بزرگ‌ترین دشمنان تولید ملی در ایران دشمنان انقلاب اسلامی ایران هستند که به خوبی می‌دانند بهترین راه نابودی یک ملت ناتوانی در تولید و تبدیل شدن به مصرف‌کننده محض است و با سیاست متنوع از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا جذب نیروی انسانی متخصص سیستم تولید در ایران را با مشکلات متعدد مواجه کرده‌اند.
تقویت تولید ملی از راه‌های متعددی می‌تواند مشکلات معیشتی و نیازهای حقیقی جامعه را برطرف کند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:
1ـ افزایش رشد اقتصادی، افزایش درآمد ملی سرانه و بهبود شاخص‌های رفاه در جامعه؛
2ـ افزایش اشتغال و کاهش بیکاری به خصوص در میان جوانان و تحصیلکرده‌ها؛
3ـ در بلندمدت سبب کاهش قیمت تمام شده، کاهش تورم انتظاری و تورم وارداتی؛
4ـ افزایش صادرات غیرنفتی، مثبت شدن تراز تجاری غیرنفتی و افزایش سهم ایران در تجارت بین‌الملل؛
5ـ تقویت پول ملی و کاهش خطر ناشی از نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد؛
6ـ جذب سرمایه‌های خرد و کلان در بورس اوراق بهادار؛
7ـ افزایش بهره‌وری در اقتصاد ملی با استفاده از بازدهی‌ها نسبت به مقیاس و اقتصاد تکاملی؛
8ـ جلوگیری از خروج سرمایه‌های ملی از کشور و جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی (FDI)؛
9ـ افزایش توان چانه‌زنی بین‌المللی، مقابله با جنگ نرم دشمنان خارجی و افزایش امنیت خارجی؛
10ـ کاهش حجم اقتصاد غیررسمی و زیرزمینی و افزایش شفافیت اقتصادی؛
11ـ افزایش درآمدهای مالیاتی دولت و کاهش وابستگی به نفت و کاهش استقراض مستقیم از بانک مرکزی؛
12ـ کاهش بزه و بزهکاری در جامعه به دلیل کاهش بیکاری که سبب افزایش امنیت داخلی می‌شود؛
13ـ کاهش فقر و نابرابری در ابعاد گوناگون در جامعه؛
14ـ تقویت بنیان خانواده به دلیل بهبود شاخصه‌های اقتصادی و رفاه در جامعه؛
15ـ کاهش خام‌فروشی مواد معدنی و نفتی با کاهش وابستگی اقتصاد ملی و دولت به نفت و امکان سرمایه‌گذاری بیشتر در صنایع پتروشیمی و تبدیلی؛
16ـ افزایش توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان داخلی در عرصه بین‌المللی؛
17ـ تخصیص مجدد منابع داخلی برای تولید و کاهش واسطه‌گری و سرمایه‌های سرگردان؛
18ـ تقویت بخش خصوصی و حرکت در راستای اصل 44 قانون اساسی؛
19ـ جلوگیری از تهاجم فرهنگی از طریق ورود کالاهای خارجی و صادرات فرهنگ اسلامی‌ـ ایرانی از طریق صادرات کالای ایرانی به فراسوی مرزها؛
20ـ تقویت استقلال اقتصادی و کاهش تأثیر تحریم‌ها؛
21ـ جذب سرمایه انسانی ماهر در بخش تولید و جلوگیری از فرار مغزها و خروج جوانان تحصیلکرده؛
22ـ افزایش کیفیت تولیدات در سایه افزایش کمّی تولیدات داخلی؛
23ـ ایجاد هم‌افزایی در بخش‌های مختلف اقتصادی با اولویت بخش‌های تولیدی که به توسعه اقتصادی منجر می‌شود؛
24ـ تأمین نیازهای واقعی جامعه بدون خطر‌های بین‌المللی و تهدیدات خارجی؛
25ـ رعایت شئونات و اصول اسلامی در تولید کالاها و تولید کالا مبتنی بر سلیقه مصرف‌کنندگان بومی؛
26ـ افزایش ثروت ملی از طریق انباشت سرمایه در بخش تولید؛
27ـ انباشت تجربه و علم و در بلندمدت پرورش نیروی انسانی ماهر.

مخالفان تولید ملی
مخالفان تولید ملی در اقتصاد ایران به پنج دسته تقسیم می‌شوند:
1ـ انحصارگران داخلی؛
2ـ واسطه‌گران، واردکنندگان کالاهای قاچاق؛
3ـ سیاستمداران اقتصاد نابلد؛
4ـ رانت‌خواران خارجی؛
5ـ دشمنان ملت و نظام جمهوری اسلامی.
دسته اول گروه‌های انحصاری تولید هستند که به بهانه حمایت از تولید ملی و با اعمال تعرفه و محدودیت‌های وارداتی برای خود انحصار کامل ایجاد کرده‌اند و بدون کارایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما چون انحصاری هستند ناکارآمدی آنها به توقف تولید آنان منجر نمی‌شود. این گروه به دلیل ناکارآمدی و قدرت انحصاری بالا سبب ضعف تولید ملی، ناتوانی در رقابت‌پذیری بین‌المللی و ضعف در بخش صادرات شده‌اند و فقط چشم بر بازار انحصاری و پرسود داخلی دوخته‌اند و سود خود را با افزایش قیمت حداکثر می‌کنند، مانند صنعت خودروسازی و حتی می‌توان به نوعی به انحصارگری بانکی و مخابراتی در ایران نیز اشاره کرد که به دلایل حقوقی و امنیتی انحصار ایجاد شده است، اما به هر حال بر کارایی تولید خدمات ملی در کشور تأثیر منفی گذاشته است.
دسته دوم گروه‌هایی هستند که در بخش بازرگانی فعالیت می‌کنند و افزون بر بازار پرسود واردات کالاهای بی‌کیفیت، از نوسانات نرخ ارز و سیر صعودی تورم داخلی نیز بهره می‌برند و به شدت در مقابل تولید ملی جبهه می‌گیرند. در این زمینه می‌توان به واردکنندگان کفش از چین، چادر مشکی از کره، لباس از ترکیه و میوه از کشورهای همسایه و افرادی که در بخش قاچاق فعالیت می‌کنند، اشاره کرد. نکته جالب اینکه، این گروه به شدت بر طبل حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌کوبند و معتقدند که شهروندان باید کالای باکیفیت و با استاندارد بین‌المللی مصرف کنند.
دسته سوم سیاستمداران اقتصاد نابلد هستند که با اجرای سیاست‌های متناقض سبب کاهش توان تولید‌کنندگان می‌شوند. نمونه بارز آن بی‌توجهی به بخش تولید در هدفمند کردن یارانه‌ها است که در خلق این مشکل، دولت و مجلس هر دو به یک اندازه سهم دارند.
افزون بر دلالان، واسطه‌گران و رانت‌خواران داخلی که از ضعف تولید ملی بهره‌ می‌برند، از طیف همین گروه افرادی نیز در خارج از کشور هستند که از صادرات کالاهای بی‌کیفیت به ایران بیشترین بهره را می‌برند و در صورت وجود عزم تولید در ایران با کارشکنی‌های بین‌المللی در ورود فناوری یا مواد اولیه کالای مورد نظر به ایران از رونق تولید کالای مذکور جلوگیری می‌کنند، مانند صنعت تولید چادر مشکی که درگیر یک مافیای داخلی و خارجی است.
در نهایت بزرگ‌ترین دشمنان تولید ملی در ایران، دشمنان انقلاب اسلامی ایران هستند که به خوبی می‌دانند بهترین راه نابودی یک ملت ناتوانی در تولید و تبدیل شدن به مصرف‌کننده محض است و با سیاست متنوع از تحریم‌های اقتصادی گرفته تا جذب نیروی انسانی متخصص سیستم تولید در ایران را با مشکلات متعدد مواجه کرده‌اند.
 *منبع: اندیشکده برهان



  روح‌الله صنعتکار/ رسانه‌ها همیشه بخش مهم و انکارناپذیر اقتصاد مدرن بوده‌اند و نقش آنها در تعاملات بین بازیگران اقتصادی گوناگون تجزیه و تحلیل می‌شود. رسانه‌ها خود به مثابه بستر برخورد تولیدات و تقاضا در بازار عمل می‌کنند.
در وضعیت موجود کشور، اگر چه هنوز تهدیدها علیه اقتصاد ایران پا برجاست؛ اما می‌توان با استفاده از بسترهای فرهنگی و رسانه‌ای این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرد. در حال حاضر، نقطه خطرناک و حساسی که در بیانات رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید شده، تنگه احد جنگ اقتصادی است که اگر دقت نکنیم ممکن است از آنجا آسیب ببینیم و آن، عملیات و جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن است.
به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین ابعاد جنگ اقتصادی، بعد روانی و رسانه‌ای است. اگرچه در حوزه اقتصاد کشور ما نقاط ضعف بسیاری وجود دارد؛ ولی به طور قطع اقتدار و توانمندی ما برای پیشرفت و رشد بسیار بیشتر از این کمبودهاست؛ از این رو در حوزه عملیات روانی مردم و مسئولان باید مراقب بوده و با مشارکت و همراهی اجازه ندهند تنگه احد اقتصاد کشور به دست دشمن بیفتد.
برای نمونه، در حالی‌ که در رکود تورمی به سر می‌بریم و به استناد آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، واحدهای تولیدی با 30 درصد ظرفیت تولید خود فعالیت می‌کنند، برخی بانک‌ها در همین شرایط، سودهای کلان به جیب زده‌اند و برای نمونه، یک بانک طی مدت کوتاهی، 100 درصد نسبت به سرمایه‌اش سود کرده است. جای سؤال است که این قبیل بانک‌ها در چه حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کرده‌اند که توانسته‌اند 100 درصد سود کنند، در حالی ‌که بیشتر واحدهای تولیدی در کما به سر می‌برند و نمی‌توانند این مقدار سود داشته باشند؟!
اینجا رسانه‌های خودی هستند که با کارشناسی درست و بموقع برخی سودجویی‌ها و معضلات را به‌گونه‌ای صحیح برای همگان شفاف می‌کنند.
افزون بر آن، وجود راهبرد رسانه‌ای در اقتصاد، بیش از آنکه بر حوزه اقتصاد تأثیرگذار باشد، تأمین‌کننده ثبات و امنیت ملی خواهد بود و می‌تواند در وضعیت بحرانی، مانع تنش‌‌های کنترل‌ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی شود.
به هر حال، اقتصاد به سبب آنکه مایه قوام اجتماع و ستون اصلی خیمه آن است، باید استوار باشد تا مردمان را زیر خود گرد آورد.(نساء/ 5) همین امر مهم اجتماعی، مهم‌ترین ابزار دشمنان برای سلطه و نابودی اجتماع است؛ زیرا دشمنان با سوء‌استفاده از مشکلات اقتصادی و نیازهای مردم در این عرصه بر آن می‌شوند تا سلطه خویش را گسترش دهند؛ از همین رو با برپایی جنگ اقتصادی در قالب تحریم‌ها و جنگ روانی اقتصادی برای رسیدن به اهداف سلطه‌گرانه خویش اقدام می‌کنند.
پخش شایعات در راستای فراهم‌آوری بسترهایی برای احتکار و ایجاد تزلزل و اضطراب و تشویش اساسی در اجتماع نیز از مصادیق چنین رفتار ضد اجتماعی و اقتصادی است که به سبب اختلال در امنیت اجتماع احکام چندگانه طرد اجتماعی، تبعید و اعدام شامل آن خواهد شد.
در چند ماه اخیر، آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال اثرات روانی تحریم‌ها بوده و هستند؛ به همین منظور با تبلیغات رسانه‌ای و اقدامات بیانی به دنبال القای این دروغ بزرگ هستند که به زودی جامعه اقتصادی و سیاسی ایران دستخوش تحولات سنگینی خواهد شد و کارشناسان و تحلیلگران رسانه‌های غربی در روزهای اخیر به وفور کلماتی مانند تحریم‌های فلج‌کننده، بی‌سابقه، فراگیر، منسجم و متحد، هوشمند و کارآمد، شدید و فاجعه‌آمیز و... مطرح می‌کنند.
در مقابل رسانه‌های خودی باید با انتقال اطلاعات صحیح و تحلیل درست مردم را در این جنگ تمام‌عیار به سلاح بصیرت مجهز کنند و با تقویت روحیه و امید مسیر عبور از وضعیت ایجاد شده از سوی دشمن را هموارتر کنند.

موفقیت و پیشرفت هر مجموعه چه در ابعاد کلان و چه در ابعاد خرد به عوامل و شاخصه هایی فراوانی  وابسته است، به معنای دقیق تر دستیابی به موفقیت در گرو مجموعه از عوامل است که یکی از این عوامل که نقش آن را در این زمینه می توان بسیار و حیاتی است موضوع بهره وری است.
یکی از موضوعاتی که همه سازمان‌ها و حتی انسان‌ها به آن توجه دارند، موضوع بهره‌وری است، اینکه سازمان‌شان یا خودشان آن را در سطح بالایی داشته باشند. در تعریفی ساده از بهره‌وری سازمانی می‌توان گفت؛ میزان خروجی و سود سازمان نسبت به هزینه‌ها؛ یعنی اگر سازمانی بتواند با ثابت نگه داشتن کیفیت، از میزان هزینه‌های سازمانی خود کم کند، می‌تواند بگوید بهره‌وری ایجاد کرده است. در استاندارد ایزو 9001 از بهره‌وری بسیار گفته شده است و یکی از اهداف استاندارد ایزو 9001:2015، بالا بردن بهره‌وری سازمان در حوزه سیستم مدیریت کیفیت است. اما تعریفی که استاندارد از بهره‌وری و عوامل کلیدی آن دارد، دو شاخصه اثربخشی و کارایی است.
اندیشه‌ها فناوری تولید را بهبود می‌بخشند. یک اندیشه بکر و نو این امکان را فراهم می‌کند که از مجموعه‌ای از نهاده‌ها و عوامل تولید، محصول بیشتر یا بهتری تولید کند.‌‌ اثربخشی یعنی میزانی كه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده تحقق یافته و نتایج برنامه‌ریزی شده به دست آمده است.
منظور از عبارت بالا این است که هرگاه شاخصه‌هایی مرتبط با برنامه‌ریزی و با محوریت زمان داشته باشیم، از اثربخشی صحبت کرده‌ایم. شاخصه‌هایی مانند مدت زمان تولید، تحویل بموقع، برنامه‌ریزی، مدت زمان رسیدگی به شکایات مشتری و...
اما در تعریف کارایی می‌توان گفت؛ رابطه میان نتایج به دست آمده با منابع استفاده شده.
منظور این است که هرگاه شاخص‌هایی مرتبط با کار و منابع تعریف کردیم، یا هرگاه صحبت از پول به میان آمد، از کارایی صحبت کرده‌ایم. برای نمونه، اتمام پروژه با بودجه مصوب، به‌کارگیری حداقل نیروی انسانی، هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و... 
حال سازمانی را می‌توانیم بهره‌ور بنامیم که بتواند هر دو شاخصه اثربخشی و کارایی را داشته باشد.
اما سؤال اینجاست که کدام یک بهتر است؟ آیا باید به دنبال کارایی بود، یا اثربخشی؟ سازمان‌های پیشرو همواره توجه ویژه‌ای به هر دو شاخصه اثربخشی و کارایی دارند و سعی می‌کنند در سازمان، هر دو شاخصه اندازه‌گیری شود. زمانی می‌توانیم بگوییم بهره‌وری سازمانی در حد مطلوبی است که هر دو شاخصه اثربخشی و کارایی در حد مطلوب باشد.
همان‌طور که در تعاریف عامیانه گفته شد، زمانی کاری صحیح است که هم درست تعریف شود و هم درست انجام شود. شاید شما هم شنیده باشید که فردی که به صورت حرفه‌ای دزدی می‌کند، کارایی بالایی دارد، چرا که کارش را به درستی انجام می‌دهد، اما چون کار را به درستی تعریف نکرده است، اثربخشی مناسبی ندارد.
بهره‌وری نیروی کار حاصل تقسیم ارزش ستانده هر بخش بر شاغلان آن بخش است. بهره‌وری سرمایه نیز از تقسیم ارزش ستانده یا تولید بخش بر ارزش خدمات مولد سرمایه به دست می‌آید. در نهایت، بهره‌وری مصارف واسطه حاصل تقسیم ارزش ستانده بر ارزش مصارف واسطه است. روش متعارف و معمول برای اندازه‌گیری بهره‌وری کل عوامل، روش دیویژی است که نهادهای آماری مورد استفاده قرار می‌دهند.
یکی از ابزارها و استانداردهایی که می‌تواند در بهره‌وری سازمانی بسیار مفید و مؤثر باشد، اجرای الزامات استاندارد ایزو 9001  است که می‌تواند در صورت اجرای صحیح بر بهره‌وری سازمان و بهبود روند کارهای سازمان اثر بگذارد.

گفت‌وگوی صبح صادق با پاسدار بازنشسته‌ای که اشتغال‌زایی می‌کند


 اکبر کریمی/ آیا تا به حال فکر کرده‌اید که اگر به سن بازنشستگی رسیدید، چه کاری انجام خواهید داد؟ آیا شما نیز مانند جمع کثیر بازنشستگان، خود را از کارافتاده تلقی کرده و جای گرم و نرمی برای خود در گوشه خانه پهن خواهید کرد و گذران عمر به تماشا می‌نشینید؟ یا شاید اندک پس‌اندازتان هوس گشت و گذار و سفر به دور دنیا به سرتان خواهد انداخت؟ یا فکر می‌کنید باز در آن سن و سال هنوز همت و اراده لازم برای خطر‌پذیری را خواهید داشت که دست به حرفه و فعالیت اقتصادی جدیدی بزنید؟ شاید این نوع پرسش‌ها برای شما که تازه سنین جوانی را شروع کرده‌اید، خیلی موضوعیت نداشته باشد، ولی بی‌شک در آینده‌ای نه چندان دور، یافتن پاسخ این پرسش‌ها دغدغه اصلی شما خواهد شد؛ اینکه پس از بازنشستگی چه باید بکنم؟ گزارش‌های اقتصادی و معرفی افراد موفق در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌تواند الگو و موتور محرکه‌ای باشد برای کسانی که به فکر کاریابی و رونق کسب‌وکار خود هستند. درج هفتگی گزارش‌های اقتصادی در این ستون از نشریه با هدف پاسخ به چنین نیازی انجام می‌گیرد.

خانه‌نشین نشدم؛
 2000 نفر را نیز صاحب شغل کردم
«حسین احرامی» از جمله پاسداران بازنشسته‌ای است که با شروع دوره میانسالی، اراده و خطر‌پذیری در وجود او کم‌فروغ نشده است. او از سال 1385 به جای انتخاب خانه‌نشینی، به حوزه اقتصاد و تولید روی آورده و اکنون افزون بر تألیف کتاب و تدریس در دانشگاه‌های شهرستان مرند، مدیر عامل و صاحب امتیاز یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی و خدماتی در حوزه ساخت، تأمین و نصب سیستم‌ها و دکل‌های مخابراتی، ارتباطات رادیویی پیشرفته و حوزه‌های الکترونیکی و رایانه‌ای است. این شرکت در استان آذربایجان شرقی واقع است و دفاتر آن در شهرهای تبریز و تهران فعال هستند.
این مجموعه با دریافت پروانه فنی مهندسی و ده‌ها مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه‌های متنوع کاری را دارد که در این گزارش به بخش‌هایی از آنها اشاره شده است.
ارزش‌گذاری بر دانش سازمانی و بهره‌گیری از نیروهای ماهر
از جمله مهم‌ترین دارایی‌های هر شرکت و سازمان اقتصادی، وجود دانش سازمانی در آن است که شامل توان تخصصی و تجربی نیروها می‌شود. حسین احرامی با درک صحیح این موضوع و با جذب نیروهای متخصص و جوان دانشگاهی و کارگران ماهر تجربی توانسته است این دارایی را در شرکتش رونق دهد. وی در این باره می‌گوید: «جوانان و نیروهای ماهر و متخصصی در بخش‌های مختلف شرکت تعاونی داریم که بخش زیادی از موفقیت‌های ما مرهون استعدادهای علمی و دانش‌های تجربی آنان است.»
در واقع، علت اصلی تنوع حوزه‌های فعالیتی در این شرکت نیز به دلیل وجود همین نیروهای متخصص در حوزه‌های گوناگون است. در بیان مختصر از انواع فعالیت‌های «شرکت تعاونی ره‌پیمایان و پویندگان اصل» از قول مدیر عامل این شرکت، باید گفت: «این شرکت در شاخه‌های مختلف آموزش، تولید، نصب و راه‌اندازی، تعمیرات، نگهداری، پشتیبانی حوزه‌های مخابرات، سیستم‌های رادیویی و شبکه‌های ارتباطی فعالیت می‌کند.»
مهم‌ترین فعالیت‌های شرکت
هر چند بیان جزئی تمامی اقداماتی که در این شرکت انجام می‌شود از توان این گزارش خارج است؛ اما به طور مختصر می‌توان گزیده‌ای از توانمندی‌های بخش‌های گوناگون فعال در شرکت ره‌پیمایان را موارد زیر برشمرد:
ارائه انواع محصولات و تجهیزات جانبی مخابراتی- امنیتی، الکترونیکی و ارتباطات جمعی، طراحی، نصب و اجرای شبکه‌های مخابراتی، مدارهای الکترونیکی و طراحی آنتن‌های مخابراتی، طراحی شبکه‌های ارتباطی در باندهای  EB/VHو LUHF/VHF، ماکروویو، رادیو ترانک آنالوگ و دیجیتال‌(Tetrapol)، طراحی بردهای الکترونیکی (فیبر مدار چاپی، بلوک دیاگرام و آنالیز مداری)، طراحی آنتن‌های مخابراتی و انجام تست‌های تئوریک‌(یاگی، های‌گین و...)،-طراحی و پیاده‌سازی شبکه‌های انتقال از طریق کابل پرظرفیت و شبکه‌های دسترسی از طریق فیبر نوری(سیستم‌های لاین و ماکس) و تهیه نرم‌افزارهای کاربردی شبکه‌های نوری، طرح‌ریزی و ارائه ایده‌های نوین در بخش‌های گوناگون صنعت، معدن، صنایع برق الکترونیک و اتوماسیون، اجرای برنامه‌های علمی، آموزشی و کلاس‌های فوق تخصصی مدیریت طراحی فرکانس و استفاده بهینه از طیف گسترده فرکانس-طراحی، ساخت و نصب، راه‌اندازی، نگهداری و تعمیرات دکل‌های مخابراتی خودایستا و مهاری (سبک و سنگین) در مساحت‌های گوناگون، طراحی، ساخت و ترمیم انواع آنتن در فرکانس‌های وسیع، احداث، نصب و محاسبه فندانسیون تخصصی (دکل و چاه ارت) و...

کارگاه‌ها و مراکز تولیدی و تعمیراتی
شرکت ره‌پیمایان 500 نیروی ثابت در بخش‌های مختلف اداری و کارگاهی دارد که این تعداد در فصل‌های گرم سال و با رونق پروژه‌های نصب و راه‌اندازی، به حدود 2000 نفر نیز می‌رسد.
دو کارگاه تولیدی این شرکت در شهرستان مرند قرار دارد که افزون بر آن چندین مرکز تعمیراتی نیز به صورت تخصصی به سازمان‌ها و مراکز طرف قرارداد خدمات ارائه می‌دهند.
در مرکز تعمیرات سیستم‌های رادیویی این شرکت، با بهره‌گیری از مدرن‌ترین تجهیزات تعمیرگاهی و سیستم‌های اندازه‌گیری خاص تعمیرگاهی، تعمیر، تنظیم، تست و بازسازی سیستم‌های رادیویی مطابق با استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود.
یکی دیگر از مراکز مختص تعمیرات سیستم‌های مخابراتی است که تعمیر و سرویس انواع مراکز تلفن آنالوگ و دیجیتال و دیگر تجهیزات مخابراتی مرتبط در آن انجام می‌شود.
نواندیشی، خلاقیت، شایسته‌سالاری، تعامل و تلاش در راه خلق علم و فناوری و اعتلای فرهنگ کار از جمله نیازهای امروز شرکت‌های کارآفرین و دانش‌پایه محسوب می‌شود. گروه صنعتی ره‌پیمایان با تجمیع این ویژگی‌ها در خود، توانسته است به موفقیت‌ها و رتبه‌های برتر در سطح کشوری نائل آید که کسب رتبه اول کارآفرین برتر در بین شرکت‌های همتراز، مدیر نمونه حوزه کسب‌وکار و فعال اقتصادی برتر طی 10 سال متوالی، تنها گوشه‌ای از موفقیت‌های این مجموعه به شمار می‌رود. شرکت ره‌پیمایان با هدف تأمین و تجهیز نیازهای کشور در حوزه مخابراتی، تاکنون برای سازمان‌های مختلف دولتی، خصوصی و نظامی پروژه‌های مختلفی را اجرا کرده است. 
برای تهیه گزارش از فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان خود با شماره تلفن 09193472981  تماس بگیرید.