سیدراضی نوری، نماینده شوش و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس برای تمرکز بر تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی، واردات و صادرات را در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز کرده است. کل مایحتاج برنج سالیانه کشور حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. اگر واردات بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج در پنج ماه اول سال صحت داشته باشد، در حق تولید داخلی ظلم صورت گرفته و به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خیانت شده است.
 ولي‌الله قاضي/ پدیده قاچاق كالا مدت‌هاست گریبان اقتصاد ايران را گرفته و پیامدهای مخرب آن متوجه مردم و اقتصاد داخلي كشور شده است. اين پديده افزون بر به چالش كشيدن اقتصاد داخلي، دلالان و کاسبان بسیاری را از قِبَل خود منتفع می‌کند. در اين ميان قاچاق گوشي تلفن همراه به دليل تعرفه بالايي كه براي آن وضع شده است، براي قاچاقچيان سود سرشاري را به همراه دارد، از اين‌رو اقبال مضاعفي به قاچاق اين كالاي الكترونيكي وجود دارد. براي مبارزه با پديده قاچاق تلفن همراه، «طرح رجيستري» برنامه‌ريزي و به اجرا گذاشته شده است.

منظور از «رجیستری»
 چیست؟
بنا بر طرح رجیستری، فقط تلفن‌های همراهی که شماره سریال آنها در سامانه گمرک به ثبت رسیده باشد، اجازه فعالیت دارند و به دیگر تلفن‌های همراه از سوی اپراتورها، خدماتی ارائه نخواهد شد. رجیستری به زبان ساده کد هر گوشی است که با ثبت آن در شبکه تلفن همراه، امکان رد‌گیری آن وجود دارد. در واقع هر گوشی تلفن همراه دارای کد ۱۵ رقمی منحصر‌به‌فرد با نام IMEI است که با استفاده از آن می‌توان گوشی را در شبکه، رجیستر یا آن را ردیابی کرد. این کد مشخصاتی از جمله شرکت و کشور تولید‌کننده تلفن همراه را دارد. در این طرح،IMEI  گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور می‌شوند، ثبت شده و می‌توانند در شبکه‌ اپراتورهای تلفن همراه کشور فعالیت کنند و این به این معنا است که گوشی‌های قاچاق غیر فعال می‌شوند.
در طرح رجیستری تلفن‌های همراه لزوماً نیاز به وجود اطلاعات تلفن همراه در سامانه‌های گمرکی نیست؛ بلکه اگر عرضه‌کننده به صورت رسمی در ایران نمایندگی داشته باشد، مانعی برای کارکرد آن دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت، اگرچه این موضوع درباره تلفن‌های همراه موجود در بازار صدق می‌کند و برای آینده قابل تعمیم نیست.

سابقه رجیستری
 از دولت نهم تا دوازدهم
نخستین بار در سال 85 وزارت صنعت و معدن دولت نهم، اجرای طرح رجیستری در بازار تلفن‌ همراه را مطرح کرد. این طرح به دنبال افزایش چشمگیر قاچاق گوشی در کشور، آن هم پس از افزایش تعرفه واردات تلفن همراه از 4 به 60 درصد به اجرا گذاشته شد؛ اما ثبت شماره سریال گوشی‌های وارداتی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا آن را با نام رجیستر کردن به اجرا گذاشته بود، در نهایت بنا به دلایلي متوقف شد. این طرح بر اساس هماهنگی صورت گرفته بین وزارت ارتباطات، ‌ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک و وزارت صنعت قرار شد در مهر ماه سال 94 به اجرا گذاشته شود كه باز هم به سرانجام نرسيد. مرداد ماه سال 95 هم زمزمه اجرايي شدن آن بلند شد؛ ولي باز هم كنار گذاشته شد تا اينكه در نهایت این طرح از اول آبان ماه سال 96 به اجرا گذاشته شد.
ميزان حجم گوشي قاچاق 
موجود در بازار
براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حال حاضر نزدیک به 90 درصد حجم بازار تلفن همراه کشور را گوشي‌هاي قاچاق تشکیل می‌دهند. شاید ادامه‌دار بودن همین وضعیت نیز سبب شد دوباره پرونده بسته شده اجرای رجیستری تلفن همراه در کشور باز شود و مسئولان امر را مجبور به عملياتي كردن آن کند. 

عوارض جانبی
 طرح رجیستری
اولين عارضه اجراي اين طرح، اين خواهد بود كه اگر شركت عرضه‌کننده گوشي تلفن همراه به صورت رسمی در ایران نمایندگی داشته باشد، مانعی برای کارکرد آن دستگاه‌ها وجود نخواهد داشت؛ ولي اگر گوشي تلفن همراه با برند‌هاي خاص كه در حال حاضر در بازار ايران به وفور يافت مي‌شود، در داخل كشور نمايندگي نداشت، چه اتفاقي رخ خواهد داد؟ با توجه به اعلام زمان اجرايي شدن اين طرح تا شروع عمليات اجراي آن، به هیچ ‌وجه امکان راه‌اندازی نمایندگی یک شرکت بزرگ در ایران وجود ندارد. بنابراین پیامدهای یک چنین تصمیمی، بزرگ و گسترده خواهد بود.
عارضه جانبي این موضوع، آن است که بهای گوشی‌های هوشمند آیفون و همه گوشی‌های هوشمند دیگر ساخت شرکت‌هایی که در ایران نمایندگی ندارند، به طور نامتعارف افزایش خواهد یافت. از سوي ديگر اگر قرار باشد پس از اجرای طرح رجیستری، دسترسی کاربران ایرانی به این گوشی‌های هوشمند قطع شود، قطعاً بازار سیاه گسترده و اساسی، پیرامون این محصولات شکل  خواهد گرفت.

طرح رجيستري
 در مقابل قاچاق يا...!
به نظر می‌رسد، شرکت‌هاي بزرگ توليدكننده گوشي تلفن همراه، با توجه به مشکلات تحریمی ایران به این زودی‌ به فکر راه‌اندازی نمایندگی رسمی در کشور نباشند. در اين صورت آنچه اتفاق خواهد افتاد، آن است که عده‌ای سودجو با استفاده از این موضوع و البته با رانت، اقدام به ایجاد نمایندگی‌های غیر رسمی در كشور کرده و در نتیجه دکان جدیدی برای این دست افراد و نهاد‌ها به راه خواهد افتاد.
موضوع مهم‌تر از همه، بار روانی است که این‌گونه اقدامات برای بازار گوشي تلفن همراه کشور ایجاد خواهد کرد. بدون شک، دردسر مشتریان برای خرید گوشی‌های مورد علاقه خود با اجرایی شدن این طرح و تصمیمات متعاقب آن، چندین برابر خواهد شد.

نگران گوشي‌هاي‌تان
 نباشيد
حمیدرضا دهقانی‌نيا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره طرح رجیستری گفت: «اجرایی شدن این طرح برای تلفن‌هایی است که بعد از تاریخ اجرای طرح رجیستری عرضه می‌شوند و کاربران آیفون نباید درباره تلفن‌هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می‌کنند، نگرانی داشته باشند. به این ترتیب اگر آیفون دارید و در حال استفاده از آن هستید، جای نگرانی نیست؛ اما اگر قصد خرید آیفون در آینده‌ نزدیک را دارید، بهتر است احتیاط بیشتری به خرج دهید.»

آيا رجيستري 
آخرين راهكار است؟
 به نظر مي‌رسد طرح رجيستري آخرين راهكار نيست؛ چرا كه تجربه تقريباً‌ موفقي در گذشته براي مبارزه با قاچاق اين كالا صورت گرفته است كه مي‌تواند با رفع اشكالات توفيق بهتري در اين زمينه پيدا كند. در اواخر دولت دهم و در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ مدیران وقت ستاد مبارزه با قاچاق کالا موفق شدند با کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه به ۱۴ درصد و اتخاذ تدابیر ویژه، قاچاق این کالا را از ۹۵ درصد به ۴۰ درصد کاهش دهند و جلوي قاچاق افسار گسيخته اين كالا را بگيرند؛ البته با تغییر مدیران در سال ۹۲ تداوم اجرای آن تدابیر، ابتر ماند.
به نظر می‌رسد، می‌توان در وضعیت فعلي با تدبير و برنامه‌ريزي و اتخاذ روش مناسب، قاچاق این کالا را به حداقل مورد نظر کاهش داد و در صورت دست نیافتن به نتیجه و منحصر شدن اقدام در اين حوزه به اجراي طرح رجیستر، نسبت به اجرای آن اقدام کرد.

 محمد نوری/ امروزه حجم بسیاری از فعالیت‌های تولیدی در کشورهایی که جایگاه مهمی در عرصه اقتصادی کسب کرده‌اند، مربوط به مشاغل خانگی است.
 برای نمونه در کشور ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر یکه‌تاز اقتصاد جهان است،‌ ۴۳میلیون نفر به شکل پاره‌وقت و ۱۲میلیون نفر به طور تمام‌وقت در خانه فعالیت اقتصادی می‌کنند. کشور سوئیس که برترین تولیدکننده ساعت در جهان است، بخش عمده فعالیت خود در زمینه تولید ساعت را از طریق کارگاه‌های خانگی انجام می‌دهد. توجه به مشاغل خانگی به همین دو کشور محدود نمی‌شود؛ بلکه سهم این فعالیت‌ها در کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه چشمگیر است.
مشاغل خانگی؛ فرصت‌هایی هستند که می‌توانند در دو حوزه به توسعه اقتصادی و حرکت اقتصاد به سمت پیشرفت و تعالی کمک کنند. از یک‌سو از این مشاغل برای رفع بیکاری می‌توان بهره جست و از سویی دیگر مشاغل خانگی در تولید ثروت نقش‌آفرین خواهند بود. 
توجه به ایجاد، حفظ و توسعه مشاغل خانگی به دلیل مزایای خاصی که دارد برای رفع بیکاری و کاهش نرخ بیکاری بسیار مؤثر بوده و کشورهایی که برنامه‌هایی را برای تقویت این مشاغل به کار گرفته‌اند، به نتایج موفقیت‌آمیزی در این باره رسیده‌اند. 
کشور چین با جمعیتی بیش از یک میلیارد و370 میلیون نفر، نرخ بیکاری چهار درصد دارد که یکی از عوامل مهم نرخ کم بیکاری در این کشور، وجود مشاغل خانگی است.
توجه به مشاغل خانگی در اقتصاد کشور ما که خواستار حرکت در مسیر رشد و توسعه است؛ ولی با موانع متعددی روبه‌روست، بسیار مهم است. ایجاد اشتغال با حداقل سرمایه، امکان کار کردن به صورت پاره‌وقت، دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت، نیاز نداشتن به فضای خاص و... قابلیت‌های انکارناپذیری است که این‌گونه مشاغل داشته و ضرورت توجه جدی به این مسئله را برای مسئولان و دست‌اندرکاران و حتی مردم ایران آشکارتر می‌سازند.
به بیانی دیگر مشاغل خانگی، یکی از زیرمجموعه‌های مهم حوزه اشتغال و کارآفرینی است که در کنار مشاغل رسمی و خارج از محیط خانه سهم مهمی در تولید دارد. 
حذف بسیاری از هزینه‌های سنگین در تولید مانند خرید یا اجاره بهای فضای کار، هزینه ایاب و ذهاب، هزینه‌های جاری مشاغل خارج از خانه و مواردی از این قبیل، سبب می‌شود تا مشاغل خانگی در صورت توجه و حمایت لازم از سوی مسئولان و برنامه‌ریزان، بازدهی مناسبی در عرصه اقتصادی کشور داشته باشند. 
هر چند این‌گونه مشاغل سابقه تاریخی در کشور ما دارند و در گذشته مردم این سرزمین از درون خانه‌های کاهگلی خود در روستا‌ها، علاوه بر تأمین مایحتاج روزانه خود نیاز‌های شهرنشینان را نیز برآورده می‌کردند؛ اما در حال حاضر و به دلیل فقدان برنامه خاص برای شناسایی، حمایت یا نظارت بر این‌گونه مشاغل، توانمندی و ظرفیت آنها در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور ناشناخته باقی‌مانده است. مشاغل خانگی نیاز به توجه جدی‌ مسئولان اقتصادی به ظرفیت‌های خود دارد تا به برداشتن گامی مهم برای کاهش بیکاری و تولید ثروت در کشور منجر شده و تحقق اقتصاد مقاومتی را رقم بزند. ان‌شاء‌الله

 مسکن ۲۰ هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد
علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره امضای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد مسکن و کمیته امداد گفت: «بر اساس این تفاهم‌نامه، همکاری مشترک به منظور کمک برای احداث 20 هزار واحد مسکونی نیازمندان تحت حمایت کمیته امام خمینی(ره) انجام خواهد شد؛ یعنی بر اساس این تفاهم‌نامه، به افراد تحت پوشش وام 18 میلیون تومانی در روستاها و وام ۲۰ میلیون تومانی برای نقاط مرزی تعلق خواهد گرفت و خود مردم برای ساخت مسکن اقدام خواهند کرد. همچنین به این افراد معادل 50 میلیارد تومان با سقف فردی حداکثر 25 میلیون ریال به‌ صورت بلاعوض از محل حساب 100 امام اختصاص داده می‌شود.»
فعالیت ۲/۲ میلیارد بازیکن رایانه‌ای در جهان
امان‌اله خان، مدیر لینکسیس در منطقه خاورمیانه، ترکیه و آفریقا گفت: «با توجه به اینکه ما با یک بازار ۲/۲ میلیارد نفری گیمرها (بازیکن‌های رایانه‌ای) روبه‌رو هستیم که گردش مالی 109 میلیارد دلاری را به همراه دارند؛ (نزدیک به 40 میلیون دلار در خاورمیانه) بازی کردن دیگر از یک فعالیت صرفاً سرگرم‌کننده برای کودکان خارج شده و به فعالیتی حرفه‌ای برای افراد زیادی بدل شده است.» وی با تأکید بر اینکه خواهان حضور قدرتمند در بازار ایران هستند، گفت: «ما در بازار ایران حضوری طولانی داریم که گاهی اوقات به دلیل برخی مشکلات حضورمان اندکی کم‌رنگ شده است.»
عایدی یک متر مکعب آب در ایران و جهان
رضا مکنون، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: «آبی که در ایران استفاده می‌شود، بازده اقتصادی ندارد و این دو با هم همخوانی ندارند. باید در مصارف صنعتی، کشاورزی و خانگی از استراتژی مناسب آب استفاده کنیم و هزینه‌های آب صنعتی نیز از دوش دولت برداشته شود.» وی افزود: «وقتی در بخش کشاورزی در جهان به طور متوسط دو دلار از هر متر مکعب آب عایدی نصیب آن کشور می‌شود، شایسته نیست که عایدی کشور ما از یک متر مکعب آب فقط ۸/۰ دلار باشد.»

 سید فخرالدین موسوی/ اگر به روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ماه‌های پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم نگاهی بیفکنیم، به عبارات و مطالب جالب توجه بر خورد خواهیم کرد که یک معنای مهم را تداعی می‌کنند و آن، اختلاف میان جریان اصلاح‌طلب و حسن روحانی.
روزنامه «قانون» نوشته است: «همه می‌دانند که روحانی بی‌شک مدیون پشتیبانی و کمک‌هایی است که مرحوم‌ هاشمی‌رفسنجانی به وی کرد و سبب شد تا مردم و سایر جریان‌های سیاسی به حمایت از شیخ دیپلمات وارد عرصه شوند؛ اما گویی خاک، این محبت‌های آیت‌الله را بسیار سرد و روحانی آنها را فراموش کرده است. فرضیه دیگر نیز آن است که گویی روحانی مانند برخی، دچار توهم شده که ۲۴ میلیون رأی به دلیل محبوبیت شخص اوست. این فراموشی زودهنگام آقای رئيس‌جمهور شاید چندان در میان مشکلات و معضلات کشور جایگاهی نداشته باشد؛ ولی کسی که یک بار فراموش کند، به راحتی به این روند فراموشی ادامه می‌دهد؛ یک روز وعده‌هایی که به مردم داده و یک روز قسمی که خورده یا حتی روزی فراموش می‌کند که چرا مردم به او رأی دادند. شیخ دیپلمات باید بداند سیاست ‌داخلی با سیاست ‌خارجی تفاوت دارد و مردم ایران، دیپلمات‌های انگلیسی و فرانسوی نیستند که با آنها با دیپلماسی برخورد کرد؛ بلکه با این ملت که به او اعتماد کردند باید صادق بود.» روزنامه «آرمان امروز» نیز نوشته است: «حسن روحاني به خوبي مي‌داند كه رياست‌جمهوري خود را مديون اصلاح‌طلبان و بدنه اجتماعي آنهاست و اگر اصلاح‌طلبان به خاطر «شرايط حساس جامعه» خویشتن‌داری مي‌كنند و دولت را به نقد نمي‌كشند، دليل نمي‌شود كه رئيس‌جمهور هم درصدد جلب رضايت آنها نباشد... جاي تأسف است كه تقريباً كارآمدترين استانداران كنار گذاشته شدند كه‌ اين موضوع به شكل‌هاي مختلف مي‌تواند تفسير شود؛ يا آقاي روحاني براي آينده سياسي خود برنامه‌ريزي مي‌كند يا براي انتخابات 1400 برنامه‌ريزي خاصي دارد. امروز جامعه دانشگاهي به‌رغم رأي به آقاي روحاني بسيار نگران، دلخور و ناراضي است؛ چرا که حوزه آموزش، تعليم و تربيت براي شخص آقاي روحاني حوزه ثانويه است؛ چون از ابتداي صبح انقلاب تا به امروز شاكله ذهني آقاي روحاني در عرصه امنيت سياسي رشد كرده است.» روزنامه «آفتاب یزد» نیز نوشته است: «خیلی از وعده‌ها بر زمین مانده؛ چه سیاسی، چه اجتماعی و چه فرهنگی. از سوی دیگر برجام هم در تنگناست... مهم‌تر آنکه علی‌رغم شعارهای معیشتی حسن روحانی، سفره مردم رونقی ندارد. نیاز به گزافه‌گویی نیست؛ یک ساعت به معابر پرتردد شهر محل سکونت خود بروید ماجرا دست‌تان می‌آید» روزنامه «بهار» هم در مطلبی با عنوان «ماندگاری به کاشی نیست» از چابلوسی و تملق در دولت اعتدال انتقاد می‌کند. اینها تنها تعداد اندکی از هجمه‌ها و حمله‌هایی است که در این مدت نسبت به شخص رئیس‌جمهور و دولت در این روزنامه‌ها منتشر شده است؛ اما آیا این اختلافات ریشه‌ای است و به معنای تفاوت در عملکرد حسن روحانی است یا بحثی برای به دست آوردن سهم بیشتر از دولت است؟ پرسشی که پاسخ آن را می‌توان در هم‌نظری دولت و رسانه‌های اصلاح‌طلب در سیاست خارجی و تلاش برای جایگزینی طرف‌های اروپایی به جای آمریکا و ادامه اعتماد به غرب پیدا کرد. روزنامه‌های اصلاح‌طلب در هفته‌های اخیر در حمایت از این راهبرد و حتی گفت‌وگو بر سر توان دفاعی کشور مطالبی به چاپ رساندند. چنانکه به موازات آنکه روزنامه دولتی «ایران» می‌نویسد: «حمایت از برجام در پارلمان انگلیس؛ توافق هسته‌ای زنده و معتبر است»، روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی با عنوان «اروپا، آمریکا نیست»، می‌نویسد: «کشورهای اروپایی همصدا با ایران بر این عقیده‌اند که اختلافات و تنش‌های دیگر موجود میان ایران و غرب (حتی بحث توانمندی‌های موشکی) هیچ‌گونه ارتباطی با برجام نداشته و نمی‌بایست این مسائل را یکسان تلقی کرد. این نگاه دقیقاً در نقطه مقابل سیاست‌های آمریکای‌ ترامپ است که درصدد آن است که تمامی اختلافات را به برجام گره بزند و همین امر مایه تعجب است که چگونه عده‌ای این دو نگاه را یکسان می‌دانند! جمهوری اسلامی ایران می‌تواند برای خنثی کردن تهدیدات و فشارهای احتمالی آمریکا مذاکراتی را بر اساس الگوی برجام که مبتنی بر سیاست «برد‌ـ برد» بوده است را با کشورهای اروپایی آغاز کرده و با توجه به توانمندی‌های دیپلمات‌های کشور موانعی را در مسیر دولت ‌ترامپ که در پی افزایش فشارها به کشورمان است، ایجاد کند.»

 مهدی فرهادی/ روی‌آوری به رسانه‌های دیجیتالی سبب نوع جدیدی از یادگیری و ارتباط به نام ارتباط بصری شده است که دارای تأثیرات خاص خود نیز می‌باشد. این ارتباطات که متکی بر آیکون، شمایل و تصاویر قراردادی است، نیاز انسان را به خط و حتی گفتار را از بین برده ضمن اینکه موجب شده است سطح سواد استفاده‌کنندگان از آن نیز پایین بیاید؛ زیرا دیگر مانند گذشته برای ارتباط، نیازمند سواد بسیار بالا نیز نیست. ارتباطات بین‌المللی اتکای فراوانی به شمایل‌ها دارد که روزبه‌روز نیز در حال گسترش است. نشانه‌های تصویری بین‌المللی بخشی از کدهای ارتباطات انسانی امروز را تشکیل می‌دهد.(۱) «اسکات لش» در کتاب «جامعه‌شناسی پست مدرنیسم» می‌نویسد: «فناوری‌های دیجیتالی به‌ خصوص فناوری‌های رایانه‌ای به تدریج فرهنگ ما را تبدیل به فرهنگ بصری کرده است. اگر در گذشته انسان به کمک واژه‌ها و کلمات می‌اندیشید و احساس می‌کرد، در جهان پسامدرن امروزی به کمک تصاویر و اشکال ارتباط برقرار می‌کند و می‌اندیشد. او می‌گوید: «فرهنگ پسامدرن نظام فیگورال را به نظام گفتاری ترجیح می‌دهد و معنادار بودن از طریق شکل‌ها بیش از آنکه به کلمات مربوط باشد، معناداری بر وجه شمایل است. از این‌رو چشم اهمیت فوق‌العاده‌ای در جهان پسامدرن پیدا کرده است و همه‌ ما به‌ خصوص نوجوانان با صور و اشکال، بهتر ارتباط برقرار می‌کنند. در گذشته رسانه‌هایی که برای تولید کلمات بود مانند مطبوعات و صنعت نشر، اهمیت داشتند؛ اما اکنون به نظر می‌رسد دنیای خط به پایان رسیده و دنیای تصویر شروع شده است و در این میان هیچ ابزار دیگری به اندازه‌ رایانه قدرت و قابلیت بصری ندارد؛ اما با ظهور عصر دوم رسانه‌ها و ظهور جامعه جدید، وسایل ارتباطی جدید در آن جامعه همگی در راستای جهانی شدن فرهنگ عمل می‌کنند.»