علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در آخرین دستاوردهای علمی خود به این نتیجه رسیده‌ام که اگر بتوانیم آخرین حلقه رفاه را از سیستم صدقه‌ای دور کنیم و آن را به سمت توانمندسازی ببریم، آخر وزارت رفاه ابتدای وزارت کار می‌شود، ابتدای فنی و حرفه‌ای و اشتغال می‌شود و در جهان نیز این تجربه وجود دارد؛ ما باید خودمان را کوچک و جامعه‌مان را بزرگ کنیم.
 سعید مهدوی/ مباحث شبکه بانکی همواره از جمله موضوعات مهم و حساس بخش اقتصادی کشور بوده است. در طول تصدی دولت یازدهم پس از ادعای برداشته شدن تحریم سوئیفت و گشایش خط اعتباری ال‌سی، موضوع توافق بانک مرکزی با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن (FATF) خبرساز شد. سپس خبر خرید یک نرم‌افزار آمریکایی از سوی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) افکار عمومی را به پیگیری خبرهای حوزه بانک ترغیب کرد و اکنون نیز خبر تحریم‌های جدید بانکی اشخاص از سوی آمریکا و کشورهای عربی و بلوکه کردن حساب‌های اتباع ایرانی نگرانی جدیدی برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است.

دور جدید بلوکه کردن حساب‌ ایرانی‌ها در کشورهای منطقه
فعالان اقتصادی می‌گویند در چند هفته گذشته و به ویژه پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور حاشیه‌ساز ایالات متحده آمریکا به عربستان سعودی، کشورهای عربی، فشارهای زیادی را به ایرانیان برای مراودات بانکی وارد می‌کنند. آنها حساب‌های بانکی ایرانی‌ها را بدون اطلاع مسدود می‌کنند و حتی راه را برای انجام عملیات بانکی به میزان بیشتر از نیاز روزانه یک خانواده دشوار کرده‌اند. اخبار رسیده حکایت از آن دارد که حساب‌ بانکی ایرانی‌ها در کشورهایی، همچون ترکیه، عمان، امارات متحده عربی به ویژه دوبی و ابوظبی یکی پس از دیگری مسدود می‌شود و برگی دیگر از تحریم‌های بانکی ایران در حال رقم خوردن است. دور جدید بلوکه کردن حساب بانکی ایرانی‌ها آغاز شده و اعراب، پیشقدم در اجرای سیاست‌های تحریمی آمریکا، به عروسک خیمه‌شب‌بازی بدل شده‌اند و دومینوی مسدود کردن حساب‌های ایرانی را رقم زده‌اند.

مشکل جدید در انتقال پول صادرات پتروشیمی‌ها
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی به تازگی در نامه‌ای تأکید کرده است که امکان حواله کردن پول صادرات محصولات پتروشیمی از چین وجود ندارد و این مبالغ و پول‌ها در چین بلوکه شده است، بر اساس این برنامه وزارت نفت برای حل این مشکل چیست، اظهار داشت: «مشکلاتی در زمینه چین وجود دارد که آقای طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی اخیراً به آنجا رفته‌اند و صحبت‌هایی داشتند که امیدواریم تأثیر داشته باشد.» یکی از انجمن‌های صنفی صنعت پتروشیمی ایران در نامه‌ای که در اواخر فروردین ماه سال جاری خطاب به معاون اول ریاست‌جمهوری نوشته است، به طور رسمی از ایجاد مشکلات عدیده برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی در زمینه صادرات محصول و انتقال پول حاصل از آن ابراز نگرانی کرده است. در این نامه با اشاره به صادرات 40 درصد از محصولات پتروشیمی ایران به کشور چین، تأکید شده است در ماه‌های اخیر بنا به دلایل مختلف از جمله تغییر مقررات داخلی کشور چین ناشی از فشارهای عربستان و آمریکا، مشکلات عدیده‌ای برای شرکت‌های پتروشیمی داخلی در زمینه صادرات محصولات و انتقال پول حاصل از آن ایجاد شده است که می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به شرکت‌های داخلی و بازار ارز و اقتصاد ایران وارد کند.
بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد به جز مشکلات مربوط به انتقال پول نفت که پس از برجام نیز برطرف نشده است، مشکلات انتقال پول محصولات پتروشیمی هم به مشکلات قبلی اضافه شده است؛ در حالی که در زمان تحریم، ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی‌ کم و بیش بدون مشکل به کشور وارد یا برای مصارف ارزی در حساب‌های خارجی منتقل می‌شد و کمک زیادی به تنظیم بازار ارز در کشور و نگه داشتن تعادل بین عرضه و تقاضای ارز می‌کرد.

نگرانی از اجرای FATF 
هنوز ادامه دارد
در زمینه این برنامه قبلاً توضیح داده شده و تنها ذکر چند نکته ضروری است:
1ـ دولت مشکل وصل نشدن بانک‌های ایرانی با بانک‌های بین‌المللی را ناشی از قوانینی، همچون مبارزه با پولشویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم می‌داند و تعهدات آن و همچنین توافقش با این گروه برای رفع این مشکل است. در حالی که تعریف و ذات تروریسم از دید جمهوری اسلامی و کشورهای غربی و اروپایی، کاملاً متفاوت و متضاد است. در گفتمان FATF سازمان‌هایی چون سپاه پاسداران که قلب تپنده جمهوری اسلامی و لنگر و وزنه منطقه خاورمیانه است، گروه حزب‌الله لبنان که بازوی پرتوان مقاومت در منطقه است و وزارت دفاع کشور تروریسم محسوب می‌شوند.
2ـ دولت تلاش می‌کند ناکامی‌های خود را در برجام، مانند رفع تحریم‌های بانکی کشور که اهم آن گشایش ال‌سی و ارتباط با سامانه سوئیفت است، با توافقات دیگر و تعهدات بیشتر [شما بخوانید امتیازاتی دیگر] جبران کند؛ زیرا مهم‌ترین موضوعی که دولت در مسئله برجام روی آن مانور می‌داد، برداشته شدن تحریم‌های شبکه بانکی بود.
3ـ از دیگر نکات مهم در این زمینه، دسترسی FATF به اطلاعات مشتریان و حساب‌‌های بانکی است که بانک مرکزی اعلام کرده این اطلاعات را در اختیار FATF قرار نمی‌دهد و مذاکرات با کارگروه ویژه اقدام مالی در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم انجام می‌شود و مصادیق تروریسم را نیز خود ایران تعیین می‌کند!

خرید نرم‌افزار مالی ـ نظارتی
 از شرکت آمریکایی SAS
خبر خرید یک نرم‌افزار از شرکت آمریکایی SAS اولین بار اردیبهشت سال 1395 منتشر شد. پس از آن مشخص شد شرکت شاپرک تهیه و نصب یکی از نرم‌افزارهای امنیتی را که برای شناسایی و کشف تقلب در شبکه پرداخت الکترونیکی کشور است، به شرکت آمریکایی SAS برو‌ن‌سپاری کرده است. انتشار این خبر موجب شد بخش‌های مختلف کشور به ناچار موضع‌گیری کنند و مسئولان شاپرک بگویند این نرم‌افزار به داده‌های اساسی دسترسی ندارد و روی سامانه‌های حساس نصب نیست.
در نهایت باید گفت، مشکلات پولی و بانکی به همراه وجود تحریم‌های بانکی در صدر وضعیتی قرار گرفت که مذاکره‌کنندگان ایرانی برای به ثمر رساندن برجام، به آن تکیه داشتند و آن را از محورهای معامله خود با غرب معرفی می‌کردند. آن روزها بسیاری از مردان تیم اقتصادی دولت، از وضعیت سهلی سخن می‌گفتند که  قرار بود بر نظام بانکی ایران و به طور قطع، اقتصاد بانک‌محور کشور حاکم شود. البته بانک مرکزی هم مدعی بود، نظام بانکی گشایش‌های زیادی را تجربه خواهد کرد و حتی حواله‌ها و مراودات بانکی پشت پرده و جابه‌جایی دلار با پالت‌های نقدی هم برچیده شده و حساب‌های بلوکه شده ایرانی‌ها، به زودی زود آزاد خواهد شد؛ ولی حالا با نزدیک شدن به پایان دولت یازدهم از یک‌سو مشکلات پولی و بانکی مرتفع نشده‌اند و از سوی دیگر تحریم‌ها و مشکلات جدید در این حوزه، وضعیت را از گذشته سخت‌تر کرده است!

 محمد نوری/ فارغ از اهداف پشت‌پرده عربستان از صحنه‌گردانی و رهبری برای قطع ارتباط برخی کشورهای عربی با قطر،‌ که بی‌شک از سوی آمریکا هدایت می‌شود، از نظر اقتصادی شرایط پیش آمده برای تقویت مناسبات اقتصادی مثبت به نفع ایران حائز اهمیت است. در وضعیت کنونی محاصره اقتصادی قطر از سوی شرکای عرب و غیر عرب رژیم آل‌سعود، وضعیت نامناسب اقتصادی را برای این کشور رقم زده است، به طوری که مسئولان این کشور به دنبال راه‌حل مناسب و کم‌هزینه برای خروج از این وضعیت و جلوگیری از ایجاد یک بحران داخلی در حوزه اقتصادی هستند.
با توجه به اقدامات کشورهایی چون ترکیه و عمان در حمایت از قطر و کمک‌رسانی به این کشور، گمان می‌رود قطر به دنبال یارگیری در بین کشورهای منطقه است تا بتواند از این وضعیت عبور کند و در این میان موقعیت ایران به عنوان دروازه ورود به این کشور برای آنها اهمیت ویژه خواهد داشت؛ چرا که تمام مسیرهای منتهی به قطر، با اعمال تحریم‌های عربستان و دیگر کشورهای هم‌پیمان او بر روی قطر بسته شده است.
در حالی که پیش‌بینی مناسبات سیاسی نیازمند گذشت زمان و ایجاد وضعیت عادی است، مسئولان اقتصادی کشور بدون اینکه هزینه‌ای از سوی دولت بپردازند و از قطر حمایت علنی داشته باشد، می‌توانند با حمایت از بخش خصوصی و با ایجاد لابی‌های اقتصادی به سمت بازارهای اقتصادی قطر رفته و با بهره‌مندی از مزیت‌های آن فرصت‌های اقتصادی برای کشور ایجاد کنند.
از منظر اقتصادی وضعیت پیش آمده فرصت مناسبی است که ضمن آن روابط سرد اقتصادی ایران با قطر تقویت شود و کشور قطر می‌تواند در روابط تجاری و اقتصادی خود با ایران تجدیدنظر کند و راه را برای ورود کالاهای ایرانی به بازار خود باز کند، به طوری که روزانه 700 کامیون اجناس مختلف از عربستان به قطر وارد می‌شود، در حالی که ایران از راه دریایی 12 ساعته می‌تواند اجناس را وارد این کشور کند. بازار قطر برای صیفی‌جات و خشکبار بسیار خوب است. قطر کشور ثروتمندی است که می‌تواند از فروش کالاهایی چون؛ زعفران، پسته، خاویار، فرش و... ایران سود خوبی به دست آورد. در قطر میلیاردها دلار پروژه‌های فنی‌ـ مهندسی برای جام جهانی در دستور کار است که ایران می‌تواند از آن بهره لازم را ببرد.
فرصت دیگری که در این وضعیت می‌تواند برای ایران مزیت داشته باشد اینکه؛ قطر کشوری با جمعیت اندک و درآمدهای هنگفت نفتی و گازی، در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاری‌های میلیاردی انجام داده است و فقط در کشور آمریکا ٣٥ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری کرده است. در این حالت اگر روابط اقتصادی مناسبی ایجاد شود و مناسبات اقتصادی دو طرف بهبود یابد، به طور حتم می‌توان شاهد سرمایه‌گذاری مستقیم قطری‌ها در حوزه‌های گوناگون اقتصاد ایران بود.
فرصت دیگری که می‌تواند ایران را از ظرفیت اقتصادی قطر بهره‌مند کند اینکه؛‌ قطر آرزوی اتصال به گاز اروپا را دارد. اگر روابط طولانی‌مدت بین ایران و قطر ایجاد شود، قطر می‌تواند به راحتی از خطوط لوله ایران و زیرساخت‌های موجود در کشور برای صادرات گاز به ترکیه و در نتیجه به اروپا، بهره‌برداری کند. قطر همچنین می‌تواند از ظرفیت ترانزیت هوایی و دریایی ایران هم بهره بگیرد. با اینکه قطر کشور کوچکی است، اما می‌تواند فرصت‌های همکاری زیادی را برای ما به ارمغان بیاورد که این موضوع مستلزم درایت و اهتمام مسئولان اقتصادی کشور و بخش خصوصی است.

 ATRها ناتوان از پرواز
درحالی چهار فروند هواپیمای ATR پس از مانور گسترده رسانه‌های حامی دولت پیش از انتخابات وارد کشور شد که طی یک ماه اخیر این خرید ۲۸۰ میلیارد تومانی در آشیانه ایران‌ایر خاک می‌خورد. به نظر می‌رسد همایی‌ها فعلاً از برنامه‌ریزی پروازی برای ATRها ناتوان بوده و از به کارگیری آن گریزانند.

تردید در آینده اوپک
رویارویی تمام قطر و عربستان بی‌شک نرخ پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش تولید را تهدید خواهد کرد. در این وضعیت قطر قادر خواهد بود در توافق کاهش تولید کنونی میان کشورهای عضو و غیر عضو اوپک کارشکنی کند و اگر دوحه تصمیم بگیرد به صف ایران و عراق ملحق شود، آینده اوپک با تردید مواجه خواهد شد.

حمایت اصناف از استقلال وزارت توسعه و تجارت
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: «اصناف کشور در جایگاه بخشی از تجارت و بازار ایران، خواهان استقلال وزارتخانه توسعه و تجارت است. با واگذاری تنظیم بازار به برخی نهاد‌ها خیلی عامیانه برخورد شده و اشکالات موجود در بازار با وجود تمهیدات ستاد تنظیم بازار حاصل این تصمیم
 بوده است.»

این تعداد بانک در کشور توجیه اقتصادی ندارد
محمود الله‌یاری اقتصاددان گفت: «از نظر اقتصادی این تعداد بانک خصوصی و دولتی برای ادامه فعالیت اقتصادی توجیه اقتصادی ندارند؛ زیرا با توجه به توسعه بانکداری الکترونیک و عدم ورود قابل توجه سرمایه به داخل کشور فعالیت این تعداد بانک جز حبس ثروت ملی در قالب دارایی‌های منقول و غیر منقول نتیجه‌ای ندارد.»

 سید فخرالدین موسوی/ «در چهار سال دولت یازدهم به دلایلی وقت ندارم و الّا توضیح می‌دادم سختگیری نکردیم. همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند. کسی نیست زحمت نکشیده باشد و از دولت دفاع نکرده باشد؛ اما همه هم یکجور نبودند؛ مختلف بودند.
 برخی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم و به تعبیر ما برخی‌ها گیوه را ورکشیدند و آستین را بالا زدند و به میدان آمدند؛ اما برخی پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و آن را ورنکشیدند و لخ‌لخ کردند و یک مقدار راه و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند. سعی آنها هم مشکور است.
 یک عده‌ای وقتی به دولت حمله می‌شد، با همه قدرت و همه وجودشان دفاع کردند اما یک عده زمانی که در تنگنای 30 خبرنگار قرار می‌گرفتند، یک کلمه‌ای می‌فرمودند.
 اینها حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌کردند. این‌گونه نمی‌شود؛ ما بار سنگینی بر دوش داریم. هرکس آماده است باید این بار را به دوش بگیرد.» 
این مطالب بخشی از سخنان رئیس دولت تدبیر و امید درباره عملکرد بدنه این دولت است که واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت! اولین واکنش را می‌توان متعلق به پایگاه نهاد ریاست‌جمهوری دانست که این بخش از گفته‌های رئیس خود را بر روی خروجی پایگاه پرزیدنت قرار نداد و آن را حذف کرد و موجب واکنش نشان‌دادن برخی از رسانه‌های حامی دولت شد؛ چنانچه روزنامه «آفتاب یزد» با انتخاب عنوان «سانسور رئیس دولت در دولت» در این باره نوشت: «رئیس‌جمهور در یک افطاری با حضور وزرا، معاونان، استانداران و رؤسای سازمان‌های دولتی حرف‌هایش را زد. حرف‌های مهمی هم بود. معنادار.
 هر چند تمام صحبت‌هایش منتشر نشد. البته این‌بار اشکال کار این عدم انتشار به خاطر سانسورهای دفتر ریاست‌جمهوری و سایت president. ir است، نه صداوسیما. سخنانی که هم صریح بود و هم روی سخنانش اشخاص خاصی بودند. همان حرف‌هایی که ظاهراً به مزاج کسانی در نهاد ریاست‌جمهوری خوش نیامده که آن‌ را در پایگاه ریاست‌جمهوری نیاوردند؛ باید گفت قطع، حذف و سانسور حرف‌ها‌ی رئیس‌جمهور از سوی دفتر و سایت ریاست‌جمهوری نوبر است(!) از تیم فشل و ضعیف اطلاع‌رسانی دولت هر چیزی انتظار می‌رفت جز این سانسور.
 تیم سانسورچی دولت که بسیاری ضعفش را بلای جان دولت می‌دانند، آنقدر در این سال‌ها خموده و سست عمل کرد تا خیلی‌ها‌ عامل اصلی هجمه‌ها‌ی اصولگرایی به روحانی را همین تیم و عدم پاسخگویی‌ها‌ی به موقع آن تعبیر کنند.»
اما این همه واکنش‌ها به اظهارات رئیس‌جمهور نبود، روزنامه‌های دیگر اصلاحات نیز تلاش کردند این اظهارات را واکاوی کنند؛ چنانچه روزنامه «اعتماد» با انتخاب تیتر «مخاطب روحاني كيست؟» در این‌باره نوشت: «با سخنان حسن روحاني نخستين سؤالي كه به ذهن مي‌رسد، اين است كه مخاطبان اين سخنراني چه كساني هستند و در چه پست‌هايي بوده‌اند كه سخت‌شان مي‌آمد اقدامي در جهت معرفي دستاوردهاي دولت كنند؟ يقيناً پست اين افراد آنقدر قابل اعتنا بوده كه اين انتظار براي حسن روحاني به وجود آمده باشد كه آنان در دفاع از عملكرد دولت برآمده و به گفته او، سينه سپر كنند. بايد منتظر مرداد ماهي بمانيم كه براي هر دولتي زمان تسويه‌حساب براي اعضاي كابينه در دوره دوم استقرار است.»
اما در مقابل و در میان رسانه‌های منتقد دولت هم این «وطن امروز» بود که تحت عنوان «گیوه‌کشی» با انتقاد از معیار بودن «توجیه اقدامات دولت» به جای «عملکرد مثبت» در این باره نوشت: «اگرچه تغییرات در کابینه دوم حسن روحانی موضوعی محتمل است؛ اما به نظر می‌رسد قرار نیست تغییرات برای افرادی که کنار گذاشته می‌شوند بدون هزینه باشد. از همین حالا حسن روحانی برخی افراد دولت یازدهم را متهم به کم‌کاری در دفاع از دولت کرده است. حامیان روحانی هم در این‌باره به گونه‌ای اظهارنظر کرده‌اند که برخی وزرا و اعضای کابینه روحانی متهم به خیانت شده‌اند. روحانی و این طیف از حامیانش می‌گویند برخی اعضای دولت تمام‌قد به دفاع از کابینه نپرداختند.»

شبکه‌های اجتماعی و کودکان
 مهدی فرهادی/ کودکان و نوجوانان در گذشته میزان آشنایی کمتری با افراد غریبه داشتند و حتی میزان ارتباط آنها با دنیای بیرون بسیار محدود بود، اما اکنون کودکانی را که هنوز دست چپ و راست خود را نشناخته‌اند در جنگلی که مملو از جانوران درنده است، رها می‌کنیم و هیچ‌گونه نظارتی بر آنها نداریم. در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دام‌های متعددی تعبیه شده است که حتی بسیاری از کسانی که با برنامه‌نویسی آشنا هستند از یافتن و مهار این دام‌های ضد انسانی معذورند؛ با این حال فرزندان معصوم ما به گمان اینکه این فضا یک فضای امن و تحت حمایت دولت است وارد آن شده و آینده خود را تباه می‌کنند. موضوعی که نیاز به توجه ویژه مسئولان در حوزه فضای مجازی،دستگاه‌ها و نهادهای آموزشی دارد.
 گزارش سالیانه نهاد نظارت بر اینترنت (IWF) بسیاری از این پنهان‌کاری‌ها و شیطنت‌ها را بیان کرده است. گزارش IWF نشان می‌دهد که اروپا در حال حاضر بزرگ‌ترین مرکز در جهان از نظر انتشار این مفاهیم غیر اخلاقی اینترنتی است.
 این آمار در اروپا نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش ‌یافته و در بین کشورهای اروپایی، هلند در رأس فهرست تولید حجم بالای این محتویات غیراخلاقی قرار دارد. در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۵۷ درصد صفحات اینترنتی حاوی محتوای غیر اخلاقی در آمریکای شمالی وجود داشته است.
 در این گزارش که فضای مجازی اروپا با در نظر گرفتن روسیه و ترکیه ارزیابی شده، ۳۴ هزار و ۲۱۲ صفحه غیرمجاز به ترویج سوء‌استفاده از کودکان اختصاص دارد. این نهاد با هدف کشف و پاک‌سازی مفاهیم غیر اخلاقی از شبکه‌های اینترنتی در انگلیس فعالیت می‌کند.