شهید ناظری فرمانده‌ای مؤمن، متعهد و ولایتمدار بود که در دوران فرماندهی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نیروهای زیادی را آموزش داد. فرماندهی اولین یگان مأمور در اسکورت و تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی خلیج عدن و اقیانوس هند از جمله اقدامات وی به شمار می‌رود.
به منزل این سردار رشید اسلام رفتیم تا گفت‌وگویی را با خانواده ایشان ترتیب دهیم، اما با صحنه عجیبی روبه‌رو شدیم؛ در منزل شهید حدود40 نفر از تکاوران نیروی دریایی بودند؛ همگی جوان و چالاک. وقتی سراغ پسر شهید را گرفتیم، همه آنها خود را پسر شهید معرفی کردند، هرچند که خانواده محترم شهید نیز بر این امر صحه گذاشته و تأیید کردند که اینها همه فرزندان شهید ناظری هستند و فرمانده به واقع خود را پدر اینها می‌دانست. از سویی این فرزندان چنان راحتی و انسی در منزل پدر داشتند که ملموس و قابل باور بود. گفت‌وگوی زیر حاصل شبی با فرزندان شهید ناظری است.

*حاجی بهترین پدر دنیا بود
دانیال ناظری، فرزند حقیقی سردار شهید حاج‌محمد ناظری می‌گوید: حاجی خلقیات خاصی داشت، یکی از آنها این بود که همیشه ما را در انتخاب آزاد می‌گذاشت، با اینکه نظامی بود هیچ وقت به ما زور نمی‌گفت، یا ما را وادار به انجام کاری نمی‌کرد. در انتخاب رشته، انتخاب شغل و هر کاری که می‌خواستم انجام بدهم، هیچ اجباری از طرف حاجی وجود نداشت. من از حاجی راهنمایی می‌خواستم حاجی هم من را راهنمایی می‌کرد، اما هیچ وقت نظر خودش را تحمیل نمی‌کرد.
یکی از ویژگی‌های خوب پدرم این بود که هیچ وقت مسائل کاری و مشکلات بیرون از خانه را با خود به خانه نمی‌آورد. حاجی بهترین پدر دنیا بود؛ هم برای من، هم برای همه نیروهایش که مثل پسرهای حاجی بودند. من خودم را یکی از پسرهای حاجی می‌دانم، تنها فرقی که من با بقیه پسرهای حاجی دارم این است که اسم فامیل من با اسم فامیل حاجی یکی بود. من از همه برادرهایم تشکر می‌کنم که آن وقت‌هایی که من پیش حاجی نبودم بهتر از من برای حاجی پسری کردند و هیچ وقت پدرم را تنها نگذاشتند.
درباره روز شهادت حاجی باید بگویم. آن روز من بعد از کار به خانه آمدم، شب شد ساعت یک نصف شب بود، می‌خواستم بخوابم. یکی از بچه‌هایی که همیشه با حاجی بود، زنگ زد گفت دوباره حال حاجی به هم خورده، اگر می‌توانی خودت را به بندرلنگه برسان، من شروع کردم پیگیری و جست‌وجو در اینترنت که بلیط پرواز جور کنم و خودم را به لنگه برسانم، تا ساعت پنج صبح هیچ پروازی را پیدا نکردم. بعد از نماز صبح راهی فرودگاه شدم، توی راه فرودگاه به من زنگ زدند گفتند شما بیا بندر، حاجی را به بندر منتقل کردند توی راه بودم که پیامکی به من دادند با این مضمون که «انا لله و انا الیه راجعون دانیال جان! تسلیت می‌گویم.» آن موقع بود که فهمیدم حاجی آسمانی شده است.

* ما با حاج‌آقا زندگی کردیم
محمد شریف‌نیا از نیروهای شهید ناظری هم می‌گوید: «تمام همّ و غم حاج‌آقا مربوط به جوان‌ها و بسیجی‌ها بود، حاج‌آقا تمام وجود خود را وقف بسیجی‌ها کرده بود. حتی قبل از تشکیل یگان و پاگرفتن جزیره هم حاج‌آقا با بسیجی‌ها کار می‌کردند، برای بسیجی‌ها دوره‌ها و کلاس‌های مختلف آموزش مانند اردوهای تاکتیکی می‌گذاشتند و بچه‌ها در این اردوها شرکت می‌کردند. ایشان حتی بسیجی‌ها را برای کوهنوردی آماده می‌کردند. حاج‌آقا خیلی با بچه‌ها مانوس بودند به جرئت می‌توانم بگویم آن قدری که حاج‌آقا به فکر بچه‌ها بودند شاید پدر و مادر بچه‌ها به فکر آنها نبودند. حاج‌آقا به واسطه کارهایی که کردند و مأموریت‌های مهم و حساسی که به عهده بچه‌ها گذاشتند به آنها عزت و آبرو دادند و باعث سربلندی بچه‌ها در خانه و محله‌شان شدند. ما بیشتر اوقات زندگی‌مان را کنار حاج‌آقا گذراندیم. در واقع، حاج‌آقا ما را بزرگ کرد و ما ایشان را پیر کردیم، شهادت حاج‌آقا ما را یتیم کرد این حس تمام بچه‌ها است.
حاج‌محمد ناظری می‌توانست به کلمه سردار معنا ببخشد، بسیار بی‌تکلّف و ساده بود و اگر قرار بود به حاج‌آقا مدال یا نشانی بدهند باید تمام سینه حاج‌آقا از مدال و نشان پوشیده می‌شد. در اتاق حاج‌آقا به دور از همه تشریفات، به روی همه باز بود، هر کسی که می‌خواست ایشان را ببیند بدون هیچ مشکلی به ایشان دسترسی پیدا می‌کرد و به راحتی می‌توانست ایشان را ببیند.
دو شب قبل از اینکه حاج‌آقا به رحمت خدا برود ما با هم در یک عروسی شرکت کرده بودیم، حاج‌آقا اصلاً اجازه نمی‌داد کسی دست‌شان را ببوسد، من هم بارها برای بوسیدن دست حاجی اقدام کرده بودم، اما ایشان دست‌شان را عقب می‌کشیدند. در عروسی بچه‌ها دور حاجی جمع شده بودند که عکس بگیرند، در همین حین بود که من محکم دست حاجی را گرفتم و بوسیدم. بعد از شهادت حاجی مرور این اتفاق کمی من را آرام می‌کند که بالاخره توانستم دست حاجی را ببوسم. 
در ماجرای دستگیری آمریکایی‌ها حاج‌آقا نقش بسزایی داشتند، حاج‌آقا تمام زمان کاری خود را در جزیره سپری می‌کردند. در اصل خانه و زندگی حاج‌آقا همان جزیره بود، حتی یک بار به یاد دارم فردی از حاج‌آقا پرسیده بود این جزیره بومی هم دارد، حاجی گفته بود بله چهار تا آهو و من بومی این جزیره هستیم، نظر حاج‌آقا این بود که هر روز صبح که آمریکایی‌ها چشم‌شان را در خلیج‌فارس باز می‌کنند باید ببینند که من در این جزیره هستم.»

*حاج‌محمد خستگی‌ناپذیر بود
یکی دیگر از فرزندان حاج‌محمد ناظری می‌گوید: «حاج‌محمد به قدری با نیروهایش صمیمی بود که بچه‌ها به عشق او در آن شرایط سخت سه ماه و چهار ماه در جزیره می‌ماندند، حاج‌محمد جزو معدود فرماندهانی بود که به نیروهایش می‌گفت شما بروید من می‌مانم و آنقدر در جزیره می‌ماند که هر کس می‌خواست ایشان را ببیند باید به جزیره می‌رفت. او به تمام معنا الگوی نیروها بود و خستگی‌ناپذیری از ویژگی‌های بارز وی بود.
حاج‌محمد برای درجه اهمیت زیادی قائل نبود، فقط برای مراسمات رسمی و میهمان‌هایی که می‌آمدند از درجه استفاده می‌کرد.
حاج‌محمد توانسته بود رفاقت با همرزمانش در تمام سطوح را با ضابطه‌مندی ترکیب کند، به این معنا که همه کسانی که با حاجی کار می‌کردند در عین حالی که احساس می‌کردند فرمانده‌شان مانند یک رفیق صمیمی؛ است اما مقید بودند که ضوابط را عیناً رعایت کنند. نظم و انضباط، دقت در کار، حساسیت و تعهد به کار در وجود همه نیروهای حاج‌محمد بود. این ضابطه‌مندی با تحکم از طرف مسئول بالاتر ایجاد نشده بود بلکه؛ با روح برادری و با این بلوغ فکری در همه افراد که باید مسئولیت‌پذیر باشند صورت گرفته بود. تمام نیروهای حاج‌محمد به این رشد رسیده بودند که از روحیه رفاقت و برادری حاجی سوء‌استفاده نکنند، همه می‌دانستند که حاج‌محمد به ضوابط مقید است و همه باید ضوابط را رعایت کنند. جمع کردن این دو مطلب کار هر کسی نیست، کسانی که با تحکّم رفتار می‌کنند، یا کسانی که بی‌حساب و کتاب عمل می‌کنند معمولاً هر دو ناموفقند. حاج‌محمد رفاقت و ضابطه‌مندی را با هم ترکیب کرده بود.»

