگ در این گردهمایی است؛ اما افزون بر اینها، در این پیاده‌روی، می‌توان لایه‌های دراماتیک و هنری قابل توجه دیگری را هم کشف کرد.
یکی از انتقاداتی که به نظریه‌های دراماتیک در ایران می‌شود، این است که مبنای آنها، نظریات غربی است، به گونه‌ای که 36 وضعیت دراماتیک در این زمینه طراحی شده که بسیاری از آنها با اخلاق، مرام و دین ما به طور کامل در تضاد هستند. نکته ‌تأمل‌برانگیز این است که می‌توان با بررسی و تحلیل پیاده‌روی اربعین، وضعیت‌های نمایشی و دراماتیک مختلف و تازه‌ای را کشف کرد؛ عشق، حماسه، غیرت، از خودگذشتگی، اندوه، شعف، نیاز، مبارزه، سلوک، حرکت جمعی و ...؛ همه موضوعاتی هستند که در این پیاده‌روی قابل کشفند و منبعی الهام‌بخش برای درام‌پردازها به شمار می‌آیند.
یکی دیگر از شاخصه‌های مهم در آثار نمایشی و هنری، نمایش سبک زندگی است. این موضوع مهم در فیلم‌های سینمایی و انیمیشن، بیشتر به چشم می‌آید و اساس داستان و محتوا در بسیاری از این آثار، بازنمایی نوعی خاص از روش زیستن است. بی‌تردید، یکی از میدان‌های بزرگ ظهور و بروز آنچه سبک زندگی اسلامی و ایرانی می‌نامیم، در پیاده‌روی اربعین اتفاق می‌افتد. ما در این عرصه، شاهد یک جامعه خالص و زیستن به شیوه‌ای ناب و برتر هستیم، به‌گونه‌ای که تمرکز یک فیلمنامه‌نویس یا فیلمساز یا کارگردان تئاتر روی گوشه‌ای از این رود مواج، به اثری کامل و دیدنی درباره انسان و انسانیت متعالی تبدیل می‌شود. پیاده‌روی اربعین، تنها جایی در جهان است که همه مرزها و رنگ‌ها، رنگ می‌بازند و همه برای نیکی و زیبایی مسابقه می‌دهند. اینها همه سوژه‌هایی بدیع و خارق‌العاده برای تولیدات هنری و تصویری است و می‌تواند چشم جهانیان را به خود خیره کند. اگر چنین آثاری خلق شوند و به دیده بیگانگان در آیند، بسیاری از تبلیغات منفی علیه اسلام و انقلاب اسلامی بی‌‌اثر خواهد شد.


 حضور هنرمندان آمریکایی در مسابقه «مرگ بر آمریکا»
حضور پررنگ هنرمندان آمریکایی در یک مسابقه هنری ضدآمریکایی از اتفاقات قابل توجه عرصه فرهنگی است. تاکنون کارتونیست‌ها و گرافیست‌های ۲۶ کشور در سومین جایزه بزرگ بین‌المللی «مرگ بر آمریکا» شرکت کرده‌اند که بیشترین شرکت‌کنندگان مربوط به کشورهای ایران، چین و اندونزی است؛ اما اتفاق مهم این است که هنرمندان آمریکایی نیز در این رقابت ضدآمریکایی حضور یافته‌اند. مسعود شجاعی‌طباطبایی، دبیر سومین جایزه «مرگ بر آمریکا» گفت: «با اینکه عنوان آن علیه آمریکاست، اما هنرمندان آمریکایی استقبال قابل‌توجهی از آن کرده‌اند. دلیل این اتفاق این است که این هنرمندان نیز منطق ما درباره شعار «مرگ بر آمریکا» را پذیرفته‌اند؛ آنها می‌دانند که مقصود ما از این شعار، اعتراض به دولت آمریکا و سیاست‌های خصمانه، جنگ‌طلبانه و افزون‌خواهانه آن دولت است. به‌ویژه در این آشفته‌بازاری که در آن دونالد ترامپ روی کار آمده، منطق ما علیه این دولت بهتر درک می‌شود.» گفتنی است، سومین جایزه بزرگ بین‌المللی «مرگ بر آمریکا» در دو بخش اصلی و جانبی برگزار می‌شود.

چهره‌های هنری در پیاده‌روی اربعین
امسال در پیاده‌روی عظیم اربعین، کاروانی از هنرمندان هم حاضر بودند. در این کاروان افزون بر بازیگران، تهیه‌کنندگان، نویسندگان و کارگردانان، برخی از مدیران فرهنگی سینما و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند.
چهره‌های سرشناسی، چون افسانه بایگان، حبیب احمدزاده، محمدحسین حقیقی، محمد سلوکی، بهرام عظیمی و... از جمله کسانی بودند که خود را به خیل کاروان زائران حسینی رسانده بودند.
افسانه بایگان، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در این‌باره گفت: «حس و حال حضور در زیارت اربعین اصلاًً قابل گفتن نیست، این همه صفا و انسانیت همه به راه یک هدف است، ان‌شاءالله که شاهد ظهور باشیم.»
این بازیگر ادامه داد: «وقتی به اطراف نگاه می‌کنم و آدم‌ها که حرکت می‌کنند، احساس می‌کنم یک نیرو و جذبه شدیدی که روزبه‌روز هم در حال زیاد شدن است، انسان‌ها را به این سمت می‌کشاند.»


«انسان 250 ساله» پرفروش‌ترین کتاب بازار نشر
کتاب «انسان 250 ساله» مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب درباره زندگی سیاسی و اجتماعی ائمه معصوم(ع) یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در سال جاری است.
این کتاب که در خارج از کشور و حتی در آمریکا نیز با استقبال روبه‌رو شده، به دنبال انتقال مفهومی متعالی از مسیر و مقصد زندگی مجاهدانه ائمه(ع) است و نگاهی کل‌گرایانه به زندگی هر یک ائمه معصوم(ع) را با توجه به بستر تاریخی دوره مربوطه و در راستای مقصودی واحد ارائه می‌دهد. عنوان کتاب عیناً برگرفته از کلام رهبر معظم انقلاب است و بیانگر نوع نگاه ایشان به زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه است و علت این نام‌گذاری در مقدمه کتاب به تفصیل تشریح شده است.


استقبال از «فهرست مقدس» در لبنان
انیمیشن ضدصهیونیستی «فهرست مقدس» که در لبنان توقیف شده بود، رفع توقیف و نمایش آن از سر گرفته شد. 
محمدامین همدانی، کارگردان «فهرست مقدس» درباره حضور این أثر در لبنان گفت: «پس از یک روز از اکران، سازمان امنیت لبنان جلوی کار را بدون هیچ توضیحی گرفت! وقتی دلایل را جویا شدیم، گفتند که «فهرست مقدس» انیمیشن مذهبی است و ممکن است حساسیت‌هایی را برانگیزد. شرکت توزیع‌کننده این فیلم، پیگیری‌های لازم را انجام داد و عصر همان روز با مصوبه هیئت وزیران لبنان(مجلس وزرا) «فهرست مقدس» رفع توقیف و نمایش آن در لبنان از سر گرفته شد.»


سریال «بابانظر» 
تولید می‌شود
ساخت سریال «بابانظر» با حضور حبیب والی‌نژاد، مدیر مرکز فیلم و سریال سازمان اوج در منزل شهید محمدحسن نظرنژاد در مشهد به طور رسمی اعلام شد.
در این دیدار که روز جمعه 21 آبان با حضور اعضای خانواده شهید بابانظر صورت گرفت، والی‌نژاد با تأکید بر اهمیت ساخت چنین مجموعه‌ای، گفت: «تعهد ما انتقال فرهنگ شهداست و بر همین اساس تصمیم گرفته‌ایم بار سنگین ساخت چنین سریالی را برعهده بگیریم. زندگی شهید بابانظر فراز و فرود و جذابیت فراوانی دارد و می‌تواند نیاز مخاطب امروز را تأمین کند.» پژوهش‌ها برای نگارش فیلمنامه این سریال آغاز شده و قرار است به سرعت «بابانظر» وارد نگارش فیلمنامه و پیش‌تولید شود.


