کم‌کم تکه‌های پازل برنامه‌های جدید دولت برای کشت محصولات تراریخته و واردات بیشتر آنها در حال کامل شدن است، این برنامه با کنار گذاشتن معصومه ابتکار از سازمان حفاظت محیط‌زیست در جایگاه یکی از مخالفان کشت تراریخته‌ها در کشور و آمدن عیسی کلانتری، ‌چهره‌ای که موافق سرسخت تراریخته . «‌بحران آب» ‌ترفند دیگری است که در‌گیر‌ودار سیاست‌گذاری‌ها و سیاسی‌بازی‌های صورت گرفته برای زمینه‌سازی افزایش واردات و کشت محصولات تراریخته به میان کشیده شده است.
   مرتضی سویلمی/ تحصیل علم یکی از فضایل ارزشمندی است که در آموزه‌های اسلامی و روایات ائمه به صورت خاص بر آن تأکید شده است، به طوری که پیامبر(ص) و تمامی ائمه(ع) به علم‌آموزی توصیه کرده‌اند و حتی آیاتی نیز با آیه‌ای در زمینه علم و قلم به حضرت محمد(ص) نازل شد. این امر نشان‌دهنده اهمیت این موضوع در دین مبین اسلام است؛ از این رو ایجاد امنیت در محیط‌های علمی با توجه به اهمیتی که دین مبین اسلام به علم و دانش داده و هم به دلیل وجود دانشمندان، استادان و دانشجویان ویژگی‌های خاص خود را دارد. مردم در فضایی ناامن و بدون امنیت حتی توان عبادت خدا و بندگی کردن او را نیز ندارند و افزایش امنیت جامعه موجب افزایش ایمان مردم خواهد شد. با بررسی جايگاه و شأن امنيت در انديشه و بيانات رهبر معظم انقلاب می‌توان به این نکته اساسی و مهم پی برد که؛ «امنیّت، زیرساخت همه‌ پیشرفت‌های یک ملّت است. اگر امنیّت نباشد، نه اقتصاد هست، نه فرهنگ هست، نه سعادت شخصی و نه سعادت عمومی مردم اجتماع هست.» و بر همین مبنا نباید اضطراب در دانشگاه ایجاد شود؛ چرا که این فضا خلاقیت‌کُش است. اسلام یکی از شروط پویایی و رشد جامعه را آرامش و امنیت دانسته است، اکنون رسانه در راستای توسعه علمی می‌تواند پلی میان مراکز آموزش عالی باشد.
 مهم‌تریـن نیـاز هر جامعه، کشـور، خانـواده و حتی فرد در درجة اول امنیت اسـت. به عبارتی، امنیت از مهم‌ترین نیازها و انگیزه‌های انسانی است که مسئولیت تعقیب و تأمیـن آن بـر عهدة دولت‌هاسـت. دولت‌ها مهم‌ترین واحد سیاسـی در صحنـة روابط داخلـی و خارجی هستند و همه هدف آنها باید برقراری امنیت همه‌جانبه و گسترش دامنة آن باشد.
امروزه رسانه‌های دیداری و نوشتاری، منابع عمدة آفرینش و پویایی فرهنگ‌ها به شمار می‌آیند. قدرت و توان این ابزارهـای فكری از چنان پایه‌های بلندی برخوردار است که بدون حضور آنها تكوین جامعه‌ای با فرهنگ محال است.
چشم‌انداز مطالعاتی مردم هر جامعه خود ریشه در فرستاده‌هایی دارد که از رسانه‌ها دریافت می‌دارند. در این باره می‌توان گفت که رسـانه‌ها می‌توانند شفاف، تاریك یا مبهم باشند. بنابراین، رسانه‌های دیداری و نوشتاری کارکرد امنیت‌ساز دارند و در ایجاد امنیت نقشی مؤثـر و مفیـد ایفا خواهند کرد. تأکید بر نقش مثبت رسـانه‌های گروهی بر امنیت اجتماعی، نباید ما را از تأثیر منفی این ابزارها باز دارد. آنگاه که رسانه‌ها در کارکرد منفی نقش وارونه برعهده می‌گیرند، فضای اطلاعاتی جامعه را آلوده، مبهم و تاریك می‌کنند.
امروزه با ظهور و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های سایبری و فضای مجازی میزان مصرف اطلاعاتی مردم بیش از گذشته شده است، به گونه‌ای که اگر در گذشته هر خانوار ایرانی با سرانه‌ای معادل دو هزار تومان به تلفن و تلویزیون دسترسی داشت، امروز سرانه هزینه هر خانوار ایران بیش از 15 هزار تومان است که همه این افزایش به دلیل گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه است.
لذا رسـانه‌ها نقشـی اساسـی در ایجـاد امنیت اجتماعـی در جامعه ایفـا می‌کنند؛ زیرا عامل کلیدی انتشـار اطلاعات در نظام‌های اجتماعی هسـتند و به مثابه عامل اجتماعی، تأثیر قدرتمندی بر رفتار و هنجارهای اجتماعی دارند. رسـانه‌ها می‌توانند مـردم را بـا انـواع خطرهایی کـه امنیـت اجتماعی را تهدید می‌کنند آشـنا سـازند، مراقبت‌های لازم را به آنان بیاموزند و افراد را برای حفظ امنیت ترغیب و راهنمایی کنند. این در حالی اسـت که برخی معتقدند رسـانه‌ها تأثیر معناداری بر تصویر کلی در جامعه دارند.
از سويي سطوح امنيت متحـول شـده و تـلاش‌هايي درباره شناسـايي انـواع امنيت صورت گرفته است كه طي آن ابعاد امنيتي جديد مانند امنيت روانی ظهـور يافتـه و جايگاه دولت را به شدت تحت تأثير قرار مي‌دهند.
امنيت روانی، ايجاد، حفظ و گسـترش حـالتي اسـت كـه در آن منـافع و ارزش‌هاي موجود در سطحي از كشور و نظـام در برابـر برخـي از تهديـدها و چـالش‌هـاي متوجـه آن سطح، حفظ و تأمين می‌شود و براي سازمان امنیتی مشخص می‌کند که کدام یک از اولويـت‌هـا، در چه سطحي از تهديدها، مي‌تواند امنيت درون كشور را با خطر روبه‌رو كند.
نظام آموزشی و استاد با همراهی رسانه بسیار می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ چرا که به فرموده امام خمینی(ره)؛ اگر استاد الهی باشد، متن مادی را الهی تدریس می‌کند و اگر استاد مادی باشد، متن الهی را مادی تدریس می‌کند. دانشجویان می‌توانند نقش مؤثری در حضور استادان انقلابی داشته باشند، بی‌تردید دانشجویان انقلابی در نظارت بر استادان می‌توانند مؤثر واقع شوند.
سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران سندي راهبـردي و درازمـدت بـراي توسعه و امنيت پايدار كشور است. در اين سند، عدالت اجتمـاعي، حفـظ كرامـت و حقـوق انسان‌ها، امنيت اجتماعي و قضايي ويژگي‌هاي جامعه مطرح شده است و در بخش ديگر آن برخورداري از سلامت، رفـاه و امنيـت قضـايي، تـأمين اجتمـاعي كارآمـد، نهـاد مستحكم خانواده و دوري از فقر، فساد و تبعيض اشاره شـده اسـت. بنابراين در سـند چشـم‌انداز مهم‌ترين اشكال قدرت سـخت در حـوزه داخلـي، تحـت عنـاوين امنيـت اجتمـاعي و قضايي است و از مفاد آن مي‌توان نتيجه گرفت دسترسـي بـه امنيـت ايجـابي هـدف اصـلي چشم‌انداز مي‌باشد؛ بنـابراين توليـد قـدرت از طريـق كـاهش و رفـع آسـيب‌هـاي اجتمـاعي و رشد علمی کشور مهم‌ترين سياست امنيتي این سند قلمداد مي‌شود كه با شناسايي موضوعات امنيت روانی رسانه نقش برجسته خود را نشان خواهد داد.

 محمد علیان/  برنامه سلوک علوی یا به اصطلاح عامیانه آن پاتوق صالحینی‌ها در راستای تعامل و ارتباط مستقیم با استاد شجره طیبه‌صالحین انجام گرفته است. در نظام تربیتی صالحین که براساس شبکه‌ای بودن این نظام تربیتـــی، سرگروه حلقه متربیان با مربی صالحین، مربیان با سرمربی، سرمربی با استادیار و استادیار با استاد شجره طیبه‌ صالحین جلسات و ارتباط مستقیم دارند، استـاد هر استان نماینده‌های معزز ولی‌فقیه یا علمای آن استان می‌باشد که ارتباط مستقیم مربیان و سرگروه‌ها همیشه میسر نیست، اما در این طرح ابتکاری ارتباط مستقیم سرگروه، مربی و سرمربی با استاد صالحین فراهم می‌شود. در این طرح تلاش شده که ارکان شجره طیبه‌ صالحین مستقیم دیدار داشته و مطالبات و مسائل مربوط به صالحین را به سمع استاد صالحین برسانند که این کار سبب می‌شود سطح معرفتی رکن‌های شجره ‌طیبه‌ صالحین و معلومات آنها در زمینه مدیریت حلقات افزایش یابد.
تاریخچه‌ طرح
این طرح، ایده صالحین استان خراسان‌رضوی بود که به پیشنهاد مربیان و سرگروه‌های صالحین آنها صورت گرفت. در این طرح کلیه ارکان صالحین، از جمله سرگروه‌ها، مربیان، سرمربیان و استادان می‌توانند به صورت هفتگی حضور یابند و از نزدیک استاد شجره طیبه‌ صالحین را ببیننــد و از موعظه‌ها و بیانات او بهره ببرند. در استان خراسان‌رضوی حجت‌الاسلام نظافت مدیر حوزه‌های علمیه حضرت مهدی(عج) استاد شجره طیبه ‌صالحین است که هر هفته پنج‌شنبه شب‌ها پس از قرائت دعای کمیل، برای گروه صالحین سخنرانی می‌کند گفتنی است این برنامه هر هفته در مسجد‌العلی مشهدمقدس برگزار می‌شــود که می‌توان ارکان صالحین شهرستان‌های این استان را در این برنامه هم دید.
اهداف
برخی از مهم‌ترین اهداف این طرح عبارت است از:‌ ـ ارتباط مستقیم ارکان صالحین با استاد شجره طیبه‌صالحین؛ ‌ـ بررسی مشکلات و موانع امور تربیتی صالحین و استفاده از بیانات و موعظه‌های استاد در زمینه حلقه‌داری؛ ‌ـ ایجاد فضای صمیمی میان ارکان شجره طیبه‌صالحین استان؛ ‌ـ ارائه راهکارهای تربیتی و افزایش سطح معرفتی و مدیریت تربیتی ارکان صالحین.
تعاریف و اختصارات
‌‌ استاد: بالاترین رکن از شبکه تربیتی صالحین در هر استان که از علما و نمایندگان ولی‌فقیه آن استان می‌باشد.
‌ارکان: رکن‌های شجره طیبه‌ صالحین، به ترتیب سرگروه، مربی، سرمربی، استادیار و استاد.
‌استادیار: در هر شهرستان ائمه ‌جمعه استادیار صالحین هستند.
سرمربی: در هر حوزه مقاومت یک روحانی برجسته و توانمند سرمربی صالحین است.
مربی: در پایگاه بسیج محلات امام‌جماعت یا فرمانده پایگاه مربی صالحین است و با سرمربی حلقه ارتباط دارد.
سرگروه: مسئول هر حلقه تربیتی صالحین یک سرگروه است که خود با مربی حلقه ارتباط دارد.
زمان اجرای طرح
این برنامه در طول سال به صورت هفتگی در مسجدالعلی مشهد‌مقدس با حضور استاد نظافت و شرکت ارکان شجره طیبه‌صالحین اجرا می‌شود. مدت زمان این برنامه دو ساعت است.
مرحله اول: اطلاع‌رسانی به ارکان شجره طیبه‌صالحین برای حضور در برنامه سلوک علـــوی و انتخاب یک مسجد به منظور اجرای این برنامه که به پاتوق صالحینی‌ها معروف شده است.
مرحله دوم: حضور پرشور در نماز جماعت و قرائت دعای پرفیض کمیل و سخنرانی استاد درباره موعظه‌های اخلاقی امیرمؤمنان علی(ع) و بیانات گوهربار ایشان.
مرحله سوم: بررسی مشکلات و موانع امور تربیتی و ارائه راهکارهایی در این زمیــنه از سوی استاد شجره طیبه ‌صالحین(استاد نظافت)
محتوای آموزشی
سخنان استاد نظافت در جلسه سلوک علوی بر سه اصل استوار است:
‌ـ کتاب گوهربار نهج‌البلاغه امیرمؤمنان علی(ع)؛ ‌ـ بیانات رهبر معظم انقلاب؛ ‌ـ توصیه‌های شهید مطهری.

 محمدرضا بلوردی/ تقابل برخی از کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس و در رأس آنها عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران سبب شده است این کشورها بیش از هر زمان دیگری روی موضوع عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی متمرکز شوند و آشکارا از منافع مشترک خود با این رژیم برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای روزافزون ایران سخن گویند. یکی از عرصه‌های تقابل با ایران و در عین حال اشتراک صهیونیست‌ها با رژیم‌های عربی،‌ صحنه پرتنش عراق است که این روز‌ها موضوع برگزاری رفراندوم در کردستان و اعلام استقلال این منطقه از عراق سبب شده است افزون بر مسائل امنیتی و مبارزه با گروه‌های تکفیری،‌ از نظر سیاسی هم این کشور با چالش‌ روبه‌رو شود.
گزارش‌ رسانه‌های غربی حاکی از آن است که برخی کشورهای عربی در چارچوب اصل «دشمنِ دشمن من دوست من است» به صورت محرمانه با رژیم صهیونیستی در زمینه حمایت از جدایی و استقلال کردستان عراق به توافق ‌رسیده‌اند؛ این در حالی است که صهیونیست‌ها آشکارا از برگزاری رفراندوم در کردستان حمایت می‌کنند؛ ولی کشورهایی مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم به صورت پنهانی موافق هستند و بر این باورند که جداشدن کردستان سبب می‌شود این دو کشور بتوانند با کشور جدیدی ارتباط نزدیک برقرار کنند که مرزهایی طولانی با ایران دارد. 
نشانه‌های حمایت این کشورها از تجزیه عراق و استقلال کردستان بر کسی پنهان نیست. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرده است: «اسرائیل از تلاش‌های مشروع ملت کرد برای رسیدن به حق تشکیل کشور حمایت می‌کند... کردها شجاع هستند و اصول و ارزش‌های غربی را دنبال می‌کنند؛ ما در اصول با آنها یکسان هستیم.» همچنین یائر گولان، جانشین ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به پیشینه ارتباطات این رژیم با برخی از شخصیت‌های کرد عراقی، می‌گوید: «ما از اوایل دهه شصت با ملت کرد هماهنگی‌هایی داشتیم... تشکیل یک کشور کرد مستقل تحولی مثبت در سرنوشت خاورمیانه است.» ایلیت شاکید، وزیر دادگستری افراطی رژیم صهیونیستی هم تصریح می‌کند: «وجود دولت کردی به نفع اسرائیل و آمریکا است.»
در مقابل این صراحت لهجه صهیونیست‌ها،‌ مقامات ابوظبی به صورت محرمانه و غیر مستقیم نسبت به موضوع استقلال کردستان عراق موضع‌گیری می‌کنند. هرچند برخی اظهارنظر‌های آشکار هم داشته‌اند؛ از جمله ابتسام الکتبی،‌ رئیس مرکز سیاست‌گذاری امارات که در ابتدای سال جاری میلادی یادداشت ‌تفاهمی با اقلیم کردستان امضا کرد که در آن امارات موظف شد به اقلیم برای برگزاری رفراندوم کمک کند. این مقام اماراتی پیشتر هم در سخنانی تأکید کرده بود، اگر کردستان به صورت کامل از عراق جدا شود،‌ امارات آن را به رسمیت ‌می‌شناسد. 
این در حالی است که منافع عربستان سعودی ایجاب می‌کند برای مقابله با ایران با پروژه‌ جدایی کردستان همراهی کند؛ اما برخلاف مقامات امارات،‌ سعودی‌ها ترجیح می‌دهند در این زمینه سکوت کنند. هر چند به صورت مخفی از مسعود بارزانی،‌ رئیس اقلیم حمایت ‌کرده‌‌اند و مدعی‌ هستند که حامی اقلیت‌های منطقه‌اند و مطالبات کردها برای داشتن یک کشور مستقل را درک می‌کنند. 
با توجه به آنچه گفته شد و با در نظر گرفتن شکست‌های اخیر گروه‌های تروریستی و نفوذ بیش از پیش محور مقاومت در سطح منطقه،‌ رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان عرب آن ـ به ویژه کشورهای عربستان،‌ امارات و بحرین در حوزه خلیج‌فارس ـ به این نتیجه رسیده‌اند که کردهای عراق می‌توانند جای پای مناسبی برای آنها در نزدیکی مرزهای ایران ایجاد کنند. ضمن اینکه تشکیل کشور جدید کردی در شمال عراق می‌تواند هسته اولیه برای کشور بزرگ‌تری باشد که مناطقی از ترکیه، سوریه و ایران را هم شامل می‌شود و بیش از هر زمان دیگری این امکان برای صهیونیست‌ها فراهم می‌شود تا پایگاهی برای اقدام علیه ایران داشته باشند. 
در چنین فضایی است که شخصیت‌های مختلف عراقی تصریح می‌کنند تجزیه این کشور و جدایی اقلیم کردستان در نهایت سبب می‌شود تا رژیم صهیونیستی دیگری در شمال عراق ایجاد شود. 


سفالگر جوان اهل شوش در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/ شوش یكی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و دارای 27 لایه تمدنی کشف شده است. در تیر ماه 1394 محوطه باستانی شوش که شامل کاخ شاوور، آپادانا، دروازه شرقی، هدیش، شهر پانزدهم، روستای هخامنشی، مسجد جامع شوش و مجموعه بناهای دوره اسلامی، تپه‌های آکروپول و قلعه فرانسوی‌ها می‌شود و مساحتی بیش از800 هکتار دارد، در لیست آثار جهانی قرار گرفت.
حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد كه این منطقه در 9000 سال پیش از میلاد محل سكونت كشاورزان بوده است. آنها از زندگی خود آثاری بر جای گذاشته‌اند كه اكنون به صورت تپه‌های گوناگون باستانی كشف شده است. بخشی از این اشیای باستانی سفال‌هایی هستند که در نوع خود منحصربه‌فردند. 
مهرداد مهردادیان یکی از اهالی این شهر باستانی است که با ذوق و قریحه خود توانسته سبک جدیدی از حرفه سفالگری را در شهر شوش راه بیندازد و با بهره‌گیری از این هنر سبب معرفی بیشتر آثار باستانی این شهر شود.

علت تغییر شغل و روی آوردن به سفالگری
مهرداد 12 سالی می‌شود که کار سفالگری را انجام می‌دهد و این هنر را به صورت تجربی یاد گرفته است. او در این باره می‌گوید: «محل زندگی من از دوران کودکی در نزدیکی تپه‌های ‌باستانی شوش بود و از همان موقع به آثار تاریخی علاقه داشتم. پیش از سفالگری چندین سال تابلوسازی و نقاشی می‌کردم، ولی همیشه دوست داشتم آثار تاریخی خلق کنم که گردشگران و توریست‌ها بتوانند آن را به منزله نماد تاریخی از شوش به همراه خود سوغاتی ببرند. آن موقع هیچ اقدامی در این زمینه انجام نگرفته بود. بضاعتی که من در آن موقع از دستم برمی‌آمد، نقاشی نقوش برجسته هخامنشی روی ‌چوب بود. من این نقش‌ها را در کنار اماکن تاریخی به نمایش می‌گذاشتم و می‌فروختم.
ایده سفالگری آثار باستانی در همین زمان و به دلیل وجود این دغدغه شکل گرفت. ابتدا کتاب‌های باستان‌شناسی را می‌خواندم و در زمینه کوره‌های تاریخی تحقیق می‌کردم. سعی کردم با سفر به شهرهای اطراف، سفالگرهایی را پیدا کنم و از آنها اطلاعات بگیرم. حدود چهار سال طول کشید تا مبانی سفالگری را یاد گرفتم. در این مدت در دو دوره سه ماهه از کلاس‌های سفالگری که زیر نظر سازمان صنایع دستی و گردشگری در شهر اهواز برگزار می‌شد، شرکت کردم و با آزمون و خطا توانستم تمامی جوانب کار را یاد بگیرم و ایده‌ام را به محصول تبدیل کنم. در این مقطع کار پیشین خودم را که تابلوسازی بود، رها کردم و به این حرفه روی آوردم.»

ویژگی تولیدات مهرداد
یکی از حوزه‌های کاری مهرداد مولاژ (مشابه‌سازی) نمونه‌های تاریخی است. او اشیای باستانی را شبیه‌سازی کرده و محصولاتی کاملاً باستانی خلق می‌کند. شکل دیگر تولیدات مهرداد مشاهده نمونه‌های تاریخی و الگوگیری از آنها در ساخت ظروف و سفال‌های جدید است.
آثار باستانی مشابه‌سازی شده این هنرمند خوزستانی، به لحاظ تاریخی به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد. 
مهرداد با مطالعه کتاب‌ها و گزارش‌های باستان‌شناسی و مشاهده تصاویر آثار تاریخی هزاره چهارم پیش از میلاد، از آنها الگوبرداری می‌کند. ارتباط‌گیری با باستان‌شناسان و نشان دادن آثار هنری ساخته شده به آنان و کسب تجربه از آنان یکی دیگر از روش‌های مهرداد برای اصلاح نواقص کار و غنا بخشیدن به تولیداتش می‌باشد.

مراحل شغل سفالگری
میزان آثار تاریخی سفالی کشف شده در شوش نشان‌دهنده گستردگی این حرفه در زمان‌های گذشته بوده است و طبیعتاً سفالگران آن زمان خاک سفال را از محیط اطراف تأمین می‌کردند. مهرداد طی تحقیقاتی که انجام داده متوجه شده که بهترین خاکی که می‌توان با آن سفال درست کرد، خاک رودخانه دز است. او با فرآوری خاک رودخانه و جدا کردن شن و ماسه آن، گل سفالگری تهیه می‌کند.
پس از تهیه گل سفالگری،‌ مرحله مدل‌سازی است. مدل‌های مختلف بنا به طرح‌های موجود به سه روش دستی، ‌قالبی یا با چرخ سفالگری ساخته می‌شوند. مرحله بعدی کوره دیدن آثار است. بعد از کوره، اول اشیا یکی‌یکی لعاب‌کاری و نقاشی می‌شوند و طرح‌های مختلف روی آنها حک می‌شود، سپس مجدداً‌ در کوره قرار می‌گیرند. پس از کوره دوم، محصولات بسته‌بندی می‌شود.
اشیا و آثار کپی‌سازی شده به دست مهرداد، شناسنامه مشخصی دارند که در آن مشخصات کامل اثر نوشته شده است تا خریدار در موقع خرید اطلاعات بیشتری از اثر کسب کند.
با چه هزینه‌ای شروع کنم؟
راه‌اندازی شغل سفالگری هزینه زیادی ندارد. امروزه سازمان صنایع دستی و گردشگری طرح کارگاه‌های خانگی را نیز به هنرجویان می‌دهد که بتوانند به آسانی و با هزینه کمی این فعالیت را در محیط زندگی‌شان راه بیندازند. 
مهرداد با وجود شهرت محصولاتش که نام «شوشان» را بر روی آنها گذاشته، کارگاه سفالگری مجزا، با وسایل و امکانات پیشرفته‌ای ندارد. او این کار را در حیاط منزل شخصی خود انجام می‌دهد. او می‌گوید: «‌با هزینه 500 هزار تومان می‌شود این شغل را شروع کرد.» زندگی شخصی مهرداد از این شغل تأمین می‌شود و هیچ درآمد جانبی دیگری ندارد. از او پرسیدم آیا می‌توان سفالگری را شغل هنری درآمدزا تعریف کرد؟ در پاسخ گفت: «اگر فرد طراحی را خوب بلد باشد و شناخت کامل از بازار خرید و ذائقه افراد داشته باشد، قطعاً می‌تواند درآمد مناسبی از این شغل کسب کند.»

روش فروش
مهرداد با مساعدت سازمان صنایع دستی دو فروشگاه؛ یکی در کنار موزه شوش و دیگری در نزدیکی معبد چغازنبیل دایر کرده است. تبلیغ و معرفی محصولات در فضای مجازی و فروش اینترنتی و همچنین فروش محصول به تعدادی از گالری‌های فروش در تهران از روش‌های دیگر بازاریابی و فروش وی است. افزون بر این، شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی مانند نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی تهران یکی از روش‌ها برای بازاریابی و فروش اجناس می‌باشد.
مشتریان تولیدات مولاژ (اشیای شبیه به آثار باستانی)، گردشگران و علاقه‌مندان آثار تاریخی هستند، ولی مهرداد با شناخت سلیقه و نیاز مخاطب توانسته با تولید ظروف و بشقاب‌های کاربردی آبگوشت‌خوری، پلوخوری، چای‌خوری و پذیرایی، مشتریان محصولاتش را افزایش دهد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981 برادر اکبر کریمی تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ 55
 شهریار اقتصاد / عقد از نظر معامله به عقد معوض و عقد غیرمعوض تقسیم می‌شود. 
عقد معوض یا معاوضی؛ عقد یا قراردادی است که به ‌موجب آن یکی از طرفین در مقابل طرف دیگر تعهد بر امری می‌نماید یا مالی را می‌دهد و در عوض مالی را از طرف دیگر می‌گیرد. در عقد معوض همانطور که از تعریف آن استنباط می‌شود، دارای دو مورد است که هر یک عوض دیگری حساب می‌شود. مانند آنکه شخصی کتاب خود را به 100 تومان می‌فروشد، این عقد معوض است و کتاب در برابر 100 تومان قرار گرفته است. 
عقد غیرمعوض یا مجانی؛ عقدی است که فقط یک مورد دارد، در واقع عقد غیرمعوض قرارداد یا عقدی است که به‌ موجب آن، یکی از طرفین مالی را به طرف دیگر می‌دهد یا تعهدی در مقابل او می‌نماید.  چنانکه در هبه می‌باشد که یکی مال خود را به ‌دیگری می‌بخشد. انتقال مال در هبه فقط از طرف واهب (هبه‌کننده) صورت می‌گیرد، بدون آنکه عوضی در مقابل گرفته باشد و علت آن‌هم متمول کردن متهب (هبه شونده) است؛
مهم‌ترین وجوه افتراق بین عقد معوض با عقد غیرمعوض با شرط عوض  
باید دانست که بین عقد معوض و عقد غیرمعوض که شرط عوض در آن شده است، تفاوت وجود دارد که عبارت است از؛
1ـ در عقد معوض هر یک از دو مورد در مقابل دیگر قرار گرفته است و هر دو مورد ارکان عقد محسوب می‌شوند؛ در صورتی که در عقد غیرمعوض با شرط عوض، رکن اصلی عقد از نظر مورد یکی است و عوض این مورد رکن عقد نیست؛ بلکه به‌ صورت موضوع فرعی در ضمن عقد لحاظ شده است. 
2ـ در عقد معوض، هرگاه یکی از دو مورد معامله دارای وضعیت اساسی صحت معامله (ماده 190 قانون مدنی) نباشد، معامله باطل است. برای نمونه اگر یکی از دو مورد معامله منفعت عقلایی نداشته یا غیرمقدور یا نامشروع باشد، عقد باطل است؛ ولی اگر مورد شرط غیرعقلایی یا غیرمقدور یا نامشروع باشد، فقط شرط باطل و عقد صحیح است. (ماده 232 قانون مدنی)
3ـ در عقد معوض هرگاه پس از عقد معلوم شود که یکی از دو مورد موجود نبوده است یا اینکه پس از عقد و پیش از تسلیم تلف شده است، معامله باطل است؛ در صورتی که در عقد غیرمعوض با شرط عوض اگر پس از عقد معلوم شود که مورد شرط موجود نبوده یا پس از عقد و پیش از تسلیم تلف شده است، عقد باطل نیست و فقط مشروط له (شخصی که شرط به نفع او انجام شده است) حق فسخ معامله را دارد. 
4ـ در عقد معوض هر دو مورد معامله باید معلوم و معین باشد؛ در صورتی که در عقد غیرمعوض با شرط عوض لازم نیست که مورد شرط معلوم و معین باشد، زیرا مورد شرط جز ارکان عقد نیست؛ بلکه خارج از آن می‌باشد مانند آنکه شخصی بگوید؛ فرشم را به تو هبه می‌کنم به شرط آنکه هر مقدار پول در جیب داری به ‌من بدهی که در این مسائل مورد شرط، یعنی پول موجود در جیب متهب مجهول است؛ ولی با این حال عقد صحیح است. 
5ـ در عقد معوض، حق حبس وجود دارد؛ یعنی هر یک از دو طرف معامله حق دارند از تسلیم آنچه را که به دیگری انتقال داده است تا تسلیم مورد دیگر معامله به ‌وسیله طرف خودداری کند؛ در صورتی که در عقد غیرمعوض با درج شرط این حق فسخ برای طرفین معامله موجود نیست و هریک از دو طرف باید مورد تعهد خود را به‌دیگری تسلیم نمایند. 
منبع: حقوق مدنی مبحث تعهدات و قراردادها ـ تألیف شیرزاد گرجی‌نژاد