مهدي سعيدي/  انتخابات پرشور 29 ارديبهشت ماه نيز به پايان رسيد و مطابق برآوردهاي موجود بيش از 75 درصد مردم در انتخابات شرکت کرده‌اند. اين اتفاق مهم را مي‌توان بزرگ‌ترين دستاورد نظام جمهوري اسلامي در انتخابات دانست. اين حماسه در حالي خلق شد که اينچنين مشارکتي در اغلب نظام‌هاي دموکراتيک بي‌نظير بوده و کمتر شاهد چنين مشارکت پرشور و رقابتي نزديک و فراگير و جذاب بين نامزدهاي انتخاباتي هستيم.
در اين ميان آقاي روحاني توانست اکثريت آرا را به دست آورد و خود را براي مديريت چهار سال آينده آماده سازد. 
رقابت‌هاي انتخاباتي معمولاً بر اساس دوقطبي‌ شکل مي‌گيرد که مي‌تواند به آرای ملت جهت و معنا ببخشد و به مثابه گفتماني فراگير اذهان عمومی را به دنبال خود بکشاند. دوقطبي اصلي انتخابات 1396 در گام اول با محوريت مديريت اقتصادي کشور شکل گرفت.
روحاني به عنوان نماينده دولت مستقر، تلاش کرد تا با سياست دفاع از وضع موجود و نويد براي رفع مشکلات کشور با به ثمر نشستن آنچه در چهار سال گذشته کاشته، آرای عمومي را به سمت خود جذب کند. وي اين‌گونه اظهار کرد که براي عبور از مشکلات کشور بايد به تداوم سياست‌هاي وي اعتماد نمود.
اما جريان رقيب او، معتقد بود که دولت يازدهم در حل مشکلات کشور ناتوان بوده و نتوانسته از فرصت‌ها به درستي استفاده کند و علت ناکامي نه کمبود وقت، که اشتباه بودن سياست‌هاست.
علاوه بر آن وجود رانت و فساد و نبود روحيه فسادستيزي در دولت موجب شيوع فساد در دولت شده و آن را در سطح دولت طبقه خاص تقليل داده است و حاصل آن ناکارآمدي و ناتواني در رفع مشکلات کشور است. از نگاه اين جريان تداوم وضع موجود موجب خسران جبران‌ناپذيري براي کشور بود که نبايد اجازه داد اين روند ادامه يابد. 
تداوم اين دوقطبي که مبتني بر ضرورت‌ها و اولويت‌هاي واقعي جامعه و مردم شکل گرفته بود، مي‌توانست نتيجه انتخابات را به گونه ديگري رقم بزند. اما مسير انتخابات در روزهاي پاياني به گونه ديگري رقم خورد. نتايج نامطلوب تداوم دوقطبي اقتصادي موجب شد تا جريان حامي روحاني تلاش کند ريل رقابت انتخاباتي را در مسير ديگري قرار دهد و دوقطبي فرعي ديگري را فعال سازد تا خود را پيروز ميدان رقابت انتخاباتي ببيند. دوقطبي فرعي که در مرحله بعدي شکل گرفت، بيشتر رنگ و بوي سياست، فرهنگ و اجتماع داشت!
دولت روحاني با کليدزدن سناريوي «رقيب‌هراسي» و اتخاذ سياست‌هاي تبليغاتي سلبي تلاش کرد تا از رقيبش چهره‌اي تيره و تار بسازد که رأی‌آوری آن با بازگشت به گذشته‌هاي تاريک مملو از محدوديت‌هاي سياسي ـ اجتماعي ـ فرهنگي همراه خواهد بود! روحاني رقبا را خشونت‌طلبان متحجري معرفي کرد که جز به محدودیت آزادي‌ها نمي‌انديشند!
او در اين مسير از هرگونه اقدامات تخريبي و اتهام زني دريغ نورزيد و حتي از آنچه مربوط به نامزدهاي رقيب نبود را نيز به کارنامه آنان بست تا اذهان عمومي را نسبت به رقيب هراسان کند! و در اين مسير حتي در برخي موارد کارنامه نظام اسلامي را که خود نيز در گذشته در بخشي از آن نقش‌آفرين بود، زير سؤال برد تا با اتخاذ ادبياتي اپوزيسيون‌وار، مدعي تغيير در وضع گذشته شود! و اين در حالي بود که وي در چهار سال گذشته مديريت امور اجرايي کشور را بر عهده داشت و اگر شبهه‌اي به آنچه مي‌گفت وارد بود، اين خود آقاي روحاني بود که باید براي آن پاسخی ارائه دهد!
جريان حامي آقاي روحاني توانست با جا انداختن سناريوي رقيب‌هراسي پيروز انتخابات شود و آراء سرگردان و آنهايي که تا روزهاي آخر همچنان به جمع‌بندي مشخصي نرسيده بودند را با خود همراه سازد تا به تداوم سياست‌هاي دولت يازدهم اعتماد کرده و به روحاني رأی دهند تا منجي مشکلات کشور شود.   
اما حقيقت آن است که با فرونشستن گرد و غبار رقابت‌هاي سياسي، دولت مستقر بايد براي رفع مشکلات واقعي کشور تلاش کند و فراموش نکند آنهايي که در هيجانات انتخاباتي و دوقطبي کاذب ايجاد شده به ايشان رأی داده‌اند نيز، در فرداي انتخابات در مقام مطالبه‌گري بر رفع مشکلات رونق اقتصادي و رکود و بيکاري تأکید خواهند ورزيد. اميد که دولت دوازدهم فارغ از تعصبات سياسي، انتقادات وارد و منطقي رقباي سياسي خود را بپذيرد و براي رفع و اصلاح سياست‌ها در جهت پيشرفت کشور تلاش کند و در مسير حل مشکلات کشور کوشا باشد. از امروز مطالبه‌گري ملت نسبت به وعده‌هاي داده شده انتخاباتی از دولت آقاي روحاني آغاز شده است.

کتاب «مرز ما عشق است» از سروده‌های حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی با حضور جمعی از اهالی شعر و ادبیات در اهواز رونمایی شد. حجت‌الاسلام محمدمهدی شفیعی سال گذشته ضمن دیدار با رهبر معظم انقلاب و جمعی از اهل فرهنگ و هنر و شعرخوانی در این دیدار، شعری را به مقام شامخ شهدای مدافع حرم تقدیم کرد؛ شعری که رهبر معظم انقلاب نیز برای هر بیت از ابیات آن یک آفرین گفتند. 


محمدحسن قدیری‌ابیانه در گفت‌وگو با صبح صادق
حسن فلاح/ یکی از ضرورت‌های تغییر در دولت دوازدهم، سیاست‌ خارجی است که باید بر تقویت قدرت ملی و تعاملات هوشمند و اثرگذار و غیر انفعالی با کشورهای جهان تأکید شود. بدیهی است بخشی از این رویکردها باید در سیاست، روش و سازوکارهای بازرگانی خارجی برای فرصت‌یابی و بازیابی محصولات داخلی دنبال شود و بخش دیگر باید منش دیپلماتیک بی‌رمق و انفعالی موجود را که اقتصاد ملی، توسعه اقتصادی و امنیت ملی را در گرو رضایتمندی آمریکا و غرب خلاصه کرده، به دیپلماسی فعال و تعامل‌گرا با بسیاری از فرصت‌های دیپلماتیک در عرصه جهانی تبدیل کند که قابلیت قدرت‌افزایی، موازنه‌سازی، کاستن از فشارهای ظالمانه غرب و هزینه‌مند کردن آنها را داشته باشد. محمدحسن قدیری‌ابیانه، دیپلمات سابق و کارشناس مسائل سیاست خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار هفته‌نامه صبح صادق می‌گوید، دیدگاه موجود در سیاست خارجی، هنوز به این حقیقت دست نیافته که جهان، ساختارهای قدرت و معادلات قدرت جهانی تغییر کرده و روحیه تسلیم‌پذیری در قبال قدرت‌های غربی را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت می‌داند. این اندیشه و راهبرد معیوب در سیاست خارجی هنوز درک نکرده است که فرصت‌های جهانی برای دیپلماسی خارجی در بسیاری از نقاط جهان و کشورهای دیگر نیز با هزینه کمتر و حتی بدون هزینه قابل تحصیل است. اگرچه بسیاری از علایم و نشانه‌های انتخاباتی پایان عمر این اندیشه در سیاست خارجی را نشان می‌دهد؛ ولی در عین حال باید تأکید کرد که هر دولتی در دور جدید ریاست‌جمهوری در ایران چه در عرصه اقتصاد ملی و مقاومتی و چه در عرصه سیاست خارجی و دیپلماسی، راهی جز پایه‌ریزی یک تغییر عزتمندانه و به نفع مردم و نظام ندارد. در ادامه گپ‌وگفت با این کارشناس مسائل سیاست خارجه از نظرتان می‌گذرد:
* به نظر شما در دولت جدید باید چه پارامترهایی در سیاست خارجه تغییر کند؟
در دولت جدید باید شرایط ویژه جهانی، یعنی تغییر نظم جهان از تک‌قطبی به چندقطبی و مرحله شکل‌گیری قطب جهانی اسلام که به رهبری ایران در حال تحقق است و از آن به بیداری اسلامی یاد می‌کنیم، خوب شناخته شده باشد. ما باید نقاط قوت و ضعف خودمان و نقاط قوت و ضعف دشمن را بدانیم و بی‌جهت قدرت دشمن را بیش از آنچه که هست، تصور نکنیم و فریب لبخندهای آنها را نخوریم. دشمن‌شناس باشیم؛ تضاد منافع مشروع ایران با منافع نامشروع غرب و به ویژه آمریکا در منطقه خودمان را خوب شناسایی کرده و از موضع عزت، حکمت و مصلحت عمل کنیم. قدرت ملت خودمان را دست کم نگیریم. فکر نکنیم که اگر خودمان را محتاج نشان بدهیم، می‌توانیم ترحم کشورهای خارجی را برانگیزیم. همواره درصدد تقویت اقتصاد، قدرت نظامی، اتحاد و انسجام حکومتی باشیم. در صورت شناخت وضعیت جهانی باید سیاست خارجی‌مان پشتوانه اقتصاد مقاومتی در ایران باشد؛ یعنی بتوانیم از روابط خارجی برای تقویت اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت کشورمان استفاده کنیم؛ اما باید بدانیم که بهبود وضعیت کشور پیش از هر چیز به توان داخلی، زمینه‌ها و توانایی‌های داخلی کشورمان بستگی دارد. اقتصاد ما باید درون‌زا و برون‌گرا باشد؛ یعنی ما بتوانیم از روابط خارجی به منظور ایجاد بازار برای محصولات خودمان، صادرات خدمات فنی و مهندسی استفاده کنیم و سرمایه‌های خارجی در مسیر درستش در جایی که به اقتصاد مقاومتی کمک می‌کند، هزینه شود. از فناوری همچنین خارجی استفاده کرده و سیاست خارجی را براساس محور احترام و منافع متقابل دنبال کنیم.

* انتظار کشورهای محور مقاومت و مستضعفان جهانی از دیپلماسی دولت دوازدهم و انقلاب اسلامی چیست؟
ما مسلمانان موظف هستیم از حقوق دیگر ملت‌ها، از جمله ملت‌های مظلوم به ویژه ملت‌های مسلمان دفاع کنیم. البته دفاع ما از ملت‌های مسلمان در نهایت همسو با منافع خودمان است. برای نمونه، وقتی از اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌پرسند چرا شما به ایران حمله نکردید، او می‌گوید اگر ما به ایران حمله می‌کردیم، حزب‌الله اسرائیل را نابود می‌کرد؛ یعنی وجود حزب‌الله و قدرت ضربه زدن او به رژیم صهیونیستی که کاخ شیشه‌ای یا پادگان شیشه‌ای آمریکا در منطقه است، از موانع حمله نظامی به کشور ماست؛ بنابراین ما ضمن حمایت از آنها، خودمان نیز از این مسئله منتفع خواهیم شد کما اینکه روی صندوق‌های صدقات نوشته، شما صدقه بدهید خداوند 70 بلا را از شما دور می‌کند. شما به نیت کمک، صدقه می‌دهید؛ اما خداوند بلایای زیادی را از خود ما دور خواهد کرد. ما باید یک سیاست به اصطلاح ظلم‌ستیزی را در پیش بگیریم، البته باید با کشورهای مختلف به استثنای آمریکا و رژیم صهیونیستی روابط داشته باشیم؛ اسرائیل را اصلاً به رسمیت نمی‌شناسیم و آمریکا هم به تعبیر حضرت امام(ره) تا زمانی که آدم بشود که البته ما هیچ علامتی مبنی بر آدم‌ شدن آمریکا مشاهده نمی‌کنیم. گفتنی است، سیاست خارجی انقلاب اسلامی فقط به فعالیت‌های دولت محدود نمی‌شود، بلکه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی مردمی حضور نیروهای توانا در سازمان‌های غیر دولتی برای معرفی اسلام و حمایت از مظلومان برای افشای جنایت آمریکا همه می‌تواند به نوعی کمک‌کننده باشد؛ یعنی در سیاست خارجی ما باید از کلیه توان کشورمان و حتی توان دیگر مسلمان‌ها برای پیشبرد اهداف اسلامی استفاده کنیم.

* برای اینکه در سیاست خارجی طبق الگوهای رهبر معظم انقلاب عمل کنیم و تسلیم تئوری‌ها و فرضیات دیپلمات‌های غرب نشویم، چه باید بکنیم؟
یکی از مشکلاتی که ما داریم این است برخی افرادی که از ایران عازم غرب می‌شوند مرعوب و مجذوب آن می‌شوند. یا از اول آنجا بودند و رابطه عاشق و معشوقی پیدا می‌کنند یعنی کسی که عاشق می‌شود عیب‌های آن طرف را نمی‌بیند و حتی عیب‌هایش را حسن می‌بیند. کسانی باید ملت ما را نمایندگی کنند که واقعاً معرف ملت خودمان باشند. از دشمن نهراسند و اگر خوبی‌هایی دارد، خوبی‌هایش را ببینند. اگر امکان دارد آن خوبی‌ها به کشورمان منتقل شود اگر نه عیب‌های آن را منتقل نکنیم رهبر معظم انقلاب همچون حضرت امام(ره) نگاه کلان و درستی نسبت به مسائل جهانی دارند که ما باید این را دنبال کنیم. دیپلمات‌ها هم باید خودشان را با این نگاه تطبیق دهند. خانم رایس، وزیر خارجه آمریکا و همین طور مراکز پژوهشی آمریکا گفته بودند که ما سال‌ها نقشه‌کشی و هزینه کردن و نیروهای زیادی را به کار می‌بندیم ولی با یک سخنرانی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای خنثی می‌شود. آنها گفته بودند مهم‌ترین مشکل‌شان این است که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نقشه راه آنها را می‌شناسد. یعنی دست آنها را خوانده و می‌داند دنبال چه هدفی هستند و فریب آنها را نمی‌خورد. باید ملت و دولت حول محور ولایت باشند و دیپلمات‌های ما هم باید در همین مسیر قدم بردارند.

* دیپلماسی در چارچوب انقلابی‌گری و اهداف انقلاب اسلامی چه دستاوردهایی می‌تواند برای جمهوری اسلامی داشته باشد؟
منافع متعددی می‌تواند برای کشور ما به دنبال داشته باشد. اولاً می‌تواند ایران را از تهدیدات دور کند؛ برخی‌ها فکر می‌کنند اگر ما مقتدر باشیم اقتدار ما تحریک‌کننده دشمن و نتیجه آن تنش‌زایی است. در حالی که اقتدار ما دشمن را از هرگونه تنشی پشیمان می‌کند و به آنها اجازه نمی‌دهد که وارد درگیری با ما بشوند. بنابراین سیاست انقلابی دشمن را به این نتیجه خواهد رساند که نمی‌تواند در مقابل ملت ما بایستد و توطئه‌های او شکست خواهد خورد. همین که مطمئن بشود توطئه‌هایش پیروز نمی‌شود آن وقت به دنبال این خواهد بود که از رابطه با کشور ما منافع خودش را جلو ببرد. البته این رابطه موقعی برقرار می‌شود که هر دو طرف از آن نفع ببرند. حتماً باید منافع و حقوق ملت ما در این رابطه محفوظ بماند. اقتدار ما، انسجام حول محور ولایت و تقویت پایه‌های قدرت اعم از اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و نظامی منافع همه‌جانبه‌ای را نصیب کشور ما می‌کند. امروز تحولاتی در کشورهای مختلف به وقوع پیوسته که اگر این تحولات به نتیجه برسد، موقعیت جمهوری اسلامی ایران به شدت متحول می‌شود کما اینکه ما الان نزد ملت یمن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان محبوب هستیم و حیطه نفوذ معنوی ما به دریای مدیترانه رسیده است که این نشانه افزایش قدرت ملت ماست. 

* نقاط ضعف دیپلماسی‌ دولت‌ گذشته را در کجا می‌بینید؟
در دولت چهار ساله یازدهم، سیاست عزت در روابط خارجی گم شد. دولت تلاش کرد حس ترحم خارجی‌ها را برانگیزد و خودش را نیازمند رابطه نشان بدهد، کما اینکه ما شاهد این بودیم آقای روحانی در وسط مذاکرات عنوان کرد که ایران برای حل مشکلات آب خوردن خود هم نیاز به توافق با آمریکا دارد. این نگاه باعث شد دشمن امتیاز کمتر بدهد و امتیاز بیشتر بگیرد. امتیازهایی که روی کاغذ امضا کرد ولی به آنها عمل نکرد. به قول خودشان بدون اینکه گلوله‌ای شلیک بکنند، قدرت صلح‌آمیز هسته‌ای ما را به شدت کاهش دادند. به آمریکا اطمینان کردند و ما از این اطمینان لطمه خوردیم مانند اینکه مصدق وقتی به آمریکا اعتماد کرد و حتی نقطه امید مصدق به آمریکا بود، باعث موفقیت کودتا و 25 سال اسارت ملت ما شد. در عرصه‌های مختلف نرمش بی‌جا در مقابل قلدر مآبی‌های برخی باعث شده که حتی کشورهایی مثل عربستان و اینها برای ما گردن‌کشی کنند؛ در حالی که اگر ما یک سیاست انقلابی داشته باشیم آنها را از گردن‌کشی باز می‌دارد. برخی‌ها فکر می‌کنند دیپلماسی قدرتمند باعث بروز جنگ می‌شود در حالی که باعث پیشگیری از جنگ می‌شود.

   احمدرضا هدایتی/ تجارب سال‌های گذشته انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون، این نکته را نشان می‌دهد که متأسفانه گاهی رؤسای‌جمهور منتخب مردم گرفتار عجب و غرور ناشی از آرایی شده‌اند که در جریان انتخابات کسب کرده‌اند، این ناهنجاری هنگامی رخ می‌نمایاند که افرد منتخب فراموش می‌کنند مقبولیت خود را مدیون نظام اسلامی و اعتماد مردم به وعده‌ها و شعارهایی هستند که خود را متعهد به اجرای آنها اعلام کرده‌اند.
این فراموشی نقطه شروع انحراف و آغاز بروز و ظهور آفت‌هایی است که به‌ تدریج شخصیت رئیس‌جمهور را در برگرفته و از وی تصویری نامطلوب و شاید نفرت‌انگیز ارائه می‌دهد. 
برخی از مهم‌ترین این آفت‌ها عبارتند از: 
عُجب و غرور بیجا: اگرچه بخشی از این ناهنجاری ناشی از برداشت نادرست فرد منتخب از حمایت مردم است، اما در پاره‌ای از موارد، افراد منتخب با اتکا به نتیجه برخی از اقدامات خود، چنان گرفتار عجب و غرور و خودبزرگ‌بینی می‌شوند که سهم نصرت الهی و همدلی و همراهی مردم و سایر مسئولان و دستگاه‌ها در توفیقات کسب شده را از یاد می‌برند و خود را از مساعدت دیگران بی‌نیاز می‌پندارند.
خودکامگی و خودمحوری: این ناهنجاری خود معلول عوامل مختلفی از جمله؛ غرور بیجاست و معمولاً به گریز از ولایتمداری و کم‌توجهی به منویات رهبری یا قانون‌گریزی و زیر پاگذاشتن اسناد بالادستی یا نادیده انگاشتن اصول و ارزش‌های انقلابی و اسلامی و در واقع عبور از خطوط قرمز نظام منجر می‌شود و درست از همین‌جاست که زمینه انحراف در مسیر انجام وظایف ایجاد می‌شود.
فراموش کردن اهداف و آرمان‌های انقلاب: گاهی عملکرد رؤسای‌جمهور به‌گونه‌ای بوده که گویا اصلاً انقلابی صورت نگرفته و فقط قرار بوده تغییرات مختصری در ارکان حکومت انجام شده و مسئولیت‌ها دست به دست شود، در این مواقع معمولاً پرونده انقلاب مختومه اعلام می‌شود و فرآیند بازگشت به شرایط پیش و حتی بدتر از آن کلید می‌خورد.
 اَشرافی‌گری: مال‌اندوزی، خوی اَشرافی‌گری و پرهیز از ساده‌زیستی یکی از بدترین آفاتی است که نه‌تنها شخصیت و موقعیت دولتمردان را در معرض خطر قرار می‌دهد؛ بلکه امکان درک شرایط عمومی و به ‌ویژه قشر محروم جامعه را سخت و عدالت را تحت‌الشعاع قرار داده و زمینه بدبینی مردم به اصل نظام را سبب می‌شود.
فاصله گرفتن از مردم: بدیهی است که یک دولت موفق، دولتی است که نه‌تنها به هنگام انتخابات، بلکه در تمام طول مدت مسئولیت خود، به ‌طور مستمر در ارتباط با جامعه و در میان مردم باشد و ضمن دیدن و شنیدن مستقیم مشکلات آنها، هرگز نقش اثرگذار مردم در اداره کشور و کسب موفقیت‌های احتمالی و همچنین انتظارات و توقعات مشروع و منطقی آنها را فراموش نکند.
غربزدگی و عدم خودباوری: این پدیده نامیمون که معمولاً ریشه در وادادگی سیاسی و ترس درونی دارد، هنگامی آشکار می‌شود که به جای توکل به خدا و اتکا به نیروهای درون‌زا، اراده و خواسته کدخدا محور اقدامات و فعالیت‌ها قرار گیرد و پیشرفت کشور را به شکل مطلق منوط به کمک بیگانگان بدانیم و این مشکل نیز هنگامی تشدید می‌شود که فرد مورد نظر اسیر هوای نفس بوده، یا ذاتاً مستعد انحراف اخلاقی باشد و زرق و برق و ظواهر مادی دنیای غرب و شرق، وی را فریفته و مجذوب خود کند. 
بی‌توجهی به اصل هم‌افزایی: بدیهی است که استفاده بهینه از منابع و امکانات مادی و معنوی موجود و قابل دسترس داخلی یا خارجی، مستلزم هماهنگی، همکاری و تعامل سازنده با سایر قوا و ارکان حکومت است و هرگاه این اصل نادیده انگاشته شود، طبیعتاً امکان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و قابل دسترس به‌شدت کاهش یافته و متقابلاً موازی‌کاری یا تداخل کاری تشدید می‌شود.
سطحی‌نگری و نگاه مقطعی به امور: آفت دیگری که نتایج کار دولت‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد، سطحی‌نگری و بسنده کردن به انجام کارهای کوتاه‌مدت و مقطعی است. در واقع، نگاه سطحی و مقطعی به مسائل، سبب غفلت از انجام اقدامات ریشه‌ای و بنیادین شده و نه‌ تنها روند رشد و پیشرفت کشور را کند و متوقف می‌کند بلکه سبب تشدید مشکلات می‌شود.
تأثیرپذیری از اطرافیان و جریان‌های سیاسی و غیرسیاسی؛ این معضل می‌تواند رئیس‌جمهور را همانند یک مهره شطرنج، بازیچه دست جریان‌های سیاسی و صاحبان ثروت و قدرت یا ابزار دست دوستان، بستگان و سایر افراد نفوذی قرار داده و روند فعالیت‌های دولت و حتی شخصیت شخص رئیس‌جمهور را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. 
بی‌شک مجموع این عوامل سلب اعتماد از مسئولان شده و خواسته یا ناخواسته و البته به اشتباه، چهره‌ای مخدوش از کارآمدی نظام اسلامی را به تصویر می‌کشد و درست به همین دلیل است که مسئولان دولت دوازدهم باید بیش از پیش به این نکات توجه داشته باشند.

 ناکارآمدترین نهاد جاسوسی
بنیانگذار ویکی‌لیکس، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را ناکارآمدترین نهاد جاسوسی و اطلاعاتی جهان خواند. جولیان آسانژ، بنیانگذار پایگاه اینترنتی افشاگر ویکی‌لیکس در گفت‌وگو با شبکه خبری راشاتودی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را به قرار دادن سلاح در اختیار تروریست‌ها و از میان بردن نظام‌های دموکراتیک متهم کرد. وی خاطرنشان کرد: «سیا به شکل خطرناکی ناکارآمدترین نهاد جاسوسی و اطلاعاتی جهان است.» بنیانگذار ویکی‌لیکس همچنین گفت: «سیا اقدام به روی کار آوردن و حمایت از نظام‌های دیکتاتوری در سراسر جهان کرده است.»

رهایی از بندهای آمریکایی
روزنامه «البناء» در مطلبی با عنوان «ایران؛ دستاورد بزرگ دیپلماتیک»، نوشت: «انقلاب اسلامی در ایران مرحله مهمی بود تا سپیده‌دم جدیدی را در این کشور رقم زده و سرآغاز تغییرات نوینی باشد؛ تغییراتی که برخی آن را «انزوا» به شمار آورده و برخی نیز از آن به «تولد جدید» و «رهایی ایران» از بندهای آمریکایی و غربی تعبیر می‌کنند.» البناء ادامه داد: «همزمان با افزایش دایره حضور ایران در پنج کشور لبنان، سوریه، یمن، عراق و بحرین آمریکایی‌ها فهمیدند که بدون گفت‌وگو با ایران و شناخت رویکرد آن نمی‌توانند در این منطقه هیچ‌گونه تحرک سیاسی داشته باشند، برای همین نیز در قضیه هسته‌ای تسلیم گفت‌وگو با ایران شدند.»

انتخابات پر اهمیت
روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال، انتخابات ایران را «پر اهمیت» توصیف کرده و نوشت: «رقابت اصلی میان حسن روحانی، رئیس‌جمهور مستقر و سیدابراهیم رئیسی، رقیب اصلی او است.» این روزنامه آقای روحانی را یک تکنوکرات توصیف کرده که «خواستار روابط دوستانه‌تر با دشمنان سنتی ایران از جمله آمریکا است، اگرچه آشتی‌جویی او هنوز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مخاطبی نیافته است. دولت ترامپ تاکنون دو دور تحریم به بهانه برنامه موشکی علیه ایران وضع کرده است.»

عصبانیت ضد انقلاب
عده انگشت‌شماری از نیروهای اجاره‌ای گروهک تروریستی منافقین با تجمع مقابل سفارت ایران در بلژیک خواستار تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری شدند. به نوشته رویترز، تصاویر منتشر شده از ایران حکایت از وجود صف‌های طولانی در شعب اخذ رأی دارند. همچنین «بی‌بی‌سی عربی» در مطلبی در زمینه انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستا در ایران نوشت: «مردم ایران به صورت گسترده در این انتخابات شرکت کردند.» بر اساس این گزارش، این پایگاه در گزارش خود آورده است: «بسیاری از صفوف تشکیل شده برای رأی دادن به خارج از شعب اخذ رأی کشیده شده‌اند.»

وظیفه دولت دوازدهم
پایگاه اینترنتی خبرآنلاین وابسته به اصلاح‌طلبان نوشت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد دو سر بحرانی که دولت دوازدهم باید برای حل آن چاره بیندیشد به تازه‌واردان و خارج‌شدگان از بازار کار برمی‌گردد؛ به ایجاد شغل و حل بحران صندوق‌های بازنشستگی. در این میان اجرای برنامه‌هایی چون یکسان‌سازی نرخ ارز و همچنین پیگیری مفاد پیش‌بینی شده در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز ضرورت دارد. به نظر می‌رسد، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت دوازدهم، باید معطوف به برنامه‌ریزی برای ایجاد شغل باشد. ایران با نرخ دو رقمی بیکاری روبه‌روست و این به آن معناست که بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر از یافتن کار مناسب در بازار کار ایران بازمانده‌اند. از سوی دیگر برخی گزارش‌ها بر طولانی شدن دوره بیکاری، یعنی فاصله ورود به بازار کار تا یافتن کار مناسب دلالت دارد.

نکته: یکی از غذاخوری‌های بین ‌راه بر سر در ورودی با خط درشت نوشته بود: «شما در این مکان غذا میل بفرمایید، ما پول آن را از نوه شما دریافت خواهیم کرد.» راننده‌ای با خواندن این تابلو فوری خودروی خود را پارک کرد و وارد شد و ناهار مفصلی سفارش داد و نوش‌جان کرد، بعد از خوردن غذا سرش را پایین انداخت که بیرون برود، ولی خدمتگزار با صورت‌حسابی بلندبالا جلوی او سبز شد. با تعجب پرسید: «مگر شما ننوشته‌اید که پول غذا را از نوه من خواهید گرفت؟!» خدمتگزار با لبخند پاسخ داد: «چرا قربان، ما پول غذای امروز شما را از نوه‌تان خواهیم گرفت، ولی این صورتحساب مال مرحوم پدربزرگ شماست.»
نظر: ایران به لحاظ جغرافیایی از مکنت و ثروت عظیم خدادادی (نفت، گاز، مواد معدنی) بهره‌مند است، اما با وجود اینکه در اسناد بالادستی بر حفظ این منابع تأکید شده است و رهبر معظم انقلاب بارها بر آن تأکید داشته‌اند شاهد هستیم که دولت‌ها همچنان سعی دارند در خام‌فروشی ثروت کشور از هم سبقت بگیرند. گزارش‌ها حاکی است از کل 43 میلیارد و 930 میلیون دلار صادرات کشور در سال 95 بیش از 22 میلیارد و 176 میلیون دلار‌ آن به جز پسته مربوط به 14 قلم کالای عمده صادر شده مواد نفتی و معدنی خام است؛ یعنی اینکه کمی بیشتر از نصف صادرات غیر نفتی را کاملاً محصولات معدنی و نفتی به خود اختصاص می‌دهند. دولت بايد حساسیت ویژه‌ای در بهره‌برداری از منابع نفت، گاز و معدن داشته باشد تا آیندگان هزینه پیش‌خوری ما را نپردازند؛ باید برای آنها پس‌انداز کنیم؛ زیرا در نسل‌های آینده این مواد ارزش بیشتری می‌یابند.


 انتقاد شدید از توطئه علیه ایران
شیخ ماهر حمود، رئیس اتحادیه جهانی علمای مقاومت گفت: «متوجه نمی‌شویم که چرا اعراب به بهانه دفاع از دین اصیل اسلامی و مذهب اهل سنت و جماعت در برابر ایران بسیج شده‌اند. ایران در طول 38 سال ثابت کرد که در شعارهای بزرگ خود به ویژه مقابله با آمریکا و رژیم صهیونیستی صادق است و این مسئله برای ما نشان‌دهنده اسلام اصیل سیاسی و عملی به شمار می‌آید.» وی ادامه داد: «تروریسم بر اساس سیاه‌نمایی رسانه‌ها به پدیده‌ای معتدل جلوه داده می‌شود.»

 کتاب داعش در ترکیه مجوز چاپ گرفت!
کتابی که قتل عام و اقدامات تروریستی داعش را «جهاد» به شمار می‌آورد، در ترکیه و در میان سکوت مشکوک دولت این کشور، جنجال به پا کرده است. یک مسئول انتشارات کورسل اظهارنظر غیرمنتظره‌ای درباره این کتاب کرده و گفته است؛ روند چاپ و انتشار این کتاب صد در صد قانونی بوده زیرا مجوز انتشار این کتاب را از مقامات رسمی دریافت کرده‌اند.

طرح نظامی جدید علیه یمن
عربستان سعودی و امارات، نزدیک به 5 هزار مزدور سودانی را به شهر «المکلا» در استان «حضرموت» در جنوب شرق یمن اعزام کردند. منابع محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری «ثورة یمن»، اعلام کردند؛ نیروهایی که امروز با کشتی وارد یمن شده‌اند، در پایگاهی داخل شهر «مکلا» مستقر شده‌اند و این نظامیان سودانی، از سوی امارات و عربستان به سلاح‌های آمریکایی مجهز شده‌اند. منابع آگاه نظامی اعلام کردند که در سایه شکست‌های پیاپی عربستان در جبهه‌های مختلف، ورود مزدوران سودانی به مکلا، بیانگر وجود یک طرح نظامی جدید در حضرموت است.


 محمدحسین مصطفایی/   انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری با اعلام میزان مشارکت حدود 70 درصدی روز سی‌ام اردیبهشت به خط پایان رسید و نزدیک به 41 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. مجموع آرای مأخوذه این دوره 131/220/41 رأی بود که حسن روحانی: 616/549/23 رأی (57 درصد از کل آرای مأخوذه)، سیدابراهیم رئیسی: 449/786/15 رأی (5/38 درصد از کل آرای مأخوذه)، سیدمصطفی میرسلیم 15/782/4 رأی و مصطفی هاشمی‌طبا 50/154/2 رأی کسب کردند.میزان مشارکت برخی از استان‌ها تا زمان انتشار این خبر به شرح زیر است:
ـ در سمنان میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری 29 اردیبهشت‌ماه 5/80 درصد اعلام شده است. در این انتخابات، 3/51 درصد به حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی اختصاص داشت و حجت‌الاسلام حسن روحانی نیز 6/46 درصد آرا را کسب کرد.
ـ در استان فارس مشارکت 72 درصدی مردم در انتخابات اتفاق افتاد و از میان سه هزار و 521 صندوق رأی تاکنون آرای سه هزار و 575 صندوق شمارش شده و تنها شمارش 54 صندوق باقی مانده است که در این میان تعداد آرای حجت‌الاسلام حسن روحانی در استان فارس بیش از یک‌ونیم میلیون و تعداد آرای حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی بیش از 900 هزار رأی بوده است و به این ترتیب روحانی 62 درصد آرا و رئیسی 37 درصد آرای مردم فارس را به خود اختصاص داده‌اند.
ـ در راستای نتایج انتخابات برای نامزدهای ریاست‌جمهوری در استان گلستان بیش از 614 هزار و 465 نفر بالغ بر 5/61 درصد به حسن روحانی رأی دادند و حجت‎الاسلام سیدابراهیم رئیسی با 360 هزار و 318 نفر معادل 36 درصد از آرای مردم را کسب کرد.
ـ مشارکت مردم استان خراسان شمالی در انتخابات به 80 درصد رسید و حدود 511 هزار نفر آرای خود را به صندوق‌های رأی انداختند. تعداد واجدان شرایط رأی در این استان 647 هزار نفر بوده است.
ـ مردم همیشه در صحنه قم با مشارکت 78 درصدی خود در انتخابات روز گذشته حماسه‌ای بزرگ آفریدند. بیش از ۶۰۷ هزار نفر از واجدان شرایط در استان قم در انتخابات شرکت کردند. مشارکت مردم قم در انتخابات از سطح کشوری شش درصد بیشتر است که حضور گسترده و حماسی مردم قم را نشان می‌دهد. سیدابراهیم رئیسی ۳۳۴ هزار و ۳۰۶ رأی و حسن روحانی ۲۱۰ هزار و ۲۹۳ رأی را کسب کردند.
ـ در استان مرکزی میزان مشارکت به 74 درصد رسید، چهارمحال‌وبختیاری مشارکت 75 درصدی و استان خوزستان مشارکتی 65 درصدی از خود به ثبت رسانده است، 77 درصد مردم استان بوشهر هم مشارکت کردند.
ـ مشارکت مردم قزوین در انتخابات ریاست‌جمهوری 83 درصد، مازندرانی‌ها 86 درصد، خراسان‌جنوبی 85 درصد، خراسان رضوی 74 درصد و مردم گیلان مشارکت 77 درصدی داشته‌اند.
ـ استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، هرمزگان، همدان، زنجان و کرمانشاه هر یک 70 درصد مشارکت داشته‌اند.