خانه‌ات که اجاره‌ای باشد
دائم به کودکت می‌گویی:
میخ نکوب، روی دیوارها نقاشی نکش...!
مراقب خانه باش
اما این همه مراقبت برای چیست؟!
چون خانه متعلق به تو نیست، متعلق به صاحبخانه است...
چون این خانه دست تو امانت است.
خانه دلت چطور؟!
خانه دل تمامش متعلق به خداست
در خانه خدا نقش گناه کشیدن و میخ گناه کوبیدن ممنوع!
امام صادق(ع) فرمودند: یعقوب با دیدن یوسف پیاده شد، یوسف خواست پیاده شود، اما مقام و ریاست نگذاشت در مقابل پدر پیاده شود، همین که بر پدر سلام کرد، جبرئیل نزد یوسف آمد و گفت: ای یوسف! خداوند متعال به تو می‌گوید: چه شد که در مقابل بنده شایسته من پیاده نشدی؟ باز کن کف دست خود را، یوسف دست خود را گشود، ناگاه نوری از میان انگشتانش خارج شد، پرسید: این چه بود؟
جبرئیل گفت: (نور پیامبری بود) هرگز از نسل تو پیامبری نخواهد آمد، این مجازات تو بود برای برخوردت با پدرت یعقوب که در مقابل او از اسب پیاده نشدی.
علل‌الشرایع، باب 47، حدیث 2

گفت‌وگو با مهدی خالقی، پرکارترین فیلمساز جشنواره عمار
 مهدی امیدی/  مهدی خالقی، پرکارترین فیلمساز جشنواره عمار است. این مستندساز مشهدی، از نخستین دوره تاکنون، تنها فیلمسازی است که در هر دوره، آثاری را در این جشنواره نمایش داده است. او امسال هم با پنج فیلم مستند، ازجمله دو فیلم درباره مدافعان حرم در هفتمین جشنواره عمار، شرکت کرده است. به مناسبت آغاز جشنواره عمار، گفت‌وگوی ما با مهدی خالقی را بخوانید.
* نام شما را در همه دوره‌های برگزاری جشنواره عمار دیده‌ایم، تا به حال چند فیلم در این جشنواره داشته‌اید و دلیل این حضور پررنگ چیست؟
عمار، خانه ماست. خانه همه هنرمندان حزب‌اللهی، جشنواره عمار است و بودن در خانه طبیعی است. من هم در هفت دوره جشنواره عمار بیش از 30 فیلم داشته‌ام. 
* سیر جشنواره عمار را در این هفت دوره چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رشد کمّی جشنواره عمار کاملاً مشهود است؛ یعنی هم تعداد آثار و هم بخش‌های جشنواره، افزایش چشمگیری داشته است. اما از نظر کیفی، دو نکته مهم دیده می‌شود؛ اول اینکه فیلم‌های فیلمسازان جشنواره عمار از نظر قابلیت‌های تکنیکی، رشد کرده است. من فکر می‌کنم که این رشد یک دلیلی دارد که نکته دوم است، آن هم اینکه فیلمسازان جوان انقلابی، به تدریج قابلیت‌های موضوعات جشنواره عمار را کشف کرده و بهتر استفاده می‌کنند.
* دوره هفتم عمار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
دوره هفتم ، دوره رقابت شدید آثار خوب است. در جشنواره‌های دیگر، رقابت بر سر گرفتن جایزه است؛ اما در عمار، رقابت اصلی در قرار گرفتن در بسته‌های اکران مردمی است. این، جایزه اصلی جشنواره عمار است. در بخش مدافعان حرم، این رقابت بیشتر است. این اتفاق هم در نوع خودش بسیار جالب است.
* جشنواره عمار، یک جشنواره مردمی شناخته می‌شود؛ اما برخی معتقدند که چون بودجه جشنواره، مردمی نیست؛ بنابراین نمی‌توان آن را یک رویداد مردمی دانست، نظر شما چیست؟
واقعاً جشنواره عمار در هیچ دوره‌ای بودجه زیادی نداشته است. آن‌طور که من می‌دانم، بودجه جشنواره عمار در مقایسه با سایر جشنواره‌هایی که بازخورد و استقبال از آنها کمتر از عمار است و هیچ محتوایی هم ندارند، به مراتب پایین‌تر است. درباره عبارت مردم هم باید گفت که جشنواره عمار از ابتدا تکلیفش را با خودش روشن کرده است. تکلیف، برگزاری یک جشنواره سینمایی با پیوست اجتماعی بوده است؛ یعنی خواسته سامانه و سازمانی را بسازد که جزو ستون‌های اصلی آن، تماشا و مردم باشد. نمود چنین رویکردی، اکران‌های مردمی هستند. هم مردم در ذیل موضوعات فیلم‌ها دیده شوند و هم مردم فیلم‌هایی که درباره خودشان ساخته می‌شود را ببینند. برای نمونه، من سال 92 فیلمی با عنوان «پوستین وارونه» ساختم که هنوز هم در قالب اکران‌های مردمی دیده می‌شود. این اتفاق بسیار ارزشمندی است. جاری بودن در زمان و ارتباط با مردم در این جشنواره، یک واقعیت انکارناپذیر است و من در جایگاه یک فیلمساز، به مردمی بودن عمار شهادت می‌دهم. 
* بنا به گفته رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار، هدف اصلی این جشنواره، ایجاد سازمان تماشا برای آثار سینمایی انقلاب است، به نظر شما جشنواره عمار چطور می‌تواند این سازمان را ایجاد کند؟
عمار یک جشنواره جهادی و انقلابی است که فیلمسازان آن یک لشکر هستند، به نظر من این لشکر در پی گشودن جبهه‌‌ها و فتح خاکریزهای جدید است. جبهه جدید این جشنواره، اکران و تماشاست. پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ما کمتر از سه میلیون نفر بوده است؛ یعنی 77 میلیون ایرانی سینما نمی‌روند و نسبت به آثار سینمایی بی‌توجه هستند. عمار قصد دارد در اکران‌های مردمی خود این دسته مخاطبان بالقوه را بالفعل کند؛ یعنی مردم را پای دیدن فیلم‌هایی که در اکران‌های سینمایی مظلوم واقع می‌شوند، بیاورد. مثل اتفاقی که برای فیلم «یتیم‌خانه ایران» افتاد و به این فیلم ارزشمند ظلم شد.
* چه نقاط ضعفی را در جشنواره عمار می‌بینید؟
یکی از مهم‌ترین خلأها در برگزاری این جشنواره و عملکرد دبیرخانه و ستادها و مراکز آن، نظم است. حضور نداشتن در فضای مجازی، یکی دیگر از خلأهای جشنواره عمار است. همچنین عمار باید شبکه تلویزیونی هم داشته باشد، البته به صورت محدود و با نمایش چند ساعت برنامه در طول روز. نکته مهم دیگر هم ضعف حضور در عرصه بین‌المللی است. جشنواره عمار باید یک نگاه استراتژیک جهانی داشته بادشد، نه صرفاً در جهان اسلام، بلکه در سراسر جهان، اما عمار هنوز در عرصه بین‌المللی قدم بلندی برنداشته است. آرزوی ما این است که عمار به نقطه‌ای برسد که ان‌شاءالله، مردم همان‌طور که مخاطب آن هستند، برای این جشنواره وقف هم بکنند و ما جریانی با عنوان وقف عمار داشته باشیم.

پس از آنکه چندی پیش سخنگوی کاخ سفید گفت، نماینده جمهوریخواهان آمریکا، فرق آب سنگین و نوشابه گازدار را نمی‌داند، یکی از مؤسسات آموزشی معتبر آمریکا طی بیانیه‌ای برگزاری کلاس‌های زیر را با حضور استادان مجرب و اعطای مدرک بین‌المللی برای سیاستمداران جمهوریخواه و دموکرات آمریکایی اعلام کرد:
ـ کلاس تشخیص دستگاه کنترل تلویزیون از دستگاه کنترل شلیک موشک‌های هسته‌ای مستقر در پایگاه‌های نظامی آمریکا!
ـ کلاس تشخیص سه کلمه مهم در زبان فارسی، یعنی برجام، فرجام، جام (البته از نوع قهرمانی لیگ برتری‌اش)!
ـ کلاس تشخیص ابوالفضل پورعرب از فریبرز عرب‌نیا... (چون حتی خود ایرانی‌ها هم در تشخیص چهره، نام و نقش‌های این دو عزیز، بسیار دچار اشتباه می‌شوند)!
ـ کلاس تشخیص دست راست از دست چپ و تشخیص «هر» از «بر»! (این کلاس برای آقای دونالد ترامپ به صورت رایگان برگزار می‌شود)!
ـ کلاس تشخیص کیک زرد از پای زردآلو و کیک جشن تولد! 
ـ کلاس تشخیص نتانیاهو از دراکولای برام استوکر (یا برعکس)! 
ـ کلاس تشخیص کلاهک اتمی از کلاهک آباژور! 
ـ کلاس تشخیص رنگ پوست‌پیازی از صورتی و یاسی! (شرکت در این کلاس برای همه متأهلان آمریکایی چه سیاستمدار و چه غیر سیاستمدار توصیه می‌شود.)
ـ کلاس تشخیص سر کتاب از ته کتاب (برای اعضای خاندان بوش با تخفیف ویژه)!
ـ کلاس تشخیص پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ معمولی از پژو ۴۰۵ و تندر ۹۰ «فیس لیفت» شده! 
ـ کلاس تشخیص سانتریفیوژ از دستگاه‌های چرخنده درست کردن پشمک در شهربازی‌ها!
ـ کلاس تشخیص گونه معمولی از گونه پروتز شده!
ـ کلاس تشخیص «ان‌پی‌تی» از «سی‌ان‌ان»!
ـ کلاس تشخیص «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» از آژانس کرایه خودرو سر خیابان کاخ سفید!
ـ کلاس تشخیص «پساتحریم» از «مراسم ترحیم»!
ـ کلاس تشخیص پشمک حاج‌عبدالله از پشمک‌های متفرقه موجود در بازار!
ـ کلاس تشخیص نوشابه زرد از نوشابه نارنجی!
ـ کلاس تشخیص پژو آردی از گز آردی و پژو ۴۰۵!

 حسین کارگر/«شیار 143» یکی از پدیده‌های سینمای ایران طی یک دهه گذشته بود که باعث بالا رفتن توقعات از «نرگس آبیار» شد. «نفس» هر چند نه به اندازه فیلم قبلی، اما اثری تأمل‌برانگیز در حوزه سینمای زنان است. شاید این نخستین تجربه روایت زنانه از تاریخ انقلاب اسلامی در سینما، آن هم از چشم و ذهن یک دختربچه است؛ دختربچه‌ای به نام بهار که خود استعاره‌ای از شکوفایی، حیات و شاید هم انقلاب باشد. 
هر چند که روایت فیلم، دچار یک اشتباه استراتژیک است، چون راوی فیلم، بهار است، اما او در پایان فیلم در موشکباران، شهید می‌شود. بنابراین جای سؤال است که وقتی یک نفر، از دنیا رفته است، چگونه سرگذشت خود را برای مخاطب تعریف می‌کند؟ اما گذشته از این ایراد که شاید چندان هم به بدنه و ساختار کلی فیلم ربطی نداشته باشد، در نگاه اول، کارگردانی و اجرای ایده در این فیلم قابل قبول است. ضرباهنگ، موسیقی، نقش‌آفرینی بازیگران، فضاسازی‌ها و نوع حرکت دوربین و قاب‌بندی‌ها همه بجا و خلّاقانه هستند. اما دو شاخصه مهم، این فیلم را در فضای سینمای زنانه ایران اثری پیشرو و مترقی معرفی کرده است؛ اول اینکه با وجود زنانه بودن، اما به فمینیسم آلوده نشده است. برخلاف برخی از آثار به ظاهر زنانه که نمایش «زن‌آزاری» هستند و برای محافل خارجی و ضدایرانی، خوراک تهیه می‌کنند، در این فیلم، چنین گرایشی دیده نمی‌شود. 
دوم هم اینکه فضای روایت و داستان فیلم، بومی، اصیل و سنتی است. شاید تصویر و تصور فیلم از انقلاب و وقایع آن، کامل، دقیق و عمیق نباشد؛ اما مردم و فرهنگ ایرانی را زیبا و نزدیک به واقع نشان داده است. برخلاف خیلی از فیلم‌ها و سریال‌هایی که داستان آنها در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ می‌گذرد و پر از گاف هستند، در این فیلم همه چیز باورپذیر است. نشانه‌شناسی و جزئیات فیلم، منطبق بر زمان هستند. «نفس» یک فیلم زندگی‌محور یا به بیان بهتر، زندگی‌گراست. زندگی آدم‌های درون فیلم پر از نشاط و نیروست، چون با پاکی و ایمان همراه است.
اما بی‌تعارف باید گفت که فیلم در روایت و قصه‌پردازی، انتقادآمیز است. داستان فیلم «نفس» در مقاطعی از نفس می‌افتد و مدتی می‌گذرد تا دوباره نفس تازه کند. مشکل اصلی فیلم این است که بین خرده روایت‌های فیلم، پیوندی منطقی برقرار نشده و داستان، چند پاره است. می‌توان بسیاری از قطعات داستان فیلم را بیرون آورد، هیچ اتفاقی نمی‌افتد. برای نمونه، ماجرای بیمار شدن بهار و تاول زدن پوست او کارکرد مشخصی ندارد و گویی به داستان وصله شده است.
نکته دیگر اینکه، «نفس» نیز همچون دو فیلم پیشین نرگس آبیار خصلتی تجربه‌گرایانه دارد. به نظر می‌رسد که حالا وقت آن رسیده که این فلیمساز، فیلمی به مراتب حرفه‌ای‌تر و عمیق‌تر درباره انقلاب و دفاع مقدس بسازد. همچنین، جامعه زنان کشور ما به دیدن چهره زن الگو و آرمانی در سینما نیاز دارند و فیلمسازانی چون آبیار که نگاهی سالم به این عرصه دارند، می‌توانند چنین مهمی را عملی کنند.

آهنگساز سینما و تلویزیون
حزب‌اللهی هستم و دوست دارم در سوریه بجنگم
کارن همایونفر، آهنگساز سینما و تلویزیون گفت: «برخی فکر می‌کنند که من به خاطر اسمم ارمنی‌ام؛ اما باید بگویم که من مسلمان، شیعه و حزب‌اللهی هستم.»
این موسیقیدان توضیح داد: «من با افتخار مسلمان و شیعه هستم و حتی خود را به معنای ارزشی آن حزب‌اللهی می‌دانم، من فرزند جنگ هستم و در صورت مهیا بودن شرایط خیلی دوست دارم به سوریه بروم و بتوانم برای اعتقادات و منافع ملی کشورم فعالیت کنم؛ زیرا می‌دانم اگر این اقدامات امروز در سوریه نبود، ممکن بود با تروریست‌ها در همین میدان آزادی تهران روبه‌رو شویم.»
 آهنگساز «بادیگارد» افزود: «من با مخالفت برخی درباره مقاومت در سوریه کاری ندارم و با نظر آنها شخصاً مخالف هستم و اگر مسئولیت خانواده نبود، حتماً به سوریه می‌رفتم. هرچند شاید هم اکنون اسلحه به دست گرفتن برای من مشکل باشد؛ ولی بسیار علاقه دارم که منطقه و شرایط را از نزدیک ببینم و نسبت به این اتفاقاتی که دل انسان را با هر مذهب و تفکری به درد می‌آورد، بی‌تفاوت نباشم.»

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی
چرا وزارت ارشاد به کتاب‌های ضد اخلاقی مجوز می‌دهد؟
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: «انتشار کتاب‌هایی با مضامین ضد اخلاقی با مجوز وزارت ارشاد، چه نسبتی با قوانین جمهوری اسلامی ایران دارد؟»
میثم نیلی اظهار داشت: «پیش از این دو گزارش به ارشاد داده‌ایم و آنها نمی‌توانند بگویند که بی‌خبریم و گزارش‌های ما ناصحانه و خیرخواهانه بوده است؛ اما همچنان شاهد آن هستیم که کتاب‌ها در بازار کتاب وجود دارند و برخی تجدید چاپ می‌شوند. کتاب‌های مروج خیانت زنان به همسران با قوانین جمهوری اسلامی چه نسبتی دارند؟ چرا در ژانر خیانت به خانواده در کشور ما به وفور کتاب چاپ می‌شود؟»
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی افزود: «ناشری که این کتاب‌ها را منتشر می‌کند، جزء سه ناشری است که هر سال تشویق می‌شود بهترین غرفه‌ها را در نمایشگاه کتاب در اختیار دارد و هیچ برخوردی با آن نمی‌شود. حمایت‌هایی که در ارشاد صورت می‌گیرد، به وضوح از جریان دلبسته و پای کار انقلاب، کم و محدود و قطره‌چکانی شده و به عکس حمایت‌ها از جریان‌های غیر مؤمن به انقلاب چشمگیر و تصاعدی است.»

رونمایی از سه کتاب
 درباره فتنه ۸۸
دو کتاب با موضوع فتنه ۸۸ با عناوین «نقش امام خامنه‌ای در مهار فتنه ۸۸»و «اصلاحات و براندازی نرم» و یک کتاب عکس با موضوع« فتنه ۸۸» در مرکز اسناد انقلاب اسلامی رونمایی شد.
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره این کتاب‌ها گفت: «از اواخر سال 1388، کار تألیف آثار مختلفی در زمینه فتنه شروع شد و تاکنون آثار متعددی با موضوعات ثبت وقایع روزمره، مستندسازی وقایع، تبیین نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در بصیرت‌افزایی، روشنگری و مهار فتنه، بررسی ریشه تاریخی فتنه، نقش دشمنان انقلاب و ... تالیف شده است و البته هنوز هم جای آثار زیادی در این زمینه خالی است.»


نظر خواننده معروف 
درباره 9 دی سال 88
محمد گلریز، خواننده موسیقی ایرانی گفت: «روز نهم دی یکی از روزهای بزرگ برای ملت ایران به شمار می‌آید؛ چرا که در این روز پیروزی بزرگی برای مردم کشورمان رقم خورد.»
وی ادامه داد: «پیروزی بزرگ ملت ایران در روز نهم دی با شکست فتنه رقم خورد. فتنه توطئه بزرگی بود که خوشبختانه به لطف خدا، با هوشیاری مردم و درایت رهبر معظم انقلاب از بین رفت و در نطفه خفه شد.» خواننده سرود ماندگار «دریغا» یادآور شد: «جامعه ما در شرایط کنونی در معرض فرهنگ‌ها و موسیقی‌های مبتذل قرار گرفته است و از این نظر باید مناسبت‌هایی، مانند نهم دی را غنیمت بشماریم و برای تولید آثار ارزشمند قدم بردارند.»


روایتی از پیوند رزمندگان دفاع مقدس با مدافعان حرم
فیلم سینمایی «سرگشته» جدیدترین محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که تولید آن به تازگی به کارگردانی سهیل سلیمی به پایان رسیده است.
فیلمبرداری این فیلم که در سکوت خبری از 15 آبان 95 در تهران کلید خورد، پس از 50 روز، در پنجم دی به پایان رسید. بخش عمده لوکیشن‌های این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس بوده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «حاج شیخ مصطفی، رزمنده روحانی مدافع حرم است که در سوریه به اسارت نیروهای داعش درآمده است. او در این اسارت خاطرات خود را از سال‌های دفاع مقدس مرور می‌کند و... .»


بزرگداشت زنان انقلابی
 در جشنواره عمار
مراسم افتتاحیه هفتمین دوره جشنواره عمار با گرامیداشت زنان انقلابی و مادران شهدا شامگاه چهارشنبه ۸ دی در سینما فلسطین برگزار
 شد.
در این مراسم جایزه ویژه جشنواره با نام «ننه عصمت» به «محسن اردستانی» مستندساز و فعال مبارزه با فتنه ۸۸ رسید.
قدردانی از زنان مجاهد انقلابی، بخش دیگری از این مراسم بود که در آن از «رضوانه دباغ» دختر مرحوم مرضیه دباغ تجلیل شد.
از مادران شهید خالقی‌پور و شهید غواص موسوی‌زاده نیز تقدیر 
شد.


«ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم»
خسته و مانده و بی‌کفش و کلاه آمده‌ایم
روزها در پی نانیم به هر گوشه شهر
شب سردی است که لرزان و سیاه آمده‌ایم
روزگارم شده تاریک و پر از حیرانی
در پی خواب خوشی این همه راه آمده‌ایم
ما که بی‌خانه و بی‌اهل و عیالیم کنون
«از بد حادثه اینجا به پناه آمده‌ایم»
گور خوابی شده تقدیر یکی همچون من 
ما ز یک راه پر از چاله و چاه آمده‌ایم
چاره درد کن ای دولت تدبیر و امید
چونکه ما در پس یک عمر تباه آمده‌ایم
علی عرفانی(شاعرباشی)
لبریز باران باش طوفان در کمین است
تزویر پشت چهره شیطان همین است
فتنه میان کوچه‌های سرد دی ماه
با لشکری از جنس شیطان همنشین است
در باد، بیرق‌های پر شور محرم
آرامشی بر قلب‌های مسلمین است
کوچه به کوچه تکیه‌ها مست حسین و
هیئت به هیئت شهر با روضه عجین است
یک عده با خون شهیدان عهد بستند
سی سال خوردند و نمکدان را شکستند
دست و دهان فتنه را از پشت بستند
خود فتنه گشته قلب مولا را شکستند
ماه محرم را عجب تعظیم کردند!
شال عزایت را عجب تکریم کردند!
با رنگ سبز آفاق را از هم گشودند
پا در رکاب غرب از ایران سرودند
آتش به سمت خیمه‌های عشق بستند
در ظهر عاشورا نمازت را شکستند
سیدعلی با بغض دنیا را تکان داد
بر قلب‌های مست زهرایی توان داد
گفتند ما بیرق به دوشان الستیم
با پرچم عباس و زینب عهد بستیم
روز نهم تزویر را تسخیر کردند
یک بار دیگر عشق را تفسیر کردند
با مشت‌هایی مملو از شور و بصیرت
سبز و سفید و سرخ را تعبیر کردند
ابلیس را با پرچم سرخ حسینی
با دست و پای بسته در زنجیر کردند
حسین رستمی
خدایا! 
راه‌مان دادی، چراغ‌مان ده
خداوندا!
علم‌مان دادی، عمل‌مان ده
پروردگارا!
سرمان‌ دادی، سامان‌مان ده
کریما! 
معاش‌مان عنایت کردی، معادمان‌ ده
بنده‌نوازا!
دردمان‌ دادی، درمان‌مان ده
بی‌نیازا!
آبروی‌‌مان بخشیدی، عزت‌مان ده 
بزرگا!
ناله‌مان دادی، چاره‌مان ده
رحیما! 
ادعای‌مان دادی، اخلاص‌مان ده
بارالها!
صلای‌مان زدی، جواب‌مان ده
حکیما!
معرفت‌مان دادی، مرام‌مان ده
خداوندا!
عزیزمان دادی، مهدی‌مان وعده کردی
به دیدار مهِ رویش لیاقت‌مان ده...