صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۱۰۳۳۷۴

عراق در آستانه انتخابات شوراهای محلی


مترجم: فرزان شهیدی
قرار است انتخابات محلی شورای استان ها واقالیم عراق در ماه مهرماه برگزار شود، اما گمانه زنی ها و تحلیل های قبل از انتخابات از همین حالا در این کشور آغاز شده است. به اعتقاد ناظران عراق این انتخابات عرصه رویارویی وکشمکش قدرت میان احزاب قومی و قبیله ای خواهد بودکه در حال حاضر نقشه سیاسی کشور عراق را تشکیل می دهند.
برخی تحلیلگران پیش بینی می کنندکه با نزدیکی به زمان انتخابات آرامش نسبی فعلی تبدیل به خشونت های جدیدی شود. آن ها بر این باورند که این انتخابات نوعی همه پرسی درباره عملکرد احزاب شیعه وکرد است که بعد از انتخابات ژانویه سال 2005 قدرت را در دست داشته اند. بازیگران اصلی این انتخابات مانند جنبش مقتدی صدر و گروه های عرب سنی برای اولین بار در این انتخابات با هم رقابت می کنند و پیش بینی می شودکه این گروه ها در این انتخابات نتیجه ای به مراتب بهتر از گروه های حاضر در قدرت به دست آورند.
یکی از مقامات بلند پایه شیعه عراقی گفته است: ائتلاف‌های جدیدی در حال شکل گیری است ونقشه سیاسی عراق در آستانه تغییر است. نتایج این انتخابات نشان خواهد دادکه عملکرد احزاب عراقی در انتخابات پارلمانی سال 2009 چگونه خواهد بود. انتخابات پارلمانی نشان می دهدکه آیا نوری مالکی نخست وزیر شیعه عراقی قدرت را در دست خواهد داشت یا رهبر دیگری جای او را خواهد گرفت.
اولین جرقه مبارزات انتخاباتی وقتی آغاز شدکه مالکی فرمان عملیات صوله الفرسان را در شهر بصره صادرکرد. نیروهای امنیتی عراق در این درگیری ها با مقاومت جدی نیروهای مقتدی صدر در شهرک صدر رو به رو شده و صدها نفر در این درگیری ها جان باختند. نیروهای صدر، مالکی را به تلاش برای تضعیف این جنبش در آستانه انتخابات محلی متهم کردند مالکی اما تاکیدکردکه تنها قصد برخورد با نیروهای شورشی را دارد.
اشغالگران آمریکایی معتقدندکه انتخابات آتی موجب تحکیم آشتی ملی در عراق شده و حضور اقلیت سنی را در سیاست تقویت می کند. عرب های سنی که انتخابات محلی قبل را تحریم کردند اکنون در مناطق سنی نشین هم نماینده ای ندارند، لذا آمریکایی ها تمایل زیادی به حضور آن ها در عرصه سیاسی دارند تا به این ترتیب موازنه طائفه ای در عراق بیش از گذشته به تعادل برسد واز سویی نگرانی کشورهای عربی منطقه هم نسبت به صعود شیعیان در عراق ونفوذ جمهوری اسلامی ایران تا حدی برطرف شود.
از سویی در جنوب عراق این انتخابات صحنه رقابت گروه های شیعه خواهد شد. در این منطقه نیروهای صدر و طرفداران مجلس اعلای اسلامی عراق بر سر به دست آوردن قدرت بیشتر با هم رقابت می کنند. مجلس اعلا از مالکی حمایت می کند و تقریبا همه 9 شورای محلی را در جنوب عراق در اختیار دارد، اما عملکرد این شوراهای محلی با انتقاداتی مواجه شده است. جنبش صدر انتخابات سال 2005 را تحریم کرد، اما در انتخابات پارلمانی همان سال حضور داشت. این جنبش قرار است در انتخابات شوراهای محلی امسال شرکت کند وبا توجه به پایگاه گسترده مردمی شانس بالایی جهت پیروزی در انتخابات خواهد داشت.
احزاب سنی در پارلمان عراق هم با رقابت گروه های قبیله ای سنی رو به رو هستندکه به خاطر ایجاد گروه های امنیتی مخصوص خود موسوم به شوراهای بیداری برای مقابله با شبه نظامیان القاعده محبوبیتی در میان مردم به دست آورده اند وقهرمانان جدید سنی ها محسوب می شوند.
در هر حال عراق می رود تا تجربه ای دیگر را در روند سیاسی ودمکراتیک خود بیازماید وبه ثبات وامنیت وآشتی ملی نزدیک تر شود. آیا عوامل پنهان وآشکار داخلی وخارجی خصوصا اشغالگران این بار نیز برای عراق نوین چالش آفرینی خواهند کرد؟ پاسخ این سوال را باید پس از برگزاری موفق انتخابات مهر ماه جست وجو کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات