تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۱۷۸۵۴۴
نشست هفتگی سخنگوی وزارت خارجه

اهل مذاکره‌ایم ولی از حقوق خود عقب نمی‌نشینیم


استقبال از برقراری پرواز مستقیم بین تهران و قاهره
مهمان‌پرست درباره برقراری پرواز مستقیم بین تهران و قاهره و تأثیر آن بر روابط ایران و مصر که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: توافق کلی در رابطه با برقراری پرواز مستقیم تهران و قاهره بین شرکت‌های هواپیمایی صورت گرفته و این کار مقدماتی را لازم دارد تا به مرحله نهایی برسد. اما ما از اصل آن استقبال می‌کنیم و فکر می‌کنیم گسترش روابط بین مردم دو کشور می‌تواند گام مثبتی تلقی شود.
شرایط حساس داخلی در مصر
خبرنگاری نیز اظهارات حسنی مبارک و پیش شرط‌‌ های آن برای مذاکره با ایران و اینکه مشکلات مصر با ایران فرای نامگذاری یک خیابان است را مورد اشاره قرار داد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این خصوص گفت: ما قبلا به این مسئله پاسخ دادیم. شرایط داخلی مصر، شرایط حساسی است و فکر می‌کنیم دستگاه سیاست خارجی مصر هنوز به آمادگی لازم برای بحث جدی در مورد مذاکرات یا بهبود وضعیت روابط نرسیده است.
وی با بیان اینکه روابط سیاسی با مصر در دستور کار ما (ایران) قرار ندارد، افزود: البته این مانع از این نیست که روابط مردمی بین دو کشور ایران و مصر در جریان باشد.
اظهارات صهیونیست‌ها تاثیری بر تخریب یا جلوگیری از سفر احمدی‌نژاد به بیروت نخواهد داشت
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی درباره سفر احمدی‌نژاد به لبنان و اینکه آیا سفر به جنوب لبنان در دستور کار رئیس جمهور قرار دارد؟ و همچنین تهدید به ترور احمدی‌نژاد توسط یکی از رسانه‌های صهیونیستی، گفت: برنامه‌های سفر رئیس جمهور به لبنان در حال دنبال شدن است و جزییات آن در دست بررسی می‌باشد و براساس آن چیزی که تصمیم گرفته شده اقدام خواهد شد.
مهمان‌پرست تصریح کرد: اظهارات مقامات صهیونیستی و یا رسانه‌های وابسته به آن در جهت تخریب یا جلوگیری از این سفر، تأثیری نخواهد داشت. ضمن اینکه تهدیداتی که انجام می‌دهند یک بار دیگر ماهیت جنایتکار این رژیم را نشان می‌دهد و باید ریشه این برخوردهای جنایت آمیز از منطقه برچیده شود و ماهیت این رژیم با توجه به اظهارات و اقدامات آن را باید بیشتر مورد توجه قرار داد.
سفر اتباع کشورهای مختلف به ایران براساس توافقات کنسولی صورت می‌گیرد
وی در خصوص ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه اتباع اروپایی بدون ویزا به تهران سفر می‌کنند نیز اظهار داشت: درباره سفر اتباع کشورهای مختلف به ایران براساس توافقات کنسولی عمل خواهد شد. ما با خیلی از کشورها قراردادهایی داریم که یا لغو روادید است یا توافق می‌کنیم برای امور تجاری در فرودگاه به آنها ویزا بدهیم.
مهمان‌پرست با ذکر این نکته که برای قشرهای مختلف در رابطه با اعطای تسهیلات کنسولی تصمیمات مختلفی گرفته می‌شود،‌ افزود: براساس تصمیمات مقامات کنسولی ما یا توافق دوجانبه در این زمینه عمل خواهد شد.
برگزاری نشست ایران، افغانستان و هند
وی در ادامه و در پاسخ به سؤالی در خصوص برگزاری نشستی با حضور ایران، هند و افغانستان، گفت: در رابطه با وضعیت افغانستان و سیاست ایران مبنی بر افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای رسیدگی به وضعیت این کشور و حل ریشه‌ای بحران‌هایی که افغانستان با آن روبرو می‌باشد، اجلاس‌‌های مختلفی برگزار و در دست برگزاری است.
مهمان‌پرست به اجلاس‌های سه‌گانه‌ای که قبلاً بین ایران، افغانستان و پاکستان برگزار شد، اشاره کرد و افزود: اجلاس ایران، افغانستان و هند در دستور کار است و در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بین وزرای خارجه ایران و هند در این زمینه صحبت شد. مقدمات آن در دست پیگیری است تا این اجلاس هر چه سریع‌تر برگزار شود.
سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است در تهران برگزار شود نیز خاطرنشان کرد:‌ ما در حال پیگیری این اجلاس هستیم و فکر می‌کنیم با مشارکت کشورهای منطقه امکان حل ریشه‌ای مشکلات افغانستان سریع‌تر حاصل خواهد شد.
فشارهای وارده به شرکت ایمپکس
یکی از خبرنگاران درباره اعلام شرکت نفتی ژاپنی ایمپکس مبنی بر اینکه تصمیم دارد از سهم 10 درصدی در پروژه نفتی آزادگان کناره‌گیری کند سؤال کرد که مهمان‌پرست در این زمینه اظهار داشت: این شرکت ژاپنی تحت فشارهای کشورهای غربی و آمریکایی‌ها سهم 70 درصدی خود را به 10 درصد کاهش داد و همچنان تحت فشار است که به طور کلی منطقه را ترک کند.
وی یادآور شد: به نظر می‌آید دولت ژاپن با توجه به برنامه‌های بلندمدت اقتصادی‌‌‌اش مایل به از دست دادن این سهام در منطقه آزادگان نباشد. آنها تحت فشار شدیدی قرار دارند و می‌دانند با از دست دادن سهم خود در بازار این سهم را کشورها یا شرکت‌های دیگر جایگزین و رقبای دیگری در این میدان حضور پیدا می‌کنند.
فرصتی که 5+1 از دست داد
خبرنگاری به اظهارات وزیر خارجه بلژیک که گفته در صورت از سرگیری مذاکرات ایران با اتحادیه اروپا، امکان لغو تحریم‌ها علیه ایران وجود دارد از مهمان‌پرست پرسید آیا این مذاکرات در قالب مذاکرات با خانم اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپاست یا در سطح وسیع‌تری است؟ که وی گفت: قبل از اجلاس مجمع عمومی بحث‌های مختلفی در رابطه با مبادله سوخت یا نشست بین نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا و همین طور مذاکره با کشورهای 5+1 صورت می‌گرفت. در حاشیه اجلاس و ملاقات‌هایی که در آنجا انجام شد جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را اعلام کرد تا رسماً در سطح وزرای خارجه با 5+1 جلسه‌ای را در حضور رئیس جمهور ایران برگزار کنند. ظاهراً کشورهای مقابل آمادگی تصمیم‌گیری را نداشتند و با همدیگر دچار اختلاف نظر شدند و فرصت بسیار مناسبی را از دست دادند.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: بعد از اینکه مشخص شد آنها هماهنگی لازم را برای این ملاقات و مذاکره ندارند، اظهارات مختلفی را شاهدیم مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره که از طرف خانم اشتون، وزیر خارجه بلژیک و برخی از وزرای 5+1 اظهار شده است. در هر صورت ما آمادگی خود را برای مذاکره قبلا نیز اعلام کرده بودیم و بحث‌ها در رابطه با جزییات آن می‌تواند دنبال شود.
اهل مذاکره‌ایم ولی از حقوق خود عقب نمی‌نشینیم
خبرنگاری اظهارات اخیر کلینتون را مورد اشاره قرار داد که گفته 1+5 بارها آماده مذاکره با ایران بوده اما ایران این موضوع را اعلام نمی‌کند که مهمان‌پرست پاسخ داد: خیر؛ این موضوع درست نیست. جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و حاضر نیست از حقوق خود عقب‌نشینی کند، مبنای مذاکره، اهداف آن و کشورهایی که در مذاکره شرکت می‌کنند جزو موضوعاتی است که ما قبلا‌ هم به آن اشاره کردیم.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مذاکراتی که منجر به رسمیت شناخته شدن حق جمهوری اسلامی ایران باشد حتما مورد تایید کشور ماست و این آمادگی قبلا بارها اعلام شده است.
مذاکره محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفت
یکی از خبرنگاران به اخبار منتشر شده توسط رادیو فردا مبنی بر انجام مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا اشاره کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: این خبر صحت ندارد. مطالبی که در رابطه با مذاکرات محرمانه اظهار می‌کنند به هیچ وجه صحت ندارد و قبلا هم رئیس جمهور اعلام کردند که این مطالب خلاف واقع است.
عصبانیت آمریکایی‌ها
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران درباره اتهامات وارده به هشت نفر از مقامات ایرانی در زمینه نقض حقوق بشر توسط دولت اوباما، گفت: اقدامی که مقامات آمریکایی در رابطه با هشت نفر از مقامات ما انجام دادند کاملا یک بحث بی معنا و شاید یک اقدام تبلیغاتی بود. این نشانگر آن است طرف مقابل ما عصبی است و اقدامات نسنجیده انجام می‌دهد و از اینکه به اهداف خود در موضوعات مختلف دسترسی پیدا نکرده، ناراحت می‌باشد.
به گفته وی آمریکایی‌ها مسیر غلطی را دنبال می‌کنند که این اقدامات به رسوایی تصمیم‌ گیرندگان دستگاه سیاست خارجی آنها ارتباط پیدا می‌کند.
مسئله‌ای که برای ژاپنی‌ها مهم شده است
خبرنگار آساهی شیمبون ژاپن درباره پناهندگی سه دیپلمات ایرانی در غرب و دلیل آن، سؤال کرد که مهمان‌پرست در این باره گفت: ما قبلا دلیل آن را اعلام کردیم و این اقدام از طرف ما یک اقدام سیاسی تلقی نمی‌شود.
وی ادامه داد: کسی که درخواست اقدام سیاسی داشته باشد بعد از گذشت مدت‌ها از یک حادثه و کسب آخرین حقوق و مزایا، اقدام به چنین کاری نمی‌کند. ما بیشتر مسائل شخصی را محور این اقدام می‌دانستیم.
سخنگوی وزارت خارجه اینکه این مسئله برای ژاپنی‌ها مهم است را خود نکته‌‌ جالبی دانست.
اقدامی که مورد تایید هیچ یک از پیروان مذاهب و ادیان نیست
یکی از خبرنگاران به یورش صهیونیست‌ها به مسجدی در بیت لحم و آتش زدن قرآن‌ها در این مسجد اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را پرسید که وی در این باره خاطرنشان کرد:‌ همین اقدام عوامل رژیم صهیونیستی نشان دهنده این است که پشت سر این توطئه مقامات صهیونیستی حضور دارند و برنامه‌هایی که دنبال می‌کنند در جهت ایجاد فتنه‌ها و جنگ‌های مذهبی است.
وی با بیان اینکه این اقدام مورد تایید هیچ یک از پیروان مذاهب و ادیان مختلف نیست و اقدامی شیطانی است، خاطرنشان کرد: این اقدام تنها منافع کسانی را تامین می‌کند که با اصل دیانت و مقدسات الهی مخالفند و چهره رژیم صهیونیستی را بیش از پیش افشا می‌کند.
مهمان‌پرست اضافه کرد: ادامه دادن این گونه اقدامات واکنش غیرقابل کنترلی را از طرف پیروان همه ادیان به دنبال خواهد داشت.
قراردادی کامل بین ایران و روسیه
خبرنگاری از مهمان‌پرست پرسید جمهوری اسلامی چه اقدام حقوقی در خصوص لغو یک طرفه سامانه دفاعی S-300 از سوی روسیه انجام خواهد داد و آیا اقدام حقوقی در قرارداد پیش بینی شده است؟ که وی پاسخ داد: قرارداد بین ایران و روسیه در مورد موشک‌های پدافندی S-300 قراردادی کامل است و همه پیش‌بینی‌ها نسبت به آن انجام شده و حقوق و تعهد طرفین در آن قید شده و براساس همان قرارداد و حقوقی که مشخص شده دستگاه سیاست خارجی وظایف خودش را دنبال خواهد کرد.
اجلاس امنیتی روسیه که از امروز برگزار می‌شود و شرکت ایران در این اجلاس سؤال دیگری بود که از مهمان‌پرست پرسیده شد و وی در این باره گفت: اطلاعاتی که نشان دهد مقامات کشورمان در این اجلاس شرکت کرده‌اند را دریافت نکرده‌ام.
شئونات زائران ایرانی رعایت شود
یکی از خبرنگاران در خصوص بازرسی و انگشت‌ نگاری زائران ایرانی در عراق سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه کشور عراق شرایط حساسی را دنبال می‌‌کند، افزود: امیدواریم با استقرار هر چه سریع‌تر دولت مردمی در عراق، خروج اشغالگران و ثباتی که برقرار خواهد شد نسبت به همه موضوعاتی که در روابط دوجانبه می‌تواند مطرح شود بحث‌ها را به شکل جدی‌تر دنبال کنیم.
وی افزود: علاقه و اشتیاق مردم ما برای زیارت عتبات عالیات موضوعی است که به صورت جدی در دستور کار قرار دارد و حتما شئونات زائران ما باید رعایت شود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برخی جریانات یا افرادی که موافق روابط ما و عراق نیستند از وضعیت آشفته موجود سوء استفاده کرده و سعی می‌کنند برخوردهای نادرستی را انجام دهند، اظهار داشت: این موضوع با دقت در دستور کار ما قرار دارد و انشاءالله در آینده شاهد چنین اقداماتی نخواهیم بود.
انتخابات برزیل مانع از ادامه رایزنی‌های تهران و برازیلیا نخواهد شد
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس،‌ رامین مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره دیدار متکی با وزیر خارجه برزیل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل و تأکید وزیر خارجه کشورمان بر گسترش رایزنی‌ها بین ایران، ترکیه و برزیل و اینکه آیا برنامه‌ای برای دیدار وزرای خارجه سه کشور در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد؟ اظهار داشت: مذاکرات بین کشورهای دوست دائما انجام می‌شود. برزیل الان درگیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است، ولی این مانع از ادامه مذاکرات و رایزنی‌های ما نخواهد شد.
منتظر آمادگی گروه وین برای مذاکره هستیم
خبرنگار فارس همچنین درباره گفت‌وگوها با گروه وین سؤال کرد که مهمان‌پرست گفت: این گفت‌وگوها همچنان در دستور کار ما قرار دارد. ما منتظر اعلام آمادگی طرف مقابل هستیم برای اینکه مذاکرات را راجع به تبادل سوخت بر اساس بیانیه تهران دنبال کنیم.
وی یادآور شد که تاریخ و جزییات دقیق‌تری در این زمینه اعلام نشده است.
ایران هیچ دخالتی در انتخاب مالکی نداشته است
خبرنگاری به ادعای برخی رسانه‌های عربی مبنی بر دخالت ایران در انتخاب مالکی به عنوان نخست‌وزیر عراق اشاره کرد و همچنین پرسید اگر فرد دیگری غیر از مالکی نخست‌وزیر شود آیا برای ایران تفاوتی می‌کند؟ که وی در این باره گفت: مسائل مربوط به انتخاب دولت عراق موضوع داخلی این کشور است و گروه‌های سیاسی در آنجا از هوشیاری لازم برخوردارند و به بلوغ سیاسی لازم رسیده‌اند و در حال طی کردن مسیر دموکراسی هستند. امیدواریم با رایزنی‌های فشرده و تماس‌هایی که داشتند و مشورتی که سایر دوستان آنها ارائه کردند، هر چه سریع‌تر شاهد دولتی مردمی و باثبات در عراق باشیم.
سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نه دخالتی داشته و نه دخالتی خواهد کرد،‌ اظهار داشت: اگر مشورت‌هایی بتواند به گروه‌های سیاسی عراق کمک کند تا آنها سریع‌تر موانع را بردارند و نسبت به تشکیل دولت قانونی اقدام کنند، حتما این مشورت‌ها به همه گروه‌های عراقی داده خواهد شد و ایران در این زمینه هیچ دریغی نخواهد کرد.
به گفته وی آن چیزی که مورد توافق گروه‌های عراقی برای تشکیل دولت مردمی صورت می‌گیرد باید مورد احترام و تایید همه کشورها قرار گیرد.
به هیچ وجه دست از حقوقمان برنمی‌داریم
وی در مورد ادعای رسانه‌های خارجی در مورد ورود ویروس رایانه‌ای به سیستم‌های نیروگاه بوشهر و دلیل اصلی تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز اظهار داشت: آن چیزی که برای کشورهای غربی خیلی گران تمام می‌شود این است که برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشور ما به خوبی دنبال می‌شود و پروژه‌های که در دست اقدام است یکی یکی به بهره‌برداری می‌رسد. اینکه تلاش کنند جلوی فعالیت هسته‌ای صلح‌‌آمیز ما گرفته شود این را در عمل و با اظهاراتشان نشان دادند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه موضوعی را که بیشتر در دستور کار آنها قرار دارد، بزرگ‌نمایی و جنگ روانی با مقامات و مردم ایران است.
مهمان‌پرست ادامه داد: اقداماتی را صورت داده و تلاش‌هایی را انجام می‌دهند تا از هر طریق ممکن جلوی فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بگیرند و در آن تاخیر ایجاد کنند. آن چیزی که قابل گفتن است این است که ما به هیچ وجه با این گونه اظهارات و اقدامات دست از حقوقمان برنخواهیم داشت و با این روش‌ها هیچ گونه اقدامی در خصوص توقف یا تاخیر در فعالیت‌های هسته‌ای کشور ما حاصل نمی‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: مسائلی که ممکن است تاخیر در را‌ه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر داشته باشد بحث‌های فنی است و موضوعاتی است که از قبل به آن اشاره شده بود. باید تمام تست‌های فنی و مراحل تزریق سوخت با دقت کامل دنبال شود و این کار در حال صورت گرفتن است و انشاءالله طبق وعده‌ای که داده شده بود این نیروگاه در آذرماه برق هسته‌ای را وارد شبکه سراسری کشور خواهد کرد.
توصیه مهمان‌پرست به آنهایی که در مورد جزایر سه گانه ایرانی دخالت می‌کنند
یکی از خبرنگاران به اظهارات العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه گانه ایرانی و درخواست وی از ایران مبنی بر اینکه این موضوع را به دادگاه بین‌المللی ارجاع دهد اشاره کرد که مهمان‌پرست در این باره خاطرنشان کرد: دخالت دیگران در بحث تکراری جزایر سه گانه ایرانی هیچ تاثیری در حل آن نخواهد داشت و کمکی به حل آن نمی‌کند.
مهمان‌پرست ادامه داد: کسانی که مایلند ثبات، امنیت و آرامش در منطقه ما برقرار باشد وارد این موضوع نشوند و به آن نپردازند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه اظهارنظرات افراد تاثیری در حل این مسئله نخواهد داشت‌ به آنها توصیه کرد به موضوعات اساسی‌تر و تهدیدات امنیتی که در منطقه از سوی رژیم صهیونیستی وجود دارد بپردازند و بحث‌های انحرافی را دنبال نکنند.
غربی‌ها به مشکلات داخلی خود بپردازند
موج اعتصابات و اعتراضات در کشورهای اروپایی سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست یکی از علل اصلی بحران‌ها را وضعیت بد اقتصادی حاکم بر کشورهای غربی دانست که ریشه آن سیاست‌های یکجانبه و تبعیض آمیز دستگاه‌های پیش بینی شده در امور مالی و پولی دنیاست که به وسیله آمریکا و کشورهای غربی طراحی شده است.
وی ادامه داد: این گونه اقدامات نتیجه سال‌ها برنامه‌ریزی و سیاستگذاری اشتباه بوده که تاوان آن را کشورهای غربی بیشتر از بقیه پرداخت می‌کنند.
مهمان‌پرست نکته بعدی را توجه نکردن به بحث‌های حقوق بشری، استانداردهای دوگانه و روش‌های تبعیض آمیز عنوان کرد و گفت: خیلی از این کشورها الان دچار بحث‌های حقوق اقلیت‌ها شده‌اند و نسبت به مهاجران مشکل پیدا کردند و متاسفانه تحمل و ظرفیت پذیرش اعتراضات مردمی را در کشورهای خودشان ندارند. شما می‌توانید پدیده کولی‌ها را در فرانسه و برخی از مهاجران را در کشورهای غربی مشاهده کنید.
سخنگوی وزارت خارجه به این کشورها توصیه کرد که ریشه‌های بحران‌های موجود در غرب، ریشه‌های بحران اقتصادی و بحث‌های حقوق بشری را به دقت شناسایی و بررسی کنند و به جای پرداختن به موضوعاتی خارج از منطقه خودشان و دخالت در امور داخلی کشورها به مشکلات خود بپردازند و این مسائل را با دقت و راه درست دنبال کنند تا شاهد ناآرامی‌های کمتری در این کشورها باشیم.
خروج هر چه سریع‌تر نیروهای بیگانه از افغانستان
خبرنگاری به لغو مجوز فعالیت هشت شرکت امنیتی آمریکا در افغانستان از جمله بلک واتر توسط کرزی اشاره و نظر مهمان‌پرست را در این زمینه پرسید که وی در این باره گفت: آقای کرزی بارها اعلام کرده که بخش‌ها و شرکت‌های خصوصی که مسائل امنیتی را در افغانستان دنبال می‌کنند خود آنها یکی از مشکلات موجود در افغانستان هستند. طبق توافقی که انجام شده باید به تدریج شاهد به دست گرفتن امور مربوط به افغانستان توسط مقامات افغان باشیم.
وی افزود: با بیرون رفتن کشورهایی که نیروهای نظامی در افغانستان دارند و با کمک کشورهای منطقه و با تأکید بر متصدی بودن مقامات افغان نسبت به موضوعات مختلف امنیتی و سیاسی آن کشور، امیدواریم در سال‌های آینده شاهد برطرف شدن همه ناامنی‌ها در افغانستان و منطقه باشیم.
مهمان‌پرست با بیان اینکه کشورهای منطقه می‌توانند کمک جدی داشته باشند تا افغانستان هر چه سریع‌تر بر مشکلات فائق آید،‌ اظهار داشت: حضور بیگانگان که معلوم نیست با چه اهدافی و چه رویکردی در این کشور به کار خود مشغول هستند می‌تواند در این روند تاخیر ایجاد کند. باید شاهد خروج همه این نیروها در اسرع وقت از منطقه باشیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات