به پایان خرداد ماه و آغاز فصل تعطیلی مدارس نزدیک میشویم. امتحانات نیز در بسیاری از مدارس به پایان رسیده و نوجوانان محصلی که در طول سال تحصیلی درگیر امور آموزشی خود بوده و بیشتر وقت خود را در حوزههای آموزشی بوده به امور تحصیلی میپرداختند، یکباره با فراغت بال فراوانی روبهرو میشوند؛ فراغتی که نمیتوان به آن ساده نگریست و به راحتی از کنار آن گذشت. نوجوانانی که آینده این کشور را در دست خواهند داشت نزدیک به 100 روز از فضای آموزشی، مدرسه و موضوعات مرتبط به آن دور خواهند بود و سخت در اشتباه خواهیم بود اگر فکر کنیم برای تربیت نسل آینده تنها همان ماههای سال تحصیلی کفایت میکند و نیاز به برنامه، نظارت و هوشیاری در ایام تابستان برای هدایت آنها نیست. که اگر اینگونه فکر کنیم و برنامه و هدفی برای این ایام نداشته باشیم شاهد خواهیم بود که دیگران برای اوقات فراغت نوجوان ایرانی و تربیت آن برنامهریزی خواهند کرد. کما اینکه امروز شاهد هستیم دشمن در این راستا گامهای زیادی برداشته است که یکی از این گامها و برنامهها طراحی و گسترش بازیهای رایانهای است. در این گزارش تنها به چند نمونه از این بازیهای هدفمند که به دنبال القای مفاهیم خاص به نوجوان ما هستند اشاره میشود:
1 ـ بازی «black and white» ابتدا جمعی از انسانها را به تصویر میکشد که در برابر مشکلات طبیعی خود، گرایش به یک موجود قویتر پیدا کردهاند و از او مدد میخواهند، آن وقت کاربر در نقش خداوند! از ماورای کهکشانها! ظاهر شده و به کمک آنها میآید و یاریشان میکند و آنها هم رو به سمت کاربر (رو به صفحه نمایشگر) سجده کرده و کاربر را خدای خود خطاب میکنند و به عبادتش میپردازند! در طول بازی این کاربر است که به انسانها روزی میدهد، جنگ و آشتی ایجاد میکند، به گنهکاران و خطاکاران عذاب میفرستد، نیکوکاران را مورد لطف قرار میدهد. همواره در طول بازی دو موجود به نام خوبی و بدی به همراه کاربر بوده و او را راهنمایی میکنند. با توجه به طولانی بودن بازی و ایجاد حس همزادپنداری در کاربر، او احساس خدایی میکند؛ منتهی خدایی با عواطف بشری و با نواقص انسانی! و این مطلب را به کاربر القا میکند که دین و احکام دینی محصول تعاملات و اندیشه بشری بوده و لذا خطاپذیر و گاه ظالمانه است. در طول بازی انسانها را دارای روابط آزاد جنسی نشان داده و از سویی انجام هر کاری توسط کاربر را آزاد گذاشته و لذا نعوذبالله احساس خطاپذیری و نفسانیت نسبت به پروردگار عالم را ایجاد میکند.
2 ـ بازی «call of duty modern warfare»
در یک کشور عربی رخ میدهد و نشان میدهد یک رهبر تندرو و مخالف سیاستهای آمریکا که صدای سخنرانی و لحن سخنان وی دقیقاً شبیه سیدحسن نصرالله طراحی شده، به کمک روسیه در پی پرتاب کلاهکهای هستهای به سمت شهرهای آمریکاست. که کاربر باید در نقش نیروهای آمریکایی و انگلیسی به این کشور حمله کرده و حکومت ضدآمریکایی را از پای درآورد.
3ـ بازی «صعود عقاب در غزه» بازی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه فلسطین است. این بازی رایانهای را یک تاجر صهیونیستی ساخته است. وی در اینباره اعلام میکند، قصد دارد نبرد بین یهودیان و مسلمانان را از جهان واقعی به فضای سایبر بکشاند! در این بازی رایانهای تلاش میشود با منحرف کردن مسئله فلسطین، آن را از مسیر واقعی خارج کند و با تحریف واقعیت آن را نه مسئله فلسطینیان، بلکه پیامد دخالت جمهوری اسلامی ایران، آن هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی کند! شما در نقش کاربر بازی رایانهای موظف هستید در نقش سربازان نیروی ویژه گولانی رژیم صهیونیستی به غزه حمله و با تروریستهای آنجا مقابله کنید. با این تفاوت که با مجاهدان فلسطینی روبهرو نیستید، بلکه باید با نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر شوید.
4ـ بازی اکشن «آغاز نبرد» نیز از دیگر بازیهای علیه سپاه است که در کشور لبنان اتفاق میافتد. کاربر در این بازی باید در قالب یک گروه چهار نفره سربازان آمریکایی به پاکسازی ساختمانها و خیابانها از تروریستها در کشور لبنان و شهر بیروت اقدام کند. در این بازی پلیاستیشن شما باید شهرها را از مسلمانان پاک کنید و برای کسب پیروزی و گذشتن از یک مرحله به مرحله بعدی باید به سوی مساجد و به سوی نمازگزاران شلیک کنید و بازیهای بسیار دیگری از این دست که بسیاری از نیروهای امنیتی آمریکایی نیز بر هدفمند بودن آنها اعتراف کردهاند. تایکیم، مأمور سازمان جاسوسی آمریکا سیآیای در یکی از مصاحبههای خود در این باره اعلام کرد: سازمان سیا با توجه به برداشت خود از اطلاعات به دست آمده از وضعیت کشورهای مختلف جهان برای تأثیرگذاری بر آینده آنها این بازیها را طراحی میکند. همچنین «کلنسی» یکی از معروفترین نویسندگان رمانهای نظامی در ایالات متحده و یکی از اعضای مؤسسه جرج مارشال آمریکا که تاکنون شش فیلم و ۱۱ بازی رایانهای از رمانهای وی ساخته شده است اذعان کرد: تعدادی از نیروهای امنیتی آمریکا مسئول تهیه بازیهای آمریکایی هستند.
این اظهارات نشان میدهد باید این واقعیت را پذیرفت که سهلانگاری در حوزه اوقات فراغت از سوی بسیاری از نهادها و مسئولان داخلی میتواند آسیبهای جدی را در پی داشته باشد. اگر درباره این بازیها اطلاعرسانی دقیقی صورت نگیرد و خانوادهها و نوجوانان را آگاه نکنیم، اگر برنامه دقیقی برای موضوع بازیهای رایانهای که تنها یک بخش بسیار کوچک از پروژه دشمن درباره اوقات فراغت نوجوانان ما است، نداشته باشیم باید منتظر نتایج و عواقب شوم و تلخی باشیم که میتواند آینده کشور را تهدید کند. در حقیقت غفلت از اوقات فراغت نوجوانان غفلت از تربیت یک نسل است که در فاصله نه چندان دور باید سرنوشت کشور را در دست بگیرد و بر مسندهای تصمیمگیری جمهوری اسلامی ایران تکیه بزند! موضوعی بسیار مهم که واجب است درباره آن مدام از خود بپرسیم آیا ما نسل آینده را به گونهای تربیت کرده و پرورش دادهایم که آماده پذیرش چنین مسئولیت خطیری باشد؟ پرسشی که پاسخ آن سرنوشت ایران را رقم خواهد زد.