سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به موضوع جایگزینی مالیات بر مصرف با مالیات بر ارزش افزوده گفت: با اهتمام و مساعدت رئیس مجلس و همکاری نمایندگان، بند (ب) تبصره 6 قانون بودجه سال 96 در مجلس حذف شد. این قانون برای اجرا در سال 96 تمدید شده است. بنابراین در سال پیش‌رو نیز معیار و ملاک قانون، مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و دیگر به تجهیز اصناف در رابطه با ارائه دفاتر و مدارک (برای اخذ مالیات مصرف) نیاز نیست و آرامش به جامعه اصناف بازگشته است.
 سعید مهدوی/ ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم در حالی سپری می‌شود که گروه اقتصادی دولت یازدهم هنوز نتوانسته‌اند حداقل انتظارات مردم را برآورده کنند. از خرداد 92 تاکنون که اقتصاد کشور با سیاست­ها و برنامه‌های این گروه حرکت کرده است، دستخوش تغییرات بسیاری شده است؛ لذا در ادامه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در دوره تصدی‌گری دکتر روحانی منتهی به اسفند 95 ارائه می‌شود.

اقتصاد مقاومتی
 تنها در حرف و شعار باقی ماند
رهبر معظم انقلاب در  بهمن ماه 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف‌پذیر، فرصت‌ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ کردند. 
اما اقتصاد مقاومتی با وجود ابلاغ شدن در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید تنها در حد حرف و شعار باقی ماند، به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها از بی‌توجهی حسن روحانی و یارانش به آن انتقاد کردند. دولت یازدهم در دو سال اول خود مشغول نگارش برنامه برای اقتصاد مقاومتی بود که در نهایت با اضافه شدن آن به لایحه برنامه ششم توسعه و تعویق در رسیدگی به آن از سوی بهارستان‌نشینان عملاً روی هوا رفت. اقدامات مختلف دولت مانند واردات بی‌رویه، اجرا نکردن قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و رونق خام‌فروشی هم درست برخلاف اقتصاد مقاومتی انجام شد و صدای بسیاری از منتقدان را درآورد. 
تداوم رکود بازار مسکن
پس از روی کار آمدن این دولت تاکنون، از سویی تکمیل واحدهای مسکن مهر به کندی پیش رفته و بسیاری از مردم موفق به دریافت واحدهای خود نشده‌اند و از سویی طرح مسکن اجتماعی دولت هم که صحبت‌های زیادی درباره آن انجام شده بود همچنان در حد حرف باقی مانده و اقدام عملی از سوی عباس آخوندی وزیر را‌ه‌وشهرسازی و مدیران وی دیده نشده است.
در طول عمر دولت یازدهم همواره بازار مسکن در حالت رکود به سر برده؛ حالتی که نه نفعی به حال اقتصاد کشور دارد و نه برای خانوارهای بدون مسکن که برای ساخت یا خرید انتظار می‌کشند. در همین زمینه دولت به منظور برون‌رفت از این شرایط سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان میان وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، افزایش وام مسکن را به تصویب رساند و شورای پول و اعتبار مبالغ جدید وام مسکن را تصویب کردند که باز نتوانست رونقی هر چند مقطعی در این بازار ایجاد کند.

رشد منفی و رکوردزنی بیکاری در دولت روحانی
مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود به وضعیت بیکاری و جمعیت فعال کشور در تابستان امسال پرداخته است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رسمی بیکاری در تابستان سال جاری با رشد 8/1 درصدی نسبت به تابستان سال گذشته به 7/12 درصد رسید؛ موضوعی که مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در برنامه شبکه خبر به آن اشاره کرد. مسعود نیلی گفت: «اکنون تعداد بیکاران از دو و نیم میلیون نفر در سال 93 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر در پایان نیمه نخست سال 95 افزایش یافته است.»

کاهش سرمایه‌گذاری داخلی
 و خارجی
در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی و حمایت از بخش خصوصی روند خصوصی‌سازی در دوران دولت یازدهم کند شده و دولت در عمل به شعار بهبود فضای کسب‌وکار هم نتوانسته موفق عمل کند. قانون رفع موانع تولید هم از سوی دولت به مجلس رفته که از اقدامات خوب دولت به شمار می‌رود، ولی اجرای این قانون همچنان نمودی عینی در فضای اقتصادی کشور ندارد. در بخش سرمایه‌گذاری خارجی هم گزارش سازمان کسب‌وکار ملل متحد (آنکتاد) نشان از کاهش 50 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در کشور دارد که این مسئله با شعارهای دولت در زمینه تعامل با جهان و ورود حدود 150 هیئت تجاری از کشورهای خارجی، سازگار نیست.

رشد جهشی
 نرخ ارز 
از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، ارتقای ارزش پول ملی، به عنوان یکی از شعارهای کلیدی و وعده‌های دولت مطرح شد و همواره جهش نرخ ارز در دولت سابق مورد انتقاد قرار می‌گرفت. اما در بازار شرایط کاملاً متفاوت است، به نحوی که از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون، نرخ ارز چه در بازار آزاد و چه ارز دولتی روند افزایشی داشته است. در پایان مرداد سال 92 هر دلار در بازار آزاد 3180 تومان خرید و فروش می‌شد که این رقم در دی ماه 95 به 4150 تومان افزایش یافته است. بنابراین تاکنون رکورد گران‌ترین دلار برای دولت روحانی ثبت شده است. 

افزایش سه برابری
 بودجه جاری دولت
بر مبنای لایحه بودجه سال 96، دولت رقم هزینه‌های جاری را 236 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است. این در حالی است که رقم هزینه‌های جاری دولت در سال 91 کمتر از 100 هزار میلیارد تومان بوده است.
بر این اساس، هزینه‌های جاری دولت از ابتدا تا آخرین سال فعالیت دولت یازدهم حدود سه برابر شده است. مطابق گزارش بانک مرکزی، در چهار ماه اول امسال هزینه‌های جاری دولت یازدهم به 4/60 هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به آخرین عملکرد دولت دهم در چهار ماه اول سال 1392 نزدیک به 150 درصد افزایش را نشان می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد دولت فعلی به مراتب پرخرج‌تر از دولت گذشته است.

افزایش بی‌رویه
 نقدینگی
جدیدترین گزارش بانک مرکزی از حجم نقدینگی موجود در کشور، نشان از رشد جهشی این شاخص در دولت روحانی دارد و میزان آن در آبان ‌ماه سال جاری به بیش از به 1161 هزار و 820 میلیارد تومان رسیده است. در این میان نقدینگی در حالی در کشور وجود دارد که بررسی آمارها نشان از افزایش 136 درصدی در دوران ریاست روحانی دارد. در مرداد ماه سال 92، حجم نقدینگی موجود در کشور به رقمی در حدود 492 هزار میلیارد تومان رسیده بود که پس از گذشت حدود سه سال رشد 670 هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است. پایه پولی هم حدود 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و از رقم 150 هزار میلیارد تومان هم بالاتر رفت. می‌توان نتیجه گرفت دولت روحانی ضعیف‌ترین دولت پس از انقلاب در مهار رشد نقدینگی و پایه پولی بوده است.

دستاورد تورم تک‌رقمی
 و رشد اقتصادی در دولت یازدهم
از جمله دستاوردهای اقتصادی این دولت تورم تک رقمی (9 درصدی) است که گزارش‌های مرکز آمار نیز این موضوع را تصدیق می‌کند، اما باید دانست که در حوزه کنترل گرانی و سطح عمومی قیمت‌ها گروه اقتصادی دولت تنها موفق به مهار تورم شدند، اما نتوانستند جلوی گرانی کالاهای اساسی را بگیرند. بسیاری از کارشناسان درباره کاهش تورم و تک‌رقمی شدن آن در دولت تدبیر و امید هم معتقدند که پایین آمدن نرخ تورم بیشتر به دلیل رکورد اقتصادی سنگین در وضعیت موجود است.
نرخ رشد اقتصادی نیز در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم منفی بود، اما به مدد افزایش فروش نفت خام در حال حاضر بر اساس گزارش‌های رسمی در بهار سال جاری به 4/4 رسیده است.  
البته، بررسی وضعیت بازار بورس، وضعیت تولید ملی و رکود حادث شده، وضعیت کشاورزی، حقوق‌ها و اختلاس‌های نجومی و بسیاری دیگر از موضوعات مهم اقتصادی در این گزارش نمی‌گنجد، ولی همچنان که از نظر گذشت دولت یازدهم در زمینه اقتصاد نمره قبولی را در کارنامه خود نخواهد داشت و این خود می‌تواند برای دولت بعدی یک معضل و آسیب جدی باشد.


 محمد نوری/ سامانه تجارت با هدف رصد زنجیره‌ای واردات و صادرات کالا در کشور با پنج زیر سامانه که یکی از آنها پنجره واحد گمرک است، در بخش برون‌مرزی طراحی شد که به دلیل زنجیره‌ای و الکترونیکی بودن آن، هم سبب شفافیت و هم سبب تسهیل امر تجارت و بهبود فضای کسب‌وکار می‌شود. این سامانه تجارت پس از راه‌اندازی باید جایگزین «سامانه جامع گمرک» می‌شد، رویکردی که زمینه‌ساز اختلاف‌نظر میان گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت شد، به طوری که نعمت‌زاده دو بار دست به قلم شد تا از وزیر اقتصاد بخواهد با حذف بخش‌هایی از سامانه یکپارچه گمرک که مانع فعالیت سامانه جامع تجارت می‌شود، اقداماتی را انجام دهد.
اوایل بهمن ماه سال جاری نامه مهندس نعمت‌زاده به وزیر اقتصاد درباره توقف فعالیت سامانه مجوزهای گمرک، از زیرمجموعه‌های «پنجره تجارت فرامرزی» در رسانه‌ها منتشر شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نامه از طیب‌نیا خواسته بود با توجه به راه‌اندازی سامانه جامع تجارت، گمرک به طور مستقل اقدام به دریافت مجوزهای مورد نظر برای ترخیص کالا نکند و نیازهای اطلاعاتی خود را از زیرساخت‌های سامانه جامع وزارت صنعت، معدن و تجارت تأمین کند.
چندی بعد بخش‌هایی از پاسخ طیب‌نیا به نعمت‌زاده درباره حق قانونی گمرک در دریافت مستقل مجوزها، مورد تأکید قرار گرفت و عملاً واگذاری مدنظر آقای نعمت‌زاده محقق نشد. سپس مهندس نعمت‌زاده دعوای سامانه‌ای را وارد مرحله‌ای جدید کرد و در نامه‌ای چهار صفحه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهور انتقادهای متعددی را نسبت به عملکرد گمرک مطرح کرد و از مهندس جهانگیری خواستار توقف فعالیت سامانه جامع گمرکی شد.
سرآغاز تشکیل «سامانه تجارت» به ماده 8 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار مصوب سال 09 برمی‌گردد. طبق این ماده وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی، اتاق‌های بازرگانی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، فرایند تجارت خارجی اعم از واردات و صادرات کالا و خدمات و صدور اسناد و مدارک مربوط از قبیل گواهی مبدأ، فرم‌های تجاری، گواهی‌های بهداشت و استاندارد اعتبار اسنادی، ثبت سفارش پروانه گمرکی و بیمه‌نامه را بدون نیاز به مراجعه حضوری ذی‌نفع به صورت الکترونیکی درآورد.
بر اساس این قانون، همه فعالیت‌های مربوط به تجارت باید با محوریت سامانه جامع تجارت متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد. اما با توجه به عدم‌بهره‌برداری کامل از این سامانه، هیئت دولت تصمیم گرفت، فعالیت‌های تجاری تا گمرک، به وسیله «پنجره واحد گمرک» و امور تجاری پس از گمرک، به وسیله «سامانه جامع تجارت» و زیرسیستم‌های آن انجام گیرد.
از سوی دیگر، طبق مصوبه هیئت وزیران همه دستگاه‌های دولتی موظفند برای تکمیل پنجره واحد گمرکی و امضای الکترونیکی به منظور بهبود محیط کسب‌‌وکار، با وزارت امور اقتصادی و دارایی همکاری کنند. مطابق ماده 2 قانون امور گمرکی بر این موضوع تصریح شده است که گمرک جمهوری اسلامی ایران نقش محوری و هماهنگ‌کننده را در مبادی ورودی و خروجی کشور دارد و مسئول اعمال حاکمیت دولت در مبادی ورودی و خروجی است.
پس از چالش چند ماهه بین گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سرانجام با حکمیت مهندس جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، متولی اصلی تجارت کشور؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت شناخته شد و مقرر شد پنجره واحد گمرک نیز به عنوان بخشی از پازل «سامانه جامع تجارت» فعالیت کند. جهانگیری با حمایت از عملکرد گمرک در شفافیت و مبارزه با فساد تلویحاً به این موضوع اشاره کرد و گفت: «گمرک مسئول اصلی دروازه ورودی و پنجره واحد است و باید دروازه ورودی و پنجره واحد گمرکی در اختیار آن قرار بگیرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول تجارت خارجی کشور است.»

 موافقت با افزایش پلکانی حقوق کارکنان دولت
در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 96 با 154 رأی موافق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با الحاق یک بند به ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس این بند الحاقی، دولت موظف شد افزایش حقوق کارمندان دولت را طی سال 96 به گونه‌ای اعمال کند که ضریب این افزایش با دریافتی بالا از حداقل درصد و پایین‌ترین حقوق‌ها از حداکثر افزایش برخوردار باشد.

نیمی از درآمد
 از محل اخذ جریمه
«امیرحسین کاوه» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گفت: «افزون بر 50 درصد درآمد بسیاری از بانک‌ها از محل اخذ جریمه حاصل می‌شود و این شیوه عملکردی در اعطای تسهیلات، سود مرکب را به دنبال دارد.» وی افزود: «شیوه عملکردی بانک‌ها در اعطای تسهیلات، ورشکستگی و انهدام واحد تولیدی را در پی دارد. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد شاخص بدهی بانکی بخش دولتی و غیر دولتی در 10 ماهه منتهی به دی‌ماه بیش از 25 درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت.»

افزایش واردات
 خودروی سواری
بر اساس آمار تجارت در 11 ماهه امسال بیش از 50 هزار خودروی سواری به ارزش 853/4 میلیارد تومان وارد کشور شد. ارزش این خودروها 705 میلیون و 7 هزار و 882 دلار بوده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش 26/70 درصد رشد دارد. همچنین در بخش دیگر واردات، خودروهای سواری با حجم سیلندر 2000 تا 2500 سی‌سی، 21 هزار و 715 دستگاه به ارزش 572 میلیون و 114 هزار و 759 دلار بوده است که به لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته 3/34 درصد رشد را نشان می‌دهد.


 سید فخرالدین موسوی/ مصادره اموال ایران در اروپا خبری بود که رسانه‌های غربی آن را منتشر کردند و بلافاصله در داخل با واکنش‌های بسیاری مواجه شد؛ روزنامه «کیهان» در دو روز متوالی این اتفاق را تیتر یک کرد، یک روز با عنوان «تازه‌ترین میوه دیپلماسی انفعال ـ لوکزامبورگ هم اموال ایران را مصادره کرد!» نوشت: «اگر واقع‌بین باشیم قبل و بعد از برجام تفاوت‌هایی با هم دارند. تفاوت‌هایی مانند تعهدات بسیاری که نقداً انجام دادن آنها را برای مشتی تعهد نسیه پذیرفتیم. اینکه در قلب راکتور اراک بتن ریختیم و غنی‌سازی را به زیر ۵/۳ درصد کاهش دادیم و یا پذیرفتن بازرسی‌های بی‌سابقه در تاریخ آژانس انرژی اتمی دولت ایران باید به این تجربه رسیده باشد که با سیاست انفعالی و لبخند به لب داشتن در هر شرایطی دشمنان و بدخواهان ایران را از اعمال‌شان شرمسار و پشیمان نخواهد کرد؛ بلکه آنها در این رفتار جری‌تر خواهند شد و وقیح‌تر رفتار خواهند کرد. سیاست سکوت و انفعال دولت یازدهم در قبال مصادره 2 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ابتدای سال جاری از سوی آمریکایی‌ها باعث شده است تا کشوری همچون لوکزامبورگ نیز به قافله غارتگران اموال ایران ملحق شود.» این روزنامه روز دیگر تیتر «پنهان‌‌کاری دولت، اطلاع‌رسانی غربی‌ها!» را بر صفحه اول خود نشاند و ادامه داد: «اصرار عجیب دولتی‌ها به اعلام نشدن جزئیات پرونده‌هایی مانند لوکزامبورگ از یک سو و افشا‌گری رسانه‌های خارجی از محرمانه‌های دولت سؤالی که به ذهن متبادر می‌کند، این است که چند مورد دیگر از چنین پرونده‌ها وجود دارد که دولت حاضر به اطلاع‌رسانی درباره آنها نیست و آیا همچنان باید رسانه‌های خارجی منبع انتشار چنین پرونده‌هایی باشند؟! ماجرا از این قرار بود که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز علیه یکی دیگر از «محرمانه‌های دولت یازدهم» دست به افشاگری زد و در گزارشی فاش کرد: گروهی از قربانیان «حملات تروریستی» 11 سپتامبر که یک دادگاه آمریکایی در یک حکم غیابی به نفع آنها و علیه ایران رأی صادر کرده، اکنون در اقدامی بی‌سابقه برای اجرای حکم به دادگاهی در اروپا متوسل شده‌اند و قاضی دادگاه لوکزامبورگ هم بر همین اساس، در اقدامی بی‌سروصدا، ۶/۱ میلیارد دلار از دارایی‌های متعلق به بانک مرکزی ایران را توقیف کرده است. نکته قابل تأمل ماجرا اینجاست که در حالی جزئیات پرونده دیگری از مصادره اموال ملت امروز نقل محافل سیاسی و رسانه‌ای کشور شده که باز هم در سایه پنهان‌کاری دولت محرمانه‌ها، رسانه‌های خارجی منبع آن هستند و آن را افشا کرده‌اند.» «همشهری» نیز با انتخاب تیتر «توقیف اموال ایران، این بار در لوکزامبورگ» به انتقاد از رویکرد دولت یازدهم پرداخت، رسانه‌های اصلاح‌طلب هم یا ترجیح دادند سکوت کنند یا مشی همیشگی خود برای مقصر جلوه دادن دیگران به ویژه دولت قبل را در دستور کار قرار دادند! روزنامه «آفتاب یزد» که بسیاری آن را زردترین روزنامه کشور می‌دانند، عنوان «باز هم میراث احمدی‌نژاد» را در صفحه اول خود قرار داد و نوشت: «ظاهراً سوداگری‌ها‌ی مدیران دولت قبل و سرمایه‌گذاری‌ها‌ی آنها از غرب تا شرق ادامه داشته و گوش فلک را کر می‌کرده!... به هر حال مشکل، جزو میراث‌های دولت قبل است که به دولت یازدهم منتقل شده است. ولی دولت روحانی نیز در شرایط فعلی دست روی دست نگذاشته و تمام ابزارها از جمله بانک مرکزی، وزارت امور خارجه و دفتر حقوقی و بین‌المللی ریاست‌جمهوری را به خدمت گرفته‌ است تا بتواند این خسارت‌ها را به حداقل و منافع جمهوری اسلامی را به حداکثر برساند و مسیر غلطی را که در سرمایه‌گذاری‌های خارجی یا انتقال وجوه یا جابه‌جایی‌های مالی در دولت قبل صورت گرفته ترمیم کند و استانداردهای انتقال وجوه در سطح بین‌الملل رعایت شود.» روزنامه «اعتماد» نیز بین دو گزینه سکوت و انداختن تقصیر به گردن دولت قبل، گزینه دوم را برگزید و با انتخاب تیتر «كوتاهي كردند دلارها برنگشت» بدون اشاره به اقدامات دولت درباره انتقال پول‌های کشور و سهم برجام در رفع تحریم‌های بانکی نوشت: «سال ۸۶ مي‌توانستند اموال را منتقل كنند كه نكردند» گفتنی است، در سال‌هاي گذشته مرسوم بوده است، بانك مركزي بخشي از دارايي‌هاي خود را به صورت ارز يا اوراق قرضه نگهداري مي‌كرده است.
شبکه‌های اجتماعی و سلامت ـ۲۰
 مهدی فرهادی/کارشناسان معتقدند، امکان ابتلا به این بیماری کم و بیش در تمامی طول عمر انسان وجود دارد؛ ولی شایع‌ترین سن ابتلا به آن ۱۵ تا ۳۰ سالگی است. اسکیزوفرنی اختلال پیچیده و مزمن مغزی است که همه ابعاد زندگی روزمره بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ‏میزان بروز سالیانه اسکیزوفرنیا سه در ۱۰ هزار و میزان شیوع نقطه‌ای آن حدود چهار در ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که بر اساس این در ایران هر ساله ۲۰ هزار نوجوان و جوان به این بیماری مبتلا می‌شوند و هم‌اکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت ایران مبتلا به اسکیزوفرنیا هستند و حدود یک‌ـ ‌پنجم بیماران در هر لحظه نیاز دارند که در بیمارستان بستری شوند.‏
ویژگی‌ها و علایم اسکیزو‌فرنی که با کاربران معتاد شبکه‌های اجتماعی شباهت دارد، به شرح زیر است: ۱ـ معمولاً مشکلات در کار و حافظه بلندمدت، توجه، عملکرد اجرایی و سرعت پردازش رخ می‌دهد. ۲ـ فرد ممکن است تا حد زیادی ساکت باشد.۳ـ در وضعیت‌های حرکتی عجیب و غریب یا در جلوه‌های بی‌موردی از اضطراب قرار می‌گیرد. ۴ـ خطر ابتلا به بیماری‌های روحی، همانند افسردگی و استرس را در نوجوانان ایجاد می‌کند. ۵ـ نوعی اختلال روانی است که فرد قابلیت تمیز دادن افکار، ایده‌ها و تصورات خودش با واقعیت را ندارد. ۶ـ این بیماری اختلال فکر و خُلق ناآرام را به همراه دارد.۷ـ اسکیزوفرنی می‌تواند به برداشت‌ها و عقاید نادرست منجر شود.۸ـ در این بیماری فرد ممکن است صداهایی را بشنود یا فکر کند که دیگران می‌توانند فکر او را بخوانند یا افکار او را کنترل کنند.‏ ۹ـ بر کل شخصیت بیمار تأثیر می‌گذارد.۱۰ـ این بیماری موجب خود فرورفتگی، دوگانگی در تفکر و تصمیم‌گیری، کم شدن یا نبودن عواطف و احساسات و اختلال در تفکر می‌شود.۱۱ـ این اختلال به صورت توهم بروز پیدا می‌کند و خود را به صورت توهم‌های شنوایی و بینایی نشان می‌دهد. ۱۲ـ اختلال در تفکر فرد سبب درهم‌ریختگی ذهن و تداعی‌ها و بی‌ربط‌گویی منجر می‌شود.