صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۲  ، 
کد خبر : ۱۳۸۵۵۶

آشنایی با جنگ نرم (بخش دوازدهم)

دکتر یدالله جوانی مقدمه: در شماره های پیشین به اهداف دشمن در جنگ نرم اشاره اجمالی گردید و گفته شد که در جنگ نرم چهار هدف شامل تغییر باورها، تغییر افکار، تغییر رفتارها و تغییر ساختار از سوی دشمنان دنبال می گردد. بر همین اساس در مهندسی جنگ نرم، دشمنان تلاش می کنند چهار نوع مدیریت شامل مدیریت ادراکات، مدیریت احساسات، مدیریت تصمیمات و مدیریت تحرکات در جامعه اسلامی ایران را آنگونه که می خواهند اعمال نمایند. بیشترین تلاش در جنگ نرم، ایجاد تغییر و دگرگونی در باورها و اعتقادات مردم است. اکنون مشکل اصلی غرب در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران، همان باورها و اعتقادات عمیق دینی و اسلامی ملت ایران است. آنچه در تهاجم فرهنگی در طی سالیان گذشته دنبال شده، تلاش برای تغییر و دگرگونی در همین باورها و اعتقادات است. هنگامی که دشمنان باورها و اعتقادات ملت ایران را نشانه می روند، روی اهداف اساسی و اولویت دار تمرکز می نمایند. اکنون در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی این اهداف اساسی کدامند؟ در این بخش از مبحث آشنایی با جنگ نرم، به دنبال پاسخ به سوال مذکور هستیم.

طی سالیان پس از انقلاب و به ویژه از زمان آغاز تهاجم برنامه ریزی شده فرهنگی، غربی ها به صورت جدی جامعه ایران را از ابعاد و زوایای مختلف مورد مطالعه قرار داده و در همین راستا مراکز و موسسات اسلام شناسی و شیعه شناسی را دایر و فعال کردند. فوکویاما یکی از کارشناسان آمریکایی با مطالعه شیعه، چند سال قبل در همایشی، شیعه را اینگونه معرفی می کند:«شیعه همانند پرنده ای است که افق پروازش بسیار بالا است و تیرهای ما به آن نمی رسد. این پرنده دو بال سرخ و سبز دارد. بال سرخ شیعه ریشه در عاشورا و بال سبز آن ریشه در تفکر مهدویت دارد. این پرنده زرهی به نام ولایت فقیه بر تن دارد که اگر تیری به آن برسد مانع آسیب رسیدن به بدنش می گردد.» فوکویاما با این توصیف از شیعه بر این نکته تأکید دارد که اگر بخواهیم ملت مسلمان و انقلابی ایران را از حرکت بازداشته و بر او مسلط گردیم، باید در باورها و اعتقادات شیعه نسبت به سه موضوع تغییرات اساسی ایجاد کنیم.
1- تفکر و فرهنگ عاشورا
براساس وصف شیعه از سوی فوکویاما، یکی از مهمترین عوامل حرکت زا و رشد دهنده شیعه، فرهنگ و تفکر عاشورایی است. عاشورا به شیعه انرژی و نیرو می دهد و شیعه با الهام از عاشورا، شهادت در راه اسلام را فوز عظیم دانسته و آن را آرزو می کند. فرهنگ شهادت و روحیه جهادی و حماسی و شهادت طلبی شیعه، ریشه در عاشورا دارد. بنابراین برای از حرکت انداختن شیعه باید نگاه او را نسبت به عاشورا عوض کرد. بر همین اساس در دوره دوم خرداد که مدعیان اصلاح طلبی به قدرت رسیدند، فرهنگ شهادت و عاشورا مورد هجوم قرار گرفت. در این دوران با صراحت فرهنگ شهادت را فرهنگ خشونت معرفی کرده و حتی با گستاخی تمام در مقاله از عاشورا هم به عنوان یک خشونت یاد کردند. در آن دوران در مقاله ای با عنوان «خون به خون شستن محال آمد محال» ، گفتند که عاشورا خشونتی بود که نتیجه خشونت پیامبر در بدر و احد بود. ترویج این نوع نگرش نسبت به عاشورا سبب گردید تا در روز عاشورای امسال، عده ای از تأثیر پذیرفتگان از جنگ نرم دشمنان، به حرمت شکنی پرداخته و با سوت زدن و هلهله کردن عاشوراییان را مورد هجوم قرار دهند. تبدیل شعار «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» به شعار «حسین حسین شعارشون، جنایت افتخارشون» در واقع تغییر در عاشورا را تعقیب می کند. شعاری که در اتاق های فکر خارج از کشور طراحی و به عده ای غفلت زده، در داخل القا گردید.
2- تفکر و فرهنگ انتظار
اعتقاد به منجی و فرهنگ انتظار و ضرورت ایجاد آمادگی های فردی و اجتماعی برای زمینه سازی ظهور حضرت حجت (عج) همواره در جامعه شیعی عامل حرکت و مبارزه با ظلم و ستم و تلاش برای پیاده سازی اسلام بوده است. دشمنان برای بازداشتن شیعه از این حرکت، تلاش های فراوانی به عمل آورده تا باور و اعتقاد شیعه نسبت به تفکر مهدویت را با تردید مواجه کرده و آن را عوض کنند. انکار امام زمان (عج) از سوی اکبر گنجی به عنوان یکی از اعضای پنج نفره اتاق فکر موسوی و فتنه سبز در خارج کشور در تلویزیون بی بی سی فارسی زبان انگلیس را باید اوج تلاش ها در همین راستا ارزیابی کرد.
3- اصل ولایت فقیه
تشبیه ولایت فقیه به زره برای تن شیعه که او را از هر آسیبی مصون می دارد ریشه در یک واقعیت است. حضرت امام خمینی (ره) می فرمایند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد.» این جمله حضرت امام (ره) نشان دهنده این واقعیت است که ولایت فقیه نگهدارنده و محافظ ملت ایران است. دشمنان در طی سال های اخیر تلاش زیادی کردند تا باور و اعتقاد ملت ایران به اصل ولایت فقیه را با تردید مواجه سازند. شعارهای القایی از خارج کشور و تکرار آن در روز عاشوار علیه اصل ولایت فقیه اوج تلاش های دشمن را نشان می دهد.
* ناکامی دشمن در جنگ نرم
حضور حماسی مردم در روزهای نهم دی ماه و 22 بهمن سال جاری و حمایت بی نظیر آنان از نظام اسلامی و رهبری و تجدید پیمان با حضرت امام (ره) و اعلام وفاداری به آرمان های آن عزیز سفر کرده، نشان داد که دشمنان در رسیدن به اهداف اساسی خود در تغییر باورها و اعتقادات ملت ایران تا چه اندازه شکست خورده اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات