در سالروز انتخاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به عنوان  رهبر مسلمین جهان که با حکمت، صلابت و اقتدار 27 سال انقلاب اسلامی را راهبری کرده‌اند، به سراغ آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، نماینده سابق مردم استان فارس در خبرگان رهبری رفتیم و از او خواستیم ناگفته‌هایی درباره نشست معروفی که به انتخاب رهبر معظم انقلاب منتهی شد، بیان کنند.
این مدرس حوزه و استاد برجسته اخلاق پس از انصراف از شرکت در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، شاید اولین باری باشد که با رسانه‌ای گفت‌وگو می‌کند؛ البته وقتی موضوع انتصاب حضرت آقا را مطرح کردیم، آیت‌الله استقبال کرد و گفت: «در هیچ قانونی نوشته نشده بود که رهبری شورایی باشد یا فردی! به همین دلیل اولین مسئله‌ای که در دستور گذاشته شد، بررسی موضوع تقدم و تأخر انتخاب رهبری فردی یا شورایی بود. برخی می‌گفتند شورایی و برخی هم به هدایت فردی اعتقاد داشتند.»
وی با اشاره به اینکه معتقدان به شورایی بودن رهبری تصمیم خیرخواهانه‌ای گرفتند و من معتقدم حضرت ولی‌عصر(عج) دل‌ها را به سمت رهبری فردی هدایت کردند، اظهار داشت: در کنار راهبری آسمانی به زبان امثال من و آقای جنتی هم نکاتی جاری شد.
آیت‌الله حائری شیرازی درباره تصمیم 27 سال پیش خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: همیشه شکر کرده‌ام به خاطر آن حضور و پشتیبانی کردن از آن تصمیمی که سراسر انقلابی بود. صحبتی که آقای جنتی در آن جلسه داشتند، بسیار مؤثر بود. یادمان نمی‌رود که مقابل آن دوستان ایستادیم و گفتیم، یک فرد می‌تواند در جایگاه رهبری از همه عالم‌تر، مدیرتر و سیاستمدارتر باشد و دیگر صفات برتر را داشته باشد؛ اما در یک جمع، تلفیقی از افراد ضعیف و قوی وجود دارد که نمی‌توان فرد ضعیفی را دید که پابه‌پای یک فرد قوی حرکت کند یا بالعکس؛ در نتیجه تصمیمات ضعیف و غیرراهبردی تصویب می‌شود. بنده روحیه انقلابی و توکل را در این جلسه مشاهده کردم؛ جایی که قاطبه دوستان ما رهبری فردی را به شورایی ترجیح دادند و یک تصمیم انقلابی و تاریخ‌ساز گرفته شد. 
وی در ادامه با اشاره به اعتقاد حضرت آقا مبنی بر رفتار فعالانه خبرگان با مسائل، افزود: خبرگان معمولاً می‌گذارد اتفاقی بیفتد و بعد نسبت به آن اتفاق احساس وظیفه می‌کند و تصمیم می‌گیرد، اما رهبر بزرگوار ما اعتقاد دارند نباید به این واکنش قانع شوید! فعالانه‌تر با مسائل و رویدادهای کشور برخورد کنید؛ بر مدیریت کشور نظارت داشته باشید و با توجه به شرایط و اوضاع، برخورد انقلابی کنید. در واقع، یک نوع ارشاد انقلابی نسبت به مردم داشته باشید؛ چون حضرت امام خمینی(ره) هم فرمودند: بر اساس اعتمادی که مردم به من دارند، من حکومت تشکیل می‌دهم.
این مدرس حوزه و استاد برجسته اخلاق با بیان اینکه خبرگان در میدان سیاست‌زدگی و سوءاستفاده دشمن،‌ باید رفاقت‌های سیاسی را تقویت کند، خاطرنشان کرد: فقها و علمای ما در خبرگان باید این وجهه اعتمادی را که مردم به انقلاب اسلامی دارند، احیا‌ و تقویت کنند؛ به ویژه امروز که در حالت سیاست‌زدگی قرار داریم؛ یعنی دو گروه به هم بدبین شده‌اند و عداوت جای رفاقت را در رقابت سیاسی گرفته است. وقتی خبرگان این شرایط را می‌بیند که می‌تواند به سوءاستفاده دشمن منجر شود، باید خط و مشی انقلابی را نهادینه کند و‌ امید و تواضع را جایگزین یأس و غرور کرده و تفرقه را نابود سازد و وحدت را به تثبیت برساند؛ در نتیجه راه‌های نفوذ بسته خواهد شد.
وی در پایان گفت: شما ببینید که کشورهای همسایه ما حتی نتوانستند یک تلنگر به آمریکا بزنند یا بگویند مرگ بر‌ آمریکا! اما ایران هیچ بلایی نیست که بر سر این مستکبران نیاورده باشد. مانند تسخیر لانه جاسوسی؛ هنوز آمریکایی‌ها از زیر بار تحقیر این اتفاق بیرون نیامده‌اند. ما باید قبول کنیم این کشور صاحب دارد. باید نعمت ولایت را قدر بدانیم که هر چه هست، از وجود او و هدایتگری‌های امام زمان(عج) است که اجازه نمی‌دهد به این انقلاب خدشه‌ای وارد شود.

تأمل در این تجربه پشت سر گذاشته نشان می‌دهد، نظریه پایان‌بخشی به دوران انقلابی‌گری برای حلّ مشکلات کشور و تحقق پیشرفت تا چه اندازه سست‌بنیان و خطرناک است. به طور قطع، کسانی که به دنبال پایان دادن به حرکت‌های انقلابی در ایران هستند، اگر آگاهانه این چنین کنند، نه‌تنها خادم ملت و اسلام نبوده، بلکه به اسلام، مسلمین و ملت خود خیانت کرده‌اند؛ خیانتی که خسارت‌های سنگین و جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت. این افراد باید بدانند که پیشرفت قطعی و واقعی در کشور، در پرتو عمل انقلابی و حرکت جهادی حاصل خواهد شد. این مهم را رهبر معظم انقلاب در بیانات ۱۴ خرداد سال جاری خود، این چنین گوشزد می‌فرمایند: «می‌توان در این مسیر با شیوه انقلابی حرکت کرد که در آن صورت، پیشرفت قطعی است و می‌توان با شیوه دیگری حرکت کرد که در چنین وضعیتی، سرنوشت رقت‌بار رقم خواهد خورد و ملت ایران و اسلام سیلی خواهد خورد.»
عده‌ای انقلاب را پایان‌یافته تلقی کرده و به دنبال عرفی‌سازی حکومت و هضم شدن در نظام بین‌الملل و جامعه جهانی با شعار جهانی شدن هستند. این عده معتقدند، دوران انقلابی‌گری تمام شده و عقلانیت حکم می‌کند برای پیشرفت، با جامعه جهانی همراه شویم. در ادبیات این افراد که برگرفته از توصیه‌های بیرونی است، پافشاری بر شعارهای انقلابی به معنای افراط‌گرایی و تندروی است که این منش با میانه‌روی و اعتدال سازگاری نداشته و مانع بزرگی بر سر راه حلّ مشکلات کشور و مردم، به‌ویژه در حوزه اقتصاد است. طرفداران این دیدگاه، راه حل مشکلات کشور را در ادغام با اقتصاد جهانی دانسته و شرط آن را دست برداشتن از مواضع انقلابی و پایان دادن به رفتارهای انقلابی می‌دانند. از همین رو، صاحبان و طرفداران این دیدگاه، به شدت مورد حمایت غرب و نظام سلطه هستند؛ اما این افراد و گروه‌ها، از این مهم غافلند که طی ۳۷ سال گذشته، تمام دستاوردها، پیشرفت‌ها و تبدیل شدن به قدرت منطقه، در پرتو انقلابی عمل کردن‌ها و مدیریت انقلابی بوده و در مقابل، دلیل اصلی ناکامی‌ها و شکست‌ها در برخی حوزه‌ها، انقلابی عمل نکردن در آن حیطه‌ها بوده است. این افراد غافل از آن هستند که اساساً انقلابی‌گری و انقلابی عمل کردن، از ذات اسلام ناب محمدی(ص) و اسلام انقلابی سرچشمه می‌گیرد و دوری جستن از انقلابی‌گری، یعنی فاصله گرفتن از اسلام انقلابی و اسلام ناب که گرفتار شدن در دام اسلام آمریکایی را در پی دارد. در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷، تلاش اصلی حضرت امام(ره)، تداوم بخشیدن به روحیه انقلابی در ملت ایران برای رسیدن به مقاصد عالیه در پرتو انقلابی‌گری بود. بر همین اساس، حضرت امام خمینی(ره) در وصف یکی از مهم‌ترین دستاوردهای جنگ تحمیلی در اسفند سال ۱۳۶۷ می‌فرمایند: «از همه مهم‌تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت.» امام بزرگوار، انقلاب اسلامی را سرآغاز انقلاب جهانی اسلام می‌دانستند و شرط تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب را در استمرار روح انقلابی ملت ایران می‌دیدند. امام(ره) آن جمهوری اسلامی را برای دشمنان خطرناک می‌دیدند که ماهیت دینی و انقلابی داشته باشد و حفظ چنین جمهوری اسلامی را اوجب واجبات می‌دانستند. اکنون دشمنان در سال‌های پایانی دهه چهارم انقلاب اسلامی بر تخلیه روحیه انقلابی ملت ایران تمرکز کرده‌اند و عده‌ای هم در داخل کشور، آگاهانه و بعضاً ناآگاهانه، با بازی در زمین دشمن به دنبال اجرای توطئه آنان هستند.
در چنین فضایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در ماه‌های اخیر و در ملاقات‌ها و دیدارهای گوناگون بر حفظ روحیه انقلابی، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن مسئولان و بر تداوم انقلابی‌گری تأکید دارند. معظم‌له در بیانات مهم، راهبردی و تعیین‌کننده خود در مراسم بیست‌وهفتمین سالگرد رحلت حضرت امام(ره) در روز ۱۴ خرداد سال جاری، با اشاره به اهداف والای انقلاب اسلامی، شرط تحقق این اهداف را چنین بیان داشتند: «اگرچه رسیدن به این اهداف، زمان‌بر و نیازمند تلاش است، اما آنها قابل تحقق هستند و تنها شرط تحقق‌شان حرکت در مسیر انقلاب و انقلابی‌گری است.»
رهبر فرزانه و حکیم انقلاب اسلامی در ادامه این بحث با نگاهی آسیب‌شناسانه به حرکت دولت‌ها و مسئولان در بخش‌های مختلف در اداره کشور طی سال‌های گذشته، در تحلیل موفقیت‌ها و ناکامی‌ها در رسیدن به اهداف فرمودند: «بعد از رحلت امام بزرگوار(ره)، در هر مقطعی که انقلابی عمل کردیم، پیشرفت به دست آوردیم و هر دوره‌ای که از انقلابی‌گری و حرکت جهادی غفلت کردیم، عقب ماندیم و ناکام شدیم.»

کمتر از دو سه روز به بیست‌وهفتمین سالروز رحلت امام خمینی(ره) نمانده بود که شبکه بی‌بی‌سی فارسی از پخش مستندی خبر داد که در آن پرده از روابط امام(ره) با دولت‌های آمریکا در دوره «جان اف کندی» و «جیمی کارتر» برخواهد داشت. 
دوازدهم خرداد این مستند به روی آنتن رفت و در آن تلاش شد تا با استنادات غیرمتقن این ادعا که امام خمینی(ره) با دولت‌های کندی و کارتر تماس‌هایی داشته، به مخاطب القا شود و به هر نحو ممکن چهره‌ای متفاوت از امام انقلاب اسلامی ارائه شود که با آنچه جهانیان از خمینی کبیر در ذهن دارند متفاوت باشد، یا دست‌کم آن را مخدوش سازد؛ امامی که از آغاز نهضت در سال42 تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 و پایان حیات مبارک‌شان در سال68 نه‌تنها لحظه‌ای در مبارزه با استکبار جهانی تردید نکردند، بلکه بیش از پیش بر ضدیت با سران مستکبر و مستبد آمریکا پای فشردند. 
اما صحت و اعتبار یک سند الزاماتی را می‌طلبد که در محتوای غرض‌آلود این مستند نه‌تنها خبری از آنها نیست، بلکه به برخی اطلاعات روزنامه‌ای بسنده می‌شود که از این جنس تاکنون از سوی مخالفان انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) به کرّات منتشر شده و بیشتر جنبه تبلیغاتی و فضاسازی دارد تا ارائه مستندات.
 از دیگر سو غربی‌ها پس از نزدیک به چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و سه دهه از رحلت امام خمینی(ره) هنوز نتوانسته‌اند در راه و رسمی که آن پیر سفرکرده به یادگار گذاشت، اخلال و انحراف ایجاد کنند، به همین دلیل دست به دامن بلندگوی روباه پیر شده‌اند تا با تحریف شخصیت گرانقدر امام(ره) در باورهای مردم نسبت به آن رهبر بزرگ تردید ایجاد کنند، غافل از اینکه دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی امام خمینی(ره) بر هیچ‌کس در داخل و خارج از ایران و هیچ آزاده‌ای در جهان پوشیده نیست و این از شاخصه‌های بارز امام روح‌الله است که همچون الگویی برای مستضعفان جهان مطرح است و محبوبیت وی با چنین اقدامات سخیف کاهش نخواهد یافت. 
همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در روز 14 خرداد در حرم مطهر امام راحل(ره) گفتند: «هم در گذشته، از دوران اوایل رژیم طاغوت تا دوران انقلاب، [هم‌] پس از دوران شروع انقلاب و پیروزی انقلاب تا امروز، همواره انگلیس با ما دشمنی کرده است؛ حالا هم به مناسبت سالگرد امام، دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس علیه امام، به‌اصطلاح سند منتشر می‌کند؛ سند منتشر می‌کند علیه امام بزرگوار، امام پاکیزه و مطهر! سند را از کجا آورده‌اند؟ از مدارک آمریکایی! خب، آمریکایی که هواپیمای مسافری را با قریب 300 نفر سرنگون می‌کند، از جعل سند ابایی دارد؟»
اینکه امروز و در شرایطی که آمریکایی‌ها به دنبال عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی اسلامی ایران برای نیل به منافع و مقاصد خود هستند و عده معدودی هم در داخل راه‌حلّ همه مشکلات را در پیوند با قدرت‌های استکباری یافته‌اند، ارائه تصویری تحریف‌شده از امام خمینی(ره) با اهداف خاص سیاسی و به منظور ایجاد دوگانگی و انحراف در مسیر مبارزه با آمریکا صورت می‌گیرد؛ سیاستی که همواره از سوی آمریکایی‌ها و اذناب‌شان دنبال شده و هیچ‌گاه به نتیجه نرسیده و این بار هم به نتیجه نخواهد رسید.

دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي صبح روز شنبه هشتم خردادماه 95 در صحن علني مجموعه بهارستان و با حضور رؤساي قواي مجريه و قضائيه، مسئولان لشکري و کشوري، فرماندهان سپاه و ارتش، جمعي از خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي، شهداي مجلس و شهداي مدافع حرم، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا و معاونان رئيس‌جمهور، جمع ديگري از میهمانان داخلي و خارجي آغاز شد. مجلسيان بلافاصله ترکيب هيئت‌رئيسه خود را شناختند و با انتخاب آقاي علي لاريجاني در سمت رئيس مجلس نشان دادند که با نوعي ثبات در روند قانون‌گذاري  مواجه خواهيم بود.
فارغ از رقابت‌هاي سياسي براي شکل‌گيري هيئت‌رئيسه و چينش کميسيون‌هاي مجلس، انتظار آن است که مجلس خيلي زود از مقدمات، گذشته و وارد ميدان عمل شده و با پذيرش مسئوليت، براي رفع مشکلات کشور و انجام وظايف محوله مبتني بر اولويت‌ها و فوريت‌ها اقدام کند.

اختيارات و وظايف مجلس
طبيعي است که براي آنکه بتوانيم انتظارات‌مان را از هر مجموعه‌ای تعريف کنيم، ابتدا بايد وظايف و اختيارات آن مجموعه را مشخص کنيم. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصل‌هاي 71 تا 99 به تفصيل به اختيارات و وظايف نمايندگان مجلس اشاره کرده است. وضع قوانين در عموم مسائل کشور، بررسي لوايح ارائه شده از سوی قوه مجريه و ارائه طرح‌هاي لازم مطابق اصل 74، تفحص نمايندگان در همه امور کشور، تصويب عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي، همچنين اظهارنظر درباره تمامي مسائل داخلي و خارجي از جمله وظايف مجلس در حوزه قانون‌گذاري است. رأي اعتماد به وزيران و همچنين استيضاح و سؤال از آنها، پيگيري و رسيدگي به شکايت‌ها از تمامي قوا به شرح اصل‌هاي 87 تا 90 از ديگر اختيارات نمايندگان به شمار می‌آید. انتخاب اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان و اعمال نظارت‌هاي قانوني از راه ديوان محاسبات نيز از جمله اختيارات نمايندگان منتخب ملت است.
مبتني‌بر اين اصول مصرح قانون اساسي در نگاه اول از مجلس به مثابه عضوي از نهادهاي مسئول در نظام اسلامي انتظار مي‌رود در چارچوب اصول و قواعدي رفتار کند که نماد عزت و اقتدار ملت باشد و وظايف و شأن مجلس را با تمام توان حفظ کند. لازمه اين کار دست‌کم رعايت موارد زير است:
۱ـ پايبندي به تعهدات تبيين شده در قانون اساسي و سوگند نمايندگي و ارج نهادن به اعتماد مردم با پاسداري از ويژگي‌هاي نمايندگي؛ 
۲ـ حفظ استقلال نمايندگي و اثر نپذيرفتن از تهديد‌ها و تطميع‌ها و «شجاعت» در قول و فعل؛
۳ـ دخالت ندادن حب و بغض‌هاي شخصي، جناحي، گروهي، طایفه‌اي و محلي در قانون‌گذاري، نظارت، اجراي قانون و موضع‌گيري‌ها.

مجلس به مثابه صداي ملت
مهم‌ترين جلوه مجلس آن است که مجلس بايد انعکاس‌دهنده صداي ملت باشد. اين انعکاس، هم در سلوک فردي نمايندگان بايد مشخص شود و هم در مواضع و بيانات و نطق‌هاي‌شان و هم در مصوبات و قانون‌گذاري‌شان. مجلسيان بايد بدانند که وکيل ملتي مؤمن، شجاع، با عزت، صادق و مستقل هستند که تاريخ چهار دهه اخير را با وجود همه دشمني‌ها و مانع‌تراشي‌ها با اراده خود رقم زده‌اند؛ لذا با همه توان بايد براي رفع مشکلات آنان کوشا باشند.
گشودن گره‌ها و مشکلات زندگي مردم در قلمرو قانون‌گذاري و تقدم نداشتن هيچ انگيزه ديگري بر آن، پرهيز از نيازهاي موهوم و ساخته تبليغات بيگانه و پيگيري نيازهاي حقيقي مردم که عدالت اجتماعي و پيشرفت را محقق مي‌سازد مانند اشتغال، مبارزه با فساد مالي، زدودن محروميت از مناطق محروم، خروج از رکود، روان شدن چرخه‌ خدمت‌رساني، گسترش و اعتلاي فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم و تحقيق، مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي مهم‌ترين انتظاراتي است که در صورت تحقق، مجلس را به معناي واقعي در خدمت ملت قرار خواهد داد.

مجلس و تجلي عزت در عرصه جهاني 
يکي ديگر از انتظارات ملت از نمايندگان مجلس موضع‌گيري بهنگام و صريح در برابر زياده‌خواهي‌هاي دشمن است. نمايندگان مجلس ضمن آنکه بايد پشتوانه دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي جمهوري باشند، لازم است به اين نکته نيز توجه داشته باشند که ملاحظات ديپلماتيک براي آنان بسيار کمتر بوده و مواضع انقلابي آنان مي‌تواند به کمک ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ایران در عرصه مذاکرات بين‌المللي بیاید و کار را براي ايشان هموار سازد.
لذا ضمن آنکه انتظار مي‌رود در موضع‌گيري‌ها تدبير و مصلحت کشور لحاظ شود و اقدامي در راستای تضعيف ديپلماسي جمهوري اسلامي ایران صورت نگیرد، از سوي ديگر انتظار آن است که روحيه محافظه‌کاري و انفعال حاکم نشده و مجلس همچنان نماد اراده و عزت و اقتدار ملت باشد.
رویارویی جمهوري اسلامي ایران با استکبار جهاني که امروز به دوران اوج خود رسيده است، شرايط خاص حاکم بر منطقه خاورميانه و افروخته شدن جنگ نيابتي استکبار، حمايت از ملت‌هاي مسلمان و مستضعفان اولويت‌هاي اصلي است که مجلس بايد در قبال آنها با تدبير و شجاعت عمل کند.
داستان برجام نيز که امروز به واسطه بدعهدي‌ها و کارشکني‌هاي آمريکايي‌ها در وضعيتي مبهم قرار گرفته است، فوريتي است که انتظار مي‌رود مجلس نوپا به دقت تمام مسائل آن را دنبال کند و مدافع و وکيل تمام‌عيار حقوق ملت باشد. به نظر مي‌رسد اگر قرار بر ادامه چنين وضعيتي از جانب طرف غربي باشيم، نياز به بازنگري در برجام بيش از پيش احساس شود و در اين ميان مجلس مي‌تواند نقشي کليدي بر عهده بگيرد.

