تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۰۳  ، 
کد خبر : ۱۳۹۹۶۰

سازندگی فکری، نیاز هر روزه بسیج


مجید زندی
هر سال با فرا رسیدن پنجم آذر نام مقدس بسیج و حرکت الهی و ماندگار بسیجیان عاشق در ذهنها نقش می‌بندد. این دلیران مقاوم که آگاهانه با عزم و اراده و صبر، زیباترین منظره از حماسه را به نمایش گذاشتند به گونه‌ای که اکنون بعد از قریب به دو دهه نه تنها به فراموشی سپرده نشده‌اند بلکه ردپای آن‌ها پررنگ‌تر هم دیده می‌شود.
بسیجی دوران دفاع مقدس به یاد آن روزهای خون و قیام اشک می‌ریزد چرا که هر یک از این دلاوران خاطراتی از لحظات سخت و پرالتهاب که ناشی از حمله‌ی ناجوانمردانه‌ی دشمن قصی‌القلب و جراحت یا شهادت جوانانی که عشق خود را در سنگر دفاع از اسلام عزیز دیده‌اند، به یاد می‌آورند. جوانان ایثارگری را به یاد می‌آورند که حتی خاکستر آنها نیز با فریاد شجاعت، استقامت و ماندگاری توطئه‌های دشمن را خنثی کردند.
واقعاً چگونه می‌توان ایثار و از جان گذشتگی این یادگاران حماسه دفاع مقدس را معنا کرد و یا احیاناً ارزش مادی برای آن قائل شد در حالیکه آنها عزیزترین سرمایه حیات، جان خود را در کف گرفته و به سر حدات اشغال شده میهن شتافتند و در این راه سوختند و شهید شدند تا من و تو در سایه امنیت و آسایش ایجاد شده زنده بمانیم و با آرامش و راحتی و بدون هیچ دغدغه‌ای زندگی کنیم و چه خوب است که قدر این لحظات و قدر آن بسیجیان فداکار را برای همیشه بدانیم و هیچگاه همت و غیرت آنها را فراموش نکنیم.
اما امروز، ضروری است بسیجیان تلاش و سعی خود را در راستای اهداف والای الهی آن پیشگامان رهایی و آزادگی قرار دهند که در راه اعتلای کلمه حق قیام کردند و ارزش نام مقدس بسیج هم به مدد انفاس قدسی آن بزرگواران است که بخاطر رضایت خداوند و نجات سرزمین اسلامی در مقابل شقی‌ترین سردمداران کفر و نفاق و جهل و تحجر از جان خود گذشته و از خود یادگاری سرشار از نور و روشنایی بر جای گذاشتند.
اتفاقاً همین ارزش‌های وجودی شجره طیبه بسیج و سپاه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته جاری به مناسب هفته تشکیل بسیج و در مراسم تحلیف و اعطای سردوشی به دانشجویان دانشکده افسری سپاه سخنانی سرشار از پیام روشن بیان کردند و فرمودند: «سپاه اکنون نیازمند انسانهای مصممی است که با وجود حاکم نبودن شرایط اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، بتوانند با همان ارزش‌های انقلابی آماده دفاع از ملت باشند. زیرا نیروهای مسلح در نظام جمهوری اسلامی پیشقراولان ملت برای دفاع از عدالت، حقوق مردم و مستضعفان و حصن محکم امنیت ملی و حافظ ارزش‌های اسلام و انقلاب هستند.»
بسیجی امروز هم بخوبی می‌داند پیش از آنکه یک نیروی نظامی باشد، نیروی فرهنگی و معنوی است که دفاع از مظلوم، حقوق مردم و مستضعفان و دفاع از عدالت شرط ماندگاری او در تاریخ و سرنوشت ایران است و همچنانکه او در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی هیچگاه از فرماندهی جنگ جلوتر حرکت نکرده امروز نیز حرکت در مسیر فرماندهی کل قوا و ولایت فقیه را رمز موفقیت خود می‌داند زیرا اگر روزی تفکر حرکت جلوتر از فرماندهی در بخشی از بدنه بسیج و سپاه شکل بگیرد حتی گفتن یک «الله اکبر» خارج از دستور فرماندهی خیانت است.
این نگاه یقیناً ملکه ذهن بسیجیان سلحشور است که گفتن واژگان مقدس الله اکبر هم خارج از دستور فرماندهی باعث لورفتن عملیات و شهادت بسیاری از همرزمانش و شکست حتمی راهی است که آنها قرار است در آینده طی کنند. پس لازم است یکبار دیگر تعمق و تأمل ویژه‌ای در سخنان رهبری معظم انقلاب داشته باشیم زیرا جامعه‌ای شکست‌ناپذیر است که به صورت هدفمند در راه آرمانهای خود قدم بردارد در غیر این صورت با توجه به اینکه دشمن نمی‌تواند با استفاده از قدرت نظامی بر نظام و مردم ایران اسلامی غلبه کند مؤثرترین راه را استحاله فرهنگی و تبلیغ تفکر التقاطی و افراط و تفریطی می‌داند و یقیناً این خطری است که در هر زمانی جمهوری اسلامی را که ثمره خون هزاران شهید در خون غلطیده است، تهدید می‌کند.
در این تفکر بسیج تنها متعلق به یک دوره کوتاه یا حتی یک هفته خاص به نام خود نیست، این تفکر راه روشنی را پیش رو و پشت سر خود دارد که چیزی جز پویایی و بالندگی و نیک نامی نیست و لنگر ثبات و امنیت فکری، عقیدتی و اجرایی برای جمهوری اسلامی است که هیچگاه نباید خود در مسیر سیل تغییر و تحولات سیاسی و جناحی قرار بگیرد.
در این اندیشه افراد می‌توانند در قالب بسیج سازماندهی شوند اما بسیج نمی‌تواند در قالب یک فرد متجلی شود زیرا، بسیج ثمر ایستادگی یک ملت در مقابل یاوه‌گویی‌ها، دسیسه‌ها، توطئه‌های دشمنان و خیانت دشمنان مدعی دوستی است.
وقتی بسیج و بسیجی در هفته‌ای حاضر بیشتر در منظر قرار می‌گیرد برای تقویت این دیدگاه برای یک سال و سالهای متمادی است، هدف تکرار تفکر بسیجی است که به تعبیر حضرت امام خمینی «شجره طیبه‌ای» است که باید عمری هزار ساله داشته باشد و از آن شجره طیبه درختان تنومندی به بار بنشینند.
این دیدگاه اکنون نیز در بسیاری از بسیجیان قدیم و بسیجیان نوجوان و جوان فراگیر است که خود را ثمره هویت یک ملت می‌دانند و برای این هویت قداست قایل هستند.
با این رویکرد حیف است که یکسال دیگر از عمر گهربار این شجره طیبه بگذرد و ما از این شکوه و پایداری سخنی به یادگار حداقل از بسیجیان عزیز نداشته باشیم بسیجیانی که جلوه‌گاه حضور ملت مسلمان ایران در تمامی صحنه‌های فکری و عقیدتی، اجرایی، علمی و اقتصادی و سیاسی و ... هستند و هر جا نیازی به پایداری و جانفشانی برای ملت و جمهوری اسلامی باشد، نام بسیج و بسیجی چون گوهری گرانبها می‌درخشند. با این نگاه به میان بسیجیان می‌رویم افرادی که هر یک دریایی از باورها و اعتقادات خود را بیان می‌کنند که آدمی را به روزهای نخست تشکیل نیروی مقاومت بسیج می‌برد.
در این باره آقای مرتضی قدوسی فرزند شهید و دانشجوی دانشگاه تهران درباره شناخت خود از بسیج می‌گوید: به نظرم می‌رسد برای این تعریف بهترین جمله را امام خمینی(ره) به عنوان نخستین بسیجی و رهبر و مقتدای بسیجیان گفتند که «من دست یکایک شما بسیجیان پیشگامان رهایی را می‌بوسم.» وقتی که امام خمینی دست بسیجیان را می‌بوسد، ما بسیجیان نیز خود را خاک پای آن یار سفر کرده می‌دانیم که سخنی خارج از صفا و صداقت می‌گفتند.
وی ادامه می‌دهد: البته همه این عزیزان باید بداند که نام مقدس بسیجی از دم مسیحیایی امام خمینی جان گرفته و باید در ادامه هم همانگونه پاک و مقدس باقی بماند. آنها باید همیشه کارهایی را انجام دهند که در شأن و مقام یک بسیجی است. و اینکه بدانند هر حرکتی خارج از اصول و باورهای انقلابی به ارزش واقعی بسیج لطمه جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.
آقای قدوسی می‌افزاید: چرا وقتی حرف از بسیجی می‌شود، در ذهن اکثر ما شخصی است که لباس رزمی پوشیده و اسلحه‌ای در دست گرفته که یا در جبهه و یا در مساجد به فعالیت می‌پردازد در حالیکه بسیج می‌تواند گسترده یک ملت 70 میلیون نفری را داشته باشد.
وی می‌گوید: به نظر من اکثر مردم ایران خود یک بسیجی هستند. کشاورزی که روی زمین‌ها کشت می‌کند و یا مهندسی که برای راه‌سازی و آبادی کشورش فعالیت می‌کند. همسر جانبازی که برای پرستاری از عزیزش شبانه‌روز دست از فعالیت نمی‌کشد و یا حتی خانم یا آقایی که هر جمعه به آسایشگاه سالمندان و معلولین می‌روند و به آنها چه از جهت مالی و چه از جهت استحمام و شستن و یاری رساندن به همنوع خود کمک میکنند همه بسیجی اند زیرا بسیج یک تفکر اللهی است که می‌تواند در خدمت مظلومان و مستضعفان قرار گیرد.
وی می‌افزاید: در هنگام جنگ تحمیلی هم آن کسی که می‌جنگید با آن کسی که در پشت سنگرها به فعالیت می‌پرداخت با آن مادری که برای رزمنده‌ها کلاه و شال گردن می‌بافت و با آن کودکی که برای شادی دل رزمندگان نامه می‌نوشت و با آن همسری که روزها و شبها در انتظار همسر خود بود و هم اینکه برای فرزندانش هم پدر بود و هم مادر، همه این عزیزان یک بسیجی بودند چون دست در دست هم گذاشتند و در راه عشق به اسلام و پیشرفت و آبادانی کشور به یکدیگر کمک رساندند. وی ادامه می‌دهد: اگر این هفته هفته‌ی بسیج است در واقع یادآور زحمات تمامی بسیجیانی است که چه در زمان جنگ و چه در زمان حال از زندگی خود گذشتند و عاشقانه زیستند و یا در مواردی عاشقانه به معبود خود رسیدند.
خانم عباس‌پور هم در این باره می‌گوید: وجود بسیج و بسیجیان مفید است ولی شکافی که بین جوانهای بسیجی و غیربسیجی افتاده اصلاً خوب نیست. چون این شکاف یعنی عدم اتحاد. و جامعه‌ای که در آن اتحاد وجود نداشته باشد دشمن به راحتی می‌تواند در آن رسوخ کند. اما اینکه چرا چنین شکافی پیدا شده که یکی از دلایل آن ناآشنا بودن بسیجیان محترم با نحوه امر به معروف و نهی از منکر است. آنها باید بدانند که امر به معروف و نهی از منکر زمانی نتیجه‌بخش است که بستر آن مناسب باشد. با رفتار دوستانه و لحن آرام می‌توان جوان را متوجه کارهایش کرد و نیازی به خشونت و رفتاریهای تند و خشن وجود ندارد.
وی می‌افزاید: ولی ما باید بدانیم که اگر بسیج دیروز در جبهه‌های حق علیه باطل می‌جنگند امروز باید در جبهه‌های ضد فرهنگی که غرب مسبب آن شده بجنگند چرا که تیرهای بی‌بندوباری و بی‌دینی از طرف جوامع غرب و بیگانگان توسط ماهواره‌ها و فیلم‌های مبتذل و ... پاکی جوانان ما را هدف قرار داده و بر قلب و ایمان آنان می‌نشیند، کم نیست و میدانیم که در جامعه ای که جوانان آن قلب‌های بیمار داشته باشند آن جامعه به سستی و انحطاط کشیده می‌شود.
خانم عباس‌پور ادامه می‌دهد: به نظر من یک بسیجی باید مانند آهن‌ربا عمل کند تا جوانهای بیشتری را جذب کند چرا که جذب جوان به مسجد و فعالیت‌های فرهنگی و هنری آن یعنی پیروزی در جبهه‌های ضدفرهنگی غرب، و این از راههای متفاوت امکان‌پذیر است اول اینکه جو بسیج را صمیمانه کنند تا جوان‌ها راحت‌ها حضور یابند و در قبال مسابقه‌های گوناگون جوایزی اهدا شود، اردوهای تفریحی برده شوند و خلاصه اینکه به جوانان بها دهند تا به سوی بسیج جذب شوند.
وی می‌افزاید:‌از اینکه تنها لباس رزمی بپوشند و اسلحه‌ای در دست داشته باشند و در کوچه و خیابان‌ها قدم بزنند و یا بعضاً راه را برای مردم بندد و بازرسی کنند کافی نیست چرا که نگرش صرفاً نظامی به بسیج نگرش کاملی نیست و همه بسیج یقیناً در این حدود خلاصه نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد:‌همچنانکه در دوران دفاع مقدس مردم ایران در هر سن و جنسی، زن، مرد، پیر، جوان، کارمند، بازاری، کارگر، دانشجو، طلبه و دانش‌آموز بسیجی شدند و برای اعتقادات خود جان خود را فدا کردند امروز همه رمز موفقیت بسیج عمومیت داشتن در میان همه مردم است و یقیناً بسیج را در دانش‌آموزی و دانشجویی خلاصه کنیم یقیناً نمی‌توان امیدی به کامل بودن آن داشت.
آقای رضا دمان یکی دیگر از بسیجیان دوران دفاع مقدس که به درجه جانبازی هم نایل شده بود به گزارشگر ما می‌گوید: خوشبختانه تفکر بسیج امروزه از مرزهای جغرافیایی ایران هم گذشته و در فلسطین و لبنان هم الهام‌بخش شده است تا حدی که رزمندگان حزب‌الله با عمل به دستورات تاریخی امام خمینی(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با بازگشت به هویت اسلامی خود در مقابل رژیم تا بن دندان مسلح صهیونیستی ایستاده و آنها را مجبور به پذیرش شکست خفت‌باری کرده‌اند.
وی می‌گوید: اینها همه ارزش‌های تفکر بسیجی است که حفظ آن بیش از همه بر عهده ما بسیجیان در داخل جمهوری اسلامی است تا آن تفکر پیشگام و روشنگرانه امام خمینی را خصوصاً برای مقابله با تحجر و انحراف فکری و عقیدتی حفظ کنیم.
این بسیجی دوران دفاع مقدس می‌افزاید: اگر بسیج گرفتار تفکرات سطحی و ظاهری شود همانند درخت تنومندی خواهد شد که از درون آفت‌زده و پوسیده باشد و این وظیفه ماست که با مطالعه دقیق درباره جریانهای موجود، آنها را با حق بسنجیم نه حق را با آنها.
آقای دمان می‌افزاید: واقعاً دوران سختی شده است و راههای پرسنگلاخ و انحراف فراوانی پیش روی بسیجیان باز است و آنچه که در آن شکی نیست یک راه درست است که با حق و حقانیت و راه امام خمنی(ره) قابل ارزشگزاری و شناخت است.
روح کلام اینکه هنوز بسیاری از بسیجیان عالم متولد نشده‌اند و یا به تعبیر همان امام عزیز، در گهواره‌ها هستند و چون این قرن، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران خواهد بود، روح ولایت و ایمان در دل بسیجیان آینده هم خواهد تابید زیرا بسیج هیچگاه متعلق به یک نسل و دوره باقی نخواهد ماند.
اما آنچه امروز بر همه بسیجیان واجب است ثابت قدمی در راه روشن بسیجیان واقعی است که نه با زبان بلکه در عمل و فکر، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب راه پیشگام و رهبر و مقتدای خود می‌دانند که نه از آنها با فاصله زیاد عقب خواهد ماند و نه خدای ناکرده بخاطر فراموشی اهداف الهی و معنوی تشکیل نیروی مقاومت بسیج خود را از رهبری انقلاب و جمهوری اسلامی هم جلوتر ببینند که در هر دو حالت گرفتار خشم و غضب الهی خواهند شد.
پایان سخن را جمله معروف حضرت امام«ره» را قرار می‌دهیم که فرمودند: «اگر مسئولان نظام اسلامی از شما بسیجیان غافل شوند، به آتش دوزخ الهی خواهد سوخت. بار دیگر تاکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد دشت من از تمامی بسیجیان خصوصاً از فرماندهان عزیز آن تشکر می‌کنم و از دعای خیر برای این فرزندان باوفای اسلامی غفلت نخواهم کرد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات