دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي صبح روز شنبه هشتم خردادماه 95 در صحن علني مجموعه بهارستان و با حضور رؤساي قواي مجريه و قضائيه، مسئولان لشکري و کشوري، فرماندهان سپاه و ارتش، جمعي از خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي، شهداي مجلس و شهداي مدافع حرم، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا و معاونان رئيس‌جمهور، جمع ديگري از میهمانان داخلي و خارجي آغاز شد. مجلسيان بلافاصله ترکيب هيئت‌رئيسه خود را شناختند و با انتخاب آقاي علي لاريجاني در سمت رئيس مجلس نشان دادند که با نوعي ثبات در روند قانون‌گذاري  مواجه خواهيم بود.
فارغ از رقابت‌هاي سياسي براي شکل‌گيري هيئت‌رئيسه و چينش کميسيون‌هاي مجلس، انتظار آن است که مجلس خيلي زود از مقدمات، گذشته و وارد ميدان عمل شده و با پذيرش مسئوليت، براي رفع مشکلات کشور و انجام وظايف محوله مبتني بر اولويت‌ها و فوريت‌ها اقدام کند.

اختيارات و وظايف مجلس
طبيعي است که براي آنکه بتوانيم انتظارات‌مان را از هر مجموعه‌ای تعريف کنيم، ابتدا بايد وظايف و اختيارات آن مجموعه را مشخص کنيم. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصل‌هاي 71 تا 99 به تفصيل به اختيارات و وظايف نمايندگان مجلس اشاره کرده است. وضع قوانين در عموم مسائل کشور، بررسي لوايح ارائه شده از سوی قوه مجريه و ارائه طرح‌هاي لازم مطابق اصل 74، تفحص نمايندگان در همه امور کشور، تصويب عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي، همچنين اظهارنظر درباره تمامي مسائل داخلي و خارجي از جمله وظايف مجلس در حوزه قانون‌گذاري است. رأي اعتماد به وزيران و همچنين استيضاح و سؤال از آنها، پيگيري و رسيدگي به شکايت‌ها از تمامي قوا به شرح اصل‌هاي 87 تا 90 از ديگر اختيارات نمايندگان به شمار می‌آید. انتخاب اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان و اعمال نظارت‌هاي قانوني از راه ديوان محاسبات نيز از جمله اختيارات نمايندگان منتخب ملت است.
مبتني‌بر اين اصول مصرح قانون اساسي در نگاه اول از مجلس به مثابه عضوي از نهادهاي مسئول در نظام اسلامي انتظار مي‌رود در چارچوب اصول و قواعدي رفتار کند که نماد عزت و اقتدار ملت باشد و وظايف و شأن مجلس را با تمام توان حفظ کند. لازمه اين کار دست‌کم رعايت موارد زير است:
۱ـ پايبندي به تعهدات تبيين شده در قانون اساسي و سوگند نمايندگي و ارج نهادن به اعتماد مردم با پاسداري از ويژگي‌هاي نمايندگي؛ 
۲ـ حفظ استقلال نمايندگي و اثر نپذيرفتن از تهديد‌ها و تطميع‌ها و «شجاعت» در قول و فعل؛
۳ـ دخالت ندادن حب و بغض‌هاي شخصي، جناحي، گروهي، طایفه‌اي و محلي در قانون‌گذاري، نظارت، اجراي قانون و موضع‌گيري‌ها.

مجلس به مثابه صداي ملت
مهم‌ترين جلوه مجلس آن است که مجلس بايد انعکاس‌دهنده صداي ملت باشد. اين انعکاس، هم در سلوک فردي نمايندگان بايد مشخص شود و هم در مواضع و بيانات و نطق‌هاي‌شان و هم در مصوبات و قانون‌گذاري‌شان. مجلسيان بايد بدانند که وکيل ملتي مؤمن، شجاع، با عزت، صادق و مستقل هستند که تاريخ چهار دهه اخير را با وجود همه دشمني‌ها و مانع‌تراشي‌ها با اراده خود رقم زده‌اند؛ لذا با همه توان بايد براي رفع مشکلات آنان کوشا باشند.
گشودن گره‌ها و مشکلات زندگي مردم در قلمرو قانون‌گذاري و تقدم نداشتن هيچ انگيزه ديگري بر آن، پرهيز از نيازهاي موهوم و ساخته تبليغات بيگانه و پيگيري نيازهاي حقيقي مردم که عدالت اجتماعي و پيشرفت را محقق مي‌سازد مانند اشتغال، مبارزه با فساد مالي، زدودن محروميت از مناطق محروم، خروج از رکود، روان شدن چرخه‌ خدمت‌رساني، گسترش و اعتلاي فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم و تحقيق، مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي مهم‌ترين انتظاراتي است که در صورت تحقق، مجلس را به معناي واقعي در خدمت ملت قرار خواهد داد.

مجلس و تجلي عزت در عرصه جهاني 
يکي ديگر از انتظارات ملت از نمايندگان مجلس موضع‌گيري بهنگام و صريح در برابر زياده‌خواهي‌هاي دشمن است. نمايندگان مجلس ضمن آنکه بايد پشتوانه دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي جمهوري باشند، لازم است به اين نکته نيز توجه داشته باشند که ملاحظات ديپلماتيک براي آنان بسيار کمتر بوده و مواضع انقلابي آنان مي‌تواند به کمک ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ایران در عرصه مذاکرات بين‌المللي بیاید و کار را براي ايشان هموار سازد.
لذا ضمن آنکه انتظار مي‌رود در موضع‌گيري‌ها تدبير و مصلحت کشور لحاظ شود و اقدامي در راستای تضعيف ديپلماسي جمهوري اسلامي ایران صورت نگیرد، از سوي ديگر انتظار آن است که روحيه محافظه‌کاري و انفعال حاکم نشده و مجلس همچنان نماد اراده و عزت و اقتدار ملت باشد.
رویارویی جمهوري اسلامي ایران با استکبار جهاني که امروز به دوران اوج خود رسيده است، شرايط خاص حاکم بر منطقه خاورميانه و افروخته شدن جنگ نيابتي استکبار، حمايت از ملت‌هاي مسلمان و مستضعفان اولويت‌هاي اصلي است که مجلس بايد در قبال آنها با تدبير و شجاعت عمل کند.
داستان برجام نيز که امروز به واسطه بدعهدي‌ها و کارشکني‌هاي آمريکايي‌ها در وضعيتي مبهم قرار گرفته است، فوريتي است که انتظار مي‌رود مجلس نوپا به دقت تمام مسائل آن را دنبال کند و مدافع و وکيل تمام‌عيار حقوق ملت باشد. به نظر مي‌رسد اگر قرار بر ادامه چنين وضعيتي از جانب طرف غربي باشيم، نياز به بازنگري در برجام بيش از پيش احساس شود و در اين ميان مجلس مي‌تواند نقشي کليدي بر عهده بگيرد.

مجلس به مثابه قانونگذار
مهم‌ترين وظيفه مجلس مطابق با قانون اساسي قانون‌گذاري است. هرچند در طول نزدیک به چهار دهه گذشته مجالس مختلف تلاش کرده‌اند قوانيني کارآمد با هدف مرتفع کردن نيازهاي کشور وضع کنند؛ اما همچنان بخش زیادی از مشکلات کشور به دليل ضعف در قانون‌گذاري است. اين فقدان را مي‌توان يکي از عوامل مؤثر در ايجاد فساد در کشور دانست که باید براي آن فکري شود. بخشي از اصول قانون اساسي نيز همچنان عملياتي نشده است که عدم قانون‌گذاري کامل، دقيق و شفاف مجلس در اين باره نيز موجب برخي مناقشات و اختلاف‌نظرها در کشور است.
ملاحظه کليدي در بخش قانون‌گذاری، نگاه ملّي به همه قوانين و برنامه‌هاي مصوب مجلس است که ما را از رويکرد انحرافي تقدم مصالح منطقه‌اي به مصالح ملي مصون مي‌دارد. به واقع، تمايلات منطقه‌اي، قومي و بخشي نيز بايد در پرتو نگاه ملّي فهم شود تا در مجموع منافع ملي تأمين شود. 
محوريت رويکرد کارشناسي در مجلس که حاصل آن تصويب قوانين گره‌گشا، مؤثر، جامع و سنجيده به جاي قوانين کم‌عمق، کم‌عمر، کم‌اثر يا غيرعملي است، نيز از ديگر انتظاراتي است که مجلسيان بايد به آن توجه کنند.