* محبت حاجی بچه‌ها را پابند کرده بود
سعید شاهین‌فر یکی دیگر از نیروهای تحت امر شهید ناظری می‌گوید: «سال 86 بود، که حاج‌محمد بچه‌های بسیج را برای آموزش به جزیره می‌برد. یکی از پاسدارها به نام آقای سالاری به بچه‌ها آموزش غواصی می‌داد، حاج‌محمد هم در قایق بودند و کنار ما می‌آمدند، ایشان در آن هوای گرم لباس نظامی کامل حتی دستمال گردن و جلیقه هم پوشیده بودند. رفتم کنار قایق حاجی و گفتم شما در این هوای گرم و زیر آفتاب با این همه لباس، اذیت نمی‌شوید؟ گفت پسرم تو هنوز خیلی بچه‌ای آنقدر باید سرد‌ و ‌گرم بچشی تا پخته بشی، از آن زمان حرف حاج‌محمد در ذهن من ماند و مثل گوشواره‌ای آویزه گوشم شد.
هنر حاج‌محمد این بود که با دل نیروهایش سروکار داشت. علاقه بچه‌ها به حاجی برای فرماندهی حاجی نبود، محبت ایشان بچه‌ها را پابند حاجی می‌کرد.
حاج‌محمد کار در جزیره را از صفر شروع کرد، هیچ امکاناتی وجود نداشت عکس‌ها و اسناد آن زمان موجود است بچه‌ها به همراه حاج‌محمد با جان و دل کار می‌کردند. حاجی با بچه‌ها کاری کرده بود که همه پابند کار شده بودند، حاج‌محمد با شکل ظاهری افراد کاری نداشت، طوری با بچه‌ها رفتار می‌کرد که بچه‌ها جذب حاجی و کار حاجی می‌شدند.
در نیروهای حاج‌محمد از همه نسل‌ها وجود دارند، حاجی 37 سال در سپاه خدمت کرد، شاید طی سال یک ماه هم در کنار خانواده نبود. بسیاری از بزرگان سپاه خود را شاگرد حاج‌محمد می‌دانند، حتی حاج‌قاسم سلیمانی هم می‌گفت که من در سال 58 شاگرد حاج‌محمد بودم.
در رزمایش قبلی که انجام شد یک شب ما در بندرعباس در مقرّمان بودیم، ساعت حدود 2 یا 3 نصف شب بود حاج‌محمد من و چند نفر از بچه‌ها را بیدار کرد، به مهمان‌سرا رفتیم و نشستیم حاج‌محمد گفت حاجی علی (سردار فدوی) به من گفته بچه‌ها را آماده کنید، فردا باید به سوریه برویم، حاجی لیست بچه‌ها را به ما داد و قرار شد ما زنگ بزنیم و بچه‌ها را برای رفتن خبر کنیم. ما ساعت 3 نصف شب تا 5 صبح زنگ زدیم نزدیک 200 نفر نیرو آماده حرکت شد و تا پای کار هم رفتیم، اما برنامه کنسل شد. در واقع منظور بنده این است که  وقتی حاجی چیزی می‌گفت همه می‌آمدند، کسی سؤال نمی‌کرد.
حاج‌قاسم سلیمانی درباره ایشان گفتند از اول انقلاب تا امروز کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که تمام زندگی‌اش در این خط باشد و از راه انقلاب انحرافی پیدا نکرده باشد. حاج‌محمد ناظری هیچ حاشیه‌ای نداشت، 37 سال به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خدمت کرد، بدون اینکه ذره‌ای انحراف پیدا کند.»

* همیشه به فکر بچه‌ها بود
یکی دیگر از نیروهای حاج‌محمد ناظری سید‌روح‌الله ایمانی است. او می‌گوید: «شهید ناظری ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی داشتند و همین ویژگی‌ها سبب می‌شد بچه‌ها عاشق حاج‌آقا شوند، من همیشه ایشان را به آهن‌ربا تشبیه می‌کردم، امکان نداشت کسی یک هفته با حاج‌آقا همنشین شود و عاشق ایشان نشود. در مراسم ختم حاج‌آقا بچه‌هایی که در مسابقه فرمانده شرکت کرده بودند طوری گریه می‌کردند که انگار نزدیک‌ترین فرد خود را از دست داده‌اند، در حالی که شاید این بچه‌ها یک هفته در جزیره همراه حاج‌آقا بودند، همه بچه‌ها ایشان را از جان و دل دوست داشتند.
معمولاً کسی که در جایگاه فرماندهی قرار دارد به نیروها دستور می‌دهد و نیروها کارها را انجام می‌دهند، اما حاج‌محمد ناظری تا لحظه آخر در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین مأموریت‌ها همیشه اولین نفر بود و همه نیروهایش را مانند فرزندانش دوست داشت. همیشه به ما می‌گفت شما برای من مثل دانیالم هستید. با وجودی که افراد زیادی کنار حاج‌آقا بودند، اما حاج‌آقا از مشکلات تک‌تک بچه‌ها خبر داشت، حتی بعد از چند سال که یکی از بچه‌ها را می‌دید هنوز به خاطر داشت که قبلاً چه مشکلی داشته و درباره مشکلش از او می‌پرسید.
حاج‌محمد در حین کار دائم به فکر سلامت بچه‌ها بود و مانند پدری که فرزند خود را برای کاری می‌فرستد با بچه‌ها رفتار می‌کرد. همیشه نگران سلامتی آنها بود و مراقب بود که اتفاقی برای کسی نیفتد، آنقدر نگران بچه‌ها بود که شب‌ها خوابش نمی‌برد، من بارها این صحنه را دیده بودم که حاج‌محمد از نگرانی بچه‌ها نمی‌توانست بخوابد.
حاج‌محمد به هیچ کس اجازه نمی‌داد که از روی ظاهر افراد درباره آنها قضاوت کنند و نمی‌گذاشت که به دلیل شکل و شمایل ظاهری کسی را کنار بگذاریم، یک‌بار که من می‌خواستم چنین کاری را انجام بدهم حاجی اجازه ندادند. به من می‌گفت تو هنوز بچه‌ای نمی‌دانی این بچه‌ها جوان‌های همین مملکت هستند، همین بچه‌ها هستند که در کار این کشور به درد می‌خورند، اگر هم این طور نباشد هنر این است که این بچه‌ها را جذب کنید.
من فکر نمی‌کنم که کار حاج‌آقا روی زمین بماند و در نبود حاجی تعطیل شود، البته ممکن است در مواردی خلل ایجاد شود؛ اما با درس‌هایی که حاج‌آقا به نیروهایش آموخت، قطعاً راه ایشان ادامه خواهد داشت. فراموش نمی‌کنم روزهای اولی را که شهید ناظری به ما می‌گفتند بچه‌ها اگر آمدید یک چیزی یاد بگیرید و بروید اشتباه می‌کنید، شما باید یک چیزی یاد بگیرید تا بتوانید به دیگران هم یاد بدهید، حاج‌آقا به نیروهایش آموخت که این کار باید همیشه ادامه پیدا کند و همین طور هم خواهد بود.
جمله‌ای از شهید همت نقل می‌کنند و آن، این است که هر قدر در آموزش نیروها عرق بیشتری ریخته شود، به همان نسبت خون کمتری ریخته می‌شود. یک جمله هم من از حاج‌محمد شنیدم که به بچه‌ها می‌گفت؛ «ما خون دادیم تا یاد گرفتیم، شما یاد بگیرید که خون ندهید.» حاج‌محمد دلسوز و نگران بچه‌ها بود.
در یکی از رزمایش‌ها کتف من آسیب دید، یک روز که در حین تمرینات حاجی متوجه شد کتف من درد می‌کند ماشین را روشن کرد و به من گفت بنشین با تو کار دارم، من را تا دم در بیمارستان صاحب‌الزمان(عج) بندرعباس برد و به من گفت هر وقت کارت در بیمارستان تمام شد به من زنگ بزن خود بیایم دنبالت. آن روز من خیلی شرمنده محبت حاج‌محمد شدم هیچ وقت این خاطره شیرین مهربانی حاجی را فراموش نمی‌کنم.
قرار بود یکی از رزمایش‌ها در کویرهای ورامین انجام شود، کار بزرگی بود نیروهای زیادی برای انجام رزمایش آمده بودند ما شبانه حرکت کردیم که برای انفجارهای روز بعد مواد منفجره کار بگذاریم. در همین حین بچه‌های محیط زیست رسیدند، اکثر قدیمی‌های محیط زیست حاج‌محمد را می‌شناختند، کسانی که از محیط زیست آمده بودند گفتند چون آب کم است و امکان تلف شدن حیوانات از گرمای شدید تابستان وجود دارد ما در این منطقه آبخوری مخصوص حیوانات درست کردیم اگر شما فردا در این منطقه انفجار انجام دهید حیوانات می‌ترسند و سمت آبخوری‌ها نمی‌آیند و امکان تلف شدن حیوانات وجود دارد حاج‌محمد که این جریان را شنید رزمایش را کنسل کرد و به منطقه دیگری انتقال داد.»


دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي صبح روز شنبه هشتم خردادماه 95 در صحن علني مجموعه بهارستان و با حضور رؤساي قواي مجريه و قضائيه، مسئولان لشکري و کشوري، فرماندهان سپاه و ارتش، جمعي از خانواده‌هاي شهداي هسته‌اي، شهداي مجلس و شهداي مدافع حرم، اعضاي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وزرا و معاونان رئيس‌جمهور، جمع ديگري از میهمانان داخلي و خارجي آغاز شد. مجلسيان بلافاصله ترکيب هيئت‌رئيسه خود را شناختند و با انتخاب آقاي علي لاريجاني در سمت رئيس مجلس نشان دادند که با نوعي ثبات در روند قانون‌گذاري  مواجه خواهيم بود.
فارغ از رقابت‌هاي سياسي براي شکل‌گيري هيئت‌رئيسه و چينش کميسيون‌هاي مجلس، انتظار آن است که مجلس خيلي زود از مقدمات، گذشته و وارد ميدان عمل شده و با پذيرش مسئوليت، براي رفع مشکلات کشور و انجام وظايف محوله مبتني بر اولويت‌ها و فوريت‌ها اقدام کند.

اختيارات و وظايف مجلس
طبيعي است که براي آنکه بتوانيم انتظارات‌مان را از هر مجموعه‌ای تعريف کنيم، ابتدا بايد وظايف و اختيارات آن مجموعه را مشخص کنيم. قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصل‌هاي 71 تا 99 به تفصيل به اختيارات و وظايف نمايندگان مجلس اشاره کرده است. وضع قوانين در عموم مسائل کشور، بررسي لوايح ارائه شده از سوی قوه مجريه و ارائه طرح‌هاي لازم مطابق اصل 74، تفحص نمايندگان در همه امور کشور، تصويب عهدنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها و موافقت‌نامه‌هاي بين‌المللي، همچنين اظهارنظر درباره تمامي مسائل داخلي و خارجي از جمله وظايف مجلس در حوزه قانون‌گذاري است. رأي اعتماد به وزيران و همچنين استيضاح و سؤال از آنها، پيگيري و رسيدگي به شکايت‌ها از تمامي قوا به شرح اصل‌هاي 87 تا 90 از ديگر اختيارات نمايندگان به شمار می‌آید. انتخاب اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان و اعمال نظارت‌هاي قانوني از راه ديوان محاسبات نيز از جمله اختيارات نمايندگان منتخب ملت است.
مبتني‌بر اين اصول مصرح قانون اساسي در نگاه اول از مجلس به مثابه عضوي از نهادهاي مسئول در نظام اسلامي انتظار مي‌رود در چارچوب اصول و قواعدي رفتار کند که نماد عزت و اقتدار ملت باشد و وظايف و شأن مجلس را با تمام توان حفظ کند. لازمه اين کار دست‌کم رعايت موارد زير است:
۱ـ پايبندي به تعهدات تبيين شده در قانون اساسي و سوگند نمايندگي و ارج نهادن به اعتماد مردم با پاسداري از ويژگي‌هاي نمايندگي؛ 
۲ـ حفظ استقلال نمايندگي و اثر نپذيرفتن از تهديد‌ها و تطميع‌ها و «شجاعت» در قول و فعل؛
۳ـ دخالت ندادن حب و بغض‌هاي شخصي، جناحي، گروهي، طایفه‌اي و محلي در قانون‌گذاري، نظارت، اجراي قانون و موضع‌گيري‌ها.

مجلس به مثابه صداي ملت
مهم‌ترين جلوه مجلس آن است که مجلس بايد انعکاس‌دهنده صداي ملت باشد. اين انعکاس، هم در سلوک فردي نمايندگان بايد مشخص شود و هم در مواضع و بيانات و نطق‌هاي‌شان و هم در مصوبات و قانون‌گذاري‌شان. مجلسيان بايد بدانند که وکيل ملتي مؤمن، شجاع، با عزت، صادق و مستقل هستند که تاريخ چهار دهه اخير را با وجود همه دشمني‌ها و مانع‌تراشي‌ها با اراده خود رقم زده‌اند؛ لذا با همه توان بايد براي رفع مشکلات آنان کوشا باشند.
گشودن گره‌ها و مشکلات زندگي مردم در قلمرو قانون‌گذاري و تقدم نداشتن هيچ انگيزه ديگري بر آن، پرهيز از نيازهاي موهوم و ساخته تبليغات بيگانه و پيگيري نيازهاي حقيقي مردم که عدالت اجتماعي و پيشرفت را محقق مي‌سازد مانند اشتغال، مبارزه با فساد مالي، زدودن محروميت از مناطق محروم، خروج از رکود، روان شدن چرخه‌ خدمت‌رساني، گسترش و اعتلاي فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم و تحقيق، مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي مهم‌ترين انتظاراتي است که در صورت تحقق، مجلس را به معناي واقعي در خدمت ملت قرار خواهد داد.

مجلس و تجلي عزت در عرصه جهاني 
يکي ديگر از انتظارات ملت از نمايندگان مجلس موضع‌گيري بهنگام و صريح در برابر زياده‌خواهي‌هاي دشمن است. نمايندگان مجلس ضمن آنکه بايد پشتوانه دستگاه ديپلماسي و سياست خارجي جمهوري باشند، لازم است به اين نکته نيز توجه داشته باشند که ملاحظات ديپلماتيک براي آنان بسيار کمتر بوده و مواضع انقلابي آنان مي‌تواند به کمک ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ایران در عرصه مذاکرات بين‌المللي بیاید و کار را براي ايشان هموار سازد.
لذا ضمن آنکه انتظار مي‌رود در موضع‌گيري‌ها تدبير و مصلحت کشور لحاظ شود و اقدامي در راستای تضعيف ديپلماسي جمهوري اسلامي ایران صورت نگیرد، از سوي ديگر انتظار آن است که روحيه محافظه‌کاري و انفعال حاکم نشده و مجلس همچنان نماد اراده و عزت و اقتدار ملت باشد.
رویارویی جمهوري اسلامي ایران با استکبار جهاني که امروز به دوران اوج خود رسيده است، شرايط خاص حاکم بر منطقه خاورميانه و افروخته شدن جنگ نيابتي استکبار، حمايت از ملت‌هاي مسلمان و مستضعفان اولويت‌هاي اصلي است که مجلس بايد در قبال آنها با تدبير و شجاعت عمل کند.
داستان برجام نيز که امروز به واسطه بدعهدي‌ها و کارشکني‌هاي آمريکايي‌ها در وضعيتي مبهم قرار گرفته است، فوريتي است که انتظار مي‌رود مجلس نوپا به دقت تمام مسائل آن را دنبال کند و مدافع و وکيل تمام‌عيار حقوق ملت باشد. به نظر مي‌رسد اگر قرار بر ادامه چنين وضعيتي از جانب طرف غربي باشيم، نياز به بازنگري در برجام بيش از پيش احساس شود و در اين ميان مجلس مي‌تواند نقشي کليدي بر عهده بگيرد.

مجلس به مثابه قانونگذار
مهم‌ترين وظيفه مجلس مطابق با قانون اساسي قانون‌گذاري است. هرچند در طول نزدیک به چهار دهه گذشته مجالس مختلف تلاش کرده‌اند قوانيني کارآمد با هدف مرتفع کردن نيازهاي کشور وضع کنند؛ اما همچنان بخش زیادی از مشکلات کشور به دليل ضعف در قانون‌گذاري است. اين فقدان را مي‌توان يکي از عوامل مؤثر در ايجاد فساد در کشور دانست که باید براي آن فکري شود. بخشي از اصول قانون اساسي نيز همچنان عملياتي نشده است که عدم قانون‌گذاري کامل، دقيق و شفاف مجلس در اين باره نيز موجب برخي مناقشات و اختلاف‌نظرها در کشور است.
ملاحظه کليدي در بخش قانون‌گذاری، نگاه ملّي به همه قوانين و برنامه‌هاي مصوب مجلس است که ما را از رويکرد انحرافي تقدم مصالح منطقه‌اي به مصالح ملي مصون مي‌دارد. به واقع، تمايلات منطقه‌اي، قومي و بخشي نيز بايد در پرتو نگاه ملّي فهم شود تا در مجموع منافع ملي تأمين شود. 
محوريت رويکرد کارشناسي در مجلس که حاصل آن تصويب قوانين گره‌گشا، مؤثر، جامع و سنجيده به جاي قوانين کم‌عمق، کم‌عمر، کم‌اثر يا غيرعملي است، نيز از ديگر انتظاراتي است که مجلسيان بايد به آن توجه کنند.
در اين باب توصيه رهبر معظم انقلاب اسلامي به نمايندگان مجلس هشتم هم مي‌تواند سرلوحه کار نمايندگان مجلس دهم باشد. معظم‌له از تعبير «هنر قانون‌نويسي و قانون‌گذاري» ياد کردند و شاخص آن را چنين برشمردند: «کارآمد، روان، شفاف، و روزآمد بودن»، «ماندگاري قانون و نگاه بلندمدت»،  «منافع و نيازهاي مردم»، «پرهيز از نگاه جزئي، بخشي و شخصي»، «پرهيز از نگاه لجاجت‌آميز»، «توجه به اولويت‌ها»،  «پرهيز از تناقض و تکرار»، «بهره‌بردن از خرد جمعي و کار‌شناسي در تدوين قوانين». 

مجلس در عرصه نظارت و تعامل
دومين وظيفه ذاتي مجلس نظارت است؛ رکني مؤثر که همچنان در تعريف جايگاه دقيق آن در کشور دچار ابهامات فراواني هستيم. در اين ميان مسئله رعايت دو مؤلفه مهم«نظارت» و «همکاري صميمانه» در تعامل قوا با يکديگر نکته اصلي است که بايد نقطه بهينه آن شفاف و قانوني تعريف شود. به فرموده حکيم انقلاب اسلامي «مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود، اما هرگز هم نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نياز‌ها و ضرورت‌ها و تنگناهاي آن شمرده شود.» غفلت از وظيفه خطير نظارت بستر را براي رشد فساد و تخلف و قانون‌گريزي باز خواهد کرد و تلاش‌ها در عرصه قانون‌گذاري ابتر خواهد ماند. 
واقعيت آن است که مجلس به عنوان يکي از اضلاع سه ضلعي قوا در نظام اسلامي براي موفقيت و کارآمدي خود و نظام سياسي نيازمند تعاملات همگرايي با ديگر قوا نيز است. اگر دولت در فرآيند پيشرفت کشور به مثابه موتور حرکت باشد، مجلس در اين ميان به مثابه ريل‌گذاري است که جهت حرکت اين قطار را ترسيم کرده و از انحراف به چپ و راست جلوگيري مي‌کند.
بی شک لازمه موفقيت اين دو بخش در تعامل و درک متقابل نهفته است. مجلس در مقام قانون‌گذاري بايد اقتضائات، توانايي‌ها و محدوديت‌هاي دولت را مدنظر قرار دهد تا قانون امکان تحقق عملي بيابد. از آن سو دولت نيز بايد خود را تابع قوانين مجلس بداند. 
البته، نکته اميدبخش در اين زمينه آن است که مجلس دهم از همسويي سياسي بيشتري با دولت يازدهم برخوردار است. اين وضعيت مي‌تواند به هماهنگي و همکاري بيشتر در رفع مشکلات کشور مدد رساند. طبيعي است که پس از اين، اعتراض به عدم همياري و همسويي مجلس نمي‌تواند دليل خوبي براي عدم رفع کمبودها و کاستي‌ها به شمار آيد.  
در مجموع، همکاري حقيقي و صميمي با قواي ديگر و پرهيز از چالش‌هاي ناموجه، اعمال نظارت قانوني، نهادينه ساختن پاسخگویي در ديگر قوا، تفاهم با شوراي نگهبان، پیروی از فرامين و رهنمودهاي رهبري معظم انقلاب اسلامي، اهم انتظاراتي است که مجلس دهم بايد آنها را برآورده سازد. متقابلاًً‌ دولت بايد مجلس قانون‌گذاري را راهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، ‌يکسره پايبند باشد و از آن تخلف نکند.

فوريت‌هاي مجلس دهم
پيام رهبر حکيم انقلاب اسلامي به مناسبت آغاز به کار مجلس دهم که در صحن علني مجلس قرائت شد نيز به طور ويژه دو فوريت را براي مجلسيان تعيين کرده است. معظم‌له با تأکيد بر آنکه شناخت اولويت‌هاي کشور از مهم‌ترين وظايف نمايندگان است، از دو اولويت فوري کشور چنين ياد کردند: «تحقق بخشيدن به اقتصاد مقاوم با همه الزامات قطعي آن و نيز تلاش مجدّانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي، دو اولويت فوري کنوني است.»
اين دو موضوع فوريت‌هايي است که مدت‌هاست رهبر فرزانه انقلاب اسلامي رصد کرده‌اند و در فرصت‌هاي مختلف به مسئولان ذي‌ربط گوشزد شده است. مجلس دهم نيز که در آغاز راه است بايد با تمام توان و انرژي خيلي زود سوار بر کار شده و وظيفه خطير برشمرده را پيگيري کند.

الف. فوريت فرهنگ
 ياد کردن از فرهنگ به عنوان يکي از دو فوريت مجلس دهم و به کارگيري تعبير «تلاش مجدانه براي گسترش و ژرف‌سازي فرهنگ اسلامي» حکايت از دغدغه‌هايي دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامي مدت‌هاست پس از رصد وضعيت کشور به آن توجه دارند. معظم‌له در طول سال‌هاي اخير از حرکت در مسير ساختن تمدن اسلامي به‌مثابه دکترين اصلي نظام اسلامي ياد کرده‌اند و در ادامه با تأکيد بر موضوع سبک زندگي اسلامي ـ ايراني، بر ضرورت طرح‌ريزي شاخصه‌هاي سبک زندگي تأکيد ورزيده‌اند. 
بی‌شک تعبير «جهاد کبير» که اين روزها مورد تأکيد ايشان قرار دارد نيز بيش از هر عرصه ديگری در عرصه باورها و فرهنگ قرار مي‌گيرد. ريشه‌هاي نفوذ را نيز بايد در ضعف‌هاي فرهنگي جست‌وجو کرد. جامعه‌‌اي که با هويتي مستقل و نفوذناپذير وارد ميدان‌هاي مختلفي سياسي ـ اقتصادي شود، به یقین پيروز و سربلند بيرون خواهد آمد. اين نيروي مقوّم همان نیرویی است که در عرصه جنگ نرم دشمن به مهم‌ترين رکن تهاجم بدل شده است. به واقع، وظيفه مصون‌سازي جامعه در برابر نفوذ ترديد در قلب‌ها و ذهن‌های متوليان فرهنگي با محوريت قرار دادن سلاح روشنگري و تبيين مي‌تواند پيروزي نبردی بزرگ باشد.
در اين ميان، ضعف‌هاي قانوني بسياري وجود دارد که مجلس با اولويت دادن به موضوع فرهنگ بايد براي آن چاره‌سازي کند. در حقیقت مجلس بايد با وضع قانون به  مهم‌ترين پشتوانه متوليان اصلي فرهنگ  بدل شود.

ب. فوریت اقتصاد
با نهایی شدن ترکیب نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی و شکل‌گیری ساختار آن، نمایندگان مجلس در حوزه اقتصاد وظایف و رسالت‌های بسیار خطیری در این دوره نمایندگی دارند. از آنجا که دولت یازدهم، از زمان روی کار آمدن، سیاست‌های پولی انقباضی را در دستور کار قرار داد و توامان با کاهش درآمدهای نفتی، یکی از شدیدترین و طولانی‌ترین رکودهای اقتصادی در تاریخ ایران را رقم زد. گزارش‌های رسمی نهادهایی همچون بانک مرکزی نیز حاکی از استمرار شرایط رکودی در کشور است و اجرای سیاست‌های بسته خروج از رکود نیز تأثیر چندانی بر رونق اقتصادی نداشته است. بر این اساس تمام فعالیت‌های مجلس دهم باید در مسیری باشد که بتواند اقتصاد را از رکود خارج و رونق پایدار را ایجاد کند. این وظیفه اصلی و اولویت‌دار مجلس است که این مأموریت را با همراهی و هماهنگی دولت انجام دهد. علاوه بر این باید هماهنگی میان سه قوه و تمام نهادها به حداکثر برسد تا برنامه‌های مرتبط با خروج از رکود با سرعت و دقت بیشتری اجرایی شود. با توجه به اینکه دولت بخش عمده‌ای از مسیر مهار تورم را طی کرده، در این مدت باید بر روی مقابله با رکود و ایجاد رونق اقتصادی تمرکز کند. در این بخش اولویت اصلی باید تولید و افزایش اشتغال باشد که لازمه رسیدن به آنها حفظ ثبات اقتصادی است که از طریق بهبود فضای کسب‌و‌کار و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ممکن می‌شود. مضافاً چون 30 درصد قوانین مصوب مجلس نهم در بخش اقتصادی بوده به همین دلیل در موضوع قوانین، فقط باید برخی از قوانین معارض با اقتصاد مقاومتی را با فوریت اصلاح کنند و در سایر حوزه‌ها هیچ مشکل قانونی نداریم، مشکل از اقدام و عمل است که لازم است ورود نمایندگان مجلس، به ویژه در بعد نظارتی بیشتر شود. متأسفانه در فرایند چند سال گذشته کارآمدی و کارکرد دولت در حوزه اقتصاد، معمولاً در عدد و رقم خلاصه می‌شود و ما گشایشی در زندگی روزمره مردم نمی‌بینیم. مجلس دهم باید با پیگیری و مطالبه ۱۰ راهکار رهبر معظم انقلاب در بیانات آغاز سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی در حوزه اقدام و عمل از رئیس‌جمهور بخواهد که به ریل اصلی حل مشکلات اقتصادی برگردد و روی فعالیت‌ها و زنجیره‌های اقتصادی مزیت‌دار کشور متمرکز شود این روزها عملکرد اقتصادی دولت به نوعی جزء سؤالات محافل و رسانه‌های گوناگون است و وعده‌های اعلامی دولت، به ویژه 150  وعده اقتصادی که در زمان تبلیغات انتخاباتی  مطرح کرده بود، شدیداً در افکار عمومی زیر سؤال است. مجلس دهم بدون ملاحظات سیاسی و جریانی با هر ترکیبی باید به دولت کمک کند تا از زیر بار وضعیت سنگین رکود خارج شود. در یک جمله مجدداً تأکید می شود نمایندگان باید با در نظر گرفتن مطالبات رهبری در بخش اقتصادی، به ویژه اقتصاد مقاومتی، قانون‌ اساسی و برنامه‌ توسعه به دنبال مطالبات مردم و سامان بخشیدن به وضع اقتصادی کشور باشند. هر نماینده باید احساس کند مطابق سوگندی که می‌خورد، نماینده کل ملت ایران است و در برابر ملت باید پاسخگو باشد. صاحب نظران اقتصادی معتقدند مجلس دهم و نحوه فعالیت‌های آن نقش مهمی در چگونگی و سرعت رشد و شکوفایی اقتصاد ایران دارد؛ چراکه هم‌اکنون اقتصاد ایران با رکود سنگین دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و از آن سو در حال اجرای برجام هستیم، پس در مرحله حساسی قرار داریم که عبور از این مرحله به مشارکت و همراهی سه‌قوا نیازمند است. بر همین اساس از نگاه تمام کارشناسان همراهی و هماهنگی با دولت یکی از الزامات مجلس آینده ذکر می‌شود و در این راستا اولویت دادن به منافع ملی باید در دستور کار دولتی‌ها و مجلسی‌ها باشد تا با تصمیم‌گیری صحیح و صرف کمترین هزینه از مرحله حساس و ویژه که گذار سختی است با آرامش عبور کنیم.