اکبر کریمی/ استان لرستان به دلیل زمینهای حاصلخیز، آب فراوان و آبوهوای معتدل و کوهستانی، یکی از قطبهای کشاورزی کشور است. ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی در این استان بهرهوری بالایی دارد.
احسان پارسا با آگاهی از این موقعیت ویژه، از سال 90 واحد بستهبندی سبزی و ترشیجات در شهر دورود را آغاز کرده است. انواع مختلفی از سبزیهای تازه، از جمله کوکویی، خورشتی، تا آبغوره، آبلیمو و انواع ترشیها، محصولات کاملاً ارگانیک و بدون افزودنی و نگهدارنده هستند که به دستان پرتلاش این واحد، تولید و به بازار عرضه میشود.
شغل پدری احسان فعالیت در چاپخانه است. احسان بیش از 15 سال است که در این زمینه سابقه دارد. معلمی، استادی دانشگاه، راهاندازی شرکت کامپیوتری و... نیز از جمله فعالیتهای قبلی وی بوده است. انگیزه تولید علت راهاندازی این واحد بستهبندی بود که در حال حاضر به شغل اصلی برای خانواده پارسا تبدیل شده است.
شروع فعالیت
احسان این فعالیت را به صورت شراکتی و خانوادگی، با چهار نیروی کار در فضایی به مساحت 30 متر شروع کرد. به گفته وی هزینه اولیه برای تهیه مکان، دستگاههای شستوشو، خردکن، بستهبندی و... به همراه پول در گردش برای شروع کار جمعاً 40 میلیون تومان بوده است.
احسان شرکت تعاونی بهین غذای پارمیس و برند تجاری «عمو سبزیفروش» را در سال 93 به ثبت رساند. این شرکت برای محصولات خود علامت استاندارد سیب سلامت را از سازمان غذا و دارو کسب کرده است. واحد بستهبندی فعلی در محیطی به مساحت 250 متر و با 15 کارگر ثابت که همه آنان از مستمریبگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، مشغول فعالیت است و در آن ماهیانه بیش از 45 تن سبزی به دو شکل خام و آماده طبخ تهیه و بستهبندی میشود. 85 نوع محصول تولیدی از سبزی کوکو، سبزی پلو، سبزی خورشتی، پیاز داغ، سیر داغ، بادمجان سرخ شده، آبلیمو، آبغوره، انواع ترشیجات و شوریجات از تولیدات شرکت پارسا هستند.
کارآفرین نمونه استان در سال 93، برند برتر استان در سال 94، برگزیده ملی در چهارمین همایش اقتصاد مقاومتی در سال 95، واحد دانشبنیان نمونه دورود از افتخارات شرکت تعاونی بهین غذای پارمیس به مدیرعاملی احسان پارسا است.
توصیه به علاقهمندان
او میگوید: «برای موفقیت در این فعالیت، شناخت بازار مصرف، ذائقه مشتری و روشهای تبلیغاتی برای معرفی محصول و جذب مشتری به همراه آورده اولیه کافی و مقداری سرمایه در گردش نیاز است تا فرد فعال این عرصه در نوسانات ماههای اولیه با مشکل مالی مواجه نشود و به زودی از کار خسته نشده و خود را بازنده کار فرض نکند.»
روشهای تبلیغاتی برای معرفی محصول
آوازه محصولات این فعال نمونه با بهکارگیری روشهای مختلف تبلیغاتی، در کمتر از سه سال فعالیت علاوه بر شهر دورود به استان لرستان رسیده است. احسان با بهرهگیری از روشهای آماریابی به شناخت اولیه نسبت به کسانی که در شهر دورود به محصول وی نیاز داشتند، دست یافت. او میگوید: «در ابتدا مشتریان محصولات ما خانمهای شاغل و کارمندی بودند که به دلیل نداشتن فرصت کافی به سمت خرید محصولات آماده ما رو آورده بودند، ولی الآن بعد از شش سال طی آماری که از مشتریان خود به دست آوردیم، به واسطه اعتمادی که در مشتری به وجود آمده، درصد زیادی از مشتریان ما خانمهای خانهدار هستند.» احسان برای معرفی برند «عمو سبزیفروش» علاوه بر شرکت در نمایشگاههای سطح شهر، راهاندازی سامانه پیامکی پاسخگویی به مشتری، پیک رایگان، کارت و پوسترهای تبلیغاتی، ایجاد سامانه ردیابی مشتری و مشتریمداری از این طریق، پس گرفتن محصول خراب شده و تحویل دو برابر آن به صورت رایگان به مشتری، با توافقی که با سازمان اتوبوسرانی شهر دورود انجام داده، با هزینه شخصی برای تمامی ایستگاههای اتوبوسرانی شهر، سایبان نصب کرده و اجازه تبلیغ محصولات «عمو سبزیفروش» را به مدت یک سال در این ایستگاهها به دست آورده است.
برخی مشتریان محصولات «عمو سبزیفروش» حتی از پایتخت و دیگر استانهای کشور هستند. احسان میگوید: به دلیل هنر آشپزی همسرم، در کنار کیفیت بالا، محصولاتمان عطر و طعم منحصربهفردی دارند و یقین داریم علاقهمندی برای خرید و مصرف آن در سایر استانها و از جمله در پایتخت وجود خواهد داشت، ولی متأسفانه به دلیل نبود سرمایه در گردش کافی، سردخانه صنعتی و خودروی ویژه حمل مواد منجمد همچنان با مشکل صدور محصولات به سایر نقاط کشور مواجه هستیم.
رمز موفقیت
پارسا درباره شروع و ادامه این فعالیت میگوید: «در ابتدای شروع فعالیت، دوستان مسخرهام میکردند و کارم را جدی نمیگرفتند؛ میگفتند در مرکز سبزی ایران، سبزی فریز شده را کسی نمیخرد. قبلاً که شرکت کامپیوتری داشتم همه به من میگفتند آقای مهندس، ولی الآن همه میگویند عمو سبزیفروش. این اصطلاحات را برای خود عیبوعار نمیدانم و خوشحالم که توانستهام کار مفیدی برای کشورم انجام دهم و درآمد خوبی از قبل این کار برای خود و خانوادهام کسب کنم. متأسفانه برخی جوانها وقتی مدرک لیسانس یا فوقلیسانس میگیرند خود را با القاب و الفاظ درگیر میکنند و به واسطه اینکه لیسانس مکانیک، لیسانس الکترونیک و امثالهم دارند دیگر حاضر نیستند هر کاری را انجام دهند. اگر کمی توقعمان را پایین بیاوریم، میتوانیم در وضعیت فعلی کشور نیز شغلی مفید و با درآمد بالا داشته باشیم.
بزرگترین گله آقای پارسا از سازمانهایی است که تسهیلات بانکی با سود بالا به اسم کمک به تولیدکنندگان عرصه اقتصاد مقاومتی در نظر میگیرند. او این شیوه اعطای تسهیلات را برای تولید و اشتغال کشور بسیار مضر ارزیابی میکند.
برای تهیه گزارش از فعالیتهای اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.