طیب‌نیا، وزیر سابق اقتصاد گفت: برای تحقق اهداف اقتصادی برنامه ششم توسعه امیدها و نگرانی‌هایی وجود دارد؛ یکی از نگرانی‌ها این است که به روند گذشته بازگردیم؛ زیرا متوسط رشد 5/4 درصد گذشته جوابگو نیست و باید به اصلاحات دشوار ساختاری و نهادی و پذیرش هزینه‌های آن تن بدهیم‌. پس از کاهش شدید درآمدهای نفت در سال‌های اخیر فرصت مناسبی برای مدیریت هزینه‌های دولت و واقعی کردن هدفمندی در پرداخت یارانه نقدی وجود داشت که از دست رفت.
 سعید مهدوی/ پس از حواشی که برای حضور نداشتن علی طیب‌نیا، وزیر سابق امور اقتصاد و دارایی به وجود آمد، حسن روحانی مسعود کرباسیان را برای تکیه بر مهم‌ترین وزارتخانه کشور به مجلس معرفی و با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی جواز حضور در این وزارتخانه را کسب کرد.
تیم اقتصادی دولت متشکل از وزرای امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، نفت، نیرو و رئیس برنامه‌ و بودجه و رئیس بانک مرکزی است که نتایج عملکرد و تصمیم‌گیری این نهادها به طور مستقیم بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد. مسعود کرباسیان کلیدی‌ترین مهره تیم اقتصادی دولت به شمار می‌آید که وظیفه هماهنگی و سیاست‌گذاری بین بخش‌های مختلف اقتصاد را بر عهده دارد.  

سواق وزیر جدید اقتصاد
نگاهی به سابقه کاری مسعود کرباسیان، وزیر پیشنهادی اقتصاد حکایت از سابقه‌ای 28 ساله در سمت معاونت وزرای مختلف اقتصادی دارد. وی فعالیت اقتصادی خود را در قامت معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین در سال 61 آغاز کرد و تا سال 68 در این سمت باقی ماند. پس از آن به وزارت بازرگانی رفت و طی سال‌های 68 تا 71 در مقام معاون طرح و برنامه و در سال‌های 71 تا 76 در سمت معاون بازرگانی خارجی این وزارتخانه مشغول به کار شد. مسعود کرباسیان در دولت هفتم به وزارت نفت رفت تا معاون بازرگانی این وزارتخانه شود. پس از آن در سال‌های 80 تا 84،‌ ریاست گمرک را بر عهده گرفت. مقصد بعدی کرباسیان معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در خلال سال‌های 84 تا 88 بود و پس از آن نیز به مدت دو سال در سمت مشاور عالی شهردار تهران فعالیت کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم، کرباسیان به گمرک بازگشت تا اجرای طرح تحول در گمرک را در دستور کار خود قرار دهد. ایجاد پنجره واحد تجاری و الکترونیکی کردن گمرکات کشور از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در چهار سال حضور در بالاترین مقام گمرکی ایران به شمار می‌رود.

برنامه‌های وزیر اقتصاد دولت دوازدهم
 پس از معرفی کرباسیان از سوی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت اقتصاد دولت دوازدهم، وی برنامه‌های خود برای اداره این وزارتخانه را منتشر کرد. در برنامه پیشنهادی مسعود کرباسیان برای وزارت اقتصاد در ابتدا به وضعیت اقتصاد در دولت یازدهم پرداخته شده است و سپس فرصت‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی ایران به شرح زیر فهرست شده‌اند: 
1ـ موقعیت فوق‌العاده جغرافیایی و ظرفیت تبدیل به قطب تجاری و ترانزیتی منطقه؛
2ـ ظرفیت بالا در صنایع گردشگری، نفت، گاز و معدنی؛
3ـ وجود شبکه گسترده زیرساخت‌ها؛
4ـ امنیت و ثبات بالای داخلی؛
5ـ وجود فضای مثبت بین‌المللی نسبت به ایران در فضای پساتحریم؛
6ـ خودباوری و شوق پیشرفت در نسل جوان و تحصیل‌کرده و توانایی در فناوری و نوآوری روز؛
7ـ حجم بازار بزرگ داخلی و بازار بالقوه منطقه‌ای؛
8ـ فرصت استفاده از سرریز فناوری ارتباطات و اطلاعات؛
9ـ علم، فناوری و منابع مالی ایرانیان خارج از کشور.
کرباسیان در برنامه پیشنهادی خود مسائل اقتصادی کشور را به دو دسته تقسیم کرده است؛ دسته اول مسائل ساختاری ـ تاریخی که ماهیتی بین نسلی و ریشه‌دار دارند. دسته دوم، چالش‌های جاری که ممکن است در یک دوره محدود، اقتصاد کشور را متأثر کنند. چهار مسئله ساختاری ـ تاریخی اقتصادی کشور عبارتند از: 
نفت‌زدگي: وابستگی بودجه دولت به درآمدهای ناپایدار نفتی؛ دولت‌زدگي: سهم بزرگ دولت در اقتصاد؛ رانت‌زدگي: غیر شفاف بودن، غیر منضبط و ناعادلانه بودن دسترسی به منابع و فرصت‌ها؛ سياست‌زدگي: اداره غیر علمی اقتصاد و غلبه ملاحظات سیاسی بر محاسبات اقتصادی. 
دسته دوم مسائل، یعنی برخی از مهم‌ترین چالش‌های جاری در افق چهار سال پیش‌رو عبارتند از: ضعف در محرک‌های رشد اقتصادی، چالش بازار پول و نظام بانکی، میزان بدهی‌های دولت، نظام تأمین آتیه و صندوق‌های بازنشستگی و موج بیکاری بزرگ. 
در برنامه پیشنهادی کرباسیان راهبردهای هفت‌گانه وزارت امور اقتصاد و دارایی که مسائل، چالش‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌های کلیدی اقتصاد کشور را نشانه رفته‌اند، عبارتند از:  
مردمی‌سازی اقتصاد و تقویت توان تولید ملی (درون‌زایی)، تأمین مالی پایدار دولت و کاهش اتکا به درآمدهای نفتی، شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور، پیشبرد برون‌گرایی و بین‌المللی‌سازی اقتصاد کشور، مشارکت در رونق‌آفرینی و اشتغال‌زایی، گسترش عدالت اجتماعی و بین نسلی و مشارکت در اصلاحات نهادی و ساختاری. کرباسیان برای تحقق راهبردهای مذکور برنامه‌های اقتصادی کشور در دولت دوازدهم را این گونه مطرح کرده است: 
1ـ رونق‌آفرینی در اقتصاد کشور؛
2ـ توانمندسازی بخش خصوصی به منزله پیشران درو‌ن‌زایی اقتصاد ملی؛
3ـ ارزیابی و بازتنظیم جایگاه مؤسسات عمومی غیر دولتی و بنگاه‌های بزرگ غیر خصوصی با هدف ایجاد فضای مناسب برای صاحبان کسب‌وکار؛
4ـ استفاده بیشتر از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی؛
5ـ تغییر رویکرد خصوصی‌سازی به بستر مردمی‌سازی اقتصاد؛
6ـ بهبود محیط کسب‌وکار و تقویت رقابت‌پذیری؛
7ـ برون‌گرایی هوشمندانه و تقویت روابط اقتصادی خارجی هدفمند؛  
8ـ مشاركت در بهبود عدالت اجتماعي و عدالت بین نسلی؛ 
9ـ مشارکت در نهضت بهبود بهره‌وري و مقابله با تضییع منابع؛ 
10ـ ايجاد شفافيت همه‌جانبه اقتصادي، اقتصاد در اتاق شیشه‌ای؛ 
11ـ تعریف و استقرار قواعد مالی انضباط‌بخش؛ 
12ـ مشارکت در اصلاح ساختار درآمد و هزینه دولت؛
13ـ مشاركت در اصلاح نظام تأمین آتیه و صندوق‌هاي بازنشستگي؛ 
14ـ نقش‌آفريني در حفظ و تقویت ثبات پولی؛ 
15ـ مشاركت در احیا و اصلاح نظام بانکی. 

نظر مخالفان و موافقان وزیر اقتصاد در مجلس
خلاصه صحبت‌های نمایندگان موافق در مجلس شورای اسلامی، شفافیت اقتصادی از برنامه‌های خوب وزیر پیشنهادی اقتصاد است و اصلاح نظام بانکی، مالیاتی و گمرکی مهم‌ترین مطالبات از وزیر آینده اقتصاد است. آقای کرباسیان با فضای کسب‌وکار و معادلات جهانی آشنایی کامل دارد و با توجه به سوابق تدریس در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت از دانش خوبی در زمینه جدیدترین تئوری‌های روز اقتصاد و مدیریت برخوردار است. سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه ششم توسعه، بودجه‌های سنواتی و سند چشم‌انداز از برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد هستند و قرار نیست چیزی خارج از این در برنامه ایشان وجود داشته باشد. کرباسیان چهره‌ای است که اقتصاد را به خط و خطوط سیاسی آلوده نکرده و نمی‌کند؛ در واقع حوزه اقتصاد را از تمامی جنبه‌ها تجربه کرده است. وی نه تنها در دستگاه‌های دولتی، بلکه در نهادهای عمومی غیر دولتی هم خدمت کرده است.
اما نظر نمایندگان مخالف در مجلس شورای اسلامی این بود که با شعار و نظریه‌پردازی در برنامه پیشنهادی به مجلس نمی‌توان به اهداف اقتصادی رسید. باید مشخص شود که امروز کجا ایستاده‌ایم و به کجا خواهیم رفت و اهداف کمی اقتصادی به درستی تبیین شود که چنین چیزی در برنامه‌های آقای کرباسیان وجود ندارد. شفاف‌سازی در زمینه بهبود وضعیت معیشتی مردم، رفع رکود و برطرف کردن مشکلات سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری اولویت وزیر اقتصاد است. اکنون وضعیت رکود به جایی رسیده که مردم دل‌شان برای تورم تنگ شده است. 

جایی برای حواله مشکلات نیست
با این همه، اقتصاد کشور در حالی تحویل تیم اقتصادی دولت جدید و آقای کرباسیان می‌شود که ماحصل تلاش‌های همین مدیریت در چهار سال گذشته است. اکنون دیگر جایی برای حواله سوء‌مدیریت و مشکلات به مدیران گذشته باقی نمانده است.

 محمد نوری/ رهبر معظم انقلاب با تدابیر و رهنمودهای حکیمانه‌ و متناسب با شرایط کشور، به صورت مستمر مسیر حرکت کشور در عرصه اقتصاد را ریل‌گذاری کرده و راهبردهای کلان اقتصادی را تبیین کرده‌اند. در همین زمینه در پیام نوروزی سال 96 بر تلاش همه‌‌جانبه برای حمایت از تولید و اشتغال تأکید کردند. معظم‌له در سخنرانی‌های متعدد خود بارها بر موضوع توجه به تولید و اشتغال تأکید کرده و خواستار اقدام و عمل متناسب مسئولان و مردم در این باره شده‌اند. در عرصه برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، اقدام مسئولان و دولتمردان و در عرصه مصرف، اقدام و عمل قاطبه مردم مورد انتظار معظم‌له بوده است.
در حال حاضر تبلیغ برندها و مارک‌‌های خارجی در داخل کشور موضوعی است که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری آن به دست مسئولان و خرید و مصرف آن کالاهای تبلیغی از سوی مردم صورت می‌گیرد که در هر دو مورد، مغایرت با سیاست‌های اقتصادی کشور که در راستای برون‌رفت از این وضعیت اسفناک اقتصادی طراحی شده مشاهده می‌شود. تبلیغ برندها و مارک‌های خارجی در داخل کشور از یک سو موجب تضعیف تولید داخل و افزایش نرخ بیکاری است و از سوی دیگر معضلات و چالش‌های فرهنگی مربوط به این تهاجم گسترده است که مورد غفلت مسئولان و مردم بوده و موجب لطمات جبران‌ناپذیری به فرهنگ و اقتصاد کشور خواهد بود. این معضلات و چالش‌ها در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت قابل توجه است. 
1‌ـ معضلات کوتاه‌مدت تبلیغات؛ تبلیغات گسترده کالاهای خارجی و بمب‌باران تبلیغاتی مردم از سوی شرکت‌های خارجی برای فروش محصولات خود، در کوتاه‌مدت موجب گرایش رفتارهای مصرفی مردم به سمت کالاها و برندهای خارجی می‌شود، به طوری که وقتی مردم به صورت مداوم در معرض تبلیغات گسترده برندهای خارجی قرار می‌گیرند، در هنگام تصمیم‌گیری برای خرید، یک ذهنیت و تصویر ناخودآگاهی از بهتر بودن برندهای خارجی نسبت به برندهای مشابه داخلی پیدا کرده و اقدام به خرید آن می‌کنند که از یک سو موجب لطمات اقتصادی به کشور شده و از سوی دیگر مردمی که در معرض این حجم از تبلیغات گسترده کالاهای خارجی قرار گرفته‌اند، منتظر ورود دیگر کالاهای این شرکت‌ها خواهند شد.
2‌ـ معضلات میان‌مدت؛ از پیامدهای دیگری که در میان‌مدت گریبان اقتصاد کشور را خواهد گرفت، اینکه؛ مردم وقتی پس از خرید برندهای خارجی، به صورت مداوم با آن سروکار دارند، به مبلّغ آن برند تبدیل شده و اقدام به توصیه خرید آن برند به دوستان و آشنایان خواهند کرد. این اقدام کم‌کم فرهنگ مصرفی مردم را تحت تأثیر قرار داده و به صورت ناخودآگاه فرهنگ جامعه را به سمت مصرف برندهای خارجی پیش خواهد برد که این موضوع در میان‌مدت مانع بسیار قوی در مقابل شکل‌گیری اقتصاد مقاوم داخلی خواهد بود.
3‌ـ معضلات بلندمدت؛ مهم‌ترین مشکلی که تبلیغات برندهای خارجی در بلندمدت برای اقتصاد داخلی کشور ایجاد خواهد کرد، مشکل ناشی از کاهش روحیه خودباوری در مردم و نسل آینده کشور خواهد بود؛ چرا که وقتی برای مدت بسیار طولانی تفکر و فرهنگ به گونه‌ای شکل بگیرد که محصولات و تولیدات خارجی را برتر از تولیدات داخلی بدانند، کم‌کم روحیه خودباوری تضعیف شده و فرهنگ دگربرترپنداری بر جامعه حاکم می‌شود که این موضوع نه تنها مانعی بسیار قوی‌تری از دو مورد اول در مقابل شکل‌گیری اقتصاد مقاوم است؛ بلکه بنیان‌ها، باورها، توانمندی‌ها و استعدادهای داخلی را کور کرده و بیشترین آسیب را به نظام سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور وارد خواهد کرد. پس در راستای تحقق منویات رهبری و در حمایت از تولید داخلی نسبت به دوری از خرید برندهای خارجی، گرایش به مصرف کالاهای تولید داخل را در اولویت اقدامات مصرفی خود قرار دهیم.

 بدهی چین به ۳۰۰ برابر GDP رسید
«مؤسسه فاینانس بین‌الملل» اعلام کرد: «مجموع بدهی‌های چین تا ماه «می» سال جاری میلادی معادل ۳۰۴ درصد تولید ناخالص داخلی(GDP) این کشور است.» پیش‌بینی می‌شود، میزان بدهی این کشور تا پایان سال جاری میلادی به هفت تریلیون و ۶۰۰ میلیارد دلار برسد که از آن به عنوان «بدهی بد» یا بدهی که توان بازپرداخت آن وجود ندارد، یاد می‌شود.
علت مصوبه دقیقه‌ نودی وزارت صنعت
چند روز مانده به انتهای کار دولت یازدهم، نعمت‌زاده وزیر پیشین صنعت مصوبه‌ای برای حذف درج قیمت از روی محصولات بیسکوئیت، شیرینی، کیک و شکلات، چیپس و اسنک و همچنین محصولات صنایع سلولزی بهداشتی صادر کرد و بر اساس آن قرار شد، قیمت‌گذاری بر روی این محصولات از مهر ماه 96 صورت نگیرد. تولیدکنندگان دلیل این تصمیم را متفاوت بودن قیمت تمام شده کالا در شهرهای مختلف عنوان می‌کنند و معتقدند هزینه حمل به نقاط مختلف بر قیمت تمام شده اثرگذار است؛ به همین دلیل نباید قیمت واحدی برای یک کالا در نقاط مختلف لحاظ شود.
افتخار دولت یازدهم
 به خام‌فروشی نفت
حسن خسروجردی، مسئول بسیج تجار کشور گفت: «در کشور ما سال‌ها تلاش شده است که بتوانیم چندین پالایشگاه نفت را ایجاد کنیم تا از خام‌فروشی نفت رها شویم؛ اما اکنون دولت افتخار می‌کند که حجم صادرات نفت خود را بالا برده است. خام‌فروشی همواره از سوی همه مسئولان کشور نکوهش می‌شود؛ اما چطور شده است که این خام‌فروشی نفت مشکلی ندارد و آقای زنگنه به این موضوع مفتخر است که حجم صادرات نفت را بالا برده است.»
همه کارگران ساختمانی بیمه می‌شوند
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: «تصمیم گرفته‌ایم در سال ۹۶ حدود ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کنیم.» وی افزود: «مطالعات نشان می‌دهد تعداد کارگران ساختمانی یک میلیون و ۱۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند. ما فکر می‌کنیم که با این ۲۰۰ هزار فرد بیمه شده، کارگر ساختمانی دیگری وجود نداشته باشد که بیرون بماند؛ البته ممکن است تعدادی به سازمان فنی‌وحرفه‌ای مراجعه نکرده باشند.»

 سید فخرالدین موسوی/  مهم‌ترین اتفاق هفته گذشته در کشور رأی بالای مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور بود؛ موضوعی که در مطالب مختلف هفته‌نامه صبح صادق نیز بررسی دقیق و موشکافانه‌ای درباره آن صورت پذیرفته ‌است؛ اما فراتر از آن رویکرد و برخورد روزنامه جریان اصلاحات در این زمینه بسیار پر معنا بود؛ واکنشی که در متن پیش رو به آن نگاه کوتاهی خواهیم داشت؛ روزنامه «شرق» که جزء قدیمی‌ترین روزنامه‌های اصلاح‌طلب به شمار می‌آید، با انتخاب تیتر «روحاني پساانتخاباتي» تلاش کرد به تغییر روحانی پس از رأی آوردن در انتخابات ریاست جمهوری کنایه بزند و با تغییر واقعیت رأی اعتماد مجلس در مطلبی عجیب با عنوان «بالاترين براي آقاي برجام» که سراسر توهین به منتقدان برجام بود، مدعی شد که محمدجواد ظریف بالاترین رأی اعتماد را از مجلس گرفته است! در حالی که ظریف با 236 رأی، 25 رأی کمتر از «امیر حاتمی» برای وزارت دفاع آورد و آرای وی از محمد بطحایی برای وزارت آموزش و پرورش، محمود علوی برای وزارت اطلاعات، مسعود کرباسیان برای وزارت اقتصاد، قاضی‌زاده‌هاشمی برای وزارت بهداشت، علیرضا آوایی برای وزارت دادگستری، محمد شریعتمداری برای وزارت صنعت، عباس صالحی برای وزارت ارشاد، عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای وزارت کشور کمتر بود. روزنامه «قانون» هم در تیتر جالب «کابینه ۱۶ میلیونی» که به میزان رأی سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اشاره دارد، نارضایتی خود از کابینه حسن روحانی را با صراحت بیشتری بیان کرد، این روزنامه همچنین در یادداشتی با تیتر «رفتار فراكسيون لاريجاني فراموش نشود» نوشت: «عارف درست گفته بود که «باید از هم ‌اکنون خود را برای انتخابات 98 آماده کنیم.» در اين مجلس، شاهد اين هستيم كه كريمي‌قدوسي‌ها تنها و در انزوا ماندند. ديگر خبري از كوچك‌زاده‌ها و رسايي‌‌ها نيست. زاكاني‌ها و ده‌ها عضو از پايداري، رهپويان و ايثارگران را درونش نمي‌بينيم. اما اين گام اول بود. بايد در شناساندن افراد فراكسيون مستقلين(نزدیک به لاریجانی) نيز در دو سال آينده تلاش كرد. همان‌گونه كه اصلاح‌طلبان توانستند با معرفي آشكار چهره‌هايي، چون رسايي، نبويان، كوچك‌زاده و زاكاني مانع از حضور دوباره آنها در مجلس شوند.» روزنامه «آفتاب یزد» نیز در تحلیلی به قلم صادق زیباکلام با عنوان «آیا اصلاح‌طلبان شکست خوردند؟» نوشت: «زنگ پایان بررسی صلاحیت‌های وزرا به صدا درآمد... از میان 17 وزیر یک نفر رأی نیاورد و باقی همه از قوه مقننه نمره قبولی گرفتند ...شاید در نگاه اول بسیاری بتوانند آن را یک اقتدار شکوهمندانه و پر صلابت تلقی کنند و از یک نمایش ملی حرف بزنند و تمثیل‌هایی همچون ایران خندید و ... به کار برند؛ اما به راستی باید عملکرد مجلس را پیروزی دوباره اصلاح‌طلبان و همگامی حماسی دولت و مجلس نامید؟ بگذارید تا اندکی با خود صادق باشیم. رأی آوردن آقای حجتی از یک سو و رأی‌آوری رحمانی‌فضلی و آقای جهرمی از سوی دیگر یک شکست برای ما بود.»
روزنامه «آرمان امروز» نیز با قرار دادن تصویر «حبیب‌الله بیطرف» تنها فردی که نتوانست اعتماد نمایندگان را جلب کند، در صفحه اول خود تحت عنوان «رأی معنادار» نوشت: «تصمیم‌های سیاستمداران بی‌شک فاش‌کننده منویات قلبی و گرایش‌های حزبی آنهاست. چه بسا گرایش‌هایی که در نگاه اول و حتی نگاه دوم به چشم نیاید، اما در رأی‌گیری‌ها به تمامی فاش شود. این انتظار نمی‌رفت که اعضای فراکسیون امید به ‌اعتبار شناسنامه اصلاح‌طلبانه وارد مجلس دهم شوند و چرخش‌هایی در آنها مشهود باشد. وقتی آذری‌جهرمی از مجلسی که بیطرف را با 133 رأی می‌اندازد، با 152 رأی موافق، رأی اعتماد می‌گیرد، زنگ خطر به‌ صدا در آمده است. لازم است اصلاح‌طلبان خود را در آیینه مخاطب همان توصیه‌ای ببینند که اصولگرایان بازنده در چند انتخابات گذشته را به دیدن چهره خود در آن سفارش می‌کردند؛ بازسازی!»
اما قابل توجه‌ترین واکنش را در این میان روزنامه «بهار» داشت که با مشخص شدن بافت کابینه و نا‌موفقی اصلاح‌طلبان در به دست آوردن کابینه، درصدد ترمیم رابطه خود با روحانی برآمد و در یادداشتی با عنوان «خیانت؟ شوخی می‌کنید» با انتقاد از افتادن جوانان اصلاح‌طلب در دام اصولگرایان برای هجمه به روحانی، درصدد فرستادن پیام‌های مثبت به روحانی برمی‌آید و می‌نویسد: «حال و پس از طی مراحل رأی اعتماد به کابینه دوازدهم و تشکیل دولت جدید خوب است که به این پرسش‌ها بیندیشیم که آیا واقعاً حسن روحانی تغییر کرده است؟ آیا او به رأی مردم خیانت کرده است؟ بیاییم نوع کنش سیاسی روحانی را در سه چهار دهه اخیر با دقت ارزیابی کنیم. اگر بخواهیم آن را در یک عبارت خلاصه کنیم به عبارت «مشی سیاسی آهسته و ‌پیوسته» خواهیم رسید.» برخورد‌های متفاوتی که نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها هنوز درباره چگونگی رفتارشان با روحانی در پساانتخابات دچار تردید و شک هسستند.


 مهدی فرهادی/ با توجه به تعریفی که از معنی در رسانه داشتیم، این نتیجه حاصل شد که معنی، آن چیزی نیست که در ذهن عامه است یا با آن صحبت می‌کنند یا تابع قرارداد زبانی و مکانی باشد. بر این اعتقادیم که معنی حجم فراوانی از پدیده است و حتی بسیار بزرگ‌تر و نامحدودتر از پدیده‌ای است که درباره آن صحبت می‌شود. در معنی باید انواع استنباط ضمنی، کنایی و تفسیری مدنظر باشد و با فرهنگ گیرنده و فرستنده پیام هم ممزوج شود. دو روش مشهور و مطرح در علوم انسانی درباره معنی مورد نظر است. بر اساس این، در ارتباطات نیز دو مکتب به وجود آمده است: مکتب انتقال پیام، مکتب تولید و مبادله معنا. امروزه، مکتب مسلط در علوم ارتباطات، مکتب مبادله معنا است. بنابراین، تبیین معنی و مباحث مربوط به آن اهمیتی ویژه خواهد داشت. در مکتب انتقال پیام این مدنظر است که پیام بدون توجه به شرایط مکانی، زمانی و حتی شرایط روحی‌ـ روانی مخاطب منتقل می‌شود. در این‌گونه پیام رسانه که به صورت تزریقی و گلوله جادویی که در آینده درباره آنها بیشتر صحبت می‌کنیم، پیام به مخاطب منتقل می‌شود و مخاطب ممکن است معنی فرستنده را درک نکند یا اینکه به درستی آن را فهم ننماید؛ اما در مکتب تولید و مبادله معنا حالت دوطرفه بودن ارتباط و پیام رسانه مورد توجه قرار می‌گیرد و فرستنده با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و حتی زمان و مکانی که مخاطب در آن قرار گرفته است، پیام را مبادله می‌کند. ویژگی خوب این موضوع سبب می‌شود، معنی پیام به درستی فهمیده شودو ضمن درونی‌سازی آن، برای دیگران تشریح و توضیح داده شود؛ حتی سبب خواهد شد مخاطب نیز مانند یک رسانه به ارسال پیام برای مخاطبان دیگر اقدام کند که در این صورت معنی بالندگی و شکوفایی و معنی‌سازی خود را دامنه می‌بخشد.