تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۱۸۳۰۱۲

استقبال گسترده علما و رهبران فکری اهل تسنن از فتوای وحدت‌بخش رهبر انقلاب


فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام دانستن هرگونه اهانت به اصحاب و همسران پیامبر اکرم(ص) با استقبال گسترده علما و رهبران فکری اهل تسنن روبرو شد.
در این باره اخوان المسلمین اردن با تقدیر از فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مورد حرمت اصحاب پیامبر اکرم (ص) آن را یک اقدام ارزنده و مهم در جهت حفظ وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز فتنه مذهبی دانست.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جماعت اخوان المسلمین اردن از فتوای اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که هر گونه اهانت به اصحاب و همسران پیامبران الهی و از جمله رسول گرامی اسلام(ص) و نمادهای اهل سنت را حرام دانستند، تقدیر کرد.
اخوان المسلمین اردن توجه به فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را برای اتحاد مسلمانان ضروری دانست.
"همام سعید" رهبر اخوان المسلمین اردن در اظهاراتی که در پایگاه رسمی این گروه منتشر شد، اعلام کرد: از آیت‌الله علی خامنه‌ای عالی‌ترین مرجعیت شیعیان که اهانت به همسران پیامبر(ص) و نمادهای اهل سنت را حرام دانستند، تقدیر می‌کنم.
سعید این فتوا را یک اقدام مهم برای وحدت مسلمانان و جلوگیری از بروز فتنه مذهبی توصیف کرد و از امت اسلام خواست برای مقابله با دشمن اول جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی و حامی آن، آمریکا متحد شوند.
در اظهارات سعید آمده است: آنهایی که در کمین مسلمانان نشسته‌اند برای شعله ور کردن آتش فتنه با هدف درگیر کردن مسلمانان با یکدیگر برای اجرای طرحهای خصمانه خود تلاش می‌کنند. وی به همزمانی افزایش تنشهای مذهبی با افزایش حملات به امت اسلام در فلسطین و عراق و افغانستان و دیگر مناطق جهان اشاره کرد.
براساس این گزارش، رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتای جمعی از علما و فرهیختگان شیعه منطقه الاحساء عربستان که در آن خواسته شده بود تا ایشان نظر خود را درباره اهانت و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به عایشه، همسر پیامبر اسلام(ص) اعلام کنند، تاکید کردند که اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اهانت به اصحاب و همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم حضرت محمد(ص) می شود.
استفتاء از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پی توهین یاسرالحبیب یک شخصیت تندرو کویتی مقیم لندن صورت گرفت که با واکنش‌ها و مخالفتهای بسیاری روبرو شد. در شدیدترین این واکنش ها، کابینه کویت، این روحانی را سلب تابعیت کرد.
فتوای آیت‌الله خامنه‌ای با استقبال گسترده علما و شخصیتهای برجسته اهل سنت از جمله شیخ الازهر روبرو شده است و آنها این فتوا را گام اساسی در جهت حفظ وحدت جهان اسلام قلمداد کردند.
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب همواره بر وحدت میان مسلمانان تاکید کرده‌اند.
همچنین بسیاری از شخصیت‌های اهل تسنن در لبنان با تمجید از فتوای مقام معظم رهبری در مورد تحریم اهانت به صحابه و همسران پیامبر اکرم (ص) آن را مایه تقریب بیشتر مذاهب اسلامی دانستند. به گزارش "الانتقاد نت"، قاضی "مالک الشعار" مفتی طرابلس و بخش‌های شمالی لبنان خواستار نزدیکی بیشتر میان شیعیان و اهل تسنن در تمامی زمینه‌ها بویژه در زمینه مبانی دینی شده و با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم اهانت به صحابه و همسران رسول گرامی اسلام این اقدام را ستودنی خواند و گفت که همه باید در این مسیر گام برداریم و ریشه اختلاف‌ها و اختلاف افکنی‌ها را بخشکانیم.
وی با ابراز خرسندی از این موضع رهبری گفت که بویژه اینکه این فتوا از سوی بزرگترین مرجع شیعیان در ایران و رهبر انقلاب اسلامی ایران اتخاذ کند، بسیار خوشحال‌کننده بود.
الشعار با اشاره به اینکه افرادی وجود دارند که از فرصت‌ها برای فتنه‌انگیری میان برادران اهل تشیع و تسنن استفاده می‌کنند، خواستار این شد که دو طرف به این فتنه‌ها توجه داشته باشند تا مانع از ایجاد آن شوند.
شیخ "ماهر حمود" امام جماعت مسجد قدس در صیدا نیز از این فتوا استقبال کرده و گفت که این اقدام می‌تواند فتنه‌ای که نزدیک به انفجار در کشورهای اسلامی بود را از بین ببرد. وی با اشاره به زمانبندی دقیق صدور این فتوا و پایان دادن‌ آن به فتنه تاکید کرد که اتفاقات اخیر نشان داد که اگر این فتوا نبود، جامعه تسنن و تشیع آمادگی کامل برای بروز فتنه مذهبی را داشت. حمود سلاح غرب و آمریکا در شرایط کنونی را فتنه‌انگیزی میان مسلمانان خواند تا به این ترتیب بتواند حمایت ‌ایران از نیروهای بازدارنده و آزاده منطقه را از بین ببرد. این روحانی لبنان تاکید کرد که این سلاح تنها سلاحی است که آنها می‌توانند با آن در برابر جایگاه ویژه ایران در کنار سوریه و مقاومت در لبنان بایستند، بویژه اینکه مسایل به سوی زوال اسرائیل در برابر این محور پیش می‌رود.
همچنین حزب کار مقاوم به ریاست شیخ "زهیر الجعید" فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص تحریم اهانت به اصحاب و همسران پیامبر را نشان دهنده عمق روابط اعتقادی و برادری میان طوایف مختلف اسلامی دانست و بر ضرورت انتشار و تعمیم این فرهنگ در میان تمام مسلمانان تاکید کرد.
شیخ "عبدالناصر الجبری"، دبیرکل جنبش امت لبنان نیز در گفت‌‌وگو با برنامه "مع الحدث" که از شبکه تلویزیونی المنار لبنان پخش شد، فتوای مقام معظم رهبری را درباره حرام دانستن اهانت به صحابه و استفاده از کلمات تحقیرآمیز و توهین به "عایشه" همسر پیامبر اسلام ستود. وی تاکید کرد: هوشیاری رهبران امت اسلامی راه را بر همه طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه قومی مذهبی در لبنان خواهد بست.
شیخ "ماهر مزهر"، رئیس "هیئت اهل تسنن حمایت از مقاومت" در لبنان نیز از دوراندیشی و دانش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیر کرد.
روز دوشنبه نیز شیخ الازهر از آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل صدور فتوا در حرام دانستن اسائه ادب به شخصیت‌های مورد احترام اهل سنت تقدیر کرد.
دکتر "احمد الطیب" شیخ دانشگاه الازهر در این باره گفت: این فتوا برگرفته از آگاهی صحیح و درک عمیق از میزان خطرات فعالیت دشمنان و پافشاری بروحدت میان مسلمانان است.
وی افزود: این فتوا در مناسب‌ترین زمان صادر شده و باب خیر و آغازی برای فعالیت جدی در جهت وحدت مسلمانان به دور از افراطی‌گری است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات