حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه)، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه‌ راه «امامِ انقلابیِ ملت» به مثابه تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخصه مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند.

پنج شاخصه انقلابی بودن
رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخصه اولِ انقلابی‌گری، یعنی «پایبندی به ارزش‌ها و اصول مبنایی» افزودند: «اعتقاد به اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی»، اصلی‌ترین نکته‌ این شاخصه است. ایشان خاطرنشان فرمودند: اسلام آمریکایی دو شاخه‌ «اسلام متحجر» و «اسلام سکولار» دارد که استکبار از هر دو شاخه حمایت می‌کند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، «اعتقاد عمیق به محور بودن مردم» را از دیگر مبانی انقلاب خواندند و تأکید کردند: در نظام اسلامی، «رأی و خواست و اهداف و منافع مردم» اصل است و اعتقاد واقعی به این حقایق، از ضروریات انقلابی‌گری است. رهبر معظم  انقلاب «پیشرفت، تحول و تکامل» را از دیگر ارزش‌های اساسی انقلاب برشمردند و افزودند: فرد انقلابی به این ارزش نیز اعتقاد دارد و هر روز در پی تحول و بهتر شدن اوضاع است. «حمایت از محرومان و اقشار ضعیف» و «حمایت از مظلومان جهان» ارزش دیگری بود که معظم‌له در تبیین اولین شاخصه انقلابی‌گری به آن اشاره کردند. ایشان افزودند: اگر این پایبندی و به تعبیر قرآن «استقامت» وجود داشت، حرکت مسئولان و نظام در تندباد حوادث نیز، مستقیم و مستحکم خواهد بود، وگرنه به «عمل‌گرایی افراطی» دچار می‌شویم و با هر حادثه‌ای، مسیر و جهت حرکت عوض می‌شود.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین شاخصه دوم انقلابی‌گری، یعنی «همت بلند برای پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها» تأکید کردند: در هیچ وضعی نباید از پیگیری اهداف بزرگ انقلاب و مردم منصرف شد، یا به وضع موجود رضایت داد. ایشان، «تنبلی، محافظه‌کاری و ناامیدی» را نقطه‌ مقابل این شاخصه دانستند و فرمودند: راه پیشرفت، تمام‌نشدنی است و باید با انقلابی‌گری، مدام در این مسیر حرکت کرد.
شاخصه سوم انقلابی‌گری، «پایبندی به استقلال» است که رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خود در اجتماع عظیم مردم در بیست‌و‌هفتمین سالگرد رحلت امام(ره) آن را در سه بعد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تبیین کردند. ایشان بیان داشتند: معنای حقیقی استقلال سیاسی این است که فریب شیوه‌های مختلف دشمن را نخوریم و در هر موقعیتی، مراقب استقلال داخلی، منطقه‌ای و جهانی باشیم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در اشاراتی به شیوه‌ها و حیله‌گری‌های دشمنان، به‌ویژه آمریکا خاطرنشان کردند: آنها همیشه با تهدید جلو نمی‌آیند، گاه با لبخند و حتی تملّق حرف می‌زنند، مثلاً نامه می‌نویسند که بیایید مشکلات جهانی را با مشارکت هم حل کنیم؛ اما در باطن قضیه دنبال اهداف دیگری است. رهبر معظم انقلاب افزودند: دعوت دشمن برای همکاری در حلّ مسائل جهانی، یعنی دعوت به کمک و ایفای نقش در «بازی و میدانی که او برای حلّ مسائل مورد نظرش ترسیم و تعیین کرده است.»
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در تبیین دومین شاخه از شاخصه استقلال، بر اهمیت بی‌بدیل «استقلال فرهنگی» تأکید و خاطرنشان کردند: انقلابی‌گری، یعنی «انتخاب سبک زندگی ایرانی اسلامی» و «پرهیز جدی از تقلید از غرب و بیگانگان.»

استقلال اقتصادی
«استقلال اقتصادی» به‌معنای هضم نشدن در هاضمه‌ اقتصاد جامعه جهانی، نکته‌ مهم دیگری بود که رهبر معظم انقلاب در تبیین شاخصه سوم انقلابی‌گری بیان کردند. ایشان، اقتصاد مقاومتی را تنها راه تحقق استقلال اقتصادی اعلام کردند. 
رهبر معظم انقلاب سپس شاخصه چهارم انقلابی‌گری، یعنی «حساسیت در مقابل دشمن» تبیین کردند. ایشان فرمودند: همچون جبهه جنگ باید هر حرکت دشمن را رصد و تحلیل کرد، اهداف او را شناخت و با حساسیت لازم در مقابل زهر احتمالی فعالیت‌های دشمن، پادزهر آماده کرد. 
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با انتقاد از کسانی که با چشم بستن بر دشمنی‌های آشکار و مکرر آمریکا، سخن گفتن از دشمن را «توهم توطئه» می‌نامند، افزودند: انکار دشمنی‌های عمیق، مستمر و واضح آمریکا با جمهوری اسلامی و ملت ایران، توطئه‌ای است برای کاهش حساسیت‌ها در مقابل شیطان بزرگ. رهبر معظم انقلاب خصومت آمریکا با انقلاب را ذاتی خواندند و گفتند: نظام و نظام اسلامی نمی‌تواند در نسبت به جنایات آمریکا بی‌اعتنا باشد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین در تبیین آخرین شاخصه انقلابی‌گری، یعنی «تقوای دینی و سیاسی» فرمودند: تقوای دینی یعنی تلاش و مراقبت برای تحقق همه اهدافی که اسلام برای جامعه تعیین و مطالبه کرده است. ایشان خاطرنشان کردند: در این زمینه نباید به محاسبه‌ صرفاً عقلانی تکیه کرد؛ زیرا پیگیری این اهداف، تکلیف دینی است و هر کس اسلام را از حوزه‌های اجتماعی و سیاسی جدا کند، دین مبین خدا را نشناخته است. رهبر معظم انقلاب افزودند: اگر تقوای دینی حاصل شد، تقوای سیاسی نیز حاصل خواهد شد و انسان را از «لغزشگاه‌های سیاسی و مسئولیتی» حفظ خواهد کرد.

انحصاری نبودن انقلابی بودن
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به اینکه انقلابی بودن فقط به دوران مبارزه یا دوران امام(ره) منحصر نیست، خاطرنشان کردند: انقلاب و انقلابی‌گری برای همه‌ دوران‌هاست و انقلاب یک رود جاری است و همه‌ کسانی که بر اساس شاخصه‌های انقلابی‌گری عمل کنند، انقلابی هستند؛ حتی جوانانی که امام(ره) را هم ندیده باشند. رهبر معظم انقلاب همچنین طرز تفکری که انقلابی‌گری را مساوی افراطی بودن می‌خواند و مردم را به «تندرو» و «میانه‌رو» تقسیم می‌کند را سوغات بیگانگان و سخن دشمنان دانستند.

آمریکا، انگلیس و رژیم اشغالگر قدس دشمنان ایران و اسلام
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه، هر فرد و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کند، دچار خطای بزرگی شده است و سیلی آن را خواهد خورد، انگلیسی‌ها را از دیگر دشمنان واقعاً خبیثِ ملت ایران دانستند و افزودند: انگلیسی‌ها هیچ‌گاه از خباثت علیه ملت ایران دست برنداشته‌اند. رهبر معظم  انقلاب، رژیم منحوس صهیونیستی را از دیگر دشمنان ملت ایران خواندند و تأکید کردند: باید در مقابل دشمنان حساس بود و اگر این حساسیت باشد، «عدم تبعیت» نیز به دنبال خواهد آمد که این همان «جهاد کبیر» است.

فراموش نکردن تجربه‌ حاصل‌شده از مذاکرات هسته‌ای
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به مذاکرات گروه 1+5 و حتی مذاکرات جداگانه با آمریکا در موضوع هسته‌ای افزودند: با تلاش برادران فعال ما، مذاکرات به نقاط مشترکی رسید، اما آمریکا تاکنون در «عمل به تعهدات خود»، بدقولی و بدعهدی کرده‌اند. ایشان افزودند: خیلی‌ها قبل از مذاکرات هسته‌ای نیز این رفتار آمریکا را می‌دانستند و پیش‌بینی می‌کردند؛ اما برخی نمی‌دانستند که حالا باید بدانند که در هر قضیه‌ با آمریکا، بحث و مذاکره کنیم و از اصول و مواضع خود کوتاه هم بیاییم، او کوتاه نمی‌آید و بعد از لبخندها و تبسم‌ها در عمل اهداف خود را دنبال می‌کند. ایشان همچنین تأکید کردند، همه باید مراقب باشیم خطوط مرزی با دشمنان انقلاب و امام و ملت کمرنگ نشود.

اتحاد دولت و ملت
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه انتقاد و مطالبه از دولت بی‌اشکال است و با وحدت منافاتی ندارد؛ اما همان‌گونه که در زمان همه‌ دولت‌ها این توصیه را بیان کرده‌ام، باید مراقب بود نقار و کدورت به وجود نیاید و همه در مقابل تهدیدها و دشمنی‌ها، هم‌دوش و همدل باشند. ایشان با تأکید بر «وحدت قوای سه‌گانه» افزودند: وحدت، منافاتی با عمل به وظایف قانونی قوا ندارد؛ اما نباید با احساسات شخصی یا جناحی، همدلی و همراهی قوا را خدشه‌دار کرد. ایشان نیز در پایان به ملت و مسئولان سفارش کردند به وعده‌ نصرت خدا اعتماد کامل کنید و مطمئن باشند که آینده به کوری چشم دشمنان از آن ملت و جوانان ایران است.

حکيم بزرگ انقلاب اسلامي با توصيف امام انقلابي در بيست‌وهفتمين سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) در حالي که تبييني همه‌جانبه از بعد انقلابي‌گري حضرت امام(ره) و الزامات و اقتضائات آن ارائه مي‌کردند، به نکته‌اي اشاره فرمودند که تا حدودي متفاوت به نظر مي‌رسيد. در حالي که در حين سخنراني، بخشي از جمعيت شعارهايي سر داده بودند، معظم‌له جمعيت را به آرامش و توجه به جلوه ديگري از کلام‌شان دعوت کردند که به گفته ايشان در صورت توجه به آن ممکن است «يک‌قدري در بعضي از اين شعارها تجديدنظر بکنيد.»!
توصيه اساسي ایشان اين بود که «اتّحاد دولت و ملت را به هم نزنيد. ممکن است شما از يک دولتي خوشت بيايد، از يک دولت ديگري خوشت نيايد؛ ديگري هم از آن دولت ديگر خوشش نيايد، از اين دولت خوشش بيايد؛ ممکن است، اشکالي هم ندارد. رقابت‌هاي انتخاباتي به جاي خود، اختلاف‌نظرها به جاي خود، حتی انتقاد هم به جاي خود ـ اما دولت و ملت بايد همه در کنار هم باشند.»
رهنمود گفته شده يکي از دغدغه‌هايي است که در سال‌هاي اخير حکيم فرزانه انقلاب اسلامي بارها به انحای مختلف بيان کرده‌اند. ايشان بر اين باورند که نقدها و مخالفت‌ها بايد تا آنجايي ادامه پيدا کند که اتحاد و يکپارچگي جامعه را از بين نبرده و ملت را به دو قطب مخالف و موافق دولت‌ها تبديل نگرداند. در حقیقت، حد یقف نقد و مخالفت، دوقطبي‌سازي جامعه است. از نگاه ايشان انقلابي‌گري مرادف با تندرويي، بي‌مبالاتي،  تخريب، توهين و شعارزدگي نيست، بلکه با رعايت اخلاق، انصاف، تدبير، انديشه و ديدن مصالح و شرايط همراه و عجين است؛ از این رو تخريب دولت نماد انقلابي‌گري نيست!
حقيقت آن است که در ماجراي جنگ نرم دشمن، يکي از اهداف اصلي دشمن فعال‌سازي شکاف‌هاي سياسي و ايجاد دوقطبي‌هاي کاذبي است که تقويت و صورت‌بندي آن مي‌تواند به ايجاد دودستگي و تقابل در جامعه بينجامد. تجربه تلخ فتنه 88 و عمق‌بخشي به اختلافات و رقابت‌هاي انتخاباتي و تبديل آن به محور تقابل در جامعه از سوی فتنه‌گران، حکايت از آن داشت که بي‌توجهي به اين توصيه کليدي رهبري تا چه اندازه مي‌تواند براي کشور و منافع ملي پرهزينه باشد. در آن سال انتظار آن بود که همچون تمامي انتخابات پيش و پس از آن، همه بازيگران عرصه انتخابات به نتايج به دست آمده پايبند بوده و تسليم رأي ملت شوند! اما متأسفانه اصحاب فتنه که بخشي از آن دل در گرو بيگانگان داشتند، آنچنان بر طبل قانون‌گريزي کوفتند که تا ماه‌ها کشور و ملت را مشغول خود کردند و سرمايه‌هاي ملي را به هدر دادند! 
اين دوقطبي الزاماً در بستر انتخابات شکل نمي‌گيرد، بلکه در زمان دولت‌هاي مستقر نيز گاه کار انتقاد به عملکردها که مي‌تواند مبنايي حق يا ناحق داشته باشد، تا به آنجا ادامه مي‌يابد که جامعه را دچار دوقطبي و دودستگي مي‌کند. اين مسير انحرافي همان نگراني است که حکيم فرزانه انقلاب اسلامي را به سخن واداشته است و منتقدان را از افتادن در اين مسير باز مي‌دارد. اين توصيه البته به انتقاد در دولت يازدهم منحصر نيست! بلکه توصيه‌اي است که معظم‌له در زمان استقرار تمامي دولت‌ها در دو دهه اخير به آن تأکيد داشته‌اند. 
براي فهم بهتر اين مسئله بايد به تبعات اين دوقطبي و ايجاد شکاف بين دولت و مردم توجه کرد. ثبات و امنيت و اقتدار يک کشور محصول اتحاد دولت و ملت است. دولت به واقع نماينده اراده ملت است و جز آن اعتباري ندارد؛ از این رو ايجاد شکاف بين دولت و ملت حرکت در مسير مشروعيت‌زدايي و کم‌اعتبار‌سازي دولت مستقر است که از توانايي و اقتدار آن در عرصه‌هاي مختلف داخلي و بين‌المللي خواهد کاست. اين وضعيت دشمن را دچار طمع کرده و بستر را براي سناريوها و برنامه‌هاي آن فراهم مي‌آورد.
در اين ميان دولت نيز وظايفي دارد که بايد به بهترين نحو به آن عمل کند. از جمله اینکه بايد در مسيري حرکت کند که شکاف بين دولت و ملت تقويت نشود! تقويت روحيه سعه‌صدر و مدارا، پاسخگويي به ملت، پذيرش انتقادات صحيح و منصفانه و اصلاح رويه‌هاي غلط، اولويت قرار دادن منافع ملي بر منافع حزبي، توجه به اولويت‌ها و فوريت‌هاي جامعه، تلاش همه‌جانبه براي رفع مشکلات کشور، احترام گذاشتن به مخالفان و پرهيز از توهين به منتقدان، از جمله اقداماتي است که مي‌تواند به ايجاد فضاي مفاهمه و همگرايي ملت و دولت کمک کند.



نکته: دختری هنگام مشاهده مشاجره پدر و مادر انشایش را درباره دریا این‌گونه نوشت: «دو قطره که به هم نزدیک می‌شوند، تشکیل یک قطره بزرگ‌تر می‌دهند؛ اما دو تکه سنگ هیچ‌گاه با هم یکی نمی‌شوند! پس هر چه سخت‌تر باشیم، امکان بزرگ‌ترشدن‌مان نیز کاهش می‌یابد... آب در عین نرمی و لطافت، در مقایسه با سنگ به مراتب سرسخت‌تر و در راه رسیدن به هدف خود لجوج‌تر و مصمم‌تر است. سنگ، پشتِ اولین مانع جدی می‌ایستد؛ اما آب بی‌اعتنا به موانع، راه خود را به سمت دریا ادامه می‌دهد...» پدر وقتی انشای دخترش را خواند، سر به زیر انداخت.
نظر: در اسلام سفارش‌های زیادی درباره روابط خانوادگی بیان شده است؛ اما حسادت‌ها، کینه‌ها و رقابت‌های دنیوی سبب شده است که زیبایی‌های همدیگر را نبینیم و بسیاری از صحنه‌های زندگی را با بدگویی به تصویری سیاه تبدیل ‌کنیم. اولين نهادي که سبب انحراف در حيات فطري کودکان مي‌‌شود، خانواده است. با توجه به اين نکته‌ها درمي‌يابيم، خانواده‌اي که صلاحيت اخلاقي ندارد، بزرگ‌ترين ضرر و زيان را متوجه کودکان معصوم و بي‌گناه مي‌‌کند. پدران و مادران بايد ابتدا متخلّق به اصول اخلاقي گردند و پس از آن صاحب فرزند شوند.