حمیدرضا آصفی، معاون پارلمانی اسبق وزارت امور خارجه گفت: اواخر بهمن ماه 1384 در جلسه‌ای از فیدل کاسترو  پرسیدم که سفیر ما گفته شما سخنرانی مقام معظم رهبری را در سازمان ملل نگاه می‌کنید، چه چیز سخنرانی برای شما جالب است؟ کاسترو گفت: «اقتدار و صلابت» و بعد گفت: «علت اینکه من به امام علاقه داشتم به این خاطر بود که ایشان صلابت و اقتدار داشتند و در عین اقتدار و صلابت با دشمنان با احترام برخورد می‌‌کردند؛ رهبر شما هم همین‌گونه است...
صاحب‌نظران در گفت‌وگو با صبح صادق تبیین کردند
سیدمحمد مشکوه‌الممالک/ رهبر معظم انقلاب در هفتم آبان ماه فرمودند: «در مذاکرات هسته‌ای بحث‌های فراوانی راجع به تحریم‌ها شد، اما اکنون در کنگره آمریکا، مسئله تمدید تحریم‌ها را مطرح می‌کنند و مدعی هستند که اینها، تحریم نیست، بلکه تمدید است! این مشکلات ناشی از عجله در انجام کار است؛ وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم و به جایی برسانیم، از جزئیات غفلت می‌کنیم و گاهی غفلت از یک امر جزیی، موجب ایجاد رخنه و نقطه‌ سلبی در آن کار می‌شود، بنابراین باید مراقب بود که کارها متین، محکم و با شتاب مناسب انجام شود.» با توجه به مصوبه کنگره و سنای آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌ها و در راستای تبیین بیانات امام خامنه‌ای پیرامون برجام خبرنگار صبح صادق گفت‌وگویی را با سه نفر از صاحب‌نظران انجام داده که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.
دولت دنبال یک کار استثنایی بود
دکتر جواد منصوری 
ما انتظار داشتیم که پس از سخنان رهبر معظم انقلاب، سخنگوی دولت درباره برجام و تصمیمات آمریکا و عملکرد ایران توضیح بدهد؛ اما تاکنون مانند بسیاری از مسائل، در مقابل این سخنان سکوت کامل بوده است. متأسفانه چون قرار نیست با دولت برخورد قانونی و مسئولانه که لازمه یک دولت پاسخگو است صورت گیرد؛ دولت مشکلی برای انجام کارهای خود نمی‌بیند و در نهایت دوره خود را می‌گذراند. 
نکته مهم این است که در قرارداد برجام تقریباً همه مسائل یک طرفه است و دولت هم در حال حاضر پاسخگو نیست؛ چرا که چند ماه دیگر به انتخابات ریاست‌جمهوری مانده و بنابراین ما مجبور هستیم با همین دولت بسازیم. 
تصور دولت این بود که می‌تواند در قالب یک کار استثنایی و تاریخی، قضیه برجام را اعلام و به نام خود ثبت کند و وانمود می‌کرد که هیچ مشکلی پس از آن نیست؛ لذا می‌تواند به عنوان یک دولت بسیار موفق و پیروز در صحنه اجرایی کشور، خود را معرفی کند و برای دوره‌های بعد هم این مجموعه را حفظ کند. 
اما دشمنان به این مسائل توجهی نمی‌کنند. آنها عملاً به فکر منافع خود هستند و همه دولت‌ها را فدای منافع خود می‌کنند؛ بنابراین این تصور اشتباه بود و در حال حاضر نیز کار فوق‌العاده‌ای نمی‌توان کرد؛ مگر اینکه مجموعه مقامات کشور یک تصمیم قاطع درباره برجام بگیرند. یا باید وضعیت موجود را بپذیرند که آنها گام به گام جلو می‌آیند، یا اینکه به هر قیمتی در مقابل طرف خود بایستند و هیچ‌گونه امر خلاف قانون و قرارداد را نپذیرند. 
در این میان به نظر می‌رسد مجلس نیز برای اینکه با دولت همکاری کرده باشد با این تصور که مسائل کشور را از این طریق حل کند، حاضر نشد واقعیت قضیه برجام را آن طور که هست بپذیرد. به هر حال مجلس باید وارد شود و به طور جدی مسئله برجام را یا در قالب لغو آن یا در قالب وادار کردن طرف‌های قرارداد به انجام تعهدات خود در دستور کار قرار دهد و اگر این کارها را انجام ندهد به نوعی تسلیم شده و به وضعیت موجود رضایت داده است. 


عجله دولت برای کار انتخاباتی بود
دکتر فؤاد ایزدی 
اولین توافقی که ما داشتیم توافق ژنو بود و دولت آقای روحانی مصمم بود که این توافق، پیش از پایان صدمین روز دولت انجام شود و طبق تاریخ هم این توافق در روز نودونهم فعالیت دولت صورت گرفته است. هیچ دلیلی هم بر این سرعت وجود نداشت. آن صد روز اول، یک شعار تبلیغاتی بود و متأسفانه وقتی انتخابات به پایان رسید، دولت در یک مدت بسیار طولانی در حال و هوای انتخابات بعدی بود و از ابتدا به برجام نگاه سیاسی داشت و هنوز هم نگاه سیاسی و انتخاباتی دارد. 
لذا مشکل از آن ابتدا وجود داشت و به جای اینکه در تکنیک‌های مذاکراتی از اهرم‌های موجود استفاده شود، مذاکره‌کنندگان در دولت، عجله داشتند و این امر در مراحل بعدی هم وجود داشت و شما مشاهده کردید که در حین مذاکرات هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که نباید عجله کرد و اگر نیاز هست؛ باید بازه زمانی موجود تغییر کرده و افزایش یابد.
زمانی که دیگر مذاکرات تمام شده بود و با توجه به افرادی که در مذاکره وجود داشتند و امکاناتی که در کشور وجود داشت، مشخص شد چیزی که منعقد شده است، همان خواهد بود و کار دیگری نمی‌شود انجام داد. 
پس از اتمام مذاکرات، رهبر معظم انقلاب فرموده بودند که خوب شد مذاکرات جمع شد و دنباله‌دار نشد. بعضی‌ها این جمله ایشان را در کنار بیانات هفته گذشته ایشان می‌گذارند و می‌گویند تناقض وجود دارد، در حالی که تناقضی وجود ندارد؛ چرا که زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید مذاکرات پایان یابد، زمانی بود که مشخص بود هر چقدر مذاکرات جلوتر می‌رفت به ضرر ایران تمام می‌شد. به همین دلیل در آن مقطع نباید کار ادامه می‌یافت.
زمانی که دولت در حین مذاکرات برجام عجله بی‌جا کرد، به نتایجی که باید، دست نیافت و طرف مقابل با استفاده از همین عجله، مفادی را در برجام گنجاند که در حال حاضر از آن استفاده می‌کند و هم‌اکنون که مشخص شده برجام منافعی که باید برای ایران دربرمی‌داشت ندارد؛ اظهارات مقامات دولتی بر این اساس است که برای ثمره باغ برجام باید صبر کنیم. 
در یک برهه از زمان عده‌ای در دولت می‌گفتند مشکل کشور این است که  با آمریکا مذاکره نمی‌شود. 
در حال حاضر، ما  بیش از حد معمول و در حد رکورد زدن با آمریکا صحبت کردیم که نتیجه آن برجامی است که در حال تبدیل شدن به خسارت محض است. در حال حاضر باید تحلیل‌هایی که نسبت به برجام صورت می‌گرفت، اصلاح شود و افرادی که تحلیل می‌کردند باید پاسخگو باشند؛ لذا پیش از هر اقدامی برای اصلاح وضعیت موجود، باید اشتباهات گذشته را بپذیریم و سیاست‌های خارجی خود را بازبینی کنیم. 
بحث اصلی ما در مذاکرات، تحریم‌ها بود. فردی که از طرف نظام بانکی کشور، نماینده و پیگیر بحث تحریم‌ها بود بعداً مشخص شد که نفوذی و جاسوس بوده است. نفوذی بودن یک سری افراد مشخص شده است، ولی عده‌ای هم تصور می‌کردند که در راستای منافع کشور کار می‌کنند؛ اما در حقیقت، به دنبال اجرا کردن سیاست‌های طرف مقابل بودند که نتیجه آن وضعیت فعلی شده است. 
نیروهای اطلاعات امنیت کشور باید گروه اول را شناسایی کرده و با آنها برخورد کند و گروه دوم نیز باید نگاه، تحلیل‌ها و مناسبات خود را اصلاح کنند.


برخورد باید متناسب با اقدامات طرف مقابل باشد
دکتر سیدحامد موسوی 
بحث برجام از زوایای مختلفی قابل بررسی است. با نگاهی خوش‌بینانه می‌توان گفت، عجله دولت ایران و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور درباره برجام، به دلیل از میان برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بود. نگاه من به تیم مذاکره‌کننده که انسان‌های مؤمن و انقلابی هستند، این‌گونه است؛ اما به طور قطع، خارج از وزارت امور خارجه، متأسفانه اشخاص، احزاب و رسانه‌های مختلف بر روی تیم فشارهایی می‌آوردند تا مذاکرات سریع‌تر به نتیجه برسد. وقتی طرف مقابل احساس کند، شما به این توافق نیاز مبرم دارید به یقین قدرت چانه‌زنی کاسته می‌شود.
ممکن است آمریکایی‌ها درباره تحریمی که علیه ایران در سنای آمریکا، با ۹۹ رأی موافق و یک رأی ممتنع و پیش از آن در مجلس نمایندگان با 419 رأی موافق و یک رأی مخالف تصویب شد، بگویند که این تحریم ربطی به برجام نداشته است؛ زیرا ما در برجام تعهد داده‌ایم که فقط تحریم‌های هسته‌ای برداشته شود، در صورتی که این تحریم پیش از جریان هسته‌ای، یعنی در سال 1996 وضع شده بود. البته متن این تحریم اشاره می‌کند که به دلیل تلاش برای دستیابی به سلاح کشتار جمعی این تحریم وضع می‌شود؛ امری که برجام آن را باطل کرده است؛ از همین رو تمدید تحریم‌های ده ساله در واقع نقض برجام است و عملاً این تحریم‌ها سبب می‌شود دستاوردهای برجام برای ما به حداقل می رساند.
برخوردها و نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه به دلیل این است که روند فعلی، تازه شروع ماجرای برجام است. در حال حاضر، در کنگره آمریکا 96 لایحه تحریم علیه ایران وجود دارد که تک‌تک آنها از سوی جمهوریخواهان رأی‌گیری و وضع خواهد شد، مگر اینکه ما محکم جلوی این روند بایستیم.
تنها راه این است که آمریکا را متوجه کنیم اگر شما تحریم‌های جدید وضع کنید، در مقابله‌به‌مثل، ما نیز کارهایی را انجام خواهیم داد که نوع این برخورد باید در سطح کلان کشور بررسی و تصمیم‌گیری شود.اگر ما عکس‌العمل نشان دهیم، دو حالت وجود دارد؛ یک حالت این است که طرف مقابل کوتاه می‌آید و به عمل به تعهدات خود روی می‌آورد که در این صورت برجام حفظ می‌شود و حالت بعدی این است که طرف مقابل کوتاه نمی‌آید و در عمل برجام منتفی می‌شود. در اینجا می‌توان گفت، باید به این نکته توجه داشته باشیم که ضروری است برخورد ما متناسب با اقدامات طرف مقابل باشد.

  سجاد عابدی/ در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران، ملاحظات امنیت ملی کشور دچار تحولات گوناگونی شده و دگرگونی‌ها در پرتو پیگیری و استمرار برخی از ویژگی‌های کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی جریان داشته‌اند. ملاحظات امنیتی کشور به سه گفتمان بسط‌محور، حفظ‌محور و رشدمحور تفکیک می‌شود. در هر گفتمان چهار متغیر اساسی، یعنی «اهداف و اصول امنیت ملی»، «قدرت ملی»، «تهدیدها و آسیب‌پذیری‌های امنیت ملی» و نهایتاً «سیاست‌های امنیت ملی» مدنظر قرار گرفته است. بیداری اسلامی، چگونگی پیدایش و سرعت رشد آن، چنان ناگهانی و سریع بود که بیشتر تحلیلگران و ناظران را شوکه کرد. از سوی دیگر پیدایش گروه‌های تندرو که در پی قفل شدن و بن‌بست جریان آزادی‌خواهانه در سوریه پدید آمد و رشد سریع گروهی مانند داعش که تا یکی دو سال پیش نامی در کنار دیگر نام‌های تندرو با مشی القاعده بود و گرفتن بخش‌های وسیعی از غرب عراق و شرق سوریه و تبدیل آن از یک گروه چریکی به یک شبه‌کشور، زمین بازی را به طور کامل عوض کرد. البته بی‌شک این امر نمی‌تواند بدون هماهنگی دستگاه‌های امنیتی در کشورهای منطقه و جهان رخ داده باشد. 
به این ترتیب، جنس چالش‌های منطقه از طی یکی دو سال از حالت نرم به حالت سخت تغییر کرد. در تحلیل علل پیدایش، چالش‌های پیشرو و به تبع آن تعیین جهت‌گیری راهبردهای دفاعی، دو رویکرد اساسی را می‌توان مدنظر قرار داد. در رویکرد اول وزن تحلیل بر روی صحنه‌گردانی قدرت‌های جهانی است و نیروهای منطقه بیشتر مهره‌هایی هستند که در زمین دشمن بازی می‌کنند. 
بر این اساس، اگر بپذیریم که کشورهایی در منطقه مانند ترکیه، عربستان و قطر به نحوی از انحا در نقل و انتقال نیرو، حمایت‌های مالی و تأمین ادوات نظامی دخیل هستند، آیا باید بپذیریم که سیاست این کشورها به مثابه قدرت‌های تأثیرگذار منطقه در حفظ ثبات و توازن قوا تغییر کرده است‌؟ آیا عربستان به دنبال ژاندارمی در منطقه خلیج فارس است؟ آیا ترکیه به دنبال احیای امپراتوری عثمانی در منطقه است؟ آیا کشور قطر به پشتوانه منابع مالی هنگفت به دنبال تبدیل شدن به قطبی تأثیرگذار در منطقه است؟ آیا این حوداث به این معنا است که گفتمان قرن بیستم که در آن رژیم صهیونیستی محوری‌ترین دشمن بود، تغییر کرده و بازسازی و بازآرایی نقشه سیاسی منطقه با راهبری مثلث عربستان، قطر و ترکیه در دستور کار این‌گونه کشورها قرار گرفته است؟ در این بین جایگاه ایران کجاست؟آیا سیاست امنیتی باید متمرکز بر حفظ امنیت داخلی باشد، یا از هم پاشیدگی امنیت منطقه‌ای خواه ناخواه به ایران نیز کشیده خواهد شد؟ اگر حفظ بی‌طرفی مردود است، مشارکت در تأثیرگذاری بر روند حوادث تا کجا و به چه نحو باید باشد که به تبع آن راهبرد امنیتی‌مان تنظیم شود؟
نکته اینجاست که اگر داعش که رها از هر نوع پایبندی به هرگونه پیمان و معاهده بین‌المللی است، بازوی اجرایی این سیاست قدرت‌های نوظهور منطقه شده باشد، در آن صورت اوضاع کمی پیچیده‌تر و بغرنج‌تر خواهد شد. داعش آنگونه که تاکنون نشان داده است بیشترین انرژی خود را بر بسط سیطره و نفوذ خود در منطقه گذاشته است. همانگونه که شواهد نیز نشان می‌دهد داعش در جنگ به هیچ یک از معاهدات و موازین بین‌المللی پایبند نبوده و اساساً جنگ خود را با نظام سلطه غربی در جهان می‌داند. بنابراین با توجه به جاذبه و کششی که این گروه در میان مسلمانان در لایه‌های مختلف قدرت در کشورهای آسیای میانه و به ویژه پاکستان و حتی سوریه دارد، سناریوی دستیابی داعش به سلاح‌های نامتعارف و کشتار جمعی همچون سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی چندان نامحتمل نمی‌باشد که تحقق آن می‌تواند زمین بازی را به طور کامل عوض کند.
اینکه داعش با کشورهای حامی و پدیدآورنده و پشتیبان خود چگونه برخورد کرد نیز می‌تواند در ‌تعیین راهبرد امنیتی ایران تعیین‌کننده باشد. آیا این اتحاد میان این کشورها و گروه داعش راهکاری موقت و کوتاه‌مدت است، یا راهبردی بلندمدت؟ در فرض اول، با فراهم شدن ثبات نسبی در قلمرو این گروه، چالش‌ها و درگیری‌ها به سمت کشورهای عربی خلیج فارس در جنوب و ترکیه در شمال سرریز خواهد شد، در حالی که در حالت دوم، داعش بیشتر نقش گروه دست‌نشانده رقبای منطقه‌ای ایران را ایفا خواهد کرد که می‌تواند با تحریک انگیزه‌های دینی، مرزهای غربی ایران را با چالش مواجه کند.مهم اینکه امکان وقوع این چالش‌ها، همگی، همزمان و در آینده نزدیک می‌باشد و همین امر به شدت بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید. بر این اساس، بجاست که راهبرد امنیتی ایران در منطقه بسیار هوشمند، منعطف و عملیاتی (قابل اجرا) باشد. 