تولید یک مینی‌سریال برای شهدای مدافع حرم افغانستان
نگارش فیلمنامه «خانه چوبی شب تاب» در خانه فیلمنامه کودک و نوجوان به پایان رسید.
محمدصادق رحمانی‌پور، مسئول خانه فیلمنامه کودک و نوجوان گفت: «نگارش فیلمنامه مینی‌سریال «خانه چوبی شب تاب» به پایان رسید. این فیلمنامه را محمدجواد اسلامی نوشته و دربردارنده یک مجموعه شش قسمتی (مینی‌سریال) است.» وی اظهار داشت: «این فیلمنامه با هدف معرفی و تأکید بر مظلومیت خانواده‌های شهدای افغانی مدافع حرم در گردان‌های فاطمیون و... تدوین شده است با تولید چنین آثاری نسبت به حمایت‌های مادی و معنوی این خانواده‌ها تسریع و جایگاه این عزیزان در جامعه بیش از پیش پرداخته شود.»

چله عشق 
ای عزیزان چله عشق است، پس زاری کنید
از برای زاده زهرا، عزاداری کنید
اهل بیت از شام می‌آیند، تا کرب‌وبلا
شیعیان، از قافله‌سالار دیداری کنید
آن مصیبت‌دیدگان را، ارج بگذاریدشان
از بلاجویان عاشق، رفته غمخواری کنید
حضرت سالار عشاق جهانت خوانده است
از برای  نصرت او، رفته ایثاری کنید
با تمام باور و ایمان، ز یاران یزید
در تمام عصرها، همواره بیزاری کنید
داعش و القاعده، پروردگان اجنبی است
از برای محو آنها، سخت پیکاری کنید
این سنان و شمر و خولی‌های عصر و نسل ما
یک جهادی بی‌امان، در عین هوشیاری کنید
امتداد سنگر «سوریه» باشد «نینوا»
پاکسازی کرده و دفع ستمکاری کنید
دشمنان از بهر شیعه، خواب‌هایی دیده‌اند
خواب‌شان آشفته، ای یاران جلوداری کنید
چشم عالم دوخته، ای دوست بر ایران زمین
از تمام مسلمین، دفع گرفتاری کنید
زائران، جاماندگان را، کربلا یادی کنید
دوستان بهر خدا، حرمت نگهداری کنید
قلب ما پیش از شما در کربلا، جا کرده خوش
ناز عشاق جهان، آنجا خریداری کنید
شور و شوقی دارد این دل، ای «فرائی» دیدنی است
با دلی که رفته آنجا، نیک‌رفتاری کنید
عبدالمجید فرائی
بی‌گدار به آب نمی‌زد
آخر نمی‌خواست «خسرالدنیا و الأخره» فرجامش باشد
دستپاچه دنیا هم نبود
خیلی وقت بود که با چند و چون زمانه کاری نداشت
سال‌ها می‌شد که عنان زندگی‌اش را از روزگار گرفته بود
سبکبال بود...
به هر چه تأسی می‌جست رنگ خدا داشت
و همه گام‌هایش نیز به طوع و رغبت در مسیر خدا بود
سرخی گونه‌هایش از سیلی بود
و همه سرمایه‌اش؛ امید...
حرف‌هایش دلی بود؛ از همان دست حرف‌ها که خوب به دل می‌نشست
سلیم‌النفس بود و کارساز
بلندنظر بود و بنده‌نواز...
کسی در قلبش خانه داشت
و این، همه‌ی دارایی‌اش بود...
همه آشفتگی‌اش از دوری دیدار بود
و همه وجودش آماده آن جمعه سبز
آری؛ همه آرزویش رجعت یار بود...