مجلس به مثابه قانونگذار
مهم‌ترين وظيفه مجلس مطابق با قانون اساسي قانون‌گذاري است. هرچند در طول نزدیک به چهار دهه گذشته مجالس مختلف تلاش کرده‌اند قوانيني کارآمد با هدف مرتفع کردن نيازهاي کشور وضع کنند؛ اما همچنان بخش زیادی از مشکلات کشور به دليل ضعف در قانون‌گذاري است. اين فقدان را مي‌توان يکي از عوامل مؤثر در ايجاد فساد در کشور دانست که باید براي آن فکري شود. بخشي از اصول قانون اساسي نيز همچنان عملياتي نشده است که عدم قانون‌گذاري کامل، دقيق و شفاف مجلس در اين باره نيز موجب برخي مناقشات و اختلاف‌نظرها در کشور است.
ملاحظه کليدي در بخش قانون‌گذاری، نگاه ملّي به همه قوانين و برنامه‌هاي مصوب مجلس است که ما را از رويکرد انحرافي تقدم مصالح منطقه‌اي به مصالح ملي مصون مي‌دارد. به واقع، تمايلات منطقه‌اي، قومي و بخشي نيز بايد در پرتو نگاه ملّي فهم شود تا در مجموع منافع ملي تأمين شود. 
محوريت رويکرد کارشناسي در مجلس که حاصل آن تصويب قوانين گره‌گشا، مؤثر، جامع و سنجيده به جاي قوانين کم‌عمق، کم‌عمر، کم‌اثر يا غيرعملي است، نيز از ديگر انتظاراتي است که مجلسيان بايد به آن توجه کنند.
در اين باب توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي به نمايندگان مجلس هشتم هم مي‌تواند سرلوحه کار نمايندگان مجلس دهم باشد. معظم‌له از تعبير «هنر قانون‌نويسي و قانون‌گذاري» ياد کردند و شاخص آن را چنين برشمردند: «کارآمد، روان، شفاف، و روزآمد بودن»، «ماندگاري قانون و نگاه بلندمدت»،  «منافع و نيازهاي مردم»، «پرهيز از نگاه جزئي، بخشي و شخصي»، «پرهيز از نگاه لجاجت‌آميز»، «توجه به اولويت‌ها»،  «پرهيز از تناقض و تکرار»، «بهره‌بردن از خرد جمعي و کار‌شناسي در تدوين قوانين». 

مجلس در عرصه نظارت و تعامل
دومين وظيفه ذاتي مجلس نظارت است؛ رکني مؤثر که همچنان در تعريف جايگاه دقيق آن در کشور دچار ابهامات فراواني هستيم. در اين ميان مسئله رعايت دو مؤلفه مهم«نظارت» و «همکاري صميمانه» در تعامل قوا با يکديگر نکته اصلي است که بايد نقطه بهينه آن شفاف و قانوني تعريف شود. به فرموده حکيم انقلاب اسلامي «مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود، اما هرگز هم نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نياز‌ها و ضرورت‌ها و تنگناهاي آن شمرده شود.» غفلت از وظيفه خطير نظارت بستر را براي رشد فساد و تخلف و قانون‌گريزي باز خواهد کرد و تلاش‌ها در عرصه قانون‌گذاري ابتر خواهد ماند. 
واقعيت آن است که مجلس به عنوان يکي از اضلاع سه ضلعي قوا در نظام اسلامي براي موفقيت و کارآمدي خود و نظام سياسي نيازمند تعاملات همگرايي با ديگر قوا نيز است. اگر دولت در فرآيند پيشرفت کشور به مثابه موتور حرکت باشد، مجلس در اين ميان به مثابه ريل‌گذاري است که جهت حرکت اين قطار را ترسيم کرده و از انحراف به چپ و راست جلوگيري مي‌کند.
بی شک لازمه موفقيت اين دو بخش در تعامل و درک متقابل نهفته است. مجلس در مقام قانون‌گذاري بايد اقتضائات، توانايي‌ها و محدوديت‌هاي دولت را مدنظر قرار دهد تا قانون امکان تحقق عملي بيابد. از آن سو دولت نيز بايد خود را تابع قوانين مجلس بداند. 
البته، نکته اميدبخش در اين زمينه آن است که مجلس دهم از همسويي سياسي بيشتري با دولت يازدهم برخوردار است. اين وضعيت مي‌تواند به هماهنگي و همکاري بيشتر در رفع مشکلات کشور مدد رساند. طبيعي است که پس از اين، اعتراض به عدم همياري و همسويي مجلس نمي‌تواند دليل خوبي براي عدم رفع کمبودها و کاستي‌ها به شمار آيد.  
در مجموع، همکاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش‌هاي ناموجه، اعمال نظارت قانوني، نهادينه ساختن پاسخگویي در ديگر قوا، تفاهم با شوراي نگهبان، پیروی از فرامين و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب اسلامي، اهم انتظاراتي است که مجلس دهم بايد آنها را برآورده سازد. متقابلاًً‌ دولت بايد مجلس قانون‌گذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، ‌يکسره پايبند باشد و از آن تخلف نکند.

فوريت‌هاي مجلس دهم
پيام رهبر حکيم انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم که در صحن علني مجلس قرائت شد نيز به طور ويژه دو فوريت را براي مجلسيان تعيين کرده است. معظم‌له با تأکيد بر آنکه شناخت اولويت‌هاي کشور از مهم‌ترين وظايف نمايندگان است، از دو اولويت فوري کشور چنين ياد کردند: «تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعي آن و نيز تلاش مجدّانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي، دو اولويت فوري کنوني است.»
اين دو موضوع فوريت‌هايي است که مدت‌هاست رهبر فرزانه انقلاب اسلامي رصد کرده‌اند و در فرصت‌هاي مختلف به مسئولان ذي‌ربط گوشزد شده است. مجلس دهم نيز که در آغاز راه است بايد با تمام توان و انرژي خيلي زود سوار بر کار شده و وظيفه خطير برشمرده را پيگيري کند.

الف. فوريت فرهنگ
 ياد کردن از فرهنگ به عنوان يکي از دو فوريت مجلس دهم و به کارگيري تعبير «تلاش مجدانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي» حکايت از دغدغه‌هايي دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامي مدت‌هاست پس از رصد وضعيت کشور به آن توجه دارند. معظم‌له در طول سال‌هاي اخير از حرکت در مسير ساختن تمدن اسلامي به‌مثابه دکترين اصلي نظام اسلامي ياد کرده‌اند و در ادامه با تأکيد بر موضوع سبک زندگي اسلامي ـ ايراني، بر ضرورت طرح‌ريزي شاخصه‌هاي سبک زندگي تأکيد ورزيده‌اند. 
بی‌شک تعبير «جهاد کبير» که اين روزها مورد تأکيد ايشان قرار دارد نيز بيش از هر عرصه ديگری در عرصه باورها و فرهنگ قرار مي‌گيرد. ريشه‌هاي نفوذ را نيز بايد در ضعف‌هاي فرهنگي جست‌وجو کرد. جامعه‌‌اي که با هويتي مستقل و نفوذناپذير وارد ميدان‌هاي مختلفي سياسي ـ اقتصادي شود، به یقین پيروز و سربلند بيرون خواهد آمد. اين نيروي مقوّم همان نیرویی است که در عرصه جنگ نرم دشمن به مهم‌ترين رکن تهاجم بدل شده است. به واقع، وظيفه مصون‌سازي جامعه در برابر نفوذ ترديد در قلب‌ها و ذهن‌های متوليان فرهنگي با محوريت قرار دادن سلاح روشنگري و تبيين مي‌تواند پيروزي نبردی بزرگ باشد.
در اين ميان، ضعف‌هاي قانوني بسياري وجود دارد که مجلس با اولويت دادن به موضوع فرهنگ بايد براي آن چاره‌سازي کند. در حقیقت مجلس بايد با وضع قانون به  مهم‌ترين پشتوانه متوليان اصلي فرهنگ  بدل شود.

ب. فوریت اقتصاد
با نهایی شدن ترکیب نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی و شکل‌گیری ساختار آن، نمایندگان مجلس در حوزه اقتصاد وظایف و رسالت‌های بسیار خطیری در این دوره نمایندگی دارند. از آنجا که دولت یازدهم، از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های پولی انقباضی را در دستور کار قرار داد و توامان با کاهش درآمدهای نفتی، یکی از شدیدترین و طولانی‌ترین رکودهای اقتصادی در تاریخ ایران را رقم زد. گزارش‌های رسمی نهادهایی همچون بانک مرکزی نیز حاکی از استمرار شرایط رکودی در کشور است و اجرای سیاست‌های بسته خروج از رکود نیز تأثیر چندانی بر رونق اقتصادی نداشته است. بر این اساس تمام فعالیت‌های مجلس دهم باید در مسیری باشد که بتواند اقتصاد را از رکود خارج و رونق پایدار را ایجاد کند. این وظیفه اصلی و اولویت‌دار مجلس است که این مأموریت را با همراهی و هماهنگی دولت انجام دهد. علاوه بر این باید هماهنگی میان سه قوه و تمام نهادها به حداکثر برسد تا برنامه‌های مرتبط با خروج از رکود با سرعت و دقت بیشتری اجرایی شود. با توجه به اینکه دولت بخش عمده‌ای از مسیر مهار تورم را طی کرده، در این مدت باید بر روی مقابله با رکود و ایجاد رونق اقتصادی تمرکز کند. در این بخش اولویت اصلی باید تولید و افزایش اشتغال باشد که لازمه رسیدن به آنها حفظ ثبات اقتصادی است که از طریق بهبود فضای کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن می‌شود. مضافاً چون 30 درصد قوانین مصوب مجلس نهم در بخش اقتصادی بوده به همین دلیل در موضوع قوانین، فقط باید برخی از قوانین معارض با اقتصاد مقاومتی را با فوریت اصلاح کنند و در سایر حوزه‌ها هیچ مشکل قانونی نداریم، مشکل از اقدام و عمل است که لازم است ورود نمایندگان مجلس، به ویژه در بعد نظارتی بیشتر شود. متأسفانه در فرایند چند سال گذشته کارآمدی و کارکرد دولت در حوزه اقتصاد، معمولاً در عدد و رقم خلاصه می‌شود و ما گشایشی در زندگی روزمره مردم نمی‌بینیم. مجلس دهم باید با پیگیری و مطالبه ۱۰ راهکار رهبر معظم انقلاب در بیانات آغاز سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی در حوزه اقدام و عمل از رئیس‌جمهور بخواهد که به ریل اصلی حل مشکلات اقتصادی برگردد و روی فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور متمرکز شود این روزها عملکرد اقتصادی دولت به نوعی جزء سؤالات محافل و رسانه‌های گوناگون است و وعده‌های اعلامی دولت، به ویژه 150  وعده اقتصادی که در زمان تبلیغات انتخاباتی  مطرح کرده بود، شدیداً در افکار عمومی زیر سؤال است. مجلس دهم بدون ملاحظات سیاسی و جریانی با هر ترکیبی باید به دولت کمک کند تا از زیر بار وضعیت سنگین رکود خارج شود. در یک جمله مجدداً تأکید می شود نمایندگان باید با در نظر گرفتن مطالبات رهبری در بخش اقتصادی، به ویژه اقتصاد مقاومتی، قانون‌ اساسی و برنامه‌ توسعه به دنبال مطالبات مردم و سامان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور باشند. هر نماینده باید احساس کند مطابق سوگندی که می‌خورد، نماینده کل ملت ایران است و در برابر ملت باید پاسخگو باشد. صاحب نظران اقتصادی معتقدند مجلس دهم و نحوه فعالیت‌های آن نقش مهمی در چگونگی و سرعت رشد و شکوفایی اقتصاد ایران دارد؛ چراکه هم‌اکنون اقتصاد ایران با رکود سنگین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و از آن سو در حال اجرای برجام هستیم، پس در مرحله حساسی قرار داریم که عبور از این مرحله به مشارکت و همراهی سه‌قوا نیازمند است. بر همین اساس از نگاه تمام کارشناسان همراهی و هماهنگی با دولت یکی از الزامات مجلس آینده ذکر می‌شود و در این راستا اولویت دادن به منافع ملی باید در دستور کار دولتی‌ها و مجلسی‌ها باشد تا با تصمیم‌گیری صحیح و صرف کمترین هزینه از مرحله حساس و ویژه که گذار سختی است با آرامش عبور کنیم.

نشست سازش پاریس چهاردهم خرداد ماه به منظور از سرگیری روند سازش میان فلسطین و رژیم اشغالگر قدس با حضور وزرای خارجه ۲۴ کشور آغاز به کار کرد. آنچه در بیانیه پایانی ذکر شد اقدامات کشورهای غربی و عربی برای اجرای آنچه روند صلح نامیده‌اند، بود. الجبیر، وزیر خارجه سعودی در نشست پاریس بدون اشاره بر لزوم حمایت از فلسطین با تأکید بر اینکه طرح اتحادیه عرب بهترین گزینه برای حل موضوع فلسطین است، گفت: طرح صلح عربی تعدیل‌ناپذیر است. طرح صلح عربستان برای اولین بار در سال 2002 ارائه شد که برای دومین بار نیز سال 2007 از سوی اتحادیه عرب در نشستی اعلام شد. این طرح تأکید می‌کند در صورت عقب‌نشینی اسرائیل از کرانه باختری، 22 کشور عربی روابط خود را با این رژیم به حالت عادی برگردانند. نکته‌ای که در ورای این نشست قابل توجه است مخالفت فلسطینی‌ها با آن است، چنانکه همزمان با آغاز نشست سازش میان فلسطین و رژیم صهیونیستی که با طراحی فرانسه صورت گرفت، گروه‌های فلسطینی با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با طرح فرانسه اعلام کردند و آن را تجاوز به اصول ملی خود خواندند. جنبش حماس، جهاد اسلامی، جبهه مردمی و جبهه دموکراتیک در این بیانیه مشترک درباره طرح سازش فرانسه تصریح کرده‌اند: افکاری که فرانسه در این طرح مطرح می‌کند، تجاوز به اصول ملی مورد اتفاق فلسطینی‌ها، به‌ویژه حق بازگشت است. در ادامه گروه‌های فلسطینی بر مخالفت خود با طرح فرانسه و تمامی تحرکاتی که در راستای از سرگیری مذاکرات بیهوده صورت می‌گیرد، تأکید کردند.
همچنین گروه‌های فلسطینی اعلام کردند که این اقدامات علت افزایش شهرک‌سازی‌ها، فراهم کردن مقدمات برای یهودی‌سازی قدس و خطراتی که مقدسات اسلامی و مسیحی را تهدید می‌کند، است. در پایان گروه‌های فلسطینی از کشورهای جهان درخواست کردند که برای توقف جنایات اشغالگران، اهانت به مقدسات و پایان دادن به محاصره ظالمانه نوار غزه اقدامی جدی را صورت دهند. نکته مهم دیگر در زمینه نشست پاریس آنکه این نشست در حالی برگزار شد که صهیونیست‌ها همچنان به سلطه‌گری خود ادامه می‌دهند، چنانکه نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی مضحک و بی‌پایه و اساس مدعی شد: «قدس همچنان پایتخت یکپارچه اسرائیلی‌ها خواهد بود و تا ابد هم بدین شکل باقی خواهد ماند!» خبر دیگر آنکه رژیم صهیونیستی از آغاز سال 2016 حدود ششصد خانه فلسطینی را ویران کرده است. صهیونیست‌ها در ادامه سرکوب انتفاضه مردم فلسطین در کرانه باختری و شهر قدس، طی ماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ فلسطینی را بازداشت کردند. نکته قابل توجه دیگر آنکه همزمان با نشست پاریس آمریکایی‌ها در جدیدترین گزارش خود درباره تروریسم اقدامی قابل‌تأمل صورت داده‌اند و آن قرار دادن نام جبهه مقاومت در فهرست تروریسم و حامیان آن است. بر این اساس آنها جمهوری اسلامی ایران را در صدر حامیان تروریسم قرار داده و گروه‌های مقاومت عراق، لبنان و گروه‌های فلسطینی همچون حماس را نیز تروریست نامیده‌اند.
اکنون این سؤال مطرح می‌شود که نشست پاریس با چه هدفی برگزار شد و آیا واقعاً می‌تواند به صلح ادعایی دست یابد یا خیر؟ با توجه به روند تحولات فلسطین و نیز آنچه در عرصه منطقه‌ای روی می‌دهد می‌توان گفت نشست پاریس صرفاً نام فلسطین را یدک کشیده؛ چرا که تنها مسئله‌ای که در آن مطرح نشده حقوق ملت فلسطین بوده است. در طول چند دهه اخیر روند سازش جز نابودی فلسطین نتیجه‌ای نداشته است، حال آنکه کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به مذاکره نشسته‌اند که به هیچ اصولی پایبند نبوده و صرفاً به دنبال نابودی فلسطین و کل منطقه است. میزبان نشست، کشورهایی همچون فرانسه و آمریکا هستند که در سوگند خود حمایت کامل از رژیم صهیونیستی را دارند. در همین حال کشورهای عربی در این نشست حضور دارند که از یک سو روابط با رژیم صهیونیستی را افتخار خود می‌دانند و از سوی دیگر رفتارهایی همسو با خواست صهیونیست‌ها در منطقه انجام می‌دهند که رفتارهای سعودی در یمن و سوریه نمودی از آن است. با توجه به این وضعیت می‌توان گفت که نشست پاریس هر چند با نام حل مسئله فلسطین برگزار شده، اما در اصل محور آن را نابودی فلسطین تشکیل داده است. اگر واقعاً کشورهای عربی به دنبال حمایت از فلسطین هستند از یک سو باید به حمایت‌های تسلیحاتی از گروه‌های مقاومت فلسطین بپردازند و از سوی دیگر در کنار مقاومت منطقه با تروریسم غربی ـ صهیونیستی مبارزه کنند که عدم رویکرد کشورهای عربی به این مؤلفه‌ها خود سندی بر دروغین بودن ادعاهای مطرح شده در نشست پاریس مبنی بر حمایت از فلسطین است که صرفاً برای تبلیغ چهره‌ای صلح‌طلب از فرانسه، آمریکا و کشورهای عربی برگزار شد و هیچ دستاورد مثبتی برای فلسطین به همراه نداشت. 

در ماه مبارک رمضان، خداوند، میزبان و روزه‌دار، مهمان اوست و در اینکه خداوند بهترین میزبان است، تردیدی نیست. شکی نیست که جنس پذیرایی خداوند از روزه‌دار، با پذیرایی بندگان از یکدیگر متفاوت است. آنجا که گرسنگی، سرچشمه برکات جسمانی و روحانی است و سلامت جسم و روح روزه‌دار را تضمین می‌کند. ماه مبارک رمضان، بهترین فرصت برای آزادی و رهایی است. آنکه در اسارت خواسته‌های نفس و زیاده‌خواهی‌های آن به سر می‌برد، آزاد نیست. ماه رمضان، ماه آزاد‌پروری است؛ زیرا بیشترین تأثیر را در رهایی انسان از دام هواهای نفس دارد.
البته آزاد شدن از دشمن بیرونی، چندان مهم نیست. آنچه مهم است، آزاد شدن از دشمن درونی است. راه تشخیص اینکه شخص، بنده است یا آزاد نیز این است که اگر به ‌دلخواه خود عمل می‌کنیم، معلوم می‌شود در قفس هوای نفس و آز و طمع زندانی هستیم و اگر به خواسته خدای سبحان عمل کنیم، آزاد هستیم. از برجسته‌ترین وظایف در ماه مبارک رمضان، آزاد شدن و رهیدن است. راه آزادی نیز استغفار و طلب آمرزش است. کسانی که گرفتار اسارت نفس هستند، هم به ماندن در دنیا ‌میل دارند و هم از رها شدن می‌ترسند. اسلام این دو اصل را محکوم و دو اصل دیگر را جانشین آن کرده است: یکی اینکه به طبیعت دل نبندید و دیگر آنکه از ماورای طبیعت نترسید و ماه مبارک رمضان، یکی از بهترین فرصت‌هاست که اصل آزادی تحقق یابد و انسان روزه‌دار به مقام والای آزادگی و در جمع آزادگان راه یابد.

ماه رمضان؛ بهار با قرآن
قرآن، روح ماه رمضان است که در کالبد آن دمیده شد و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است که بدون این قلب و ضربان آن، جوهره حقیقت در رگ‌های حیات معنوی روزه‌داران به جریان نمی‌افتد. قرآن بهار دل‌ها و ماه رمضان، بهار قرآن است. چنانکه امام باقر(ع) می‌فرمایند: «لِکلِّ شی‌ءٍ رَبیعٌ و رَبیعُ‌القُرآنِ شَهرُ رَمَضان»؛ برای هر چیز بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است.
امیر مؤمنان علی(ع) در شأن قرآن می‌فرمایند: «وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَاِنَّهُ رَبیعُ‌الْقُلوبِ»؛ در قرآن بیندیشید که بهار قلب‌هاست.
و نیز باید توجه داشت که مطابق فرموده امام صادق(ع): «وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضان لَیلَهُ‌الْقَدْرِ»؛ شب قدر، قلب ماه رمضان است. از این ‌رو باید گفت که بخش اعظم برکات ماه رمضان، درباره قرآن است. در این ماه باید بذر دستورهای نورانی قرآن را در مزرعه دل‌ها بکاریم تا رشد و نمو کند و سرانجام میوه قرآن را در این ماه برای غذای روح برگیریم و قوّت قلب‌مان را در پرتو برکات قرآنی این ماه بیمه نماییم که چنین بهره‌برداری جز از راه اُنس حقیقی با قرآن به دست نخواهد آمد.

اُنس با قرآن
امیر مؤمنان علی(ع) فرمود: کسی که با تلاوت قرآن، اُنس و الفت گرفت، از جدایی دیگران به وحشت نمی‌افتد.
اُنس در اصل به معنای خو گرفتن و همدم شدن است، مانند اُنس کودک شیرخوار به سینه مادر. گاهی اُنس آن ‌چنان شدید و سرشار است که بیشتر از اُنس کودک شیرخوار به سینه مادرش است، چنانکه امیر مؤمنان علی(ع) در برابر منافقان کوردلی که او را به مرگ تهدید می‌کردند، می‌فرمایند: سوگند به خدا علاقه فرزند ابوطالب به مرگ (شهادت) از علاقه کودک شیرخوار به پستان مادرش بیشتر است. عارف حقیقی کسی است که با خدا و کلام او چنین انس و الفتی داشته باشد، که امیر مؤمنان علی(ع) در توضیح آیه «یا اَیُّها الاِنْسانُ ما غَرَّک بِرَبِّک الکَریم»؛ ای انسان چه چیز تو را به پروردگارت مغرور ساخته است، می‌فرمایند: «وَکنْ للّهِ مُطیعاً وَ بِذِکرِهِ آنِساً»؛ مطیع خداوند باش و به یاد خدا انس بگیر.
بنا بر این مفهوم انس حقیقی، همان همدم شدنِ آمیخته با عشق و علاقه گرم و ناگسستنی است که ارتباط و پیوند انسان را به آنچه مورد انس اوست. محکم و متّصل می‌کند. چنین انسی با خدا و کلام خدا از ویژگی‌های اولیای خدا و هر مؤمن عارف و وارسته است. چنانکه امیر مؤمنان علی (ع) در مقام دعا می‌گویند: «اَللّهُمَّ اِنِّک آنَسُ الآنِسِینَ لاَوْلِیائک ... اِنْ اَوْحَشَتْهُمُ الْغُرْبَهُ آنَسَهُمْ ذِکرُک»؛ خدایا! تو برای اولیا و دوستان خاصت، مأنوس‌ترین مونس‌ها هستی... اگر غربت آنها را به وحشت اندازد، یاد تو مونس تنهایی آنهاست.

ماه رمضان تجلّی‌گاه قرآن
پیامبر(ص) در فرازی از خطبه شعبانیه می‌فرمایند: «قرآن، روح ماه رمضان است که در کالبد آن دمیده شده و ارزش و عظمت آن را چند برابر کرده است. قرآن، قلب ماه رمضان است که بدون این قلب و ضربان آن، جوهره حقیقت در رگ‌های حیات معنوی روزه‌داران به جریان نمی‌افتد.»
ایشان همچنین می‌فرمایند: «ماه رمضان ماهی است که شما در آن به مهمانی خداوند دعوت‌ شده‌اید... کسی از شما که یک آیه قرآن را در این ماه بخواند، پاداشش معادل ختم قرآن در ماه‌های دیگر است.»
در دعاهای هر روزه ماه رمضان نیز که از رسول خدا(ص) نقل‌ شده، سخن از قرآن و انس با آن، به‌‌منزله کتاب ارشاد و هدایت بسیار به میان آمده است. در فرازی از دعای روز دوم می‌خوانیم: «اَللّهُمَّ وَفِّقْنی فِیهِ لِقَرائَهِ آیاتِک»؛ خدایا مرا در این روز برای قرائت آیات قرآن، موفق کن.»  واژه تلاوت در اصل از «تِلْو و تالی» است که به معنای دنباله‌روی و پیروی تنگاتنگ و بدون هرگونه درنگ و فاصله است. روشن است که چنین توفیقی جز در پرتو انس حقیقی با قرآن به دست نمی‌آید.

قرائت قرآن
قرائت به معنای خواندن است و لفظ «قرآن» نیز از آن مشتق شده است. باید دانست که قرائت با مطالعه تفاوت دارد. در مطالعه تنها وجود ذهنی مکتوب حاصل می‌شود؛ ولی در قرائت افزون بر وجود ذهنی، وجود لفظی مکتوب نیز ملحوظ است و باید متن موردنظر از طریق مخارج حروف و دهان و زبان ادا شود. درباره قرآن، قرائت ادای حروف و کلمات از مخارج آن و به وسیله زبان و دهان موضوعیت دارد. قرائت قرآن امری ممدوح و مطلوب است و قرآن خود به آن دستور داده است. طبق این دستور هر مقدار که برای انسان میسور شود و فراهم باشد، باید قرآن قرائت کند: «فَاقْرَءُوا مَا تَیسَّرَ مِنَ الْقُرْآَنِ».
این آیه شریفه درباره پیامبر و یاران او است که ساعت‌های بسیاری از شب را بیدار می‌ماندند و به خواندن نماز و قرائت قرآن می‌پرداختند. در این آیه خداوند آنها را از این امر معاف می‌دارد و از آنها می‌خواهد که به ‌اندازه توان خود قرآن بخوانند. اکنون باید دید که اندازه میسور چقدر است؟ صاحب «مجمع‌البیان»، اقوال مختلفی در این‌‌باره نقل می‌کند؛ بعضی‌ها آن را پنجاه آیه و بعضی‌ها صد آیه و بعضی دویست آیه و بعضی‌ها ثلث قرآن دانسته‌اند و در روایتی از امام صادق(ع) چنین آمده است: «الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَی خَلْقِهِ فَقَدْ ینْبَغِی لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ أَنْ ینْظُرَ فِی عَهْدِهِ وَ أَنْ یقْرَأَ مِنْهُ فِی کلِّ یوْمٍ خَمْسِینَ آیهً». قرآن عهد و فرمان خداوند بر خلق او است پس بر هر فرد مسلمانی شایسته است؛ که در عهد خداوند نگاه کند و روزی پنجاه آیه بخواند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه)، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ راه «امامِ انقلابیِ ملت» به مثابه تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخصه مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند.

