مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: تریبون سلامت در مجلس هر سال کوچک‌تر می‌شود و  ما به وضع مالیات بر دخانیات در برنامه ششم توسعه اعتراض داریم، چرا که با سیاست‌های کلی نظام ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «تنظیم روابط و مناسبات اداری بر اساس امنیت بهداشتی برای آحاد جامعه» مغایرت دارد.


نگاهی به طراحی‌های مدعیان توسعه ‌پایدار ـ بخش اول
   شیرین زارع‌پور/ توسعه پایدار به منزله دستورالعمل سازمان ملل برای دگرگون کردن جهان را باید در میان اهداف توسعه هزاره جست‌وجو کرد. اهداف توسعه هزاره در بزرگ‌ترین گردهمایی سران دولت‌ها سپتامبر 2000 در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک به تصویب کلیه کشورها رسید. این اهداف شامل هشت هدف کلی (آرمان)، 18 هدف جزئی و 48 شاخص بود که بر اساس تفاهمات انجام شده در این نشست مقرر شد کشورهای امضا‌کننده سند طی یک دوره 25 ساله از 1990 به عنوان سال پایه تا 2015 به آنها دست پیدا کنند. 
 نشست‌هایی از سوی توسط سازمان ملل با هدف پایه‌گذاری توسعه پایدار با عناوین بیانیه ریو درباره محیط‌ زیست، اجلاس جهانی سران در زمینه توسعه، اجلاس جهانی سران درباره توسعه اجتماعی، برنامه عمل کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه، برنامه عمل پکن و در نهایت نشست توسعه پایدار سازمان ملل برگزار شد. پذیرش و تعهد ایران به سند توسعه پایدار، با حضور رئیس‌جمهور در این مجمع در مهر ماه سال 94 در شرایطی اتفاق افتاد که رئیس‌جمهور اذعان داشت سندی را امضا نکرده است؛ در حالی که از نظر حقوقی حضور رؤسای‌جمهور در مجمع به نوعی تأیید این سند محسوب می‌شد. 
مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قطعنامه «اهداف جهانی برای توسعه پایدار» برای دوره زمانی 2015 تا 2030 را در سپتامبر 2015 میلادی تصویب کرد و این قطعنامه بدون رأ‌ی‌گیری و مخالفت در صحن مجمع به تصویب رسید. رهبران کشورهای عضو سازمان ملل در سپتامبر 2015 در اجلاس عالی‌رتبه این سازمان متعهد شدند اهداف دستور کار جهانی توسعه پایدار 2030 را که نتیجه یک فرایند گسترده مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاست‌گذاری کلان، ملی شود و از اول ژانویه 2016 مدنظر قرار گیرد. 

اهداف توسعه پایدار
توسعه پایدار به منزله دستورالعمل سازمان ملل برای دگرگون کردن جهان، با تأکید بر اینکه تلاش خواهد کرد اهداف محقق نشده توسعه هزاره را جامه تحقق بپوشاند، در ابعاد مختلفی از جمله اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی، حقوق بشر، برابری جنسیتی و موضوع زنان و کودکان (خانواده) ورود کرده است. 
ـ این دستور کار 17 هدف اصلی و 169 هدف ویژه دارد که در بخشی از دستور کار آن آمده است:
ـ به رسمیت شناختن تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران، در تحقّق همۀ اهداف اصلی و فرعی این دستور کار نقش مؤثری دارد. بهره‌وری بهینه از توانمندی‌های انسانی و تحقّق توسعۀ پایدار، در شرایطی که نیمی از جامعۀ بشری از فرصت‌ها و حقوقی که در چارچوب حقوق بشر به آنان تعلق می‌گیرد، محروم باشند، ممکن نخواهد بود. دسترسی زنان و دختران به آموزش کیفی، منابع اقتصادی و مشارکت اجتماعی و فرصت‌ها باید با مردان و پسران برابر باشد؛ ضمن اینکه برای اشتغال، رهبری و تصمیم‌گیری در همۀ سطوح نیز با مردان و پسران از فرصت‌های یکسانی بهره‌مند شوند. ما برای از بین بردن شکاف جنسیتی و تقویت حمایت‌های سازمانی برای تحقّق تساوی جنسیتی و توانمندسازی زنان در سطوح جهانی، منطقه‌ای و ملّی تلاش خواهیم کرد. همۀ اشکال تبعیض و خشونت علیه زنان و دختران، در سایۀ مشارکت و همکاری مردان و پسران ریشه‌کن خواهد شد. در اجرای دستورکار حاضر، یکپارچه‌سازی نظام‌مند یک دیدگاه مبتنی بر تساوی جنسیتی اهمیت بسزایی دارد.(سند توسعه پایدار)

18 دفتر فعال سازمان ملل
 در ایران مأمور اجرای 
سند توسعه پایدار
مبانی نظری جمهوری اسلامی ایران با توسعه غربی تفاوت کاملاً آشکاری دارد و این مهم در بیانات رهبر معظم انقلاب تأکید شده است:
«بنده این توسعه غربی را به هیچ وجه قبول ندارم. پایه‌هایش غلط است. بسیاری از فروعاتش غلط است؛ اما معتقدم نمی‌خواهم هم کلمه توسعه را که در واقع برگرفته از فرهنگ غربی انگلیسی است، به کار ببرم. عمداً کلمه پیشرفت را به کار می‌برم. این پیشرفت اسلامی ایرانی می‌تواند به عنوان یک گفتمان، یک خواست عمومی مطرح شود.» اما با وجود این، دولت گام‌های مهمی را در راستای اجرایی شدن سند توسعه در ایران برداشته و سال 95 در چارچوب عمل جهانی آموزش 2030 به عنوان هدف چهارم از دستور کار توسعه پایدار SDG4 و با شعار (به سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر با کیفیت برابر و فراگیر) مورد توجه مسئولان کشور، به ویژه مسئولان آموزشی قرار گرفت و ایران متعهد شد اهداف کلی مندرج در ذیل هدف کلی شماره 4 سند را اجرا کند. در همین راستا، هیئت دولت در مهر ماه 95 مصوب کرد «کارگروه ملی اجرای آموزش 2030 با ریاست آموزش و پرورش و مشارکت 18 نهاد و وزارتخانه دیگر تشکیل شود.» (پایگاه اطلاع‌رسانی دولت.ک.خ. 283472)
طبق این مصوبه، کارگروه‌های آموزشی موظف شدند گزارش پیشرفت کار و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط را سالیانه به هیئت وزیران ارائه کرده و گزارش نهایی را به کمیسیون ملی یونسکو برای ارسال به مرجع بین‌المللی مربوطه ارائه کند(بند 4 از مصوبه هیئت دولت).
راه‌اندازی کمیته تخصصی آرمان پنجم در معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در مرحله بعدی برای اجرای بندهای دیگر سند در دستور کار قرار گرفت. طبق مدارك موجود در تصويب‌نامه شماره 52913/76403 هيئت دولت آورده شده است، يكي از تعهدات جمهوري اسلامي ايران در صحنه بين‌المللي برنامه آموزش 2030 است. در نشست اين‌چئون كره جنوبي با حضور وزراي آموزش و پرورش، توافق‌نامه «مسقط» كه از طريق مشاوره‌هاي گسترده منطقه‌اي و جهاني تدوين و در اجلاس جهاني «آموزش براي همه» (EFA) 2014 تصويب گرديد، اهداف آموزشي پيشنهادي كارگروه آزاد اهداف توسعه پايدار (SDG) يادآوري شد.
در مصوبه هیئت وزیران كه در تاريخ 25/6/95 تصويب شده، آمده است:
ـ به منظور هماهنگي و ارائه راهكار تحقق اهداف و تعهدات برنامه آموزش2030 همسو با اهداف و تعهدات برنامه اهداف توسعه پايدار، كارگروه ملي آموزش 2030 با مسئوليت وزارت آموزش و پرورش بدون گسترش تشكيلات سازماني و با استفاده از امكانات و ظرفيت‌هاي موجود در آن وزارتخانه و با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي زير تشكيل مي‌شود.
ـ كارگروه ملي آموزش 2030 موظف است برنامه اجرايي و نظارتي تحقق كامل آموزش 2030 را در سطوح ملي و استاني با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي موجود در دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط و همسو با اهداف برنامه‌هاي توسعه كشور، اسناد راهبردي توسعه، نقشه جامع علمي كشور، سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و برنامه اهداف توسعه پايدار تهيه كند.
ـ دستگاه‌هاي اجرايي براي تحقق اهداف برنامه آموزش 2030 موظف به اجراي تصميمات كارگروه هستند.

 محمد علیان/ زکات یکی از واجبات مالی در دین اسلام است که بر اساس آن، مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا را به مصارف تأمین مایحتاج زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی برسانند. این واجب الهی که در قرآن چندین بار بر آن تأکید شده است، اکنون یکی از واجبات فراموش شده‌ای است که باید درصدد یافتن راه‌هایی برای اجرای آن باشیم.
حجت‌الاسلام مهاجری، مسئول هماهنگی و پیگیری امور زکات وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: «زمانی می‌توانیم بگوییم که در زکات پیشرفت داشته‌ایم که آمار دقیقی از میزان پرداخت زکات در دست داشته باشیم.» وی می‌افزاید: «برای تعیین میزان دقیق زکات در کشور باید اطلاعات دقیقی از زمین‌های زیر کشت و زراعی داشته باشیم و با مقایسه با دریافتی‌های زکات بگوییم که پیشرفت یا نزول داشته‌ایم.» وی با بیان اینکه شورای زکات در کشور باید با یکدیگر در ارتباط تنگاتنگ باشند، تصریح می‌کند: «در بسیاری از استان‌ها یا شورای زکات تشکیل نمی‌شود، یا به صورت تشریفاتی و نمادین است و یا در زمان عمل در مقابل هم ایستاده و در واقع دچار واگرایی شده و کاری را به فعلیت نمی‌رسانند.» مهاجری اضافه می‌کند: خوشبختانه آذربایجان غربی یک اتحاد و تعامل مثال‌زدنی دارد و توانسته است با همگرایی و همسویی رتبه نخست پرداخت زکات در کشور را به خود اختصاص دهد. مسئول هماهنگی و پیگیری امور زکات وزارت جهاد کشاورزی ادامه می‌دهد: «تقویت ارتباطات در شوراها و برنامه‌ریزی‌های شایسته و بموقع و همچنین تصمیم‌گیری‌های همسو با یکدیگر می‌تواند سبب قوی شدن این نهادها شود.» وی در پایان خاطرنشان کرد: «ایجاد بسترهای لازم برای ترویج فرهنگ زکات زمینه‌ساز پیشرفت کشور است.»
مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان نیز می‌گوید: «زکات نقش مهمی در کاهش فقر در جامعه دارد.» وی با تأکید بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ پرداخت زکات در جامعه، خاطرنشان می‌کند: «آگاهی‌بخشی به مردم مهم‌ترین راه تقویت فرهنگ پرداخت زکات در جامعه است.» غضنفری، با اشاره به اهمیت تقویت تبلیغات برای نهادینه‌سازی فرهنگ پرداخت زکات، تأکید می‌کند: «صداوسیما طی برنامه‌ای صحیح و با ایده‌های خلاقانه باید موضوع تبلیغات را در دستور کار قرار دهد.»
حجت‌الاسلام باب‌الله شهسواری رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین معتقد است: «زکات واجبی است که می‌رفت فراموش شود، ولی امروز جامعه ما با این فریضه الهی بیش از پیش آشنا شده و اقشار مختلف مردم برای ترویج آن به صحنه آمده‌اند.» وی می‌گوید:‌«مجموع درآمد زکات در شهرستان تاکستان طی سه ماهه نخست سال جاری بیش از شش میلیون ریال بوده است که این رقم پیش از برداشت محصولات باغی و زراعی بوده است که با دریافت زکات از کشاورزان در پایان شش ماه این عدد قابل توجه خواهد بود.» رئیس اداره زکات کمیته امداد استان قزوین تصریح می‌کند: «نباید تصور شود که مبنای زکات مباحث مالی است؛ بلکه هدف و نیت نخست ما باید انجام تکلیف الهی باشد، در این صورت الطاف الهی هم مشمول ما خواهد شد.»
احمد رفیعی معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد خراسان جنوبی نیز با اشاره به توان کانون‌های فرهنگی ـ هنری در بدنه مساجد، خواستار همکاری این مراکز در جمع‌آوری زکات فطریه و همچنین زکات واجب و مستحبی است و می‌گوید: «یکی از اولویت‌های مهم در جمع‌آوری زکات، توزیع زکات بین نیازمندان همان روستا یا محله با همکاری امام جماعت و دیگر ارکان مسجد است و ما تلاش می‌کنیم شورای زکات در روستاها با حضور ائمه جماعات و دیگر ارکان مساجد شکل بگیرد تا در جمع‌آوری زکات، گام‌های ارزشمندی برداریم.» وی در ادامه با اشاره به اینکه هفت هزار یتیم در کشور بدون حامی هستند، از خیرین و مردم استان می‌خواهد که سرپرستی این افراد را در طرح ایتام و محسنین برعهده بگیرند.

 ابوذر احمدی/ سازمان مرکزی آمار دولت جعلی صهیونیستی برای اولین بار در گزارشی از افزایش روند مهاجرت معکوس طی سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ خبر داد. 
به گزارش شبکه روسیا الیوم، بنا بر گزارشی که دفتر مرکزی آمار رژیم صهیونیستی طی هفته گذشته درباره روند مهاجرت در سال 2015 منتشر کرد، تعداد یهودیان مهاجری که سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند رو به افزایش است؛ به‌ گونه‌ای‌ که در مقابل ورود هشت‌هزار و 500 مهاجر، دست‌کم 16 هزار و 800  مهاجر یهودی فلسطین اشغالی را ترک کرده­اند.
این در حالی است که منابع خبری صهیونیستی اعلام کرده‌­اند، 36 درصد از یهودیان ساکن در فلسطین اشغالی به مهاجرت از این سرزمین تمایل دارند و داوطلبان مهاجرت بیشتر از قشر جوان 23 تا 29 ساله هستند. آنان معتقدند، به این سرزمین تعلق ندارند و با مشکلات هویتی مواجه هستند.
جالب توجه است که پیش از این «اوری کوهین» مدیر کل طرح موسوم به «مهاجرت اسرائیلی» طی اظهار‌نظری گفته بود، واقعیت این است که بسیاری از ساکنان «اسرائیل» در صورت امکان از این سرزمین مهاجرت می‌کنند و این مسئله به معنای این است که شهروندان «اسرائیل» به دولت وابستگی ندارند. این مسئله برای ما نگران‌کننده است و ضرورت دارد همگان برای حل این مشکل تلاش کنیم.
 اما آنچه در این میان قابل توجه و حائز اهمیت است، اینکه جامعه چندپاره صهیونیستی از چالشی عمیق و تحت عنوان «بحران هویتی» رنج می­‌برد؛ بحرانی که کمترین اثر آن کاهش جدی انگیزه خدمت در ارتش  در میان جوانان یهودی رژیم اشغالگر صهیونیستی است. 
بحران هویت در جامعه از هم‌ گسیخته صهیونیستی تا به آنجا رسیده است که تحلیلگران مسائل اجتماعی رژیم جعلی صهیونیستی معتقدند، در چنین وضعیتی، زندگی در اراضی اشغالی بی­‌معناست و باید آن را ترک کرد. وقتی «اسرائیلی بودن» و «یهودی بودن» نتوانند بخش حیاتی و اصلی هویت را تشکیل دهند و یک گذرنامه خارجی، نه به معنای مادی و فنی، بلکه به مفهوم روانی وجود داشته باشد، کار رژیم‌صهیونیستی تمام شده است و باید با دوستان خداحافظی کرد و به سان‌فرانسیسکو یا برلین بازگشت.
«آری شافیت» تحلیلگر سیاسی صهیونیست در مقاله‌­ای با عنوان «نفس­‌های آخر اسرائیل» در روزنامه «هاآرتص»، در این باره تصریح می­کند که اوضاع در این رژیم به نقطه بی‌بازگشت رسیده است و دیگر امیدی نه به پایان اشغالگری هست و نه به توقف شهرک‌سازی و تحقق صلح، از این‌رو چاره­ای جز مهاجرت باقی نمی‌­ماند. 
با مروری سطحی بر آمار رسمی رژیم جعلی صهیونیستی و اظهارات منتقدانه تحلیلگران صهیونیستی چند نکته مهم و راهبردی قابل احصا است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
نخست اینکه، با عمیق‌­تر شدن بحران هویت در جامعه چند پاره صهیونیستی که مهم­ترین نشانه آن افزایش روند مهاجرت معکوس است، این مسئله مهم ملموس می‌شود که سناریوی پایان «رژیم جعلی اسرائیل» کلید خورده است؛ سناریویی که شهرک‌نشینان صهیونیست را به مهاجرت از سرزمین رؤیایی شیر و عسل(فلسطین اشغالی) و جست‌وجوی مکانی برای زندگی به جای مرگ فراخوانده است. 
دوم اینکه، افزایش روند مهاجرت معکوس گویای این نکته مهم است که به مهاجران سرگشته یهودی اثبات شده است که فلسطینی‌­ها متعلق به فلسطین هستند و در خاک سرزمین خود ریشه دارند؛ در حالی که «جامعه پوشالی صهیونیستی»، محصول افسانه­ای موهوم به نام «سرزمین موعود» است.
نکته پایانی اینکه، آنچه در صحنه داخلی فلسطین روی می­دهد، نشان از آن دارد که سیگنال‌های پیروزی نهایی ملت مظلوم فلسطین بر صهیونیسم غاصب نزدیک است و قطعاً فاصله زمانی زیادی تا پیروزی نهایی بر توطئه‌های صهیونیستی و تزلزل مبانی موجودیتی رژیم جعلی صهیونیستی وجود نخواهد داشت و ان‌شاءالله وعده امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در زمانی کوتاه‌تر به نتیجه خواهد رسید. 


باغدار سیستانی در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/ انبه یکی از میوه‌های مناطق استوایی و حاره‌ای است که در کشور ما طرفداران فراوانی دارد. این میوه سابقه چهارهزار ساله دارد و مرکز اصلی تولید آن هند، مالزی و برمه بوده است.
در کشور ایران یک میوه وارداتی شناخته می‌شود. خیلی‌ها نمی‌دانند این میوه خوشمزه و پرطرفدار امکان رشد و نمو در کشور را دارد، یا اینکه ایران یکی از کشورهایی است که قدمت پرورش درخت انبه در آن به بیش از 250 سال می‌رسد.
«قصرقند» یکی از شهرستان‌های استان سیستان‌وبلوچستان است که ویژگی‌های آب‌وهوایی آن مناسب کشت و پرورش درختان انبه می‌باشد. به همین دلیل از گذشته در مناطق جنوبی سیستان درخت انبه وجود داشته است. این درخت عمر بسیار بالایی دارد و در حال حاضر درختانی با طول عمر بیش از 250 سال در این مناطق یافت می‌شود. هم‌اکنون در این شهرستان بیش از  150 هکتار باغ انبه وجود دارد و قصرقند قابلیت و زمینه‌های تبدیل شدن به قطب تولید و صادرات انبه را دارد.
انبه گونه‌های مختلفی دارد که بیش از 10 نوع آن در کشور کشت می‌شود. این گونه‌ها با توجه به میزان باردهی درخت، میزان سازگاری با محیط آب‌وهوایی، نوع درشتی محصول، میزان شیرینی، ضخامت و نازکی پوست، ریزی یا درشتی هسته، رنگ و طعم و ... تقسیم‌بندی می‌شوند.

درخت انبه و محصولات آن
«عبیدالله باشنده» یکی از اهالی شهرستان قصرقند و دهستان هیت است که از 30 سال پیش به این شغل روی آورده و در حال حاضر چهار هکتار باغ انبه بارور دارد.
او می‌گوید:‌ «محصول این درخت به دو صورت به مصرف می‌رسد؛ بخشی از آن، میوه رسیده است که به بازار عرضه می‌شود، ولی عمده محصول تولیدی که به صورت کال و نارس چیده می‌شود برای تولید انواع ترشیجات استفاده می‌شود.»
در این شهرستان بیش از 20 نوع ترشی از ترکیب انبه با سایر میوه‌ها، سرکه، روغن و ... تهیه می‌شود و تقریباً عمده این ترشی‌ها در استان‌های جنوبی کشور، از جمله سیستان‌وبلوچستان، خوزستان و بوشهر به مصرف می‌رسد.
چتنی، هرام با پوست، بدون پوست و هسته‌دار، ترشی انبه روغنی، سرکه‌ای، خلالی و مخلوط معروف‌ترین ترشی‌های تولیدی از انبه نارس در شهرستان قصر قند هستند. افزون بر این، امکان خشک کردن این میوه در صنایع تبدیلی موجود در کشور نیز وجود دارد.

انبه؛ درختی چهار فصل
درخت انبه در تمامی فصول سال سرسبز بوده و هرس نیز نمی‌شود. گل‌دهی انبه از اواخر اسفندماه شروع می‌شود. فصل میوه‌چینی انبه نارس از اوایل خرداد ماه شروع می‌شود، ولی اواخر تیرماه فصل چیدن انبه رسیده است. در طبقه‌بندی درختان مثمر، این درخت در دسته درختان نسبتاً بزرگ جای می‌گیرد. در شهرستان قصرقند «به تناسب اندازه، سن و وضعیت جوی سالانه، هر درخت به طور میانگین بین 50 تا 450 کیلو میوه می‌دهد.»
درخت انبه را یک سال پس از کاشتن، با ساقه درختان بزرگ‌تر پیوند می‌زنند. این کار با دو هدف انجام می‌شود. پیوند‌زنی علاوه بر اینکه طول زمان رشد تا باردهی را به میزان دو سال کوتاه‌تر می‌کند، سبب بهبود کیفیت محصول نیز می‌شود. برای بارور شدن نهال پیوند نخورده بین پنج تا هفت سال، بنا به نوع گونه کشت شده، زمان سپری می‌شود.

قصرقند قطب تولید انبه در منطقه
شهرستان قصرقند و شهرستان‌های جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان آب‌وهوای گرمسیری مناسبی برای کشت انبه داشته و استعداد بسیار خوبی برای پرورش آن در این مناطق وجود دارد، به طوری که این خطه از ایران عزیزمان افزون بر قابلیت تأمین مصرف داخلی، توان تبدیل شدن به قطب صادرات انبه را نیز دارد.
به‌ کارگیری روش‌های آبیاری مکانیزه و شیوه‌های علمی پرورش انبه، اصلاح گونه‌های پرورشی، استفاده نکردن از سموم و آفت‌کش‌های مضر در باغات، از جمله نقاط قوت کشور در زمینه پرورش این محصول است که قابلیت‌های کمّی و کیفی آن را به نسبت کشورهای مدعی این محصول متمایز کرده است.
باشنده در ادامه می‌گوید: «وجود سد زیردان در شهرستان قصرقند و اراضی چند هزار هکتاری پایین‌دست این سد یکی از امکانات بالقوه برای توسعه باغداری انبه در منطقه به‌ وسیله بهره‌برداری بهینه از میلیون‌ها مترمکعب آب ذخیره شده در پشت این سد است، ولی متأسفانه طی سال‌های اخیر در این زمینه تلاشی صورت نگرفته و هر ساله شاهد تبخیر حجم بالایی از آب سد و عدم استفاده از آن هستیم.»
انبه ارزش صادراتی بالایی دارد و به‌ دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد موجود، به نسبت محصولات کشورهای همسایه، زمینه رقابت صادراتی این محصول وجود دارد و می‌توان با حمایت از باغداران و توسعه سطح زیر کشت این محصول، در آینده‌ نزدیک در کنار ایجاد اشتغال پایدار در حوزه‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، همپای کشورهایی چون هندوستان و پاکستان زمینه ارز‌آوری بالا برای کشور در این حوزه را رقم زد.

مشکلات پرورش و فروش انبه 
یکی از نیازمندی‌های عمده در شهرستان قصرقند راه‌اندازی شرکت‌های فرآوری و ترشی‌سازی صنعتی است. در قصرقند بخش عمده محصول تولیدی باغدار را دلال با قیمت پایین می‌خرد و برای فرآوری به دیگر استان‌ها ارسال می‌کند. امسال انبه نارس کیلویی 3500 و انبه رسیده بین پنج تا شش‌هزار تومان خریداری شد، این در حالی است که میانگین قیمت فروش انبه در پایتخت بین 9 تا 14 هزار تومان بوده است.
بیمه نشدن درخت انبه و محصول باغات انبه یکی دیگر از مشکلات و موانع در این حوزه است. در حالی که خرمای استان به راحتی بیمه می‌شود، ولی تا به حال تدبیری برای بیمه کردن انبه انجام نگرفته است. به دلیل نبود این نوع مشوق‌های حمایتی و ترس از آسیب دیدن محصول و آفت زدن آن، 70 درصد از محصول انبه به صورت نارس چیده شده و به مصارف دیگر مانند تهیه ترشی می‌رسد و تنها حدود 30 درصد از محصول به صورت میوه در بازار توزیع می‌شود.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

تحلیلی بر تعهدات و قراردادها ـ ‌52
 شهریار اقتصاد / عقود به طور کلی به دو دسته عقود معین و عقود غیر معین تقسیم می‌شوند؛
1ـ عقود معین: قراردادهایی هستند که در قانون به صراحت از آنها نام برده شده است و شرایط و احکام خاصی برای آنها مقرر داشته است؛ مانند بیع، اجاره و ودیعه.
2ـ عقود غیر معین: یک سری قراردادهایی هستند که در قانون نامی از آنها برده نشده است و بیشتر جنبه خصوصی دارد و طرفین درباره احکام و آثار آنها بین خود تراضی می‌کنند و این گونه قراردادها نظر به اصل حاکمیت اراده و آزادی قراردادها مشروط بر اینکه مخالف نظم عمومی و قانون نباشد، معتبر و لازم‌الاجرا خواهد بود.
واژه معامله به چه معنا به کار رفته است؟
کلمه معامله به معنای عمل کردن متقابل است و در اصطلاح حقوقی دو مفهوم دارد که از فقه گرفته شده است. مقررات فقهی قسمتی مربوط به روابط بین فرد و خداست که عبادات نام دارد و دسته دیگر درباره روابط بین فرد با فرد است که جنبه اجتماعی دارد و معاهدات نام دارد. همچنین، معامله یک معنای اخص نیز دارد که به هر نوع رابطه حقوقی که موضوعش امور مالی باشد، اطلاق می‌شود و در این معنا معامله به نکاح گفته نمی‌شود.
عقود به چند نوع تقسیم می‌شوند؟
به استناد ماده 184 قانون مدنی، می‌توان گفت عقود و معاملات از نظر دوام و کیفیت انشای عقد به اقسام زیر تقسیم می‌شوند:
از نظر دوام به عقود جایز، لازم و خیاری و از نظر کیفیت انشا به عقد منجز و معلق تقسیم می‌شوند.
رابطه‌ای که در اثر عقد لازم پیدا می‌شود، چگونه است؟
به استناد ماده 185 قانون مدنی، عقد لازم آن است که هیچ یک از طرفین عقد حق فسخ آن را جز در موارد خاصی که قانون معین کرده است، نداشته باشند؛ مانند عقد بیع و اجاره.
به استناد ماده فوق، می‌توان گفت رابطه‌ای که در اثر عقد لازم پیدا می‌شود، به گونه‌ای است که هیچ یک از طرفین عقد نمی‌توانند بدون رضای طرف دیگر آن را بر هم بزنند، بنابراین به انجام آنچه در عقد تصریح شده، ملزم است، مگر در موارد معینه قانونی.
رابطه‌ای که در اثر عقد جایز پیدا می‌شود، چگونه است؟
به استناد ماده 186 قانون مدنی، عقد جایز آن است که هر یک از طرفین هر زمان که بخواهند آن را فسخ کنند و به استناد ماده فوق‌الذکر می‌توان بیان کرد که رابطه‌ای که از این عقد ایجاد می‌شود، به گونه‌ای است که به هر یک از طرفین اجازه می‌دهد هر زمان که بخواهند بدون هیچ علت قانونی آن را بر هم بزنند.
عقد لازم را چگونه می‌توان به هم زد؟
عقد لازم را فقط می‌توان از دو طریق استثنایی که قانون پیش‌بینی کرده است، به هم زد:
1ـ توافق اراده دو طرف مبنی بر به هم زدن معامله که به آن «اقاله» می‌گویند.
2ـ وجود علت قانونی که خیار نام دارد و آن عبارت است از حق فسخ معامله که قانون به جهتی از جهات به یک یا هر دو طرف معامله می‌دهد تا بتوانند عقد را به هم بزنند.