آیت‌الله محسن اراکی می‌گوید: ما دو نوع اسلام داریم؛ یکی اسلام ابراهیمی و دیگری اسلام اعرابی، خصوصیت اسلام ابراهیمی فرمانبرداری از خدای متعال است؛ یعنی مسلم یک فرمانروا دارد و آن خدای متعال است. مشکل امروز در جهان اسلام ابتلای به اسلام اعرابی است که این اسلام اعرابی منشأ دوگانگی در جهان اسلام شده است. هویت جامعه اسلامی اگر هویت اطاعت از رسول(ص) باشد، آن وقت یک هویت برای جامعه اسلامی به وجود می‌آید که نتیجه آن وحدت امت اسلامی است.
آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم
علت اينكه دشمنان با به‌كارگيري انواع توطئه‌ها و ترفندها مي‌خواهند جايگاه ولايت فقيه را زیر سؤال ببرند، ناشي از داشتن جايگاه ويژه ولايت در قلوب مسلمين است. اقتدار انقلاب اسلامي و عزت ايران مرهون نظام مبتني بر ولايت فقيه است که ولايت نیز ضامن استقلال، آزادي و اسلامي بودن كشور است. ولايت، قلعه و دژ محكم تشيع است و تا زماني كه شيعه در اين قلعه و دژ محكم سنگر گرفته است، هيچ خطري نمي‌تواند ارزش‌ها و آرمان‌هاي آن را تهديد کند؛ چرا كه امامت و ولايت ضامن سلامت و صلابت آرمان‌هاي شيعي است.
ولايتمداري به منزله یکی از اصول خدشه‌ناپذير، از چنان جايگاهي برخوردار است كه هر كس در هر مقام و لباسي كه باشد، اگر در راه اهداف دشمنان نظام گام برداشته و جايگاه ولي‌فقيه را تضعيف كند، يا اهل نفاق است يا غفلت وي را در برگرفته است.
احترام به علماي اسلامي بنا به فرمايش نبي‌مكرم اسلام احترام به رسول گرامي خدا(ص) است و بي‌حرمتي به علمايي كه دين و مباني الهي را ترويج مي‌كنند، در حقيقت بي‌احترامي به پيامبر اسلام است. بر همين اساس و با توجه به جايگاه نايب حضرت ولي‌عصر(عج) احترام به ولايت فقيه، رسالت جامعه اسلامي است. 
همه ما مسئوليت داريم که در تحقق اهداف والاي شهدا، یعنی پيروي از مقام ولايت و صيانت از ميهن اسلامي، تلاش كنيم. همه ما باید با الگوپذیری از حضرت فاطمه(س)، تابع ولی‌فقیه زمان خود باشیم؛ چرا که رمز اقتدار و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در پیروی محض از ولایت فقیه است.

نماز جمعه کانون وحدت
با توجه به اینکه نماز جمعه حول محور ولایت شکل می‌گیرد، بیشترین توفیق را در وحد‌ت‌آفرینی و انسجام جامعه داشته و دارد و در انقلاب اسلامی همواره چون سنگری مستحکم نقش خود را ایفا کرده است. وحدت فکری و اعتقادی مسلمانان در نماز جمعه بیشتر متجلی می‌شود؛ به همین دلیل دشمن همواره از گردهم آمدن چنین جمعی که صادقانه پیشانی بر روی زمین می‌سایند تا شکرگزار خداوند باشند، واهمه داشته است. نماز جمعه حلقه اتصال حکومت و مردم است و در انقلاب اسلامی یعنی کانون حرکت، پویایی و نمایش قدرت در مقابل دشمن که از برکات  آن آرامش‌بخشی به جامعه اسلامی است.

از خودمان شروع کنیم
فلسفه زندگي انسان، عبادت است که كمك به هم‌نوع يكي از عبادت‌هاي مهم به شمار می‌آید و رفع نيازمندي‌ها و گرفتاري‌هاي مسلمانان، توفيقات الهي را به ارمغان مي‌آورد. 
در آیات متعدد قرآنی بر امر به معروف و نهی از منکر تأکید و سفارش شده است. این فریضه را که موجب فلاح و رستگاری می‌شود، باید ابتدا از خود و خانواده خودمان آغاز کنیم؛ چرا که موجب تأثیرپذیری امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می‌‌شود. به عبارتی، باید در نخستین گام، خود و خانواده‌مان را در مسیر اسلام قرار داده و سپس دیگران را به دین اسلام دعوت کنیم.
در آیات قرآنی نیز خداوند متعال به نبی مکرم اسلام دستور می‌دهد رسالت را از خاندان و عشیره خود آغاز کند. سیدالشهداء در این زمینه یکی از ارکان مهم اسلام است؛ ایشان به خوبی نشان دادند که دین مبین اسلام بسیار والاتر و شیرین‌تر از جان خود و اقوام‌شان است و در راه تبلیغ اسلام از جان گذشتند.
هدف عمده و واقعی از تشکیل نظام اسلامی اهتمام به اقامه فرایض بود و ما هیچ‌گاه نباید در این راه دچار فراموشی شویم. راه امام حسین(ع)، راه مسجد و قرآن و نماز راه خدا است و هر راهی که به خداوند ختم شود، نجات‌گر خواهد بود.

توشه برداریم
دنیا و آخرت برای هر انسان در حدّ شرعی نیاز بوده و نباید انسان به صورت مطلق ترک دنیا کرده یا وابسته به دنیا باشد. باید انسان در این دنیا تمام تلاش خود را در زمینه تهیه معاش دنیوی خود انجام دهد و این دنیا را پلی برای رسیدن به آخرت بداند.
برخی لزومات در دنیا وجود دارد که باید تهیه شود؛ به عبارتی باید از این دنیا توشه خوب همراه خود به آخرت ببریم؛ چراکه این دنیا مزرعه آخرت است. باید بدانیم در این دنیا هر چیزی را که دوست خود قرار دهیم، یک روزی از آنها جدا خواهیم شد و باید عمل خوب توشه ببریم که همراه همیشگی ما خواهد بود.
وقتی خداوند از نعمات حلال خود در اختیار انسان قرار داده است، باید انسان نیز از این نعمات و روزی‌ای که به صورت حلال کسب کرده، احسان کند. نفس انسان با او چنان کاری می‌کند که تا پرتگاه، زندان، اعدام و بی‌آبرویی می‌کشاند و گاهی این نفس برای افرادی که در مقام مسئولیت قرار دارند موجب بدبختی می‌شود. رسیدن به تقوای الهی در گرو عمل به واجبات الهی و اجتناب از محرمات است.

موعظه گوش کنیم
انسان باید حرف‌شنوی داشته باشد و دین مقدس اسلام از ابتدا تا به امروز با شنیدن و عمل کردن بوده است، بزرگ‌ترین موعظه کننده خداوند است و در آیات فراوانی در قرآن کریم به آن اشاره شده است. اگر مؤمنی به موعظه‌های پروردگار عالم عمل کند و گوش فرا دهد، به سعادت دنیا خواهد رسید.
خداوند در آیه شریفه 57 سوره یونس به مردم توصیه کرده است، در تمام مکان و زمان هر وقت موعظه خداوند به گوش‌تان رسید، به آن عمل کنید؛ زیرا حرف‌شنوی سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می‌آورد.
آرامش قلب‌ها با عمل به حرف خداوند تأمین می‌شود، حرف‌شنوی و عمل به آن رحمتی برای خداوند است.
خداوند همچنین در آیه شریفه 58 سوره نسا به همه مسلمانان می‌فرماید، من موعظه و نصیحت خوبی برای شما می‌کنم؛ یقین داشته باشید که چیزی از نظر من پنهان نبوده و اگر فردی معصیت می‌کند و در حال عبادت است، برای ما آشکار است.
خداوند از پیغمبران خود خواسته است گناهکاران را با خداوند آشتی دهند؛ زیرا خدا توبه توبه‌کنندگان را می‌پذیرد.
خداوند در آیه 13 سوره لقمان نیز به چگونگی تربیت فرزندان توصیه و در آن تأکید کرده است به فرزندان خود بگویید برای خداوند شرم قرار ندهند و معصیت نکنند؛ زیرا معصیت آبروی انسان را برده و موجب بدبختی انسان می‌شود.
همه محراب‌ها، منبرها و سخنرانی‌ها یک موعظه هستند؛ همچنین باید توجه کنیم که مردگان بر زندگان یک موعظه هستند و تمام مسائل به وجود آمده برای انسان موعظه است. بدانیم اگر به موعظه خداوند عمل نشود، گرفتار خواهیم شد.
خداوند در آیات مختلف نیز بر عمل به موعظه‌های خداوند تأکید فرموده‌اند و تذکر داده‌اند در صورت عمل نکردن به این موعظه‌ها باید از خداوند که ارحم‌الراحمین است، بترسید؛ زیرا این موعظه‌ها از روی علاقه پروردگار به انسان‌ها و از سر دلسوزی است.
خداوند به داد افرادی برسد که در این دنیا سرشان را گرم معصیت کرده و به حرام مشغول هستند. روزی این دنیا برای همه افراد به پایان می‌رسد و پدرها و مادرها، همسران و فرزندان از ما جدا خواهند شد؛ ولی خدا هیچ گاه جداشدنی نیست. تربیت فرزندان صالح برای خدا زینت هستند و نوعی یاد خداوند به شمار می‌آیند. مال حلال جمع کنید و در اختیار فرزندان خود قرار دهید، باید به مال و فرزندان حلال و صالح خود افتخار کنید و این دو موضوع برای افراد مایه عزت است. گفتنی است، خداوند در قرآن کریم مؤمنان را بدون خطاب و واسطه موعظه کرده‌اند و آنها را مستقیم مورد خطاب قرار داده تا آگاه شوند.

از بزرگ‌ترین حسرت‌ها در هنگام مرگ نشان دادن دو چیز به انسان است؛ اول نشان دادن اعمالی است که اگر شخص آنها را انجام می‌داد به برکت آن اعمال به مقامات عالی معنوی می‌رسید.دوم نیز نشان دادن آن اعمالی است که اگر شخص آن اعمال را انجام نمی‌داد، به مقامات (معنوی) عالی دست می‌یافت. ندامت و پشیمانی این حسرت را، اگر به تمام اهل دنیا تقسیم کنی همه آنها هلاک می‌شوند.
یکی از این حسرت‌ها، از دست دادن عبادت در شب‌هاست. خداوند متعال در قرآن کریم به دو دسته به تعبیری چک سفید در اختیارشان قرار داده است.
اولین گروه، افرادی هستند که در هنگام گرفتاری و غم، اندوه و فشارِ سختی‌ها را به حساب خدا گذاشته و صبر پیشه می‌کنند. دومین گروه؛ اهل نماز ‌شب هستند؛ «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّهِ أَعْیُنٍ» خداوند متعال می‌فرماید: «تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنْ الْمَضَاجِعِ‏» که نشان از سخت بودن جدایی از رختخواب است.
خداوند در آیه فوق می‌فرماید: «یعنی هیچ کس نمی‌تواند درک کند که ما برای کسی که در عالم شب از محل خواب خود (برای عبادت) برخیزد، چه چیزهایی را تدارک دیده‌ایم.»
استادمان حضرت آیت‌الله انصاری شیرازی می‌فرمودند: «آب حیات در تاریکی شب است.»از علامه طباطبایی سؤال کردند که چرا در آخرین ثلث شب (سحر) دعا مستجاب می‌شود؟ ایشان فرمودند: چون در آن وقت معصیت‌کنندگان همه در خوابند و فضا سالم است. آری! گناهان فضا را آلوده می‌کنند.سحر را وقت غنائم نیز نامیده‌اند؛ چرا که همان اوقات خداوند متعال روزی معنوی و مادی را در بین بندگانش تقسیم می‌کند.امروزه برنامه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای نه تنها عبادت در شب، بلکه نماز صبح را نیز از مردم گرفته‌ است.
عزیزان! ما بر سر سفره‌ای نشسته‌ایم که آن را اهل شب بر ما گسترانده‌اند. خداوند متعال به خاطر اهل شب بلا را دفع می‌کند و رحمتش را نازل می‌نماید. در روایات است که اگر زن یا مردی در جوف شب از ترس خدا قطره‌ای اشک بریزد، رحمت خدا تمام امت را فرا می‌گیرد.
اهل معرفت دریافته‌اند که در استغفار به وقت سحر اسراری قرار داده شده است و در سلوک انسان بسیار تأثیرگذار است، مرحوم صدوق از امام صادق(ع) روایت می‌کند؛ هر کس در نماز وترش هفتاد مرتبه استغفار کند و یک سال به آن مراقبت نماید، خداوند متعال او را در ردیف استغفارکنندگان سحر قرار می‌دهد و خداوند متعال مغفرتش را بر او واجب می‌کند.
پیامبر(ص) فرمودند: «همه انسان‌ها حزام (بند)‌ دارند. این حزام‌ها به دلیل ارتکاب گناه در روز، پیدا می‌شوند.
این بندها با ارتکاب گناه به زنجیر تبدیل می‌شوند.» حضرت در ادامه می‌فرماید: «هنگام سحر فرشتگان بالای سر انسان آمده و می‌گویند؛ بلند شو.»
سیدبن‌طاووس می‌فرماید: «من این صدا را شنیده‌ام، فرشته می‌گوید بلند شو که صبح نزدیک است.»
حضرت می‌فرماید: «وقتی که از محل خواب بلند شد، یکی از این زنجیرها پاره می‌شود، وقتی هم که برای وضو بر بالای آب آمد، زنجیر دیگری پاره می‌شود و وقتی که به محل نماز رسید زنجیر دیگری نیز پاره می‌شود و در آخر زمانی که برای نماز ایستاد، تمام زنجیرها باز می‌شوند. به این ترتیب، زنجیری که در روز به دلیل گناهان برای خود درست کرده بود، با این نماز شبش همه‌اش پاره پاره می‌شود.» حضرت در پایان می‌فرماید: «موقعی که این فرد صبح کرد با چشمانی روشن وارد جامعه می‌گردد.»
آیت‌الله سیدحسن عاملی امام جمعه اردبیل

  مهدی عامری/خداوند در سوره ماعون، به پیامبر(ص) می‌فرماید؛ آیا کسانی که دین را تکذیب کردند، ندیدی؟ در توضیح این آیه برخی دین را آخرت و روز جزا معنا کرده‌اند و برخی دیگر معنای عرفی و مصطلح آن را پذیرفته‌اند. به هر تقدیر، دروغ انگاشتن آخرت یا اسلام، ناپسندترین رفتار و اعتقاد است؛ چرا که یکی از شریف‌ترین امور در عالم، دین است و به نسبت شرافت هر چیز قبح تکذیب آن مشخص می‌شود. 
اما در این سوره آنچه باید به آن توجه شود، ویژگی کسانی است که دین را تکذیب می‌کنند. خداوند در این سوره به دو گروه اشاره می‌کند؛ نخست گروهی به ارتباط با خلق و خدمت به مردم بی‌توجه‌اند و دیگری، گروهی که در عبادات و ارتباط خود با خدا کاهل و ریا‌کارند. بنابراین کسانی که دین را تکذیب می‌کنند، کسانی هستند که با یتیم بدرفتاری می‌کنند و وی را از خود می‌رانند (یدع‌الیتیم) و افراد را برای اطعام و کمک به مسکین و فقیر تشویق و تحضیض نمی‌کنند (و لا یحض علی طعام‌المسکین).
یتیم کسی است که به دلیل نداشتن سرپرست از اولویت‌های زندگی خود محروم است و به یقین کسی که به آخرت و خدا اعتقاد داشته باشد، بدون هیچ چشمداشتی برای حل مشکلات او اقدام خواهد کرد. چنانکه یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های مولا علی(ع) کمک به ایتام است.
از سوی دیگر نیز مسکین کسی است که به دلیل وضعیت اقتصادی جامعه یا ضعف خودش یا هر دلیل دیگری قادر به تأمین نیازمندی‌های ابتدایی خود نیست. در دید الهی دیگر افراد جامعه باید دست چنین افرادی را بگیرند و بدون آنکه نگاه تحقیرآمیزی به آنها داشته باشند با طیب خاطر به یاری‌شان بشتابند. فارغ از اینکه خودشان کمک می‌کنند، دیگران را نیز به این امر مهم تشویق کنند...

گزارش ویژه صبح صادق از هفدهمین نشست سالیانه هرتزلیا
   مصطفی نظری/ جریان صهیونیست همواره تلاش کرده است با برگزاری همایش‌­­ها و نشست­‌های بین­‌المللی افزون بر ادبیات‌سازی سیاسی، یک همراه‌سازی جهانی و منطقه‌­ای را در راستای اهداف و سیاست­‌های صهیونیستی خود ایجاد کند که نشست سالیانه «هرتزلیا» در اراضی اشغالی، یکی از این نشست­‌های جهانی صهیونیسم است.
هفدهمین نشست سالیانه «هرتزلیا»، امسال با حضور ۱۸۰ شخصیت سیاسی، نظامی، امنیتی و شخصیت‌های آکادمیک و رسانه‌ای از داخل و خارج از سرزمین‌های اشغالی برگزار شد. این نشست از روز ۲۰ ماه ژوئن میلادی آغاز شد و طی سه روز ادامه پیدا کرد.
امسال حضور نمایندگانی از دول عربی، نظیر اردن، مصر، امارات و هند در بالاترین حد خود گزارش شده است و حتی حضور «سلمان شیخ»، مدیر گروه سیاسی «شیخ» که نقش رابط بین گروه­های معارض سوریه و رژیم صهیونیستی و اعراب را برعهده دارد، در این دوره از نشست‌های سالیانه هرتزلیا، یکی از نکات قابل توجه و تأمل‌برانگیز این نشست امنیتی صهیونیستی بود. البته حضور افرادی چون «سر جان ساورز» رئیس سابق سرویس جاسوسی «ام.آی سیکس» انگلستان، ژنرال «میخائیل کاستاراکوس» رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا و «برت مک کورت»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در ائتلاف جهانی مبارزه با «داعش» بر اهمیت این نشست افزوده بود. 
بررسی وضعیت منطقه و چالش‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی رژیم غاصب صهیونیستی به منزله یکی از اهرم‌­های تأثیرگذار در عرصه سیاست‌های منطقه‌­ای و جهانی جریان صهیونیسم، مهم­ترین برنامه کاری این نشست سالیانه را تشکیل می­داد که این موضوع را  می­­‌توان جزء سرفصل­‌های اصلی  این نشست در 15 سال گذشته دانست.
تهدید ایران و حزب‌الله لبنان و ائتلاف عبری‌ ـ عربی مهم­ترین محورهای سخنرانی‌های انجام شده در هفدهمین نشست امنیتی هرتزلیا بود. یکی از مهم‌ترین محورهایی که در جریان این نشست به آن اشاره شد، این بود که رژیم صهیونیستی به تنهایی و بدون کمک گرفتن از ائتلاف عربی به سرکردگی آمریکا در برابر تهدیداتی که محور مقاومت فراروی این رژیم قرار داده، ناتوان است.
 هفدهمین نشست هرتزلیا، مجموعه­‌ای از چالش­‌های امنیتی و سیاسی فرا روی رژیم صهیونیستی در سایه تحولات منطقه‌­ای و متغیرهای امنیتی غرب آسیا را به بحث و تبادل نظر گذاشت. آنچه بر اهمیت این نشست امنیتی افزود، موضوع ضرورت همکاری میان رژیم صهیونیستی و دول خودفروخته عربی و تشکیل ناتوی عبری ـ عربی به منظور تقابل منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران بود که هر چه بیشتر از ماهیت صهیونیستی این نشست و شرکت‌کنندگان آن پرده پرداشت. 
همان‌طور که گمان می­‌رفت، مهم­ترین محور نشست هفدهم(2017) همچون سال‌­های گذشته مربوط به جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت بود؛ به گونه­ای که فرافکنی در زمینه قدرت منطقه‌ای ایران و توقف فعالیت­‌های موشکی آن و نیز عملیاتی کردن ائتلاف منطقه‌­ای علیه جمهوری اسلامی ایران، اساسی‌ترین سر فصل­‌های سخنان مقامات و شخصیت‌­های صهیونیستی و غربی حاضر در نشست بود. 
تأمل برانگیز­تر آنجا بود که سران صهیونیستی، ایران را عامل اصلی بی‌­­ثباتی منطقه برشمردند و تأکید کردند جامعه جهانی باید با تهدید ایران مقابله کند. «هرتصی هالوی» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم اشغالگر قدس از مهم­ترین افرادی بود که در اظهارات خود به این مسئله اشاره داشت و مدعی شد، ایران عامل اصلی برهم زدن ثبات در منطقه است و این کشور «خطر محوری» برای اسرائیل است. اگر جهان در خاورمیانه صلح می‌خواهد، باید جلوی نفوذ ایران را بگیرد. 
اما بخش مهم و قابل توجه این نشست اعترافی بود که برخی شخصیت­های امنیتی رژیم صهیونیستی در زمینه ضرورت تشکیل ائتلاف منطقه­ای علیه ایران به زبان آوردند. 
در این چارچوب، «گادی آیزنکوت» فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی در اولین روز از برگزاری نشست هفدهم هرتزلیا به موضوع همکاری میان رژیم غاصب صهیونیستی و دولت‌های عربی اشاره و تأکید کرد این همکاری در آشکار و پنهان در حال عمیق­تر شدن است. «آیزنکوت» با تأکید بر اینکه شلیک موشک‌های بالستیک ایران به شرق سوریه سیگنال‌های خطرناکی دارد، خواستار توقف توسعه صنایع نظامی ایران شد و گفت: این موضوع باید هدف همه کشورهای منطقه باشد.
ژنرال عاموس گیلعاد، رئیس سابق اداره امور سیاسی وزارت جنگ رژیم غاصب صهیونیستی که در حال حاضر ریاست امور سیاسی و استراتژیک مجموعه نشست‌های هرتزلیا را برعهده دارد، در این باره اظهار داشت: «استراتژی اسرائیل [رژیم صهیونیستی] برای مقابله با تهدید ایران، ائتلاف‌ با رژیم‌های عربی است که اسرائیل در تمامی منطقه عربی مناسباتی در سطوح مختلف بر اساس اولویت مقابله با ایران و اخوان‌المسلمین و داعش دارد.» وی تأکید کرد: «تهدید ایران اساسی‌ترین تهدید رژیم صهیونیستی است؛ چرا که ایران، حزب‌الله، بشار اسد و روسیه در حال ایجاد یک ائتلاف هستند.»
قابل توجه بود که مقامات صهیونیستی همچنان بر بزرگ‌نمایی و تهدیدزایی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌­ای ایران تأکید می‌­ورزیدند. «آریل لویته» معاون سابق کمیسیون انرژی اتمی رژیم جعلی صهیونیستی در این باره گفت: «حتی اگر بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران در ظاهر تأیید شده باشد، ابهامات درباره توافق صورت گرفته بسیار زیاد است. همین ابهامات موجب شد درک متفاوتی از توافق هسته‌ای و ماهیت اصلی آن به وجود آید.» وی در ادامه اظهارات مزورانه خود تصریح کرد: «آیا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیتی در قبال آزمایش‌های تسلیحاتی ایران بر عهده می‌گیرد؟ روسیه و ایران، هر دو معتقدند آژانس نباید در این مسئله ورود پیدا کند، اما اگر آژانس مسئول این آزمایش‌ها نیست، پس چه کسی مسئول است؟»
«لویته» از آمریکا، رژیم صهیونیستی و اعضای گروه 1+5 خواست راهکار دیگری بیابند تا در پایان مدت زمان توافق هسته‌ای بتوان مانع از حرکت ایران به سمت اهداف نظامی‌اش شد.
اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اعتراف مقامات صهیونیستی به ناتوانی مقابله این رژیم با محور مقاومت و توان موشکی جمهوری اسلامی ایران بود. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی، در روز سوم و پایانی هفدهمین نشست هرتزلیا طی سخنانی دلایلی را که مانع تکمیل هیمنه‌ منطقه‌ای رژیم صهیونیستی شده، بررسی و دلیل آن را چنین ریشه‌یابی کرد که این رژیم از پنجاه سال پیش تاکنون نتوانسته به «پیروزی قاطع» دست یابد. وزیر جنگ رژیم غاصب صهیونیستی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از عملیات‌های نظامی [به دست این رژیم] انجام شده که در آکادمی‌های نظامی بررسی و تدریس می‌شود، افزود: «دست نیافتن به پیروزی سبب بی‌اعتمادی می‌شود. ما خیلی حرف‌های بزرگی زدیم؛ حرف‌هایی که در نهایت پوشش اجرایی نداشتند. آخرین لشکرکشی زمینی‌ای که ارتش اسرائیل انجام داد، در جریان جنگ اول لبنان (1982) بود؛ ولی هرچه بعد از آن بود، همه عملیات بود (نه لشکرکشی واقعی) و آخرین پیروزی واقعی هم در جنگ شش روزه بود.»
«هرتصی هالوی» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم غاصب صهیونیستی هم درباره توانمندی موشکی ایران چنین اعتراف می‌­کند که اقدام ایران در شلیک موشک به گروه تروریستی داعش در سوریه، «نگران‌کننده» بود و اینکه چرا ایران اقدام به شلیک موشک‌ علیه داعش کرد و از نیروهای نظامی‌اش استفاده نکرد؟  
جالب توجه بود که «افرایم سنیه» از مسئولان اسبق بلندپایه وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس اذعان می‌­کند، برای پاسخ دادن به موشک‌های حزب‌الله نباید لبنان را هدف قرار داد؛ بلکه در مقابل، باید به زیرساخت‌های ایران حمله کرد تا پاسخ مناسبی به حملات موشکی حزب‌الله داده شود. وی مدعی شد، تنها از طریق مقابله با ایران است که می‌توان حزب‌الله را شکست داد.
از آنجایی که نتایج و برونداد نشست‌های سالیانه هرتزلیا در تصمیم‌گیری­‌های منطقه­‌ای جریان صهیونیسم و غرب، به ویژه سیاست­های منطقه‌­ای آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مؤثر بوده تا جایی که عیناً به صورت راهبرد رسمی مقامات غربی و آمریکایی در آمده است، ضرورت دارد با نگاه تحلیلی و موشکافانه به اظهارات و مباحث مطرح شده در نشست هفدهم هرتزلیا چند نکته مهم و راهبردی را مورد توجه و ملاحظه قرار داد؛ هرچند نتایج این نشست باید به تناسب اظهارات، مواضع و دیدگاه‌­های بیان شده در آن، به طور دقیق و مفصل بررسی و تحلیل شود.
نخست اینکه، با شکست پروژه صهیونیستی ـ آمریکایی داعش در منطقه راهبردی غرب آسیا و به تهدید افتادن هر چه بیشتر امنیت پوشالی رژیم جعلی صهیونیستی، جریان صهیونیسم بین‌الملل با همراه کردن مهره‌­های خودفروخته عربی خود در یک ناتوی منطقه‌ای با محوریت ژنرال­‌های تروریست صهیونیستی درصدد است تا با هزینه­‌ای به مراتب سبک­تر یک نبرد منطقه‌­ای علیه محور مقاومت به رهبری جمهوری اسلامی ایران را مدیریت کند؛ از این رو تمرکز محورها و مباحث هفدهمین نشست هرتزلیا در موضوع ضرورت ایجاد ائتلاف عبری ـ عربی و همگرایی هرچه بیشتر رژیم غاصب صهیونیستی با دول خودفروخته عربی خلاصه می­‌شود.    
دوم اینکه، با نگاهی به اظهارات سخیفانه مقامات صهیونیستی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌­ای ایران و فرافکنی مصرانه در این زمینه، به خوبی می‌­توان فهمید که «توافق برجام» فقط اجرای سناریویی هدفمند بود که ضمن متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران، تضعیف موقعیت منطقه‌­ای جمهوری اسلامی ایران به منزله محور مقاومت را آن هم با مشغول­‌سازی سیاسی دنبال می­کرد. این مسئله در اظهارات برخی مقامات صهیونیستی در این نشست امنیتی به خوبی ملموس بود. آنجا که ژنرال عاموس گیلعاد، رئیس سابق اداره امور سیاسی وزارت جنگ رژیم غاصب صهیونیستی در سخنرانی خود تأکید کرد، توافق (برجام) به اسرائیل نیز زمان کافی برای آمادگی را می‌دهد و ما نیز خود را آماده می‌کنیم. وی با طرح این پرسش که آیا اسرائیل حمله‌ای علیه ایران را آغاز خواهد کرد یا نه، توجه به این نکته را ضروری دانست که همه گزینه‌ها بر روی میز قرار دارد و برای اسرائیل بهتر است که این موضوع را همچنان مبهم نگه دارد. 
نکته پایانی اینکه طرح موضوع ضرورت ایجاد ائتلاف عبری ـ عربی بیش از هر چیز بیان‌کننده ناتوانی جریان صهیونیسم در مقابله با ایران است؛ اما مهم­تر اینکه، ورای ائتلاف منطقه­‌ای علیه ایران، صهیونیسم بین‌­الملل تضعیف ارکان مهم نظام را در صحنه داخلی جمهوری اسلامی ایران پیگیری می‌کند که این امر طی فضای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به خوبی قابل مشاهده بود. اظهار نظر رئیس اداره سیاسی سابق وزارت جنگ رژیم غاصب صهیونیستی در اولین روز از برگزاری هفدهمین نشست هرتزلیا که گفته بود تا وقتی (امام) خامنه‌ای در مسند قدرت ایران قرار دارد، تهدید اساسی برای اسرائیل  به شمار می‌رود، از لایه پنهان این سناریوی صهیونیستی پرده برداشت.