پنج شاخصه انقلابی بودن
رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخصه اولِ انقلابی‌گری، یعنی «پایبندی به ارزش‌ها و اصول مبنایی» افزودند: «اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی»، اصلی‌ترین نکته‌ این شاخصه است. ایشان خاطرنشان فرمودند: اسلام آمریکایی دو شاخه‌ «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» دارد که استکبار از هر دو شاخه حمایت می‌کند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، «اعتقاد عمیق به محور بودن مردم» را از دیگر مبانی انقلاب خواندند و تأکید کردند: در نظام اسلامی، «رأی و خواست و اهداف و منافع مردم» اصل است و اعتقاد واقعی به این حقایق، از ضروریات انقلابی‌گری است. رهبر معظم  انقلاب «پیشرفت، تحول و تکامل» را از دیگر ارزش‌های اساسی انقلاب برشمردند و افزودند: فرد انقلابی به این ارزش نیز اعتقاد دارد و هر روز در پی تحول و بهتر شدن اوضاع است. «حمایت از محرومان و اقشار ضعیف» و «حمایت از مظلومان جهان» ارزش دیگری بود که معظم‌له در تبیین اولین شاخصه انقلابی‌گری به آن اشاره کردند. ایشان افزودند: اگر این پایبندی و به تعبیر قرآن «استقامت» وجود داشت، حرکت مسئولان و نظام در تندباد حوادث نیز، مستقیم و مستحکم خواهد بود، وگرنه به «عمل‌گرایی افراطی» دچار می‌شویم و با هر حادثه‌ای، مسیر و جهت حرکت عوض می‌شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین شاخصه دوم انقلابی‌گری، یعنی «همت بلند برای پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها» تأکید کردند: در هیچ وضعی نباید از پیگیری اهداف بزرگ انقلاب و مردم منصرف شد، یا به وضع موجود رضایت داد. ایشان، «تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی» را نقطه‌ مقابل این شاخصه دانستند و فرمودند: راه پیشرفت، تمام‌نشدنی است و باید با انقلابی‌گری، مدام در این مسیر حرکت کرد.
شاخصه سوم انقلابی‌گری، «پایبندی به استقلال» است که رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خود در اجتماع عظیم مردم در بیست‌و‌هفتمین سالگرد رحلت امام(ره) آن را در سه بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبیین کردند. ایشان بیان داشتند: معنای حقیقی استقلال سیاسی این است که فریب شیوه‌های مختلف دشمن را نخوریم و در هر موقعیتی، مراقب استقلال داخلی، منطقه‌ای و جهانی باشیم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در اشاراتی به شیوه‌ها و حیله‌گری‌های دشمنان، به‌ویژه آمریکا خاطرنشان کردند: آنها همیشه با تهدید جلو نمی‌آیند، گاه با لبخند و حتی تملّق حرف می‌زنند، مثلاً نامه می‌نویسند که بیایید مشکلات جهانی را با مشارکت هم حل کنیم؛ اما در باطن قضیه دنبال اهداف دیگری است. رهبر معظم انقلاب افزودند: دعوت دشمن برای همکاری در حلّ مسائل جهانی، یعنی دعوت به کمک و ایفای نقش در «بازی و میدانی که او برای حلّ مسائل مورد نظرش ترسیم و تعیین کرده است.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین دومین شاخه از شاخصه استقلال، بر اهمیت بی‌بدیل «استقلال فرهنگی» تأکید و خاطرنشان کردند: انقلابی‌گری، یعنی «انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی» و «پرهیز جدی از تقلید از غرب و بیگانگان.»

استقلال اقتصادی
«استقلال اقتصادی» به‌معنای هضم نشدن در هاضمه‌ اقتصاد جامعه جهانی، نکته‌ مهم دیگری بود که رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخصه سوم انقلابی‌گری بیان کردند. ایشان، اقتصاد مقاومتی را تنها راه تحقق استقلال اقتصادی اعلام کردند. 
رهبر معظم انقلاب سپس شاخصه چهارم انقلابی‌گری، یعنی «حساسیت در مقابل دشمن» تبیین کردند. ایشان فرمودند: همچون جبهه جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرد، اهداف او را شناخت و با حساسیت لازم در مقابل زهر احتمالی فعالیت‌های دشمن، پادزهر آماده کرد. 
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که با چشم بستن بر دشمنی‌های آشکار و مکرر آمریکا، سخن گفتن از دشمن را «توهم توطئه» می‌نامند، افزودند: انکار دشمنی‌های عمیق، مستمر و واضح آمریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران، توطئه‌ای است برای کاهش حساسیت‌ها در مقابل شیطان بزرگ. رهبر معظم انقلاب خصومت آمریکا با انقلاب را ذاتی خواندند و گفتند: نظام و نظام اسلامی نمی‌تواند در نسبت به جنایات آمریکا بی‌اعتنا باشد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین در تبیین آخرین شاخصه انقلابی‌گری، یعنی «تقوای دینی و سیاسی» فرمودند: تقوای دینی یعنی تلاش و مراقبت برای تحقق همه اهدافی که اسلام برای جامعه تعیین و مطالبه کرده است. ایشان خاطرنشان کردند: در این زمینه نباید به محاسبه‌ صرفاً عقلانی تکیه کرد؛ زیرا پیگیری این اهداف، تکلیف دینی است و هر کس اسلام را از حوزه‌های اجتماعی و سیاسی جدا کند، دین مبین خدا را نشناخته است. رهبر معظم انقلاب افزودند: اگر تقوای دینی حاصل شد، تقوای سیاسی نیز حاصل خواهد شد و انسان را از «لغزشگاه‌های سیاسی و مسئولیتی» حفظ خواهد کرد.

انحصاری نبودن انقلابی بودن
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به اینکه انقلابی بودن فقط به دوران مبارزه یا دوران امام(ره) منحصر نیست، خاطرنشان کردند: انقلاب و انقلابی‌گری برای همه‌ دوران‌هاست و انقلاب یک رود جاری است و همه‌ کسانی که بر اساس شاخصه‌های انقلابی‌گری عمل کنند، انقلابی هستند؛ حتی جوانانی که امام(ره) را هم ندیده باشند. رهبر معظم انقلاب همچنین طرز تفکری که انقلابی‌گری را مساوی افراطی بودن می‌خواند و مردم را به «تندرو» و «میانه‌رو» تقسیم می‌کند را سوغات بیگانگان و سخن دشمنان دانستند.

آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس دشمنان ایران و اسلام
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه، هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، دچار خطای بزرگی شده است و سیلی آن را خواهد خورد، انگلیسی‌ها را از دیگر دشمنان واقعاً خبیثِ ملت ایران دانستند و افزودند: انگلیسی‌ها هیچ‌گاه از خباثت علیه ملت ایران دست برنداشته‌اند. رهبر معظم  انقلاب، رژیم منحوس صهیونیستی را از دیگر دشمنان ملت ایران خواندند و تأکید کردند: باید در مقابل دشمنان حساس بود و اگر این حساسیت باشد، «عدم تبعیت» نیز به دنبال خواهد آمد که این همان «جهاد کبیر» است.

فراموش نکردن تجربه‌ حاصل‌شده از مذاکرات هسته‌ای
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات گروه 1+5 و حتی مذاکرات جداگانه با آمریکا در موضوع هسته‌ای افزودند: با تلاش برادران فعال ما، مذاکرات به نقاط مشترکی رسید، اما آمریکا تاکنون در «عمل به تعهدات خود»، بدقولی و بدعهدی کرده‌اند. ایشان افزودند: خیلی‌ها قبل از مذاکرات هسته‌ای نیز این رفتار آمریکا را می‌دانستند و پیش‌بینی می‌کردند؛ اما برخی نمی‌دانستند که حالا باید بدانند که در هر قضیه‌ با آمریکا، بحث و مذاکره کنیم و از اصول و مواضع خود کوتاه هم بیاییم، او کوتاه نمی‌آید و بعد از لبخندها و تبسم‌ها در عمل اهداف خود را دنبال می‌کند. ایشان همچنین تأکید کردند، همه باید مراقب باشیم خطوط مرزی با دشمنان انقلاب و امام و ملت کمرنگ نشود.

اتحاد دولت و ملت
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه انتقاد و مطالبه از دولت بی‌اشکال است و با وحدت منافاتی ندارد؛ اما همان‌گونه که در زمان همه‌ دولت‌ها این توصیه را بیان کرده‌ام، باید مراقب بود نقار و کدورت به وجود نیاید و همه در مقابل تهدیدها و دشمنی‌ها، هم‌دوش و همدل باشند. ایشان با تأکید بر «وحدت قوای سه‌گانه» افزودند: وحدت، منافاتی با عمل به وظایف قانونی قوا ندارد؛ اما نباید با احساسات شخصی یا جناحی، همدلی و همراهی قوا را خدشه‌دار کرد. ایشان نیز در پایان به ملت و مسئولان سفارش کردند به وعده‌ نصرت خدا اعتماد کامل کنید و مطمئن باشند که آینده به کوری چشم دشمنان از آن ملت و جوانان ایران است.