 بیلبورد رهبری در آلمان
رادیو دویچه وله آلمان درباره نصب بیلبوردهای تصاویر و جملات رهبر معظم انقلاب در شهرهای آلمان نوشت: «عکسی از رهبر معظم انقلاب اسلامی با جمله‌ای در دعوت به مطالعه درباره اسلام به همت گروه«letter4u» در دو شهر بزرگ آلمان بر روی بیلبوردهای تبلیغاتی منتشر شده و جمله‌ای به زبان آلمانی در کنار آن نوشته شده است: «با اسلام از طریق منابع واقعی آشنا شوید، منابع دست اول. با اسلام از طریق قرآن و سرگذشت پیامبر بزرگ آن مأنوس شوید.» سرآغاز تشکیل این گروه به نامه‌ای بر می‌گردد که رهبر معظم انقلاب پس از حملات تروریستی پاریس خطاب به جوانان اروپایی منتشر کردند و در آن دو مؤلفه «پرخاشگری» و «بی‌بندوباری اخلاقی» را، که به مؤلفه‌های اصلی فرهنگ غربی تبدیل شده‌اند، عامل بروز چنین حملاتی برشمردند.

راهکار حل مشکلات مشهد
علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی گفت: «در چند سال گذشته در مشهد حادثه‌ای رخ داده بود و گزارشی از آن به حضرت آقا ارائه شد و رهبر معظم انقلاب فرمودند که ببینید در مشهد چه می‌کنند شما نیز همین کار را بکنید. مشکلات دیگر کشور و مشکلات اجرایی را عزیزان مسئول ما با همین تدبیر و احساس مسئولیت در مشهد برطرف کنند.»

خوابگاه
 وزارتخانه‌ها
جلودارزاده، نماینده مجلس درباره سانحه قطار گفت: «این سانحه، یک سانحه هوایی نیست که مسئله تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور آن را ایجاد کرده باشد.» وی با بیان اینکه «این روزها در بعضی از وزارتخانه‌ها، همه اتاق‌ها مثل خوابگاه است و همه کارمند‌ها در انتظار پایان ماه هستند.» اظهار داشت: «اینها باید دوباره راه بیفتند، هشت سال سیستم کارمندان این‌گونه راکد بوده‌؛ اما اکنون نیاز داریم به جای اینکه مسئولان به جای کارمندان کار کنند، سیستم‌ها را کارآمد کنند.»

مذاکره دوباره
یکی از اهداف آمریکا از وضع تحریم‌های جدید این است که ایران را دوباره به مذاکرات وارد کند. باب کورکر، سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی که از نامزدهای ترامپ برای تصدی وزارت خارجه به شمار می‌آید، نیز در این باره گفته است ترامپ خواستار مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای است. «ای‌بی‌سی‌نیوز» به نقل از کورکر نوشت: «تمدید قانون تحریم‌های ده ساله ایران، این تضمین را می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا می‌تواند تحریم‌هایی را که اوباما برای اجرای توافق هسته‌ای با ایران از میان برداشته بود، بار دیگر احیا کند.»

 شش اشتباه
عملکرد آقای روحانی و جریان غربگرا در برجام به مرحله‌ قضاوت و محاسبه‌ هزینه، فایده رسیده است. شش اشتباه آقای روحانی در برجام عبارتند از: فریب استراتژیک و اشتباه محاسباتی، سهل‌اندیشی در اعتماد به وعده‌های آمریکا، واگذار کردن تمام مزیت‌های رقابتی ایران، عجله در توافق و اجرای تعهدات ایران در برجام، عدم اخذ تضمین‌های محکم برای چانه‌زنی و باز گذاردن دست آمریکا برای اقدام علیه ایران.
در میان اشتباهات آقای روحانی، عجله در توافق و اجرای تعهدات ایران، مهلک‌ترین اقدام وی بود. حالا مردم منتظر تمهیدات دولت و جریان غربگرا هستند، هر چند که این قاعده تغییر نمی‌کند و آزموده را آزمودن خطاست.

نکته: در یک شب سرد زمستان پادشاهی از قصر خارج شد، هنگام بازگشت، نگهبان با انگیزه‌ای را دید که با لباسی اندک در سرما نگهبانی می‌داد. از او پرسید: سردت نیست؟ نگهبان پیر گفت: چرا‌ ای پادشاه! اما لباس گرم ندارم و مجبورم تحمل کنم. پادشاه گفت: من الآن داخل قصر می‌روم و می‌گویم یکی از لباس‌های گرم مرا را برایت بیاورند. نگهبان ذوق‌زده شد و از پادشاه تشکر کرد. اما پادشاه به محض ورود به داخل قصر، وعده‌اش را فراموش کرد. صبح روز بعد جسد سرمازده پیرمرد را در حوالی قصر پیدا کردند، در حالی که در کنارش با خطی ناخوانا نوشته بود: «ای پادشاه! من هر شب با همین لباس کم سرما را تحمل می‌کردم، اما وعده لباس گرم تو، مرا از پای درآورد».
نظر: بنا به وعده آمریکا به مذاکره‌کنندگان هسته‌ای درباره لغو تحریم‌ها و بهبود اوضاع ایران پس از برجام دولتمردان ایرانی به این وعده‌ها دلخوش کردند و هر روز آن وعده‌های آمریکایی را برای مردم بیان می‌کردند تا به مذاکرات دولت دلگرم شوند. رئیس‌جمهور یک‌بار آن را «آفتاب تابان»، بار دیگر «فتح‌الفتوح» و بار دیگر «باغ سیب و گلابی» نامید. وی حتی در یکی از سخنرانی‌ها (23 تیر 94) گفت: در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها به طور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق و حتی تحریم تسلیحاتی هم کنار گذاشته می‌شود. اکنون که کدخدا آن وعده‌های نخستین خود را از یاد برده است، دولتمردان حاضر نیستند پاسخگوی مردمی باشند که در انتظار نتایج برجام هستند. به عقیده کارشناسان دلگرم بودن به وعده‌های برجام بیشترین تأثیر منفی را بر اقتصاد داشته است.

 محمد حسین مصطفایی/  در حالی که آمریکا در ماه‌های اخیر در صدد بوده است بی‌اعتباری برجام و ضعف دیپلماسی ما را به جهان نشان بدهد، مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان از اعلام موضع صریح و رسمی درباره بدعهدی آمریکا به هر دلیلی پرهیز کرده‌اند. پنج‌شنبه شب طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، با 99 رأی مثبت در برابر صفر رأی منفی در سنا به تصویب رسید. حتی اگر اوباما نیز رأی سنا را وتو کند، این طرح باز هم به قانون تبدیل می‌شود؛ چراکه بیش از دوسوم در هر دو مجلس به این طرح رأی داده‌اند.
ماجرای تمدید قانون تحریم‌های ایران، محکی جدی برای ایران در جهت مدیریت بحران‌های فراوانی است که احتمالاً در مسیر اجرای برجام برای ایران طراحی خواهد شد. به ویژه در دولت آینده آمریکا، کنگره با همکاری کاخ سفید، اجرای اقدامات آزاردهنده و تحریک‌آمیزی را آغاز خواهند کرد.
این درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان 23 خرداد ماه 1395، در صحن علنی مجلس در واکنش به اظهارات منتقدان برجام و تأکید آنان بر بدعهدی‌های احتمالی کاخ سفید و آمریکایی‌ها به صراحت گفت که تصویب طرح تمدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران مغایر برجام است و ایالات متحده نباید چنین کاری کند.
ظریف همچنین در بخشی از سخنان خود در پاسخ به پرسش یکی از نمایندگان درباره زمان لغو قانون کلی تحریم‌های ایران معروف به «داماتو»، عنوان کرد: «دیگر قانون داماتو وجود ندارد؛ بلکه قانونی به‌اسم ISA (قانون تحریم‌های ایران) وجود دارد که در پایان سال 2016 مدت آن تمام می‌شود.»
وی خاطرنشان کرد: «ظاهراً گروهی به‌دنبال تمدید این قانون هستند که ما نیز تذکر داده‌ایم که تمدید این قانون مغایر برجام است، آنها نیز در جلسه استماع کنگره تأکید کرده‌اند که نحوه مواجهه با این قانون باید طوری باشد که برجام را نقض نکند.»
در این پاییز اعتماد، محمدجواد ظریف هنوز هم اعتمادش را به آمریکا از دست نداده و پس از تصویب تمدید تحریم‌ها در سنا برخلاف سخنان گذشته‌اش گفت: «این کاری که در سنا انجام شد در صورتی که به امضای رئیس‌جمهور آمریکا هم برسد، اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات خود عمل می‌کند.»

با افتخار ایرانی‌ام
اکبرخان، کارگردان سریال « شمشیر تیپو سلطان» می‌گوید: «دوست نداشتم این مسائل را به صورت عمومی در مصاحبه با رسانه‌های ایرانی بگویم؛ اما ایرانی بودن در DNA بنده موجود است. من از نوادگان نادرشاه هستم و مادر مادربزرگم اهل شیراز بوده است.
 من با افتخار شیعه هستم. این بهترین دلیلی است که برای دوست داشتن ایران دارم. ما در بنگرون هند،  قبرستان خصوصی داریم که فقط شیعیان را در آن دفن می‌کنند.
 قبرستان خانم کیاب‌سلطان که دختر پادشاه ایران، نادرشاه است و این قبرستان را از همان زمان اجداد من تأسیس کردند.»

پایان کدخداباوری
عضو تیم سابق مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: «عده‌ای با دادن نشانی غلط، اتکا به بیگانگان را کلید گشاینده همه معضلات و مشکلات معرفی کرده و با این کار یأس و نومیدی را در میان مردم ترویج می‌کنند.» علی باقری افزود: «بنابراین امروز باید همه با اتکا به توانمندی‌های ملی حول رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مجتمع شوند و پرچم اعتماد به آمریکا را که نماد سیاست خارجی کدخداباوران است، به آتش بکشند.»

تشویق یک نجومی‌بگیر
در حالی که اسماعیل لله‌گانی در پی رسوایی دریافت حقوق نجومی‌اش از مدیریت بانک صادرات کنار گذاشته شده بود، ولی خبر رسیده است که وی با حکمی جدید ـ که اتفاقاً مورد تأیید بانک مرکزی است ـ مدیر مؤسسه اعتباری توسعه شده است. بانک مرکزی در همین زمینه اعلام کرده است، لله‌گانی مدیر پروژه ادغام مؤسسه اعتباری توسعه با مؤسسه وحدت شده است. بنابراین، مدیریت لله‌گانی پس از ادغام مؤسسه منوط به نظر هیئت‌مدیره مؤسسه توسعه است. شواهد گویای آن است که اسماعیل لله‌گانی زمانی که مدیرعامل بانک صادرات بوده، ماهانه 57 میلیون تومان بابت مدیریت این بانک دریافت می‌کرده است؛ وی از جمله مدیرانی بود که در زمان افشای حقوق‌های نجومی با حکم وزیر اقتصاد عزل شد.

  رسول سنائی‌راد/ تحریم‌های موسوم به طرح داماتو که از سال ۱۹۹۶ کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌‌کند به صورت ۱۰ ساله پیش‌بینی شده بود که پس از انقضا، در سال ۲۰۰۶ تمدید شد و دوره دوم آن تا پایان سال ۲۰۱۶ به سر می‌رسید؛ اما با تمدید مجدد آن از سوی مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، تنها تأیید رئیس‌جمهور آمریکا باقی مانده که با لگدپراکنی آمریکایی‌ها، نقض برجام عملاً کلید خورده و پایبند نبودن کاخ سفید به مفاد مندرج در برجام به صورت عملی به اثبات برسد.
البته، آمریکایی‌ها به بهانه اینکه این تحریم‌ها مربوط به گذشته است، سعی دارند چنین القا کنند که این اقدام وضع تحریم جدید نبوده و لذا نقض برجام هم محسوب نمی‌شود.
