تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۵  ، 
کد خبر : ۱۶۲۲۶۹
با استعفا از نمایندگی مجلس

سیداحمد موسوی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور شد

اشاره: سرویس سیاسی ـ در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی تقاضای استعفای سیداحمد موسوی نماینده مردم اهواز مطرح شد و با 165 رأی موافق به تصویب رسید. وی از طرف رئیس جمهور به عنوان معاون پارلمانی ایشان در مجلس منصوب شده است.

خلاصه ای از گزارش جلسه دیروز مجلس را در زیر می‌خوانید:
در جلسه علنی دیروز مجلس دکتر حدادعادل رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی پیرامون هفته دولت و گرامیداشت خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: هفته دولت را به رئیس جمهور محترم و وزیران عضو دولت تبریک عرض می کنیم و یاد شهیدان ارجمند رجایی و باهنر را گرامی می داریم. شهدایی که مانند شمع سوختند تا این کشور و این انقلاب از نور وجود آنها روشنایی بگیرد.
وی افزود: برای دولت جدید آرزوی موفقیت داریم و امیدواریم این دولت طلیعه عدالت و خدمت به مردم و مهرورزی و پیشرفت باشد. آنچنان که در شعارهای دولت آمده است.
رئیس مجلس آنگاه اظهار داشت: از این فرصت استفاده می کنم سالروز شهادت شهید دکتر محمدجواد باهنر آن روحانی ارجمند و انقلابی نستوه را به همکار عزیز خودمان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی آقای مهندس باهنر تبریک و تسلیت عرض می کنم و برای ایشان در ادامه راه برادر شهیدشان آرزوی موفقیت دارم.
وی سپس به درگذشت سیدرضا زواره ای اشاره کرد و گفت: مرحوم سیدرضا زواره ای عضو حقوقدان شورای نگهبان که دو دوره نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بود، از دانشجویان مبارز قدیمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران بود که در سال های قبل از انقلاب به زندان افتاده بود و در پیروزی انقلاب اسلامی تلاش بسیار کرد. مشاغل متعدد داشت و خدمات بسیاری به نظام کرد، رئیس سازمان ثبت اسناد کشور و عضو حقوقدان شورای نگهبان بود. برای آن مرحوم از خداوند رحمت و غفران و برای بازماندگان ایشان صبر و شکیبایی آرزو می‌کنیم.
سپس بررسی تقاضای استعفای سیداحمد موسوی نماینده مردم اهواز مطرح شد و استعفانامه ایشان به این شرح قرائت شد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نظر به دعوت ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر احمدی نژاد از اینجانب جهت تصدی حوزه معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری طبق ماده 92 آئین نامه داخلی مجلس استعفای خود را از سمت نمایندگی تقدیم می دارم. خواهشمند است دستور فرمائید این درخواست در دستور کار مجلس قرار گیرد تا ان شاءالله مجلس نظر خود را در خصوص استعفای اینجانب جهت تصدی مسئولیت فوق اعلام فرمایند.
ناصر سودانی نماینده مردم اهواز به عنوان موافق استعفای موسوی ، به خصوصیات و میزان تحصیل و آشنایی وی به قانون گذاری در مجلس اشاره کرد و گفت: ایشان یک روحانی است و حضور روحانی در کابینه یک قوت است آن هم روحانی که سابقه فقهی و حقوقی و درس خارج فقه و اصول را در قم نزد آیت الله جوادی آملی، آیت الله جواد تبریزی، محضر مبارک مقام معظم رهبری و آیت الله مرحوم کاظم یزدی تلمذ کردند.
وی افزود: آقای موسوی دکترای حقوق دارند و این تخصص بسیار متناسب با مسئولیت جدید ایشان است. شاید وی اولین روحانی دارای دکترای حقوق خصوصی در طول تاریخ 27 ساله است که معاونت حقوقی رئیس جمهوری را عهده‌دار می‌شوند.
سودانی خاطرنشان کرد: آقای موسوی سه دوره نماینده بودند و دقیقا با دغدغه های نمایندگان و مسائل حوزه های انتخابیه و نیز با امور مرتبط با اداره کشور با قوت ها و ضعف ها آشنایی نزدیک دارند و دو بار برای عضویت در هیئت رئیسه مورد اعتماد نمایندگان قرار گرفتند و در این جهت می توانند نقش عمده ای بین مجلس و دولت ایفا کنند.
مخالفان چه گفتند؟
اسماعیل گرامی مقدم عضو فراکسیون اقلیت در مخالفت با استعفای نماینده مردم اهواز گفت: حضور آقای موسوی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که وزارتخانه های مهمی در آنجا هستند از جمله وزارت اطلاعات، دفاع و پشتیبانی، وزارت خارجه و وزارت کشور موثر است و عدم حضور ایشان در آن جلسات تا مدتی که نماینده بعدی تعیین خواهد شد، به طور قطع بر کیفیت این کمیسیون تاثیرگذار خواهد بود. ضمنا بحث جایگاه هیئت رئیسه مجلس است که جایگاه بالایی است.
وی افزود: ما نمایندگان مجلس به مردم مناطق مان متعهد می شویم که در مدت چهارسال در خدمت مردم شریف باشیم و تعهد نمایندگی ایجاب می کند که این همکار ارجمند ما خودشان هم موافقت نمی‌کردند.
ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان و عضو دیگر فراکسیون اقلیت مخالف بعدی با استعفای موسوی گفت؛ اولین بحث در رابطه با مقایسه قوه مقننه و مجریه است من سؤال دارم که اگر ما وجوه مشخص و متمایز و کلیدی که آقای دکتر موسوی دارند را در نظر نگیریم، آیا واقعا قوه مقننه شأن و اهمیتش و کارایی و مؤثر بودن آن از قوه مجریه بیشتر است یا فوق آن؟ وجود یک نماینده در تصمیم گیریهای فردی فراکسیونی و کمیسیونی و مجلسی آیا از همه هیئت وزیران مهمتر است یا نه؟ از نظر من همین آرایی که چند روز پیش دادیم کاملا مشخص و معلوم می کند که شأن نماینده و اثرگذاریش از کل کابینه مهمتر است، برای اینکه قوه مجریه در دو سر قوه مقننه قرار دارد.
به گزارش خبرنگار ما آنگاه درباره تقاضای استعفای سیداحمد موسوی نماینده مردم اهواز رأی گیری به عمل آمد و از تعداد 212 نفر عده حاضر در جلسه 165نفر در موافقت با استعفای ایشان رأی دادند.
بررسی لایحه الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت
در ادامه جلسه لایحه یک فوریتی الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب 27/11/1380 که از جلسات قبل باقیمانده بود مطرح شد و چند تن از نمایندگان پیشنهاداتی در ماده 29 این لایحه دادند که هیچیک از آن پیشنهادات به تصویب نرسید و ادامه جلسه به روز سه شنبه موکول گردید.
در پایان جلسه نامه سیداحمد موسوی به عنوان تشکر از هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس قرائت شد. در این نامه آمده است: ضمن سپاس و احترام و ابراز سپاسگزاری از رئیس و هیئت رئیسه مجلس اینک که با نظر ارجمند نمایندگان و ریاست محترم جمهوری مقرر گردیده است در سنگر دیگری خدمتگزاری نمایم لذا بدینوسیله از حسن نظر و لطف همه همکاران در مدت حضور اینجانب در مجلس شورای اسلامی تشکر می نمایم و امیدوارم با حمایت مستمر نمایندگان محترم در جهت تحکیم بیشتر روابط دولت و مجلس و نظارت شایسته و تدوین قوانین با استعانت خداوند متعال توفیق یابم.
نطق‌های پیش از دستور
سیدحسن عباسی نماینده مردم محلات و دلیجان نخستین سخنران قبل از دستور جلسه علنی بود که گفت: اکنون که دولت خدمتگزار و عدالت طلب فرصت خدمت به محرومان جامعه را پیدا کرده است مناسب می دانم نکاتی را بیان نمایم. تذکر از آن جهت ضروری است که دولتهای پیشین پس از گرفتن رأی اعتماد تعامل خود را با مجلس به حداقل کاهش دادند و گاه بعضی از وزراء کار را به جایی می رساندند که مجلس جهت اجرای وظیفه نظارتی خود چاره ای جز استفاده از ابزار استیضاح نداشته است. ما هرگز نمی خواهیم این اتفاق رخ بدهد.
وی افزود: مجلس هفتم در نخستین گام یعنی بررسی کابینه پیشنهادی دولت آقای دکتر احمدی نژاد به دور از تمام نگاه های سیاسی ثابت کرد همسویی سیاسی مانع از بررسی دقیق برنامه و صلاحیت دولت محترم نیست. مجلس به وظیفه قانونی و نظارتی خود عمل کرده و در کنار دولت در خدمت به جامعه قدم برمی‌دارد.
محمد عباسپور نماینده مردم ارومیه سخنران بعدی بود. وی گفت: جناب آقای رئیس جمهور! به طوری که حضرتعالی فرمودید حسب فرموده حضرت امام راحل مجلس شورای اسلامی در رأس امور و عصاره فضایل ملت است. تصمیم نمایندگان ملت در اعتماد بخشیدن به 17 وزیر از 21 وزیر پیشنهادی و عدم کسب آراء حدنصاب توسط چهار برادر پیشنهادی نشان از استقلال قوا و نظارت جمعی بر عملکرد حضرتعالی و دولت است و ان شاءالله این عزیزان در سنگرهای دیگر همچون سربازی فداکار در خدمت نظام اسلامی و رهبری و مردم خواهند بود.
وی افزود: در شرایط فعلی علیرغم تلاش های دولت های گذشته در جهت اصلاح ساختار نظام اداری کشور و حذف تشکیلات غیرضرور متأسفانه همچنان شاهد پائین بودن کارایی در بخش زیادی از دستگاههای اداری و ناراضی بودن جامعه از خدمات آنها هستیم و قطعا ارایه لایحه ساختار کلان تشکیلات دولت لایحه مدیریت خدمات کشوری و نظارت مستمر و پیگیری و حذف رویه سنتی دیوان سالاری و کاغذبازی در راستای اجرای بند 10 اصل سوم قانون اساسی می تواند گره گشای ناکارآمدی نظام اداری کشور و توجه به اصول علمی مدیریت سیستمی مشتری مدار باشد و اگر اجرای هر سیستمی منطبق با دل مشغولی های محیط و مطالبات مردم نباشد هرگز کارایی نداشته و نخواهد داشت.
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب سومین سخنران بود. وی گفت: بررسی رأی اعتماد به کابینه دولت به پایان رسید و غیر از چهار گزینه پیشنهادی دیگر اعضای کابینه کار خود را آغاز کردند. آنچه در مجلس گذشت گویای این واقعیت بود که اکثریت امروز مجلس و دولت اختلاف موضوعی و مبنایی با یکدیگر ندارند ولی مجلس به دین خود در قبال ملت جهت صیانت از شأن وزارت و تأیید وزرای قوی عمل کرد و اعتقاد ما این است که این حمایت انتقادی رابطه ای سازنده میان مجلس و دولت را بنا خواهد گذاشت. بنابراین باید به اختلافات و سوءتفاهم ها پایان داد و براساس سنت روشنگری در کشورمان هم انتقادها را به بنیانی برای سازندگی تبدیل کرد.
وی حل مشکلات کنونی و تدوین برنامه عملی لازم برای تحقق اهداف برنامه چهارم توسعه و بنیانگذاری اهداف چشم انداز بیست ساله توسعه کشور را نیازمند نگرشی تحول گرایانه دانست و خاطرنشان کرد: روابط بهینه قوای سه گانه کشور جهت درمان برخی از بیماریهای اساسی جامعه ضروری است. عدم توازن در بودجه و ضعف برنامه های توسعه متوازن و معضل فساد در جنبه های مختلف اداری و اقتصادی، اختلافات هزینه بر میان دستگاهی و ناکامی برنامه های مقابله با ناهنجاریهای اجتماعی از جمله سؤالات باقیمانده ای است که شاید در آینده توجیهات کنونی برای آن پذیرفتنی نباشد.
ناصر سودانی نماینده مردم اهواز آخرین سخنران پیش از دستور جلسه علنی دیروز، گفت: به لطف خداوند متعال و عنایات حضرت ولیعصر(عج) انتخاباتی سرشار از شوق و امید در ایران اسلامی برگزار شد که بهت و حیرت همگان را برانگیخت و خشم و غضب شیطان و اعوان و اذنابش را برافروخت.
آنها هرچه با بوق و کرنای خود ملت را از دخالت در سرنوشت خویش برحذر داشتند تودهنی محکم تری خوردند و سرانجام مردی را از جنس خود به دلیل ارزش مداری، شیفته خدمت بودن، به دور از کبکبه و دبدبه های قدرت طلبان و بدون واهمه داشتن از اغیار و نامحرمان برگزیدند.
وی افزود: سرانجام رئیس جمهور جناب آقای دکتر احمدی نژاد براساس شاخص هایی که خود به آنها باورمند است بدون تاثیرپذیری از فشارها و البته با رایزنیهای متعدد کابینه ای را برگزیدند و به مجلس معرفی کردند و مجلس با کاری بسیار دقیق، علمی و انتقاد سازنده و به منظور تقویت دولت کریمه نظر خود را مبتنی بر خرد جمعی اعلام نمود. این کار مجلس را می توان نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی برشمرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات