تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۱۳۴۹۹۵
نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه:

غرامت جنگ هشت ساله در دستور کار ایران قرار دارد


سفر لاریجانی برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص سفرهای اخیر مقامات کشورمان به دیگر کشورها و همچنین سفر برخی مقامات خارجی به تهران، اظهار داشت: سفرهای متعددی در راستای تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها انجام شده و در دست پیگیری است و این نشانگر اهمیت منطقه ما و جمهوری اسلامی و رایزنی‌های مستمری است که صورت می‌گیرد.
وی افزود: سفر متکی به لبنان در پی تشکیل دولت وحدت ملی و خرسندی از ایجاد ثبات در این دولت صورت گرفت و با توجه به رویه مردمسالاری در لبنان، امیدواریم ثبات، ‌آرامش و پیشرفت به زودی در این کشور حاصل شود.
مهمان‌پرست افزود: ‌در این سفر آمادگی ایران برای تقویت روابط با لبنان نیز اعلام شد.
سخنگوی وزارت خارجه سفر لاریجانی به مصر را به منظور شرکت در اجلاس بین‌المجالس کشورهای اسلامی و اعلام نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح ساختار و تقویت همکاری‌ها بین مجالس کشورهای اسلامی عنوان کرد و افزود: آقای لاریجانی در طی این سفر با سایر مقامات مصری و مقامات کشورهای شرکت‌کننده دیدار و گفتگو کرد.
سخنگوی وزارت خارجه سفر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی به توکیو را در راستای توسعه روابط دوجانبه و گفتگو پیرامون مسائل بین‌المللی برشمرد و افزود: فکر می‌کنیم با این گونه سفرها و تبادل نظرات پیرامون موضوعات مورد علاقه، ظرفیت‌های جدید همکاری پیدا شود و به افزایش روابط کمک کند.
به گفته وی سفر مقامات دیگر کشورها به جمهوری اسلامی در چارچوب روابط دوجانبه و تبادل نظر برای یافتن ظرفیت‌های جدید ادامه دارد.
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید که آیا آقای لاریجانی در سفر به مصر حامل پیام محمود احمدی‌نژاد برای حسنی ‌مبارک بوده است؟ که وی پاسخ داد: موضوع اصلی این سفر اجلاس بین‌المجالس بوده و در حاشیه آن نیز ملاقات‌هایی صورت گرفت.
وی بحث‌های مطرح شده از حاشیه این سفر را از سوی منابعی عنوان کرد که به لحاظ جایگاهی که دارند اخبارشان خیلی قابل اعتنا نیست.
خبرنگار دیگری بار دیگر درباره پیام احمدی‌نژاد به حسنی مبارک سؤال کرد که مهمان‌پرست بار دیگر پاسخ داد: موضوع اصلی این سفر شرکت در اجلاس بین‌المجالس بود.
حضور ایران در نشست لندن در دست بررسی است
مهمان‌پرست درباره شرکت ایران در نشست مربوط به افغانستان که قرار است در لندن برگزار شود، با اشاره به دعوت به عمل آمده از جمهوری اسلامی، اظهار داشت: این دعوت در دست بررسی است.
غرامت جنگ 8 ساله در دستور کار ایران
خبرنگاری با اشاره به نامه احمدی‌نژاد به اسفندیار رحیم مشایی برای پیگیری خسارات جنگ جهانی دوم از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا قرار نیست برای پیگیری خسارات جنگ تحمیلی عراق علیه ایران اقدامی صورت گیرد؟ که وی پاسخ داد: خساراتی که در حوادث مختلف گذشته به کشور و مردم ما وارد شده در دست پیگیری قرار دارد و وزارت خارجه این موضوعات را به عنوان وظایف اصلی خود دنبال می‌کند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری در این زمینه تصریح کرد: پیگیری مطالبات حقوقی یک ملت هیچ وقت دچار مرور زمان نخواهد شد و این موضوع در دستور کار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه غرامت جنگ 8 ساله در دستور کار جمهوری اسلامی قرار دارد، اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد دستور مطالبه همه حقوق ما از جمله مسائل مربوط به جنگ جهانی دوم را دنبال می‌کند و این جزء وظایف ماست.
حضور همسایگان در نشست مربوط به عراق
مهمان‌پرست در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری اجلاس همسایگان عراق در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: ما به منظور کمک به وحدت هر چه بیشتر در عراق به خصوص قبل از انتخابات در این کشور، پیشنهادی را برای برگزاری نشست با حضور همسایگان عراق اعلام کرده بودیم و با توجه به حساسیتی که وجود دارد، برگزاری این نشست به برگزاری هر چه بهتر انتخابات در عراق کمک می‌کند.
خبرنگار فارس نیز درباره اخبار مطرح شده مبنی بر حضور هیئتی از آمریکا در این نشست سؤال کرد که مهمان‌پرست پاسخ داد: پیشنهاد ما شرکت همسایگان عراق در این اجلاس بود.
ژاپن می‌تواند در زمینه هسته‌ای با ایران همکاری کند
یکی از خبرنگاران با اشاره به سفر جلیلی به ژاپن از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که آیا به اعتقاد ایران، ژاپن جایگزین مناسبی در زمینه همکاری هسته‌ای است؟ که وی با بیان اینکه بازدید از پایگاه‌های هسته‌ای ژاپن به درخواست و دعوت طرف ژاپنی صورت گرفت، اظهار داشت: طبیعی است که ما با هر کشوری در صورت فراهم شدن شرایط در خصوص مسائل هسته‌ای همکاری داشته باشیم.
وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری هسته‌ای که دارای دانش بومی هسته‌ای است برشمرد و افزود: ایران آمادگی خود را برای همکاری در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز با همه کشورها اعلام کرده که ژاپن نیز می‌تواند یکی از این کشورها باشد.
پایگاه‌هایی که برای القاعده خوراک تهیه می‌کنند
خبرنگار فارس درباره ادعای پسر بن‌لادن مبنی بر اینکه چند تن از اعضای خانواده آنها در ایران در بازداشت به سر می‌برند سؤال کرد که مهمان‌پرست پاسخ داد: مطالبی که از قول نزدیکان بن لادن مطرح می‌شود را بهتر است از پایگاه‌هایی که از لحاظ مالی و اجتماعی برای این جریان خوراک تهیه می‌کنند، بررسی کرد.
احتمال سفر نصرالله به تهران
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان به تهران با بیان اینکه سفرها به صورت ادواری بین شخصیت‌های برجسته در کشورهای اسلامی و منطقه صورت می‌گیرد، سیدحسن نصرالله را شخصیت برجسته و تاثیرگذاری خواند که در تشکیل دولت لبنان تاثیرگذار بوده و با بیان اینکه این سفرها در راستای گسترش رایزنی‌ها صورت می‌گیرد، افزود: ممکن است آقای سیدحسن نصرالله سفری به جمهوری اسلامی داشته باشد.
خسارات ناشی از گازهای گلخانه‌ای
وی در خصوص اجلاس چهارجانبه در ترکیه به منظور بررسی گرد و غبار در منطقه که قرار است ماه آینده برگزار شود، با بیان اینکه در اجلاس اخیر در کپنهاگ درباره مسائل مربوط به محیط زیست که منطقه را تحت تاثیر قرار داده، گفتگو شد، خسارات ناشی از گازهای گلخانه‌ای بر کشورهای مختلف را مورد اشاره قرار داد و ‌خاطرنشان کرد: طبیعی است که کشورهای هر منطقه برای همفکری به منظور پیدا کردن راه‌‌حل در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.
درگیری‌های یمن راه‌حل نظامی ندارد
خبرنگاری موضع وزارت امور خارجه را درباره بمباران شمال یمن توسط جنگنده‌های آمریکایی جویا شد که وی باردیگر با ابراز تاسف از رخدادهای کنونی یمن، این درگیری‌ها را برادر کشی و اختلاف درونی برشمرد و با تاکید بر اینکه راه‌حل نظامی، راه‌حل درستی نیست، اظهار داشت: راه‌حل نظامی کشتار بیگناهان را در پی دارد و ما این اقدام را انسانی نمی‌دانیم.
وی افزود: فکر می‌کنیم باید هر چه سریع‌تر از طریق مذاکره و گفتگو و قطع دخالت‌های کشورهای خارجی به این مسئله رسیدگی و راه‌های تفاهم حاصل شود.
کمیته مربوط به میله‌گذاری مرزی هر چه سریع‌تر تشکیل شود
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین‌مهمان‌پرست در ادامه نشست خبری پیش از ظهر امروز سه‌شنبه با خبرنگاران داخلی و خارجی، در پاسخ به پرسشی در خصوص سوء تفاهم ایجاد شده بین ایران و عراق در مورد چاه نفتی فکه، اظهار داشت: با توجه به جنگ 8 ساله‌ای که صدام به ایران تحمیل کرد و حوادث طبیعی که در طول این سال‌ها رخ داد، به طور طبیعی حکم می‌کند که بحث میله‌گذاری مرزی و تعیین خطوط مرزی مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد.
وی افزود: بر اساس معاهده 1975 کمیته‌ای برای بازنگری و موضوع میله‌گذاری مرزی به منظور حل سوء تفاهمات احتمالی پیش‌بینی شده و مدت‌هاست که جمهوری اسلامی درخواست رسمی خود را برای تشکیل این کمیته به طرف عراقی اعلام کرده است.
مهمان‌پرست این بحث را فنی و تخصصی خواند و گفت: کارشناسان دو طرف باید با برگزاری نشست، میله‌گذاری و حدود مرزی را مورد بررسی قرار داده و روشن کنند تا از سوء تفاهمات جلوگیری شود.
سخنگوی وزارت خارجه ایجاد جنجال در این زمینه را از سوی کسانی دانست که مایل به ثبات و آرامش در منطقه و عراق نیستند و افزود: با توجه به حساسیت موضوع انتخابات در عراق و اختلافات بین گروه‌های مختلف این کشور، یک نوع رویه خبری و تبلیغی از این موضوع استنباط می‌شود.
وی در پاسخ به پرسش دیگری در این زمینه با بیان اینکه موضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملاً روشن است و پیش از این نیز اعلام شده، اظهار داشت: ما در مورد این چاه نفتی اعلام کردیم که این امور به تعیین وضعیت دقیق خطوط مرزی مربوط می‌شود و راه‌حل آن نیز پیش‌بینی شده که همان کمیته‌ای است که براساس معاهده 1975 تعیین شده است.
سخنگوی وزارت خارجه بهترین راه‌حل را برگزاری هر چه سریع‌تر این کمیته عنوان کرد و با اشاره به تماس تلفنی اخیر متکی با هوشیار زیباری همتای عراقی‌اش، گفت: این موضوع در این تماس تلفنی بررسی شد و طرفین به توافق رسیدند.
حمایت ایران از همگرایی بیشتر در منطقه
یکی از خبرنگاران موضع جمهوری اسلامی را برای برقراری رابطه با مصر جویا شد که وی پاسخ داد: جمهوری اسلامی همواره از همگرایی بیشتر در منطقه، تقویت و ارتقای هر چه بیشتر روابط با کشورهای اسلامی، ایجاد وحدت در بین جهان اسلام و همچنین گفتگو، مشورت و مشارکت برای توسعه هر چه بیشتر منطقه حمایت کرده است.
مهمان‌پرست ادامه داد: اگر بخواهیم به سمت آینده بهتری حرکت کنیم، باید با همکاری هر چه بیشتر کمک کنیم تا صلح، امنیت و ثبات در منطقه ما ایجاد شود.
سخنگوی وزارت خارجه آنهایی‌ که علاقه‌مند توسعه روابط و همگرایی نیستند را کشورهایی خواند که با منافع جهان اسلام رابطه خوبی ندارند و از نزدیکی روابط خوشحال نمی‌شوند.
کسی امیری را دانشمند هسته‌ای ننامیده است
یکی از خبرنگاران درباره شهرام امیری تبعه ایرانی ناپدید شده در عربستان سؤال کرد که مهمان‌پرست با تاکید بر اینکه کسی ایشان را کارمند سازمان انرژی اتمی نخوانده بود، افزود: به خاطر نمی‌آورم که وی را دانشمند هسته‌ای نامیده باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه طرح این گونه مسائل را خبرسازی توسط برخی از منابع خبری که اهداف خاصی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد و گفت: یک شهروند ایرانی به منظور انجام زیارت عازم کشور دیگری شده و مفقود و ربوده می‌شود.
وی تصریح کرد: پیگیری حقوق همه اتباع ما جدا از سمت و فعالیت‌شان جزو وظایف وزارت امور خارجه است و ما این موضوع را به صورت جدی در دست پیگیری داریم.
ایران رسیدگی به حقوق اتباعش را با موضوعات دیگر گره نمی‌زند
یکی از خبرنگاران به اخبار مطرح شده مبنی بر معاوضه کلوتید ریس تبعه فرانسوی بازداشت شده در ایران با ضارب شاپور بختیار اشاره کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: طرح این گونه اظهارات در مورد اتباعی که دچار تخلف می‌شوند و رویه‌ رسیدگی به پرونده آنها حقوقی و قضایی است، درست نمی‌باشد و بر اساس رویه دیپلماتیک نیست.
وی تاکید کرد: ایران رسیدگی به حقوق اتباع خود و اتباع خارجی و کسانی که دچار تخلف شده باشند را به موضوعات دیگر گره نمی‌زند.
اخباری که در راستای اعمال فشار سیاسی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد
سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار مطرح شده مبنی بر توقیف هواپیمایی در تایلند که گفته می‌شود حامل سلاح از کره شمالی برای جمهوری اسلامی بوده، خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه هر زمان طرف‌های غربی سعی می‌کنند از احقاق حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز ما خودداری کنند این قبیل اخبار منتشر می‌شود.
وی انتشار این قبیل اخبار را در راستای اعمال فشار سیاسی، تبلیغاتی و روانی دانست و گفت: آنها برای فشار بیشتر لازم می‌دانند که چنین اخباری را مطرح کنند که اینگونه اخبار در دنیای امروز کارایی ندارد و ما اینها را به شدت رد می‌کنیم.
از محاکم قضایی پیگیری کنید
خبرنگاری در مورد یکی از 3 جاسوس آمریکایی بازداشت شده در ایران که قرار است محاکمه شود، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه از آن خبرنگار خواست که محاکمه اتباع خارجی را با توجه به تخلفشان از طریق محاکم قضایی پیگیری کند.
ملاقات‌ها و مذاکراتی که در حد حرف باقی می‌ماند
یکی از خبرنگاران به دیدار مدودف و اوباما روسای جمهور روسیه و آمریکا در حاشیه اجلاس کپنهاگ و گفتگو پیرامون موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این باره گفت: آنچه که مورد انتقاد جدی کشورهای مستقل و متعهد به معاهده NPT است عدم پذیرش بندهای این معاهده در مورد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است.
وی با اشاره به خطر این سلاح‌ها برای مردم جهان یادآور شد: متاسفانه علیرغم فشارهای به ناحق و رفتارهای تبعیض‌آمیز در قبال کشورهای مستقل که حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز خود را دنبال می‌کنند، هیچ یک از کشورهای دارنده این سلاح‌ها نسبت به از بین بردن سلاح‌هایشان اقدامی نکرده‌اند.
مهمان‌پرست با بیان اینکه این ملاقات‌ها و مذاکرات در حد حرف باقی می‌ماند، به اخبار مطرح شده در خصوص رقابت کشورها برای تولید سلاح‌های جدید هسته‌ای و تهدید برخی کشورها به استفاده از این سلاح‌ها اشاره کرد و افزود: این یک نوع دوگانگی و ناعادلانه بودن رویه مربوط به امور هسته‌ای را به جهانیان نشان می‌دهد.
سفر سعد حریری به تهران
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سفر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان به تهران با اشاره به سفر دیروز منوچهر متکی به بیروت و گفتگوهای دوجانبه اظهار داشت: در این گفتگوها از آقای حریری برای سفر به تهران دعوت به عمل آمد که مورد پذیرش ایشان قرار گرفت و زمان انجام این سفر در دستور کار قرار دارد.
چیزی دریافت نکرده‌ایم
وی در پایان در خصوص سفر جان کری رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا به جمهوری اسلامی ایران نیز خاطرنشان کرد: تاکنون خبر رسمی درباره سفر ایشان به جمهوری اسلامی دریافت نکرده‌ایم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات