تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۳۳۰۷۷
سیدمحمد خاتمی در جمع استادان علم و صنعت عنوان کرد

منتقدان دلسوزند نه برانداز


گروه سیاسی: سیدمحمد خاتمی در جمع استادان دانشگاه علم و صنعت از فضای امنیتی کشور لب به شکوه گشود و به انتظار اقشار جامعه اشاره کرد که لازم بود فضا از حواشی به سمت فضای غیرامنیتی سوق پیدا کند. رئیس دولت اصلاحات که بعد از برگزاری انتخابات بارها نسبت به فضای موجود در جامعه هشدار داده بود نسبت به انتصاب عنوان «برانداز» به منتقدان فضای جامعه اظهار نگرانی کرد. البته رئیس بنیاد باران منتقدان جامعه را نه افرادی برانداز بلکه افرادی دلسوز دانست که دغدغه انقلاب دارند. سیدمحمد خاتمی که میزبان هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بود به دغدغه رفع مشکل کشور اشاره کرد که در گرو بهره گیری از وضعیت دانشگاه ها است. گرچه رئیس بنیاد باران راه حل بهره گیری از نخبگان را چاره کار دانست اما از عدم توجه به وضعیت دانشگاه گلایه کرد. به گزارش ایلنا وی به موازات بیان چنین مساله یی محدودتر شدن فضای کشور را موجب خسران دانست و گفت؛ «در حال حاضر نیز وضعیتی وجود دارد که همچنان فضا به سوی محدودتر شدن آن پیش می رود و متاسفانه زیانی که از این ناحیه، مملکت دچار آن می شود زیان غیرقابل جبرانی است.»
سیدمحمد خاتمی با تاکید بر نقش دانشگاهیان اظهار داشت؛ «متاسفانه ما گرفتار بحران تفکر هستیم که باید با استمداد از سنت و روح زمانه بتوانیم این بحران را حل کنیم و به جمع بندی درستی برسیم و دانشگاه ها و محافل علمی می توانند در این زمینه نقش بسزایی داشته باشند.»
وی لازمه تحقق این نقش را وجود امنیت اجتماعی و احساس رضایت همه افراد جامعه و نخبگان به خصوص جامعه دانشگاهی دانست و گفت؛ رضایت مبنای رشد اجتماعی و نقد به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) وظیفه جامعه و حق والیان است، پس ایجاد محدودیت در مسیر نقد قدرت موجب کاهش رضایت عمومی و محروم کردن جامعه و حکومت از یک حق اساسی است. رئیس بنیاد باران در این باره اظهار داشت؛ نظام اسلامی چنان که در منابع دینی و تاریخی ما آمده است و در انقلاب و اندیشه حضرت امام نیز ریشه دارد نظامی است انسانی و اخلاقی که باید همه شهروندان را دربر بگیرد و محدود به سلیقه ها، افراد و گرو ه های خاص نشود و جلب رضایت نخبگان و آحاد جامعه را مد نظر داشته باشد. سیدمحمد خاتمی با اشاره به این مساله به بررسی وقایع اخیر کشور پرداخت و گفت؛ بزرگ ترین عامل تضعیف نظام، کاهش رضایت مردم و اعمال خشونت به هر شکلی است. خشونت از هر سو به خصوص از ناحیه حکومت مضر به حال جامعه، دین و نظام است.»
وی در ادامه این بحث اظهار داشت؛ امروز سوال این است که به خصوص در جریان حوادث اخیر، رضایت جامعه و به ویژه نخبگان آن افزایش پیدا کرده است؟ اگر نکرده است باید فهمید مشکل وجود دارد و عاملان این وضع؛ تضعیف کنندگان نظام در اینجا کسانی هستند که سبب نارضایتی بیشتر در جامعه شده اند.» رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد؛ «این جامعه متعلق به ماست. اما چرا اینقدر فضا تنگ شده است؟ چرا اینقدر نیروهای ارزنده یی که انتقاد یا حرف دارند، نه تنها حذف می شوند بلکه مورد هرگونه اهانت و فشاری قرار می گیرند؟» خاتمی افزود؛«وقتی به دانشجو، استاد، عالم، هنرمند، نیروهای اهل فکر و سابقه دار و جبهه رفته و نیروهایی که می گویند قانون اساسی را قبول داریم البته انتقاد هم داریم هرگونه ناسزا و نسبتی به آنها می دهند متاسفانه شعارهایی در جامعه مطرح می شود که هیچ کدام از ما نمی پسندیم، نظام تضعیف می شود و ایران چه در عرصه داخلی و چه در عرصه خارجی آسیب می بیند.»
وی در توضیح دلایل شرایط به وجود آمده گفت؛ «اینها به این دلیل است که به مردم احترام گذاشته نمی شود، اعتراض و انتقاد براندازی به حساب می آید، رسانه های رسمی ما هر چه توانستند ناسزا و دروغ به افرادی می گویند که مورد توجه مردم هستند و همه اینها به نظام لطمه می زند.»
سیدمحمد خاتمی همانند میرحسین موسوی بازگشت به قانون را راهکار حل مشکل عنوان کرد و گفت؛ «همه باید به قانون اساسی بازگردیم و در چارچوب قانون اساسی و معیارهای اسلامی حرکت کنیم. باید پذیرفت که نمی توان به صورت پادگانی جامعه و دانشگاه را اداره کرد و این نحوه مدیریت به زیان مادی و معنوی و حیثیتی جمهوری اسلامی است.» رئیس جمهور سابق کشورمان در این زمینه افزود؛ «انتظار این بود که کم کم فضا غیرامنیتی شود، نه اینکه انتقاد و نقد کردن این همه هزینه برای جامعه داشته باشد. باید به خاطر داشت کسی که نقد می کند برانداز نیست بلکه دلسوز انقلاب و جامعه است.»
سیدمحمد خاتمی تصریح کرد؛ «اما آیا امروز انتقاد منطقی هزینه ندارد؟ آیا منتقد متهم به انواع اتهاماتی که شایسته بدترین دشمنان کشور و ملت است، نمی شود؟ اگر جواب این سوالات مثبت است، اینها نشان دهنده انحرافی است که باید اصلاح شود و به راه درست بازگردد.»
وی افزود؛ «مبنای حرکت قانون اساسی است؛ ما ایران سربلند را می خواهیم، ما می خواهیم مردم حکومت را از خود بدانند و حکومت مردم را از خود بداند و همچنین انتقاد از خود را نعمت بداند. همان گونه که امام راحل فرمود انتقاد، بلکه تخطئه یک هدیه الهی است و مراد امام از انتقاد و تخطئه، انتقاد از خودشان و مسوولان بلندپایه بود.» گفتنی است پیش از سخنان خاتمی پنج تن از استادان دانشگاه علم و صنعت به تشریح مسائل موجود کشور و دانشگاه ها و راه های برون رفت از وضعیت نا مطلوب کنونی پرداختند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات