تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۰  ، 
کد خبر : ۱۳۲۳۴۶
شریعتمداری:

برخی سیاست تنش‌زدایی در دیپلماسی را ناقص اجرا می‌کنند


 مدیر مسوول روزنامه کیهان در مقایسه دیپلماسی دولت هشتم با دولت نهم گفت: خاتمی طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها را ارائه کرد، البته مقصود وی یک طرح انسانی بود ولی دشمنان ما به این چیزها توجه نمی‌کنند. در همان دوران ایران را محور شرارت خواندند در دوره اصلاحات دندان طمع دشمنان تیز شده بود و امروز این دندان کند شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حسین شریعتمداری طی سخنانی در نشستی که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت گرامیداشت سالروز ‌١٣ آبان برگزار ‌شد، روند پرونده هسته‌یی را به دو بخش تقسیم کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلان در خصوص پرونده‌ هسته‌یی تدوین می‌شود که به تایید رهبری نیز می‌رسد. البته این سیاست‌ها مجری می‌خواهد که متاسفانه برخی دوستان در دوره اصلاحات در این رابطه خوب عمل نکردند. در برخی موارد نوعی وادادگی دیده می‌شد و اگر مدیریت کلان و عالی‌رتبه نظام نبود باید شاهد حوادث ناگوار و خسارت‌های جبران ناپذیری می‌بودیم، البته این‌که گفته می‌شود با ایجاد فاز جدید آژانس و آمریکا علیه ما موضع می‌گیرند، حرف غیرمنطقی است.

مدیر مسوول روزنامه کیهان ادامه داد: تا پیش از اجلاس پاریس ما همه‌ فعالیت‌های خود را تعلیق کردیم در اجلاس پاریس تصمیم بر این شد که ما تضمین بدهیم که به سمت سلاح هسته‌یی نمی‌رویم و آمریکایی‌ها نیز تضمین دهند که بر اساس پروتکل عمل کنند و تا اجلاس بعدی تصمیمات دیگری گرفته شود. اما اروپا در همان مقطع با صراحت اعلام کرد که بهترین تضمین برای ما این است که ایران فعالیت‌های هسته‌یی خود را کنار بگذارد. از آن مقطع بود که تصمیم گرفتیم فاز جدیدی را آغاز کنیم و فاز جدید که راه اندازی اصفهان بود در زمان دولت خاتمی انجام گرفت.

شریعتمداری در پاسخ به سوالی درباره مقایسه ‌١٣ آبان ‌٥٨ با ‌٨٦ گفت: بخشی از تفاوت ‌١٣ آبان ‌٥٨ با ‌٨٦ طبیعی است. چون آن روز خود ماجرا در میان بود و امروز خاطره‌ای از آن باقی مانده است. این‌که شما می‌بینید ‌٢٢ بهمن و روز قدس هر سال باشکوه‌تر برگزار می‌شود؛ چون هنوز اصل موضوع پابرجاست. شاید علت دیگر کم رونق بودن ‌١٣ آبان ‌٨٦ برای آن است که ما تمام چالش‌ها را تمام شده می‌بینیم.

وی با بیان این‌که " امام خمینی(ره) فرمودند حفظ انقلاب مهمتر و دشوارتر از انقلاب است" اظهار کرد: شما نیز باید در دانشگاه‌ها دایره‌ دید خود را باز کنید در آن صورت می‌بینید که مسوولیت شما بسیار بالاست. شما امروز نظام اسلامی دارید که با تمام دنیای سلطه درگیر است.

شریعتمداری با تاکید بر این‌که " جنبش دانشجویی ایران می‌تواند برای دانشجویان جهان اسلام الگو باشد" خاطرنشان کرد: دانشجوهای جهان اسلام بسیار به هم نزدیک هستند، ولی باید اتصال بین دانشجویان برقرار شود. دانشجویان در داخل نیز باید مطالبات حداکثری خود را بخواهند. با این کار همواره مختصات مسیر را مشخص و مسوولان را وادار می‌کنیم که حرکت خود را در این جهت هموار کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فقدان آزادی بیان تصریح کرد: چه دلیلی برای فقدان آزادی بیان می‌توانید ارائه کنید؟ چه نکته‌ای به نظر شما قابل گفتن است که کسی نمی‌تواند بگوید و اگر بگوید با مشکل مواجه می‌شود.

مدیر مسوول روزنامه کیهان در پاسخ به اعتراضی مبنی بر این‌که اگر بحث بحرین و هسته‌یی توسط یک روزنامه دیگر مطرح می‌شد با آن روزنامه برخورد می‌شد، گفت: در مورد بحرین ما چه خطایی کردیم؟ اسنادی آوردیم که بحرین متعلق به ایران بوده است. چه کسانی چنین حرفهایی زدند که با آن برخورد شده است؟ درست در زمانی که غربی‌ها به شدت می‌خواستند با ما برخورد کنند عده‌ای در مجلس ششم دولت را موظف می‌کنند که ما پروتکل را بپذیریم این کار آن‌ها یک کار غیرانقلابی بود.

شریعتمداری افزود: ما از سه سال پیش پیش‌بینی می‌کردیم که پرونده‌ هسته‌یی ایران به شورای امنیت می‌رود و امروز شاهدیم که این اتفاق افتاده و از آژانس خارج شده است. اگر بر روی یک روزنامه در عرصه‌ بین‌المللی حساب باز می‌کنند، تقصیر ما چیست؟

مدیر مسوول روزنامه کیهان درباره عدم تغییر شکل ظاهری روزنامه پس از سال‌ها فعالیت نیز گفت: این‌که شکل روزنامه ثابت است، به دلیل آن است که ما پول نداریم. ما تنها روزنامه‌ای هستیم که از هیچ جا به ما کمک نمی‌رسد برخی دولتی و برخی حزبی و برخی هم سازمانی هستند ما جزو هیچ کدام از آن‌ها نیستیم طبیعی است که همین‌گونه باقی بمانیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اصول‌گرایان رسانه ندارند و برای این کار نیز نیروهای مناسب را تربیت نمی‌کنند خاطرنشان کرد: ما خودمان کادرهای زیادی ساختیم و بر روی تربیت آن‌ها اصرار داریم. البته معتقدم باید این مساله در سایر جریان‌ها هم اتفاق بیفتد. در بعضی از مواقع بودجه‌های هنگفتی برای این امور پرداخت می‌شود ولی صرف این کارها نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که تایید مقامات ایرانی از تسخیر لانه جاسوسی چه چیزی را برای کشور داشت؟ خاطرنشان کرد: دانشجویان پیرو خط امام هویت و دیدگاه‌شان مشخص است، البته برخی از آن‌ها بعدها استحاله شدند. در آن دوران تسخیر لانه جاسوسی با اقبال عمومی روبه‌رو شد. مردم جنایات آمریکا را از یاد نبرده بودند، اما نکته این است که وقتی دانشجویان وارد شدند مقاومتی از درون ایجاد شد و وقتی بچه ها به این مقاومت توجهی نکردند و وارد سفارت شدند، مشخص شد سفارت آمریکا کانون اصلی توطئه‌ها و عملیات‌های اطلاعاتی و امنیتی در منطقه است.

مدیر مسوول روزنامه کیهان افزود: حضرت امام خمینی(ره) از این حرکت به عنوان انقلابی بزرگتر از انقلاب قبلی یاد کردند. بسیاری از گروه‌ها در همان مقطع تلاش کردند که وارد لانه شوند، ولی دانشجویان آن‌ها را راه ندادند، شرایط به گونه‌ای بود که همه‌ آن گروه‌ها سعی کردند این حرکت را تایید کنند. البته تنها نهضت آزادی بود که به این مساله اعتراض کرد ولی بعدها جریانی از این نهضت بیانیه‌ای را در تایید این حرکت صادر کرد که این بیانیه هم فریبنده بود و امام پاسخ آن را داد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: باید دید از تسخیر لانه جاسوسی چه می‌خواستیم دارایی‌های ما قبل از تسخیر لانه هم بلوکه بود و نمی‌خواستند به ما پس دهند. ماجرای انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در لبنان را به وجود آوردند و آن را به گردن ایرانی‌ها انداختند و از همین اموال بلوکه شده به خانواده‌های آن‌ها دادند.

وی با تاکید بر این‌که " در این واقعه شاخ آمریکا شکسته شد" تصریح کرد: تافلر در همان مقطع گفت که تسخیر لانه جاسوسی ضربه‌ای هولناک و زلزله‌ای شبیه به انقلاب اسلامی بود. آمریکا‌یی‌ها در این مقطع در ایران سلطنت می‌کردند، شما ببینید وضعیت آمریکا در آن زمان چگونه بود. نماینده آمریکا در آن دوران که وزیر امور خارجه غنا به طور اتفاقی در یک سخنرانی خود نازیسم و صهیونیسم را پشت سر هم بیان کرده بود احضار و به او اعلام کرد که باید دولت وی از این مساله عذرخواهی کند. آن‌ها در آن مقطع این مقدار قدرت داشتند.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: با تسخیر لانه‌ جاسوسی چهره واقعی آمریکا شناسایی شد و بسیاری از جریان‌ها دست‌شان رو شد، جریان‌هایی که دم از مبارزه با امپریالیسم می‌زدند و شعار ملی‌خواهی می‌دادند، مشخص شد که سفارت آمریکا محل رفت و آمد آن‌هاست. حتی این توطئه که می‌خواستند رهبری امام خمینی(ره) را به سمت رهبری نهضت آزادی بکشانند در لانه جاسوسی طراحی شده بود.

وی با بیان این‌که " از این حادثه ما چیزهای عظیمی به دست آوردیم" گفت: هنوز هم که هنوز است اسناد لانه آن‌گونه که باید حلاجی نشده است. سرنخ بسیاری از توطئه‌ها از این جا کشف شد. اگر کسی بخواهد اسناد را به طور دقیق مطالعه کند، باید ده‌ها کتاب بنویسد.

مدیر مسوول روزنامه‌ کیهان در پاسخ به این سوال که آیا با تسخیر لانه‌ جاسوسی رفاه برای مردم تامین شد، با تاکید بر این‌که " برای ملت ایران عزت به اندازه‌ پنیر و کره ارزش دارد" خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب جمعیت ایران ‌٣٠ میلیون نفر بود و میزان فروش نفت ‌٥/٦ میلیون بشکه در روز و قیمت هر بشکه به طور متوسط ‌١٥ دلار بود، رژیم شاه نیز با هیچ مشکلی مواجه نبود. بعد از انقلاب، نظامی که هنوز کار خود را شروع نکرده بود، با درگیری در کردستان، بلوچستان و چند منطقه‌ دیگر مواجه شد. در همان مقطع سه کودتا کشف شد و ایران مورد محاصره اقتصادی قرار گرفت. در آن روز ما تنها روزی تنها ‌٥/٢ میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم در حالی که جمعیت کشور شصت میلیون نفر بود. در آن مقطع نفت ما را زیر ده دلار می‌خریدند ولی با یک مقایسه می‌توان متوجه شد که عمران و آبادانی با مقطع زمان شاه قابل مقایسه نیست.

شریعتمداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا انقلاب اسلامی به دنبال قدرت است، گفت:‌ قدرت نه بد و نه خوب است؛ مهم این است که قدرت برای چه به کار گرفته شود. اگر قدرت برای حمایت از مظلوم به کار گرفته شود، بسیار خوب است، البته امروز تعریف قدرت با گذشته به دلیل گسترش دانش بشری فرق کرده است.

شریعتمداری با بیان این‌که " ایران هیچ زمان به دنبال تسخیر هیچ کشوری نبوده است" گفت: این کسان دیگری بودند که هر روز علیه ما توطئه می‌کردند. کشوری که در حال تشکیل نظام جدید بود، عاقلانه نیست که به کشوری برای تسخیر خاک آن حمله کند. غرب نگران از دست دادن سلطه‌ خود است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ما به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم تصریح کرد: برخی فکر می‌کنند اگر کمک به فلسطین انجام می‌گیرد، یعنی به آن‌ها صدقه داده‌ایم. مگر اسراییل نگفت سرزمین موعود ما از نیل تا فرات است؛ بنابراین فلسطین به نمایندگی از جهان اسلام در مقابل آن‌ها ایستاده اگر دولتی به مردم فلسطین کمک کند کمترین هزینه‌ آن ایجاد امنیت برای خود است.

مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار عالی در منطقه و عرصه‌ بین‌المللی قرار دارد و هیچ‌زمان کشور ما در چنین اقتدار ملی‌ نبوده است. نقاب از چهره‌ آمریکایی‌ها برداشته شده و وضعیت ما در عرصه‌ بین‌المللی برای همگان مشخص شده است.

به گزارش ایسنا شریعتمداری با بیان این‌که " برای بررسی چالش‌های امروز باید مقایسه‌ای نسبت به چالش‌های گذشته داشته باشیم" افزود: روزگاری چالش ما با غرب بر سر سیم‌خاردار بود، ما می‌خواستیم سیم‌خاردار بخریم و غربی‌ها نیز نمی‌فروختند و می‌گفتند شاید شما از سیم‌خاردار در جبهه‌ها استفاده کنید، سوال این‌جاست آیا امروز چالش ما با غرب در این است؟

وی خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ تکنولوژی و سایر علوم در منطقه حرف اول را می‌زند و در دنیا حرفی برای گفتن دارد. امروز چالش اصلی ما بر سر مساله هسته‌یی است. شما مقایسه کنید این مساله را با چالش سیم‌خاردار. روزی در عرصه‌ سیاسی چالش ما این بود که ما به آمریکایی‌ها اعتراض کردیم که چرا از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنید تا آن‌ها در منطقه آدم بکشند اما امروز چالش اصلی ما با آمریکایی‌ها این مساله نیست.

شریعتمداری افزود: آیا امروز گروه‌های ضدانقلاب محلی از اعراب دارند؟ ماجرا بسیار فرق کرده است. ماجرای عراق امروز بر سر انگشتان ایران می‌چرخد و امروز خاورمیانه بزرگ با محوریت اسلام در حال شکل‌گیری است و انتفاضه از این سرزمین آغاز می‌شود. حتی عملیات استشهادی برگرفته از رشادت شهید فهمیده است و امروز ایران است که معادلات بین‌المللی را رقم می‌زند.

وی افزود: آنان که بر این باورند انقلاب در گذر زمان جایگاه خود را از دست داده باید به این پرسش پاسخ دهند که اگر چنین است، چرا کینه‌توزی‌های دشمنان هر روز شتاب بیشتری می‌گیرد؟ امروز راه‌حلی که ما برای بحران منطقه داریم با راه‌حل آمریکا مقایسه کنید این راه‌حل‌ها در طول تاریخ جابجا شده، روزی آن‌ها شعار دموکراسی می‌دادند ولی امروز این‌طور نیست. البته هویت آن‌ها تغییر پیدا نکرده است، بلکه این مساله به آن معناست که پوشش‌های تبلغاتی آن‌ها کنار رفته است.

مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان اظهار کرد: راه‌حلی که ما در عراق ارائه می‌کنیم، حمایت از دولت مالکی است که برخواسته از آراء مردم است. اما آمریکایی‌ها انکار نمی‌کنند که به دنبال محو دولت مالکی هستند. راه‌حل ما در فلسطین مواجهه با آراء عمومی است ولی آمریکایی‌ها مخالف این مساله هستند ما نیز برای حل مساله لبنان معتقد به بیرون رفتن از مناسبات قومی در این کشور هستیم و باید آن‌ها به آراء عمومی مراجعه کنند ولی آمریکایی‌ها علی‌رغم این‌که دولت سینی‌یوره دولت غیرقانونی است ولی حاضر نیستند به این راه‌حل تن دهند.

شریعتمداری سیاست تنش‌زدایی در دیپلماسی را فرمولی مورد تاکید همه دانست و گفت: این سیاست صرف نظر از آن‌که بر آن باوری هست یا خیر، مطرح است چون این سیاست تنش‌زدایی مقبول و پذیرفته شده است ولی در دوران ما برخی این سیاست را ناقص اجرا می‌کنند.

وی با بیان این‌که " سیاست تنش‌زدایی دو محور عملی دارد" اظهار کرد: ابتدا این‌که در این سیاست اعلام می‌کند با هیچ جایی سر جنگ و درگیری ندارد و دوم این‌که اگر کسی به خطوط قرمز ما تجاوز کند ما با آن برخورد می‌کنیم. دلیلی ندارد انگلیس در شورای حکام پیش‌نویس قطعنامه علیه ما را بدهد و در همان حال ما روابط گذشته را داشته باشیم و در هیچ‌یک از معادلات فیمابین تغییری ایجاد نشود. آن‌چه که امروز در سیاست خارجی ما دیده می‌شود، سیاست تنش‌زدایی به معنای واقعی است.

شریعتمداری افزود: برخی می‌گویند چالش‌های کنونی برای این است که ما سیاست‌های غیرمتعادل اختیار کردیم، خیر؛ این‌طور نیست. نظام سلطه‌ جهانی درگیریش با ما درگیری ماهوی است و این‌گونه نیست که به دلیلی درگیری بین ما ایجاد شده باشد وقتی شما بر اسلام واقعی تکیه می‌کنید که این اسلام حاکم شود به دلیل آن‌که این اسلام ظلم‌ستیز است از یک سو نظام سلطه به تخاصم با شما برمی‌خیزد و از سوی دیگر محرومان در هرجا چشم امید به شما دارند.

مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) این مساله را پیش‌بینی می‌کردند. این‌که برخی افراد بسیاری از این فشارها را به دولت جدید نسبت می‌دهند کار غیرمنطقی است، برخی دوستان می‌گویند دوران گذشته دوران تنش‌زدایی بود اما ما شاهد هستیم بوش در دولت قبلی ایران را محور شرارت نامید.

شریعتمداری با بیان این‌که " در دنیا سهم هر کس به اندازه‌ قدرت او داده می‌شود نه به اندازه چانه‌زنی" تصریح کرد: ما در دنیا حق خود را می‌خواهیم اگر بخواهیم از این حق دست بکشیم تنها یک راه باقی می‌ماند و آن این‌که از منافع ملی خود دست بکشیم. در این حالت اگر دشمن دست از جنگ بکشد، هنر نیست. دشمن وقتی ایستادگی شما را ببیند در مقابل شما می‌ایستد.

مدیرمسوول روزنامه‌ کیهان با اشاره به سخنرانی رییس جمهور در دانشگاه کلمبیا نیز تصریح کرد: شما سخنان رییس دانشگاه را شنیدید، بعدها رییس دانشگاه تحت فشار افکار عمومی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت که رسم ما این است هرکس را دعوت می‌کنیم، علیه او موضع می‌گیریم. این در حالی است که در سال ‌٢٠٠٤، مشرف رییس‌جمهور کودتایی پاکستان در این دانشگاه سخنرانی کرد و رییس دانشگاه در خیر مقدم به مشرف گفت که خیلی کم اتفاق می‌افتد ما در دانشگاه خود با چنین شخصیتی مواجه باشیم.

شریعتمداری افزود: در فوریه ‌٢٠٠٦ وزیر امور خارجه‌ رژیم صهیونیستی در نامه‌ای برای همتای ترکیه‌ای خود می‌نویسد ماجرای قتل‌عام ارامنه توسط دولت عثمانی یک ماجرای تاریخی است و در مورد یک ماجرای تاریخی، تاریخ‌دانان حق قضاوت دارند و بهتر است سیاسیون از قضاوت در این حوزه خودداری کنند، به نظر می‌رسد این ماجرا در خصوص هولوکاست صدق نمی‌کند، چون بسیاری از تاریخ‌دانان مطرح این مساله را رد کرده‌اند ولی شما برخورد غربی‌ها با این مساله را می‌بینید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات