حسن ابراهیمی/ سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح یکی از سه سازمان خدماتدهنده اصلی بیمههای درمانی در کشور است که کارکنان رسمی، پیمانی، وظیفه و بازنشسته نیروهای مسلح و خانوادههای آن را تحت پوشش دارد. به دلیل حساسیت خدمات درمانی برای این گروه از اقشار جامعه و نیز با توجه به اینکه این قشر در مواقع حساس، به ویژه در مسائل نظامی درگیر هستند، خدمات درمانی باید به نحو مطلوب به آنها ارائه شود؛ لذا امروز حجم و نوع خدمات این سازمان از نظر کمّي و کیفی بیش از سایر سازمانهای بیمهای درمانی است.
بر این اساس، برای بهبود خدمات این سازمان باید به سمت بهبود قوانین و رویههای سازمانی برود. در ادامه به بخشی از این بهبود رویهها و نیز خدمات اشاره میشود.
تسهیل خدمات ارائه شده سازمان
پیش از این، بیمهشدگان نیروهای مسلح برای دریافت هزینههای درمانی از سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ملزم به ارائه شماره حساب بانکی فیش حقوقی یا تأییدیه بانک بودند و از این بابت دچار زحمت و زمان میشدند.
به منظور تسهیل خدمات و افزایش رضایت بیمهشدگان از تیرمـاه سال جاری الزام ارائه فیش حقوقی و شماره حساب بانکی از سوی بیمهشدگان حذف و به این ترتیب سرعت پرداختها ارتقا یافته است. از این پس پرداختهای سازمان به بیمهشدگان به طور مستقیم به حساب حقوقی آنها و بدون محدودیت نزد بانکهای مختلف واریز میشود.
با اصلاح این روش، سالیانه از حدود 100 هزار مراجعه بیمهشدگان به بانک کاسته شده و دریافت حدود 500 هزار فیش حقوقی از سوی سازمان را منتفی کرده است.
دفترچه بیمه
چک سفید امضا
با توجه به اینکه دفترچه بیمه نیروهای مسلح به دلیل وجود بیمه مکمل، تعهدات بیشتر و برتری نسبت به سایر بیمهها دارد، لازم است بیمهشدگان در مراقبت و استفاده صحیح از آن توجه بیشتری داشته باشند. در واقع، دفترچه بیمه درمانی نیروهای مسلح مانند یک چک سفید امضا است که باید در نگهداری و استفاده از آن دقت لازم را داشت.
بر این اساس، سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح برای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی اقدام به وضع قوانینی برای درج نمره منفی و اقدامات بعدی در رابطه با سوءاستفاده از این دفترچه کرده است. بنابراین طبق اعلام این سازمان بر اساس جدول زیر نمرات منفی لحاظ خواهد شد.
بر اساس هر یک از این موارد و وارد آمدن هرگونه خسارت ناشی از عدم استفاده صحیح از دفترچه بیمه، نمره منفی محاسبه شده و در سوابق بیمه شده و سرپرست لحاظ خواهد شد.
تکرار تخلف در نوبتهای بعدی امتیاز منفی دو برابر داشته و در صورتی که موارد ذکر شده همراه با تخلفات سنگین باشد، ضریب افزایشی تعلق میگیرد.
متناسب با نمره منفی پیامدهایی مانند تذکر، توبیخ سرپرست، ابطال دفترچه، جریمه، اعلام به یگان خدمتی، ارجاع به مرکز قضایی و... اعمال خواهد شد.
باید توجه داشت که تمام نسخ و هزینههای درمانی بیماران ثبت میشود و چنانچه فردی دیگر از دفترچه استفاده کند، تمامی اقدامات درمانی انجام گرفته برای او به نام صاحب دفترچه ثبت میشود.
بیمه آنلاین
دندانپزشکی
همچنین در راستای تسهیل خدمات بیمه و سلامت دندان، طرح بیمه الکترونیک آنلاین دندانپزشکی در درمانگاههای نیروهای مسلح به مرور اجرا خواهد شد. این طرح که در پس از شش ماه از عملیاتی شدن به مرحله استقرار رسیده، به مرور در درمانگاههای تخصصی دندانپزشکی نیروهای مسلح به اجرا درمیآید و امید است با موفقیت آن ضمن آشنایی مسئولان نظام سلامت کشور و نیروهای مسلح با دستاوردهای سهجانبه آن، زمینه توسعه طرح در سایر مراکز دندانپزشکی فراهم آید.
از مزایای این طرح میتوان به؛ ایجاد پرونده سلامت دندانپزشکی، دسترسی به سوابق درمانی بیماران، حذف مراجعه بیماران برای تأیید نسخه، تسهیل خدمات و رضایت بیماران و مراکز، جلوگیری از خدمات تکراری و کاهش هزینهها، کنترل تخلفات و نظارت آنلاین بر مراکز، جلوگیری از استفاده غیر از دفترچه یا دفترچههای تقلبی، کنترل اعتبار بیمه فرد و افزایش بهرهوری از منابع مالی اشاره کرد.
اطلاعرسانی
پیامکی
موضوع دیگری که همواره دغدغه خدماتگیرندگان از سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح بوده، بحث اطلاعرسانی است که باید در راستای تسهیل خدمات و افزایش رضایتمندی انجام میگرفت. بر این اساس با توجه به تأمین زیرساختهای نرمافزاری، سختافزاری و اخذ مجوزهای لازم برای ارسال پیامک در مورد خدمات روز پرداخت، پیامکهای اطلاعرسانی برای سرپرست بیمهشدگان ارسال خواهد شد.
بر این اساس سرپرست باید درخواست فعالسازی این خدمت را در زمان دادن مدارک یا حضور در دفاتر ارائه کند و در رابطه با درج درست شماره همراه خود و به روزرسانی آن دقت لازم را داشته باشد.
پیشبینی میشود این خدمت بتواند از حجم زیادی از مراجعه حضوری به سازمان بکاهد. از سویی اطلاعرسانی خدمات و اخبار سازمان نیز در پایگاه اطلاعرسانی سازمان به نشانی
http://www.esata.ir/web/sakhad
انجام میپذیرد.