حسن ابراهیمی/ حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی گفت: «مهمترین مسئله در حوزه انحراف از صراط مستقیم، این است که این انحراف عامل احباط اعمال و از بین رفتن توشه آخرت میشود.»
به گزارش صبح صادق، حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالله حاجیصادقی در اولین کارگاه از سلسله کارگاههای توانمندسازی هادیان سیاسی سپاه که در مرکز فرهنگی رسانهای صبا معاونت سیاسی نمایندگی ولیفقیه در سپاه برگزار شد، با بیان اینکه قرآن «تبیان لکل شیء» است، اظهار داشت: «سیاست بخشی از هدایت کلی است که دین متکفل آن شده است. رابطه سیاست با دین رابطه جزء با کل است و هادی سیاسی هادی دینی است و کسی که بخواهد هدایت سیاسی کند، باید دین را بشناسد.»
وی با بیان اینکه سیاست اسلامی مبتنی بر توحید است، افزود: «مباحث اجتماعی و سیاسی قرآن نسبت به مباحث احکام فردی صد به یک هم بیشتر است.»
نماینده ولیفقیه در سپاه در موضوع انحراف با اشاره به اینکه قرآن به دنبال یک ایمان راسخ است، اظهار داشت: «از نگاه قرآن آن ایمانی ماندگار است که با ثبات قدم در مسیر صراط مستقیم ادامه یابد و در واقع مهمتر از خود ایمان آوردن، ماندن در مسیر حق است.
وی با اشاره به اینکه خیلیها توفیق وارد شدن در صراط مستقیم را دارند؛ اما در این مسیر دچار لغزش و انحراف میشوند، افزود: «انحراف از دیدگاه قرآن خروج از صراط مستقیمی است که یکی است و تعدد ندارد و مبدأ و مقصدش مشخص است.»
حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی ادامه داد: «قرآن واژه احباط اعمال را به کار برده و این موضوع، یعنی مثلاً چندین سال محصولی را جمعآوری کنیم و یک دفعه به روی آن آتش بگشاییم و از بین ببریم؛ از این رو در قیامت در کارنامه اعمال کردههای حسنه مطرح نمیشود، بلکه سخن از توشه و آوردهها است.»
وی گفت: «بسیاری از کسانی که شاید امروز به عنوان عبرت مطرح میشوند، بیشتر عمر خود را در صراط مستقیم بودند و در آخر دچار لغزش شدند.»
وی در ادامه با اشاره به عوامل استقامت در صراط مستقیم اظهار داشت: «انسان نباید خود را در مرتبهای ببیند که بالاتر از آن وجود ندارد وگرنه اعمالش حجاب او میشود، عبادت نباید راضیکننده باشد و باید نگران آینده بود.»
عضو هیئت علمی دانشکده شهید محلاتی ادامه داد: «ماندن در صراط مستقیم جز با استمداد از خدا امکان ندارد، «لذا اهدنا الصراط المستقیم» را حداقل ده بار در روز باید به صورت واجب بخوانیم.»
وی با اشاره به اینکه ادبیات قرآن این است که نسبت به موفقیتهای گذشته همواره بدهکار، منتکش خدا و حمدگوی او باشیم که او همه اینها را داده است، گفت: «برای آینده هم باید توجه کنیم که کار را که کرد، آنکه تمام کرد، لذایذ را باید از خدا خواست تا در صراط حق بمانیم و از مسیر حق خارج نشویم.»
حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی یکی از مهمترین عوامل ثبات در صراط مستقیم را ملازمت با ولی خدا عنوان کرد و در توضیح گفت: «ولایت تجلی توحید است، حاکمیت خدا بر روی زمین با ولایت است و ملازمت با ولی خدا تضمینکننده است؛ چون راننده و راهبر صراط مستقیم ولی خداست.»
نماینده ولیفقیه در سپاه با اشاره به مصداقهای تاریخی از ملازمت با ولایت با بیان اینکه هیچگاه در قرآن و تاریخ زندگانی ائمه این را نداریم که گفته شده باشد مؤمنان به ولی خدا مشورت دهند، افزود: «در این حوزه تأکید شده که هرگاه ولی خدا از مردم مشورت خواست، آنها بیان نظر کنند و در دیگر موارد متابعت داشته باشند.»
وی ادامه داد: «اعمال عبادی به هیچ وجه به تنهایی مؤمنان را در مسیر حق قرار نمیدهد، بلکه باید در این مسیر به نظر ولی الهی رجوع کرد و اگر مخالف نظر فردی بود و او تبعیت کرد و در دل هم اکراه نداشت و همراهی با دل و عمل را داشت، آن موقع در مسیر صراط مستقیم حرکت میکند.»
حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی یکی از الزامات ماندن در صراط مستقیم را بصیرت دانست و در بیان تفاوت بصیرت با علم گفت: «علم مفهوم ذهنی است، اما بصیرت مصداق خارجی و مصداقشناسی است؛ از این رو برخی عالمند، اما بصیر نیستند و فهم حق و باطل برای در صراط مستقیم ماندن را به صورت مصداقی ندارند.»
نماینده ولیفقیه در سپاه در ادامه حریت از تعلقها و معنویت را از دیگر الزامات ماندن در صراط مستقیم دانست و گفت: «دنیا و ثروتهای دنیایی باید نوکر انسان باشد نه اینکه انسان را نوکر و اسیر خود کند، از این رو عدهای با مال دنیا آخرت خود را تضمین کرده و عدهای دیگر خراب میکنند.» وی با اشاره به موضوع کفر و شناخت ابعاد آن خطرناکترین کفر را کفر بعد از ایمان معرفی کرد و افزود: «اگر ایمان مطلوب عاقبت استقامت در صراط مستقیم است، در زمینه کفر هم خداوند فرموده که توبه کافر با سابقه ایمان را نمیپذیرد و باب هدایت را بر او میبندد.»
دکتر حاجیصادقی افزود: «کفر پس از ایمان دو نوع آشکار و مخفی دارد که کفر مخفی نوعی نفاق و خطرناکترین نوع نفاق است که فرد واقعیت خود را بیان نمیکند. منافقین هم سه دسته میشوند که بدترین گروه همان صاحبان کفر خفی هستند.»
وی با مقدمه قراردادن بحثهای قبلی خود به حوزه انحراف هم ورود کرد و افزود: «انحراف از صراط مستقیم از نگاه قرآن در دو عامل اصلی جمع میشود که شبهه فکری و شهوت عملی است.»
نماینده ولیفقیه در سپاه ادامه داد: «شبهه فکری لغزش در اندیشه است، برای نمونه تلقی غلط در اندیشه سبب میشود عدهای در برابر دشمن به نام تعامل منفعل شده و به تعبیر قرآن از جهاد کبیر محروم شوند که این خود یکی از عوامل انحراف است.»
وی مصداق دیگر لغزشهای فکری را درک نکردن حکمتها عنوان کرد و در زمینه لغزشهای عملی گفت: «انحراف عملی هم مقدمه انحراف فکری است، اگرچه انحراف فکری مقدمه انحراف عملی در بیشتر موارد است؛ از این رو دشمن به دنبال ایجاد لغزشهای عملی در بین همه ماست.»
وی عجب و خودمحوری را یکی از مصادیق انحراف عملی بیان کرد و افزود: «تفاوت سلیمان نبی و قارون در همین امر بود که هر دو ثروتمند بودند؛ اما یکی نابود شد و دیگری عظمت گرفت.» دنیاگرایی عامل دیگر لغزشهای عملی بود که حجتالاسلام والمسلمین حاجیصادقی به آن اشاره کرد.
وی راحتطلبی و تنپروری را مخالف جهاد دانست و تأکید کرد: «شبهه علمی، گرفتار مال بودن و جهاد نکردن با جان عاملی برای انحراف است و قرآن در این مسئله ایمان واقعی و ایمان انحرافی را معرفی کرده که یکی به نتیجه میرسد و در مسیر صراط مستقیم است و دیگری به انحراف میرود.»