در اين باب توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي به نمايندگان مجلس هشتم هم مي‌تواند سرلوحه کار نمايندگان مجلس دهم باشد. معظم‌له از تعبير «هنر قانون‌نويسي و قانون‌گذاري» ياد کردند و شاخص آن را چنين برشمردند: «کارآمد، روان، شفاف، و روزآمد بودن»، «ماندگاري قانون و نگاه بلندمدت»،  «منافع و نيازهاي مردم»، «پرهيز از نگاه جزئي، بخشي و شخصي»، «پرهيز از نگاه لجاجت‌آميز»، «توجه به اولويت‌ها»،  «پرهيز از تناقض و تکرار»، «بهره‌بردن از خرد جمعي و کار‌شناسي در تدوين قوانين». 

مجلس در عرصه نظارت و تعامل
دومين وظيفه ذاتي مجلس نظارت است؛ رکني مؤثر که همچنان در تعريف جايگاه دقيق آن در کشور دچار ابهامات فراواني هستيم. در اين ميان مسئله رعايت دو مؤلفه مهم«نظارت» و «همکاري صميمانه» در تعامل قوا با يکديگر نکته اصلي است که بايد نقطه بهينه آن شفاف و قانوني تعريف شود. به فرموده حکيم انقلاب اسلامي «مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود، اما هرگز هم نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نياز‌ها و ضرورت‌ها و تنگناهاي آن شمرده شود.» غفلت از وظيفه خطير نظارت بستر را براي رشد فساد و تخلف و قانون‌گريزي باز خواهد کرد و تلاش‌ها در عرصه قانون‌گذاري ابتر خواهد ماند. 
واقعيت آن است که مجلس به عنوان يکي از اضلاع سه ضلعي قوا در نظام اسلامي براي موفقيت و کارآمدي خود و نظام سياسي نيازمند تعاملات همگرايي با ديگر قوا نيز است. اگر دولت در فرآيند پيشرفت کشور به مثابه موتور حرکت باشد، مجلس در اين ميان به مثابه ريل‌گذاري است که جهت حرکت اين قطار را ترسيم کرده و از انحراف به چپ و راست جلوگيري مي‌کند.
بی شک لازمه موفقيت اين دو بخش در تعامل و درک متقابل نهفته است. مجلس در مقام قانون‌گذاري بايد اقتضائات، توانايي‌ها و محدوديت‌هاي دولت را مدنظر قرار دهد تا قانون امکان تحقق عملي بيابد. از آن سو دولت نيز بايد خود را تابع قوانين مجلس بداند. 
البته، نکته اميدبخش در اين زمينه آن است که مجلس دهم از همسويي سياسي بيشتري با دولت يازدهم برخوردار است. اين وضعيت مي‌تواند به هماهنگي و همکاري بيشتر در رفع مشکلات کشور مدد رساند. طبيعي است که پس از اين، اعتراض به عدم همياري و همسويي مجلس نمي‌تواند دليل خوبي براي عدم رفع کمبودها و کاستي‌ها به شمار آيد.  
در مجموع، همکاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش‌هاي ناموجه، اعمال نظارت قانوني، نهادينه ساختن پاسخگویي در ديگر قوا، تفاهم با شوراي نگهبان، پیروی از فرامين و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب اسلامي، اهم انتظاراتي است که مجلس دهم بايد آنها را برآورده سازد. متقابلاًً‌ دولت بايد مجلس قانون‌گذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، ‌يکسره پايبند باشد و از آن تخلف نکند.

فوريت‌هاي مجلس دهم
پيام رهبر حکيم انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم که در صحن علني مجلس قرائت شد نيز به طور ويژه دو فوريت را براي مجلسيان تعيين کرده است. معظم‌له با تأکيد بر آنکه شناخت اولويت‌هاي کشور از مهم‌ترين وظايف نمايندگان است، از دو اولويت فوري کشور چنين ياد کردند: «تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعي آن و نيز تلاش مجدّانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي، دو اولويت فوري کنوني است.»
اين دو موضوع فوريت‌هايي است که مدت‌هاست رهبر فرزانه انقلاب اسلامي رصد کرده‌اند و در فرصت‌هاي مختلف به مسئولان ذي‌ربط گوشزد شده است. مجلس دهم نيز که در آغاز راه است بايد با تمام توان و انرژي خيلي زود سوار بر کار شده و وظيفه خطير برشمرده را پيگيري کند.