اما همچنان که رئیس محترم جمهور کشورمان اعلام داشته بود، فلسفه اصلی برجام برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان بوده که باید با پذیرش برجام جملگی و بالمرّه برداشته می‌شد و قانون داماتو نیز ملغی شده به‌ حساب می‌آمد. کمااینکه وزیر محترم امور خارجه نیز هنگام حضور در مجلس شورای اسلامی، آن قانون را پایان یافته اعلام کرده و تمدید آن را مغایر با برجام اعلام کرده است. علاوه بر این در متن برجام نیز به لغو این طرح ظالمانه تصریح شده است؛ لذا اقدام نمایندگان و سناتورهای آمریکایی نقض قطعی برجام و اصرار بر همان رویه دائمی استفاده از فشار برای دستیابی به اهداف به شمار می‌آید که موارد ذیل در استفاده از این رویه مؤثر بوده است:
۱ ـ طمع طرف آمریکایی به برجام به‌‌مثابه ابزاری برای وارسی توانمندی‌ها و فرسایش اقتدار جمهوری اسلامی ایران و شکل‌دهی به روندی که نه تنها قدرت‌یابی ایران را مهار کند؛ بلکه به تدریج زمینه تبدیل کشورمان را به یک متحد منطقه‌ای یا عنصر وابسته و تابع فراهم آورده و موقعیت رژیم صهیونیستی را تثبیت و متحدان منطقه‌ای خود را نیز از نگرانی نسبت به حوزه نفوذشان رهایی بخشد؛ لذا برجام تنها یک گام برای چنین هدفی دیده شده که آنچه تهدید قدرت‌یابی جمهوری اسلامی ایران نامیده می‌شود را برطرف سازد، نه اینکه به روند ستیزه و تقابل در قالب توافقی منصفانه پایان دهد.
۲ ـ تعجیل دولت یازدهم در پیشبرد مذاکرات  و توافق بر روی برجام با تصور کارساز بودن اعتمادسازی با متعهد شدن به برخی اقدامات و انجام تعهدات بدون مابه‌ازا، به تصحیح انگاره و تصور طرف آمریکایی‌ و رفع ابهامات احتمالی آنان انجامید؛ تصوری که تنها به سوزاندن برگه‌های قدرت از یک‌سو و دامن زدن به تصور غلط دشمن نسبت به موقعیت و شرایط جمهوری اسلامی از سوی دیگر منتهی شده و این انگاره غلط را که فشار و تحریم موجب تغییر رفتار جمهوری اسلامی شده، تقویت کرد.
۳ـ غفلت از ماهیت استکباری، فریبکارانه و غدّارانه آمریکا و اعتماد به قول‌های شفاهی دولتمردان حاکم بر کاخ سفید و تکیه بر ساختار سست برجام، ابراز ذوق‌زدگی نسبت به دستاوردهای احتمالی و نسیه برجام که نه تنها طمع دولتمردان گرگ‌صفت آمریکایی را نسبت به مؤثر بودن ابزار فشار برانگیخت؛ بلکه این تصور را به آنان منتقل کرد که اجرای برجام به هر شکل در داخل جمهوری اسلامی مدافعانی دارد که همین وعده‌های نسیه و حواله‌های کاغذی را گشایش‌های بزرگ جلوه داده و خط فریب و انتظار را به داخل ایران به شکل نیابتی منتقل می‌کنند که به معنای ایجاد شکاف و تزلزل در خط مقاومت و ایستادگی به نفع استقلال و پیشرفت کشور و بی‌اعتنایی به فشار دشمن برای دست کشیدن از مدار و روند قدرت‌یابی است.
با توجه به نکات فوق، اینک لگدپرانی طرف آمریکایی به برجام و نقض آن بهترین فرصت برای جمهوری اسلامی ایران است که این بدعهدی‌ و پیمان‌شکنی را با بهره‌گیری از دیپلماسی رسمی و عمومی به جهانیان انعکاس داده و با اثبات نقض برجام از سوی آمریکا زمینه اقدامات جبرانی‌ و مقابله‌به‌مثل را فراهم سازد. البته، به موازات آن، تغییر رویه دولتمردان ما در داخل و پیشه کردن صداقت با مردم و بیان واقعیت‌های مربوط به برجام و اعلام بدعهدی‌ها و اقدامات مغایر با برجام از سوی دولتمردان آمریکایی به جای بزک کردن چهره عهدشکنان و نشان دادن باغ سبز خیالی به مردم و وعده‌های نسیه نسبت به آینده برجام نیز امری ضروری به شمار می‌آید.
همچنین، تقویت وحدت ملی و همکاری تمامی قوا برای تنبیه دشمن و دفاع از حقوق مسلّم کشورمان در برابر اراده استکباری کاخ سفید، از دیگر لوازم حرکت به سمت اقدامات جبرانی است که در این میان نخبگان فکری و غیور به حکم جهاد کبیر در تبیین واقعیت‌ها و ضرورت‌ها نقش پیشگام را برعهده خواهند داشت.