تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۱۴۹۵۸۴
رییس‌جمهور در مصاحبه با شبکه «الان» امارات:

کشورهای اروپایی سیاست‌های خود را از آمریکا جدا کنند


دکتر احمدی نژاد در گفت و گو با شبکه تلویزیونی «الان» امارات به سوالاتی پیرامون تحولات داخلی ، جهانی، انقلاب اسلامی و برنامه ریزی ایران برای دهه پیش رو پاسخ داد.
دکتر محمود احمدی نژاد با بیان اینکه روابط ایران با همه کشورها دوستانه است، گفت: اروپایی ها در انتخاب مستقل هستند . اگر می خواهند تحت تاثیر آمریکا حرکت و روابط خود را تنظیم کنند باید بدانند که قدرت آمریکا در حال اضمحلال و روبه افول است در این صورت آنها هم به همراه آمریکا افول خواهند کرد اما اگر به طور مستقل با ملت و دولت بزرگ و مستقلی مانند ایران رابطه دوستانه و احترام‌آمیزی برقرار کنند به نفع خود آنها خواهد بود. ملت ایران از این رویکرد استقبال می‌کند اما اگر می خواهند درکنار آمریکا قرار بگیرند برای ما تفاوتی نمی کند.زیرا در زمان جنگ صدام علیه ایران کشورهایی مانند شوروی ، آمریکا وبسیاری از کشورهای اروپایی از او حمایت می کردند و ملت ایران در مقابل همه آنها با دست خالی و در محاصره اقتصادی ایستادگی کرد و از آن دوره با موفقیت عبور کرد بی شک کسانی که امروز در مقابل ایران باقی مانده اند بسیار کوچکتر از قدرت های آن زمان هستند.
رییس جمهور درپاسخ به اتهاماتی مبنی بر منزوی بودن ایران در جهان ،تصریح کرد:مگر همه دنیا در چند کشور اروپایی خلاصه می شود. در کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی، از سوی ایران مواضع و پیشنهاداتی مطرح شد، آمریکایی ها و اروپایی ها هم حرف هایی زدند ولی در نهایت بیش از 180 کشور جهان با مواضع ایران همراهی کرده و به آن رای دادند و این به روشنی کسانی که منزوی هستند را مشخص می‌کند.
وی افزود:ملت ایران با همه ملت ها غیر از رژیم صهیونیستی و دولت امریکا ،رابطه بسیار صمیمی و دوستانه ای دارد به طوری‌که ارتباطات و همکاری ها در زمینه های فرهنگی ،اقتصادی و سیاسی بسیار گسترده است .مسئولین ایرانی به هر کشوری سفر می کنند با استقبال گسترده ای مواجه می شوند اما آیا مسئولین آمریکا و برخی ازکشورهای اروپایی حاضرند آزادانه در بین ملت ها حضور پیدا کنند ،این موضوع به روشنی کسانی که منزوی هستند را مشخص می کند .در سراسر دنیا نام ایران با احترام همراه است و ملت ها به ایران علاقه مند هستند. آنهایی که در مقابل ایران قرار می گیرند منزوی هستند.
دکتر احمدی نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه درباره مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک رویش و رنسانس جهانی است،اظهار داشت: انقلاب اسلامی مسیر حرکت بشر را تغییر داد در شرایطی که دنیای مادی همه شئون زندگی بشر را به تصرف خود درآورده بود ودر دو قطب لیبرالیسم و مارکسیسم اصولی مانند انسانیت، هویت، اخلاق، معنویت، خداپرستی و عدالت به فراموشی سپرده شده بود، انقلاب اسلامی فضا،اندیشه وراه جدیدی را دربرابر بشریت قرار داد.
رییس‌جمهور با تاکید براینکه امروز انقلاب اسلامی مهم‌ترین رویکرد ملت ها و تنها راه باقی مانده در برابر آنهاست،گفت: مارکسیسم شکست خورد وبه تاریخ پیوست، لیبرالیسم هم در آستانه فروپاشی است بنابراین راهی جز یگانه‌پرستی، عدالت، دوستی و راه انبیاء الهی در برابر بشر باقی نمانده و این راهی است که انقلاب اسلامی احیاء کرده است.
وی افزود: امروز نه تنها ملت ایران زنده ،شاداب و مصمم ترین ملت دنیا است بلکه راه ایمان ،پاکی،عزت و عدالت را به روی همه بشریت باز کرده است. در گذشته ایران کشوری دست چندم ،تحت سلطه و وابسته بود اما امروز به کشوری پیشرفته ،قدرتمند و مستقل تبدیل شده است همچنین در گذشته ملت ایران ملتی تحقیر شده بود اما امروز ملتی عزیز ،صاحب نظر و موثر در تحولات جهانی به شمار می‌رود و همه این تغییرات از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
دکتر احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره اولویت انقلاب اسلامی در دهه آینده خاطرنشان کرد:دردهه آینده وضعیت داخلی کشور به گونه ای خواهد بود که راه انقلاب به همراه پیشرفت، عدالت و دوستی با سرعت هر چه بیشتر ادامه پیدا می کند. در سطح جهانی نیز علاوه بر حضور فعال برای تغییر نظام های ظالمانه حاکم برجهان، در مدیریت جهانی حضور فعال و اثرگذاری خواهد داشت.
ریس جمهور دربخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کمک های انسانی به غزه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تنها برای ایجاد درگیری ،جنگ ،تجاوز و بحران ایجاد شده است. سرزمین فلسطین را اشغال واین رژیم جعلی را درست کردند تا دائماً در منطقه بحران، درگیری و جنگ ایجاد کنند.
دکتر احمدی نژاد با انتقاد از محاصره سه ساله غزه گفت:سه سال است مردم مظلوم غزه در محاصره آب ،غذا و دارو هستند. رژیم صهیونیستی جنگ بسیار سنگینی را علیه مردم غزه تدارک دید و اطلاعات حاکی است که این رژیم در حال برنامه ریزی برای حمله مجدد به غزه است تشدید محاصره و جلوگیری از رسیدن کمک های انسانی به غزه هم در همین جهت انجام می‌شود.
رییس جمهور افزود:حمله به کاروان آزادی بار دیگرحقیقت ،موجودیت و اهداف این رژیم را آشکار کرد با این تفاوت که دنیا در سه دهه گذشته درغفلت بود و در برابر جنایات آنها سکوت می کرد اما امروز دنیا بیدار شده و همه دولت ها و ملت ها علیه این رژیم موضع می‌گیرند. گرچه حمله رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی براساس یک بر نامه ریزی بود اما در واقع آنها یک اشتباه بزرگ و تاریخی را مرتکب شدند که مطمئنا گام بلندی در نزدیک کردن این رژیم به پایان عمرش خواهد بود.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش کشورهای عربی در مقابل جنایت اخیر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: از کشورهای عربی و اسلامی انتظار می رود به عنوان اولین اقدام با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کرده و این رژیم را تحریم و به مردم غزه کمک کنند .باید محاصره غزه شکسته و حقوق ملت فلسطین به طور کامل اعاده شود. بی‌تردید مواضع سست و دوپهلو نمی‌تواند تاثیری در محیط سیاسی داشته باشد.
رییس جمهور در پاسخ به اینکه آیا بیانیه تهران شکل گیری حرکت جدیدی در نظام بین الملل است،گفت:حتما همین طور است. برخی دولت ها که 60 سال بر دنیا حاکم بودند تصور می کردند همه آینده جهان دراختیار آنهاست و همه دولت ها و ملت ها دقیقا همان مسیری را می روند که آنها ترسیم کرده‌اند در این میان بیانیه تهران نشان داد که جریان وجبهه جدیدی از دولت های مستقل با نگاهی مبتنی بر انسانیت،عدالت و دوستی به دنبال برپایی مناسبات جدیدی در جهان و نفی سلطه ،تحمیل و فشارهای استکباری است .حمایت بسیاری از کشورها از این بیانیه ،نظام یک سویه و انحصاری چند قدرت را با چالش جدی مواجه کرده و فضای جدیدی را در مناسبات جهانی به وجود آورده است.
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اقتصادی ایران، خاطرنشان کرد: دولت برنامه گسترده ای را برای اصلاح ساختارهای اقتصادی طراحی کرده است که از نیمه دوم امسال به طور گسترده اجرا خواهد شد .امروز اقتصاد ایران بسیار بزرگ وقوی است .درآمد سرانه مردم هم به طور متوسط بسیار بالا رفته وسرمایه گذاری در ایران به طور گسترده در حال افزایش است.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه زیان استفاده از انرژی هسته ای به مراتب از سود آن بیشتر است، اظهار داشت: این نگاه، اشتباه است .قیمت تولید برق با انرژی اتمی در مقایسه با تولید برق با سوخت فسیلی بسیار پایین ‌تر است. بنابراین نه تنها ضرری وجود نخواهد داشت بلکه هزینه ها هم کاهش می یابد. همچنین در عرصه سیاسی مقابله ایران با دنیای غرب در موضوع هسته ای ،موجب اقتدار و پیشرفت کشورمان شده است.
دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه هزینه ای که برای استقلال داده می شود ،سرمایه گذاری به حساب می‌آید تاکید کرد:هزینه ای که برای پیشرفت علمی پرداخت می‌شود سرمایه گذاری وسود است و ملت ایران بی‌تردید تاکنون سود کرده‌ است. شاید چنین تصور شود که ایران به دلیل حرکت در این مسیر بخاطر تحریم اقتصادی ضرر کرده اما تجربه نشان داده که تحریم ها موجب سرعت بیشتر کشورمان در مسیر پیشرفت و خودکفایی شده است .بی‌شک اگر منتظر می ماندیم تا دیگران فن آوری های نوین و پیشرفته را در اختیارمان قرار دهند چه بسا دهها سال دیگر هم به پیشرفت ها و جایگاه امروز دست پیدا نمی‌کردیم.
رییس جمهور در پاسخ به اینکه برخی معتقدند هزینه انرژی هسته ای با نیاز ایران برابری نمی کند،خاطرنشان کرد:اگر این سخن به معنای هزینه اقتصادی است که تولید نیرو با انرژی اتمی ارزان تر از تولید نیرو با نفت است پس این روند با سود همراه بوده است واگر به معنای تحریم فن آوریهاست که 30 سال در تحریم هستیم ولی این تحریم ها موجب پیشرفت های بسیاری درایران شده است به طوریکه امروز صاحب فن آوری های بزرگ هستیم اما اگر به معنای هزینه در عرصه سیاسی باشد امروز ایران مقتدر تر از حتی پنج سال قبل است، مطمئنا در عرصه سیاسی هم قوی تر شده ایم بنابراین ضرری وجود ندارد.
وی در پاسخ به سوالی درباره روابط ضعیف ایران با کشورهایی مانند آلمان و فرانسه، خاطرنشان کرد:زمانی آلمان و فرانسه جز شرکای اصلی تجاری ایران بودند اما امروز چنین نیست. امروز روابط ایران با اکثر کشورهای دنیا، بسیار گسترده‌تر از کشورهای اروپایی است. امروز ایران هیچ نیازی به اروپا ندارد ضمن اینکه برای ادامه حیات خود نیاز به تکیه کردن به یک قدرت بیگانه نداریم چرا که ایران قدرتی بزرگ است و نیازی ندارد به کسی متکی باشد.
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که چه زمان احساس کردید می توانید نقش بزرگی را ایفا کنید،گفت: من قطره ای از دریای ملت ایران هستم هنگامی که انقلاب به پیروزی رسید این باور شکل گرفت که ملت ایران می تواند اقدامات بزرگی انجام دهد و این اتفاق هم افتاد و البته کارهای بزرگی هم در راه است.
رییس جمهور در پاسخ به اینکه با گذشت یک سال از انتخاب مجدد به عنوان ریاست جمهوری اسلامی ایران چه تغییراتی در ایران ایجاد شده است ،اظهار داشت:اقتصاد ایران در حال پیشرفت است.ما درابتدای انقلاب، کشوری عقب مانده با اقتصادی کاملا وابسته و ضعیف بودیم در آن زمان شش میلیون بشکه نفت تولید می شد که 600 هزار بشکه آن در داخل کشور مصرف و بیش از پنج میلیون بشکه صادر می شد اما امروز 2 میلیون و 400 هزار بشکه صادر می شود و ایران در همه عرصه های سیاسی،اقتصادی ،علمی و تکنولوژی در حال پیشرفت است البته سرعت پیشرفت در یک سال اخیر بیشتر شده و درسال های آینده بیشتر هم خواهد شد به طوریکه ایران به زودی به یک قدرت بزرگ اقتصادی دردنیا تبدیل خواهد شد.
دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره نگرانی از تشعشات نیروگاه بوشهر ،تصریح کرد: بالاترین استانداردهای ایمنی در نیروگاه بوشهر رعایت شده است و بنا براعلام کارشناسان،متخصصین و ناظرین آژانس بین المللی انرژی اتمی، مجموعه نیروگاه بوشهر از ایمنی کافی برخوردار است ضمن اینکه درحال حاضر بیش از ده میلیون نفر از مردم کشورمان در اطراف این نیروگاه ودر شهرهای بوشهر، خوزستان وفارس زندگی می کنند و اگرمشکلی در این زمینه بود دولت ایران حساسیت لازم را نشان می داد. با نهایت دقت و استفاده از همه ظرفیت ها ی تخصصی دنیا، ایمنی را در این مجموعه رعایت شده است و جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد. .
رییس جمهور درادامه در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع حادثه برای نیروگاه بوشهر خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا امکان حادثه وجود دارد. بنابراین نگرانی درباره هر چیزی عمومی است اما به طورخاص درباره نیروگاه بوشهر نگرانی خاصی وجود ندارد.ضمن اینکه در دنیا بیش از 400 نیروگاه اتمی وجود دارد پس باید همه دنیا در خطر باشد و کسی نباید از انرژی اتمی استفاده کند.
دکتر احمدی نژاد افزود: معتقدیم کشورهای حاشیه خلیج فارس هم باید از نیروگاه اتمی برخوردار باشند این به نفع همه است که از انرژی هسته‌ای به عنوان یک انرژی پاک استفاده کنند امروز به دلیل استفاده از انرژی فسیلی، تغییرات آب و هوایی خسارات سنگینی وارد کرده است. استفاده گسترده و فراوان از انرژی فسیلی موجب تولید گازهای گلخانه ای و تغییر آب و هوایی شده است درحالیکه استفاده از انرژی اتمی چنین تبعاتی را ندارد.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اعتقاد به امام زمان (عج) و تاثیر ایشان در حوادث امروز جهان ،خاطرنشان کرد:خداوند متعال پیامبران را برای هدایت بشر فرستاد. خدا به زندگی امروز بشر راضی نیست خدا انسان را نیافرید که در جنگ ،کینه ،درگیری ،فقرو تبعیض زندگی کند. خداوند انسان را آفرید تا در صلح ،دوستی ،محبت ،عشق و پیشرفت زندگی کند. خدا انسان را آفرید تا تجلی علم، حکمت،قدرت ،رحمت ورافت خداوند باشد که این امر در وجودپیامبران متجلی شده است .ماموریت پیامبران الهی تمام نشده زیرا باید در جهان حاکمیتی برقرار شود که سرشار از محبت و عدالت باشد همه باهم دوست باشند وکسی برکسی برتری نداشته باشد.
دکتر احمدی نژاد افزود:پیامبران وعده دادند کسی خواهد آمد که این نیاز بشر را برآورده خواهد کرد. مسیحیان معتقدند حضرت عیسی(ع) می آید او در آسمان است اما بازخواهد گشت و عدالت را برپا می کند. ما مسلمانان هم معتقدیم فرزندی از فرزندان پیامبر اسلام حضرت مهدی (عج)خواهد آمد و حضرت عیسی(ع) هم او را یاری و همراهی خواهد کرد . راه زندگی امروز بشریت انتظار برای تحقق عدالت جهانی است.
رییس جمهور همچنین گفت:تلاش برای برپایی عدالت ،مقابله با ظلم و بی عدالتی و ترویج محبت ،عشق و برادری در مناسبات جهانی از نتایج اعتقاد به امام زمان(عج) و انتظار برای حاکمیت ایشان در زندگی انسانها است. کسی که منتظر امام زمان(عج) است باید پاک و صالح باشد ،سایر انسان ها را دوست داشته باشد ،خداپرست باشد ودر برابر بی عدالتی و ظلم مقاومت کند.
دکتر احمدی نژاد درباره ویژگی های مومنانی که منتظر حضرت مهدی(عج)هستند،اظهار داشت:مومنان باید عشق به انسان ها و خدا را در دل خود تقویت کنند.امام زمان(عج) عاشق همه انسان‌هاست وهمه انسان ها را دوست دارد به دلیل اینکه برای همه انسان ها احترام قایل است بنابراین کسی که می خواهد امام زمان (عج)بیاید باید برای همه انسان ها احترام قایل و همه را دوست داشته باشد. او می آید تا عدالت را برپا کند پس کسی که می خواهد او بیاید باید در جهت عدالت حرکت کند. او می آید تا صلح جهانی را برقرار کند پس هر کس به دنبال اوست باید تلاش کند صلح جهانی برپا شود. او می آید تا برابری ایجاد کند بنابراین کسی که می خواهد امام زمان(عج) بیاید باید در برابر قانون و حق تابع باشد.
رییس جمهور درباره اقداماتی که به تعجیل در ظهور امام زمان (عج)کمک خواهد کرد ،تصریح کرد:امام زمان(عج) خود را بر بشریت تحمیل نخواهد کرد او حقیقتی است که باید انسان ها او را بخواهند در این صورت است که خواهد آمد اگرکسی او را دوست دارد باید کاری کند همه او را بطلبند و از او دعوت کنند که بیاید. متاسفانه بدخواهان، مستکبران و کسانی که ضد بشر هستند موضوع امام زمان(عج) را به صورت مغشوش و انحرافی معرفی می کنند. امام زمان(عج) نمی آید که بجنگد او می آید که جنگ را ریشه کن کند، او نمی آید که خونریزی کند بلکه می آید تا خونریزی را ریشه کن کند، او نمی آید که دشمنی ایجاد کند او می آید تا دشمنی را از بین ببرد. وجود او مانند پیامبرگرامی اسلام رحمت است.او می آید تا برادری ، صلح و محبت را تقویت کند بنابراین مومنان می توانند با اصلاح خود و محیطشان ،مطالبه عدالت و دعا برای امام زمان (عج) در ظهور ایشان تعجیل ایجاد کنند.
دکتر احمدی نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه درباره نقش زنان در جامعه ایرانی خاطرنشان کرد: بیشتر زنان ایران الگو هستند. امروز آنها در علم، دانش، مدیریت، فرهنگ، هنر ودرفعالیت های مهم سیاسی حضور بسیار گسترده ای دارند. حضور زنان و دختران در بخش عمده‌ای از دانشگاههای ما پررنگ است ومراکز پژوهشی مهم ایران با حضور زنان اداره می‌شود. همچنین در عرصه فرهنگ و هنر حضور زنان بسیار گسترده است .زیباترین هنر دستی و صنایع دستی توسط بانوان ایرانی انجام می شود.
رییس جمهور افزود:امروز در دولت ،خانم‌های متخصص و استادان دانشگاه درمدیریت سطح بالای کشور نقش ارزنده‌ای دارند. وزیر بهداشت ما یک استاد کامل دانشگاه است و در یکی از تخصصی‌ترین وزارتخانه‌ها مدیریت می‌کند. معاون علمی رییس‌جمهور یک خانم استاد دانشگاه است که تمام مخترعان، مکتشفان و نخبگان ایرانی با او همکاری می‌کنند.معاون حقوقی رییس جمهور یک استاد دانشگاه است که در تخصصی‌ترین موضوعات داخلی و خارجی ورود ومدیریت می‌کند. بانوان ایرانی دردانشگاهها، مدارس، آموزش و پرورش وکارخانجات مدیریت‌های خوب و ارزنده‌ای را دارند.بالاتر از آن مادران ایرانی هستند که فرزندانی شجاع، مومن و عالم را تربیت می‌کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات