تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۱۶۵۸۴۳
مشروح گفت‌وگوی فارس با معاون سازمان انرژی اتمی:

خبرهای خوش هسته‌ای در راه است

اشاره: مسعود اخوان‌فرد معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی کشورمان با حضور در خبرگزاری فارس ضمن دیدار و گفت‌وگو با مدیران این خبرگزاری از نزدیک در جریان فعالیت‌های خبرگزاری فارس قرار گرفت. وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به سؤالات مطرح شده در خصوص تولید سوخت 20 درصد، همکاری‌های هسته‌ای ایران با روسیه، ایمنی نیروگاه بوشهر و ... پاسخ گفت.

فعالیت یک هفته در میان رآکتور تهران
اخوان‌فرد در مورد سوخت 20 درصد با اشاره به اظهارات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه ما تا حدود یک سال دیگر سوخت 20 درصد مورد نیاز را تامین خواهیم کرد، گفت: ما در حال حاضر در حال تولید سوخت 20 درصد هستیم و این موضوع به تأیید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است .
معاون سازمان انرژی اتمی موضوع تولید سوخت 20 درصد را از سایر موضوعات مرتبط با تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران جدا دانست و افزود: این حق جمهوری اسلامی ایران است که طبق ضوابط آژانس، سوخت مورد نیاز خود را برای مصارف صلح جویانه از همه جای دنیا تامین و تهیه کند.
اخوان‌فرد با بیان اینکه رآکتور تحقیقاتی تهران در حال حاضر یک هفته در میان فعالیت می‌کند، خاطرنشان کرد: این وضعیت فعلی است، چرا که اگر غیر از این عمل می‌کردیم با یک خلاء زمانی مواجه می‌شدیم. بحث رادیوداروها در جهان امروز یک ارزش انسانی و نیز اقتصادی ویژه‌ دارد به همین خاطر باید به ابعاد مختلف آن توجه کرد. کسی که در این عرصه وارد می‌شود باید به جنبه‌های مختلف این قضیه از بعد حقوق بشری، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی توجه داشته باشد.
احداث رآکتورهای تحقیقاتی در چهار نقطه کشور
وی ادامه داد: میزان مورد نیاز ما برای تولید رادیوداروها براساس تولیدات رآکتور تهران است، اما در برنامه آتی سازمان انرژی اتمی، ایجاد و احداث رآکتورهای تحقیقاتی در چند نقطه دیگر کشور را هدف‌گذاری کردیم. رآکتورهای مورد توجه ما در بحث تولید رادیودارو باید در مکان‌هایی باشند که فاصله زیادی با محل مصرف نداشته باشند. این محل‌ها براساس تعداد استان‌های موجود و وسعت کشورمان تعیین و مشخص خواهند شد.
اخوان‌فرد در مورد محل احداث این رآکتورها با بیان اینکه بحث تحقیقاتی آن آغاز شده، خاطرنشان کرد: زمانی که تحقیقات به نقطه مشخصی رسید اعلام خواهد شد، ولی در نظر داریم در چهار نقطه کشور باشد که توزیع مناسبی برای تولید رادیودارو انجام شود.
معاون سازمان انرژی اتمی به مصوبه هیئت دولت مبنی بر تاسیس 10 سایت جدید غنی‌سازی نیز اشاره کرد و گفت: این 10 سایت (شبیه سایت نطنز) در زمینه غنی‌سازی فعالیت می‌کنند.
غنی‌سازی حق ماست
وی در خصوص تولید سوخت 20 درصد و مذاکرات ایران و گروه وین نیز خاطرنشان کرد: ما عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و طبق ضوابط آژانس حق داریم اقدام به غنی‌سازی کنیم و میزان درصد آن براساس تعهدات بین‌المللی کشور ماست و این بحثی است که اساسا ربطی به این مقطع زمانی ندارد و طبق ضوابط آژانس عمل شده و می‌شود.
اخوان‌فرد در مورد سوخت 20 درصد مورد نیاز رآکتور تهران با بیان اینکه سال گذشته قرار بود ما این سوخت را بخریم، اظهار داشت: پیشنهاد غربی‌ها این بود که سوخت 3.5 درصد را بدهیم و 20 درصد را دریافت کنیم و براساس فرمولاسیون فنی مشخص حدود 1200 کیلوگرم بدهیم و حدود 120 کیلو دریافت کنیم.
وی ادامه داد: ما از این فرمولاسیون به دلایل مختلف استقبال کردیم. چون فعالیت هسته‌ای ما شفاف است‌، مصارف ما نیز صلح‌آمیز است؛ لذا آماده تعامل با جهان هستیم و فعالیت‌های جمهوری اسلامی باید در شرایط بین‌المللی تثبیت و نهادینه شود. بر همین اساس ما در این چارچوب مذاکرات را با گروه وین شروع کردیم، ولی متاسفانه آنها وارد بازی سیاسی شدند. در حالی که بحث رآکتور تهران اساسا سیاسی نبود، بلکه برای تامین‌ نیازهای انسانی در عرصه پزشکی و تولید رادیودارو بود.
معاون صالحی خاطرنشان کرد: ما در جای جای حرکت خود بر این موضوع تأکید کردیم و مایل نیستیم با جان انسان‌ها بازی سیاسی شود و مایلیم در این زمینه براساس ضوابط و اصول انسانی عمل شود.
هنوز پاسخ رسمی گروه وین را دریافت نکرده‌ایم
وی یادآور شد: ما در هر مقطع براساس مصالح خود تصمیم می‌گیریم. سیستم تصمیم‌گیری جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای صرفا محدود به سازمان انرژی اتمی نیست و سایر دستگاه‌‌های ذیصلاح در این زمینه ورود دارند. بعد از بحث، بررسی و لحاظ ملاحظات تخصصی و مصالح جمهوری اسلامی، مسئولان به یک تصمیم واحد می‌رسند.
اخوان‌فرد تصریح کرد: تا جایی که مصلحت خودمان اقتضا کند به کار خود در بحث 20 درصد ادامه می‌دهیم. مذاکرات ما با گروه وین براساس بیانیه تهران است و این بیانیه واضح و شفاف می‌باشد و ما با ترکیه و برزیل مجموعا بیانیه‌ای قابل قبول و در چارچوب استانداردهای مرتبط با مسائل هسته‌ای تنظیم کردیم و در این قالب با همه دنیا و مشخصا گروه وین آماده تعامل هستیم و هنوز هم پاسخ رسمی آنها را دریافت نکرده‌ایم.
قبل از مذاکره هیچ پیش شرطی را قبول نمی‌کنیم
معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که در صورت آغاز مذاکرات با گروه وین، اگر‌ آنها پیش شرط‌شان توقف تولید سوخت 20 درصد باشد، آیا ایران خواهد پذیرفت؟ اظهار داشت: روش تعامل در این مقطع از مذاکرات باید در محیط مذاکره تعیین شود. ما قبل از مذاکره هیچ پیش شرطی را قبول نمی‌کنیم. در مذاکرات پیشنهاد از سوی طرفین خواهد بود و الان نمی‌توان راجع به آن پیشداوری کرد.
وی ادامه داد: البته مباحث رسانه‌ای و جنگ روانی با آنچه که بر سر میز مذاکره مطرح می‌شود، متفاوت است.
اخوان‌فرد در خصوص حضور ترکیه و برزیل در گفت‌وگوهای ایران و گروه وین نیز اظهار داشت: ما مایلیم این گفت‌وگوها با حضور ترکیه و برزیل باشد چون آنها دو عضو فعال آژانس هستند و اعتماد خوبی بین طرفین ایجاد شده و تمایل داریم مذاکرات با حضور این دو کشور ادامه یابد.
خبرهای خوشی در راه است
وی درباره تولید نسل جدید سانتریفیوژها نیز گفت: آنچه مورد اشاره آقای صالحی است به نسل‌های جدید برمی‌گردد و خبرهای خوش دیگری در آینده اعلام می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تحقیقات در مورد سایر مدل‌های سانتریفیوژ در حال انجام است، اظهار داشت: هر کشوری نظیر ایران که در عرصه چرخه کامل هسته‌ای وارد می‌شود، طبیعی است که خودش را دائما به روز می‌کند.
نطنز به فعالیت خود ادامه می‌دهد
اخوان‌فرد در مورد اخبار برخی رسانه‌های غربی در مورد کاهش روند فعالیت در نطنز و یا تعلیق فعالیت‌ها در این سایت، اظهار داشت: ما در پاسخ به این اخبار همگان را به گزارش‌های بازرسان آژانس ارجاع می‌‌دهیم. بازرسان آژانس به طور مستمر از سایت غنی‌سازی نطنز بازرسی و گزارش تهیه و نتایج گزارشات را اعلام می‌کنند. ما در هیچ یک از گزارش‌های آژانس به این قضیه برخورد نکردیم و این سایت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. احتمالا آنها اخبار را از جای دیگری، شاید خارج از ایران، به دست آورده‌اند.
وی در مورد دو بازرسی که ایران از ورود آنها به کشور ممانعت کرد نیز گفت: این حق جمهوری اسلامی است که اگر با تخلف یک یا چند تن از بازرسان در مراحل انجام کار مواجه شود، تذکر دهد و یا از ورود آنها به کشور ممانعت کند و در این زمینه اقدام متقضی صورت گرفت.
زمینه‌های همکاری تهران و مسکو
مسعود اخوان‌فرد معاون برنامه‌ریزی، بین‌الملل و امور مجلس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در خصوص همکاری‌های آتی هسته‌ای بین ایران و روسیه، گفت: زمینه همکاری‌های متنوع در آینده بین دو کشور وجود دارد که در قالب‌های متفاوت می‌تواند ادامه یابد.
وی با اشاره به پیشنهاد مشخص ایران مبنی بر فعالیت مشترک از طریق تأسیس یک شرکت یا کنسرسیوم مشترک با طرف روسی، اظهار داشت: این مقوله به طور اصولی مورد توافق طرف روس قرار گرفته، اما جزییات آن منوط به ادامه مذاکرات و تبیین بیشتر جزییات کار است.
معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: تبیین جزییات، مسائل جزیی و اجرایی مربوط به خود را می‌طلبد که در صورت امضای توافقنامه بین طرفین اعلام خواهد شد.
اخوان‌فرد با بیان اینکه مذاکرات در مورد مسائل هسته‌ای در سطح سازمان انرژی اتمی انجام می‌گیرد، گفت: مذاکرات تخصصی در سطح سازمان صورت می‌گیرد و به طور مستمر با همکاری و هماهنگی دیگر مسئولان و مراجع ذیصلاح در ارتباط هستیم.
وی با اشاره به اینکه مذاکرات با طرف روس ادامه دارد، اظهار داشت: طرفین به این توافق کلی رسیده‌اند که می‌توانند با هم کار مشترکی را انجام دهند که این کار مشترک می‌تواند در قالب مشترک و در زمینه‌های مختلف همچون تولید میله‌های سوخت و یا تأسیس نیروگاه‌های جدید باشد که می‌تواند در اساسنامه و نوع فعالیت‌های شرکت مشترک دیده شود.
نیروگاه بوشهر از جمله ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا
معاون سازمان انرژی اتمی سوخت‌گذاری نیروگاه بوشهر را جزیی از فرآیند راه‌اندازی خواند و افزود: راه‌اندازی نیازمند انتقال سوخت از انبار سوخت به محوطه رآکتور و سپس به قلب رآکتور است، ورود برق ناشی از انرژی هسته‌ای به جریان مصرف نیز جزیی از مسیر راه‌اندازی می‌باشد و می‌توان گفت راه‌اندازی یک فرآیند چندگامی و دارای ابعاد مشخص فنی - تکنولوژی است.
اخوان‌فرد با اشاره به نظارت بازرسان و نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر و مطابقت با ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: همه مراحل گام به گام با هماهنگی آژانس انجام می‌شود. شروع تأسیس نیروگاه بوشهر با همکاری آلمان و ادامه آن به وسیله روسیه بود، پس فضای کار با تلفیق دو استاندارد غربی و شرقی همراه بوده و دارای کیفیت بالایی است.
اخوان‌فرد به حضور نمایندگان آژانس در جای جای نیروگاه اشاره کرد و یادآور شد که نیروگاه اتمی بوشهر از جمله ایمن‌ترین نیروگاه‌های دنیا است.
غربی‌ها در دیدگاه و رفتار خود تجدیدنظر کنند
معاون سازمان انرژی اتمی درباره ابراز نگرانی برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در خصوص فعالیت‌ نیروگاه اتمی بوشهر، نگرانی برخی کشورهای همسایه را ناشی از جنگ روانی دانست که رژیم صهیونیستی به راه انداخته و خاطرنشان کرد: نگرانی این کشورها از ایران نیست بلکه از رژیمی است که در طول حیات جعلی و نامشروع خود نشان داده که به هیچ یک از ضوابط بین‌المللی پایبند نیست.
وی یادآور شد: این کشورها به مسائل ایمنی نیروگاه و جمهوری اسلامی ایران اطمینان کامل دارند، اما آنچه به آن اطمینان ندارند اقدامات رژیم صهیونیستی است.
اخوان‌فرد با اشاره به درخواست آمانو مدیرکل آژانس مبنی بر پیوستن رژیم صهیونیستی به معاهده NPT اظهار داشت: این خواست، نتیجه کنفرانس بازنگری 2010 معاهده NPT در نیویورک بود. در آن اصلاحیه تصویب شد که رژیم صهیونیستی هر چه سریع‌تر به NPT بپیوندد.
وی با ذکر این نکته که رژیم صهیونیستی با این موضوع مخالفت کرد، افزود: این اولین پروتکل یا معاهده‌ای نیست که این رژیم جسورانه با روش غیر تحلیلی و غیراصولی به آن نپیوسته است، آنها هنوز فکر می‌کنند که می‌توانند با روش‌های زورمدارانه و با حمایت برخی کشورهای غربی کارشان را در دنیای مدرن و در قرن 21 پیش ببرند. ما مشخصاً به غربی‌ها توصیه می‌کنیم که در دیدگاه‌ها و رفتار خود نسبت به ملت شریف ایران تجدیدنظر کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات