تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۹  ، 
کد خبر : ۱۳۶۰۷۴
مسؤول حوزه نمایندگی ولی فقیه در ناحیه شهید بهشتی:

بسیجی واقعی در همه صحنه‌ها حضور مفید و مناسب دارد


گفت‌وگو: سمیه محمودی ـ لیلا شیخانی
* در مورد سطح پوشش ناحیه شهید بهشتی و تعداد حوزه‌ها و پایگاه‌های مقاومت فعال این حوزه توضیح دهید؟
** ناحیه مقاومت بسیج شهید بهشتی در دوران دفاع مقدس بیشترین نیروهای اعزامی به جبهه‌ها را دارا بوده و در راه پاسداری از انقلاب و آرمان‌های بلند امام(ره) و حفظ ارزش‌های انقلاب، شهدای سرافرازی را تقدیم کرده است. هم اکنون 24 حوزه و 251 پایگاه تحت پوشش ناحیه شهید بهشتی فعالیت می‌کنند. از آن جایی که این ناحیه در سال‌های اخیر فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرده، برای شروع کار حوزه نمایندگی با جذب نیروی انسانی متعهد و متخصص و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز به سازماندهی نیروهای بسیجی پرداخت و با عنایت خداوند و همیاری بسیجیان مخلص حوزه نمایندگی توانست در هر حوزه و پایگاه (خواهر و برادر) بسیجیان فعال را در رده‌های گوناگون مسوولیتی، مثل روابط عمومی، عقیدتی ـ سیاسی، نظارت، عقیدتی و تأیید صلاحیت سازماندهی کند و به کار گیرد.
* طی مدتی که شما به عنوان مسوول نمایندگی فعالیت می‌کنید چه اقداماتی در این حوزه صورت گرفته است؟
** مهمترین برنامه و فعالیت ما ارتقای فکری و اندیشه‌های بسیجیان عزیز در امور سیاسی و اعتقادی بوده است. برگزاری کلاس‌های متنوع ارایه جزوات و نشریات مربوطه در سطح حوزه‌ها و پایگاه‌های تابعه با همکاری مسوولان عقیدتی و سیاسی رده‌های مختلف ویژه گروه‌های مختلف از جمله این فعالیت‌ها بوده است.
علاوه بر آن در مناسبت‌های مختلف آموزش‌های تخصصی در زمینه‌های فرهنگی، نظامی، عقیدتی و... ویژه بسیجیان طراحی و ارایه می‌شود، که همه این فعالیت‌ها اعم از رزمایش، آموزش‌ها برای پربار شدن هر چه بیشتر برنامه‌ها و ارتقای سطح بینش فکری و عقیدتی بسیجیان بوده است. در این راستا از وجود نخبگان روحانی و دانشگاهی بسیجی نیز استفاده شده و تلاش کرده‌ایم با مدد گرفتن از آن‌ها به بهترین روش از این برنامه‌ها بهره واقعی و بهینه برده شود.
* برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های پایگاه‌ها چه اقداماتی انجام داده‌اید؟
** یکی از راهکارها در این راستا برگزاری جلسات مشورتی با روحانیون و ائمه جماعات، نخبگان روحانی، استادان دانشگاه، نویسندگان و هنرمندان جهت رفع نواقص و ضعف‌ها و ارایه طرح‌های مناسب در جهت بهتر شدن برنامه‌هاست. برای تحقق این امر از همه امکانات و توانایی علمی و فرهنگی این مجموعه استفاده خواهیم کرد.
* برای جذب جوانان بسیجی چه باید کرد؟
** برای جذب جوانان بسیجی آن چه که خیلی اهمیت دارد آن است که باید متناسب با نیاز جوانان برنامه‌های فرهنگی را ارایه کرد. مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند: «جوانان را در میادین مختلف سیراب کنید، سپس مسایل اعتقادی و فکری به آن‌ها بدهید. باید نیاز آنان را برآورده کرد تا ثمربخش و اثرگذار باشد. باید میادین پرسش و پاسخ ایجاد نمود تا آنان بر حسب نیازهای خود سوال کنند و در نتیجه، پاسخ علمی، جان پرنیازشان را سیراب کند و دیگر این که علم، هنر و تکنولوژی یکجا استفاده کنیم تا در مقابل واقعیت‌های غیرحقیقی فریب نخورند.»
* برای این که میان نسل انقلاب و دفاع مقدس با نسل‌های پس از آن شکاف به وجود نیاید چه اقداماتی را مفید می‌دانید؟
** باید واقعیت‌های نسل‌های مختلف اعم از پیر، جوان، نوجوان، میانسال و ... را درک کرد و با توجه به اقتضای آن برنامه‌ریزی و اقدام نمود. کسانی از نسل گذشته هستند و دوره جوانی خود را با جوانان نسل گذشته سپری کردند و با گفتار و کردار خود همچون حبیب‌ابن مظاهر جوانان را تشویق می‌کردند و تجربه‌های خود را در اختیار آنان می‌گذاشتند و به آنان می‌آموختند که چگونه بر احساساتشان غلبه کنند و روشی منطقی و حرکتی داشته باشند. یک نکته دیگر هم این است که قسمتی از شخصیت ما انسان‌ها را گذشته ما تشکیل می‌دهد و تاریخ بخشی از وجود ماست و اگر تاریخ گذشته ما به خصوص تاریخ جنگ و گفته‌ها و ناگفته‌ها در طول جنگ به نحوی توسط نسل گذشته به نسل بعد منتقل نشود این احتمال و خطر وجود دارد که همه حماسه‌ها و داشته‌های فرهنگی و تمدنی به دست فراموشی سپرده شود و دستخوش آماج تبلیغاتی دشمنان شود.
* آیا برنامه‌های ابلاغی از سوی نیروی مقاومت بسیج را پاسخگوی نیازهای بسیجیان می‌دانید؟
** برنامه‌های ابلاغی از سوی نیروی مقاومت بسیج اگر چه کارشناسی و غنی می‌باشد و برای اجرا در پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج طراحی شده، اما به دلیل حضور اقشار و گروه‌های سنی گوناگون و توانایی‌ها و استعدادهای بالفعل و بالقوه مختلف بسیجیان، پاسخگوی کامل نیاز آن‌ها نیست. در زمینه برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها، باید با بومی‌سازی و تنوع متناسب با نیاز بسیجیان وقت بیشتری اختصاص داد تا از این طریق جوانان علاوه بر تخلیه هیجانات و شور و نشاط جوانی بتوانند نیازهای معنوی، علمی و ... خود را برآورده کنند. طبیعی است که برنامه‌های ارایه شده از سوی سپاه پاسداران، در اصل خط مشی و حرکت اعتقادی و سیاسی را ارایه می‌دهد که به سوی اهدافی از پیش تعیین شده حرکت می‌نماید و آنچه نزد مسلمانان شالوده فکری و اعتقادی را تشکیل می‌دهد، اسلام و قرآن و عترت می‌باشد که شکل‌دهنده استراتژی انسان مسلمان است.
* بسیجی واقعی چه معیاری دارد؟
** مهمترین معیار یک بسیجی آن است که خود را به گونه‌ای تربیت می‌کند که در تمامی برنامه‌های اجتماعی، فردی، عبادی، اقتصادی و .... آمادگی حضور مناسب و مفید داشته باشد و هر کس که در این صحنه‌ها آمادگی داشته باشد یک بسیجی واقعی است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات