سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: به فردی که شرکت هپکو به او واگذار می‌شود، وام‌های کلان برای تجهیز کارخانه و افزایش کارگران می‌دهند تا در نهایت صادرات داشته باشد؛ اما این وجوه در جاهای دیگر به مصرف می‌رسد و کار به جایی می‌رسد که این کارخانه زیان‌ده می‌شود. زیان و بدهی این کارخانه هزار میلیارد تومان است و هزار و دویست کارگر متخصص دارد که چندین ماه است حقوق دریافت نکرده‌اند. در حال حاضر، سود هر سهام این کارخانه در بورس منهای 501 ریال است. 


   نقی ‌پوررضائی*/  در دنیای امروز، دانش مهم‌ترین سرمایه به شمار می‌آید. انسان هر چه بیشتر بداند، بهتر عمل می‌کند. دانش مخلوطی از تجربیات، ارزش‌ها، اطلاعات موجود و نگرش‌های کارشناسی نظام‌یافته است و در هر سازمان دانش(مبتنی بر تجربه) یک منبع کلیدی به شمار می‌آید. گفتنی است، حفظ و نگهداری کارکنان یک سازمان و پرورش ظرفیت یادگیری آنان نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای سازمان دارد.
مفهوم دانش و اطلاعات
 چیست؟ 
دانش از اطلاعات و اطلاعات از داده‌ها ریشه می‌گیرد؛ از این رو پیش از بررسی دانش باید اطلاعات و داده را تعریف کنیم. داده اولین سطح مدیریت دانش است که عبارت است از ارقام، اعداد و... داده‌ها رشته واقعیت‌های عینی و مجرد درباره رویدادها هستند. 
اطلاعات دومین سطح مدیریت دانش است. در این سطح، داده‌ها گروه‌بندی، ذخیره، پالایش و سازماندهی می‌شوند، معنا می‌گیرند و از داده‌های خام بزرگ‌تر هستند.
تعریف پژوهش
پژوهش فرایندی برای بررسی دقیق، منظم و موشکافانه یک موضوع مبهم و نامعین برای رسیدن به جوابی قانع‌کننده است.
مدیریت دانش چیست؟
1ـ یافتن راهی به منظور خلق‌ شناسایی شکار و توزیع دانش سازمانی به افراد نیازمند است. در تعریفی دیگر آمده است: «مدیریت دانش جمع‌آوری و توزیع استفاده کارا از منابع دانشی است؛ طیف وسیعی از فعالیت‌ها که برای مدیریت، مبادله، خلق یا ارتقای سرمایه‌های فکری در سطح کلان به کار می‌رود. در اختیار قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی قرار گیرد که نیازمند هستند.
تاریخچه مدیریت دانش
با اختراع ماشین چاپ به دست «یوهانس گوتنبرگ» تحول عظیمی در علم و دانش به وجود آمد و به دلیل سابقه طولانی از استفاده از آگاهی و دانش بشر در 3000 سال پیش از میلاد مسیح پس از تحولات رنسانس در اروپا علم و دانش از جنبه مدیریتی در تمام شئونات زندگی انسان پدیدار شد. 
در کشور ما موضوع مدیریت دانش از سال 1384 آغاز شد و اولین بار شرکت‌های وابسته به وزارت نفت به دلیل بازنشستگی تعداد زیادی از متخصصان خود تلاش کرد دانش نخبگان و خبرگان خود را استخراج کند. در نیروهای مسلح نیز در دهه 1380 حرکت‌هایی برای مدیریت دانش انجام شد و تأکیدات فرماندهی معظم کل قوا بر اهمیت مدیریت دانش در نیروهای مسلح سبب رشد حرکت دانشی در نیروهای مسلح شد؛ البته به دلیل تازگی این علم و تخصص با چالش‌هایی نیز همراه بود.
مشکلات اساسی پژوهشگران کشور در امر تولید علم و پژوهش
‌ـ علاقه و تمایل به کار گروهی و تیمی در بین پژوهشگران در کشور کم دیده می‌شود؛
ـ قانون کپی رایت در امر پژوهش در کشور ما به خوبی رعایت نمی‌شود؛ 
ـ علاقه به منافع مادی پژوهش بیشتر وجود دارد تا روح و هدف اصلی کار پژوهش؛
ـ در موارد زیادی پژوهش‌ها کاربردی نیستند و نمی‌توانند مشکلات علمی و پژوهشی کشور را کاربردی و به طور نظام‌مند حل کنند؛
ـ بوروکراسی سنگین و پیچیده سبب کندی حرکت‌های پژوهشی در کشور شده است؛
چالش‌های مدیریت دانش
 و پژوهش در نیروهای مسلح
ـ نبود یک نقشه راه علمی و ترسیم آن در جامعه تحقیقاتی و علمی کشور؛ این نقشه راه به ترسیم چشم‌انداز، تعیین اهداف کلان، تعیین وضعیت موجود، تعیین شاخصه‌های سنجش، ترسیم راهبرد، ترسیم جغرافیای علمی و ترسیم فرصت‌ها و چالش‌ها می‌پردازد.
ـ دانش یک دغدغه جدی و اولویت برای فرماند‌هان ما نیست و موضوع علم و دانش در حد حرف و شعار مانده است. در حالی که مؤکدات رهبر معظم انقلاب بر ایجاد یک دغدغه جدی برای فرماند‌هان و مدیران نظامی است؛ اما یک عزم جدی برای مدیریت دانش و پژوهش وجود ندارد.
ـ باید از کپی‌برداری الگوها و نمونه‌های غربی به طور جدی بپرهیزیم؛
‌ـ پایگاه فناوری اطلاعات در مدیریت دانش و پژوهش بسیار کم‌رنگ است؛
ـ ارتباط بین ستادها و صف‌ها باید یک ارتباط واقعی و نظام‌مند باشد و نباید در حد شعار باقی بماند؛
ـ همخوانی نداشتن بین اجرای برنامه‌های ستاد کل نیروهای مسلح با دیگر نیروها در رده‌های پایین‌تر محسوس است؛
ـ در نیروهای مسلح مانند سازمان‌های کشوری وجود بوروکراسی پیچیده و سنگین مانع چالاکی و حرکت مدیریت دانش و پژوهش می‌شود؛ 
ـ خروجی کار مدیریت دانش و پژوهش در نیروهای مسلح  ملموس نیست و این یک چالش جدی به شمار می‌آید؛ 
ـ در اجرای برنامه‌های مدیریت دانش و پژوهش ما سامانه علمی جامع در سطح نیروهای مسلح نداریم؛
ـ برای نیروهای زبده و کارآمد در موضوع مدیریت دانش و پژوهش و کاربرد آن در سازمان‌های نظامی، هنوز فرهنگ‌سازی کافی صورت نگرفته است؛
ـ ابتدا در زمینه احصای مشکلات دانشی و پژوهشی سازمان‌های نظامی باید نیازسنجی صورت گیرد که این موضوع در نیروهای مسلح هنوز نهادینه نشده است؛
ـ شتابزدگی در بسیاری از امور محسوس است و گاهی بدون برنامه و عمل می‌کنیم.
فرصت‌های مدیریت دانش
 و پژوهش در نیروهای مسلح
ـ مطالبه فرماندهی معظم کل قوا در حوزه مدیریت بهینه دانش و پژوهش در نیروهای مسلح؛
ـ اجماع و اراده عمومی در نیروهای مسلح برای رسیدن به حوزه‌های دانشی؛
ـ رشد علم و فناوری در جهان و نیروهای مسلح کشورهای دیگر؛
ـ نیاز یک دانش بومی در نیروهای مسلح؛
ـ فرهنگ‌سازی و تولید قدرت نرم در نیروهای مسلح؛
ـ کم کردن فاصله‌های علمی و‌ پژوهشی نیروهای مسلح با نیروهای مسلح دشمن به منظور مقابله با آنان؛
ـ ایجاد زیرساخت‌های فنی و تکنولوژیکی؛
ـ فرهنگ‌سازی ستاد کل نیروهای مسلح به منزله یک خواسته جدی از سوی فرماندهی معظم کل قوا.
برای ارتقای سطح مدیریت دانش و پژوهش در نیروهای مسلح چه باید کرد؟
ـ باید نظام طراحی کنیم.
ـ جریان علم و دانش را در سازمان جاری‌وساری کنیم.
ـ آینده‌نگری و آینده‌پژوهی داشته باشیم.
ـ ارتباطات شغلی و سازمانی را در زمینه علم و دانش برقرار کنیم.
ـ کادرسازی در حوزه نیروی انسانی داشته باشیم.
ـ اندیشکده‌ها و مراکز فکری راه بیندازیم و ضمن ارائه، خدمات علمی نشریات، کتب، مقالات و محصولات علمی تولید کنیم؛
ـ با توجه به اینکه تجربه خود نوعی دانش محسوب می‌شود، تجربه‌ها را به طور نظام‌مند جمع‌آوری کنیم؛
ـ تفکر راهبردی را از طریق قابلیت محوری در حوزه مدیریت دانش و پژوهش نهادینه کنیم؛
ـ قدرت گفتمان‌سازی داشته باشیم که این مهم از طریق نخبگان علمی می‌تواند صورت گیرد؛
ـ گروه‌های مولد اندیشه داشته باشیم و از آنها حمایت کنیم؛
ـ رهبران دانشی تربیت کرده و از آنان حمایت کنیم؛
ـ کرسی‌های آزاداندیشی را در اندیشکده‌ها راه بیندازیم تا این کرسی‌ها به مراکز تولید فکر و اندیشه و مراکز تصمیم‌سازی تبدیل شود.
ـ پاسداری از مرزهای دانشی باید به دغدغه‌ای برای مدیران و دست‌اندرکاران مدیریت دانش و پژوهش تبدیل شود. 
* مسئول معاونت دانش و پژوهش نیروی دریایی سپاه


 ابوذر احمدی/ در حالی که چندی پیش شهر «تل‌آویو» شاهد تظاهرات گسترده صهیونیست‌نشین‌ها علیه نتانیاهو و پرونده‌های فساد او بود، رئیس دولت جعلی صهیونیستی طی اظهاراتی به صهیونیست‌ها وعده داد تا طرح الحاق 19 شهرک صهیونیست‌نشین را به قدس اشغالی اجرایی کند. گفته می‌شود، بر اساس این طرح، 150 هزار شهرک‌نشین صهیونیست به قدس اشغالی منتقل شده و در مقابل، 100 هزار فلسطینی به خارج از محدوده شهر بیت‌المقدس روانه می‌شوند. به گزارش منابع فلسطینی، این طرح که در راستای پروژه یهودی‌سازی قدس اشغالی اجرا می‌شود، سبب خواهد شد فلسطینی‌های ساکن قدس در برابر شهرک‌نشینان در اقلیت قرار بگیرند. با وجود اینکه برخی از رسانه‌های مرتبط سعی دارند این اظهارات نتانیاهو را تبلیغی و تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی صهیونیستی از پرونده‌های متعدد فساد وی ارزیابی کنند؛ اما واقعیت دیگری در جریان است که جا دارد با نگاهی موشکافانه‌تر به آن پرداخته شود.
کابینه متجاوز رژیم صهیونیستی به تازگی اعلام کرده است قصد دارد ساخت حدود چهار هزار واحد جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین واقع در کرانه باختری را تأیید و اجرایی کند. در این زمینه، شبکه دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی طی گزارشی خبر می‌دهد، سه هزار و 829 واحد مسکونی یهودی‌نشین در مناطق مختلفی از کرانه باختری، از جمله شهرک‌های دورافتاده ساخته خواهد شد. این در حالی است که نتانیاهو، رئیس دولت جعلی صهیونیستی طی هفته‌های پیشین، به سران شهرک‌نشین‌ها وعده داده بود ساخت‌وساز را بیشتر کند و اینکه رئیس‌جمهور آمریکا نیز، مقدار محدودی شهرک‌سازی را تحمل می‌کند.
 اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، اینکه با وجود تصویب قطعنامه 2334 از سوی شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف فوری هر نوع شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس شرقی شد؛ اما سران جانی صهیونیستی با فراخی راحت ساخت‌وساز در تمام اراضی فلسطین را قانونی و حق خود دانسته و به طور قارچ‌گونه‌ای در حال اشغال تمامی اراضی فلسطینی هستند. حال این موضوع که چرا در این شرایطی سران صهیونیستی به سرعت در حال گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین، به ویژه در کرانه باختری هستند، به بررسی و تجزیه و تحلیلی عمیق نیاز دارد که در ادامه و طی ذکر چند نکته مهم به آن پرداخته خواهد شد.
نخست اینکه، جریان صهیونیسم با اجرای سناریوهای مختلف در منطقه همواره تلاش کرده است مسئله اشغال فلسطین را از اولویت‌های امنیتی غرب آسیا خارج کرده و از این بستر برای تکمیل پروژه یهودی‌سازی قدس و اشغال تمامی اراضی فلسطین‌نشین بیشترین استفاده را کند. گسترش ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه و اجرای طرح‌های مسکونی برای صهیونیست‌های ساکن در اراضی اشغالی در زمانی که منطقه دچار بحران «داعش» بود، گواه متقنی بر این ادعاست.   
دوم اینکه، صهیونیست‌ها تلاش کرده‌اند به طور همزمان با پروژه‌های منطقه‌ای خود، سناریوی چند لایه و هدفمند عادی‌ سازی روابط با اعراب را کلید بزنند که از مهم‌ترین مقاصد آنها در این سناریو، منحرف‌سازی روانی در منطقه به منظور اجرای طرح‌های مسکونی صهیونیستی در مناطق فلسطینی‌نشین بوده است. 
سوم اینکه، سران صهیونیستی به خوبی دریافته‌اند جامعه چند پاره صهیونیستی در حال فروپاشی و زوال از درون است؛ بر اساس این، صهیونیست‌ها یکی از راه‌های انحراف محافل سیاسی و عمومی منطقه از این مسئله را در گسترش ساخت‌وسازها و اجرای طرح‌های مسکونی در اراضی اشغالی جسته‌اند که با تبلیغات وسیعی در جامعه اشغالگر صهیونیستی در حال اجرا است. 
نکته پایانی اینکه رژیم غاصب صهیونیستی در کنار اجرای این سیاست‌های متجاوزانه خود، با حمایت سیاسی و امنیتی از جریان‌های مذهبی افراطی و تشویق آنها در یورش به مسجد‌الاقصی و اهانت به مقدسات اسلامی در گامی جدی‌تر، در تلاش است به زعم باطل خود از پایان یافتن پروژه یهودی‌سازی قدس خبر دهند؛ از این رو مسجد‌الاقصی هر از چند گاهی شاهد یورش شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست و اجرای آیین‌های نژادپرستانه تلمودی است. 

 پوریا بگری/ طرح تربیتی ۱۰ ساله در مسجدالزهرا(س) مشهد مقدس اجرا می‌شود. این مسجد در یکی از محله‌های محروم و حاشیه مشهد است که با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون برای آن سالن ویژه مطالعه، سالن ورزش‌های رزمی و کتابخانه تأسیس شده است.
 مسئول طرح امام جماعت مسجد است که اساس و مبنای طرح را برای‌مان این‌گونه تشریح کردند: «جذب ما فقط از مقطع ششم دبستان است و در این مقطع عضوگیری می‌کنیم. یک شناسنامه بزرگ به صورت بنر در صحن مسجد درج کرده‌ایم؛ افزون بر اینکه کارنامه ارتقای اعضاست، در کنار عکس هر شخص مشخص می‌شود کد آن ورودی چه سالی است.
 برای نمونه ورودی‌های سال 93 کد ۹۳ هستند و ما براساس کدها برنامه‌ریزی می‌کنیم. برای هر کدام یک حلقه تربیتی تعریف کردیم که سرگروه آن با هماهنگی بنده فعالیت‌هایی را دنبال می‌کنند. در این طرح ما از ظرفیت‌های والدین کمک گرفتیم و باورمان این است که اگر آنها نباشند، نمی‌توانیم موفق باشیم. 
در طول هفته برنامه‌های خاصی را تعریف کردیم که اعضای حلقه‌ها از کدهای مختلف می‌توانند با هم انجام دهند؛ برای نمونه طرح دوچرخه تا حرم به منظور فرهنگ دوچرخه‌سواری و ورزش همگانی‌ـ باشگاه ورزشی و رزمی‌ـ‌ حضور در بوستان کتاب و ساعت مطالعه از جمله این موارد است؛ آنچه مجموعه ما را بین خانواده‌های محل که نونهال و نوجوان دارند، زبانزد کرد، این بود که بنده افق این طرح ۱۰ ساله را به داماد شدن فرد ترسیم کردم؛ یعنی اعضای این طرح در صورتی که تا پایان با ما همراه باشند، بنده آنها را داماد خواهم کرد و زندگی جدیدی را ان‌شا‌ءالله شروع خواهند کرد؛ برای بحث هزینه‌های مربوط به فعالیت مجموعه هم خیرین و خود والدین کمک می‌کنند و ما برنامه‌های‌مان را از این طریق
 دنبال می‌کنیم.»

اهداف:
ـ تربیت هدفمند نیروی کادر؛
ـ کارکرد مؤثر و نقش‌‌آفرینی فرزندان در جامعه؛
ـ ارتباط والدین با مسجد.
ـ نقش محوری مسجد و والدین در آینده فرزندان؛
ـ تربیت از طریق مدل صالحین؛
ـ رشد و ارتقای تربیتی متربیان در فضای مسجد.

تعاریف:
طرح تربیتی ۱۰ ساله عبارت است از تربیت نیروی کادر و تربیت شده مسجد در بازه زمانی خاص با کارکرد اثرگذار در جامعه.
جمعیت هدف: دانش‌آموزان مقطع ششم دبستان.

مدت و زمان اجرا:
این برنامه به صورت هدفمند در مدت ۱۰ سال در مجموعه تربیتی یا مسجد با برنامه‌ریزی خاص اجرا می‌شود.
مرحله اول: جذب از طریق مدرسه یا پایگاه بسیج مسجد و سازماندهی آنها؛
مرحله دوم: دعوت از والدین و تشریح طرح و کمک و مشورت از آنها؛
مرحله سوم: حلقه‌بندی اعضا و برنامه‌ریزی فعالیت‌های هفتگی برای آنها؛

محتوای آموزشی:
ـ قرآن و سیره اهل بیت(ع)؛
ـ کتب شهید مطهری؛
ـ بیانات رهبر معظم انقلاب.

اهداف مورد انتظار:
ـ تربیت بچه مسجدی ناب و الگو؛
ـ کمک به تشکیل خانواده در سنین ابتدایی جوانی.

پاسدار بازنشسته فعال اقتصادی در گفت‌وگو با صبح صادق
 اکبر کریمی/ گزارش این هفته ما بازتاب زحمات پاسدار بازنشسته‌ای است که با همت و اراده‌اش توانسته است در مدت زمانی محدود نیاز بخشی از صنعت کشور را به محصولات خارجی برطرف کند.
«عزیز حقیقی» ساکن شهر تبریز است. وی چند سال پیش به دلیل بیماری از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازنشسته می‌شود، اما بیماری وی موجب نمی‌شود تا از تلاش برای اعتلای کشورش دست بکشد. او که اکنون 49 سال دارد، تنها تولیدکننده گیربکس‌های کمباین در کشور است و از این طریق توانسته اعتماد کارخانه‌های سازنده کمباین کشور را به خود جلب کند. 
آقای حقیقی بدون گذراندن تحصیلات دانشگاهی یا دوره‌های آموزشی، طراحی، ساخت و تراشکاری قطعات صنعتی را انجام می‌دهد. همه توانمندی‌های او در این حوزه برآمده از استعداد ذاتی، علاقه، اراده بالا و آزمون و خطای تجربی بوده است.

نحوه شروع فعالیت
از کودکی علاقه فراوانی به حوزه صنعت داشت. مشاهده اشکالات کمباین پدر که موقع درو درصد بالایی از محصول گندم را به زمین می‌ریخت، اولین جرقه برای ورود او به این فعالیت بود. وی تصمیم می‌گیرد برخی نواقص کمباین‌های کشور را با راه‌اندازی خط تولید گیربکس و قطعات آن برطرف کند. جمع‌آوری درصد بالای محصول مزارع یکی از هدف‌های او در تولید گیربکس کمباین بود که امروز این ایده در تولیدات شرکتش تحقق یافته است.
وی 21 میلیون تومان پاداش بازنشستگی را سرمایه اولیه این حرفه کرده و با خرید اقساطی برخی دستگاه‌ها و اجاره کارگاه در حومه تبریز به این کار دست زده است.
در گفت‌وگویی که با این فعال اقتصادی داشتم، وی تأکید بسیاری بر اجرای فرموده‌های رهبر معظم انقلاب در زمینه اقتصاد مقاومتی از سوی آحاد جامعه و بخش دولتی داشت و مسیر صحیح پیشرفت کشور را سرمایه‌گذاری بر روی توان و ظرفیت‌های داخلی می‌دانست. او در این باره می‌گوید: «مشوق اصلی من برای تحمل سختی‌ها و مشکلات این حرفه، توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است که با حمایت بی‌دریغ‌شان از بخش تولید کشور و تأکیدشان بر تولید و مصرف محصولات داخلی به ما و تولیدکنندگان کشور دلگرمی می‌دهند.»
اکنون پس از گذشت شش سال از شروع فعالیت، حقیقی در کارگاه 150 متری خود در شهرک شهید رجایی افزون بر اینکه مالک سرمایه تجهیزاتی چشمگیری شده، برای چهار نفر شغل مستقیم و برای نزدیک به 30 خانواده شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است.

انواع تولیدات شرکت
حوزه کاری شرکت وی ساخت قطعات کمباین و ادوات کشاورزی است. این شرکت فعالیت خود را در سال 90 با تولید گیربکس اره شروع کرد. این محصول در سال90 برای اولین بار در کشور به همت شرکت آرال کمباین تولید شد.
مرحله بعدی تولید در این شرکت، تحقیق و آزمون و خطا روی شفت‌های حرکت کمباین بود. به این شفت‌ها، گیربکس‌های کله‌گاوی هم می‌گویند. شرکت در تولید این محصول صنعتی نیز موفق بود و در این حوزه عملاً بازار داخل را از دست‌چینی‌ها پس گرفت.
تولید انواع فولی‌ها و‌ سیستم سیم‌پیچی کامل کمباین از دیگر فعالیت‌هایی است که در این شرکت انجام می‌شود.
در حال حاضر این مجموعه صنعتی همت خود را بر روی راه‌اندازی خط تولید گیربکس‌های حرکت کامل کمباین متمرکز کرده است. نمونه‌هایی از این نوع گیربکس‌ها که بیش از 50 قطعه در آنها به کار می‌رود، در این شرکت تولید شده و خط تولید آن به زودی راه‌اندازی می‌شود. بنا به گفته آقای حقیقی محصولات این حوزه از بهمن ماه امسال به شکل انبوه روانه بازار خواهد شد.
تأمین نیاز شرکت‌های کمباین‌سازی کشور
تا پیش از راه‌اندازی این شرکت، شرکت‌های کمباین‌‌سازی کشور، گیربکس‌های آلمانی،‌ آمریکایی، برزیلی و چینی وارد می‌کردند، ولی شرکت آرال کمباین با تولید محصولات با کیفیت و قابل رقابت توانسته است اعتماد شرکت‌های سازنده کمباین را به محصولاتش جلب کند و مانع از واردات محصولات خارجی به کشور شود. آقای حقیقی قناعت و رضایتمندی در دریافت سود کمتر از مشتری را عامل موفقیت شرکت در فروش بالای محصول می‌داند.
او در این باره می‌گوید: «به دو کارخانه کمباین‌سازی کشور قطعه می‌دهیم. ارتباط مستمر با فروشندگان قطعات کمباین در بازارهای تهران، همدان، گلستان و شیراز داریم و بخشی از تولیدات‌مان را از این طریق می‌فروشیم. علاوه بر این تقاضاهای زیادی از دیگر استان‌ها و شهرهای کشور داشته‌ایم که به تناسب میزان تولیدات‌مان تا حدی توانسته‌ایم نیاز آنها را برآورده کنیم.»
تبلیغات در فضای مجازی و سامانه‌های فروش یکی دیگر از روش‌های تبلیغاتی برای معرفی و فروش تکی و موردی محصولات شرکت است که هدف از آن، ارتباط‌گیری مستقیم متقاضیان با شرکت و رساندن قطعات با قیمت مناسب به دست کشاورزان است. آقای حقیقی تصمیم دارد با گسترش تبلیغات در فضای مجازی و فروش محصولات شرکت از این طریق، پل ارتباطی مستقیمی با مصرف‌کننده واقعی ایجاد کند.
این شرکت برای تمامی محصولاتش یک دوره کاری ضمانت می‌دهد. قیمت ادوات تولیدی این شرکت در مقایسه با محصولات خارجی کاملاً مناسب و قابل رقابت است. برای نمونه گیربکس‌های وارداتی ساخت کشورهای برزیل و چین در بازارهای کشور با قیمت 5/4 میلیون تومان و بدون هیچ نوع ضمانت‌نامه به فروش می‌رسد، اما شرکت آرال کمباین همین نوع گیربکس را با کیفیت و کارایی بهتر به قیمت 5/2 میلیون و با تضمین یک فصل کاری به مشتریانش ارائه می‌دهد. 
گیربکس حرکت کامل کمباین در بازار امروز با قیمت 13 میلیون تومان، بدون ضمانت‌نامه و به زحمت یافت می‌شود. اما همین محصول را مجموعه آقای حقیقی در آینده نزدیک با قیمتی نزدیک به 8 میلیون تومان و با تضمین یک دوره کاری به دست مصرف‌کننده خواهد رساند.
با تمامی نکات مثبت و اجناس با کیفیت تولیدی،‌ شرکت طی سال‌های فعالیت خود تاکنون اقدامی برای صادرات محصول خود انجام نداده است. آقای حقیقی علت این امر را نداشتن سرمایه اولیه کافی و سرمایه‌گذاری نکردن شرکت‌های دولتی و خصوصی در این زمینه اعلام می‌کند. وی در صورت تأمین سرمایه کافی، قصد دارد خط تولید کامل کمباین را در آذربایجان شرقی راه‌اندازی کند.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.

دانسته‌ها و بایسته‌های حقوقی ـ 5۸
 شهریار اقتصاد / برای انعقاد عقد طرفین معامله ممکن است از طریق الفاظ و کلماتی که مبین قصد آنهاست، مبادرت به انعقاد قرارداد کنند؛ برای نمونه در عقد بیع ممکن است بایع بگوید فروختم و مشتری بگوید خریدم؛ اما گاهی ممکن است برای اظهار قصد الفاظ به ‌کار نرود؛ بلکه فعلی صورت گیرد که حاکی از قصد و انشاء باشد که در اینجا دو فرض می‌توان کرد:  فرض اول‌ـ طرفین یا یکی از آنها لال باشند که در این صورت اشاره برای اظهار قصد کافی است، به گونه‌ای که ماده 192 قانون مدنی اشعار می‌دارد.  در مواردی که تلفظ برای طرفین یا یکی از آنها ممکن نباشد، اشاره که مبین قصد و رضا باشد، کافی خواهد بود.  فرض دوم‌ـ در این حالت به ‌کار بردن الفاظ برای طرفین معامله ممکن است؛ ولی طرفین قصد خود را به ‌وسیله عملی مانند دادوستد اظهار می‌کنند؛ چنانکه فروشنده مبیع را به ‌خریدار داده و ثمن معامله را از او بگیرد.  ماده 193 قانون مدنی در این باره اشعار می‌دارد که:  انشاء معامله ممکن است به ‌وسیله عملی که مبین قصد و رضا باشد، مانند قبض و اقباض حاصل شود.
 اراده انشایی طرفین در چه مواردی باید توافق داشته باشد؟
اراده انشایی طرفین باید در موارد زیر توافق داشته باشد:  1‌ـ در نوع عقد‌: هر یک از طرفین باید قصد انشاء معامله‌ای را که طرف دیگر قصد انشاء آن معامله را می‌نماید، داشته باشند؛ والّا معامله باطل خواهد بود؛ مانند اینکه شخصی مال خود را به دیگری بفروشد و طرف معامله تصور کند صاحب مال می‌خواهد آن را هبه کند و به این جهت عقد را قبول کند. در این ‌حال نه عقد بیع منعقد شده و نه عقد هبه، چرا که اراده طرفین در نوع عقد توافق نداشته است. (استناد به ماده 194 قانون مدنی) 2‌ـ ماهیت مورد عقد‌: هر یک از طرفین معامله همان موضوعی را اراده کند که طرف دیگر اراده می‌کند؛ والّا همچون فرض قبل هیچ‌گونه رابطه حقوقی ایجاد نمی‌شود و عقد باطل است. برای نمونه فروشنده فروش یک قطعه فرش را به ‌مبلغ معین اراده می‌کند؛ ولی خریدار به‌تصور اینکه او یک تابلو نقاشی را می‌فروشد، معامله را قبول کند.  3‌ـ مصداق ماهیت واحد‌: افزون بر ماهیت مورد معامله طرفین باید در مصداق مورد معامله نیز توافق داشته باشند؛ والّا عقد صحیح نیست؛ مانند آنکه فروشنده فروش یک قطعه فرش را اراده کند و خریدار به ‌تصور اینکه او فروش قطعه‌ دیگری را اراده کرده است، معامله را قبول کند. 
برخی اوصاف مهم / طرفین معامله باید در پاره‌ای اوصاف مهم که رکن اصلی ارزش مورد معامله را تشکیل می‌دهد، توافق داشته باشند؛ برای نمونه اگر خریدار تصور کند که ظرف خریداری شده عتیقه است و به همین دلیل مبلغ گزافی بپردازد و بعد معلوم شود که عتیقه نبوده است، معامله باطل است؛ زیرا وصف عتیقه بودن در چنین معامله‌ای رکن اساسی ارزش واقعی ظرف است که تأثیر آن بیش از ماهیت خواهد بود. 
 اشتباه در ارزش مورد معامله و اراده متعاملین در وصفی که اهمیت اساسی ندارد، چه اثری را می‌تواند در قرارداد بگذارد؟  اشتباه در ارزش مورد معامله تأثیری در وضعیت عقد ندارد؛ بلکه فقط در صورتی که شرایط خیار غبن موجود باشد، معامله از طرف مغبون قابل فسخ خواهد بود.  اما اشتباه یا اختلاف اراده متعاملین در وصفی که اهمیت اساسی ندارد، خدشه‌ای بر معامله وارد نمی‌کند؛ بلکه فقط در صورتی که آن وصف ضمن عقد شرط شده باشد، مشروط له خیار تخلف از شرط وصف به ‌وجود می‌آید که می‌تواند معامله را منحل کند؛ مانند آنکه شخصی فرش را بخرد، به شرط آنکه بافت مشهد باشد و پس از معامله معلوم شود که بافت تبریز است. 
* منبع: حقوق مدنی 3‌، تعهدات و قرارداد‌ها‌، تألیف شیرزاد گرجی‌نژاد