«دكتر علي عسكري»، رئيس رسانه ملي در مراسم تشييع پيكر مرحوم حسين آهي گفت: «حسين آهي از ميان ما رفت؛ اما الگوي انسان متدين انقلابي و هنرمند بزرگ و ارزشمندي است كه اميدوارم همكاران ما در رسانه ملي و جواناني كه به راديو و صدا و سيما مي‌پيوندند، او را الگوي خود قرار دهند. او بي‌ادعا بود و در راه اعتلاي فرهنگ ايران مي‌كوشيد.»

نسيم اسدپور/ «مهربون با هم، ياور و يار هم، مي‌ريم به اردو»، شعري كه هميشه در قطارها و اتوبوس‌هاي پر سر و صدا در راهِ اردوهايي كه هر روزش براي‌مان پر از شادي، تجربه و درس بود، مي‌خوانديم. از روزهاي پر از خاطراتش گرفته تا «خاموش باشِ» اجباري شبانه كه اتفاقاً بي‌نتيجه هم مي‌ماند، از دلتنگي براي خانواده‌هاي‌مان تا لذت چند روزه از بودن كنار دوستان.

اصلاً كل ايام مدرسه يك طرف، آن اردوهاي زيارتي و سياحتي‌اش طرف ديگر، اردوهايي كه چيزهاي زيادي از آن ياد گرفتيم و چه بسا در همين اردوها بود كه استعدادهاي‌مان را شناختيم يا حتي شغل آينده‌مان را انتخاب كرديم.

به ياد دارم به اردوي رامسر كه رفته بودم، مسابقه‌اي با عنوان «دل نوشته» برگزار شد، كه در آن مسابقه همه شروع به نوشتن مطلب كردند. يكي از دوستان من در آن مسابقه رتبه دوم را كسب كرد و امروز يكي از روزنامه‌نگاران خوب كشور است. وي آن دل نوشته را آغاز علاقه خود به نويسندگي و روزنامه‌نگاري مي‌داند.

اردو نامش با تفريح عجين شده است؛ اما واقعيت اين است كه تنها تفريح نيست؛ بلكه يك فعاليت گروهي در بين دانش‌آموزان است كه سبب مي‌شود براي زندگي در جامعه بزرگ‌تر، مانند دانشگاه و محل كار خود را آماده كنند.

موضوعي كه كارشناسان حوزه‌هاي تربيتي و آموزشي بر آن تأكيد دارند و در اين باره مي‌گويند، اردو يك فعاليت مقطعي و فوق برنامه نيست، بلكه مي‌توان از آن در جهت رشد شخصيت فردي و اجتماعي دانش‌آموزان بهره برد؛ رشدي كه تحت نظارت مربيان و معلمان در محيطي باز و شاد صورت مي‌گيرد. دانش‌آموزان در اردو تعامل با يكديگر را مي‌آموزند، دانش‌آموزاني كه داراي روحيه اجتماعي هستند، اين روحيه را در خود تقويت كرده و آنهايي كه فردگرا هستند، مي‌آموزند بايد فردگرايي را كنار گذاشته و به جمع بپيوندند.

بالا رفتن روحيه خودباوري به ويژه در نوجواناني كه سنين بلوغ را مي‌گذرانند، از ديگر نتايج خوب اردو است، زيرا دانش‌آموز مي‌آموزد به تنهايي و دور از خانه بايد مراقب رفتارهاي فردي و اجتماعي خود باشد و به خود تكيه كند.

اردوهايي كه مديريت و برنامه‌ريزي براي بازدهي مطلوب آنها بسيار حائز اهميت است،‌ مسئولان مدارس با برگزاري كلاس‌هاي آموزشي البته در حدي كه دانش‌آموزان را خسته نكند و همچنين برگزاري مسابقات گوناگون مي‌تواند در استعداديابي دانش‌آموزان و همچنين مهارت‌آموزي آنان قدم‌هاي مؤثري را بردارند؛ اما به جز همه آنچه گفته شد، اصلي‌ترين موضوع در اردو اين است كه لحظه‌هاي شيرين و پرخاطره‌اي براي دانش‌آموزان رقم مي‌خورد، لحظاتي كه تكرار و تجربه مجرد آنها بي‌شك در هيچ دوره ديگري از زندگي ميسور نيست.

اما در اين ميان، هدف‌دار كردن اردوها براي مفيدتر بودن آن و آموزش مهارت‌هايي كه به زمان زيادي نياز ندارند، بسيار مهم است و مهم‌تر از همه اينكه مديران آموزش و پرورش و همچنين مسئولان اردو بايد در رابطه با چگونگي برگزاري اردو نه تنها دقت كرده، بلكه حتي وسواس و حساسيت خاصي در زمينه امنيت دانش‌آموزان به ويژه درباره وسايل حمل و نقل آنها داشته باشند تا خانواده‌ها بتوانند با خاطري آسوده‌تر فرزندان خود را راهي اردو كنند. همچنين بايد خلاق‌ترين و خوش‌خلق‌ترين مربيان را براي اداره اردو انتخاب كرد تا دانش‌آموزاني كه قرار است فردا اين كشور را بسازند، دانش‌آموزاني كه كشور به شادماني، استعدادها، توانمندي‌ها، ‌ايده‌ها و خلاقيت‌هاي تك به تك آنان نياز دارد، با دستي پر از خاطرات خوش به آغوش خانواده بازگردند.