بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در واکنش به اظهارات ترامپ مبنی بر نامناسب خواندن افزایش قیمت نفت و متهم کردن اوپک به دستکاری قیمت‌ها، گفت: حرف و عمل ترامپ یکی نیست، چرا که به نظر بنده آمریکایی‌ها و آقای ترامپ می‌خواهند که قیمت نفت بالا باشد تا شیل اویل فعال شده و به این ترتیب درآمد دولت آمریکا از نظر مالیاتی بیشتر و موجب افزایش اشتغال  شود. ترامپ این مطالب را برای بخشی از افکار عمومی خود مطرح می‌کند که ممکن است نسبت به بالا رفتن قیمت نفت معترض باشند.


بررسی نقش مردم و مسئولان در تحقق شعار سال-4
  محمدابراهیم میانجی/ در سه شماره گذشته به نقش مردم در تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) پرداخته شد. به تفصیل درباره «کار پر تلاش و پر کیفیت در عرصه تولید»، «تعصب و عرق ملی نسبت به تولیدات داخلی»، «مصرف کالای تولید داخل»، «فرهنگ‌سازی در راستای مصرف کالای ایرانی»، «دوری از خرید و مصرف کالای خارجی دارای نمونه مشابه داخلی»، «مطالبه ارتقای ‌کیفیت تولیدات داخلی» و «تنفر از مصرف کالای قاچاق» به مثابه اقدامات محوری مردم در تحقق شعار سال، پرداخته شد. در این شماره به نقش حمایتی مسئولان از کالای ایرانی پرداخته می‌شود.
بی‌شک دستگاه‌های حاکمیتی، مسئولانُُ، دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان سهم مهم و تأثیرگذاری در حمایت از کالای ایرانی دارند. سخن به گزاف نگفته‌ایم اگر بگوییم، بیشترین سهم در حمایت از کالای ایرانی، برعهده مسئولان دولتی، قانونگذاران مجلس و مسئولان دستگاه قضایی است؛ چرا که زمینه‌سازی برای تولید، افزایش و تنوع تولیدات، مطالبه ارتقای کیفیت، بازاریابی برای عرضه تولیدات، فرهنگ‌سازی در جهت مصرف تولیدات و... در حیطه اختیارات و اقدامات دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی است. در یک تقسیم‌بندی می‌توان نقش دولت را در حمایت از کالای ایرانی به دو بخش مستقیم و غیر مستقیم تفکیک کرد‌.

حمایت‌های مستقیم دولت
 از کالای ایرانی
در خانواده بزرگ و پر جمعیت دولت در حمایت از کالای داخلی «مصرف» جایگاه ویژه‌ای دارد. دستگاه‌های اجرایی، ‌تقنینی و قضایی به نوعی از مصرف‌کنندگان بزرگ در کشور به شمار می‌آیند. بنابراین با توجه به اقتضای وضعیت کنونی کشور که جنگ تمام‌عیار و همه‌جانبه‌ اقتصادی علیه نظام اسلامی تدارک دیده شده است و در راستای تحقق شعار سال و مقابله با جنگ اقتصادی، ضروری است مسئولان در هر یک از نهاد‌های حاکمیتی (اجرایی،‌ تقنینی و قضایی) در حمایت از کالاهای ایرانی، همواره پیشگام باشند و ضمن تأمین مایحتاج مورد نیاز دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای خود از کالاهای داخلی، باید از مصرف کالاهای وارداتی دارای نمونه مشابه داخلی نیز اجتناب کرده و مبّلغ مصرف کالای داخلی در سطح کارکنان و خانواده‌های آنان در سازمان  خود باشند.

مطالبه مقابله
 با مصرف کالای خارجی
رهبر معظم انقلاب با ابلاغ «سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف» در تاریخ 15 تیر 1389 به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقش مهم و ویژه‌ای را برای آنها در تحقق این سیاست‌ها قائل شده و مطابق بند 5 این سیاست‌ها «پیشگامی دولت، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در رعایت الگوی مصرف» را خواستار شدند. معظم‌له در بند نخست این سیاست‌ها؛ «صلاح فرهنگ مصرف فردی، اجتماعی و سازمانی و مقابله با اسراف، تبذیر، تجمل‌گرایی و مصرف کالای خارجی» را در صدر موارد مورد انتظار بیان کرده و اقدام در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.

هیچ‌كس حق ندارد 
در اين وزارتخانه جنس خارجى مصرف كند
رهبر حکیم انقلاب با توجه به اهمیت موضوع ممنوعیت مصرف کالای خارجی در بدنه دولت در دوم شهریور سال 1391 و در دیدار رئیس جمهوری و اعضای هیئت دولت فرمودند: «دولت خودش يك مصرف‌‌كننده‌‌ بسيار بزرگى است. شما از بنزين بگيريد تا وسایل گوناگون، يك مصرف‌‌كننده‌‌ بزرگ، دولت است... به مصرف توليدات داخلى هم اهميت بدهيد. در دستگاه شما، در وزارتخانه‌‌ شما، اگر كار جديدى انجام مي‌گيرد، اگر چيز جديدى خريده مي‌شود، اگر همين اقلام روزمره‌‌اى كه مورد نياز وزارتخانه است، تهيه مي‌شود، سعى كنيد همه‌‌اش از داخل باشد؛ اصرار بر اين داشته باشيد؛ خود اين، يك قلم خيلى بزرگ مي‌شود. اصلاً ممنوع كنيد و بگویید هيچ كس حق ندارد در اين وزارتخانه جنس خارجى مصرف كند.» 

ابلاغ ممنوعیت مصرف تولیدات غیر ایرانی در قوای سه‌گانه، دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی
در همین زمینه هیئت دولت در اولین جلسه کاری خود در سال 1397 مصوبه ممنوعیت خرید و مصرف کالای خارجی دارای مشابه داخلی را به تصویب رساند و چندی بعد وزیر کشور این مصوبه را طی بخشنامه‌ای به معاونان این وزارتخانه و استانداران ابلاغ کرد. دولت در این بخشنامه با  یادآوری تأکیدهای مکرر رهبر معظم انقلاب، برای حمایت از کالای داخلی مؤلفه‌‌های تحقق این راهبرد را که شامل «ضرورت حمایت همه‌جانبه از مدیران بنگاه‌های داخلی، ارتقای کیفی کالاهای تولید داخل و قابل رقابت با کالای مشابه خارجی، حمایت جدی از تولیدات ملی و مصرف محصولات داخلی و ممنوعیت مصرف تولیدات غیرایرانی در قوای سه‌گانه، دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی» می‌شد را ابلاغ کرد و استانداران سراسر کشور و معاونان وزارت کشور را موظف کرد ضمن رعایت دقیق ضوابط ابلاغی در تصویب‌نامه‌های موصوف، بر حسن اجرای آن در سطح تمامی رده‌های تابعه اقدام کنند.
بر اساس این ابلاغ دولت، در صورتی که دستگاه‌های اجرایی هزینه‌ای از محل وجوه دریافتی از بودجه عمومی یا دولتی بابت خرید کالاهای خارجی که مشابه داخلی دارند، انجام دهند، ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی مکلفند از پرداخت اعتبار خرید کالاهای یادشده خودداری کنند.

کالای ایرانی
 در انتظار خانواده بزرگ دولت 
از دیگر مصادیق حمایت مستقیم دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی از کالای ایرانی مربوط به خرید و توزیع اقلام مصرفی بین کارکنان آنها است. اگر سازمان‌ها و نهاد‌های تحت امر دولت به صورت متمرکز در خرید اقلام مصرفی، حمایت از کالای ایرانی را مد نظر داشته و برای خانواده بزرگ سه میلیونی خود به صورت متمرکز خرید اقلام ساخت داخل را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند، به یقین، یکی از مصادیق بارز و اساسی حمایت از کالای ایرانی در عمل تحقق پیدا خواهد کرد. سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای خرید کالای ایرانی در خانواده بزرگ دولت می‌تواند به رونق و افزایش تولید داخلی منجر شده و توسعه و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.
در کل کشور نزدیک به 3600 دستگاه اجرایی دولتی وجود دارد که بیش از سه میلیون نفر را در استخدام رسمی خود دارند. اگر اعتقادی به حمایت از کالای ایرانی در بدنه دولت وجود داشته باشد و اقدامی در این زمینه صورت گیرد، بی‌شک ثمرات آن به سرعت در بخش تولید و اشتغال کشور خود را نشان داده و روند افزایش تولید، ارتقای کیفیت و کاهش بیکاری را در اندک زمانی به بار خواهد آورد و خانواده‌های ایرانی از ثمرات آن بهره‌مند خواهند شد. 


 بهبود رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸
بر اساس آمار منتشر شده از شاخص جهانی کارآفرینی، رتبه کارآفرینی ایران در سال ۲۰۱۸ با افزایش ۱۳ رتبه‌ای در میان ۱۳۷ کشور جهان به ۷۲ رسیده است. گزارش منتشر شده نشان می‌دهد، رتبه کارآفرینی ایران در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) به ۱۱ رسیده است که در مقایسه با سال گذشته، سه رتبه بهبود یافته است. ایران ۷/۴ بهبود امتیاز را در سال ۲۰۱۸ تجربه کرده و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است؛ اما متأسفانه، گلوگاه‌های موجود در اکوسیستم کارآفرینی کشور کماکان در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برند.

فاصله ایران تا کشور در حال صنعتی شدن
مهندس نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم گفت: «برای کشورهای در حال صنعتی شدن دو شاخص کمی وجود دارد. معیار اول درآمد سرانه حاصل از صادرات صنعتی است که طبق معیار سازمان یونیکو باید به هزار دلار برسد. در حال حاضر، ‌این رقم در ایران 400 دلار است. معیار دوم نیز  سهم ارزش‌افزوده صنعتی کشور در تولید صنعتی جهان است که ‌این سهم نیز باید به 5/0 درصد افزایش یابد. در حال حاضر، سهم صنعت در تولید ناخالص داخلی ایران حدود 2/0 درصد است.»

۹۹ درصد از صنعت نساجی کشور در اختیار بخش خصوصی
افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک اظهار داشت: «صنعت نساجی بسیار اشتغال‌زا بوده، به طوری که ۱۲ درصد از سهم اشتغال کل کشور مربوط به صنعت نساجی است که با توجه به ارزش‌افزوده بالا و سرمایه‌بری اندک نقش بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت.» وی افزود: «بالغ بر ۹۹ درصد از صنعت نساجی تحت پوشش بخش خصوصی بوده و مابقی واحدها که بسیار محدود است، زیر نظر بنیاد مستضعفان و حوزه‌های دیگر هستند.»

هزینه گران حمل کالا از مسیر ایران
مهرداد تقی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: «در حال حاضر، زمان سیر کالا از مسیر سنتی کانال سوئز در مقایسه با مسیر عبوری از کشور ایران حدود دو برابر است؛ اما هزینه‌های حمل کالا از این مسیرها نشان‌دهنده سه برابر بودن هزینه حمل از مسیر ایران است.» وی افزود: «پیش‌بینی می‌شود با اصلاح فرآیندها و انجام اقداماتی، همچون تعدیل عوارض حمل‌ونقلی، استانداردسازی تعرفه‌های ریلی و... می‌توان این هزینه را تا حد قابل قبولی در راستای افزایش توجیه‌پذیری مسیر ایران کاهش داد.»

پیمان‌سپاری ارزی یک نفع ملی است
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو شورای فقهی بورس گفت: «بازگشت ارز حاصل از صادرات و پیمان‌سپاری ارزی یک نفع ملی است و نقدینگی مورد نیاز متقاضیان ارز را در کشور افزایش می‌دهد؛ همان‌طور که درگذشته تجربه موفقی بوده است؛ در عین حال، برای صادرکنندگان خوشایند است که محدود نشوند و درآمد ارزی که به دست می‌آورند، در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کرده یا اقدام به تأمین موارد مورد نیاز کنند که می‌خواهد وارداتی داشته باشد. به عبارتی، این آزادی را صادرکنندگان می‌پسندند، اما این آزادی یک نفع
شخصی است.»










 محمد نوري/  سال 97 در حالی آغاز شد که قیمت دلار به نزدیک ۶ هزار تومان رسید؛ در این وضعیت هم خریدار و هم فروشنده از افزایش بی‌رویه نرخ آن راضی نبودند و همین عامل اعتماد فعالان اقتصادی نسبت به متولیان ارزی در کشور را سلب کرده بود. این روند سبب شد دولت پس از کش و قوس‌های فراوان دست به اقدام زده و قیمت ارز را تک‌نرخی کند. با اعلام و ابلاغ نرخ 4200 تومان برای دلار، از التهاب بازار ارز کاسته شد و روند پر نوسان اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری به آرامش نزدیک شد. این اقدام دولت اگرچه دیرهنگام بود، ولی مورد تأیید برخی کارشناسان و دست‌اندرکاران عرصه اقتصادی و مورد انتقاد بعضی از فعالان اقتصادی قرار گرفت. آنچه در این زمینه مهم و قابل توجه است، اینکه آیا این نرخ اعلامی برای دلار، باقی می‌ماند یا همانند سال‌های گذشته پس از چندی دچار نوسان شده و تداوم نخواهد داشت!
برخی صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند، که چون تأمین ارز در کشور به دست دولت و از طریق فروش منابع ملی صورت می‌گیرد، پس بازار ارز در کشور وجود ندارد. در واقع، ارزی که به دست می‌آید، متعلق به مردم است؛ بنابراین نرخ این ارز را باید دولت تعیین و مدیریت کند. این کارشناسان معتقدند، ارز متعلق به همه مردم است و اینکه گفته شود قیمت ارز باید بالا برود یا این قیمت تعادلی نیست، حرف درستی نیست. این افراد اگر چه اقدام دولت در تک‌نرخی کردن ارز را تأیید می‌کنند، ولی انتقادی نسبت به تعلل دولت در اعلام و ابلاغ ارز تک‌نرخی دارند.
از سوی دیگر، برخی از صاحب‌‌نظران عرصه اقتصاد و سیاست و فعالان اقتصادی نسبت به این اقدام دولت انتقاد داشته و معتقدند قیمت این روزهای دلار بیش از نرخ اعلامی دولت است و روند تک‌نرخی، دوام چندانی نخواهد داشت. باور این افراد این است که عرضه و تقاضا مشخص‌کننده نرخ ارز است. اگر دولت به مقدار کافی دلار برای عرضه در بازار داشته باشد، می‌تواند نرخ ارز را با هر قیمتی که بخواهد، ثابت نگه ‌دارد؛ ولی در حال حاضر که به دلیل محدود بودن منابع درآمدهای ارزی، عرضه پایین‌تر از تقاضا است، نمی‌توان تداوم دلار تک‌نرخی با قیمت اعلامی دولت را انتظار داشت. 
اگر دولت می‌توانست دلار را 4200 تومان قیمت‌گذاری کند و به میزان کافی هم ارز در اختیار داشت تا وارد بازار کند، چرا اجازه بروز تلاطم در بازار ارز را داد و قیمت دلار تا 6 هزار تومان بالا رفت؟ این افزایش قیمت دلار سبب ضرر و زیان بخش عمده‌ای از صادرکنندگان و حتی قشر ضعیف جامعه شد! پس پیش‌نیاز اجرایی شدن مداوم این تصمیم، عرضه به‌ قدر نیاز است. وقتی بسترهای لازم برای تحقق این پیش‌نیاز وجود نداشته باشد، سخن گفتن از ثبات بازار ارز معنا ندارد. دولت باید در نظر داشته باشد که کنترل شدید قیمت ارز، می‌تواند اتفاقات سه ماه گذشته را تکرار کند؛ بنابراین از روزی که نرخ ارز تعیین و ابلاغ شد، باید اجازه دهد نرخ ارز روند افزایشی مستمر متناسب با تورم را داشته باشد که هم قیمت‌ ریال و ارز تعدیل شود و هم هیجانات به بازار تزریق نشود.
با اين اوصاف قضاوت كردن درباره ارز تك نرخي زود است و بايد به بانك مركزي فرصت داد تا با اجراي كامل سياست‌هاي ارزي خود نوسانات بازار ارز را مديريت كرده و از بروز چالش‌هاي ارزي كه می‌تواند اقتصاد كشور را تحت تأثير قرار دهد و مشكلات فراواني براي فعالان اقتصادي ايجاد کند، 
جلوگيري کرد.








رشد اقتصادی نیازمند بهره‌برداری حداکثری و بهینه از منابع تولید است و یکی از منابع مهم در اقتصاد، نیروی انسانی است. نیروی انسانی نقشی دوگانه در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی ایفا می‌کند؛ زیرا از یک‌سو، به عنوان عامل توسعه و از سوی دیگر به عنوان هدف توسعه مطرح است.
مسائل مربوط به نیروی انسانی، هم جنبه اقتصادی و هم جنبه غیراقتصادی دارند. بنابراین در برنامه‌ریزی کلان، نیروی انسانی اهمیت چشمگیری دارد. در واقع، اشتغال و بیکاری از جمله متغیرهای اقتصادی و اجتماعی‌ هستند که در دوره‌های مختلف زمانی در تمام کشورهای جهان مورد توجه بوده و از دغدغه‌های سیاست‌گذاران و اقتصاددانان هر کشوری محسوب می‌شوند.
شُغل یا پیشه، فعالیتی منظم است که در ازای دریافت پول انجام می‌شود. مدت‌زمان یک شغل می‌تواند از یک ساعت (در زمینه کارهای خاص) تا تمام طول عمر به درازا بکشد. در تعریف دیگری از شغل آمده است؛ به آن دسته از فعالیت‌های اقتصادی (فکری یا بدنی) گفته می‌شود که افراد به منظور کسب درآمد (نقدی و یا غیر نقدی) انجام می‌دهند و هدف آن تولید کالا یا ارائه خدمت است.
شاغل: تمام افراد 10 ساله و بیشتر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار، حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کار را ترک کرده باشند، شاغل محسوب می‌شوند. به طور عمده شاغلان شامل دو گروه مزد و حقوق‌بگیران و خود‌اشتغالان می‌باشند. ترک موقت کار در هفته مرجع با داشتن پیوند رسمی شغلی، برای مزد و حقوق‌بگیران و تداوم کسب‌وکار برای خوداشتغالان، اشتغال محسوب می‌شود.
جمعيت فعال اقتصادي: تمامي اعضاي10 ساله و بيشتر خانوارها كه در هفت روز گذشته (پیش از مراجعه مأمور آمارگيري) شاغل يا بيكار (جوياي كار) بوده‌اند، جمعيت فعال اقتصادي به شمار مي‌آيند. محصلان، خانه‌داران و دارندگان درآمد بدون کار، چنانکه شاغل یا بیکار نیز بوده‌اند، «فعال اقتصادی» محسوب می‌شوند.
جمعيت غير فعال اقتصادي: تمامي اعضاي 10 ساله و  بيشتر خانوارها كه در هفت روز گذشته (پیش از مراجعه مأمور آمارگيري) شاغل يا بيكار (جوياي كار) نبوده‌اند، جمعيت غيرفعال اقتصادي ‌محسوب مي‌شوند و در يكي ‌از گروه‌هاي ‌محصل، خانه‌دار، داراي درآمد بدون كار و ساير طبقه‌بندي می‌شوند.
اشتغال کامل: وضعیت اشتغال کامل منابع به این معنا است که همه عوامل تولید را به کار گرفته باشیم. در این وضعیت اگر بخواهیم یک کالای اضافی تولید کنیم، همیشه باید از کالای دیگری صرف‌نظر کنیم.
برای نمونه اگر در یک جامعه تنها دو کالای کره و توپ جنگی تولید می‌شود (کره و توپ جنگی نماد کالاهای نظامی و کالاهای غیرنظامی هستند)، برای تولید کره بیشتر باید توپ کمتری تولید کرد و برعکس. به عبارتی، باید منابع را از تولید یک کالا خارج کرده به تولید کالای دیگر اختصاص داد، البته به شرطی که بتوان از منابعی که برای ساخت یک کالا به کار می‌رود، برای ساخت کالای دیگر بهره جست.
در زمینه اشتغال نیروی کار می‌توان به وضعیت روس‌ها پیش از جنگ جهانی اشاره کرد. قبل از جنگ روس‌ها بیکاری کمی داشتند. در هنگام جنگ چاره‌ای نبود جز اینکه به جای کالاهای مصرفی کالای جنگی بسازند. بنابراین نیروی کاری که دست‌اندرکار ساخت کالاهای مصرفی بود، شروع به ساخت کالاهای جنگی کرد.
نمونه ديگر بیکاری شدیدی که در آلمان وجود داشت باعث شد هیتلر بدون توسل به زور به قدرت برسد. وی از سال 1933 و مدتی قبل از جنگ جهانی دوم شروع به تهیه مقدمات جنگ کرد و با به کار گماشتن کارگران بیکار در صنایع نظامی بر میزان تولید افزود. به این ترتیب، کارخانه‌ها به تولید کالای جنگی به جای کالای مصرفی پرداختند و آلمان به سمت اشتغال كامل حركت كرد.



گزارشی از یک شرکت بزرگ تولید نوشت‌افزار
 اکبر کریمی/ به دلیل تنوع بالای محصول در خانواده نوشت‌افزار و شاخه‌های واسط این صنعت اعم از صنعت چوب، کاغذ، رنگ و... ظرفیت اشتغال پایدار بالا با گردش مالی قابل توجه در آن وجود دارد. کشور ما با برخورداری از شرکت‌های تولیدکننده نوشت‌افزار نشان داده است که امکان بهره‌مندی از مزایای این حوزه تولیدی را دارد و در صورت رفع موانع پیش‌رو می‌تواند بخشی از نیاز کار کشور را در این حوزه تأمین کند. در این شماره به معرفی یکی از شرکت‌های موفق کشورمان در حوزه نوشت‌افزار می‌پردازیم.
مجموعه «نقش تندیس آریا» را در سال 1340 حاج عبدالصمد برخدا تأسیس کرد. این شرکت کار خود را در یک کارگاه کوچک تولیدی با تولید خمیر بازی «آریا» که برای اولین بار در ایران تولید می‌شد، شروع کرد. در حال حاضر شرکت، با همت فرزندان حاج عبدالصمد و البته در سطح و اندازه بسیار بزرگ‌تر از زمان شروع فعالیت می‌کند. اکنون این مجموعه شامل چهار کارخانه تولیدی در رباط کریم و دفتر فروش در تهران است که مجموعاً 450 نیروی کار دائمی در آن مشغول فعالیت هستند.
حسین برخدا، مدیر عامل شرکت از برنامه‌های سازنده صداوسیما برای حمایت از کالای ایرانی و اصلاح فرهنگ جامعه گفت و از اینکه رسانه ملی زمینه تبلیغات رایگان محصولات داخلی در برنامه‌های مختلف را فراهم کرده، خرسند بود. اما با وجود این، از وزارت آموزش و پرورش گله بسیاری داشت. او می‌گفت: «هنوز معلمان و مربیان مهد کودک‌ها و مدارس برای تهیه فهرست نوشت‌افزار مورد نیاز کودکان، برندهای خارجی را به اولیا پیشنهاد می‌دهند و هنوز شاهد خرید اجناس خارجی و بی‌مایه شدن زحمات تولید‌کننده داخلی در این حوزه هستیم.» در حالی که چنین روند نامبارکی تنها با ابلاغ یک بخشنامه داخلی از سوی وزارت آموزش و پرورش می‌تواند موجب معرفی محصولات با کیفیت داخلی از سوی معلمان مدارس و خرید اجناس ایرانی از سوی اولیا شود.
برخدا می‌گوید: «تولیدکنندگان داخلی توان تولید کالاهای اساسی نوشت‌افزار نظیر مداد، خودکار، پاک‌کن، دفاتر، محصولات نقاشی و امثال آن را به میزان نیاز بازار داخلی دارند و تنها مانع اساسی برای تحقق این امر، ورود بی‌رویه کالاهای خارجی به کشور است.»

تولیدکننده اولین‌ها در کشور
شرکت آریا بزرگ‌ترین تولیدکننده نوشت‌افزار از نظر تنوع محصول در کشور است که محصولات آن شامل انواع خمیر بازی، انواع پاستل نقاشی و مداد شمعی، آبرنگ، گواش، رنگ انگشتی، انواع مدادهای رنگی و مشکی، لوازم اندازه‌گیری برای دانش‌آموزان، دفاتر تحریر و... می‌شود. محصولات این شرکت برای طیف‌های سنی مهد کودک تا دبیرستان تولید می‌شود.
تمامی محصولات این شرکت علاوه بر دریافت استاندارد سازمان ملی استاندارد و تأییدیه وزارت بهداشت و درمان، استانداردهای معتبر اروپایی را نیز دارد، به همین دلیل است که مدیران این شرکت از چندین سال پیش اقدام به صادرات محصولات شرکت به چندین کشور خارجی از جمله عراق، اردن، افغانستان، آذربایجان و ایتالیا کرده‌اند و در تلاش برای توسعه بازارهای خارجی هستند.
این شرکت برای بازاریابی بیشتر در حوزه برون‌مرزی و معرفی محصولاتش، از سال 2007 در نمایشگاه‌های مختلف خارجی شرکت فعال دارد. نمایشگاه‌های نوشت‌افزار آلمان، هند، عراق و آفریقای جنوبی از جمله نمایشگاه‌هایی است که این شرکت سابقه حضور چند باره در آنها داشته است.
تولید محصولات سالم و بی‌خطر
سلامتی و بهداشت فیزیکی و روانی کودکان، شعار همیشگی شرکت آریا بوده است. این مجموعه طی دهه‌های مختلف فعالیت خود، در عمل، پایبندی به این شعار را اثبات کرده است.
این شرکت تقریباً هر ساله محصول جدیدی روانه بازار نوشت‌افزار کرده و از حیث بسته‌بندی، یکی از شرکت‌های پیشرو در تنوع بسته‌بندی محسوب می‌شود.
تمامی ایده‌ها و کاراکترها و قالب‌های بسته‌بندی به کار گرفته شده در محصولات آریا را نیروهای خود مجموعه خلق می‌کنند. در بخش طراحی و تبلیغات مجموعه آریا، 15 نیروی متخصص صرفاً در حوزه طراحی و بسته‌بندی کوچک و صنعتی محصولات آریا در حال فعالیت هستند.
از دیگر ویژگی‌های مجموعه آریا، نبود برون‌سپاری در آن است. تمامی ظروف و ابزار پلاستیکی استفاده شده در محصولات، در خود مجموعه تولید می‌شود و مهم‌تر از آن انحصاری بودن خط تولید شرکت آریا است. هیچ ماشینی در چرخه تولید این شرکت نمی‌توان یافت که از بیرون خریداری شده باشد. انواع دستگاه‌های بسته‌بندی، دستگاه‌های تولیدی، قالب‌بندی و ... را ماشین‌سازان این شرکت طراحی کرده و ساخته‌اند و از نظر کیفیت با دستگاه‌های مشابه اروپایی قابل مقایسه است.
مشکلات بازار نوشت‌افزار
بازار نوشت‌افزار، بازاری فصلی است که تنها بخشی از سال فرصت مناسب برای فروش کالاهای آن دارد. به همین دلیل تولیدکنندگان این عرصه، برای جلوگیری از رکود در تولید در ماه‌های غیر فعال بازار به نقدینگی بالایی نیاز دارند تا محصولات خود را تولید و انبار کنند و در موقع نیاز آن را روانه بازار کنند. شرکت آریا نیز به عنوان یک شرکت تولیدکننده نوشت‌افزار از این قاعده مستثنی نیست. مدیر عامل شرکت می‌گوید: «برای تأمین این میزان نقدینگی باید به تسهیلات بانکی روی بیاوریم، ولی با میزان سودی که بانک‌ها در ازای پرداخت تسهیلات طلب می‌کنند، امروز هیچ تولیدکننده‌ای جرئت چنین ریسکی را ندارد و تعطیلی تولید را بر گرفتن این وام‌ها ترجیح می‌دهد.»
از مشکلات دیگر حوزه تولید نوشت‌افزار در کشور، عرضه انبوه کالاهای بی‌کیفیت چینی است. حسین برخدا در این زمینه می‌گوید: «برخی از محصولات لوازم‌‌التحریر مثل خمیر بازی، شن بازی و رنگ انگشتی از جمله وسایل بازی هستند که جنس مواد به کار رفته در آنها با سلامتی کودکان ارتباط مستقیمی دارد. مشاهده شده در اکثر محصولات چینی در بازار از مواد بی‌کیفیت استفاده شده است که برای سلامتی کودکان مضر است، ولی با این وجود هیچ نظارتی روی این محصولات در بازار وجود ندارد. سازمان حمایت از مصرف‌کننده، وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، نظارت مستمر بر تولیدات داخلی دارند ولی هیچگونه نظارتی از سوی این نهادها و دیگر مراجع ذی‌ربط بر محصولات وارداتی اعمال نمی‌شود.»
 با این تفاسیر می‌توان گفت: وقتی تولیدکننده داخلی هر لحظه زیر ذره‌بین چندین نهاد و سازمان قرار دارد، ولی در عوض محصول بی‌کیفیت خارجی بدون هیچ نظارتی روانه بازار مصرف شده و با قیمت نازلی به فروش می‌رسد، باید هم شرکت بزرگی مثل آریا امروز با 50 درصد توان کاری
 فعال باشد.
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.