اسفندیار قره‌باغی خواننده قطعه «آوردگاه» گفت: اگر نظرات امام نبود ما را کباب می‌کردند. خداوند رهبر معظم انقلاب را برای ما نگه دارد، ان‌شاءالله سایه‌اش بر سر ما باشد. حضرت آقا هر موقع صلاح دانست می‌تواند بگوید موسیقی حرام است ما هم کنار می‌گذاریم. ما مقلد ایشان هستیم و ایشان صاحب اختیار است. «آوردگاه» نام اثری موسیقایی است که برای بزرگداشت مقام شهیدان مدافع حرم، به ویژه شهید سردار شعبان نصیری ساخته شده است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ادیب‌یزدی در گفت‌وگو با صبح صادق
مجتبی برزگر/ دو ابزاری که به انقلابی‌ترین و عمیق‌ترین احکام انقلاب تکاملی اسلام معروف است را امر به معروف و نهی از منکر می‌خوانند که برای ارتقای معنویت در جامعه اسلامی و اجرای احکام حضرت حق‌تعالی از اوجب واجبات است. یکی بسترسازی می‌کند و معایب، زشتی‌ها، کجی‌ها و منکرات را از ساحت جامعه تنزیه می‌کند که آن، نهی از منکر است و دیگری جامعه را آماده رشد، ترقی، پیشرفت و کمال می‌کند و آن، امر به معروف است. از ابتدا جعل این دو حکم بسیار والا و عمیق الهی در اسلام به شدت مورد تأکید رسول خدا(ص) و وجود مبارک امیرالمؤمنین علی(ع) و ائمه معصوم(ع) بوده است، به ویژه حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) در انقلاب جهانی و بی‌نظیرشان فرمودند اراده کردیم و راه افتادیم تا حقیقت امر به معروف و نهی از منکر را به منصه ظهور برسانیم، چون جامعه اسلامی باید این دو حقیقت را همچون دو گوشواره برای نورانی کردن وجهه اسلام عزیز همچنان دارا باشد. همچنین این واجب الهی مورد تأکید حضرت امام(ره) و رهبر معظم انقلاب بوده و امام خامنه‌ای از ابتدای دوران رهبری اهتمام جدی نسبت به این حکم داشته‌اند و حتی به تازگی در دیدار با مسئولان قوه قضائیه بر احیا، پیشرفت و قانونمند کردن این دو واجب الهی تأکیدات جدی داشته‌اند. امر به معروف و نهی از منکر یکی از حیث توانمندی‌هایی که در ذات این واجب الهی وجود دارد و دیگر اینکه کیفیت اجرای این واجب الهی در میان آحاد جامعه اسلامی به شدت مورد نظر است، موجبات رشد جامعه اسلامی را فراهم می‌کند. بدیهی است پیاده کردن این دو حکم نیازمند دارا بودن جامعه‌شناسی، جامعه‌شناختی، مردم‌شناسی و به دست آوردن فرهنگ جامعه اسلامی است تا انسان بتواند آنها را در جای خودش مطرح کند و موجبات شکوفایی جامعه اسلامی را فراهم آورد؛ لذا این دو حکم پردغدغه و مهمی است که درباره آن هر چقدر تحقیق و کار کارشناسی بشود، باز هم جا داد، ولی متأسفانه مورد غفلت مسئولان و جامعه اسلامی ما شده است. اینها بخش‌هایی از صحبت‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی ادیب‌یزدی از استادان حوزه و دانشگاه و کارشناس معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح‌صادق است که به بهانه بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درباره اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر انجام مطرح شده است. مشروح این صحبت‌ها را می‌توانید در ادامه بخوانید.
* علت معطل ماندن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی چیست؟
یکی متأسفانه فرهنگ‌ سازی نکردن مناسب از ناحیه مسئولان امر است و شاید هم یکی از دلایل آن، این باشد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را در میان احکام الهی نمی‌دانند. امکان دارد فریضتین در برخی اوقات از نماز و روزه هم جایگاه بالاتری داشته باشد، چون به برکت این دو حکم، احکام الهی و جهاد در راه خدا محقق  و راه دشمنان اسلام سد می‌شود. اما چطور می‌شود چنین حکمی در میان مردم این اندازه غریب و مهجور باقی مانده باشد؟! ما توقع داریم کسانی که ناصیه فرهنگ اسلام و فرهنگ ‌سازی اسلامی در جامعه را به دست گرفتند با یک جدیت و غیرت بیشتری در این زمینه گام بردارند و سراغ تبیین ابعاد عظیم این دو حکم بروند و افراد شایسته، قابل، متدین و مجاهد را در این زمینه با کیفیت اعمال فریضتین آشنا بکنند و ما در جای جای کشور اسلامی سایه مبارک امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه‌مان ببینیم؛ چرا که غفلت سبب می‌شود شاهد بالا رفتن منحنی جرائم، جرم و سایر زشتی‌ها باشیم.

* چرا دولت‌های مختلف در مقابل بحث ترویج امر به معروف و نهی از منکر سستی می‌کنند؟
متأسفانه دولت‌هایی که در کشور بر سر کار می‌آیند، بخش‌هایی از آنها بازارگونه و کاسب‌کارانه به حاکمیت می‌نگرند. دولتمردان فقط به دنبال این هستند به هر طریقی ماندگاری خودشان را با تکیه بر آرای آحاد مردم حفظ کنند و موقعیت سیاسی خودشان را در دل‌های مردم همچنان محفوظ نگه دارند و چون امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی است و پیاده کردن آن سبب کدورت خاطر کسانی که مورد هدایت قرار می‌گیرند، می‌شود؛ لذا دولت‌ها استنکاف دارند به دنبال این دو واجب الهی بروند. حتی امکان دارد افراد این واجب الهی را مخالف با آزادی ‌بیان، آزادی ‌رفتار و آزادی‌سیاسی بدانند؛ یعنی یک استنباط مخالف اسلام دارند، به همین دلیل از پیاده کردن این دو حکم الهی صرف‌نظر می‌کنند، حال آنکه مشروعیت دولت‌ها بر اقامه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یعنی اگر دولتی برای این دو حکم بودجه‌ای تعریف نکند و به عبارتی کوتاهی کند، خود به خود از مشروعیت الهی و نگاه امیرالمؤمنین علی(ع) افتاده است. تفاوت واقعی میان دولت متعهد و دولت خداجو و توحیدی با دولت غیر متعهد و ولنگار در نشان دادن اهتمام به این دو حکم الهی است. در واقع ملاک حقانیت هر دولتی اهتمام آن دولت به فریضتین است که امیدواریم جبران این کمبودها را شاهد باشیم، اگرچه ما در این زمینه به دولت‌ها امید چندانی نداریم.

* در اندیشه رهبر معظم انقلاب جایگاه امر به معروف چیست؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی به دلیل آشنایی عمیق‌شان با مبانی فقهی و اینکه یک مجتهد به روز و مرجع بیدار هستند، بهتر از هر کسی جایگاه این واجب الهی را ارزیابی کرده‌اند و پایگاه فریضتین را در مبانی فکری و اعتقادی و مجامع روایی ما می‌شناسند، اصلاً یکی از مصادیق امر به معروف تبیین جایگاه ولایت فقیه در میان افکار مردم است و در مقابل یکی از مصادیق نهی از منکر بیان ادعاهای دروغین استکبار و سیاست‌های شیطانی است که دم از حقوق بشر می‌زنند. حال اینکه در مقابل جنایت‌هایی که علیه بشریت رخ می‌دهد در بسیاری از موارد خودشان شریک هستند و در بسیاری از موارد ساکتند. اگر حضرت‌آقا این همه بر روی اجرای شایسته امر به معروف و نهی از منکر تأکید می‌کنند، به این دلیل است که این دو فریضه متضمن رشد سیاسی و نگاه بصیرت مآبانه جامعه اسلامی خواهد بود؛ یعنی ما باید تا می‌توانیم روی این دو موضوع کار کنیم؛ به ویژه قلم به دستان جامعه، اصحاب مطبوعات، فرهنگ و دانشگاهیان که باید بیش از اقشار دیگر متوجه این دو قضیه بسیار مهم باشند. سپاه و تبیین جایگاه مظلومانه این نهاد انقلاب امروز یکی از بزرگ‌ترین معروف‌هاست. واقعاً سپاه مظلوم واقع شده و وظیفه داریم مردم را نسبت به جایگاه سپاه آگاه کنیم؛ چرا که امروز دستگاه‌های استکباری می‌خواهند سپاه را تخریب کنند، چون سپاه از هر روزی برای‌شان خطرناک‌تر است. نباید تنها امر به معروف را در صیانت از حجاب بدانیم، کسانی که سعی می‌کنند سپاه را زیر سؤال ببرند و به مدافعان حرم اهانت می‌کنند، به مراتب خطرناک‌تر از هر زشتی است که باید مراقب تشدید آن باشیم.
* چگونه می‌توانیم امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه گسترش دهیم؟
امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت هماهنگ در جامعه اسلامی ما صورت بگیرد، نه اینکه بعضی از نهادها به صورت سلیقه‌ای وارد میدان شوند و وقتی هم مورد هجوم واقع شدند، میدان را ترک کنند. نکته اول اینکه ضروری است یک سازمان قوی داشته باشیم؛ چرا که ستاد کنونی امر به معروف و نهی از منکر به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. بهتر است کسانی که قابلیت این معنا را دارند، برای اعمال فریضتین تربیت بشوند. به تازگی در مجلس شورای اسلامی بعضی از فصول درباره امر به معروف تصویب شده و برای ابلاغ به برخی از وزارتخانه‌ها رفته؛ اما هیچ اقدامی در این میان صورت نگرفته است. 

* وظیفه اقشار متدین، انقلابی، نهادهای بسیجی و دولت برای ترویج امر به معروف چیست؟
ایجاد انسجام، هماهنگی و درک معنای به روز امر به معروف و نهی از منکر وظیفه نهادهای متعهد، بسیجی و انقلابی است؛ چراکه با پیشرفت جامعه، احکام اسلام هم پیشرفت می‌کند، از این رو امر به معروف و نهی از منکر در ذات خودش نوعی تکامل دارد؛ یعنی هرچه روزگار پیشرفت می‌کند و ما شاهد پیشرفت حتی تمدنی بشر هستیم، امر به معروف هم شکل‌ها، قانونمندی‌ها و روش‌های جدیدی پیدا می‌کند. این مسئله بسیار مهم است که به آن اجتهاد زمان می‌گویند. نهادهای متعهد، بسیجی و انقلابی متضمن و متکفل کشف حقایق به روز امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ یعنی ما نمی‌توانیم با ابزار گذشته این دو حکم الهی را جا بیندازیم، باید تفکرات، راهکارها و محتواهای جدید برای امر به معروف تعریف کنیم. امر به معروف و نهی از منکر در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود و همواره سایه بلند آن بالای سر جامعه اسلامی است. 

* اگر امر به معروف و نهی از منکر به معنای واقعی اتفاق بیفتد، چه تأثیری در کارآمدی نظام دارد؟
اثر ماندگاری اسلام و ارزش‌های انسانی و الهی در جامعه را به برکت اجرای شایسته این واجب الهی در جامعه خواهیم داشت؛ یعنی بسیاری از منکرات، بزهکاری‌ها و جنایت‌ها به برکت فریضتین در جامعه از بین می‌رود. به عبارتی اگر فریضتین به صورت جدی جا بیفتد، زندان‌های ما خالی می‌شوند و دانشگاه‌های ما پیشرفت‌های علمی پیدا خواهند کرد و در حقیقت دشمن شاهد جامعه بسیار منظمی خواهد بود؛ یعنی بسیاری از مسائلی که در حال حاضر در جامعه ما همه آرزوی آن را دارند، به واسطه پیاده شدن این واجب الهی خواهند دید و آنچه را مردم نمی‌خواهند ببینند و فطرت آنها نمی‌پسندد، نخواهند دید. اگر این دو واقعاً مورد توجه مسئولان قرار بگیرد، در یک کلمه زندان‌های ما خالی خواهد شد و مطمئناً خواهید دید چه برکاتی به جامعه اسلامی مترتب خواهد شد، از این رو می‌طلبد که با جدیت خاصی با این واجب الهی برخورد شود. 

   مهدي سعيدي/ شکل‌گيري فتنه‌ها، همزاد شکل‌گيري نظام اسلامي است و در طول حدود چهار دهه، روزگاري نبوده است که ملت ايران فارغ از دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها گذرانده باشد. مدعيان و سهم‌خواهان از انقلاب، از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي اقدامات اختلاف‌برانگيز خود را آغاز کردند و خود را مدعي رهبري انقلاب دانستند. تجزيه‌طلبان در استان‌هاي مرزي بر طبل جدايي و تنش و درگيري کوبيدند. مارکسيست‌ها، ليبرال‌ها، التقاطي‌ها و کليه مخالفان خط اسلام راستين، تلاش کردند تا با همه توان باورهاي انحرافي خود را در شکل‌گيري ساختار کشور نهادينه کنند و همچنين نيروهاي خود را به بدنه بوروکراسي کشور و نهادهاي انقلابي نفوذ دهند. موارد متعدد ديگري نيز مي‌توان در فهرست فتنه‌هاي پيش روي انقلاب اسلامي در دهه 1360 افزود که مدل‌هاي متفاوتي از آن در دهه‌های 70، 80 و 90  نيز دنبال شد.
در اين بين، حادثه 18 تير كوي دانشگاه تهران مدلي متفاوت نسبت به گذشته بود كه مبتني بر طرح‌ريزي پيچيده‌اي در دستور كار فتنه‌گران قرار گرفته بود. اقدامي كه در مراحل ابتداي شكل‌گيري كمتر قابل پيش‌بيني بود كه به آشوبي طرح‌ريزي شده در پايتخت تبديل شود.
حركت در ظاهر خيلي ساده و به بهانه تعطيلي روزنامه سلام شروع شد؛ اما هماهنگي روزنامه‌هاي پنج‌شنبه 17 تير در اختصاص تيترها و سرمقاله‌هاي خود به عواقب پيش‌بيني‌ناپذیر و كنترل توقيف روزنامه سلام، نشان از آن داشت كه يك تيم پشت پرده، هدايت اين جريان را بر عهده دارد؛ چرا كه خبر توقيف روزنامه سلام ساعت 10 شب چهارشنبه اعلام شد و آن هنگام بیشتر روزنامه‌ها با انجام مراحل نهايي، صفحات روزنامه‌ها را به چاپخانه مي‌فرستادند تا در توزيع فردا صبح خود دچار مشكل نشوند. روز پنج‌شنبه 17 تير، حدود ده روزنامه زنجيره‌اي با تيترهايي، چون «محدوديت مطبوعات خشم مردم را شعله‌ور خواهد كرد»، «زمان حامل حوادث خشونت‌بار است»، «نظام بايد هزينه‌هاي سنگيني بپردازد»، «دانشجويان ساكت نخواهند نشست»، «ورود به قلعه چپ‌گرايان يك ريسك خطرناك براي محافظه‌كاران است»، «مقابله با دولت و مخالفت با توسعه سياسي» و «پايان سياست‌ورزي»، درصدد القاي فضاي بحراني و ناآرامي به جامعه برآمدند.
اين غائله در حالي رقم خورد كه رسانه‌هاي غربي از هفته‌ها پیش آتش تهيه خود را ريخته بودند. نشريه آمريكايي «ميدل‌ايست اكونوميك دايجست» در هفتم تير نوشته بود: «بيشتر ناظران در تهران معتقدند كه تابستان امسال شاهد يك آزمون حياتي قدرت و حتي شايد دور نهايي رويارويي جدي بين جناح محافظه‌كار و اصلاح‌گرايان خواهیم بود. اصلاح‌طلبان يك تابستان سياسي داغ را پيش روي دارند تا جناح محافظه‌كار را از ميدان مبارزه خارج نمايند.» اما اين نوع اظهارات تا پیش از آغاز فتنه در كوي دانشگاه به دقت فهم نمي‌شد.
با ورود جريان دانشجويي فتنه به ميدان و به تدريج نفوذ ضد انقلاب در صفوف آنها، غائله از محدوده اعتراض به بسته شدن روزنامه سلام  به سمت يك شورش و بلوا و تا توهين به آرمان‌ها و مقدسات نظام اسلامي ملت پيش رفت و اينجا بود كه صبر ملت به سر آمد و با حضور تمام‌عيار در صحنه، «پروژه تابستان داغ» در 23 تير 88 ناكام شد.
فتنه 78 زواياي پيدا و پنهان بسياري داشت كه حداقل به سه نكته آن مي‌توان چنين اشاره کرد:
اولين ملاحظه توجه به اصل اساسي دشمني دائم و مستمر استكبار جهاني و ايادي آن با نظام اسلامي است كه براي لحظه‌اي از دشمني با ملت ايران دست برنداشته و از همه حربه‌ها بهره‌برداري مي‌كنند. در مقابله با اين راهبرد نباید براي لحظه‌اي نيز از دشمن غافل بود.
نكته ديگر آنكه معمولاً فتنه‌گري از جايي و از سوی كساني آغاز مي‌شود كه در نگاه اول احتمال آن نمي‌رود. شايد آن روز نيز كمتر پیش‌بینی می‌شد دانشگاه که نماد علم و دانش است، بستر شكل‌گيري فتنه باشد و بخشي از جريان دانشجويي اين چنين بازيچه دشمنان و فتنه‌گران قرار گيرد!
طرح‌ريزي فتنه‌گري مبتني بر نقش‌آفريني بخشي از افراد در درون نظام سياسي نيز ملاحظه ديگري است كه نمي‌توان از كنار آن به سادگي گذشت. اين افراد كه در وزارت علوم، وزارت كشور و ديگر دستگاه‌هاي اجرايي و حتي امنيتي نيز حضور داشتند، با حمايت‌هاي آشكار و پنهان خود آتش‌بيار معركه شده و با كارشكني و اقدامات خيانت‌بار مانع از مهار سريع فتنه شدند.
ده سال بعد با ظاهري متفاوت به بهانه انتخابات رياست‌جمهوري دهم در سال 88 شكل گرفت و بار ديگر هزينه‌هايي را براي نظام و ملت ايران به همراه داشت.
درك وضعیت پيش رو و تلاش براي مهار و بستن سرمنشأ فتنه،‌ ضرورتي است كه جامعه امروز ايران اسلامي كه در مسير شكوفايي قرار دارد، به آن بيش از پيش نيازمند است.

 علت سکوت 
خانواده شهید
مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی گفت: «شهید رکن‌آبادی در کشور عربستان کالبدشکافی شده و برخی از اعضای بدنش، همچون قلب خارج شده و جسد به صورت مومیایی به ما تحویل داده شده است.» قدیرزاده افزود: «به همین دلیل ما به هیچ عنوان علت مرگ وی را اعلام نکرده‌ایم؛ چرا که امکان تشخیص علت مرگ در جسد مومیایی شده وجود ندارد. متأسفانه، کشور عربستان نیز اطلاعاتی درباره نتایج کالبدشکافی شهید رکن‌آبادی به ما نداد. دولت روحانی به جای فشار به عربستان به خانواده رکن‌آبادی فشار آورده تا سکوت کنند.»

دور زدن
 محرمانه‌ها
دولت در زمینه ایجاد تعهدات خارجی برای کشور، به دور زدن مجلس علاقه دارد و این رویکرد را در ماجرای برجام و سپس سند 2030 یونسکو و امضا و اجرای FATF و امضای قراردادهای جدید نفتی (IPC ) بروز داده است.
اکنون که قرارداد 20 ساله با شرکت فرانسوی توتال و ابهامات مهم آن (مانند سهم ۱/۵۰ درصدی توتال و سهم ۹/۱۹ درصدی ایران)، انتقادات رسانه‌ها و کارشناسان را برانگیخته، عده‌ای دوباره بر آنند که با پیش کشیدن نام «هیئت تطبیق مصوبات»، نمایندگان مجلس را دور بزنند و از ماجرا دور نگه دارند.

پل ایران
 در مدیترانه
یک روزنامه صهیونیستی با اشاره به تلاش ایران برای ایجاد پل زمینی تا مناطق شمال عراق و نیز سوریه و لبنان و در نتیجه راه یافتن به مدیترانه، عربستان را پایگاه اصلی رقابت با ایران در مدیترانه برشمرد. روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی با اشاره به تلاش ایران برای ایجاد پل زمینی به منظور ارتباط با مناطق شمال عراق و از آنجا تا سوریه و لبنان و راه یافتن به مدیترانه، عربستان را پایگاه اصلی برای رقابت با ایران در مدیترانه برشمرد. معاریو مدعی شد، ایجاد این پل موجب می‌شود اسرائیل برای دستیابی به اطلاعات مربوط به کاروان‌های سلاح با مشکل روبه‌رو شود و به سختی بتواند در رفت‌وآمد این کاروان‌ها اختلال ایجاد کند. به عبارت دیگر این وضعیت بیانگر تأثیر ایران و نقشه منطقه‌ای راهبردی است که آن را قادر می‌سازد برای تقویت حزب‌الله، از جمله تولید و توسعه موشک‌ها در لبنان، راه‌های جایگزین پیدا کند.

افزایش 
قدرت ایران
فارین‌پالیسی نوشت: «ادامه دشمنی عربستان با ایران، موجب تقویت جبهه منسجم طرفداران ایران در منطقه و به‌‌هم‌‌ریختگی بیش از پیش جامعه اعراب و به تبع آن، تضعیف ریاض خواهد شد.» نشریه «فارین‌ پالیسی» در مقاله‌ای به پیامدهای ادامه خصومت عربستان با ایران پرداخته و نوشته است: «افزایش حملات تند زبانی علیه ایران و همزمان اعمال تحریم علیه قطر، قدرت موجود عربستان و بقایای نظم سیاسی عربی را به خطر خواهد انداخت.»
ترامپ با دست گذاشتن روی مشکلات داخلی شورای همکاری خلیج‌فارس و تقویت این گفتمان که «ایران منشأ اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه است» یک موقعیت عالی راهبردی برای ایران ایجاد کرد. این همان کاری است که جرج بوش پسر با حمله به عراق و پایین کشیدن صدام حسین از مسند قدرت، برای ایران کرد.

نکته: دستيابي انگليسي‌ها به نفت ايران جهش بزرگی در نظام اقتصادي كشورشان بود. به گفته يكي از نويسندگان انگليسي، نفت ايران مانند خون در رگ اقتصاد بريتانيا بود. «پرونال لندن» مورخ معروف انگليسي در 1914م‌ (سال شروع جنگ جهاني اول) درباره نفت ايران مي‌نويسد: «مايع سياهي كه راه خود را در فاصله 145 مايلي جزيره آبادان در ظلمت معادن پيدا مي‌كند، يك روز ثابت خواهد كرد كه خون لازم براي وجود ما خواهد بود.» چرچيل نيز در مجلس عوام انگليس درباره اهميت نفت ايران براي انگلستان می‌گوید‌: «از مدتي پيش دولت انگلستان براي كسب منابع نفتي ايران از نظر حفظ اداره هندوستان و عظمت امپراتوري بريتانيا فعاليت‌هاي سياسي کرده و به ویژه مواظب بوده است كه شرکت‌هاي خارجي سهام شركت نفت را خريداري نكنند.» وي در جاي ديگر با تأكيد بر اينكه سياست نفت‌، سياست جديدی است، مي‌گويد: «ما باید مالكيت نفت يا حداقل كنترل مواد نفتي را كه براي حيات انگلستان لازم است، به هر قيمتي كه شده به دست آوريم‌.»
نظر: در حالی که یک هفته از نشست براندازانه منافقین در فرانسه نمی‌گذرد، وزارت نفت قراردادی را با شرکت فرانسوی توتال امضا کرد که خاطره قرارداد 1901 ویلیام دارسی انگلستان را در ذهن زنده کرد؛ البته آن موقع سهم ایران 20 درصد بود و امروز 19 درصد! در این زمینه مردم با طعنه نسبت به این قرارداد توتال این‌گونه سخن می‌گویند: «از من می‌شنوی اگه می‌خوای مردم کرسنت رو فراموش کنن، باید یه قرارداد بدتر امضا کنی/ مصدق آسوده بخواب؛ اینایی که می‌گفتن ما به عقب برنمی‌گردیم، الآن دارن با سرعت نور میان به دوران جوونیت! اون موقع‌ها که هنوز صنعت نفت ملی نشده بود، اون موقع‌ها که هنوز 29 اسفند تعطیل رسمی نبود./ سهم ایران تو این قرارداد فقط کمی بیشتر از قرارداد دارسیه که تو کتاب تاریخ بش می‌گفتن ننگین/ می‌گه: چطور با این شرایط فاجعه‌بار، قرارداد توتال رو امضا کردن؟ اینا برای لیست امید هم پورسانت گرفتن، برای قرارداد نفتی نمی‌گیرن؟»

اعلام خطر در حوزه
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «نگرانی‌ که در میان بسیاری از دلسوزان وجود دارد، این است که گویا روند عمومی حوزه به گونه‌ای پیش می‌رود که می‌خواهند تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران پیش از انقلاب برگردانند و روند عمومی حوزه را به سمت فراموشی ریشه‌های انقلاب سوق دهند.» اگر به همه ارکان حوزه‌های علمیه توجه نداشته باشیم، طولی نخواهد کشید که برخی نادان، با اسم استقلال، حوزه را به دوران پیش از پیروزی انقلاب برمی‌گردانند. اگر از من بپرسید می‌گویم بر عهده نسل جوان حوزه است تا در برابر تلاش‌هایی که ضد رهبری، ضد نظام، اسلام و انقلاب انجام می‌گیرد، موضع‌گیری داشته باشند و واکنش نشان دهند. با سکوت و بی‌تفاوتی و مصالحه و مسامحه، آهسته آهسته انقلاب به فراموشی سپرده می‌شود.

 مقابله با ترکیه
منابع کُرد سوریه مدعی شدند، یک هیئت نظامی روسی‌ـ ایرانی برای بررسی تحولات و اوضاع شهر «عفرین» در پی تهدیدات ترکیه، به ریف شمالی حلب سفر کرده است.
ترکیه چندی پیش اعلام کرد، مقدمات آغاز عملیات موسوم به «سیف الفرات» فراهم شده و با حضور بیش از 20 هزار نیروی تروریستی، ارتش آزاد قصد دارد به عفرین حمله کند.

دستور امام خامنه‌ای درباره حج
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب برای حفظ امنیت زائران حج تمتع به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند که وارد این موضوع شود، گفت: «توصیه رهبر معظم انقلاب بر ورود دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به موضوع حج تمتع ۹۶ حائز اهمیت بوده است. بنابراین تصمیمات اتخاذ شده در این حوزه، به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش داده شده و  تدابیر انجام شده در حوزه حج تمتع با نظر شورا بوده است و امنیت زائران برای مسئولان اهمیت دارد.» 
وی گفت: «هیچ سالی شورای عالی امنیت ملی را وارد موضوع حج نکردیم، امسال برای نخستین بار است که شورا در جایگاه متولی امنیت و آرامش وارد موضوع شده است.»

 محمدحسین مصطفایی/  یکی از دستاوردهای برجام قراردادهای خارجی آن است. در میان همه کشورهایی که برای روابط اقتصادی با ایران در دوران پسابرجام ابراز تمایل کرده‌اند، فرانسه بیش از همه به موفقیت رسیده است. طبق آمار گمرک پس از برجام واردات از فرانسه 11 درصد افزایش یافته که بررسی جزئیات آن نشان می‌دهد در میان کالاهای وارداتی فرانسوی‌ها به ایران کالاهای لوکس و مصرفی سهم بسیار بالایی را دارند.
دولت یازدهم در دوران پسابرجام برای خرید هواپیما هم دست به دامن فرانسوی‌ها شد و یک قرارداد ۵/۱۰ میلیارد دلاری برای خرید 100 فروند هواپیما با شرکت ایرباس امضا کرد. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، بزرگ‌ترین هیئت‌های تجاری که پس از برجام به تهران آمده‌اند، فرانسوی بوده‌اند. در حوزه نفت و گاز هم دولت تدبیر و امید از فرانسوی‌ها غافل نشده و قراردادی از نوع IPC  برای توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی با شرکت بدنام توتال فرانسه بسته است.
اما در این میان، صنعت خودروی ایران هم در دوران پسابرجام مانند همیشه به سمت فرانسوی‌ها متمایل شد. از ماه‌های پیش از برجام مسئولان گروه صنعتی ایران‌خودرو برای بازگشت شرکت پژو به ایران تلاش کردند و در نهایت هم پس از برجام در قالب اولین سفر اروپایی رئیس‌جمهور در دوران پسابرجام توانستند با شرکت پژو تفاهم کنند.
 چند ماه بعد هم این تفاهم به قرارداد تبدیل شد و فرانسوی‌ها قول تولید سه خودروی از رده خارج شده خودشان، یعنی پژو 301، 2008 و 208 را به ایران‌خودرو دادند! اما پژو قرارداد دیگری هم با ایرانی‌ها بست و این بار تصمیم گرفت با دیگر غول بزرگ خودروسازی ایران، یعنی شرکت سایپا توافق کند. پژویی‌ها در قراردادی عجیب با شرکت سایپا گل سرسبد کارخانه‌های زیرمجموعه این شرکت خودروسازی، یعنی سایپای کاشان را با نصف قیمت خریداری کردند. اولویت قائل شدن دولتمردان تدبیر و امید برای فرانسوی‌ها به ویژه برای شرکت پژو در دوران پسابرجام در حالی اتفاق افتاد که این شرکتِ نه چندان خوش‌نام فرانسوی جزء اولین‌هایی بود که با شدت یافتن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، کشورمان را ترک کرد.
در همین حال، معاون وزیر صنعت ضمن انتقاد از عملکرد رنو، تصریح کرد: «در مشارکت نباید سر طرف مقابل کلاه گذاشت، این یک واقعیت است که در قرارداد رنو ما هم کاهلی
 کرده‌ایم.»
منصور معظمی، رئیس سازمان ایدرو و معاون وزیر صنعت درباره وضعیت صنعت خودروی کشور اظهار داشت: «این را صریح می‌گویم که ما تولیدکننده خودرو هستیم، نه خودروساز. 40 سال پیش چند درصد خودرو داخلی‌ساز بود و امروز خودروهای جدیدی که می‌آید، چند درصدشان داخلی‌سازی می‌شوند؟ اینکه مونتاژ می‌کنیم یا به ‌صورت سی‌کی‌دی می‌سازیم؛ هنر نیست. ما با خودروسازان معروف اروپا و آسیایی همزمان وارد صنعت خودرو شدیم. ببینید آنها به کجا رسیده‌اند و ما به کجا.»
وی گفت: «سیاستی که ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع پیش بردیم و آقای نعمت‌زاده هم از آن حمایت کردند، این بود که به ‌سمت مشارکت با برندهای خوب برویم و آقای وزیر هم قبول کرد؛ به همین دلیل برای ایدرویی که هیچ‌گونه سابقه حضوری در بخش خودروسازی نداشت، ورود به بحث قراردادهای خودرویی و طرف مذاکره قرار گرفتن جای سؤال بود؛ اما ایدرو به‌ صورت مشارکت 40 درصدی با رنو جلو رفت.»
   دکتر یدالله جوانی/ تخریب سپاه از سوی دشمنان خارجی و جریان ضد انقلاب در طول 38 سال گذشته، همواره وجود داشته و به یقین این نوع تخریب‌ها در آینده هم ادامه خواهد داشت. البته، تخریب سپاه از سوی دشمنان ملت ایران همانند آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، نه تنها تعجب‌برانگیز نیست؛ بلکه اگر دست به تخریب نمی‌زدند باید متعجب می‌شدیم. سپاه مولود انقلاب، یک نهاد کاملاً مردمی و حافظ استقلال، عزت و امنیت ایرانیان است. سپاه از عوامل اصلی اقتدار جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان است. سپاه عامل مهمی در شکست توطئه‌های جبهه استکبار طی 38 سال گذشته علیه ملت ایران بوده است. سپاه با حمایت از مقاومت، ابهت رژیم صهیونیستی را در خلال جنگ 33 روزه لبنان و جنگ‌های 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه غزه در هم شکست. سپاه نقش مهمی در تولید قدرت، بازدارندگی دفاعی و نظامی کشور ایفا می‌کند، پس طبیعی است که چنین سپاهی، مورد بغض و کینه آمریکا‌یی‌ها، صهیونیست‌ها، آل‌سعود و تکفیری‌ها قرار گیرد. سپاه در طول عمر با برکت نزدیک به چهار دهه‌ای خود، به درستی نشان داده براساس فلسفه وجودی و رسالتش، برای دفع تهدیدات و هموار کردن مسیر ملت ایران برای قرار گرفتن بر قله‌های عزت و افتخار، برای هر نوع جانفشانی، ایثارگری و فداکاری مجاهدانه آمادگی دارد، براساس همین کارنامه درخشان و موفق سپاه، جبهه استکبار با محوریت آمریکا، به این جمع‌بندی رسیده است که برای بازتولید سلطه خود در غرب آسیا و نهایتاً بر ایران، باید سپاه را به هر شکل ممکن از میان برداشت. آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای آنان همانند آل‌سعود، اطمینان دارند که با وجود سپاه قدرتمند در منطقه با یک عقبه گسترده و عظیم مردمی در ایران، هیچ یک از برنامه‌ها و نقشه‌های آنان در راستای اهداف استکباری که دارند، امکان به نتیجه رسیدن ندارد. آنان قدرت و توانایی‌های اعجاب‌برانگیز سپاه را در عراق، سوریه، لبنان، سرزمین‌های اشغالی و برخی دیگر از کشورها، محک زده‌اند. بر همین اساس رویکردهای آنان در تمامی زمینه‌ها، هجوم به سپاه، تضعیف سپاه و تخریب سپاه است. در راستای این راهبرد، طی چند سال گذشته، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های وابسته به مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل‌سعود، به طور گسترده و هماهنگ، با تولید برنامه، تهیه گزارش و انجام گفت‌وگو با به اصطلاح کارشناسان و ارتباط‌گیری با افرادی در داخل ایران، برای تخریب سپاه و تضعیف پایگاه‌های مردمی این نهاد انقلابی برخاسته از متن مردم، کار و تلاش کردند. با شکست و ناکامی این طرح‌های تخریبی علیه سپاه در سال‌های گذشته، سناریوی جدیدی در آمریکا مورد توجه قرار گرفت و براساس یک نقشه شیطانی، با تصویب قانون جدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در مجلس سنای این کشور، سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی در کانون تحریم‌ها قرار گرفت! به یقین اگر نقش‌آفرینی‌های سپاه در موضوع مبارزه با تروریسم نبود، اکنون بسیاری از کشورهای منطقه و از جمله خود ایران، وضعیتی به مراتب بدتر از وضعیت سوریه در سال‌های اخیر پیدا کرده بودند. همه صاحب‌نظران در مسائل منطقه و جهان اسلام، سپاه پاسداران و فرماندهان سپاه چون سرلشکر سلیمانی را، به دلیل به شکست رساندن جنگ نیابتی مذهبی جبهه استکبار علیه جهان اسلام تحسین می‌کنند. بنابر چنین نقش‌آفرینی‌هایی از سوی سپاه، اقدام جدید آمریکایی‌ها مبنی بر متمرکز شدن بر سپاه، امری قابل فهم و طبیعی است. آنچه غیر طبیعی، بسیار مشکوک و سؤال‌برانگیز است، آغاز موج تخریب‌ها علیه سپاه در داخل کشور به طور همزمان با نقشه شیطانی آمریکایی‌ها می‌باشد. اکنون این سؤال مطرح است که در حالی که به دنبال اقدامات گروهک تروریستی داعش در تهران، این شرارت با اقدام موشکی سپاه پاسخ داده شد و شلیک موشک‌ها، ملت ایران و تمامی دوستان ملت ایران و انقلاب اسلامی را خوشحال کرد، و جبهه استکبار را به حیرت فرو برد، تخریب سپاه در داخل کشور چگونه قابل توجیه است؟ مگر سپاه عامل اقتدار ملی و تأمین امنیت کشور با مجاهدت‌های شبانه‌روزی نیروهایش در داخل و منطقه نیست؟ آنچه در این روزها در برخی از روزنامه‌ها مانند روزنامه آرمان، وقایع اتفاقیه، قانون و... علیه سپاه نگاشته می‌شود و این روزنامه‌ها، همگی تحت حمایت اصلاح‌طلبان و دولت مستقر می‌باشند، چگونه قابل تحلیل است؟
 پاسخ به این پرسش از منظر عقل و عرف روشن است، پس باید به این امواج تخریبی، به دیده تردید نگریست و به دنبال کشف ارتباطات میان تخریب‌کنندگان سپاه در داخل کشور، با دشمنان خارجی بود. اینجاست که تمامی دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و شورای عالی امنیت ملی، باید برای فهم این ارتباطات و دستیابی به پشت صحنه‌های تخریب سپاه هوشمندانه ورود پیدا کنند.