الف. فوريت فرهنگ
 ياد کردن از فرهنگ به عنوان يکي از دو فوريت مجلس دهم و به کارگيري تعبير «تلاش مجدانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي» حکايت از دغدغه‌هايي دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامي مدت‌هاست پس از رصد وضعيت کشور به آن توجه دارند. معظم‌له در طول سال‌هاي اخير از حرکت در مسير ساختن تمدن اسلامي به‌مثابه دکترين اصلي نظام اسلامي ياد کرده‌اند و در ادامه با تأکيد بر موضوع سبک زندگي اسلامي ـ ايراني، بر ضرورت طرح‌ريزي شاخصه‌هاي سبک زندگي تأکيد ورزيده‌اند. 
بی‌شک تعبير «جهاد کبير» که اين روزها مورد تأکيد ايشان قرار دارد نيز بيش از هر عرصه ديگری در عرصه باورها و فرهنگ قرار مي‌گيرد. ريشه‌هاي نفوذ را نيز بايد در ضعف‌هاي فرهنگي جست‌وجو کرد. جامعه‌‌اي که با هويتي مستقل و نفوذناپذير وارد ميدان‌هاي مختلفي سياسي ـ اقتصادي شود، به یقین پيروز و سربلند بيرون خواهد آمد. اين نيروي مقوّم همان نیرویی است که در عرصه جنگ نرم دشمن به مهم‌ترين رکن تهاجم بدل شده است. به واقع، وظيفه مصون‌سازي جامعه در برابر نفوذ ترديد در قلب‌ها و ذهن‌های متوليان فرهنگي با محوريت قرار دادن سلاح روشنگري و تبيين مي‌تواند پيروزي نبردی بزرگ باشد.
در اين ميان، ضعف‌هاي قانوني بسياري وجود دارد که مجلس با اولويت دادن به موضوع فرهنگ بايد براي آن چاره‌سازي کند. در حقیقت مجلس بايد با وضع قانون به  مهم‌ترين پشتوانه متوليان اصلي فرهنگ  بدل شود.

ب. فوریت اقتصاد
با نهایی شدن ترکیب نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی و شکل‌گیری ساختار آن، نمایندگان مجلس در حوزه اقتصاد وظایف و رسالت‌های بسیار خطیری در این دوره نمایندگی دارند. از آنجا که دولت یازدهم، از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های پولی انقباضی را در دستور کار قرار داد و توامان با کاهش درآمدهای نفتی، یکی از شدیدترین و طولانی‌ترین رکودهای اقتصادی در تاریخ ایران را رقم زد. گزارش‌های رسمی نهادهایی همچون بانک مرکزی نیز حاکی از استمرار شرایط رکودی در کشور است و اجرای سیاست‌های بسته خروج از رکود نیز تأثیر چندانی بر رونق اقتصادی نداشته است. بر این اساس تمام فعالیت‌های مجلس دهم باید در مسیری باشد که بتواند اقتصاد را از رکود خارج و رونق پایدار را ایجاد کند. این وظیفه اصلی و اولویت‌دار مجلس است که این مأموریت را با همراهی و هماهنگی دولت انجام دهد. علاوه بر این باید هماهنگی میان سه قوه و تمام نهادها به حداکثر برسد تا برنامه‌های مرتبط با خروج از رکود با سرعت و دقت بیشتری اجرایی شود. با توجه به اینکه دولت بخش عمده‌ای از مسیر مهار تورم را طی کرده، در این مدت باید بر روی مقابله با رکود و ایجاد رونق اقتصادی تمرکز کند. در این بخش اولویت اصلی باید تولید و افزایش اشتغال باشد که لازمه رسیدن به آنها حفظ ثبات اقتصادی است که از طریق بهبود فضای کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن می‌شود. مضافاً چون 30 درصد قوانین مصوب مجلس نهم در بخش اقتصادی بوده به همین دلیل در موضوع قوانین، فقط باید برخی از قوانین معارض با اقتصاد مقاومتی را با فوریت اصلاح کنند و در سایر حوزه‌ها هیچ مشکل قانونی نداریم، مشکل از اقدام و عمل است که لازم است ورود نمایندگان مجلس، به ویژه در بعد نظارتی بیشتر شود. متأسفانه در فرایند چند سال گذشته کارآمدی و کارکرد دولت در حوزه اقتصاد، معمولاً در عدد و رقم خلاصه می‌شود و ما گشایشی در زندگی روزمره مردم نمی‌بینیم. مجلس دهم باید با پیگیری و مطالبه ۱۰ راهکار رهبر معظم انقلاب در بیانات آغاز سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی در حوزه اقدام و عمل از رئیس‌جمهور بخواهد که به ریل اصلی حل مشکلات اقتصادی برگردد و روی فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور متمرکز شود این روزها عملکرد اقتصادی دولت به نوعی جزء سؤالات محافل و رسانه‌های گوناگون است و وعده‌های اعلامی دولت، به ویژه 150  وعده اقتصادی که در زمان تبلیغات انتخاباتی  مطرح کرده بود، شدیداً در افکار عمومی زیر سؤال است. مجلس دهم بدون ملاحظات سیاسی و جریانی با هر ترکیبی باید به دولت کمک کند تا از زیر بار وضعیت سنگین رکود خارج شود. در یک جمله مجدداً تأکید می شود نمایندگان باید با در نظر گرفتن مطالبات رهبری در بخش اقتصادی، به ویژه اقتصاد مقاومتی، قانون‌ اساسی و برنامه‌ توسعه به دنبال مطالبات مردم و سامان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور باشند. هر نماینده باید احساس کند مطابق سوگندی که می‌خورد، نماینده کل ملت ایران است و در برابر ملت باید پاسخگو باشد. صاحب نظران اقتصادی معتقدند مجلس دهم و نحوه فعالیت‌های آن نقش مهمی در چگونگی و سرعت رشد و شکوفایی اقتصاد ایران دارد؛ چراکه هم‌اکنون اقتصاد ایران با رکود سنگین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و از آن سو در حال اجرای برجام هستیم، پس در مرحله حساسی قرار داریم که عبور از این مرحله به مشارکت و همراهی سه‌قوا نیازمند است. بر همین اساس از نگاه تمام کارشناسان همراهی و هماهنگی با دولت یکی از الزامات مجلس آینده ذکر می‌شود و در این راستا اولویت دادن به منافع ملی باید در دستور کار دولتی‌ها و مجلسی‌ها باشد تا با تصمیم‌گیری صحیح و صرف کمترین هزینه از مرحله حساس و ویژه که گذار سختی است با آرامش عبور کنیم.

با وجود تنش سیاسی در عراق، درگیری‌های خیابانی و تعطیلی پارلمان در هفته‌های اخیر، دولت عراق این بار در عرصه میدانی وارد کارزار فلوجه شد؛ اگرچه در سال‌های گذشته عملیات‌هایی برای آزادسازی این شهر صورت گرفت، اما به دلیل کارشکنی بعضی عناصر داخلی، این عملیات‌ها به موفقیت نرسید. در این نوشتار به اهمیت این شهر و نکاتی پیرامون آن پرداخته می‌شود:
  موقعیت ژئوپلیتیکی استان الانبار و شهر فلوجه
 استان الانبار به چند دلیل از اهمیت بسیاری در عراق برخوردار است: الف- بزرگ‌ترین استان این کشور؛ ب- داشتن بیشترین قبایل در عراق؛ ج- قرار گرفتن آن در مسیر مواصلاتی به سوریه، اردن و دسترسی به عربستان؛ د- وابستگی بعضی از سران عشایر این استان به حزب بعث و همراهی نکردن با دولت؛ ه- قرار گرفتن سد حدیثه، دومین سد مهم عراق و منطقه ناظم‌الثرثار و پادگان در آن، که بعد از مقر ارتش در منطقه پل ژاپنی بیجی، دومین مقر مهم نظامی ارتش عراق به شمار می‌آید. فلوجه نیز دومین شهر مهم الانبار پس از الرمادی است که به دلیل نزدیکی به بغداد (45 کیلومتر)‌ و مهم‌ترین شهرها‌ی مقدس شیعیان (‌کربلا و نجف) و اینکه دروازه ورودی به مناطق غربی الانبار است، اهمیت بسیاری دارد. لذا در صورت تصرف فلوجه راه برای آزادسازی سایر مناطق الانبار هموار شده و می‌توان اذعان کرد که در صورت آزادسازی الانبار دسترسی داعش به کشور سوریه نیز با محدودیت صورت گرفته و پس از سقوط تل ابیض در سوریه و از دست دادن مهم‌ترین کریدور داعش به ترکیه به منظور انتقال نفت و همچنین اسلحه، این دومین منطقه مهمی است که داعش در طول یک ماه گذشته از دست خواهد داد و تا حدودی ارتباط داعش با سوریه قطع می‌شود. 
گفتنی است، درباره عملیات آزادسازی این شهر مهم می‌توان به دو نکته اشاره کرد؛
1- اعتماد نکردن به آمریکا: بسیاری از تحلیلگران معتقدند، هدف آمریکا در عدم مبارزه با داعش و به شکست کشاندن آزادسازی فلوجه در سال‌های گذشته، نخست بازیابی روحیه از دست رفته این گروه تروریستی پس از شکست‌های‌شان در تکریت و استان صلاح‌الدین است، به گونه‌ای که البغدادی پس از اشغال الرمادی و فلوجه هدف بعدی این گروه تروریستی را اشغال بغداد و حمله به کربلا و نجف اعلام کرد. مسئله دوم، توجیه حضور آمریکا در عراق به بهانه مبارزه با داعش است. بنابراین دولت عراق باید برای آزادسازی مناطق مهم این کشور به خود متکی باشد و فریب حربه‌های آمریکا را نخورد؛ چون در هر صورت آنچه برای آمریکا مهم است، تأمین منافع آمریکا است و این کشور به هیچ وجه نمی‌خواهد که داعش ضعیف شده در عراق وجود داشته باشد، چون در این صورت بهانه‌ای برای حضور آمریکا در عراق وجود نخواهد داشت.
2- شرکت گروه‌های مختلف عراقی: در عملیات مزبور افزون بر ارتش و نیروهای مردمی، بسیاری از قبایل عراق نیز حضور دارند که می‌توان آن را نشانه عدم سهم‌خواهی آنان و روشن شدن این امر دانست که داعش نمی‌تواند نماینده آنها برای رسیدن به منافع‌شان باشد، همان‌طور که داعش پس از اشغال مناطق مهم الانبار بسیاری از سران عشایر و همچنین مردم این مناطق را قتل عام کرد. از طرفی، تجربه آزادسازی مناطق مختلف عراق به خوبی نشان داده است که تنها عامل علاج داعش، حضور نیروهای مردمی است و با توجه به بافت قبیله‌ای استان الانبار حضور سران عشایر سبب همراهی و همکاری بیشتری از سوی مردم می‌شود.
نتیجه
عملیات‌های سابق دولت عراق (‌‌همچون آزادسازی تکریت و آمرلی) به خوبی نشان داد که با اتکا به توان و نیروهای این کشور و اعتماد نکردن به آمریکا می‌توان داعش را شکست داد و جنگ تبلیغاتی آمریکا و نشان دادن شکست‌ناپذیری داعش فقط برای تأمین منافع خود است و آمریکا به هیچ وجه نمی‌خواهد که ارتش و دولت عراق به خود متکی باشند. همچنین، آمریکا از قدرت گرفتن نیروهای مردمی و همکاری‌شان با ارتش این کشور هراس دارد و علت آن را نیز وابسته نبودن ارتش عراق به کمک‌های آمریکا می‌داند. بنابراین در صورت موفقیت، این عملیات می‌تواند الگویی برای آزادسازی سایر مناطق تحت اشغال داعش، چون موصل و زوال هرچه بیشتر آن در عراق باشد.

چهارمین و آخرین مرحله انتخابات شوراهای شهر لبنان هفته گذشته در استان‌های شمالی این کشور برگزار شد و در طرابلس معروف به پایتخت شمال، کارزار انتخاباتی بین هم‌پیمانان آل‌سعود یک بازنده اصلی داشت و آن سعد الحریری بود. انتخابات شوراهای شهر لبنان در چهار مرحله و در چهار هفته متوالی به ترتیب در استان‌های « بیروت و شرقی (بقاع)»، «جبل لبنان»، «استان‌های جنوبی» و «استان‌های شمالی و عکار» برگزار شد. بر اساس قانون انتخابات شوراهای شهر و شهرداری‌ها در لبنان، مدت عضویت در شوراهای شهر شش سال است. سعد الحریری، رئیس حزب جریان المستقبل که پس از کسب پیروزی‌های ضعیف در بیروت و صیدا (پایتخت جنوب) همچون فاتح در ستاد مرکزی حزب خود حاضر شده بود، این بار شکست سختی خورد. در انتخابات شوراهای شهر لبنان در مناطقی که ائتلاف حزب‌الله و جنبش امل حضور داشت و مقاومت حرف اول و آخر را می‌زد، به ویژه در استان‌های شرقی (منطقه بقاع) و جنوب لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت شاهد رشد نسبی رأی‌دهندگان بودیم؛ اما در مناطقی که هم‌پیمانان آل‌سعود و مخالفان محور مقاومت حضور داشتند، مانند بیروت، صیدا و بیشتر شهرهای شمالی از جمله طرابلس و عکار میانگین شرکت‌کنندگان واجد شرایط، به ویژه در بیروت کاهش یافت. در بیروت حدود 20 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند و حدود هشت درصد به هم‌پیمانان آل‌سعود رأی دادند و در استان‌های شمالی و عکار در مقایسه با سال 2010 که تعداد شرکت‌کنندگان 50 درصد بود، در انتخابات 2016 به 45 درصد رسید و با کاهش پنج درصدی مواجه شد.
انتخابات در شمال لبنان تأکیدی است بر اینکه پایگاه جریان المستقبل در میان اهل سنت لبنان بسیار ضعیف شده است، به ویژه اینکه نتیجه نبرد انتخابات در طرابلس را با وجود ائتلاف با برخی طرف‌های قدرتمند و ریشه‌دار در پایتخت شمال به اشرف ریفی، وزیر مستعفی دادگستری واگذار کرد. حزب جریان المستقبل تنها در طرابلس شکست نخورد؛ بلکه در شهرها و شهرک‌های مهم دیگر شمال لبنان مانند ضنیه هم متحمل شکست شد. سعد الحریری که درصدد بود خود و دیگران را قانع کند، رهبری برای بیروت تا شمال لبنان است، اکنون با نگاه به نتیجه انتخابات طرابلس و خرد شدن جریان المستقبل، دیگر نباید مرتکب اشتباه ارزیابی از جایگاه خود شود.
پیام مهم پیروزی حزب‌الله در انتخابات اخیر این بود که با وجود هجمه بی‌سابقه مرتجعان عرب علیه این گروه لبنانی، مردم لبنان همچنان به حزب‌الله اعتماد دارند. تلاش عربستان برای تروریستی معرفی کردن حزب‌الله و سلب اعتماد مردم لبنان از این جنبش، نتیجه عکس داد؛ چراکه حزب‌الله در عمل نشان داده است تنها نیرویی است که می‌تواند امنیت لبنان را تضمین کند. این مسئله سبب اعتماد مردم این کشور به حزب‌الله شد. تحلیلگران لبنانی درباره پیروزی چشمگیر فهرست انتخاباتی حزب‌الله معتقدند، حزب‌الله با مشارکت در انتخابات تأکید کرد که مشغول بودنش به جبهه سوریه و زیر نظر گرفتن خطر رژیم صهیونیستی در مرزهای جنوبی لبنان مانع اهتمام این جنبش به تحکیم جبهه داخلی و تشکیل شوراهای شهر همگام با نیازهای جامعه و مطالبات توسعه نشده است. پیروزی فهرست حزب‌الله و متحدانش در انتخابات شهرداری‌ها با وجود فشارها و هجمه آل‌سعود نشان داد حزب‌‌الله با وجود جنگ تمام‌عیار با تکفیری‌ها در سوریه و دفاع از لبنان در برابر صهیونیست‌ها از اهتمام به امور مردم و خدمت‌رسانی به آنها غافل نیست و به این ترتیب جنبش مردمی و مقاوم حزب‌الله توانسته‌ است با پیروزی در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان ضربه دیگری به رژیم آل‌سعود و صهیونیست‌ها وارد کند که تلاش‌های گسترده‌ای برای منزوی کردن این جنبش در داخل لبنان با هدف اجرای توطئه‌های خود علیه لبنان و مقاومت انجام می‌دهند، انتخابات اخیر بر اظهارات چندی پیش سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله مهر تأیید زد که تأکید کرد حزب‌الله امروز در بهترین وضعیت و آمادگی قرار دارد؛ چه در سطح توانمندی دفاعی نظامی برای دفاع از لبنان در برابر تهدید مشترک صهیونیستی تکفیری و چه در سطح سیاسی و خدمت‌رسانی به مردم.